{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.696 visninger | Oprettet:

Emma A
Emma A
Tilmeldt:
11. jul 2017
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 18

Hund gør når vi sætter os i sofaen om aftenen {{forumTopicSubject}}

Hej herinde smiley

Vi har den dejligste hvalp på snart 5 måneder.
Vi har dog et lille problem, at så snart vi sætter os i sofaen om aften for at slappe af, begynder han at gø af os, bliver hyper, vil hoppe op i sofaen (der må kan ikke være) og begynder at bide i ben og tæer (hvilken han ellers aldrig gør).
Dette sker næsten lige meget hvor meget han er blevet aktiveret. I går aftens havde jeg sågar trænet med ham lige inden vi satte os.
Hvis vi bare sidder ved spisebordet inde i stuen i stedet for siger han ingenting og er meget mere rolig.

Er der nogle der har lignende erfarringer med dette?
Gode råd modtages gerne.

-Emma


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund gør når vi sætter os i sofaen om aftenen
  • #8   3. jan 2018 min kærestes gudforældre har en islandsk fårehund.

    De har fået den gamle svada om at hunden vil bestemme (blablabla)

    de har endda haft en ude der har sagt at han vil være konge i huset fordi de har holdt ham på armen smiley

    Min uproffesionelle holdning er at han "bare" er snotforkælet, han er så sød at det halve kunne være nok smiley

    De er ikke god til at være faste overfor ham, og han udnytter det smiley

    Ikke på en dominant måde, men på en forkælet snothvalp måde smiley

    Hvis man løber (gør min datter på 8 år nogle gange) eller har flagrene bukser (guilty) jagter han ens ankler pga instinkt..

    hvis vi ikke er samlet vil han også gerne samle os, igen rent instinkt smiley

    Jeg tror i bare skal være fast og sige nej og/eller distrahere ham.

    Det er efter min erfaring nogle selvstændige små hunde der ved hvad de vil og ikke vil smiley


  • #9   3. jan 2018 #4 TAK!!! Jeg synes jeg har søgt højt og lavt på nettet og har ikke kunne finde noget brugbart. De der råd var lige hvad jeg havde brug for til min egen hvalp. Han har ikke rigtig gidet bruge sin kurv og stor i stedet op hopper op af mine ben/sofaen som TS skriver. Jeg har nu rykket kurven fra siden af sofaen om under bordet der står foran og han sprang lige op i den. Tænk at det var så simpelt - man skal bare lige vide det er sådan (:

  • #10   3. jan 2018 Jeg vil også sige det er helt normalt, Sam er rigtig god til at gå til ro om aftenen, men en gang i mellem, så kommer de der gø flip stadig.
    Sam har lært nej kommando, men i denne sammenhæng hjælper det overhovedet ikke.
    Jeg ville slet ikke bruge nej eller skælde ud her, specielt hvis det ingen effekt har også kun gør hvalpen endnu mere frustreret.

    Sam får ligeledes noget at tygge på /gå til ro med, enten tørrede tygge snacks af med lang tygge tid (heste haler, heste ribben, heste brusk, struberør fra hest med dåsemad i frosset ned, heste ører med pels, rådyr ben, grise haler osv. eller rå ben.
    Sam tåler ikke okse som det eneste.

    Han kender rutinen om aftenen efter endt fodersøg af hans aftensmad, imens vi også har spist, går vi til ro i sofaen samtidig med han får sin tygge snack, han vælger selv om han vil ligge i sofaen eller sin hundeseng.
    Skulle det ske han ikke går til ro efterfølgende og han stiller sig op og gør, ignorer vi han.
    Så ved han, han intet for ud af det og går til ro meget kort tid efter smiley

    Hvis ikke din hvalp skal lærer at gå til ro, kan du hjælpe den ved eventuelt at sætte en snor på den, så dens mulighed for at gejle rundt er begrænset, læg tæppet op af sofaen så den er tæt på jer og giv den tygge snacken smiley


  • Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 18
    #11   3. jan 2018 tusind tak for de fine svar, vi skal have købt noget der tager lang tid for ham at tygge igennem, for de fleste tyggeting har han gnasket efter 2 min og så starter han jo bare igen smiley
    Han hundepude ligger lige ved sofaen, og jeg forsøger så vidt mulig at træne "ro" hver aften hvor han bare ligger stille og bliver aet og får nogle godbidder, men når han er i ulvetimen skal godbidderne komme lidt for tæt på hinanden før han mister interessen smiley


  • #13   3. jan 2018 Jeg er helt med på at ulvetime er pisse irriterende, særligt når man selv er træt efter en lang dag. MEN! Hvalpen er ikke træt! Den har noget overskudsenergi og en pokkers masse livsglæde, og det skal brændes af.

    Jeg har altid brugt ulvetimen (som retfærdigvis oftest kun varer max 30 min) på at lege med mine hunde. Jeg vil gerne at mine hunde har opfattelsen af, at jeg både er hende der bestemmer alt, men at jeg også er hende man kan have det skide sjovt med. Jeg ønsker hunde der er kontaktsøgende og ivrige for at lege med mig.

    Så hvis hvalpen bare gerne vil have det sjovt, så leg lidt med den. Den skal selvfølgelig ikke køres op i, men lidt ruskeleg, kasten med legetøj osv., ser jeg ingen skade i. Når I har leget lidt, kan du geare ned, give hvalpen sin tyggeting og putte den i sin kurv.

