{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.076 visninger | Oprettet:

Ben og tørfoder - giver det problemer? {{forumTopicSubject}}

Håber HG-panelet kan gøre mig lidt klogere.

I en hundegruppe på fb har jeg lige læst en påstand om, at man endelig ikke må give rå ben og tørfoder samme dag. Forklaringen var at det skaber konflikt i enzymerne i maven.

Er det rigtigt?
Jeg synes det lyder underligt, og jeg selv giver ben og tørfoder samme dag. Ofte tørfoder morgen og ben aften.
Er der evt noget der underbygger den påstand?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ben og tørfoder - giver det problemer?
  • #1   26. okt 2017 Nej det giver (normalt) ikke problemer..

  • #2   26. okt 2017 Det kan du roligt gøre. Ingen af mine hunde eller bekendtes hunde har haft problemer.

  • #7   26. okt 2017 Ja, jeg syntes også det lød noget underligt, og min hund har da aldrig haft problemer med det.

    Men godt at høre, at jeg ikke er helt galt på den.


  • #9   26. okt 2017 Jeg har heller aldrig oplevet problemer. Jeg ved godt, at nogle hunde kan få dårlig mave af det, men jeg hører om rigtig, rigtig mange hunde, som klarer det uden problemer. Og når du nu allerede gør det uden problemer, ville jeg ikke begynde at ændre på det smiley

  • #10   26. okt 2017 Den dag folk indskrænker sig til at udtale sig om ting de rent faktisk ved noget om - den dag bliver der stille på diverse hundefora smiley

  • #11   26. okt 2017 #10 ja det kan der være noget om smiley

    Bare ærgerligt, når der holdes liv i myter og ukorrekte oplysninger.


  • #12   26. okt 2017 Hundes maver kan holde til temmelig meget smiley

  • #14   26. okt 2017 #12 Jeps, og ligger præcis derfor syntes jeg, at det var en mærkelig påstand.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #15   26. okt 2017 Nu var det jo Dr. Ian Billinghurst som startede meget af barf-bølgen og mener at kunne huske at der i hans "bibel" "Give Your Dog a Bone” netop står beskrevet at det ikke er hensigtsmæssigt..(som Jinx også beskriver). Har også fået det fortalt til et par foredrag om barf.. Men efter at jeg har hørt at mange gør det her på HG..så har jeg også givet lidt rå kyllinge-stykker med ben..Og hunden har da ikke umiddelbart taget skade..har dog ikke prøvet med svært fordøjelige kraftige ben..

    En af de fordele som jeg oplevede ved at fodre et år med ren barf..var netop at det var godt for at holde tænderne rene..Så sammenholdt med at der skal være lidt ved at være hund, så har jeg så prøvet det..


  • #16   26. okt 2017 Tror nu det er meget godt, at hundene ikke ved, at har de HD kan de ikke gå, har de spist råt kød bliver de aggressive, har de spist ost, kan de ikke gå spor mere .. og har de spist ben en dag hvor de også har fået tørkost, kan de ikke tåle det smiley

  • #22   26. okt 2017 Hvis hunden er sund og rask burde det ikke give problemer smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #24   26. okt 2017 Teori og praksis følges som regel ikke af

    Enig..I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der.. smiley

    Men mon ikke den australske dyrlæge Dr. Ian Billinghurst havde givet et par knogler inden han skrev den tykke bibel..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #27   26. okt 2017 #26
    Vi blander det jo heller ikke med store mængder rå kød..eller knogler


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #30   26. okt 2017 Her er det lidt interessant om emnet BARF..Specielt debatten nedenunder..

    Nu er det jo foderfirmaer som udgiver dyrlæger bøger osv.. Så hvem skulle betale for en stor videnskabelig undersøgelse for at se på barf fordele..?

