{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.817 visninger | Oprettet:

Ny hund? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Sagen er den at jeg skal op at kigge på en lille hundehvalp i morgen og forhåbentlig tager jeg en med hjem.

Jeg mistede desværre min trofaste følgesvend Zenta d 26 oktober.

Skal jeg bruge hendes gamle kurv eller havde i anskaffet jer en ny? I så fald - skal den anden så bare på forbrændingen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hund?
  • #1   11. nov 2017 Jeg havde da bare brugt den gamle. smiley

    Nu er hvalpen ikke en der kan komme til at se suspekt ud, vel....?


  • #2   11. nov 2017 Gør dig selv den tjeneste at tage hjem uden hvalp efter første besøg.
    Tænk over sagen. Er forældredyrenes egenskaber og personligheder lige hvad du søger? Er racen den rette? Er opdrætteren den rette? Hvilken hvalp i kuldet matcher dig? Planlæg ferie, træning, dyrlæge, prægning osv.


  • #4   11. nov 2017 Hvalpen er samme blanding som min sidste hund, bare uden Mastiff. smiley

  • #6   11. nov 2017 Er du sikker på det er en god ide.....? Dels tænker jeg at den godt kunne komme til at se suspekt ud, og du har ikke en kinamands chance for at bevise den ikke er ulovlig. Og dels tænker jeg på sind og arvelige sygdomme (som der med garanti ikke er styr på)

  • #7   11. nov 2017 Ja #5 ..

  • #9   11. nov 2017 Jeg ville gå langt uden om en blanding af den karakter i disse tider. Der beslaglægges hunde hver uge, hvor ejer ikke kan bevise ophavet.

  • #10   11. nov 2017 Rottweiler er jo ikke ulovlig.

  • #11   11. nov 2017 Tag et kig på min tidligere hund, ligner hun en blanding af ulovlig race?

  • #12   11. nov 2017 Nej, det er den ikke. Men du skal kunne BEVISE din hund er lovlig og det kan du ikke.

  • #13   11. nov 2017 Jeg har aldrig haft problemer med min tidligere hund.

  • #15   11. nov 2017 For ikke racekyndige folk kan alle mellemstore, lidt kraftige hunde med kort pels ligne en ulovlig hund. Og bliver din hund anmeldt for at være ulovlig skal du kunne bevise den er lovlig, og det kan du ikke.

    At du aldrig har oplevet problemer med din gamle hund, betyder ikke du ikke får det med din nye.


  • #16   11. nov 2017 Det er jo en dyrlæge der skal bekræfte racerne. Er det ikke?

  • #18   11. nov 2017 Så kryds fingre for at der i løbet af de næste 10 år ikke er nogen der ser sig gale på dig eller din hund.

    Det var dælme ikke et sats jeg, på min hunds vegne, ville tage.


  • #20   11. nov 2017 Dyrlæger har nul og en dyt forstand på racer. Det eneste holdbare bevis for lovlighed er en stamtavle.

  • #21   11. nov 2017 Hvor mange i Danmark tror i har stamtavle på deres hunde? Nogengange kan man jo fravælge det.

  • #23   11. nov 2017 Fordi min sidste hund var af den blanding.

  • #24   11. nov 2017 Nej, hvis der er stamtavle på hvalpen kan man ikke fravælge den. Tavlen SKAL følge hvalpen. Det giver i øvrigt heller ingen mening at fravælge den.

  • #26   11. nov 2017 En lab/rotte blanding skal godt nok falde uheldigt ud, for ikke at komme til at ligne en lille rotte eller en pimpet lab. Jeg tror de færreste vil se ulovlig hund i sådan et mix.

    Jeg ville gå efter en black/tan, og så ville jeg nok godt turde løbe an på sådan en, rent udseendemæssigt. Med sindet kan det falde både godt og skidt ud.


  • #27   11. nov 2017 Men svaret er at 1/3 af hunde i DK har stamtavle. Og nej, den kan ikke fravælges. Enten er den der, og ellers er den der ikke.

    Det er ikke som når man køber bil, og skal vælge om den skal have metallak eller ej smiley


  • #28   11. nov 2017 Maj-Britt jo. Det var der. Men hun så ikke ulovlig ud vel?

    A med Bomstærk og Tykke - tak! smiley


  • #31   11. nov 2017 Jeg har googlet (det er jo det nye sort), og der er altså mange suspekte blandinger, som gemmer sig bag rotte/lab-blandinger. Hold dig fra de brune og brindle! Men en B/T tror jeg er ok sikker, rent udseendemæssigt.

