{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.863 visninger | Oprettet:

Hans J
Hans J
Tilmeldt:
17. okt 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12

Hund knurrer {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

vores Dansk Svensk Gårdhund på 21 måneder er på rigtigt mange måneder en fantastisk hund. Kærlig, aktiv, klog, godt opdraget osv. (vi har gået til træning med ham siden at han var hvalp - men ikke på det sidste, tiden har ikke passet, desværre).

Vi har et enkelt problem som vi forsøger at få bugt med, og derfor dette indlæg. Jeg vil starte med at sige, at vi aldrig forstyrrer ham når han sover, aldrig flytter på ham osv. Vi prøver virkelig på ikke at overskride hundens grænser.

Men problemet er som følger:
Hvis han ligger i en stol, en dyne what ever så kan vi sagtens sætte os hos ham, vi kan kæle med ham osv. Men i selvsamme øjeblik han fornemmer at vi vil flytte på ham, så knurrer han højt og snapper ud efter vores hænder. Men problemet er jo, at vi netop ikke flytter på ham (måske han har fået det indtryk tidligere, jeg ved det ikke, men noget tyder på det). En anden situation kan være, at han lægger sig ved vores fødder, og hvis vi rykker på os, så knurrer han. Jeg ser ikke problemet som værende at han vogter, men udelukkende at han ikke vil flyttes/generes.

Det vi gør er, at hvis han skal ned fra en stol eller andet, så beder vi ham naturligvis om at gå ned, og belønner ham når han gør det rigtige. Men jeg vil gerne træne den adfærd væk, og helst inden at det eventuelt kan blive værre. I går gad han så ikke forlade vores bryggers. Jeg havde lidt travlt, så vrissede af ham og virkede måske en smule truende - her knurrede han også, hvilket han aldrig har gjort før. Jeg ved at det var forkert af mig, men sådan er verden nu engang i mellem smiley

Han har ikke ondt, og han vil gerne bæres når han selv siger til.

Igen, vi forsøger ikke at overskride hans grænser ved at flytte på ham, bære på ham osv. Vi forsøger at lære ham at gå ned selv, roser ham og belønner. Vi forsøger også at opretholde en stor tillid til vores hænder.

Hvordan takler vi det? Hvordan træner vi?

Hans


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund knurrer
  • #1   17. okt 2017 Jeg må indrømme, at hvis min hund begyndte at knurre af mig, fordi jeg ville rykke mig, når den lå på/ved mine fødder, at så var jeg ærlig talt blevet pisse sur. Og det havde den fået at vide med det samme.

    Ift. at knurre, når hunden ligger for sig selv og man kommer hen til den, så ville jeg netop, som I gør, tale til hunden, bede den flytte sig, istedet for fysisk at flytte på den. Jeg ville dog ikke begynde at belønne for det, jeg ser det som en selvfølge, at hunden flytter sig, hvis jeg beder den om det. smiley

    Måske skal I passe på ikke at gå for meget på listefødder omkring hunden? Man skal helt klart respektere sin hund og dens grænser, men der er også grænser for, hvad man selv skal finde sig i smiley


  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #5   17. okt 2017 Der er givet vis en del vi har forsømt, det er vores første hund - men vi forsøger at gøre det rigtige.

    Ja det overskrider vores grænser, helt klart. Han kender "nej", han stopper med at gøre hvad han har gang i, når han hører ordet "nej".

    Jeg bliver også pisse sur, og generelt har den opførsel været overfor resten af familien, som ikke nødvendigvis er lige så konsekvent som jeg.

    Enig med ikke for megen listefødder, derfor vil jeg også have det løst nu smiley

    Helt konkret: Hvordan bør vi reagere / "straffe" når det sker? Hvordan kan vi træne? For mig er det vigtigt at hele familien reagerer ens, det har vi haft stor gavn af med andre uønskede narrestreger smiley


  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #6   17. okt 2017 Så du ville tage hunden i nakken og føre den væk? Eller hvordan skal jeg forstå det?

  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #10   17. okt 2017 Tak!

    Men hvis jeg tager den i halsbåndet, så vil han snappe efter mig - jeg er ikke bange for at blive bidt, jeg vil bare ikke optrappe en konflikt - hvis I forstår hvad jeg mener?


  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #12   17. okt 2017 Det har egentlig stået på i længere tid, 1 år måske. Vi opdagede det ved at det en dag skete da vi ville flytte på ham - dengang fik vi at vide, at det var synd og skam at flytte på en hund, at det var vores egen skyld osv smiley Problemet er egentlig ikke ret stort, men jeg synes at kan fornemme en smule forværing - derfor vil vi gøre en aktiv indsats nu.

    Altså vi er en aktiv familie, men han får lov at være i fred.

    Jeg kan tage hans mad fra ham, jeg kan tage hans ben uden problemer.

    Jeg kan røre ham / massere ham overalt. Dyrlægen mener heller ikke at han har ondt.


