{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
891 visninger | Oprettet:

Hvorfor får en hund gigt ? {{forumTopicSubject}}

Jep, det er spørgsmålet.
Hvad er årsagen til at hunde får gigt ? Og kan et køligt, ikke koldt, men køligt hus være årsag til at en 10 årig hund får gigt ?

Der er sikkert et hav af årsager, og meningerne er sikkert også delte vedr årsag.
Men jeg vil meget gerne høre jeres vudering. Specielt jer der har hunde med gigt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor får en hund gigt ?
  • #1   28. nov 2017 Hvorfor får mennesker gigt?
    Jeg aner det ikke - hverken hvorfor hunde eller mennesker men vælger at følge tråden da det for mig er spændende! smiley


  • #4   28. nov 2017 Det ville jeg også gerne vide.
    Jeg er ret plaget af gigt og ville da gerne vide hvor jeg har fået det fra.

    Der findes et utal af forskellige gigtarter ( mener at det er omkring 200) og hos de fleste arter ved man ikke hvorfor man får de,.
    Nogle arter kan være arvelige.




  • #6   28. nov 2017 # 3

    De allerfleste får vel gigt hvis de lever længe nok.
    Det hedder jo slidgigt, så det er jo nok fordi man er godt brugt. Man kan sinke gigten, men ikke stoppe den.


    Birgitta - den holder altså ikke.
    Der findes omkring 200 gigtarter, hvoraf slidgigt kun er en af dem.
    Det er hellere ikke alle som får gigt.
    I min familie på morens sider er der ikke nogen som har gigt. På min fars side er der nogle få.

    Jeg havde allerede gigt da jeg var 30.
    Og min gigt er hellere ikke afhængig af kulde.
    Jeg kan have rigtig gode perioder når det er koldt og vådt ( er lige ind i en af dem ) og så kan jeg have vanvittige smerter om sommeren når det er 25 grader.



  • #7   28. nov 2017 Ok, tak for de svar der er kommet indtil videre.
    Dyrlægen kan formodentlig give et svar i morgen om det er gigt.
    Jeg er sikker på at det er gigt, og har diskuteret indædt om hvorfor hunden har fået gigt. Og påstanden var netop koldt hus.
    Og jeg mener ikke at hunde får gigt af det. Men netop af slidtage skævhed og belastning af bagparti.


  • #8   28. nov 2017 Jeg har et koldt hus - det er meget fodkoldt her,, men i de 30 år jeg har boet her har jeg endnu ikke haft en hund med gigt.


  • #9   28. nov 2017 Min hund har fået gigt i knæet efter en ubehandlet menisksskade smiley Den behandler jeg gik hos dengang, mente at det i virkeligheden var en skulderskade, og at skulderen skulle opereres ASAP.

    Hun var kun let halt og kun i en kortere periode. Da hun efterfølgende var symptomfri, gik jeg ud fra at skaden var gået i sig selv. Men symptomerne dukkede op igen i sommer, præcis de samme som sidste år, og jeg valgte en rigtig kiropraktor. Det viste sig så at være slidgigt i knæet efter en skade.

    Tit er man jo uden skyld i at hunden udvikler gigt, men jeg må erkende at jeg slår mig selv i hovedet over at jeg lod denne skade udvikle sig som den gjorde smiley


  • #10   28. nov 2017 Kulde skaber vel ikke gigt?
    Kulde kan gøre at man mærker gigten mere. Det handler vel bare om at når man mangler ledvæske imellem ledene, så skaver det mere i ledene, når det, der er, bliver koldt, hvilket det vel også nemmere bliver, når der er mindre af det.
    Bare nogle umiddelbare tanker, jeg ved ikke meget om gigt.

    Alt gigt er ikke slidgigt, man kan være født med gigt. Som der nævnes længere oppe, så eksisterer der mange typer.


  • #14   29. nov 2017 Koldt hus?
    Tre af mine fire hunde har levet hele deres liv i koldt hus og ingen har haft gigtforandringer.

    Arvelig disposition, belastningsskader, hormoner og kemi.
    Men dælme ikke et koldt hus da!



  • #15   30. nov 2017 Da jeg voksede op elskede naboens schæfere at sove på terassen året rundt. Selv når vi byggede snemænd i haven lagde de sig til at sove i sneen og ingen af dem havde gigt de syntes bare det var rart og hyggeligt. Jeg havde foretrukket at sove inde ved pejsen smiley



  • #16   30. nov 2017 Hunden var til dyrlægen i går, hvor den bla blev scannet og fik taget blodprøver.
    Dyrlægen mener dog ikke at det er gigt, men at hun måske har noget kredsløbsforstyrrelse smiley
    Jeg er dog af anden overbevisning, men er desværre ikke dyrlæge smiley
    Den var nede hos dyrlægen på Møn.


Kommentér på:
Hvorfor får en hund gigt ?

Annonce