    Når ret skal være ret, så tror jeg faktisk ikke jeg har mødt nogle sindssyge hunde af dén blanding. "Ægte" rotter uden tavler, tilgengæld, dem vrimler det med. Sindssyge og syge. Og det er med garanti dem der bliver brugt i denne blanding, så igen, se dig godt for! Vær OBS på temperament og sundhed, for det kan gå rigtig galt.


  • #35   11. nov 2017 Jo, Maj-Britt, når der er andre blandinger i smiley Og det skulle ikke være første gang at noget bliver solgt som noget andet, end de er.

  • #37   11. nov 2017 Tror måske det Sissel mener med at fravælge tavlen, er at man kan vælge ikke at få den med. Mimi (savner hende) havde stamtavle og var ren DSG, men min mor fik hende for en billigere pris fordi vi ikke ville avle eller konkurrer med hende og derfor ikke ville have tavlen med. Men det var tilbage i hvad... 2006 og der var priserne også noget andet...

  • #38   11. nov 2017 Det er en and.
    Enten har hunden tavle eller også har den ikke.
    Det er ikke noget man kan til eller fravælge efter lyst.


  • #39   11. nov 2017 Line S: Det kan man ikke, og det kunne man heller ikke i 2006. Hvis man kan "fravælge" stamtavlen, og derved få hunden billigere, så har der næppe været en stamtavle til at begynde med.

    Det giver i øvrigt ingen mening, sådan rent økonomisk. En tavle koster et par hundrede kr. Og ikke flere tusind, som folk tit tror de får deres hvalp billigere, hvis de "fravælger" tavlen.


  • #40   11. nov 2017 Hvis vi nu lige laver regnestykket :

    Tavle : 500 kr
    Hvalp med tavle : 8000kr
    Hvalp uden tavle : 5000kr

    Giver det mening....? ikke rigtig, vel.... smiley


  • #41   11. nov 2017 Kig på Mimi og sig at hun ikke er ren Dansk Svensk Gårdhund. Det kan godt være at man ikke kan i de kredse I kommer i, men det kunne vi skam godt, for det skete. Fik Mimi for 1500 kr en vanvittig pris i forhold til hvad man skal af med i dag for både blandinger og rene racer. Idag koster en ren DSG 4000 kr.
    Det skal så siges at Mimi var fra et køkken opdragt og at hun havde været hos en anden familie der så sagde nej tak, og afleverede hende tilbage. Så det kunne også være at det har haft indflydelse. Men lige meget hvad var hun en dejlig hund smiley

    Med min mors økonomi, som enlig til 3 på kontanthjælp, hvori 2 af dem er handikappet, selv syg og senere på førtidspension, så er 500 kr altså ok meget...


  • #42   11. nov 2017 Der er ikke nogen der siger at Mimi ikke var raceægte. Mimi havde bare ingen tavle, og havde aldrig haft det.

  • #43   11. nov 2017 Min mormors kæreste havde en border collie, han købte hende uden tavle ligesom Line S skriver med hendes dsg.. smiley det kan lade sig gøre selvom i siger noget andet.

  • #44   11. nov 2017 Hun havde ingen tavle nej. Det er en røverhistorie.

  • #45   11. nov 2017 Det er altså rimelig naivt at tro at en opdrætter er villig til at miste SÅ mange penge. Det er ikke billigt at avle hunde....

  • #46   11. nov 2017 Det kan ikke lade sig gøre nej.
    Det er et salgstrick og hunden har ingen tavle.


  • #47   11. nov 2017 Men hendes mor havde. Og det kunne vi så få papir på, men det valgte vi ikke at få med af økonomiske grunde.

  • #48   11. nov 2017 Så havde faderen nok ikke. Eller også var der en eller anden årsag til at hvalpene ikke kunne få tavle.

  • #49   11. nov 2017 Kunne i finde på at anmelde en hvalp, hvis i synes den lignede noget af en ulovlig race?

  • #50   11. nov 2017 Nok ikke, men det er der mange andre der kunne.

  • #51   11. nov 2017 Jeg har et familiemedlem som skulle købe hund i sin tid. Valget blev en kær lille Samojede. De fik her valget mellem at få stamtavle med for 12000kr, eller få den med hjem uden, for 5000kr. De valgte selvfølgelig sidstnævnte - for hvem vil ikke gerne spare 7000kr?
    De fortrød et par dage efter, og ønskede alligevel at få stamtavlen med, for de ville egentlig gerne prøve at udstille. Nu var det ikke muligt alligevel, for de (sælger) havde afmeldt stamtavlen ved DKK.