  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #14   17. okt 2017 Ha ha du har en pointe, og det er lidt det samme jeg føler. Lille lort smiley


  • #18   17. okt 2017 evt. have en guf I hånden og smid den på gulvet på samme tid Som I siger ned og peger på gulvet - så han lærer kommandoen NED smiley

  • #19   17. okt 2017 Jeg er helt og aldeles uenig! Jeg ville aldrig nogen sinde fysisk flytte en hund! Knurrer hunden som du beskriver så ville jeg for det første kontakte dyrlægen og få hunden gennem undersøgt jeg tænker at der er størst sandsynlighed for at det er smerter!
    Kan dyrlægen intet finde og først efter grundig undersøgelse ikke bare et kik på hunden! Så ville jeg forhindre situationen, det vil sige, kald hunden ned fra stole m.m, sæt dig ikke ved den når den ligger der, kald den væk fra alle de situationen problemet plejer at opstå i! Beløn og kæl med hunden på gulvet, aldrig i sofa m.m at tage ved en hund fysisk når den med knurren har bedt om afstand, det er da i den grad at optrappe en konfligt! Konflikter skal undgås, ikke optrappes!


  • #21   17. okt 2017 Jeg ville starte med aldrig nogensinde at bære på hunden. Det er enormt grænseoverskridende og unødvendigt for sådan en lille fiks arbejdshund.
    Dernæst ville jeg anvise den et fast liggested, hvor den aldrig nogensinde skal bortvises fra.
    Lige nu har I lært hunden, at dens knurren giver en reaktion. I skal ud hvor den slet ikke behøver knurre.


  • #22   17. okt 2017 Jeg er af den mening og holdning at hunden altid må sige fra.
    Men i din situation, ville jeg bare sige bestemt nej og så vippe hunden på gulvet.
    Jeg ville ikke skælde ud eller gøre et stort nummer ud af det, det eneste du risikere ved at gøre det, er egentlig bare at tingene eskalere.


  • #23   17. okt 2017 Altså som det første skal bassen tjekkes for smerter! for jeg tænker godtnok han har ondt når han knurre og snapper hvis han skal flyttes på?
    og det er noget han er begyndt på ig ikke altid har gjort

    og så skal i ellers sige nej til ham, hvis dyrlægen clear ham for smerter, så er det bare at sætte sin grænse og fortælle ham det altså ikke er okay.
    man kan godt sige fra på en ordenlig måde og han skal jo også respektere at hvis han fylder skal han flytte sig
    ligesom at i respektere hvis han sover, vækker i ham ikke!


  • #26   17. okt 2017 Jeg tænker helt klart smerter af en art - I bør bestille en tid hos en kiropraktor, så de kan mærke hunden igennem.

    Og nej, jeg havde heller ikke fundet mig i det, men det lyder til at kunne ske ret ofte, og det er da ikke helt "normal" adfærd... (ud fra det du skriver med at I ikke flytter på ham)


  • #30   17. okt 2017 måske er det bare mig....
    men hvis jeg sov og min kæreste kom og enten satte sig op ad mig eller ville til at flytte på mig... så var jeg dælme også blevet hidsig.. bider ikke men kan dælme skrige højt smiley


  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #31   17. okt 2017 Jinx: "Det er noget der skal stoppes første gang det sker!"

    Så det er for sent nu?


  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #34   17. okt 2017 Yes, det er også nogenlunde det jeg havde i tankerne.

    Tak for jeres råd / vejledning.


  • #36   17. okt 2017 Enig med Malene.. Giv hunden et sted at Være hvor den ikke bliver bedt om at gå væk fra igen..

    At begynde og "tage fat", skælde ud eller andet vil ikke skabe noget godt i det lange løb.. Den har jo et tydeligt hundesprog, og hvis den ikke må knurre, så går den måske bare direkte til bid næste gang.

    Måske en dygtig adfærdskonsulent er vejen frem, herinde kan vi jo give nok så mange gode råd, men vi kender stadig ikke situationen godt nok. Så det ville jeg nok kraftigt anbefale i stedet smiley


  • #37   17. okt 2017 Husk at stå op, når I beder hunden om at flytte sig. Jeg ved ikke hvorfor, men det er 100gange nemmere, at bede hunden flytte sig, hvis man står op, end hvis man sidder/ligger ved siden af den.

    Ift det med snappen: hvis det er sikkert, at hunden ikke har ondt, så havde den fået den største skideballe her i huset.
    Og hvis hunden får en skideballe, er det vigtigt også at nævne, at sådan en varer KUN, til den er slut. Derefter er man ligeså sød, rolig - normal - som man altid er. Hunden lever i nu'et, som bekendt. Skideballe-slut-videre. smiley


  • #41   17. okt 2017 Mine hunde må alt. Men herhjemme var de også røget ned i den situation der.
    Tilgengæld ingen skæld ud eller nogen big deal ud af det.
    Ville bare vippe dem ned og så videre i teksten.


  • #42   17. okt 2017 Præcis Minion.

  • #46   17. okt 2017 Forstår slet ikke at man gider gøre et stort problem ud af det.

  • #49   17. okt 2017 Jo hunde gør hvad det kan svare sig hvis du spørger mig.
    De gør hverken mere eller mindre end det.