    Mine hunde er nu hhv. knap 4 og 7 år, og de har stadig ulvetime af og til. Heldigvis er det mest med hinanden, men det sker da at de beder mig om at være med. Og det gør jeg! Jeg kan såmænd sagtens slappe af og hygge mig med tv'et kørende i baggrunden, imens jeg leger og tumler med hundene smiley


  • #14   3. jan 2018 Og jeg stemmer helt med i kor at hvalpen selvfølgelig skal være brugt fornuftigt i løbet af dagen, så man ved at den faktisk er træt og ikke gør det på grund af manglende aktivering, for så er det jo en anden snak smiley

  • #16   3. jan 2018 Jeg ser kun hvalpeflip på noget yngre hunde. Det lyder som om den helt generelle opdragelse er glippet.
    Jeg ville indlære et seriøst nej og bede hunden stoppe, forudsat at den naturligvis er aktiveret korrekt. Stopper den ikke, kan den komme en tur i haven og løbe krudtet af.


  • #18   3. jan 2018 Hvor længe er hvalpe så hvalpe? Den er ikke engang i nærheden af at være kønsmoden?

    Jeg forstår ikke den generelle forskrækkelse mod at lade hunde være hunde, særligt når de er vilde hvalpe. Deres leg og ballade er næsten altid bare et udtryk for livsglæde, og det skal der altså være plads til.

    Den kan snart nok blive voksen og fornuftig!


  • Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 18
    #19   3. jan 2018 Jeg vil ikke selv sige at vi har været dårlige til at opdrage på ham, vi træner hver dag og går ture og han forstår normalt også et nej, lige udover det tidspunkt, hvor han er helt oppe at køre. Og han får aldrig foder i en skål men spredt på plænen, pakket ind i håndklæde eller i snusemåtte samt via øvelser. Så jeg tvivler helt ærlig på at han er understimuleret.
    Han er desuden stadig meget hvalpet i hans væremåde.
    Nu bor vi også i lejlighed så vi kan ikke bare lige smide ham ud i haven.


  • #20   3. jan 2018 Hvordan er kropssproget når han gør det? Er det legende, eller virker han mere sur?

  • Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 18
    #21   3. jan 2018 han er meget legende, logre med halen osv.

  • #22   3. jan 2018 Okay, så er det klart blevet en leg for ham smiley

    Hvad sker der hvis i ignorer ham? (Også selvom det gør ondt)


  • Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 18
    #23   3. jan 2018 hvis vi ignorerer ham begynder han at hoppe op i sofaen og bide efter os, og så er det jo svært at ignorere. Men vi bor også i lejlighedskompleks så vi er også lidt forsigtige med bare at lade ham gø for meget for ikke at genere naboerne.
    Jeg har lige været ude og lave lidt snuseleg med ham (foder stoppet ind i træ, som der var forslået længere oppe) så må vi se om det har fået ham kørt lidt træt smiley


  • #24   3. jan 2018 Leger i nogensinde? Altså hvor I løber rundt efter legetøj, rusker, kaster og er vilde? Hvad sker der hvis I giver ham en masse legetøj, når I sætter jer i sofaen?

    Jeg har vist brugt de fleste aftener på gulvet med legetøj i hånden det første år af hver af mine hundes liv. Som sagt vil jeg gerne at de ser mig som hende den sjove.


  • Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 18
    #25   3. jan 2018 Det kan godt være at vi skal prøve at lege lidt mere vildt med ham, men normalt når vi gør det kan han bare være lidt svært at få ham til at falde til ro igen, men vi prøver i aften hvis han skulle blive hyper smiley
    Alt er et forsøg værd smiley


  • #26   3. jan 2018 Som sagt skal I jo ikke køre ham yderligere op, men at hjælpe ham til at knalde lidt energi af, skader ikke. Efter 7-10 minutter gearer du ned til at I sidder tæt og smårusker i lidt legetøj, og så videre til ro. Du kan også, som Bodil skriver, lave nogle søgeøvelser (fx find godbidden under 1 af 3 glas eller gem nogle godbidder forskellige steder i lejligheden).

    Hvad laver I med hunden på en almindelig dag?


  • Emma A
    Emma A Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 18
    #27   3. jan 2018 Han begyndte så småt at ligge an til at gø og så legede vi lidt med ham, som du foreslog og nu har han faktisk lige lagt sig ud i kurven, så måske det bare et det der skal til smiley
    En normal dag: morgen-gåtur hvor vi øver at gå pæn og holde lidt kontakt. I løbet af dagen går jeg ned og tisser med ham ca hver anden time. (Når jeg selvfølgelig ikke er på Uni)
    I dag til middag var jeg så omme på en Mark hvor han løb fri og søgte efter foder, andre dage er det legeaftaler med en anden hund eller en gåtur/øvelser. Om eftermiddagen/aften er det mest øvelser eller en gåtur afhængig af hvad vi har lavet om middagen.
    Og så får han altid foder i et håndklæde hvor vi har bundet en knude han skal få op, i foderbold, gemt rundt i lejligheden eller i snusemåtte samt marvben. ??
    Nogle dage hvis jeg kan mærke han er meget træt og jeg sidder hjemme Skipper jeg morgen turen og tager en længere om middagen.


Kommentér på:
Hund gør når vi sætter os i sofaen om aftenen

Annonce