{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.076 visninger | Oprettet:

Hvalp vil ikke med ud på tur {{forumTopicSubject}}

Hej igen igen

Som førstegangs hvalpeejer er I virkelig til stor hjælp, selvom jeg lidt føler jeg oversvømmer forummet med spørgsmål. Tak for det smiley

Min hvalp er begyndt at reagere negativt på at skulle ud på tur. Han bider i snoren og har en enkelt gang knurret af mig. Han kom før springende, men prøver nu at stikke af, når jeg finder snor og/eller jakke frem. Tre gange har han reageret ved at sætte sig lige foran mig og tisse, når jeg fandt jakken frem. Det har ikke været fordi der er gået lang tid siden vi sidst var ude, og jeg synes det ville være mærkeligt, hvis han bare lige tilfældigvis skulle tisse i det sekund 3 gange indenfor det sidste døgn, når han indtil nu har været lyn hurtig til at forstå renlighedstræningen og vi har haft minimale uheld.

Vi går korte ture ca en gang i timen, og jeg har tænkt på, om det måske er for meget for ham, med alle de indtryk han får der. Han er jo den sødeste lille hvalp, så ALLE vi møder stopper op, hviner/bliver overilede og en har endda bare løftet ham op mens jeg stod måbende. Burde have sagt stop, det ved jeg, men blev simpelthen så forbavset. Sagde hurtigt at vi skulle videre, men jeg kunne dårligt slippe af med hende igen. Hun gik efter os, råbte efter hvalpen og det var tydeligt hvor forvirret han blev, så jeg vendte om og gik den anden vej, mens jeg forsøgte at få ham til at falde til ro igen. Vi bor i København, så der er mange mennesker, biler, cykler på fortorvet, barnevogne, hunde osv. osv. osv.

Jeg prøvede i går primært at gå med ham i vores gårdhave, efter at have tjekket, at der ikke var andre hunde, og jeg tror umiddelbart han er mere rolig nu. Jeg tænker om det kan være en "sikkerhed" for ham, at der er færre indtryk dernde? Jeg flytter rundt på min jakke og snoren, uden at vi skal ud, så han lærer at det ikke er farligt, men jeg vil gerne høre, om der er nogle ting I tænker jeg selv har overset? Jeg prøver at give ham ekstra ro, og har bruger tid på at sidde med ham på gulvet os nusse ham stille og roligt, i stedet for at lege med at muligt, og jeg sidder stille så han kan sove ved mine fødder. Ellers får han kun sovet 30 min til en time af gangen. Når han ligger på mine fødder sover han 2-3 timer af gangen.

Noget andet jeg har tænkt på kan være om han ikke vil ud, pga. alt fyrværkeriet, og det måske "bare" er et midlertidigt problem. Han reagerer ikke ret meget på bulder og brag, men der har været RIGTIG meget de sidste to dage. Jeg forsøger selvfølgelig at få hans fokus over på noget andet når det er voldsomt og roser ham for at lege eller have fokus på mig og ikke det. Vi har gardinerne nede og tv/musik, så det skærmer lidt for det.

Vi er de sidste 2-3 dage så småt begyndt at træne alene hjemme helt stille og roligt, og jeg kan lukke døren mellem os 10-15 sekunder ude han begynder at pibe eller reagere. Jeg ved ikke om det er dumt at træne dette midt i nytåret, men han har nu boet her 10 dage og jeg har 15 dages ferie tilbage, så jeg vil jo gerne i gang smiley


... Det blev noget af en smøre. Jeg vil bare gerne "tage det i opløbet" hvis nogle af jer kloge hoveder kan se noget jeg ikke kan.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp vil ikke med ud på tur
  • Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #2   31. dec 2017 Ro ro og atter ro, han har ikke behov for at komme ud engang i timen. Og hvis det er for blot at tisse så er det ud i haven/gårdhaven og tilbage igen. Hvis han hver time bliver bombarderet med indtryk bliver han hurtig overstimuleret, og for en lille hvalp er bare trafik osv meget, så fik folk så samtidig tager kontakt konstant kan det blive alt for meget. 3 ture om dagen hvor der opleves/læses aviser af kort varighed (tiden øges jo ældre han bliver), og resten af tiden i haven smiley Vores sov rigtig meget de første uger, og var hurtigt mættet af indtryk.

  • #3   31. dec 2017 #1 Det blev også en meget lang besked. Jeg har skrevet at jeg prøver at give ham mere ro og prioriterer nusse/hyggetid i stedet for at lege alt muligt (: Vi går ikke som sådan ture, men han skal bare lige ned og tisse. Det er det jeg er blevet vejledt til af alle. Selvfølgelig kun når han er vågen, så efter mad og søvn typisk. Vi er ude i et par minutter og der er som regel gevinst hver gang. Vil du anbefale at gøre det anderledes? Jeg er kun interesseret i at blive klogere (:

  • #4   31. dec 2017 Han er tydeligvis blevet angst for turene med den adfærd. Et larmende bymiljø er stressende for sådan en lille hvalp, og så med tilføjet nytårslarm oveni er det noget af en omgang.
    Kommer hvalpen fra et lignende miljø?

    I skal vel ikke være midt i København i aften/nat?
    Jeg ville søge væk fra al den uro.
    Luftning hver time er for meget. Når hvalpen sover skal man ikke vække den. Det giver stress.
    I bør gå til samme tissested hver gang for tryghed. Lav en anden procedure hvis den du har nu udløser de signaler du skriver.


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #5   31. dec 2017 Vi går ikke som sådan ture, men han skal bare lige ned og tisse.
    Du gør det helt rigtige ved at tage ham ud når du mener det er tid.


  • #6   31. dec 2017 #2 jeg prøver med masser af ro. Er det bedst at gøre på en bestemt måde, eller skal jeg fortsætte som nu, og nusse/hygge og lade ham være tæt på mig?

