{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
441 visninger | Oprettet:

Tilskud til hvalp {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Min lille malteser/havaneser tot flytter endelig ind d. 22. december og jeg glæder mig som en tosset! Jeg har selvfølgelig på nuværende tidspunkt lejligheden fyldt med alt for meget grej, hvalpehold er booket og det eneste der mangler er ham

Jeg har, efter at have læst rigtig meget om emnet, besluttet at han skal fodres med Orijen. Det virker som om mange hunde af hans type trives rigtig godt på det foder, og jeg kan rigtig godt lide hele tankegangen bag det. Så krydser fingre for, at det vil fungere for ham. Selvfølgelig får han det fra avler i starten og vi skifter stille og roligt

Jeg ved at foder, tilskud osv er noget mange har en stærk holdning til, og jeg håber i blot vil dele jeres erfaringer og tanker, på en måde så vi alle måske bliver klogere

Nå, nu til mit spørgsmål: det er meget forskelligt om folk/firmaer anbefaler tilskud til hvalpe eller ej. Jeg vil jo selvfølgelig gerne have, at Ludwig får den bedst mulige start på livet og den bedste vækst, så han får stærke knogler/led, sunde tænder, fin pels, god fordøjelse osv osv. Burde et godt foder være nok, eller vil det være en god ide, at give ham f.eks. Vital animin, Flexvital eller hokamix gelenk, som er de tilskud jeg generelt har læst mest godt om? Nu er han jo en blanding af racer, der ofte kan få problener med led og tænder, så hvis jeg på nogen måde kan forebygge det, bare en smule, vil jeg selvfølgelig rigtig gerne dette! Det er også min plan at give ham fiskeolie

Hvad siger i - tilskud til en lille hvalp.. Ja eller nej og hvilke?

Kommentarer på:  Tilskud til hvalp
  • #1   6. dec Min holdning er at med et godt foder, behøver man ikke tilskud, hverken hunde eller mennesker

• #2   6. dec Vi fodre med Orijen, og giver ingen tilskud

• #3   6. dec Et godt hvalpefoder burde indeholde alt det, som den fine lille nye har brug for. Jeg har aldrig brugt yderligere tilskud til nogle af mine
    Det skal dog siges, at selvom de alle er startet op på hvalpe-tørfoder, så har de også fået varieret kost fra begyndelsen af. Både råt kød, vådfoder, og forskellige slags tørfoder (fx. har jeg altid brugt noget andet hvalpefoder til træning, søgeøvelser mv., end det, som de primært fik)

• #4   6. dec Jeg fodrer med Kingsmoor hvalpefoder, og bruger ingen tilskud. Det har jeg aldrig gjort ved nogen af vores hunde.
    Kun vores gamle Malinois på 7 år fik tilskud de sidste 2 år, fordi han havde gigt i hele bagpartiet.

Får hvalpen et godt foder, bør det ikke være nødvendigt med ekstra tilskud. Vil næsten sige, man kan også give for meget tilskud/ vitaminer.
    Så giv den hvalpe foder, også se tiden an, og tag snakken med din dyrlæge hen af vejen i hundens leve år.
    Også ellers bare have mange sjove/ gode timer med din nye ven. Og lad være med at bekymre om så meget. Så det komme til at overskygge alt det sjove/ hyggelige med hunden.
    Tillykke med din nye ven.

• #5   6. dec Jeg fodrer med Royal Canin fordi opdrætter havde gode erfaringer med det, jeg er ikke selv vild med det men min hvalp trives, vokser utrolig flot jævnt, og han elsker det mad...

Jeg fodrer med barf som tilskud.

Jeg giver også C vitamin ved siden af, men der har jeg faktisk læst at for meget C vitamin kan skade tænderne, så man skal ikke overdosere!

Et godt foder kan altså gøre det hele! Men hvis du føler at du gerne vil give mere... så gør det.

Jeg ville så ikke give nogen af dem du nævner, det synes jeg ikke der er grund til

svenske djur apotek har nogen gode produkter med masser af vitaminer og mineraler i.

Husk nu.. at for meget, det kan også skade!

• #6   6. dec overdosering er værre end at der evt mangler en smuel en dag - kroppen har jo et "lager" så det er ikke sådan, at man pludselig løber tør!

• #7   6. dec Hvad har han fået ved avler?

Super at du går op i at han skal have den allerbedste start, og det har du tjekket han får ved avler, så måske du bare skal fortsætte med det foder?