    Jeg må dog efter et års ren barf (prøvede for 10år siden)..give dem ret i nedenstående..Idet jeg syntes at der manglende et eller andet..trods at jeg fulgte biblen udtrykkeligt..tror lidt vitaminer med micromineraler måske kunne have gjort det..
    The risks of raw meat based diets, however, are well-documented. Homemade diets and commercial BARF diets are often demonstrable unbalanced and have severe nutritional deficiencies or excesses

    Fra debatten nedenunder..

    f you scroll down, you will see, “'All pet foods are made from the byproducts of human food production,' Dr. Nestle explained. 'No matter what the package says, your dog is not getting whole chicken breasts, but what remains after the breasts have been removed for human food.'"

    https://sciencebasedmedicine.org/raw-meat-and-bone-diets-for-dogs-its-enough-to-make-you-barf/


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #36   26. okt 2017 Mon ikke det, der går galt er, hvis man følger "bibelen" i stedet for at kigge på hunden, og give den det, den har brug for?

    Kan du se på hunden hvilke vitaminer, sporstoffer mineraler og salte hunden mangler og i hvilke mængder..nej vel..Tror du ikke at jeg ser nøje på hundene..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #38   26. okt 2017 Kan man det på en pose, og kan man stole på det i øvrigt ?

    Det er jo dokumenteret gennem mange år, hvilken sammensætning som er hensigtsmæssigt for en hunds trivsel (som ofte er ens i foder)..ville dog også selv foretrække barf, hvis der var nogen som forskede mere i det..så man var mere sikker på sammensætningen.. Men der er jo ingen penge i det, så det kommer nok ikke lige sådan til at ske..

    Er klar over at vitaminer osv er tilsat tørfoderet bagefter..så vi kan godt blive enige om at det uden det ikke er særligt vitamin-holdigt..


  • #39   26. okt 2017 Jeg har ikke forstand på fodring - interesserer mig mindre end at se hvid maling tørre.
    Derimod har jeg en hund, som det er ekstremt vigtigt fungerer - og jeg har "shoppet rundt" i diverse fodre med og uden korn + BARF .. min konklusion er, at det der giver ham (og de tre foregående) mest knald på, mest udholdenhed og mest power .. er Royal Canin ..
    Og det er jo - som vi allesammen ved - et værre lortefoder .. så jeg må jo blot erkende at jeg har en .. ta daa .. lortehund smiley


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #41   26. okt 2017 min konklusion er, at det der giver ham (og de tre foregående) mest knald på, mest udholdenhed og mest power .. er Royal Canin

    Tror også på at en hund yder mest på et tørfoder med høj energi (som sirius patruljen vist også anvender), En ulv som spiser 5-10 kg mad på en gang (uden ret mange kulhydrater)..gider nok ikke at løbe nogen steder..


  • #43   26. okt 2017 Har vi altid gjort uden problemer

  • #44   26. okt 2017 De barf-centre fik skabt nogle alternative virkeligheder...

  • #45   26. okt 2017 CH det var en helt sekt! Vi Barfede i 2 år og mine hunde blev magre. Vi kørte fra Falster til Glostrup hos Dansk BARF center. De var ligeglade med at mine hunde var tynde. Det var bare helt korrekt det vi gjorde....

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #47   26. okt 2017 De barf-centre fik skabt nogle alternative virkeligheder...

    Ja, det var også lidt mystisk med deres meget dyre tørret grønt, som var behandlet helt specielt.eller var det bare frysetørret..


  • #48   26. okt 2017 .... specielt centrifugeret, så det var HELT som byttedyrs maveindhold...

    De var dælme dygtige til at overbevise folk.
    Mange af myterne høres stadig en gang i mellem.
    Det her med tørt og råe er en af dem..


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #49   26. okt 2017 specielt centrifugeret..ja, så det kunne nedbryde planternes cellevægge.. smiley

    De skiftede så til tør-udgaven som var helt speciel..så fik jeg en laborant til at se på sagen/prøveposen..jamen betyder det ikke bare frysetørret..


  • #50   26. okt 2017 Spændende debat smiley
    Jeg fortsætter i hvert fald stadig med at give både råt og tørt.