  • #58   17. okt 2017 nu har jeg altid gjort stort i mine hunde kan løftes og flyttes på hvis det passer mig, men jeg ville altså blive bekymret hvis min hund snappede efter mig fordi jeg løftede den...

    har oplevet et par gange Gustav har nappet mine tæer i sengen, men kan ærlig talt godt forstå ham, det da skide irriterende at få sådan en lugtende fod i hovedet når man sover smiley

    er enig med lens, det er hundesprog og burde ikke straffes, for mig lyder det som om de ikke bare kan sige "fy fido gå da ned din spade"

    jeg ville også aflede ikke tvinge den ned af sofaen..

    måske er jeg for pyleret eller har en for stor sofa? smiley

    men jeg sætter mig altså ikke hvor hundende sidder, ligesom jeg heller ikke ville sige skrid til min kæreste fordi han har den plads jeg vil have.

    og well når vi har gæster så må de sq hente en køkkenstol hvis de ikke føler der er plads i sofaen....

    vi er måske meget lige herhjemme, de bliver bedt gå ned eller væk hvis de vil komme og tage en plads i sofaen vi allerede sidder på! men det er altså også det!


  • #60   17. okt 2017 Det kan godt være det er simpelt hundesprog, men her i huset er der også et menneskesprog, og i sidste ende er det dét, der hersker.
    Og sidste ende er fx når hunden får ejerfornemmelser for inventar (eller mig) overfor andre. Så er det mit sprog, der hersker, og det siger NED!

    Hvis jeg havde en nervøs eller bange hund (eller en hund jeg passede og ikke kendte godt), ville jeg helt klart gøre, som du beskriver, for det er en god løsning, hvis hunden har et skrøbeligt sind, og ikke kan tåle i sin relation til mennesker, at der opstår negativ energi.
    Men sådan en hund har jeg ikke, derfor kører vi en anden - nemmere - stil her. Jeg vil egentlig betegne den som konfliktfri, for imodsætning til den anden metode, som du selv skriver, der kræver flere gentagelser, så er den her kort og kontant, og så slut - videre smiley


  • #62   17. okt 2017 Helt klart Lens smiley

  • #63   18. okt 2017 Enig med Lens

    Det arbejde er i øvrigt givet godt ud. Et par dages træning, hvor tilliden til hinanden ikke nedbrydes, men ligefrem styrkes, og det holder så resten af hundens liv.

    Det står så tydeligt i Alfasyndromet, at det er en af hundens få absolutte regler, på instinktniveau (som jeg læser det), at den der først har en ressource, "ejer" den. ISÆR når det kommer til liggepladser. Den regel er så godt som ufravigelig.

    Det er så for os mennesker, ofte ret uhensigtsmæssig/uønsket adfærd, så det skal trænes, som det meste andet, på en så lidt konfliktoptrappende måde, som muligt.

    Og TS, I har den rette indstilling til træningen. Lad være med at ryge på, at det er okay at grænseoverskride, når der er andre muligheder.

    Reglen herhjemme er, at jeg IKKE nogensinde, som i ever (medmindre det er livsnødvendigt), fysisk flytter på Kia. Jeg tager heller ikke kontakt til hende, når hun sover ... (udover det der er naturligt, når man sover sammen).
    Skal jeg røre ved hende, når hun ligger ned, så vækker jeg hende først.
    Skal hun ned af sofa/seng, så beder jeg hende smutte ned (det er selvf. trænet som alt andet).
    ALDRIG hiver jeg hende fysisk ned. Det giver ingen mening for mig, at udøve så grænseoverskridende adfærd, når det kan trænes.

    Nej, Kia skal IKKE knurre af mig, hvis hun ligger i MIN seng/sofa. Det er no go. Så vil hun ryge ned på røv og albuer, UDEN JEG RØRER VED HENDE.
    Kia HADER konflikter, hun er en pleaser, så at få at vide, at hun skal få sin behårede bjæferrøv ud af min seng/sofa, og ud i sin kurv, og det kun kan gå for langsomt, er "straf" nok. I samme sekund hun letter røven, er nede, og hun udviser dæmpende adfærd, så er alt "glemt". Og hun inviteres med i seng, når jeg går i seng. Der skal ikke mere end en enkelt eller 2 gange til.

    Man skal ikke benytte sengen/sofaen, når man beder hunden forlade den, ligesom man ikke hiver et ben ud af hunden på munden, hvis det er et ben der er ressourcen. Man bør stå ved siden af, og så kommandere vovsen ned, og hen i kurven. Ligesom man beder hunden slippe benet, inden man tager det ...

    Det var samme måde Kia lærte, at i sengen sover man, kan man ikke finde ud af det, så kan man ikke være i soveværelset, om natten ... 2-3 dage, så var den sivet ind.

    Men her er hunde jo nok også forskellige ... Hvad motiverer jeres vov? Ved Kia er det at være sammen med mig, altid, hvorfor det er en straf for hende, hvis det tages fra hende ... Derfor virker de her metoder selvf. godt på hende ... Men hvis jeres hund motiveres af andet, skal træningen rettes ind efter det.

