{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Corgi som jagthund?
  • #1   5. mar 2018 Mit gæt vil være at du nok ikke finder nogen. En corgi er en hyrdehund, jeg har svært ved at forestille mig at den vil egne sig særlig godt til jagt, men det kan da være at jeg tager fejl smiley

  • #2   5. mar 2018 Den kan formentligt lære at apportere, det kan stort set enhver nogenlunde samarbejdsvillig hund. Og kan den apportere, jamen så kan den formentligt også lære at apportere vildt.

    Men hvis man vil have en jagthund, så tænker jeg man er noget bedre stillet ved at købe sådan en. En god jagthund kan nemlig en hel del mere end bare at apportere en fugl e.l.


  • Yasmin H
    Yasmin H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #3   6. mar 2018 fik læst mig frem til at den også kunne bruges på jagt? derfor søger jeg hvilke slags typer jagt da jeg er vild med corgien, men manden vil gerne have en jagthund, han er lidt ligeglad hvilken type hund sålænge den kan komme med på jagt smiley
    men tak for råd smiley


  • #4   6. mar 2018 Min kæreste har vores franske bulldog med på jagt, så jo i princippet kan man tage alle med, bare de ikke er skudræd. Og Hund hygger sig med en hel dag i skoven med sin far smiley

  • #5   6. mar 2018 Skal man bruge en jagthund så er det mest nærliggende da at anskaffe sig en jagthund smiley Som Michelle siger så kan den formegentlig lære at apportere, meeeen jeg har nu oplevet nogle Corgier til lydighedstræning, hvor det med at hente noget og aflevere det bestemt ikke var noget, der lå lige til højrebenet; Det krævede en temmelig stor indsats smiley
    ... og så er der lyden. Så vidt jeg ved skal jagthunde kunne sidde i ro og uden at sige noget i lang tid. Det ville dælme være en udfordring med de corgier jeg kender smiley smiley smiley


  • #7   6. mar 2018 En corgi er ikke en jagthund. Hvis I skal have en jagthund, så køb en race med egenskaber. En corgi ER nuttet, men det er altså ikke den søde, lille hyggehund, folk regner med. Først og fremmest er det en hund der kun gør hvad den vil, når den vil det. Dernæst er den stædig som ingen anden. Og så er den ekstremt vokal. Alle tre harmonerer rigtig dårligt med jagt!

  • #10   6. mar 2018 Grævlingejagt bliver der nok ikke meget af eftersom de er fredet. Ville personligt heller ikke lægge hund til at blive sendt i grævlingegrav, de er ikke ligefrem medgørlig sådan nogen grævling.

    Ang gravjagt generelt så er det jo langt fra kun størrelsen der gør en god gravgående hund. Der er en grund til at der trænes og testes på netop de egenskaber til brug i avlen


  • #11   6. mar 2018 Jeg tror ikke at din kæreste vil blive inviteret på jagt med en corgi, så det bliver spildte kræfter. Der er tons af mere velegnede hunde så hvorfor skulle et konsortie "satse" på at din kæreste og hans hyrdehund? Det er groft sagt, men sådan er miljøet. Når han så har bevist sit værd som skytte og hundefører med egnet jagthund, så kan han prøve kræfter med de atypiske racer.
    Og ja, jeg er jæger og jeg kom med terrier på jagt fordi han bestod en apporteringsprøve. Ellers er det labrador, spaniel og hønsehunde der styrer slaget


  • #13   6. mar 2018 India - det var faktisk lige så meget fordi Sofia skrev haft på ræv og grævling smiley vi har en hel grævlingefamilie på grunden, og Reiki får ikke lov så meget som at komme i nærheden af graven.

  • #14   6. mar 2018 Michelle :
    og gravjagt er kun blevet sværere idet at vi ikke kan træne hundene i Danmark, men skal til Tyskland eller Finland.
    Og derudover er det ikke kun størrelsen på hunden der afgører det. En rævegrav er kun 20 cm i diameter så brystkassen skal være fleksibel og det er en corgis (så vidt jeg husker) ikke.

    Og ja, jeg går på gravjagt og har 2 Champions i disciplinen i både Danmark og Finland smiley


  • #15   6. mar 2018 Enig enig HiJacks. Og vil man gerne have en hund med hjem igen, så tager man selvfølgelig ikke hvilken som helst hund og sender i grav.

    Hvad mere allround jagthund angår, så siger loven jo blot at der skal være en egnet apportør, så har man sit eget jagt kan man selvfølgelig være lidt ligeglad med, hvad man tager med, så længe den kan apportere, så skidt med hvordan. Er man afhængig af at blive inviteret, så må man nok anskaffe en hund der rent faktisk er egnet til formålet (som minimum en der kan holde sig i ro og holde kæft så den ikke ødelægger jagten en for de andre)


  • #16   6. mar 2018 Altså, hvad skulle pointen være i at tage en lille, kortbenet hund med på jagt? På den tid det tager den at apportere, har en lab hentet 12 ænder i mellemtiden. Plus en der lå i vand.

    En corgi er en hyrdehund, og den har ikke modet til at gå i grave og drive arrige dyr ud. Og den har ikke modet til at hetze. Generelt har den ikke mod til særlig meget andet end at larme og bide i haser - det er den så også ret god til.

