{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.151 visninger | Oprettet:

Sandra P
Sandra P
Tilmeldt:
5. mar
Emner: 1 Svar: 2

Ny hund knurrer/bider {{forumTopicSubject}}

Kære Hundegalleri

Jeg laver det her opslag på vegne af min mor, så jeg håber at der sidder nogle kloge og søde mennesker derude, som måske kan hjælpe hende/os.

Historien:
D. 27 februar, altså for én uge siden, der købte min mor en ca. 6 år gammel blandings hund.
Tidligere ejer skulle af med ham fordi han ikke kunne med små børn (hendes barnebarn).

De første par dage med ham går over alt forventning. Han er så glad, falder til med det samme. Spiser, drikker, leger og hygger sig. Putter på skødet. Logrer med halen hele tiden. Han nyder naturen og hans gåture. Han er så sød og nuttet, alt er godt.

I fredags sker der så dét at min mor skal til at spise aftensmad. Hun sidder ved hendes sofabord og skal til at hygge med en fredagspizza. Felix (hunden) sætter sig helt tæt op ad hendes ben, det dufter jo naturligvis rigtig dejligt.

Hun tager hendes hånd ned til ham og (i mangel af bedre ord) “puffer” kærligt til ham (han er en lille robust herre) mens hun siger “kan du lige lægge dig mens mor spiser”, men hér går det galt. Han vender sig og bider min mor forholdvis hårdt i hånden. Der går heldigvis ikke hul. Han knurrer efterfølgende af hende.

Min mor bliver naturligvis både enormt forskrækket og chokeret.
Samme aften skriver tidligere ejer tilfældigvis til min mor, for at høre hvordan det går.
Hun fortæller hvordan og hvorledes, og tidligere ejer erkender nu at han tidligere har knurret af dem, dog ikke bidt dem. Siger hun.
Dette er min mor slet ikke blevet informeret om, selvom vi længe stod og snakkede om Felix, hans adfærd osv. inden vi tog ham med.

Han så meget “forhutlet” ud da vi hentede ham. Han trængte til et bad, hans pels var helt fedtet og knudret og havde tydeligvis ikke været hverken redt eller klippet længe. Hans negle havde det heller ikke for godt.
Dette fik min mor hurtig styr på.

Min mor er en stille og rolig kvinde i starten af 60’erne, førtidspensionist og har nærmest hele hendes voksenliv haft hund.

Siden i fredags har Felix flere gange knurret og bidt ud efter min mor og hun er simpelthen i vildrede.

Jeg skriver dette opslag i håb om at nogle kan hjælpe hende. Min mor er dybt ulykkelig og vil jo gerne have at Felix har det godt og at der bliver taget hånd om problematikken.

Hvis det er relevant, så er han en blanding af bl.a. pekingeser og noget andet jeg pt. ikke kan huske. Et skud i tågen er at han vejer 5-6-7 kg. Jeg har vedhæftet et billede af ham.

Jeg håber at der sidder nogle derude der kan hjælpe hende/os i forhold til hvordan vi skal gribe situationen an.

Mange hilsner fra
Sandra


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hund knurrer/bider
  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #1   5. mar Det er simpelhent så svært, at hjælpe folk online ud fra beskrivelser, vi er vidt forskellige og ser ikke de samme ting og en specifik given situation, kan opfattes vidt forskelligt. Hunde er eksperter i, at bruge nonverbale signaler og rigtig mange af dem, når vi ikke altid at opfange.

    Jeg selv ville tænke smerter/stress og utryghed, eller den måske lider af separationsangst og dermed en dårlig psyke. Det kan simpelhent være vidt forskellige ting, der stikker i alle retninger.

    Hvis jeg overtog en hund i dag fra en anden, ville jeg som det første bestille tid hos hundenes kropsbehandler. Jeg gør brug af hende her til langt de fleste gennemgange/justeringer : https://kibaji.dk/?fbclid=IwAR2Oe6XELkPH2v-ZsAOlkB789HGrl32CdAIwNpDixBhjtEqCnsZa3CRXgKA

    Håber nogen kommer på banen og måske kan anbefale dig en adfærdsbehandler, jeg kender ikke selv nogen.

