{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.047 visninger | Oprettet:

Skal, skal ikke. Kastrere {{forumTopicSubject}}

Er lige i en diskussion med mig selv om jeg skal få Bassen kastreret, og kan simpelthen ikke finde en løsning.

Sagen er at han nu for anden gang har haft problemer med forstørret prostata. De mener det er på grund af infektion og penicillin virker da også ganske udmærket, men tænker bare der må være en grund til at han får det. Han er jo kun knap 5 år så det er tidligt at have de problemer og det er tydeligvis meget smertefuldt trods han prøver at skjule det, eneste symptomer er dog at han bliver urolig og frustreret og så når det er blevet slemt så et par dråber blod i urinen. Inden det bliver så slemt at man kan se blod så kan man have undersøgt nok så meget af alt andet uden at finde noget andet end at han har ondt i bækkenet hvilket også kan komme fra den skade han fik i foråret (hvilket også var grunden til at vi først fik anbefalet kiropraktor før de fandt ud af at det var prostata der skabte problemerne).
Denne gang fik han også noget andet medicin som skulle gøre at prostata skrumper ind og skulle holde i ca 5 mdr. og så kan man være heldig det ikke kommer igen men da han har haft det 2 gange nu er der en risiko for at det kommer igen, og vil jo helst ikke byde ham at gå rundt med smerter.
Så tankerne går lidt i at kastrere ham, men man hører jo en del mod at kastrere især hvis hunden har noget nervøsitet.
Jeg vil nu ikke kalde ham direkte nervøs og vil slet ikke koble hans selvtillid til hans hanhunde mentalitet (hvis i forstår). Han er verdens mest lalleglade, alt elskende hund. Han kan godt se mennesker lidt an men opsøger dem alligevel med højt humør og efter at have snust til folk så elsker han alle. Hunde vil han gerne hilse på alle men efter at have hilst så har de ikke rigtigt hans interesse, tilsyneladende har han dog stadig "hvalpepas" hos stort set alle hunde, også hunde der ellers ikke bryder sig om andre hunde (der er desværre mange herude der lader deres hund løbe hen til andre hunde trods de ved deres hund ikke kan li andre hunde, for de "markerer jo kun" smiley )
Det "eneste" han er nervøs for er høje lyde, men det er heller ikke sjovt. Hvis vi går forbi folk der skændes eller børn der græder så kryber han, hvis man taber noget med et brag så gemmer han sig hvis han kan og hvis det tordner, er skud eller der er fyrværkeri så ligger han under bordet og ryster (hvis han er ude på tur går han dog kun med sænket hoved men ellers kan man ikke se noget). Det er selvfølgelig noget der er arbejdet med hele hans liv og det er også bedre de fleste gange der er noget, men frygter det bliver forværret hvis han bliver kastreret. Han er kun påvirket af hundhunde i løbetid når det er hans "ynglingstæver" der er i løbetid, så det er kun 5 dage/4 gange om året han bliver tævesyg, og det er ikke så slemt at han går fra maden, han har kun lidt svært ved at falde til ro især om natten.
Måske jeg bare bekymrer mig unødigt (det er set før).

Overvejer også kemisk kastration her nu for at se om det forandrer noget, men man kan jo ikke være sikker på at få helt samme reaktion som en rigtig kastration. Dyrlægen mener også at man kan prøve andre ting før man kastrere, men hun syntes alligevel vi burde overveje, da man så kan spare ham for risikoen for at skulle gå med smerter igen og igen.

Så kom gerne med input så jeg måske kan få styr på tankerne og tage en beslutning (eller finde modet til at se tiden an), og undskyld hvis det blev lidt langt og rodet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal, skal ikke. Kastrere
  • #1   13. sep 2017 nu kan jeg ikke huske hvor prostaten sidder, men kan den ikke fjernes?

  • #2   13. sep 2017 Albert blev kasteret pga 2 gange betændelse i prostata.
    Der har så ikke været noget med prostata siden, men så meget andet. Jeg tillægger noget af det kastrationen men ved det ikke.
    Bla har han for lavt stofskifte og er i medicinsk behandling


  • #3   13. sep 2017 Jeg ville kastrere uden at blinke i det tilfælde.

    At kastrere en hund gør efter min erfaring, den hverken eller mindre agressiv isoleret set. Den er som den plejer.