    Er hunden i lømmelalderen, så får den bare ikke adgang til seng, sofa etc. Hvis den ikke følger en "nej/ned"-kommando, uden at stille spørgsmål. Så må den vente, til den har lært reglerne, med at få adgang til den ressource der hedder seng/sofa. Ressourcerne gør man sig fortjent til, med god adfærd.

    Herhjemme er det eneste Kia ejer, sine kurve, og mad, når der er sagt værs'go. Alt andet, er noget hun har adgang til, i kraft af mig. Det betyder, at der ikke er vildt mange konflikter. For hun kan til enhver tid, hvis hun er utilfreds med noget, vælge at gå i sin kurv, 1. afstandssøgende signal, og herefter er der ikke brug for de andre signaler, heller ikke knurren smiley I kurven er hun garanteret fred, kun forstyrret af godbidder, og ros for at være en god hund etc.

    Lad være med at hive den hund ned fysisk. Lad være med at sætte jer hen til den, røre ved den, hvis den sover.
    Lad den komme til jer - her har den så fri mulighed for at benytte 1. afstandssøgende signal (forlade konflikten), hvis den vil være i fred, og da I sad der først, har den ingen undskyldning for at knurre.

    En dag vil det hele være naturligt. At den altid vil vide, at I ikke overskrider dens grænser, og den har så ikke længere behov for, at bruge så kraftigt et afstandssøgende signal, da der er gensidig tillid over hele feltet.

    Forebyg .. Bed den bruge sin kurv, i situationer hvor I gerne vil bruge møblerne. Ligger den i vejen, og knurrer, så send den i kurven. Kurven skal ikke være en straf. Alle gode ting når det kommer til mad og godbidder, hører også kurven til. Det skal være et helle. Og man kan støtte hunden i, at vælge den ønskelige adfærd, ved at give den, det "redskab" det er, at gå i kurven, i stedet for at konfliktoptrappe. Ingen vinder ved konfliktoptrapning.

    Som I kan læse, gør vi det alle forskelligt. Men det vil give mening, hvis man læser Alfasyndromet først.

    Og nej. Det er ikke en videnskab, at have hund. Men derfor kan man godt forsøge at undgå, at grænseoverskride, hvor det ikke er nødvendigt ... men det kræver selvf. lidt mere, end fysisk at hive og flå i hunden, for at vise ens dominans.


  • #65   18. okt 2017 Fem flade tæer i røven og ned på gulvet med ham, og i det øjeblik han lander dernede så ignorer.

  • #66   18. okt 2017 Vi står med en uerfaren ejer og en usikker hund. Det ender med bid og omplacering eller aflivning, hvis ejer begynder at skælde ud eller vippe ned.
    Jeg er helt med på Lens' tanker her.
    Der mangler generel tillid, træning og opdragelse. Jeg tænker aldrig de ting er blevet opbygget ordentligt som hvalp, og der skal startes fra bunden.


  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #79   18. okt 2017 Hold da op der er mange forskellige meninger og holdninger smiley Tak for det.

    Ja vi er uerfarne, derfor bragte jeg emnet på bane.


  • #81   18. okt 2017 Mine hunde skal da ikke knurre af mig! Men der fra og så til fysisk at flytte den er der godt nok langt! Har man en hund som har tendens til at ville vogte recurcer fx liggeplads, mad eller andet, så er det aldrig nogen sinde nogen god ide at overskride dens grænser! Lær hunden at du ikke er en konkurrent i stedet, kald den væk fra recurcen med noget som den finder bedre, fra mad kan en frikadelle være bedre, fra sofa er en alm godbid oftest nok, når hunden erfarer at det altid kan betale sig at hoppe ned eller gå væk når du kalder så vil der ikke skulle en frikadelle til hver gang;)
    Læg mærke til at det handler ikke om at lokke, men om at belønne det du gerne vil se, fx at hunden hopper ned fra sofaen, lad være med at holde frikadellen hen foran hunden, kald på den og kast frikadellen hen af gulvet væk fra sofa;)
    En hund med tendens til forsvar af sofa resurse ville jeg nok lære at blive på gulvet, dvs kald den ned og beløn i kurven hver gang så vil det trænge ind ret hurtigt! Hunde gør hvad der kan betale sig, falder godbidden altid i kurven vil det være der den søger hen;)


  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #82   18. okt 2017 "At den knurrer, fordi der bliver flyttet fødder, den ligger på, det havde nok givet en halv liter vand i nakken her. "

    Se jeg har faktisk tænkt på noget lignende, et hurtigt "sprits" af en vandforstøver. Hvad er holdningen til det? Jeg mener, er det ikke noget der lugter af "sidste udvej"? En overgang ville han gerne gø af naboen igennem hækken. Jeg var tilfældigvis i haven, og jeg handlede totalt instinktivt - han fik et skud af haveslangen - så stoppede det problem smiley


  • #83   18. okt 2017 Det er egentlig en ret paradoksal tråd, hvis man sammenligner med den tråd, hvor der spørges til holdning, hvis hunden bider.
    Utroligt mange i den anden tråd er fuldt ud indforstået med, at i det pågældende scenarie ville hunde lade livet. Og det på trods af, at den jo "bare" vogter en ressource. Det er vel helt normalt hundesprog smiley Og alligevel vil folk aflive.

