{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
484 visninger | Oprettet:

Tandsten - selv fjerne {{forumTopicSubject}}

Søger tips til selv at kunne fjerne tandsten på en miniature gravhund.

Det drejer sig kun om 3 tænder som har tandsten. resten ser fine ud.

Kommentarer på:  Tandsten - selv fjerne
  • #1   12. feb Giv den nogle rå kødben hver uge.
    Det renser tænderne rigtig godt.
    Det kan dog godt give lidt maveproblemer de første gange.

Jeg bruger oksebrystben, hjorteribben, lammeben og meget andet fra “rigtig hundemad”

• #2   12. feb https://www.anicura.dk/fakta-og-rad/hund/tandsten-hos-hund/

Det skal du ikke selv begynde på.

og ben fjerner ikke tandsten.

• #3   12. feb Få det fjernet ved dyrlægen - det betaler sig i det lange løb! Hvis du fjerner det selv, så kradser du typisk i overfladen uden at polere efter - som man gør ved en rigtig tandrens. Det betyder at der efterfølgende er en åben, ruflet overflade, som der kan sidde ekstra mange spændende ting i.

• #4   12. feb Jeg må altså tilstå at jeg gør det selv på mine og det har jeg gjort på de sidste mange hunde jeg har haft. Jeg fik instruktion i det af en dyrlæge, har anskaffet det rette værktøj og har altid trænet mine hunde i at blive håndtere uden at stritte imod=de skal ikke i bedøvelse for at få renset tænder. Jeg tager det så inden, der når at have dannet sig specielt meget belægning og børster deres tænder jævnligt. Mine får ben men de får altså alligevel lidt tandsten
    .... mine hunde får altid ros for deres flotte tænder, så helt skidt kan det ikke være at gøre det selv Fx gik min 13 år gamle Daffy i graven med et meget flot og velplejet tandsæt.
    Er det meget slemt ville jeg nok smutte forbi dyrlægen og få det ordnet og så måske snakke med dyrlægen om at lære det selv. Det er ikke helt ligegyldigt hvordan man gør.

• #5   12. feb Jeg gør det også selv på mine og har gjort det i mange år. Har aldrig haft en hund der ikke har haft alle tænder med i graven. Jeg har tandrensere, som jeg bruger. Selvfølgelig skal man ikke forsøge selv, hvis det er grelt. Få dyrlægen til at rense den hvis de er slemme og så kan du vedligeholde dem fremover med værktøj, med ben eller endnu bedre tørrede kamelpandelapper. De fungerer virkelig godt på vores hunde.

• #6   12. feb Måske har jeg bare haft nogle mærkelige hunde.
    Men rå kødben har altså fjernet tandsten på dem alle. Og hvis man giver ben regelmæssigt kommer der ikke tandsten.

Er det meget slemt og med flækkede, knækkede eller rådne tænder skal hunden jo til dyrlæge med speciale i tænder.
    Jeg har fået renset tænder på en hund en gang og det var i forbindelse med en tandskade.
    Selv da mine hunde var 13-14 år gamle havde de fine tænder.
    Jeg vil helst ikke bruge narkose andet det er meget meget nødvendigt.

• #7   12. feb AG, der er jo forskel på at fjerne eksisterende tandsten, eller at forebygge fremtidig tandsten. Der er vist enighed om at ben ikke fjerner, men forebygger....?

• #8   12. feb Ja der er forskel?!
    Men jeg kan jo kun sige hvad jeg personligt har erfaring med igennem 35 år med hunde.
    Og der fjerner rå ben altså tandsten.
    Nu er der måske forskel på hvor slemt angrebet er. Mine har aldrig haft rådne ulækre tænder. Men de har haft tandsten som er forsvundet.
    Jeg børster tænder på dem en gang om ugen når de får klippet negle. Men det er mere for at tjekke sundhedsstatus.

Sannes hundecenter lavede en dokumentation for noget tid siden. Hvor hun havde en omplaceringshund med meget tandsten. Der så man før og efter billeder og vi snakker altså kun få uger med rå ben.

• #9   12. feb Jeg bruger en tandrenser og giver mine rå ribben, det virker her på hele flokken, den ene af tæverne har ekstrem tendens til tandsten på de bagerste, det er væk når hun har gnavet ribben. Men det skal være ben der ikke er runde, de kommer ikke ind og skrabe.

• #10   12. feb Kødben fjerner plak, plak bliver til tandsten, det kan ben ikke fjerne.

• #11   12. feb Mjaaaa, AG, men har I styr på begreberne? Som Maj-Britt skriver, er der jo forskel på plak og tandsten. Tandsten kan man ikke "bare" fjerne. Plak er forløberen for tandsten. Tandsten er meget hårde mineraler, der er vokset fast på tænderne.

• #12   12. feb Ben holder også fint plak og tandsten væk hos mine whipper, det er en helt anden sag med de små dværg- og miniaturegravhunde jeg har/har haft, her er det nødvendigt regelmæssigt at fjerne tandsten og det gør jeg selv med skraber og tandbørste.

Indtil de er 6-8 år gamle har jeg selv kunnet holde det nede, efter den tid har de fået ordnet tænder hos dyrlægen med 1-1½ års mellemrum.
    Nogle linjer af specielt de små langhårede varianter udfælder flere mineraler i deres spyt end hvad der er normalt for andre racer og derfor er det ikke nok, bare at give ben.

• #13   13. feb Du kan prøve Plaque Off. Det virker rigtigt godt her.
    Mine hunde danner ikke meget plak, da de råfodres, men fx efter hvalpekuld har tæven meget snask på tænderne, og da fjerner det belægningerne rigtigt godt. Samtidig børster jeg ind i mellem tænder på dem.

• #14   13. feb Tandsten skubber tandkødet, der kan dannes lommer ved tandkødsranden, der kan komme betændelse, der kan komme tandbylder, der kan fritlægges nerver, og det er vigtigt at lade en dyrlæge vurdere, medmindre det "kun" drejer sig om lidt plak, der kan fjernes med en negl.

• #15   13. feb husk nu, at der er ganske stor forskel på, hvor meget tandsten små racer danner i forhold til de større!
    Små racer danner notorisk mere og hurtigere tandsten en større racer, desunde er der indivisueller forskelle.

Bedste forslag til TS, er at få hundens tænder renset hos dyrlægen, og derefter passe tænderne med daglig tandbørstning.

• #16   13. feb Jeg fjerner selv tandsten hos den ene af mine, med et specielt dertilindrettet tandinstrument. Det går fint. Hun er vant til det, og sidder pænt stille.
    Hun får også børstet tænder med jævne mellemrum.

Men jeg har ikke erfaring med de små hunderacer. Det er nok sværere at skrabe tandsten af små bitte tænder i en lillebitte mund.

Kommentér på:
Tandsten - selv fjerne