    Pøj pøj til din mor og ikke mindst hunden smiley


  • #2   5. mar I hvilken forbindelse har hunden knurret/bidt ud over da hun skubber til den?

  • Sandra P
    Sandra P Tilmeldt:
    mar 2024

    Emner: 1 Svar: 2
    #3   5. mar Hej Bodil. Han knurrede efter min mor da hun lige ville holde ham da det ringede på døren, så han ikke løb ud. Og ellers har han gjort det i forbindelse med at han har haft bidt i sin pels og hun ville stoppe ham, da hun var bange for at han ville bide hul.

  • #4   5. mar Dvs hunden knurrer når den føler at dens grænser overskrides, det betyder at de situationer skal undgås, når hunden bliver tryg vil problemet formodentlig forsvinde.
    Indtil da, kald hunden væk fra situationen i stedet for at tage ved den, hvis du vil stoppe den når den klør sig fx, så klap i hænderne, eller noget andet som kalder hunden ud af situationen, kommer der nogen så kald hunden hen til dig i stedet for at tage fat i den,
    Obs klør den meget så undersøg lige for lopper smiley


  • #5   5. mar Obs i det hele taget, er det altid en god ide, at kalde på hunden når man vil den noget, i stedet for at gå hen til den.

  • #6   5. mar Jeg er enig i at det er bedre at kalde hunden væk, i stedet for at flytte på den fysisk.
    Når det så er sagt, så er der også hunde der gør præcis som du beskriver, fordi de kan.
    Så kan det være manglende opdragelse, manglende grænser, eller fordi hunden er blevet flyttet fysisk så mange gange at den nu har fået nok.
    Det er svært at svare på når ikke man har set det selv, måske det var en ide at opsøge en adfærdsbehandler. For jeg tænker at der er forskel på hvordan man løser problemet, alt efter hvorfor hunden gør det.


  • #7   5. mar hvis han bider så meget i pelsen så hun frygter han bider hul så er der måske noget der generer hunden ... måske et dyrelæge tjek ville være en ide omkring, hud og evt smerter ..


  • #8   5. mar Fuldkommen enig med Bodil.
    At hunden reagerer sådan når dens grænser bliver overskredet ( bliver fysisk skubbet væk/holdt) kan være tegn på, at dens grænser er blevet overskredet mange gange, og den derfor mangler tillid til mennesker.

    Og når nu den klør så meget, så er der altså et eller andet galt med hunden. Lopper, allergi, demodex, ja, det er mange ting, som er grunden til kløen og hunden skal til dyrlægen


  • Sandra P
    Sandra P Tilmeldt:
    mar 2024

    Emner: 1 Svar: 2
    #9   5. mar Tusinde tak for alle jeres beskeder!

  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #10   5. mar Kløe kan faktisk være et symptom for stress.

  • #11   5. mar Når man overtager en hund, er det altid klogt at få den gennemgået hos en dyrlæge og en osteopat eller anden behandler med speciale i krop og smerter.
    Adfærd som den beskrevne kan være alt fra dårlige tænder (hvilken den blanding har i 99% af tilfældene) til ressourceforsvar.
    Man må undersøge alt fra en ende.


  • #12   5. mar Jeg syntes det er mærkeligt at svaret på alle hundeproblemer, ifølge flere herinde, altid skyldes smerter og at samtlige hunde skal undersøges af dyrlæge og “behandler”
    Det kunne jo ret faktisk bare være at hunden bliver behandlet forkert smiley
    I den her tråd syntes jeg faktisk det er ret indlysende at en hund som lige er flyttet ind, den “skubber” man ikke til, hunden mangler jo tillid til sin nye ejer.


  • #13   5. mar @Bodil jeg synes nu det er en blanding af råd på hvad der kan være galt ..

    Overordnet kan det jo også være at hunden har en bagage som ikke kan rettes .. det er trist for den ældre dame og klart en af mine bekymringer da jeg kiggede efter voksen hund at man ikke kunne være sikker på at få hele hundens historik ..

    uanset så håber jeg det løser sig for både ejer og hund ..


