Hund gør når vi sætter os i sofaen om aftenen Hund gør når vi sætter os i sofaen om aftenen
Hej herinde
Vi har den dejligste hvalp på snart 5 måneder.
Vi har dog et lille problem, at så snart vi sætter os i sofaen om aften for at slappe af, begynder han at gø af os, bliver hyper, vil hoppe op i sofaen (der må kan ikke være) og begynder at bide i ben og tæer (hvilken han ellers aldrig gør).
Dette sker næsten lige meget hvor meget han er blevet aktiveret. I går aftens havde jeg sågar trænet med ham lige inden vi satte os.
Hvis vi bare sidder ved spisebordet inde i stuen i stedet for siger han ingenting og er meget mere rolig.
Er der nogle der har lignende erfarringer med dette?
Gode råd modtages gerne.
-Emma
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1318 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.378
De har fået den gamle svada om at hunden vil bestemme (blablabla)
de har endda haft en ude der har sagt at han vil være konge i huset fordi de har holdt ham på armen
Min uproffesionelle holdning er at han "bare" er snotforkælet, han er så sød at det halve kunne være nok
De er ikke god til at være faste overfor ham, og han udnytter det
Ikke på en dominant måde, men på en forkælet snothvalp måde
Hvis man løber (gør min datter på 8 år nogle gange) eller har flagrene bukser (guilty) jagter han ens ankler pga instinkt..
hvis vi ikke er samlet vil han også gerne samle os, igen rent instinkt
Jeg tror i bare skal være fast og sige nej og/eller distrahere ham.
Det er efter min erfaring nogle selvstændige små hunde der ved hvad de vil og ikke vil
aug 2017
Følger: 10 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 32
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.809
Sam har lært nej kommando, men i denne sammenhæng hjælper det overhovedet ikke.
Jeg ville slet ikke bruge nej eller skælde ud her, specielt hvis det ingen effekt har også kun gør hvalpen endnu mere frustreret.
Sam får ligeledes noget at tygge på /gå til ro med, enten tørrede tygge snacks af med lang tygge tid (heste haler, heste ribben, heste brusk, struberør fra hest med dåsemad i frosset ned, heste ører med pels, rådyr ben, grise haler osv. eller rå ben.
Sam tåler ikke okse som det eneste.
Han kender rutinen om aftenen efter endt fodersøg af hans aftensmad, imens vi også har spist, går vi til ro i sofaen samtidig med han får sin tygge snack, han vælger selv om han vil ligge i sofaen eller sin hundeseng.
Skulle det ske han ikke går til ro efterfølgende og han stiller sig op og gør, ignorer vi han.
Så ved han, han intet for ud af det og går til ro meget kort tid efter
Hvis ikke din hvalp skal lærer at gå til ro, kan du hjælpe den ved eventuelt at sætte en snor på den, så dens mulighed for at gejle rundt er begrænset, læg tæppet op af sofaen så den er tæt på jer og giv den tygge snacken
jul 2017
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 18
Han hundepude ligger lige ved sofaen, og jeg forsøger så vidt mulig at træne "ro" hver aften hvor han bare ligger stille og bliver aet og får nogle godbidder, men når han er i ulvetimen skal godbidderne komme lidt for tæt på hinanden før han mister interessen
sep 2017
Følgere: 545 Emner: 156 Svar: 10.734
Jeg har altid brugt ulvetimen (som retfærdigvis oftest kun varer max 30 min) på at lege med mine hunde. Jeg vil gerne at mine hunde har opfattelsen af, at jeg både er hende der bestemmer alt, men at jeg også er hende man kan have det skide sjovt med. Jeg ønsker hunde der er kontaktsøgende og ivrige for at lege med mig.
Så hvis hvalpen bare gerne vil have det sjovt, så leg lidt med den. Den skal selvfølgelig ikke køres op i, men lidt ruskeleg, kasten med legetøj osv., ser jeg ingen skade i. Når I har leget lidt, kan du geare ned, give hvalpen sin tyggeting og putte den i sin kurv.
Mine hunde er nu hhv. knap 4 og 7 år, og de har stadig ulvetime af og til. Heldigvis er det mest med hinanden, men det sker da at de beder mig om at være med. Og det gør jeg! Jeg kan såmænd sagtens slappe af og hygge mig med tv'et kørende i baggrunden, imens jeg leger og tumler med hundene
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.809
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.767
Jeg ville indlære et seriøst nej og bede hunden stoppe, forudsat at den naturligvis er aktiveret korrekt. Stopper den ikke, kan den komme en tur i haven og løbe krudtet af.
sep 2017
Jeg forstår ikke den generelle forskrækkelse mod at lade hunde være hunde, særligt når de er vilde hvalpe. Deres leg og ballade er næsten altid bare et udtryk for livsglæde, og det skal der altså være plads til.
Den kan snart nok blive voksen og fornuftig!
jul 2017
Han er desuden stadig meget hvalpet i hans væremåde.
Nu bor vi også i lejlighed så vi kan ikke bare lige smide ham ud i haven.
okt 2010
jul 2017
okt 2010
Hvad sker der hvis i ignorer ham? (Også selvom det gør ondt)
jul 2017
Jeg har lige været ude og lave lidt snuseleg med ham (foder stoppet ind i træ, som der var forslået længere oppe) så må vi se om det har fået ham kørt lidt træt
sep 2017
Jeg har vist brugt de fleste aftener på gulvet med legetøj i hånden det første år af hver af mine hundes liv. Som sagt vil jeg gerne at de ser mig som hende den sjove.
jul 2017
Alt er et forsøg værd
sep 2017
Hvad laver I med hunden på en almindelig dag?
jul 2017
En normal dag: morgen-gåtur hvor vi øver at gå pæn og holde lidt kontakt. I løbet af dagen går jeg ned og tisser med ham ca hver anden time. (Når jeg selvfølgelig ikke er på Uni)
I dag til middag var jeg så omme på en Mark hvor han løb fri og søgte efter foder, andre dage er det legeaftaler med en anden hund eller en gåtur/øvelser. Om eftermiddagen/aften er det mest øvelser eller en gåtur afhængig af hvad vi har lavet om middagen.
Og så får han altid foder i et håndklæde hvor vi har bundet en knude han skal få op, i foderbold, gemt rundt i lejligheden eller i snusemåtte samt marvben. ??
Nogle dage hvis jeg kan mærke han er meget træt og jeg sidder hjemme Skipper jeg morgen turen og tager en længere om middagen.
Hund gør når vi sætter os i sofaen om aftenen