    Jeg må indrømme at jeg tager barf-forhandlernes råd og vejledning med et gran salt. Noget af det lyder helt i skoven.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #52   26. okt 2017 helt enig, men langt de fleste (alle? ) har jo heller ikke en hat forstand eller uddannelse indefor fodring...

    Jeg har mødt en af de eneste i dk som mig bekendt har en uddannelse indenfor fodring af hunde..men han fodre sjovt nok med tørfoder..


  • #53   26. okt 2017 Ingen problemer i at give tørkost og ben samme dag.

  • #54   26. okt 2017 Det kommer for mig an på om det er et ordentligt tørfoder uden for mange kulhydrater.

    Der findes masser af tørfoder på markedet som vil fungere super sammen med råt.

    Og ikke påvirke mavesyren så meget ..

    Hvis man er i tvivl om hunden får hvad den skal af vitaminer og mineraler, at nyrerne fungerer som det skal etc. er det jo nemt tjekket med en blodprøve.


  • #55   26. okt 2017 Peter: Og du har tjekket om hans undervisere skulle være uvildige, eller sponsoreret af tørfoderproducenter, som dem på dyrlægestudiet ...?

  • #58   27. okt 2017 Hvor mange kulhydrater bør der være i foderet?
    Jeg fodre med Orijen, Wolfblut, Essentials og Acana. Det er lidt forskelligt hvad jeg køber hjem - både for variation, men også hvad der evt er tilbud på.

    Derudover giver jeg også jævnligt vådfoder. Her bruger jeg gerne Rinti, christopherus, Lukullus og Wolf of wilderness.

    Jeg ville gerne råfodre fulltime, men jeg har simpelthen ikke fryserplads til det.


  • #59   27. okt 2017 #56
    Ja det lyder da mystisk. Men jeg kan da godt forstå, at nogle tager det til sig, hvis de hører det fra en person, de selv anser som kyndig - hvad der så ikke altid er tilfældet .


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #60   27. okt 2017 Peter: Og du har tjekket om hans undervisere skulle være uvildige, eller sponsoreret af tørfoderproducenter, som dem på dyrlægestudiet

    Nej, der må jeg tilstå at jeg tog hans ord for gode varer, men manden solgte både råt og tørt og avlede selv hunde..og han solgte mig intet.. hverken vådt eller tørt..


  • #62   27. okt 2017 Det ER mere besværligt - ingen skal komme og påstå andet smiley

    Efter 9 år som "barf´er" er jeg da oprigtigt glad for, at ham hunden jeg har nu, tåler tørkost.
    At han så får "noget ved siden af" - ja, naturligvis, gør alle ikke det ? Men det der med at køre efter alt det rå kost .. og så en ekstra fryser (jojo Pia - det havde vi for der var ikke plads i den anden, da jeg købte store mængder fordi det bedst kunne betale sig og jeg skulle køre ret langt efter de her store mængder) - nej, det er sq noget rod imo.

    At jeg så ovenikøbet havde en hund, der hellere ville ha tørkost gjorde det ikke mere attraktivt ... og iøvrigt dalede i energi og udholdenhed på det rå .. det er så en anden ting.

    Synes det er fedt at stikke min hund en kylling - give ham nogle store kødfulde ribben - en kanin med pels og det hele.
    Meeen - til dagligt hedder det de der små kedelige brune piller.

    Det ER bare nemmere smiley


  • #66   27. okt 2017 Min hund får virkelig dårlig mave, hvis hun får et måltid råt kød uden ben og brusk. Jeg har prøvet forskelligt fjerkræ, svin, okse og fisk
    Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre ved det for hun skal vel ikke have ben i hvert måltid.

    Kødfulde ben er dog helt fine til hende.


  • #68   27. okt 2017 #64

    Præcis - mit indlæg var såmænd også bare ment som et "virker ikke til alle og har du en hund i en vis størrelse, er svaret ikke tilbudende i Irmas køledisk" smiley


Kommentér på:
Ben og tørfoder - giver det problemer?

Annonce