    Hunden ligner en ægte Samojede, med størrelse, stor fyldig pels, og det hele. Ikke en af de typiske "ægte uden tavle" som man ser omkring. Men stamtavlen har aldrig eksisteret. Tilgengæld har den svær HD. Du kan ikke afmelde stamtavlen ved DKK, og der kan ikke pludselig besluttes hvem der skal have, og hvem der ikke skal, når hvalpen er 6-7-8+ uger. Kuldet skal stambogsføres sammen, og stamtavlen skal følge hunden.
    Vil man sikre sig tavlen ikke er glemt et sted, så kan man altid kontakte DKK. Så finder man hurtigt ud af hvad der er op, og hvad der er ned.


  • #52   11. nov 2017 Præcis!
    Det er nemlig bare et salgstrick.


  • #53   11. nov 2017 Okay, ville bare lige vide om det var sikkert at oprette min kommende hvalp herinde uden at få besøg af politiet.

  • #54   11. nov 2017 Du har bare ikke fattet alvoren...

  • #55   11. nov 2017 Ja selvfølgelig kan det lade sig gøre at vælge tavlen fra. Men de “stamtavler” hvor det kan lade sig gøre, er INTET værd overhovedet. Om tavlen er med eller ej ved dem, spiller ingen rolle, for det stykke papir kan du ligeså godt tegne på, eller tænde op i brændeovnen med.

    Tag nu en DKK (Dansk Kennel Klub) tavle, den er noget værd, den kan man ikke vælge fra. FORDI DEN ER NOGET VÆRD, OG FORDI DEN GÆLDER.

    Det er det der menes. Jeg kunne også købe en Labrador tæve, og så avle på hende og min egen han. Så kunne jeg da bare lave mine egne “stamtavler”, og så kunne folk selv vælge, om de ville have tavlen med eller ej. For de er jo intet værd smiley


  • #56   11. nov 2017 Jo, jeg har fattet alvoren. Jeg kunne aldrig finde på at købe en hund der kom fra et kul som var ulovlige. Jeg skrev på nogen hvalpe på dba hvor det viste sig at være amerikansk staffordshire terrier i, og der besluttede jeg mig ret hurtigt for at sådan en skulle jeg ikke have.


  • #57   11. nov 2017 Men for dævlen, du kan jo ikke bevise den er lovlig.

  • #58   11. nov 2017 Nej, det kan jeg nok ikke. Men hvis politiet ikke er så snæversynet kan de sku også se hvad der er lovligt og ulovligt. Jeg har endda en kammerat der har en muskelbasse, som en dag stak af og han har sørme sin endnu.

  • #60   11. nov 2017 Problemet er at folk har svært ved at se forskel. En stor kraftig hund er i manges øjne en muskelhund. Det er desværre bare fakta.
    Bliver du uvenner med nogen, så kan din hund være i fare. Men du behøver ikke engang en stridighed, for nogen mennesker melder glædeligt tvivlsomme hunde.
    Selv renracede hunde bliver meldt, og i flere boligforeninger må du end ikke eje rottweilers eller mastiffer, da disse klassificeres som "muskelhunde" i nogens øjne, og dermed er/burde være ulovlige, i dere optik. Jeg selv bor et sted hvor folk smilende ville stikke en med tvivlsom hund.
    - og det er faktisk sket med en rottweiler/labrador blanding, med knapt så heldig afslutning.

    Jeg tvivler på at folk kommer med deres råd, i ond mening, og i sidste ende er det helt og holdent din beslutning. Men det er værd at tage med i overvejelsen, om man kan leve med bekymringen, og eventuelle følger hvís man er så uheldig at blive meldt. Man kommer jo til at holde enormt af de små.
    Det er svært hvis man hár forelsket sig, som jeg kan fornemme du har, men stadig - sov på det.


  • #62   11. nov 2017 Jeg synes bare ikke det kan være rigtigt at man skal få sig en lille gravhund eller en kagehund, fordi naboen ikke bryder sig om ens valg af hund. Tvivler på mine naboer ville melde mig, hvis jeg kom med en hvalp som var labrador/rottweiler. men der er selvfølgelig forskel på folk.

  • #63   11. nov 2017 Sådan er realiteterne.

