{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.973 visninger | Oprettet:

At have en hyrdehund...... {{forumTopicSubject}}

Åhh jeg ved ikke hvordan jeg skal skrive dette, men nu forsøger jeg.

Der findes folk derude i verdenen der -med stor succes- har f.eks. en jagthund, som der ikke bruges til jagt. Med den mængde jagthunde der findes, kan vi jo ikke alle være jægere og sommetider ser jeg endda ældre damer gå med, hvad jeg vil betegne som en jagthund, så det kan lade sig gøre.
Så kan man snakke om hvordan hunden har det, når den ikke får lov at bruge dens instinkter osv., men det er ikke det jeg vil ind på.

Sagen er at jeg tror at jeg måske har fundet den race, som jeg godt gad skal være medlem i vores familie, men det er en hyrdehund og så tænker jeg igen, der må da være andre børnefamilier der har en sådan og hvor det alt sammen fungere og hvor børnene ikke bliver hyrdet rundt når de leger.

Er det ikke ladsiggøreligt, hvis blot man ved hvordan man skal håndtere hundens hyrden og selvfølgelig aktivere den på anden måde med f.eks. hjernegymnastik og måske agility.


Racen er en Welsh Corgi Cardigan og vi har småbørn, som der ved anskaffelse af hund vil være en 5-6 år, de ligger lige op af hinanden, aldersmæssigt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At have en hyrdehund......
  • #1   7. feb 2014 Jeg kan ikke se hvorfor i ikke skulle kunne have sådan en hund bare man sætter sig lidt indi dens behov

  • #2   7. feb 2014 Jeg har en schæfer som aldrig bliver brugt til at hyrde... Hun bliver brugt til lydighed, spor, feltsøg og rundering/bidearbejde (PH og IPO)

    Så så længe hunden bare får brugt sin energi på andre ting, kan man sagtens have en hyrdehund uden at hyrde med den smiley


  • #5   7. feb 2014 Hvis tiden og lysten til at arbejde med hunden er der, så kan en hvilken som helst hund fungerer i en børnefamilie;)
    Men det er her den strander, for de fleste mennesker har ikke tiden hvis de har små børn;)
    Vend den rundt og tænk dig grundigt om, hvad er det du vil med din hund? Ikke hvad kræver den og den race, men hvad vil DU med en hund?
    Vælg så hund efter det du har lyst til at lave med din hund;)
    Er ønsket at gå til træning og træne dagligt? Er ønsket at gå små ture og lege i haven? Er ønsket at nusse på sofaen og kun luftning ved behov?
    Vælg race efter hvad du har af ønsker om aktivitet med hunden og vær realistisk! Alt andet er synd for både ejer og hund, at have hund må ikke blive til en kamp, en kamp om at fjerne alt der ligner naturlig adfærd fordi man vælger en race der ikke passer ind;)


  • #6   7. feb 2014 Der er jo rigtigt mange, der har hyrdehunde uden at have en flok får på matriklen, så selvfølgelig kan de lade sig gøre smiley

    Jeg har selv haft tre slædehunde (huskyer) igennem årene, som har været glade, velfungerende og velstimulerede, uden jeg nogensinde har haft nogen af dem spændt for en vogn eller en slæde smiley


  • #7   7. feb 2014 Jeg synes jeg læste engang at corgier ikke altid er optimale med småbørn. Jeg husker bare ikke hvorfor. Men det kan du da spørge opdrætteren omkring.

    Jeg tror de færrester corgier i DK bruges til andet end hygge og let træning. Det er ikke hvad jeg ville kalde en brugshund.
    Men den skal have brugt hovedet for at trives. Så det skal der være overskud til.


  • #8   7. feb 2014 Først....det vil først blive om et års tid eller halvandet at vi skal have hund, netop fordi at jeg synes at specielt vores dreng er for lille endnu (3 år og 4 mdr. p.t.), så er han knapt 5 og datteren 6 år....så er det efterhånden ikke småbørn mere, synes jeg.
    Har dog haft kontakt med en opdrætter og hun gav ikke udtryk for at det var et problem med så små børn, hvis blot man selv er indstillet på at være opmærksom på dem og det vil jeg være lige gyldigt hvor gamle børnene er *S*

    Jamen jeg vil gerne træne med hunden, det er noget jeg længe har drømt om, men har aldrig haft hund....vil rigtig gerne gå til agility, træne tricks (os sammen med børnene), gå ture - primært i weekenden....småture i hverdagen, have hunden med på job, hvis muligt, eller gå ned i tid.....


  • #10   7. feb 2014 Maj-Britt.....hvordan er dine med at gø?
    Åhhhh må ud og kigge corgier.....


  • #12   7. feb 2014 Er Corgi´er velegnet til agility??

    Jeg tænker bare med dens korte ben og lange ryg, kan spring da ikke være særlig sundt?
    Eller er jeg helt galt på den?


  • #13   7. feb 2014 Ej er det sandt....så kommer jeg....kommer du?

    *GGG* jamen den må os godt gø....bare ikke hele tiden....nix bix.