• #8   6. dec #4 tak! Det skal ikke forstås som bekymringer. Jeg tror mere alt den her forberedelse er en måde at få lidt afløb for spændingen

#7 han får Royal Canin hos avleren, men det har jeg ikke læst så meget godt om, det er derfor jeg gerne vil skifte (:

• #9   6. dec Orijen burde rigeligt dække hvalpens behov for alt, både vitaminer, mineraler og byggesten til sunde og stærke led.

Da det jo er en lille race, behøver du ikke bekymre dig så meget om for hurtig vækst.

Mine har altid fået Luposan Gelenk Pellets ved siden af, bare rent forebyggende. Der er C-vitamin i, som sikrer en langsom og stabil vækst. Nødvendigt er det ikke, andet end for min samvittighed:D

• #10   6. dec Med et godt basisfoder behøver en hvalp af lille race ikke tilskud.
    Store racer kan få tilskud af C-vitamin for korrekt ledudvikling og stabil vækst.

Jeg kan godt forstå du ikke vil fortsætte med RC. Kvaliteten af indholdet er alt for lav ift prisen! Det er spækket med korn, biprodukter og andet skrammel.
    Lav en rolig overgang når hvalpens system er vant til RC og ikke vant til kød. En del hunde reagerer på skiftet mellem de to.

• #11   6. dec Måske kan du allerede nu bede avler om at købe Orijen, når du betaler?

• #12   6. dec Du behøver ikke give en masse ved siden af. Din hvalps racer er heller ikke typiske racer der fejler en masse så jeg tænker godt basisfoder og evt. Lidt ekstra til pelsen i form af gode olier.
    Brug gerne en overvejende del af foderet til træning og godbidder så fylder du op med alt det gode tot skal bruge og mætter ham ikke totalt på godbidder, så der ikke er appetit til foderet.
    Du kan evt give nogle mundsmage af diverse andet. Frugt og grønt, lidt kødstykker osv for at han lærer at spise en masse forskelligt.
    Det kan bruges i byttelegstræning feks.

• #13   6. dec "så jeg tænker godt basisfoder og evt. Lidt ekstra til pelsen i form af gode olier."

Og her hører jeg Ole Henriksen.......

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 2.918
    #14   6. dec Jeg giver min hund æg,fisk,ben og oile ud over tørkost. Jeg mener det giver hunden en større glæde og kan godt lide tanken om friske råvarer.

Ellers er det ikke noget jeg tænker videre over.

• #15   6. dec Jeg ville fortsætte med Royal Canin i et stykke tid efter han er kommet hjem.

Efter min optik er det ikke det værste foder

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 6 Emner: 79 Svar: 6.202
    #16   6. dec Jeg går meget ind for varieret kost - det er det sundeste også til hunde. Og i mine øjne bør i hvert fald en del af kosten bestå af friske råvarer særligt råt kød, ben og indmad (hunde er jo rovdyr) men også gerne lidt frugt og grønt (googl lige hvad der er giftigt for hunde). Rå fisk er også rigtig sundt, men skal fryses først i min 2 døgn. Særligt rå kødfulde ben elsker de fleste hunde og det er rigtig god stimulering af deres naturlige trang til at gnave. Til din lille pus er gode begynderben kyllingehalse og lammeribben. Med tiden kan du give rå kødfulde ben fra alle dyr men hold dig fra bærende ben fra større dyr. Du kan dog godt give bærende ben fra fjerkræ og fx kanin. Husk at ben kun må gives rå og under opsyn. Reelle kødstykker er også god stimulering for hunden at gnave sig igennem og rigtig sundt. Du kan også give rå æg og en klat hakkekød eller afskær fra egen mad (dog ikke for meget fedt på en gang). Jeg ville også købe et par små poser med tørfoder af god kvalitet fra andre mærker med en anden ingrediensliste fx Purizon og Essential for variation i kosten. Det kan bruges som godbidder. Generelt er det også en god ide at give tørfoderet som fodersøg enten inde eller ude på græsplænen. Hunde er jo næsedyr og de elsker at gå og søge efter deres mad og det gør dem mentalt trætte. Du kan også supplere med vådfoder af god kvalitet fx Carnilove og Wolf of Wilderness. Vådfoderet eller hakkekød evt blandet med fiskeolie og lidt frugt og grønt kan evt proppes i en Kong som fryses og serveres frossen, så har du en sund hundeis, som langt de fleste hunde elsker og som er god rolig stimulering. Råt kød, ben og indmad kan både købes i supermarkeder (se på nedsatte datovarer til en god pris) og i diverse barf forhandlere specifikt til hunde

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#17   6. dec Og stort tillykke med hvalpen Hvor ser han nuttet ud, jeg elsker begge racer

