1.537 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Er det skadeligt for hunden at springe? Er det skadeligt for hunden at springe?

Hej så jeg har hørt fra en del at det kan skade hunden at spring højt så nu er jeg blevet i tvivl om jeg helt skal stoppe med at springe med min hund bimmer da han er ved at være en ældre hund på de snart 6år. Jeg vil gerne have han lever så længe som muligt da jeg elsker ham som et lille barn. Så jeg ville endeligt bare vide om det er dårligt for hunden at springe? Jeg hår også tænkt på at starte til agility igen men syndes bare jeg har for travlt til at kunne få det til at passe ind i hverdagen da jeg også rider og gpr i skole og alt det der... men jeg vil også gerne have nogle øvelser eller andet man kan gøre for at mosionere hunden??

Håber virkelig der er nogle der vi svare da jeg er meget i tvivl

Mange hilsner mig og min hund bimmer

Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det skadeligt for hunden at springe?
  • #1   5. mar 2018 Ja, det er skadeligt, hvis ikke man er instrueret i hvordan man gør det korrekt.
    Mange hjemme-spring er skadelige, fordi der springes for højt.

• #2   5. mar 2018 Man kan jo sagtens springe uden at springe højt

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #5   5. mar 2018 En sund hund burde altså kunne holde til at springe højere en dens skulderled. Jeg er enig. Alt med omtanke og måde.

Der er så mange ting en hund kan komme galt afsted med. For mig skal min hund løbe,springe,lege,livet igennem. Så spring med din hund,uden at det behøver at være så højt,at den kan komme til skade.

• #6   5. mar 2018 En hund skal kun tage de spring den selv laver i leg. Alle former for fører-anmodet spring er unødvendige, og det er jo præcis der vi er med en 11-årig, der springer med sin hund hjemme i haven.
    Det er unødvendigt. Der findes en mio øvelser, der kan laves, som er langt langt sundere for hunden.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#7   5. mar 2018 Jeg er ikke enig. Sping kan være en sjov øvelse og ikke farligere en så meget andet. Egentligt en skam at man har fået så stor en frygt for snart alting. Måske det hænger sammen med at mange racer i dag ikke er bygget til at holde.

Men så en løbetur på stranden. Her har folk ikke den store frygt. Det slider også og har mulighed for skader. Altså hvis man har en hund der kan lide at give den gas.

• #21   6. mar 2018 Altså som udgangspunkt går en hund ikke i stykker af at springe lidt og mange hunde holder fint til at man dyrker AG med dem i mange år. Selvfølgelig kan de få skader, men det kan de også af så meget andet (min Dobermann fik en skulderskade af at ryge afsted ud af havelågen og over marken efter en hare smiley ). Jeg har svært ved at se det problematiske i at en hund springer et par gange om ugen, hvis der er tale om spring på fx 30-40 cm i højden. Der hvor kæden hopper af for mig er når små piger i mangel af hest 'leger hest' med hunden. Hunden er ikke en hest den er en hund. Og det er ikke et barn på 11 års ansvar at sørge for at aktivere og motionere hunden. En ting er at barnet leger med hunden, men mon ikke der er nogle forældre der egentlig er dem der tager sig af hundens behov smiley
    En hund kan sagtens springe vældigt højt, men hvis det er noget den skal gøre lidt mere end et par gange ved, at den ved et uheld planker noget højt, så skal man da lige huske at sørge for at den er i form, ikke har dårlige albuer, ryg eller hofter og at den ikke er overvægtig smiley
    Og mht, at hvis det er spring man vil dyrke så skal man have/låne/leje en hest. Tjaaa bum bum hestene har så heller ikke specielt godt af det i længden og skadefrekvensen på springheste er jævnt høj smiley Dengang jeg red var de heste, der oftest var skadede, dem som teen-agertøserne sprang på. Jo, højere og vildere jo bedre. Det var hestene der betalte prisen.
    ... og så lige forældrene der skulle betale dyrlægeregningerne smiley

• #22   6. mar 2018 Jeg vil bare lige tilføje at han ELSKER at springe og det er derfor jeg er i tvivl om jeg helt skal stoppe da han virkeligt elsker det

• #23   6. mar 2018 Du skal ikke stoppe... Du skal bare sørge for at springene ikke er for høje.
    Det fedeste ved agility er ikke hvor højt hunden kan springe men hvordan man kan styre hunden rundt på banen.. At man kan sende hunden højre om et spring så den kan tage springet fra den anden side og springe mod hundeføreren og ikke bare løbe samme vej.

• #27   6. mar 2018 Nanna han vil ELSKE enhver form for leg sammen med dig. Sådan ER hunde. Problemet er at han jo ikke ved at det KAN skade ham. Derfor er det din opgave som ejer at lave noget med ham som ikke er skadeligt. Du ville med sikkerhed heller ikke lade ham løbe rundt på vejen selv om han måske også elskede det. Forstår du hvad jeg mener?

• #28   6. mar 2018 #26
    Jeg er ked af vis det er det indtryk du får af mig men jeg vil bare lige sige at for mig gælder det ikke bare om at springe højt... men jeg springer fordi min hund bimmer kan lide det

• #36   6. mar 2018 Jeg har en hund på 7 år.
    Han er bestemt ikke gammel hverken af sind eller fysik.
    Det er en collie så ca lab størrelse ( 27 kg ) og det ville være direkte synd ikke at lade ham bruge kroppen.

Selvfølgelig alt med måde og omtanke.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#39   6. mar 2018 Jeg ville mene at det er direkte synd for nogle racer at skulle gå og undgå alting. Min hund løs i skoven. For farligt. Løs på stranden. For farligt. Bidearbejde. For farligt. Leg med andre hunde. For farligt.

Jeg mener, flere af de nævnte ting,er farligere en at en hund springer.

Jeg vil ikke lade min frygt hindre min hund i at leve livet fuldt ud.

Kommentér på:
Er det skadeligt for hunden at springe?

Annonce