    Og i den her tråd skal hunden have lov til at knurre og snappe. Det er fuldt ud forståelig adfærd, og man skal respektere, at den siger fra, og bare indrette sig efter den.

    Er klar over, det er to forskellige ting ift at knurre og bide, og dog.. for begge dele er naturlig adfærd, og begge scenarier her er fuldt forståelige reaktioner for en hund med ressourceforsvar.

    Måske det kommer an på hvilke folk, der deltager i de to tråde smiley


  • #84   18. okt 2017 Hans, jeg vil anbefale jer at opdatere jeres teori om hundeliv og -adfærd.
    Jeres hund har ingen tillid fordi I straffer den for normal adfærd. Det giver et stort problem en dag.


  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #85   18. okt 2017 Hej "Malene - og huskierne" - du mener pga. episoden med vandslangen?

  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #90   18. okt 2017 Vi har en hvalpegård han kan gå ind i, den står altid åben. Her er der puder, tæpper og en lille hule han ofte går ind i hvis han ønsker fred. INGEN kommer derind eller forstyrrer ham.

    Han må ikke komme i sofaen, og det ved han godt. For 1 måned siden kom jeg ind i stuen, og han lå deroppe. Han stivnede og sprang ned idét jeg bare kiggede på ham og sagde NED. Han har en stol og en fodskammel hvor han må være. Vi kan sidde i stolen / på skamlen sammen med ham, han ved godt at det ikke er hans alene. Han elsker at vi er der sammen med ham, og han vender sig sågar på ryggen for at blive nusset.

    Vi træner med ham, han bliver stimuleret - både motion og opgaver / opgaver for næsen. Han kommer når vi kalder, han lægger sig når vi siger det osv. En dejlig livlig og ikke mindst fræk hund. Han elsker at tumle med børn og gamle i haven, han er ikke sart mht. berøringer ifbm. leg osv. Han elsker at være med på løbeture osv. Jeg har utroligt svært ved at se at han skulle have ondt.

    Der er så det her issue, som jeg har beskrevet. Men vi er en familie på 5, her er tre (velopdragede :)) børn der i det store hele følger alle de regler vi har sat op. Men her sker fejl, som der gør de fleste steder. Om der har været situationer hvor nogen har grebet ud efter ham, eller på anden vis behandlet ham mindre godt, det kan jeg på ingen måde afvise. Vi straffer ham ikke fysisk, eller på anden vis er urimelige overfor ham. Vi prøver det bedste vi har lært, INKL at holde os opdaterede på "teori om hundeliv og adfærd".

    For et par uger siden løb han ovenpå (hvilket han ikke må). Han smed sig i vores seng, og han blev godt nok sur da jeg ville have ham ned. Her var problemet der også, men ned kom han.

    Jeg har fået en masse input, og det er jeg glad for - tak smiley


  • #95   18. okt 2017 Helt enig, Jinx. Jeg er ret sikker på, at vores hund har ret så stor tillid til mig. Det viser hun da ganske ofte, og hun går altid sammen med mig hvis hun kan komme til det. Men hvis jeg kommer hjem, og hun ikke lige nåede at hoppe ned fra sofaen/sengen, eller fik gemt den eksploderede pude væk, så ved hun godt at hun har gjort noget hun ikke må. Det udtryk hun har der, er da bestemt ikke det udtryk hun har når hun generelt ser mig.

    Herhjemme er "nej" nu altså en del af opdragelsen, og jeg vil kunne fortælle min hund når hun gør noget hun ikke må. Jeg har ikke fat i hende, jeg råber ikke højt eller er meget frembrusende. Et "nej" er nok. Og det har hun altså ikke taget skade af. Hun er en hund med super meget initiativ selv, men havde hun lavet det stunt, som TS beskriver her i tråden, så havde hun da også fået besked på at klappe i og smutte ned. Lige så vel som hun fik besked på at klappe i den ene gang hun har knurret af mig. Jeg læser måske nok TS's opslag meget anderledes end andre.


  • Hans J
    Hans J Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #96   18. okt 2017 Hunden stivnede som i "ups det blev jeg taget på fersk gerning" - nøjagtigt som hvis jeg tog knægten med fingrene i kagedåsen.

    Fortsat god dag


  • #99   18. okt 2017 Jeg er ret enig med lens og malene her.

    Måske er det fordi mine hunde er så små som de er, men her må de gerne sige fra, også hvis de sover i sengen eller på sofaen. Det er da skide irriterende for dem at blive vækket når de sover uanset grunden, så for mig er det helt forståeligt at de brokker sig.
    Jeg respektere det, og lader den være. Er det ikke en mulighed, flytter jeg dem stille og roligt hen hvor de kan sove videre, hvilket de så gør.
    De har fra de var helt små været vant til at blive løftet og båret rundt, og de elsker at sidde oppe, derfor er det så nemt for mig lige at flytte dem på trods af at de brokker sig over at blive vækket.
    Ligger de i deres kurve, flytter jeg dem ALDRIG, så der ved de at de kan ligge i fred, men ofte vil de jo helst være tæt på mig, så det får de lov til, men samtidig skal jeg kunne flytte dem.