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#18   6. dec Du kan i øvrigt også supplere med diverse tørrede, naturlige kødgnaveguffere som en del af kosten fx tørrede kaninører med pels, tørrede strimler af hest/okse/kanin/kylling/and, tørret oksehud med pels osv. Det elsker hundene også at gnave i. Zooplus og Hudeparadiset har et stort udvalg til en rimelig pris. Zooplus har også både en del vådfoder og tørfoder af god kvalitet og de leverer fragtfrit ved køb over 299 på den danske udgave af siden. Der er mange penge at spare ved at købe derfra sammenlignet med de lokale dyrehandlere

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#19   6. dec Det rå kød/ben/indmad kan i øvrigt købes hvor som helst, også ved slagtere, jægere osv. Bare det ikke er fordærvet er det fin hundemad

• #20   6. dec Jeg får snart hvalp hjem. Han skal have Essentials og noget andet tørkost (har ikke besluttet om det skal være Applaws, Orijen, Virbac, CSJ eller TotW). Jeg kan godt lide at skifte og blande. Jeg tror på, hunde har godt af en varieret kost, og så er jeg sikker på, han er helt dækket ind. Derudover kommer han til at få råt og vådfoder af forskellig slags. Af tilskud kommer han til at få Opti Joint (tilskud indeholdende glucosamin, MSM, chondroitin og C-vitamin) og lakseolie. Min hvalp er så af en aktiv race, og det er planen at han skal bruges meget, så det er vigtigt for mig, at hans led kan holde til det!

Orijen er et rigtig godt foder, så det er et godt valg. Det er muligt, at det ikke er nødvendigt at give tilskud ved siden af, men jeg vil gerne være 100% sikker på, at min hvalp er dækket ind. Jeg vil til hver en tid anbefale C-vitamin til en hvalp. Det er vandopløseligt og overdoseres derfor ikke. Det er både godt for hundens led og for dens immunforsvar. Pas dog på med vitaminblandinger, der indeholder nogle af de vitaminer, der kan overdoseres! Foderet indeholder også vitaminer, og så kan man risikere at lave en ubalance.

• Stine H
    Stine H Online Tilmeldt:
    okt 2011

#21   7. dec Hov, kan se at jeg ikke fik skrevet direkte tidligere, at Orijen er et fint basistørfoder. Dog synes jeg, at det er meget dyrt, der er andre mærker som i mine øjne er lige så gode og meget billigere fx Purizon og Essential. Jeg kan også godt lide, at disse to mærker produceres i Europa og dermed ikke skal sendes på tværs af verden, før det når en dansk hundemave. Begge disse mærker indeholder 70% kød og 30% frugt og grønt. Min egen hund foretrækker Purizon og har bedst mave på det, men det er individuelt. Og jeg fik ikke skrevet direkte, at de ting jeg foreslår at kombinere basistørfoderet med skal stå i stedet for diverse tilskud. Men lidt fiskeolie er ganske fint. Den bedste fiskeolie jeg kender til er Skaga fiskeolie, som er baseret på vildtfangede fisk og renset for tungmetaller og toksiner. Og ender du med at give meget råt, synes jeg også, at det er en god ide at give Vitapetz Barf Balance ind i mellem sammen med kødet som et supplement af bær, rødder, urter, alger, frø osv på den nemme måde. Det er et rigtig godt produkt, som jeg selv giver nogle gange om ugen. Min hund får primært råt

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Svar: 26
    #22   7. dec #8
    Personligt -ingen tilskud - jeg ville også fortsætte med det foder der bruges hos opdrætter - der er ingen grund til at give den lille mave udfordringer - der er så meget nyt for hvalpen i forvejen.

• #23   7. dec Hej alle

Flere af jer har skrevet ang foderskiftet, og som jeg startede med at skrive er det selvfølgelig noget der vil ske langsomt. Selvfølgelig først når han er faldet til her

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Svar: 26
    #24   7. dec Hvorfor et foderskift hvis han trives på det han får ??

• #25   7. dec #24 Jeg har besøgt hvalpen og begge forældre flere gange og om de trives kan jeg ikke svare på, men jeg synes ikke det ser ud som om de får det optimale foder, når man kigger på bl.a. pelsen. Jeg ved at kuldet nok kan påvirke det for moren, men hende og faren ligner hinanden, så jeg tænker det er sådan de altid ser ud. Derudover vil jeg gerne skifte til noget foder, der lever op til de ting jeg synes er vigtigt. Dette selvfølgelig kun hvis han trives med det

• #26   7. dec hvad siger avler?'
    Har vedkommende forstand på at oplyse om racerne?
    har vedkommende givet dig en pasningsvejledning (lovpligtigt)

Kommentér på:
Tilskud til hvalp