{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.422 visninger | Oprettet:

Sissel L
Sissel L
Tilmeldt:
5. mar 2018
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 4

Vaccination af hvalp {{forumTopicSubject}}

Min hvalp blev vaccineret som 8 ugers ved avler, og har netop fået sin 12 ugers vaccine idag. Da han havde fået den, sagde dyrlægen at jeg skulle komme igen når han var 15-16 uger?

Dette har jeg ikke hørt før, og da jeg spurgte ind til det, fik jeg blot at vide at det var en regel, og det var fordi han var blevet vacc som 8 uger også, som de sagde han ikke havde behøvet?

Min veninde har en hvalp der er en måned ældre, og bruger en anden dyrlæge. Hun har ikke fået at vide at hendes skal vacc igen som 15-16 ugers?

Hvad er mon korrekt?
Ifølge min dyrlæge skulle min hvalp have fået den bredest dækkende, så det kan vel ikke være fordi han mangler noget?

Jeg er ærligt talt totalt forvirret smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vaccination af hvalp
  • #2   7. mar 2018 Det kommer helt an på hvilken vaccine din hvalp har fået som 8 ugers.

  • #3   7. mar 2018 Vi fik et kuld hvalpe i oktober, som vi fik vaccineret 1. gang ved 7-8 uger. Nye ejere (og vi selv som beholdt en af hvalpene) skulle vaccinere dem ved 12 og 16 uger.
    Ved ikke om der er forskel på vaccinationer til hvalpe?


  • #4   7. mar 2018 Jeg skulle også vaccinere ved 8 (ved opdrætteren), 12 og 16 uger også derefter først når der var gået et år fra sidste vaccination smiley

  • #5   7. mar 2018 Vi fik Atlas i 2016. Han blev kun vaccineret som 7 og 12 ugers, men, som About siger, så kommer det an på hvilken vaccine hvalpen har fået som 8 ugers.

  • #6   7. mar 2018 Tucker fra 2012 er vaccineret som 8 ugers (DAPPI + L VET) og så det samme igen ved 12 uger.

  • #7   7. mar 2018 Det korte af det lange er vist at du bør lytte til dyrlægens anvisninger smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #9   7. mar 2018 Det bliver man ikke klogere af. Jeg har lige været det igennem. Dyrelæge 1. 8 uger 12 uger 16 uger halv og hel år. Dyrelæge 2. 8 uger 12 uger 16 uger 28 uger. Skal så siges at 8 uger kun er fordi avler har givet.

    Ringede så til min gamle dyrlæge. 8 og 12 uger. Så kan man vælge at gøre det igen i 16uger men han mente det var unødvendigt.

    Min har fået 8,12 og igen som et årige. Sådan har jeg gjort i over tyve år og 5 gange på et år?. Det bliver ikke min hund.


  • #10   8. mar 2018 Har godt nok Aldrig hørt om mere end ved 8,12 og 16 som det højeste antal i det første leveår - lyder ret underligt og usandsynligt :s

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #11   8. mar 2018 Hvad mener du med usandsynligt?. Det var hvad jeg blev oplyst. Jeg undrede mig selv og spurgte ind til det. Det var den måde man gjorde det på i dag var svaret.

    Grunden skulle være, at der går længere imellem når hunden bliver voksen. Så sætter man ind hundens første leveår.


  • #12   8. mar 2018 Lyder som om den dyrlæge ikk aner hvad hun/han snakker om hvis jeg skal være ærlig.. Sys det lyder som noget bs.. Er bestemt ikk almindelig praksis! Da jeg fik min hund vaccineret fik jeg at vide at den 16ugers var vigtig - det var noget man var kommet frem til via nye studier - måske som der bliver skrevet fordi antistofferne de har fået fra moderen ophører omkring det tidspunkt.. Men SÅ mange antal vacciner til en hvalp som du nævner lyder helt hen i vejret... Jeg ville personligt ha svært ved at benytte den dyrlæge fremadrettet hvis det var mig (Det skal ikke tages som et angreb på dig!) - Jeg er bare rystet over den underlige vejledning, har da aldrig hørt om noget lignende og jeg har stået for vaccination af 7 hunde (mine egne 6 og min mors) samt 3 kuld hvalpe (ca i alt 20 hvalpe)..

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #13   8. mar 2018 Vi er jo helt enig. Jeg mener også at det er alt for meget. Derfor jeg skriver at man nok ikke altid skal blindt følge hvad Dyrelæge anviser.

    Jeg valgte at min fik 3 på et år. Det har der aldrig været problemer med. Jeg kunne også have valgt at give 4-5 uden at det sikkert ville give problemer. Altså ud over lommesmerter.


