1.218 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
21 Svar
Størrelse på tørkosten Størrelse på tørkosten
Hvorfor er det at tørkost koketterne skal være så små.
Jeg vil gerne have at mine hunde (og katte) tygger på maden, og hvis de får det foder de skal have ifølge deres størrelse, så sluger de maden. Det må også være sundere for tænderne at de tygger i stedet for at sluge.
Jeg har vedhæftet et billed af 3 forskellige størrelser, alle 3 er til store hunde, hvoraf 2 af størrelserne synes jeg er ganske små til store hunde.
0 synes godt om
aug 2008
Følgere: 1087 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.718
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Hundes tænder er ikke skabt til at tygge/raspe men til at flå og flænse og knuse og så tygge/samle til en passende (stor)klump og sluge...
maj 2017
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 60 Svar: 299
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.780
maj 2017
Er det vådfoder der skulle stå til sidst? For så passer det godt med det jeg selv har observeret med mine hunde.
Malene: Har desværre ikke have, men ville heller ikke kunne fodre på den måde, for så ville den lille få alt for meget foder og den store ville få alt for lidt
aug 2006
TS, vores hunde sluger også maden for hurtigt og gylper/hoster det op igen.
Vi løser det ved at fodre dels uden skål som madsøg og belønninger og dels i skål med vand over foderet.
Og så rå, kødfulde ben en gang i mellem.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
I forhold til tænderne er det der gør den største forskel på at holde dem sunde og friske i lang tid at børste dem jævnligt - gerne dagligt.
Ben mv. Hjælper også nogle men kan også give skader ved for hårdt slid. (Ikke der med sagt, jeg ikke synes man skal give ben).
Men det aller bedste er at finde tandbørsten frem.
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 269 Hunde: 2 Emner: 163 Svar: 5.605
Servere det med det samme. Vandet er ikke for at bløde pillerne op.
Jeanette
Hvorfor skal det opblødes?
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.370
Mine hunde får meget sjældent foder serveret i en skål. Det sker af og til, at chihuahuaerne får det, da det er nødvendigt for mig at være sikker på, at de får den rette mængde foder. Den ene er nemlig lidt for tyk, og de to andre må ikke tabe sig. Så går det jo ikke, hvis den tykke æder de to andres foder.
Men typisk gives det i et foderbræt, konglegetøj (frosset ned), snusemåtte - og de to store får det på græsplænen.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.370
Grunden til, at de fodres i alt andet end skål er netop, at de så bruger tid på at finde sit foder og spise det - og her gør det så ikke noget, at de sluger over halv delen af det, da det kommer ned i mave/tarmsystemet i over et længere stykke tid, end de få sekunder det tager at tømme en skål.
Og så kaster de ikke op.
maj 2017
Og spørger altså kun fordi jeg er nysgerrig.
Hvis/når hundens tænder ikke er til at tygge - hvorfor så tyggeben?
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 641
Vores får aldrig mad i skåle, netop fordi så sluger hun det hele med det samme, og kaster det op igen.
Desuden er Dumle så glad for mad, at jeg kan ofte kan bruge hendes alm tørfoder som godbidder når vi træner
Der fungerer de små også bedre.
aug 2006
Personligt tror jeg rå ben er bedst til det, men som en anden har skrevet tidligere er det en pointe, at det også kan slide voldsomt. Mængden må derfor tilpasses.
At vi kalder det TYGGEben er ret underordnet - når hunde gnasker sådan et, så er det dels knuse og dels flå... Det er ikke raspe og findeling som vi mennesker og planteædere gør med vores tænder.
I forhold til den generelle diskussion om forebyggelse af tandsten tror jeg det er væsentligt at huske på at racerne er HELT forskelligt disponerede.
Vi børster ikke tænder på hundene og har aldrig gjort det. Det ligger ikke til racen at få tandsten og der skal ikke meget forebyggelse med rå knogler til.
Andre racer skal have hyppige tandbørstninger for at undgå ture til dyrlægen for at få ordnet tænder.
maj 2017
Han får en halv hver morgen som farvelgodbid, så får han brugt lidt tid på det.
Hvis han får til en lille hund, så har han spist den allerede inden jeg når til døren
Ben mv. uanset om det går ind for råt eller ej, kan jeg ikke give, det skaber for meget uro ved, at hunden jagter de andre dyr væk og ligger og vogter i stedet for at spise.
aug 2006
maj 2017
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
"Mindsker tandsten med op til 80%"
Det er det samme som at sige det er ikke sikkert produkter virker og gør hvad vi forsøger at bilde folk ind det gør.
Op til betyder faktuelt alt under.. også 0!
De kan have testet det på 1000 hunde og bare en enkelt har haft en 80% nedsættelse så kan de sige sådan. Uagtet alle de 999 hunde måske slet ingen effekt oplever.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Det er klart at hvis hundefoderet klistrer til tænderne, så er det ikke gavnligt. Tørkost vil altid være at fortrække fremfor vådkost, da der intet mekanisk slid sker, når hunden spiser vådkost.
Jeg mener det eneste tyggeben på markedet, der er certificeret er Virbacs.
okt 2005
Er det den her du mener?
https://www.dyrenesbutik.dk/virbac-veggiedent-l-15-stk?gclid=CjwKCAjwmK3OBRBKEiwAOL6t1M2O6e_rTAT1mMEh0AyBSSs20Ew1-F5blOApKgAsizOZeE5_s_JcBhoCj-kQAvD_BwE
okt 2005
Hvis Albert skulle have nogle, så SKAL det være den største ellers sluger han bare skidtet
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Størrelse på tørkosten