  • #16   7. feb 2014 Her fandt jeg problematikken omkring corgier og børn:

    "Det skal man være opmærksom på hvis man har små børn, da racen som før nævnt hyrder ved at nappe i haserne, og der kan virke meget voldsomt og ubehageligt for små børn."

    Desuden er racen jo en glimrende alarmhund, hvilket kan være et problem sammen med småbørn.



  • #17   7. feb 2014 Øv, kunne ellers ha været sjovt lige at sige HEJ *S*

  • #19   7. feb 2014 Ej det kunne være super, er det der den 10.-11. maj????
    Jeg forhører mig lige med min far, som der har fødselsdag 1. maj om hvornår han har tænkt sig at holde den, men mon ikke det bliver den 3. eller 4. maj. men for en sikkerheds skyld.


  • #21   7. feb 2014 Ja, hyrdenapning gør nas. Nu kender jeg ikke så meget til corgierne, men jeg har haft store blodige blå-lilla mærker på underbenene hver gang jeg har haft hvalp indtil den har lært at man altså ikke hyrder mennesker. Havde jeg haft små børn, så ville jeg sandsynligvis skulle have været superopmærksom for at sikre mig at de ikke fik en dårlig oplevelse med hvalpen.

    Men jo det kan læres, ved min første tæve tog det ca. 4 mdr., ved Lia fes den ind rimelig hurtig, indenfor nogle uger, men jeg kender mange der har et halvt øje på hunden hver gang der er mange børn samlet og kalder hunden til sig hvis de begynder at løbe rundt. Tag-fat er f.eks. meget svært at modstå for der prøver en af børnene jo at fange de andre. Det er som regel en ting med familiens børn, men kommer der flere kan hunden nemt blive overgearet.

    Eller hvis der opstår en situation der bare siger "HYRDNING!". Lia har aldrig nappet andre end mig, men vi havde engang besøg af nogle venner med en lille pige. Pigen løber rundt i haven og der er ingenting - lige indtil hun sætter direkte kurs mod vejen. Pigens mor begynder at løbe efter hende, men Lia er selvfølgelig meget hurtigere og løber hen og blokere den lille. Da pigen så prøver at løbe udenom hende, kan jeg godt se at hun lægger an til et nap for at få hende til at vende om ligesom hun ville have gjort ved et får. Jeg råber så "nej!" så tænderne stopper lige 20 cm fra den lilles maveskind. smiley


  • #22   7. feb 2014 Altså jeg har godt nok ikke en corgi men en islandsk fårehund i stedet. Hun er alm. familie hund og bliver ikke brugt til at hyrde med. Jeg laver dog andre ting med hende, såsom lydighedstræning. Så tror da helt sikkert du kan have en corgi uden at bruge den til at hyrde med.

  • #23   7. feb 2014 Jeg har 2 border collier og en datter på 2 år. Det går fint. Mine hyrder ikke, unghunden skal prøve det, men det er ikke noget jeg gør noget i og det får fint her.
    Min datter og unghunden er meget glade for hinanden, unghunden er 1 år, så de er vokset op sammen.
    Så hvis I har tiden og overskuddet i hverdagen til det, så go for it. Dine unger er da også så store at de skal hjælpe lidt til og det tror jeg de vil elske.


  • #24   7. feb 2014 De vil meget gerne hjælpe og er begge rigtig glade for dyr, sønnike kan dog ikke helt finde ud af hvordan han skal geberte sig i nærheden af dyrene, men det er jo mit/vores job at lærer ham det.

    Vi gør meget ud af at respekterer dyrene og lade dem spise, når de spiser, sove når de sover osv.

    Jeg gad godt have en hund at aktiverer mig med, sammen med ungerne....så man ikke altid falder i staver foran TV-et og så børnene vokser op med en hund, det ønskede jeg mig noget så voldsomt selv da jeg var barn *S* og så har jeg altid drømt om at gå til agility og træne hund.

    Synes mere og mere at Cardiganen virker til at være den der passer...i alt fald til mig :O)


  • #26   9. feb 2014 Svende synes også børn er skønne...og lige i møsse højde smiley Han er vild med min niece på 2 1/2 smiley

    Vi har boet i lejlighed og havde ikke umiddelbart gø-problemer. Nu er vi flyttet i hus og intet er ændret på den front. Men han er nu stadig meget snakkende ...lige som en corgi skal være smiley


  • #27   10. feb 2014 Corgier er ikke ideelt bygget til agility nej, men så længe de er sunde og raske, og man ikke har landsholdsambitioner, så kan de fint holde til lidt hyggeagility.

    Jeg har holdt agilityintro til en corgi-dag. Ikke lige min type hund, men sjove er de og der var stor entusiasme omkring opgaverne, både blandt hunde og førere smiley



  • #29   14. apr 2014 Mig og gammeljasen:
    Det er helt OK at du skriver.
    Det er nok helt sikkert og vist at det bliver en Cardigan....jeg er helt forelsket.


Kommentér på:
At have en hyrdehund......

Annonce