  • #14   8. mar 2018 Nå jamen når nu hendes dyrlæge anviser de 3 gange som mange af os har fået anbefalet så ER det da bare at hun følger dyrlægens anvisninger smiley Fordi selv dem der kun har givet to vacciner skriver at det kommer an på hvilken vaccine - ergo er der bred enighed om hvad dyrlægen siger på den ene eller anden måde.. Men jojo selvfølgelig må man også gerne tænke selv men de fleste dyrlæger har trods alt styr på det med vaccination smiley

  • #15   8. mar 2018 Husk at dyrlæger også skal tjene penge.
    Vaccination ved 8+12 uger er rigeligt.


  • #16   8. mar 2018 Det er nu ganske almindeligt.
    Som en anden nævner er der fordi 8 ugersvaccinen ikke rigtig har slagkraft på grund af moderens antistoffer. jeg vaccinerer ca ved 10 og 14 uger, jeg synes ikke det giver mening tidligere. Ville helst vente til 12 uger.


  • #17   8. mar 2018 Vi har altid vaccineret ved 8 og 12 uger, men seneste kuld ( 4 ud af 5) blev ved 12 og 16 uger da en opdrætter som skulle have den ene, krævede at vi ikke vaccinerede. Vi vaccinerede heller ikke den vi beholdt samt de 2 der skulle til Canada og Californien. De skulle jo alligevel habe rabies som 12 ugers og blive her. Den sidste blev tidligt vaccineret, da det var førstegangshundeejere og gerne ville have det. Så her er der ifølge aftale med køber. Men aldrig 3 gange.

  • #18   8. mar 2018 Jeg sender mine hvalpe afsted med otte uger, og jeg tør simpelthen ikke undlade at vaccinere dem inden. Hvis de bliver syge de første uger, falder det jo tilbage på mig.
    Undersøgelser viser at nogle hvalpe er dækket af tævens antistoffer til de er de der ca. 12 uger. Men hvad så med dem der ikke er?


  • #19   8. mar 2018 Vores hvalpe er sjældent afsted som 8 ugers, så vi tager ansvaret.

  • #21   8. mar 2018 En klinikside beskriver at der før har været enkelte racer hvor man anbefalede at vaccinere ved 8 12 og 16 og at dette nu er udvidet til alle racer.

    Jeg synes der er en pointe i, som skrevet på netdyrlægen, at tage udgangspunkt i tævens status.


  • #22   8. mar 2018 "De fleste hvalpe vaccineres i dag ved 8 og 12 ugers alderen. Det er i virkeligheden ikke er optimalt, i forhold til mængden af antistoffer fra moderen og det faktum, at de fleste hvalpe kommer ud i deres nye hjem når de er 8 uger. Forandringerne er stressende for hvalpene og dermed undertrykkende for deres immunforsvar. Det bedste vil være at vaccinere hvalpene 1. gang når de er mellem 9 og 12 uger – og sidste gang når de er fyldt 16 uger. Når hvalpen er blevet 16 uger, er vi nemlig helt sikre på, at vaccinen ikke neutraliseres af antistoffer fra moderen, og at hvalpen derefter er bedst muligt beskyttet."

    http://www.byens-dyreklinik.dk/vaccination-af-hunde/


  • #23   8. mar 2018 AG, der er kommet nye anbefalinger på vacciner. Jeg mener det er 3 gange i hundens levetid (hvor hvalpevaccinerne tæller som én). Dyrlægerne er informeret, men der går nok et par dage inden det slår igennem i DKK, DcH m.fl. Jeg ved ikke hvordan det forholder sig i forhold til titertesten, men det ved dyrlægerne nok.



  • #24   8. mar 2018 Jeg giver 7-11-15 og herefter 1 år og så hvert tredje år. Dog giver jeg leptospirose og kennelhostevaccine årligt. Herudover kommer rabies, som gives første gang ved 12 uger, så et år efter og herefter hvert 3. år smiley

    De officielle guidelines er her:
    http://www.wsava.org/guidelines/vaccination-guidelines


  • #25   8. mar 2018 Sporting.. Det vil sige at du vaccinerer som 7,11 og 15 uger med almindelig vacc og derudover rabies som 12 uger? Hvorfor ikke rykke det til 8, 12 og 16 og så få rabies med som 12 ugers?

  • #26   8. mar 2018 Fordi jeg gerne vil være helt sikker på at de er dækket når de flytter hjemmefra og der går mindst en uge før vaccinen giver immnunisering.
    Det er lidt livrem og seler, det ved jeg. Jeg vaccinerer også ofte lidt før 7 uger - denne gang var de 6,5 uger.Den almindelige DHPPi kan gives fra 6 uger.