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #14   5. mar Bodil : Jeg er enig i, at man ikke skubber til en hund, der lige er flyttet ind. Jeg kalder også hellere på hunden end tager fat i den fysisk og det er ikke kun gældende for en ny hund. Måske du har ret i din vurdering, måske ikke.

    At komme til kropsjustering er faktisk for langt de fleste hunde en behagelig oplevelse og så opdager en behandler, hvis der er noget galt, så det er mit førstevalg.

    1) Så behøver jeg ikke gætte på om der er noget galt.
    2) Som skrevet så er det for langt de fleste hunde en rar oplevelse, så allerede her laver jeg noget positivt med hunden. Fejler den ikke noget, så får den en god gang massage og det er altid godt.

    Jeg er typen, der godt kan lide, at vide hvad jeg har "I hænderne" og for mig er det et godt sted at starte på et nyt venskab smiley


  • #15   5. mar Enig de to ting skal stå sammen

    Men hun kan forsøge træning først og virker det ikke eller flytter adfærden sig i stedet for at forsvinde så indikerer det at årsagen er fysisk

    Ofte er det em kombination

    Jeg ville give hunden anxitane eller Kalm foder også for at mindske stress. Der er sket meget i hans lille liv på kort tid

    Men få en rådgiver ud i stedet for at få ti forskellige gæt online for vi kan kun gætte når vi ikke har set hunden og udredt situationen mm


  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.437
    #16   6. mar Jeg er helt enig med Bodil i, at der skal skabes tillid som det allerførste - hunden skal ikke skubbes væk, selv om det er et roligt skub. Man KAN jo overveje ikke at spise ved sofabordet de første par dage smiley

    Når dette er sagt ville jeg faktisk, som Malene foreslår, lige tage forbi en dyrlæge, hvis jeg overtog en voksen hund. Dette både for at få hunden roligt mærket igennem, tjekket tænder og så i øvrigt give hunden en fredsommelig oplevelse med dyrlægen.


  • #17   6. mar Synes også det lyder rigtig meget som en hund, der har en erfaring for at dens grænser bliver overskredet. Der er givet mange fine råd allerede i tråden. Det jeg vil tilføje er at det handler om at give ham den erfaring at han kan have tillid til din mor og at han ikke behøver at frygte at hans grænser bliver overskredet mere. Det kan tage en del tid at få vendt bøtten. Men indtil da skal din mor sørge for at undgå at situationen kommer til at opstå. Fx smid en godbid lidt væk/kalde ham væk hvis hun vil have hunden til at flytte sig. Lad ham ikke komme med ud i entreen hvis det ringer på osv. Og så kan det være rigtigt gavnligt for båndet mellem hund og ejer og tilliden fra hunden til ejeren, hvis man laver noget sammen hvor hunden får en chance for at 'shine'. Små øvelser hvor hunden overskrider sin egen grænse for hvad den troede den kunne, hvor ejer støtter den og fortæller den at 'du kan godt' og skamroser den når det lykkedes. Ved ikke om det er til at forstå, men fs sådan noget at balancere på et eller eller en problemløsningsopgave.

  • #18   6. mar Mht at få et helbredscheck så tænker jeg at det er mægtig smart når man overtager en voksen hund. Det lyder lidt somom han har noget kløe; det kan være stress men det kan jo også være allergi eller en hudinfektion. Det er det måske meget godt lige at få chekket op på. At bide sig i pelsen kan også være tegn på smerter så hvis det er noget han 'gør' så ville jeg få det undersøgt lidt nærmere.

  • #19   6. mar Da jeg overtog Trille, som 4årig. Havde hun altså også i en periode, hvor hun var virkelig utryg. De første par uger, turde hun nærmest ikke at gå hen over gulvet. Nyt hjem osv er bare stressende. Hun knurrede og bed feks. Hvis vi lå i sengen, og jeg fik bevæget mig. Eller hvis jeg kom for tæt på. Simpelthen af utryghed. Hun stoppede efter hun var faldet til.
    Trille havde for resten, virkelige dårlige tænder, og fik hevet en masse ud efterfølgende.

    Hun var derudover en virkelig fantastisk hund, og sjov smiley


Kommentér på:
Ny hund knurrer/bider

Annonce