Drægtig og overvægtig Drægtig og overvægtig
Ja, jeg kryber til korset. Min drægtige tæve har fået godt med sul på sidebenene op til sin drægtighed. Jeg er desværre ikke ene om at bestemme hvad der kommer i skål og mund, så selvom jeg ihærdigt har kæmpet imod det, så er det altså kommet der til.
Nu er hun i sidste del af sin drægtighed, hvor man normalt forøger fodermængden. Hun virker enormt sulten, og kan finde på at stå og gø for at gøre opmærksom på det.
Skal jeg fortsætte med at give normale mængde foder, fordelt over dagen, eller skal jeg forøge fodermængden som man ellers ville?
Jeg er godt i tvivl når hun i forvejen er overvægtig
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.809
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
Jeg ville sørge for mad til hende og så må I sætte ind med slankekur bagefter.
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 207 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
men ville bestemt også sætte mængden op en drægtig tæve skal ikke være sulten og ikke være på slankekur
hun får brug for fedtet når de små skal vokse i maven og amme når de kommer ud
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.852
Du skal forøge mængden en smule og så bare håbe på at alt går vel alligevel.
Efter fødslen skal de som regel have rigtigt meget mad, for at holde energidepoterne. Hvalpene suger al næring.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Nogle hunde har glubende appetit og det bliver bare værre i drægtigheden. Det må man styre for dem.
Maden i den sidste del af drægtigheden handler om hvalpene. Der skal være rigeligt for dem at gro af og rigeligt til samtidig at forberede kroppen til diegivning.
Det er ikke tid til slankekur, men heller ikke tid til at forsøge at mætte hende helt.
Jeg formoder hun får hvalpefoder?
Øg en smule så det følger drægtigheden.
Du kan sagtens give hende næringsfattige fyldstoffer (gulerodssnacks osv), men forskellen bliver nok ikke stor. Maven kan i forvejen være lidt udfordret af al den mad
Lad hende bruge tid på at få sit mad - lad hende arbejde for det. Det synes jeg kan skrue lidt på det madfokuset.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.490
Jeg ville bestemt ikke føle mig overbevist om, at det fedt hunden satte inden den blev drægtig, kan kompenserer for optimal fodring i den periode. Men meget afhænger jo også af om hun bærer to hvalpe eller ti hvalpe. To hvalpe kan hun nok bære igennem på almindeligt foder, 10 hvalpe kræver mere end afbrænding af fedt.
TS ved du hvor mange hvalpe sådan ca. hun venter ? Ellers var det nok en god ide at finde ud af, så du bedre kan målrette fodringen efter hvor mange hvalpe, hun bærer på og ikke efter, hvor bred hun er.
aug 2006
Der er ikke plads til snacks, det hun får skal der være noget ordentligt krudt i.
sep 2010
Emner: 8 Svar: 13
Jeg har skruet op for hendes fodermængde i dag, og hun er lige kommet på Acana hvalpefoder for et par dage siden, og var på Orijen regional red før.
Jeg har prøvet at få folk til at stoppe med at give alt muligt ved siden af maden, både før og under drægtigheden. Men jeg får bare at vide jeg er skør i hovedet, at hun ikke er overvægtig (jeg kan ikke mærke ribbenene uden at trykke) og at det jo ikke skader hun får lidt frikadeller med sovs.
Det er vel problemet med at bo med andre.
aug 2006
De gør simpelthen hvalpene en bjørnetjeneste, jeg ville blive eddikesur, hvis det var mig.
Du bliver nødt til at insistere.
sep 2010
Emner: 8 Svar: 13
Jeg er træt af at have en fed hund, for jeg vil jo gerne have hende i mange år, med sunde led.
Jeg har lidt svært ved at bedømme hvad der er hvalpemave, og hvad der er fedt lige for tiden.
Drægtig og overvægtig