    Jeg ville aldrig skælde dem ud eller på anden måde blive sur på dem, fordi de reagere når der sker noget de ikke kan lide.
    Jeg ville da også blive sur hvis jeg blev vækket og flyttet på, når jeg sov skide godt.

    Lucky reagere også inden man overhovedet røre ham, specielt hvis det er Rosa der kommer hen i nærheden af ham. Sådan er det. Men jeg kender mine hunde godt nok til at vide at det bare er brok fordi de lige har fundet et godt sted. Specielt Lucky ville ALDRIG bide mig. Rosa kunne måske godt finde på at snappe, hvis hun følte at hendes grænse blev overskredet og man ikke reagerede på hendes første advarsler, men så er man selv skyld i det, og ville aldrig skælde hende ud for det.


  • #102   18. okt 2017 Lens:
    Nu er den kommentar ikke rettet direkte mod dig, den er en undren over trådenes forskellige udvikling. Fordi de i min verden beskriver to (godt nok forskellige) situationer, men som begge omhandler ejers holdning og tackling af hundes naturlige reaktioner:)

    Og øf lige over fordrejning af folks ord, når det næste, du selv gør, er at fordreje Jinx' ord helt vildt! smiley


  • #103   18. okt 2017 Linda, det sker, men det har intet med at de brokker sig at gøre, for det må de gerne.
    Jeg flytter dem hvis de ikke skal være der hvor de er af forskellige årsager. F.eks. flytter jeg stort set Rosa ned fra sengen hver dag, for hun får lov til at komme op og putte når min kæreste står op, men hun kan ikke selv komme ned igen, så selvom hun brokker sig gevaldigt, så skal hun ned når jeg står op.
    Jeg flytter dem ikke bare for at flytte dem, eller for at straffe dem.

    I dag puttede Lucky f.eks. ligeså godt på den bedste plads i sofaen, jeg ville egentligt gerne sidde der, men kunne ikke nænne at flytte ham, så jeg satte mig ved siden af, han flyttede sig først da min kæreste kom hjem fra arbejde og så tog kæresten pladsen smiley
    Sådan er det, så må man være lidt hurtigere haha.

    Men jeg ville aldrig flytte dem af den årsag at de brokker sig.


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #105   18. okt 2017 #91 En hund, der stivner, når den ser sin ejer, fordi den ligger i en sofa, savner for mig tillid.
    Det var også min første tanke. !!

    Jeg har haft 3 skønne schæferhunde- en af gangen- de måtte ligge både i sofaen og sengen eller for den sagsskyld midt på gulvet.
    Når jeg havde gæster - så var sofaen dog forbudt område smiley

    #75 Hvornår må de sige fra, hvornår må de ikke??
    De burde slet ikke have nogen grund til at sige fra - hvis de lever i et fællesskab hvor der vises respekt begge veje.
    Men de har ret til at flytte sig hvis de ikke bryder sig om "mosten"

    Uanset hvad jeg bad mine hunde om ville Jeg aldrig havde tolereret, at de havde knurret eller vist anden negativ adfærd overfor mig .

    Jeg var altid retfærdig over for dem - de vidste hvor de havde mig, så hvorfor skulle de så ikke flytte sig hvis jeg bad om det uanset om de sov eller hvor de lå ??


  • #107   18. okt 2017 Linda tja måske, men det er langt fra det samme for mig.
    Jeg gør mit bedste for at respektere at de siger fra, hvilket betyder at jeg kun flytter dem hvis det er nødvendigt, og der forsøger jeg også at gøre det så de ikke brokker sig.

    Det jeg læser i tråden er at hunden ville blive smidt ned fra sofaen fordi de knurrer, HVER GANG.

    Her må de gerne knurrer og de ryger ikke ned af sofaen af den grund, så lader jeg dem være, hvis muligt.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #108   18. okt 2017 Jeg tror man skal passe på med at gætte på hvorfor den reagere som den gør. At tage udgangspunkt i ens egen hund giver ikke rigtig mening for hunde er forskellige.

    Der vi ved er at hunden knurrer. Jeg vil undgå at de situationer opstår. Ikke at jeg skal fjerne mig men at hunden ikke får lov. Den har sin egen faste plads. Ting bliver meget lettere når man ved hvad man skal og ikke skal.

    Det skal ikke være en straf at være i sin kurv,på gulvet,eller hvad nu det kan være.


  • michael B
    michael B Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 53
    #109   22. okt 2017 »Hunden har lov at knurre«
    I er jo helt væk!
    Hvad tror i der var sket hvis jeg havde tilladt min kæmpe at gøre det...!?
    De har en lille dansk svensk..
    Få den dog til at fatte en gang for alle at, »Du ALDRIG skal knurre af mig!«
    Mennesket bestemmer basta!
    Alle der har store alvorlige hunderacer ved selvfølgelig det her..
    Det er kun jer med toy-hundene, der kan leve i den fantasiverden hvor knurren er tilladt...for konsekvenserne er ikke store nok.
    Andet end at i selvfølgelig afliver Fido når den så endelig bider jer..