  • #64   11. nov 2017 Jeg har ikke spurgt om sundheden ved forældrene. Som sagt skal jeg op og kigge i morgen, så spørg jeg der. er der andre ting jeg burde spørge ind til?
    Ærligt så ved jeg ikke hvad man skal spørge en opdrætter om, da jeg købte min tidligere hund, valgte jeg hende bare og så var det ellers bare hjemad.


  • #65   11. nov 2017 Så har jeg lige forhørt mig om fakta, og jo, min "røverhistorie" er rigtig nok. Ikke nok med at begge Mimis forældre var ejet af denne opdrætter så kunne vi have fået stambogen med for 1500 kr, Mimi kostede 1700 kr (rettelse). Og her i morgen sågar henter nogle naboer min mor snakker med en lille pekingeser hvalp hvor de også har fået muligheden for at fravælge stambogen.

    Det er noget der er meget normalt i hr og fru Dk's hunde handel.


  • #68   11. nov 2017 Hvorfor er folk blevet så smålige? Jeg kunne aldrig selv drømme om at anmelde en andens hund, fordi den ser "forkert" ud. Det er jo nærmest racisme..

  • #70   11. nov 2017 Folk er ikke mere smålige end de altid har været. Nu har det bare større konsekvenser

  • #71   11. nov 2017 Hvis I vil hjælpe i sagen MOD hundeloven så er der nogle der har oprettet en underskrift indsamling. Nogle vil måske sige at det ikke hjælper. Men jeg syntes nu det er værd at i det mindste at råbe op om. Min underskrift er sat...

    https://www.skrivunder.net/ny_hundelov_nu#sign


  • #72   11. nov 2017 Ida: Så handlen med Mimi var slet ikke en realitet? Nå jamen det er da godt at komme ud af Matrixen smiley

  • #73   11. nov 2017 Jo da. I er bare blevet snydt så vandet driver...

  • #75   11. nov 2017 Vi fik en billig, glad og sund, ren DSG hvordan er vi blevet snydt? Hvis der er nogle der er blevet snydt så er det avleren der har snydt sig selv...?

  • #76   11. nov 2017 Hvad hvis jeg køber en gadehund? Det vrimler med annoncer på gadehunde på dba. Så kan de jo komme til Danmark og bare blive skudt eller hvad?


  • #77   11. nov 2017 Jeg tror bare lidt, at I måskeeee har lidt skyklapper på for hvordan handlen udenfor showringen og stamtavlerne ser ud. Og det er det hr og fru Dk, ser til hverdag, ikke den lukkede klub af eksperter.

    Syntes det ville være fedt hvis al den gode viden kunne komme ud til Hr. og Fru Dk, men tit bliver det med en uheldig undertone.


  • #79   11. nov 2017 Du skulle ikke tage "skudt" bogstaveligt :D.

    Men ja okay..

    - min Zenta var et impulskøb på 800 kr her på hundegalleri smiley


  • #81   11. nov 2017 Hvad ville de så have gjort hvis vi eller fx de naboer der får hvalp i morgen havde sagt ja? Af avls eller konkurrence grunde?

  • #82   11. nov 2017 Vi har udemærket styr på hvordan tingene foregår, det er jo ikke os der er blevet snydt.


  • #83   11. nov 2017 Prøv at bede om stamtavlen.
    Den findes nemlig ikke.


  • #84   11. nov 2017 Rottweileren er ikke ulovlig, men den står på observationslisten, så den kan faktisk blive forbudt...................

  • #86   11. nov 2017 Jo obslisten er afskaffet
    Men der er en del boligselskaber der ikke vil have bl.a rottweiler


  • #88   12. nov 2017 Jeg har ikke læst hele tråden,men hvad vil du med den blanding helt præcist?
    Det er to brugshunderacer. Vil du træne seriøst?
    Er der HD-status på forældrene? Begge racer er kraftigt disponeret.


  • #94   12. nov 2017 Sissel, rotterne er desværre rigtig meget udsat i forhold til dårlige hofter og albuer, og tit i en grad så de får symptomer som helt unge.

    Jeg tror det er utopi at tro at forældrene er røntgenfotograferet, så det bedste du kan gøre, er at se rotten og sikre dig at den er mere end 4-5 år gammel og godt gående. Du skal se den løbe og hoppe, og så skal du se om den har store, flotte muskler på både bagben og skuldre.

    Labberne er også temmelig udsat i den henseende. Særligt deres albuer, synes jeg er det jeg oplever som deres svageste træk.

    Må jeg spørge hvad der gjorde at din tidligere hund skulle aflives?