    I relation til andre hunde, kan der der i mod opstå udfordringer, da andre hunde ikke lige kan finde ud af hvad det er for en størrelse, og så kan der opstå uheld, hvor en anden hanhund forsøger at humpe din, med dertil tilhørende ballade.

    Det er ikke hunden der er blevet mere aggressiv (som nogen misforstår det med) og ej heller de andre hunde der er provokerende. Det er bare signalforvirring.

    Det er min erfaring med mine to sidste hunde der desværre har måttet blive kastreret.

    Men det er så mig som ejer, der må sørge for at den ballade ikke opstår. Værre er det ikke.

    Største udfordring har været, at køteren simpelthen bliver så glad for mad, at der skal skal arbejdedes med at holde vægten. Det er lidt træls.

    Men ikke mere end at det skal ikke være årsagen til at hunden skal have smerter unødvendigt.

    Hvis problemet er permanent, er kemisk jo en lidt tosset løsning.


  • #4   13. sep 2017 Hvis din hund er usikker, ville jeg nok prøve kemisk kastration først. Der aftager effekten trods alt igen.

  • #5   13. sep 2017 #1 tror ikke den kan fjernes, men må indrømme at jeg ikke ved det. Men problemer med prostata, siger de kloge, udspringer som regel på grund af for mange hormoner som man jo formindsker ved at kastrere.

    #2 Det er jo det dyrlægen siger, at han ikke vil få problemer med prostata hvis han bliver kastreret. Sådan er det i hvert fald i langt de fleste tilfælde.

    #3 Jeg er ikke bekymret for at han skulle blive aggressiv, for det første ligger det ikke til ham og for det andet så er han ikke særlig interesseret i andre hunde så hans "omgangskreds" er ikke særlig stor da jeg ikke har brug for at min hund skal være sammen med andre hunde når han ikke gider. Skulle han blive madglad så ville det da være en interessant forandring da han ikke er den der spiser særlig meget og vi har problemer med at holde vægten oppe når han går til træning (om det så er rally eller agility, så taber han sig hurtigt). Min bekymring går mere på om det gør hans frygt for lyde større, for så kan vi godt få et problem smiley Og den kemiske var jo bare for at "prøve" om det øgede hans skræk for de høje lyde.

    #4 det var nemlig også det jeg tænkte, men samtidigt så er det ikke altid det er helt det samme som at kastrere rigtigt.

    Jeg syntes det er pisse svært da jeg heller ikke vil have evt. dårlige bivirkninger af en kastration, men heller ikke hvis han skal have stærk medicin med jævne mellemrum, da det jo også giver bivirkninger. Syntes vi har rigeligt at tumle med da han har lettere kronisk bronkitis som bliver forværret når han får orm (som også slår hans mave ud), og han får orm for et godt ord, derfor får han også ormekur hver måned hele året (har prøvet flere forskellige ormekure, og ligegyldigt hvad så viser ormeprøver negativ men der er mange orm i afføringen få timer efter han får en ormekur). Og så kan han åbenbart kun spise et mærke foder uden at blive syg.


  • #6   13. sep 2017 Det hjælper på prostata, men der kan dukke andre følger op.

  • #8   13. sep 2017 #5 det var nemlig også det jeg tænkte, men samtidigt så er det ikke altid det er helt det samme som at kastrere rigtigt.

    Nej, måske ikke, men det kan måske give jer en fornemmelse af om han vil ændre sig og hvis han så ændrer adfærd til den negative side, så er det trods alt kun midlertidigt med en kemisk.


  • #9   14. sep 2017 #7 De fleste af de øvelser laver vi, så det skulle ikke være et problem, det vil vi helt klart fortsætte med. Dog så skal vi lige lære ham at papkasser ikke æder hunde før vi kan lave nogle af papkasseøvelserne (ved ikke lige hvordan det blev at han ikke kunne li papkasser, men vi har så heller ikke gjort noget for at han skulle syntes de var sjove da vi syntes det var dejligt at vi kunne have ting stående uden han roder i det hvis det var i en papkasse/ved siden af en kasse).

    Det bliver nok at vi prøver den kemiske, og så ser hvordan det går. Så kan vi så overveje om vi skal lave den rigtige eller lade ham være og håbe hans problemer ikke kommer tilbage.


Kommentér på:
Skal, skal ikke. Kastrere

Annonce