    For pokker jeg skal ud og brække mig..


  • #111   22. okt 2017 Du får hug lige om lidt Michael.. og med god grund. smiley

  • #112   22. okt 2017 Når hunden knurre af jer i situationerne giver du den en velindlært kommando den ikke kan udfører og stadig blive liggende.
    Det kan Feks være sit, gå eller et indlært target et andet sted i rummet. Hunden Udfører nu sin kommando og dine fødder er nu fri til bevægelse igen.


  • #114   22. okt 2017 "Det er kun jer med toy-hundene, der kan leve i den fantasiverden hvor knurren er tilladt...for konsekvenserne er ikke store nok."

    Og det er næsten altid mænd, der udståler potensproblemer, der har behov for at dominere deres hunde ...

    Og de magter tilsyneladende heller ikke at lære det mest simple hundesprog ... Afstandssøgende og dæmpende signaler ... og hvordan man undgår unødvendig konflikt, hvis man nemt lærer hunden, at den ikke behøver knurre, (100% tillid mellem hund og ejer), uden at optrappe konflikten, med tillidsbrud.

    Men hvad, sådan er vi så forskellige.


  • #117   22. okt 2017 Ærgerligt at egne potensproblemer skal gå udover hunden.

  • #123   22. okt 2017 Jeg er lidt ligeglad med hvad andre gør.
    Jeg fortæller hvad jeg gør, ud fra hvad jeg har.
    Mine hunde ville ALDRIG blive aflivet for at bide, for hvis de gjorde, ville det være MIG der havde overskredet deres grænser så betydeligt og ignoreret alle signaler som de kom med inden, og dermed min egen skyld.

    Og nej det er nok ikke ens for små og store hunde, nu har jeg kun små, så jeg ved ikke hvad jeg skal bruge andet til.
    Men på den måde jeg har valgt at have hund på, har jeg også valgt at de gerne må sige fra.
    Det betyder ikke at de bare altid får alting som de vil have det og bestemmer alt, men det betyder at jeg respektere at de sover.

    Jeg er vokset op med at man ikke (uden en vigtig grund) går hen til en hund i dens kurv og vækker den. Mine hunde må være i møblerne, og foretrækker tit at sove i dem, specielt når jeg er der elsker de sofaen, så skal de da også have lov til at blive liggende og sove i fred. Og så er det ok at sige fra, hvis jeg ikke lader dem være.
    Det er nøjagtig det samme med deres kurv.
    Det var noget andet hvis jeg havde andre regler, men det har jeg ikke.

    Derudover knurrer mine hunde jo altså ikke af alting hele tiden, vi snakker når jeg en sjælden gang imellem faktisk vækker og flytter på dem, at de godt kan brokke sig lidt over det. Det er ikke som i nu bider jeg dig, men som i brok over at de ikke er tilfredse.

    Så måske ser vi også lidt forskellige på knurrer ? Jeg mener der findes forskellige måder at knurrer på, og nej mine skal da bestemt ikke og kommer forhåbentligt aldrig til at se mig som en trussel som de overvejer at bide, og dermed advarer med et knur. (Det gør de nogle gange ved fremmede hunde og så går jeg ind og får situationen under kontrol for dem)
    Når mine knurrer er det ren brok. Jeg kender dem nok til at vide hvornår det er alvor og hvornår de bare synes noget er pisse træls.


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #124   22. okt 2017 #123 Alle har lov at have sine holdninger - men fatter ikke hvorfor de skulle have grund til at knurre, i mine øjne må det være et opdragelses / misforståelses problem.

    Men som tidlig Schæferhunde- og nu Sheltie ejer, hvor alle må ligge i sofa, seng eller hvor de eller syntes det passer dem, så ville jeg aldrig tolerere at mine hunde kunne finde på at knurre af mig uanset om jeg rørte ved dem når de sov, spiste eller bad dem om at flytte sig.
    Hvorfor skulle de dog det ?? ( nu snakker vi ikke om syge hunde )


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #126   22. okt 2017 ja, faktisk skal de det, for vi er jo ikke urimelige smiley
    Vi har overblikket og gensidig respekt


  • #131   22. okt 2017 Mine hunde må gerne knurre...de gør det dog ikke. (Nogle dyrlægebesøg undtaget).
    Hvis det nogensinde kommer dertil at deres grænser bliver så voldsomt overskredet at de har brug for at sige fra, foretrækker jeg at de knurrer... alternativet er jo, at de må bide for at få kommunikeret det ubehag, de føler...

    En af vores gamle hunde forsvarede engang sengen da jeg kom hjem efter et par ugers indlæggelse.
    Hunden blev bedt om at gå ned af sengen og jeg hoppede i køjen. Herefter var den sag ude af verden.