    Line S, jeg tror ikke at nogen betvivler at du har haft den tidligere hund, heller ikke prisen. Men hunden var ikke opdrættet i DKK eller DRU, for der er enten en stamtavle og ellers er der ikke. Den kunne måske få en DDH tavle eller lignende, men sådan én kan min blandingsschæfer også få, bare jeg gider betale. Det er kun DKK stamtavler der kan anvendes, hvis hunden kan konkurrere i specialklubber. Så din DSG har ikke haft en stamtavle der er anerkendt af FCI, uanset hvilke krumspring du prøver.


  • #95   12. nov 2017 Dengang vi havde et kuld hvalpe hos mine forældre var jeg ikke såååå gammel. Jeg synes da det kunne være top hyggeligt at lave min egen stamtavle til hvalpene. Så de fik hver deres personlige stamtavle med billeder og andet sjov. Et stykke papir de da godt kunne have fravalgt for det har nul og niks værdi. Udover at jeg synes det var hyggeligt. Skaden var ikke så stor for hele kuldet havde naturligvis DKK stamtavle også. Det var overhovedet ikke til debat får der blev brugt både han og tæve med DKK tavle. Ikke at stambogsføre sådan et kuld ville være... Ja... hul i hovedet...

    Og så er HG vidst ikke nogen lukket klub af eksperter. "Klubben" er fuldt offentlig, og selvom der da findes en enorm viden herinde, og der da også er mere eller mindre selvudnævnte eksperter, så er vi da også mange helt almindelige hundeejere som gerne vil give et godt råd eller 3 med på vejen.


  • #97   12. nov 2017 Da min Bella døde vaskede vi tæpper, så det var klar til en ny hund. Mine forældre valgte at købe en ny kurv til Lille Bella. (De var hvalpeskruk, så de ville shoppe amok i nuttede hvalpe ting)
    Men du kan sagtens bruge den samme kurv, hvis du ønsker smiley

    Når du spørger opdrætter, om hvalpenes forældre er undersøgt for race relaterede sygdomme, vil de sikkert sige "Nej, de har aldrig fejlet noget, blandinger er sundere end rene racer, der er ingen indavl, osv"
    Du vælger selv om du vil tro på det. For mig er det nok til at gå igen smiley

    Hvor gammel blev din anden hund ?

    Edit - undskyld, havde ikke set at en anden allerede havde spurgt


  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #98   12. nov 2017 Da vores gamle hund blev kørt ned samlede jeg næsten alle hans ting sammen og kasserede det. Vores nye hund kunne sikkert sagtens have brugt mange af tingene, men det kunne jeg ikke magte, så han har fået nye kurve, halsbånd, legetøj, tæpper osv.

    Jeg havde brug for den friske start og glæden ved at planlægge og indkøbe gjorde ventetiden mere udholdelig.



  • #99   13. nov 2017 Malene og huskierne - Jeg overveje at bevæge mig ud i noget klikkertræning, eller bare almindelig hundetræning. Måske noget lydighed og sårn.

    A med bomstærk og tykke - Hun fik underlivsbetændelse og skulle stilereseres. Efter stilerationen gik det fint i 2 1/2 dag så blev hun rigtig dårlig og fik indsprøjtninger med vand og kom i drop to dage. Dyrlægen havde hende åben igen og skyllede hende for betændelse. 8 dage efter operationen døde hun, hendes lever havde sagt fra tror dyrlægen. Hun havde været pumpet på en masse medicin. Pga. Smerter, betændelse og fordi hun ikke kunne holde noget vand nede og ville ikke spise. smiley smiley

    marianne - hun blev 5 år..


  • #100   13. nov 2017 Hvor tragisk! smiley

    Det var alt for tidligt...


  • #101   13. nov 2017 Ja, alt for tidligt! Men nu har jeg hende i en urne hjemme ved mig. smiley

  • #102   13. nov 2017 Hvor godt, så er hun stadig ved dig ??

  • #103   13. nov 2017 Ja, hun står i min vindueskarm..

    profilbillede
  • #105   14. nov 2017 Det er en fin plads hun har fået der...

    Held og Lykke med hvalpejagten, håber at du finder en ny ven.

    Har du besøgt opdrætter og hvordan gik det ?


  • #106   14. nov 2017 Jeg har besøgt opdrætter og skal hente en hvalp på fredag.

  • #107   14. nov 2017 Spændende, tillykke med din nye hvalp smiley

  • #108   14. nov 2017 Tak smiley

Kommentér på:
Ny hund?

Annonce