{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
654 visninger | Oprettet:

alene hjemme og plads {{forumTopicSubject}}

Hej Jeg er helt ny på forum og med ny hittehund fra Islev dyreinternat. Vi er så heldige at blive ejer af "Sif" som er noget hyrdehund og fundet på en rasteplads uden chip og med et infektionssår på halsen efter et bid. Hun er nu faldet godt til her på dag 3 og skal prøve at være lidt mere alene hjemme, som også er gået fint med 10 min og 20 min, men på sigt skal hun være nogle timer alene.

Og spørgsmålet lyder, har hunde bedst af at have begrænset plads eller kan hun fint være i hele huset?

Vi kan godt sætte en børnelåge op og lade hende være i kælderen - men hun vil helst være i stuen ovenpå hvor der er en lækker sofa - og trægulv, modsat fliser i kælderen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  alene hjemme og plads
  • #3   2. nov 2017 Jep min tanke også, men jeg har ladet mig fortælle af en hundekender der selv har opdræt og leget med hund i 20 år at den har bedre af mindre plads når den er alene..... jeg KAN bare ikke se pointen i det.

    Jeg ville optimalt sætte hundelem i og lade den gå på sit eget revir. Men der kan jo være så meget om hunde jeg faktisk ikke ved noget om, og der kunne måske være en god grund til det råd - trods det virker til at hunden befinder sig godt med plads og frihed til hele huset.

    Tak for råd


  • #4   2. nov 2017 Ziva startede i hele huset, men jeg har mistanke om at hun stressede over der var 3 døre til udenfor hun skulle holde øje med - og alt for mange m^2. Ziva er nærmest efter eget ønske, i entréen.

    + Der er kolde fliser (som hun foretrækker - jeg er endnu ikke tilgivet for at tænde gulvvarmen i huset. Heldigt for Ziva jeg var for nærig til at gøre det i entréen)
    + kun én dør til udenfor
    + døren indtil stuen er med glasruder, så hun kan godt rejse sig og tjekke at hun faktisk er alene.

    Ziva har også haft kravlegård som lille, fordi jeg var hjemmestuderende - og hun kunne løbe hurtigere omkring end jeg kunne holde øje mens jeg var koncentreret om mine skoleopgaver. Det kunne ikke røre hende mindre, hun ligger sig bare til at sove og venter på vi skal lege. Hvis jeg er for langsom til at opfange hun er vågen - skal hun nok tydeligt fortælle mig at hun keeeeder sig.

    Min gamle hund Ronja ville ikke være indelukket. Far byggede selv en vanvittig flot stor kravlegård til hende som hvalp, i flere moduler. Virkelig fed. Ronja brugte den i 4*2 minutter med skrig og hyl. Hun skulle have hele overblikket - over alt. Lukkede du dørene, åbnede hun dem bare. Hun havde hele huset når hun var alene hjemme.

    Jeg tror ikke Sif er helt faldet til endnu, og i har ikke helt set hende endnu i helt rolig tilstand. jeg tror at når i lærer hinanden bedre at kende, vil svaret komme om Sif er til 1 værelse eller til hus. Nogle vælger også bur, men det er mest til destruktive hunde. Det er den eneste løsning, jeg ikke er fan af. Synes det må være rigtig synd for hunden at skulle opholde sig i fx 8 timer på måske 2m^2

    Kælderen ved jeg ikke. Ziva ville sortere den fra, for hun ville ikke kunne holde øje med manden og jeg - men hun ville helt sikkert elske at der var koldere end i huset. Desuden tænker jeg at der er trapper op og ned, og jeg gad ikke bære hende op og ned. Jeg ved ikke hvor gammel Sif er, og om hun må gå på trapper selv.


  • #5   2. nov 2017 Det er individuelt hvad hundene trives med.
    Det er ikke min oplevelse at flertallet foretrækker begrænset plads.


  • #6   2. nov 2017 Min hund har altid haft fri adgang til hele huset, når han skulle være alene. Det fungerer fint.

    Men jeg har også hørt rådet med at give mindre plads. Det har dog mest været i forbindelse med hunde, som har haft svært ved at være alene og ikke har kunne overskue at holde øje med hele huset.

    I dit tilfælde tror jeg bare, jeg ville lade hende være i stueetagen, hvis det er der, hun helst vil være.

    Og tillykke med hende i øvrigt smiley


  • #7   2. nov 2017 Ja, det glemte jeg da også helt. Tillykke med Sif smiley Vi glæder os til at se et billede

  • #8   2. nov 2017 Vores hunde har stuen og soveværelset, det er simpelthen den eneste måde at forhindre Nicki i at gå i selvsving, når nogen går i opgangen.

    Så de har lidt over halvdelen af lejligheden smiley


  • #9   2. nov 2017 Tak for råd og input - Ziva vi har en anden opfattelse af kolde gulve åbenbart - men fedt at høre dine overvejelser om det og jeg vil bruge det fremover.
    som CH skriver er det nok individuelt og jeg tager den herfra med Sif som lader til at ville hele huset eller i hvert fald overetagen. (jeg har virkelig ikke lyst til at spærre hende inde i kælderen uanset hvor stor den er.)



    profilbillede
  • #10   2. nov 2017

    profilbillede
  • #11   2. nov 2017 Min trives klart bedst med begrænset plads, og det skal være et trygt sted. Der er simpelthen for mange ting, som han har “vagten med”, når han er alene hjemme, hvis han har hele huset. Så han har soveværelset. Jeg har prøvet med køkkenet på et tidspunkt, men det fungerede han slet ikke med.

    Jeg ville nok gå lidt lansommere frem med at øge tiden og lige lade hende falde helt ordentligt til.



  • #12   2. nov 2017 Jeg ville følge min mavefornemmelse. Hvis du ikke har lyst til at lukke hende nede i kælderen, så lad være smiley

  • #13   2. nov 2017 tillykke med sif... smiley
    jeg tror ikke på hun er faldet til endnu. Men lad hende være i hele huset smiley smiley hun er lækker


  • #15   2. nov 2017 Nogle hunde stresser over at skulle vogte hele huset.
    Jeg stresser over at skulle gøre hele hytten ren hele tiden - hundene vogter ingenting - men de er altså begrænset til have og bryggers når de er alene, hvilket fungerer glimrende.
    Alt afhænger altså af hund og ejer.


Kommentér på:
alene hjemme og plads

Annonce