    Knurren er kommunikation. Og en besked om, at et tillidsbrud er nært forestående.
    Det vælger jeg at tage alvorligt.

    Mine hunde er ikke toy-størrelser... og de har ikke overtager i vores lille hjem.


  • #133   22. okt 2017 Lens: er det henvendt til mig?

  • #136   22. okt 2017 Lens, hehe, ok super smiley Forsøgte også tidligere at forklare mit indlæg, tænkte lige "har hun ikke set det?!" smiley



  • #142   23. okt 2017 Signe - jeg føler mig helt som en kvinde der sidder og ser en serie hvor de beskriver S/M

    Kvinden har brug for en herre, så hun kan kende sin plads. KALD MIG MESTER!

    ej undskyld, men den holdning er simpelthen så forældet! smiley

    herhjemme har vi ingen rank (måske lidt men det er trods alt fordi Gussemanden bestemmer ALT!)
    jeg skælder ikke mine hunde ud specielt tit og vi har ikke vildt mange regler ud over vær liiigeee søde ved hinanden!
    og i må gerne æde far tak! smiley

    jeg respektere mine hundes grænser og de respektere delvist mine (de kan godt lide at give kys)
    altså det der dominas fis skal du altså længere ud på landet med!


  • #146   23. okt 2017 Signe -
    den der master/herre ide kan du ligeså godt få ud af hovedet, ens hund prøver ikke at tage magten fra en og være dominerende (bossen) i hjemmet.

    uanset hvor snotforkælet og ligeværdige mine hunde er, altså mine gæster kan sætte sig i køkkenet hvis vuffer er i sofaen så forkælet er mine hunde
    så kan de ALDRIG komme til at bestemme i hjemmet

    deres liv og velvære er afhængig af jeg behandler dem ordenligt, giver dem mad/vand sørger for der er rent, tager dem til dyrlægen, behandler dem når der er noget galt og lufter dem hver dag

    vi er på INGEN måde afhængig af dem overhovedet
    allerede der har du så stor en uligevægt man ligeså godt kan glemme alt om "min hund dominere mig" for ærlig talt din hund vil ALDRIG kunne dominere dig smiley

    signe det er ikke nedladende, det er en holdning, for dominas og hund i min verden er noget fis smiley
    det er ikke et angreb mod dig eller din person, sådan skal du absolut ikke tage det, men selve dominans holdningen til hunde og andre dyr er simpelthen for åndsvag og det er min ærlige mening smiley


  • #148   23. okt 2017 signe -
    jamen lad os alle masterrulle vores hunde og tisse på dem, så ved dem hvem der bestemmer, det er der jo så stor tvivl om smiley


  • #154   23. okt 2017 Det der med at bestemme er noget af en kæphest for os mennesker.

    En hund gør, hvad der betaler sig. Punktum.

    Den søger ikke magt, den danner ikke flok med mennesker, den har ikke brug for en leder men en samarbejdspartner, guide og kammerat.

    Den har brug for ærlighed, tydelighed og den har brug for en gensidig relation til sit menneske.

    Den har ikke brug for en herre eller en master - men rigtig mange mennesker føler sig tilpas med at være det og projicerer dette behov over på hunden.



  • #163   23. okt 2017 Men der er vel også forskel på om hunden knurrer fordi dens grænse bliver overskredet og så at den knurrer fordi den vogter en værdi?

    Det er der i mit hoved, for selvfølgelig skal den have lov at knurre, når grænser bliver overtrådt, men hvis den ligger og vogter fx ejers fødder, så handler det jo ikke om grænser, men om hvorvidt det er ok adfærd at vogte? Og det synes jeg netop kommer an på situationen - man må gerne vogte sin egen mad, sin egen kurv, sit eget legetøj, men begynder det at brede sig til min seng, mine fødder, etc så slutter det altså.


  • #164   23. okt 2017 Spørgsmålet er, om hunden opfatter en forskel på de to ting.



  • #165   23. okt 2017 Tja.. Det er der muligvis lavet studier på, men som jeg ser det, så er der forskel for hunden.
    De er da bevidste om, om de vogter/passer på en ting eller om de vogter/passer på sig selv, om man så må sige.
    Ligesom de er bevidste om hvilke ting, der er deres, og hvilke, der ikke er.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #172   23. okt 2017 Jinx. Jeg er enig. Man lægger alt for meget vægt på ordets betydning. Jeg bestemmer hvor og hvad,og lærer min hund det den skal for at begå sig. Hvad man vil kalde det har ingen betydning.

    Min virkelighed er hvad jeg oplever igennem mange år med hunde og ikke hvad man kan læse sig til. Nu er den ene teori gammel og man kaster sig over nogle nye. Om x antal år kan man så se hvor forkerte de var og sådan forsætter det.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #174   23. okt 2017 Hellere en værdig flok leder en dårlig samarbejdspartner. Et ord gør jo intet i forhold til hvordan man behandler sin hund.

    Jeg undre mig ofte over at folk blindt følger det de læser.


  • #175   23. okt 2017 Jeg er mooaar...

Kommentér på:
Hund knurrer

Annonce