    #4 Jeg kunne aldrig finde på at vække ham når han sover. Jeg har nok skrevet mit sidste svar samtidig med at du var ved at skrive. Jeg prøver at være så afslappet som muligt omkring ham, og "gåtur" var forkert formuleret af mig. Vi går ned ca en gang i timen når han lige er vågnet eller har spist. Vi er ude i få minutter og jeg prøver at gøre det så roligt og positivt for ham som muligt smiley Efter primært at have brugt gårdhaven i går og kun brugt den i dag har vi lige været nede, efter han vågnede fra lur, og der var hverken sure miner eller dårlig adfærd før eller mens vi var nede. Håber jeg har fået taget det i opløbet smiley Han reagerer ikke på fyrværkeriet når vi er inde og har kun kigget efter det et par gange år vi er ude. Han har ikke gøet, pebet eller lignende, så jeg håber ikke han er bange for det.


  • #7   31. dec 2017 jeg vil også sige han skal have RO RO og atter RO..

    tag din hvalp ud efter den har leget, spist og sovet.

    din hvalp skal helst sove 18 timer i døgnet og tager du den ud engang i timen så får den altså bare ikke den rå den skal have..

    fint du flytter rundt det på tingene, men pas nu på for din hvalp kender lyden og du forstyrer den selvom du ikke synes lyden er noget særligt.. flyt rundt når den er vågen og leger..

    men husk for guds skyld roen.....

    har ikke læst hele din tråd..


  • #8   31. dec 2017 Hvis hunden ikke er bange for nytåret, er der vel ingen grund til at tage væk fra trygge rammer i aften? Bare der sørges for at hunden ikke bliver overvældet i aften - gardiner ned, tv tændt og skruet op, etc.

  • #13   31. dec 2017 Tak for alle jeres svar. Igen - jeg kunne ALDRIG finde på at vække ham smiley Jeg må lige kigge på sådan en vogn, det er en rigtig god ide, når vi skal til rent faktisk at gå ture, og ikke bare tisseture på få minutter (:

    Han har klaret tisseturene så flot i dag og har endda dor første gang selv søgt sin kurv og ikke mine fødder når han skulle sove. Dog med øjnene på mig og retur til mine fødder kort efter. Måske han er mere rolig allerede. Jeg håber det!

    TAK for alle jeres svar og rigtig godt nytår!


  • #14   31. dec 2017 Vi oplever en lille smule af det samme med vores 13 ugers, det er dog noget der har været fra dag 1.
    Dét med at bide i snor og sele når han skal ud ser jeg blot som en hvalpeting, men når vi går med ham når at gå 100 meter, somme tider mindre, før han vender om og vil hjem igen, og så snart vi vender spurter han hjem.
    Jeg tænker på at han ser huset som sit safe-space, men igår gik vi så begge to med ham (indtil nu har vi gået med ham alene), og pludselig kunne han gå 450 meter uden at vende om, og havde ikke nær så travlt med at komme hjem.
    Vi bor ude på landet med 400 meter til nærmeste nabo, og møder ingen når vi går tur, og vi går kun med ham 3 gange om dagen. Resten af tiden kommer han bare lige ud og gør hvad han skal, og virker generelt ikke nervøs for at komme ud.

    Som du beskriver det, kunne det godt lyde som om han får lidt for mange indtryk på sine gåture. Jeg tænker at det er en rigtig god idé at bruge baggården lidt mere, og så nøjes med enkelte gåture på tidspunkter hvor der er færrest muligt mennesker (hvilket nok ikke siger det vilde, når du bor i KBH). Det er fint at få lov at møde folk, men læs hans signaler, og sig til folk at han er lidt nervøst anlagt, så alt med måde. Ved godt det ikke altid er nemt at sige fra, det problem kan jeg desværre også godt have.
    Det er dog lige med at finde en balance - For mange mennesker kan virke for meget, men ingen mennesker kan også være en skidtfisk, så vi må køre ud for at vores kan møde folk på gåturene.


  • #15   31. dec 2017 Har kun en kommentar-udover de råd der er blevet givet i forvejen smiley

    Og det er, hvis i bliver forstyrret af mange på jeres ture, kan det være smart at sige; "i dag træner vi kontakt, derfor skal du ikke hilse på ham" eller noget i den stil smiley . Eller "vi træner, så du må ikke hilse ".
    Det er langt vigtigere at hvalpen lærer at passere mennesker, hunde og diverse ting end at den skal hilse på alt hvad den møder- da det kan være meget overvældende og hvalpen kan reagere negativt på det, ved fx at blive utryg over at skulle tage stilling til alt.
    Derfor synes jeg "cykelvognen" er et super godt råd, her kan hvalpen se og lugte en masse uden at skulle tage stilling til det.
    I cykelvognen ville jeg aldrig give fremmede lov til at hilse, da det skal være hvalpens tryghed, og når fremmede skal hilse på ens hund er det vigtigt den ikke er "fanget" den SKAL have mulighed for at gå væk/trække sig, som den ikke kan i en cykelvogn, når den står bundet, er i cykelkurv osv. smiley

    Du lyder som en rar og observant hundeejer smiley


  • #16   31. dec 2017 Jeg vil bare sige at det er gået SÅ godt med ham i dag. Vi har været i gårdhaven ved hver tissetur og der har ingen problemer været overhoved. Han reagerer ikke det mindste på fyrværkeriet og han har været den gladeste hvalp hele dagen smiley

    Jeg håber jeres nytår går lige så smertefrit smiley


  • #23   1. jan 2018 Haha såam løs - han ser DEJLIG ud smiley

Kommentér på:
Hvalp vil ikke med ud på tur

Annonce