1.218 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Størrelse på tørkosten Størrelse på tørkosten

Hvorfor er det at tørkost koketterne skal være så små.

Jeg vil gerne have at mine hunde (og katte) tygger på maden, og hvis de får det foder de skal have ifølge deres størrelse, så sluger de maden. Det må også være sundere for tænderne at de tygger i stedet for at sluge.

Jeg har vedhæftet et billed af 3 forskellige størrelser, alle 3 er til store hunde, hvoraf 2 af størrelserne synes jeg er ganske små til store hunde.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Størrelse på tørkosten
  • #2   24. sep 2017 Mener da at det er meget normalt at hunde sluger maden, da deres kæber ikke er lavet til at decideret tygge mad? - men bare flå/kvase.

• #3   24. sep 2017 Når de tygger tørkost sætter det sig i tænderne og holder på bakterier og danner plak.

Hundes tænder er ikke skabt til at tygge/raspe men til at flå og flænse og knuse og så tygge/samle til en passende (stor)klump og sluge...

• #4   24. sep 2017 MIne hunde kaster op hvis de sluger maden, så foretrækker stadig de store stykker. Siden jeg startede med de store stykker, så har dyrlægen ikke kommenteret deres tænder smiley

• #5   24. sep 2017 Jeg vil have dem så små som muligt, så jeg køber modsat dig. De små piller er nemlig langt bedre at søge i græsset, fordi det tager længere tid smiley det er totalt overvurderet at fodre i skål.

• #7   24. sep 2017 Maj-Britt:
    Er det vådfoder der skulle stå til sidst? For så passer det godt med det jeg selv har observeret med mine hunde.

Malene: Har desværre ikke have, men ville heller ikke kunne fodre på den måde, for så ville den lille få alt for meget foder og den store ville få alt for lidt smiley

• #8   25. sep 2017 Det undrer mig ikke, hvis man stiller tør- og vådfoder overfor hinanden, Maj-Britt.

TS, vores hunde sluger også maden for hurtigt og gylper/hoster det op igen.
    Vi løser det ved at fodre dels uden skål som madsøg og belønninger og dels i skål med vand over foderet.

Og så rå, kødfulde ben en gang i mellem.

• #10   25. sep 2017 Jeg tænker det er lettere for store hunde at spise små kroketter, end det er for små hunde st spise store kroketter. Så muligvis derfor foderproducenterne vælger at prioterer små. Så frasorterer de færrest mulige kunder. Og kan formentlig bruge samme maskine til produktionen.

I forhold til tænderne er det der gør den største forskel på at holde dem sunde og friske i lang tid at børste dem jævnligt - gerne dagligt.
    Ben mv. Hjælper også nogle men kan også give skader ved for hårdt slid. (Ikke der med sagt, jeg ikke synes man skal give ben).
    Men det aller bedste er at finde tandbørsten frem.

• #11   25. sep 2017 Jeg har også en hund der inhalere maden. Jeg gør som CH og fylder en smule vand i det. Så kan han ikke bare sluge skidtet smiley
    Servere det med det samme. Vandet er ikke for at bløde pillerne op.

Jeanette
    Hvorfor skal det opblødes?

• #12   25. sep 2017 Mine hunde får forskellige pillestørrelser. Til at rense tænderne får de rå kødfulde ben, kyllingehalse, kalkunhalse mm.

Mine hunde får meget sjældent foder serveret i en skål. Det sker af og til, at chihuahuaerne får det, da det er nødvendigt for mig at være sikker på, at de får den rette mængde foder. Den ene er nemlig lidt for tyk, og de to andre må ikke tabe sig. Så går det jo ikke, hvis den tykke æder de to andres foder.
    Men typisk gives det i et foderbræt, konglegetøj (frosset ned), snusemåtte - og de to store får det på græsplænen.

• #13   25. sep 2017 Hov, glemte hele pointen i det sidste afsnit...
    Grunden til, at de fodres i alt andet end skål er netop, at de så bruger tid på at finde sit foder og spise det - og her gør det så ikke noget, at de sluger over halv delen af det, da det kommer ned i mave/tarmsystemet i over et længere stykke tid, end de få sekunder det tager at tømme en skål. smiley
    Og så kaster de ikke op.