    Desværre er racen ved at blive populær pga. sit udseende, og det gør ikke noget godt for nogen. Der ses efterhånden nogle trælse sygdomme, både fysisk og mentalt i racen, og mange hunde havner hos folk der på ingen måde har forberedt sig på en lille, stædig, knurrende lort, der konstant hapser i haser og nægter at høre efter. Det er racens charme, men for dem der kun vælger den på udseende, er det sjældent noget man er særlig god til at rumme.


  • #19   6. mar 2018 Generelt hyrdes der jo ikke rigtig på kvæg, fordi det er for farligt. Får er meget nemmere at have med at gøre. Jeg har været temmelig aktiv i corgi-kredse i 5 års tid, og er så vidt jeg husker, ikke stødt på noget der hyrder på kvæg. Min hunds mor hyrder dog heste ind fra fold hver dag, men det er lidt noget andet.

    Men mange corgier trænes jævnligt på får og ænder, og nogle er efter sigende rigtig gode.


  • #20   6. mar 2018 Der er da endnu nogen der hyrder på kvæg med både aussie og cattledog, så der hyrdes på kvæg i DK... Om corgier også bruges ved jeg dog ikke.

  • #21   6. mar 2018 Generelt=for det meste=ikke altid smiley

  • #24   6. mar 2018 Emma, jeg må blive dig svar skyldig. Ud over at de altid har været brugt på ænder, så ved jeg ikke hvorfor man træner på det. Nappen er i øvrigt ikke ønskeligt, uanset hvad de hyrder, men skal primært hyrde på stemmen (den er de også VIRKELIG gode til at bruge).

    Jeg har hverken interesse for eller erfaring med at hyrde. Min er simpelthen for lidt lydig til at jeg vil turde slippe hende på andre dyr, og jeg synes det er så synd for de får der skal være prøveklud for alle de nye hunde. Og min napper meget, når hun bliver ophidset. Når schæferen løber, kan den lille godt finde på at hyrde hende ret voldsomt, og kommer tilbage med store totter schæferpels i munden smiley



  • #26   6. mar 2018 Ja, og kvæget kvitterer med et spark. Af samme grund er det ikke noget der praktiseres særlig meget. Det er bare for farligt. Og de er nogle små sataner, de corgier smiley

  • #28   6. mar 2018 Indica, forestil dig at opdrage hende til at hente en død and smiley Jeg ville give op!

    Jeg er vild med corgi, og jeg er vild med at de er så ulydige og stædige. Men jeg valgte racen for det. Hvis jeg købte en hund jeg troede jeg kunne træne op til brug, ville jeg blive slemt skuffet smiley


  • #30   6. mar 2018 Jeg har også opgivet apportering med Klunte. Hun vil gerne komme med som bold, men der er kun for at holde legen igang. Hun ville aldrig blive nogen god jagthund. Men synes nu ikke hun er sååå ulydig hun gider godt at samarbejde, men der er ikke altid uden protest smiley Jeg er også ked af racens popularitet er stigende. Det er ikke en bamse hund, den kræver stimulering både mentalt og fysisk for at trives præcis som andre aktive arbejdende racer. På trods af de korte ben.
    Men er det en jagthund I skal bruge, så er Corgien ikke noget for jer.


  • #31   6. mar 2018 HA! Min corgi kan godt apportere...og endda hele tre gange i træk smiley Fjerde gang må vi selv apportere...og han aflevere KUN hvis godbidden er af særlig interesse smiley

    Ej, spøg til side!

    Jeg ville ikke kunne holde Svendes interesse længe nok til, at han ville være det mindste effektiv på sådan en jagt. Han ville hurtigt kede sig og al den venten ville gøre ham utålmodig.

    Han er ej heller til gentagelser af den kaliber. Og al den utålmodighed og indestængte energi ville bare resultere i et gøeri af den anden verden, som blot ville forstyrre og ødelægge jagten for alle andre.

    Jeg elsker min lille stædige, hase-nappende og gøende lowrider overalt på jorden smiley Men jagthund...det bliver han aldrig smiley


  • #32   6. mar 2018 Altså... Vi har haft en mops med på jagt, men det gør den godt nok slet ikke til en jagthund. Jeg kan kun råde til at købe en hund der er avlet til formålet. smiley

  • #33   6. mar 2018 Mille - Reiki har også overværet markprøver, men derfra og til at stille ham på markprøve er der vist et stykke smiley
    Tænker mopsen nok mere var med end den var deltager(?) Og med på jagt kan alle hunde jo være... hvis de da ikke larmer så meget, at de forstyrrer smiley

    Min bror har på et tidspunkt fortalt om en st. bernhard, der blev brugt som jagthund og hans egen første hund (som også blev brugt til lidt jagtrelaterede opgaver) var noget dalmatiner/retriever-agtig blanding. Men vil man ikke have en hund der bare rent fysisk kan møde op på en jagt og måske endda hente en fugl eller to (eller alternativt, er man ikke lidt af en mester udi hundetræning), så gør man nok klogt i at købe en hund, der trods alt har anlæg for den opgave, man ønsker den skal udføre.


  • Yasmin H
    Yasmin H Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #34   15. mar 2018 tak for svar alle smiley


Kommentér på:
Corgi som jagthund?

Annonce