• #15   25. sep 2017 Altså så har jeg et tillægsspørgsmål smiley

Og spørger altså kun fordi jeg er nysgerrig.

Hvis/når hundens tænder ikke er til at tygge - hvorfor så tyggeben? smiley

• #19   25. sep 2017 Det er vel en smagssag hvad man foretrækker, jeg køber fx også helst de små, da de bruger længere tid på at finde maden i snuse måtterne og på græsplænen.
    Vores får aldrig mad i skåle, netop fordi så sluger hun det hele med det samme, og kaster det op igen.

Desuden er Dumle så glad for mad, at jeg kan ofte kan bruge hendes alm tørfoder som godbidder når vi træner smiley ;)
    Der fungerer de små også bedre.

• #21   25. sep 2017 Helle A - tyggeben (tænker du mon på hudben og lignende?) gnubber tænderne og fjerner i teorien urenheder på overfladen.
    Personligt tror jeg rå ben er bedst til det, men som en anden har skrevet tidligere er det en pointe, at det også kan slide voldsomt. Mængden må derfor tilpasses.

At vi kalder det TYGGEben er ret underordnet - når hunde gnasker sådan et, så er det dels knuse og dels flå... Det er ikke raspe og findeling som vi mennesker og planteædere gør med vores tænder.

I forhold til den generelle diskussion om forebyggelse af tandsten tror jeg det er væsentligt at huske på at racerne er HELT forskelligt disponerede.
    Vi børster ikke tænder på hundene og har aldrig gjort det. Det ligger ikke til racen at få tandsten og der skal ikke meget forebyggelse med rå knogler til.

Andre racer skal have hyppige tandbørstninger for at undgå ture til dyrlægen for at få ordnet tænder.

• #25   25. sep 2017 Selv i Denta Stick går "vi" ind for, jo større jo bedre.

Han får en halv hver morgen som farvelgodbid, så får han brugt lidt tid på det.

Hvis han får til en lille hund, så har han spist den allerede inden jeg når til døren smiley

Ben mv. uanset om det går ind for råt eller ej, kan jeg ikke give, det skaber for meget uro ved, at hunden jagter de andre dyr væk og ligger og vogter i stedet for at spise.

profilbillede
  • #26   25. sep 2017 De der bløde dentastick-dimser er godbidder, ikke tandrensere...

• #27   25. sep 2017 CH, Hundene får dem heller ikke som tandrensere, men som farvelgodbid om morgen smiley

• #28   25. sep 2017 Hvis der er noget jeg hader så er det dentastiks reklamen.
    "Mindsker tandsten med op til 80%"
    Det er det samme som at sige det er ikke sikkert produkter virker og gør hvad vi forsøger at bilde folk ind det gør.
    Op til betyder faktuelt alt under.. også 0!
    De kan have testet det på 1000 hunde og bare en enkelt har haft en 80% nedsættelse så kan de sige sådan. Uagtet alle de 999 hunde måske slet ingen effekt oplever.

• #31   27. sep 2017 Hvis hunden tygger tørkost, så sker der et mekanisk slid af tænderne. Det vil være med til at mindske tandsten.
    Det er klart at hvis hundefoderet klistrer til tænderne, så er det ikke gavnligt. Tørkost vil altid være at fortrække fremfor vådkost, da der intet mekanisk slid sker, når hunden spiser vådkost.

Jeg mener det eneste tyggeben på markedet, der er certificeret er Virbacs.

• #35   27. sep 2017 Der er forskel på priserne alt efter str smiley
    Hvis Albert skulle have nogle, så SKAL det være den største ellers sluger han bare skidtet smiley

• #37   27. sep 2017 Som Majbritt citerede: "Produkter som har bevis for at have effekt kan få en "godkendelse" i form af et "Seal of approval of VOHC". Man kan se listen over godkendte produkter og læse mere på www.vohc.org / MVH Jens Ruhnau

Kommentér på:
Størrelse på tørkosten

Annonce