  • #27   8. mar 2018 Uh det tror jeg slet ikke min dyrlæge ville gå med til med mindre der foreligger en helt speciel grund

  • #28   8. mar 2018 Vaccinen er lavet til at kunne gives fra 6 uger.
    Jeg vil gerne have dem vaccineret så tidligt som muligt, så de kan komme med ud i verden smiley


  • #29   8. mar 2018 Det forstår jeg godt. Vi har.altid haft vores med ude fra 7-8 uger og har aldrig haft syge hvalpe. Ej heller vores hvalpekøbere gennem 13 år. Men vigtigst er at gøre som man føler er mest trygt smiley

  • #30   8. mar 2018 Jeg har heller aldrig haft syge hvalpe, men efter parvoudbrud for 1,5 år siden er jeg ekstra påpasselig.

  • #31   8. mar 2018 Det kan jeg godt forstå. Så er der jo også en god grund

  • #34   8. mar 2018 #22 CH, hvor jeg nyder at læse det indlæg. Jeg har nemlig i årevis fået vaccineret mine hvalpe kun ved 12 og 16 ugers alderen. Det vil sige, at jeg har solgt uvaccinerede hvalpe netop med begrundelsen, at de i 8 ugers alderen er dækket ind fra moderen, som selvfølgelig har været velvaccineret.

    Det har været helt i tråd med både min dyrlæges anbefalinger og i hvert fald tidligere også DKK's anbefalinger.

    Kun mine sidste 3-4 kuld har fået 8 ugers vaccinen, og det har udelukkende været fordi, folk var begyndt at efterspørge det. Og jeg har følt at det har ligget lidt i luften, at hvis man sendte uvaccinerede hvalpe hjemmefra, så var man useriøs.

    Det vil glæde mig, hvis min opfattelse af, hvad der er optimalt, vinder indpas igen.


  • #35   8. mar 2018 Meget enig Lene. Jeg er glad for at det ikke helt har vundet indpas i brugshundekredse det der med at vaccinere hos opdrætter.
    Jeg ville bede dem om at lade være og lade mig selv styre det.




  • #36   8. mar 2018 Vi skånede ziva og valgte 8 12 16 ugers vaccinationerne

  • #37   9. mar 2018 Jeg hørte ved dyrlægen at det er fordi hvalpen skal chippes inden den bliver sendt fra avler, det vil sige at hvalpen ofte er under 8 uger når den får sin første vaccine. og netop pga antistofferne i modermælken dækker vaccinen ikke så godt når hvalpen er ung. Derfor har man valgt at dele vaccinerne op i 3 således der ikke går så længe imellem dem og derved de dækker bedre.

  • #38   9. mar 2018 At den skal chippes betyder jo ikke nødvendigvis at den også skal vaccineres.
    Der er bare gået lidt mode i det med at opdrætteren skal stå for første vaccine, der dermed bliver givet i den uge hvor hunden er 7 uger.
    Jeg synes det er en tosset modedille..

    Mange benytter sig i øvrigt af DKKs chip-service, hbor chipmanden kommer til hvalpene og ikke omvendt.




  • #39   9. mar 2018 Helt enig i at det mere er for hvalpekøbere skyld man vaccinerer som 8 ugers end for hvalpens. Hvis ellers den kommer fra et alm. Godt køkkenopdræt og tæven er godt dækket ind op til parring.
    Men uanset om hvalpen chippes via DKK, så skal opdrætter jo forbi dyrlægen med hvalpen til et sundhedstjek inden salget. Og jeg tænker mange derfor lige nupper vaccinen med oven i. Nu man er der.
    For større racer tror jeg personligt ikke det er en decideret problem. Penge ud af vinduet jo vel. Men for mindre racer som i forvejen får en kæmpe dosis vaccine i forhold til kropsvægt, der ville jeg blive bekymret for om 3 gange vacciner bliver for meget..

    I den nye bekendtgørelse for erhvervsmæssige opdræt er det nu faktisk indført at hvalpen skal være vaccineret ved salget.. smiley for de store steder er det måske meget fornuftigt - øget smittepres ik. Men dem der lige når over grænsen med 3 kuld på 3 tæver, der er det lidt øv man nu tvinges til at vaccinerer inden salget.


  • #40   9. mar 2018 I min race er det ikke almindeligt at hvalpen kommer til dyrlægetjek inden afrejsen.
    Det sørger køberen for selv.


  • #42   9. mar 2018 CH modige opdrættere.
    De burde jo kunne dokumenterer hvalpens sundhedstilstand omkring salgstidspunktet. Derfor anbefales det hvalpen er tilses af dyrlæge og der bliver lavet sundhedsbog tidligst en uge før overdragelsen.


  • #44   9. mar 2018 Jeg har aldrig oplevet at det har været andet end uproblematisk.

  • #45   9. mar 2018 Nu er det jo langt fra alle hvalpe, der flytter hjemmefra i 8 ugers alderen. I racer, hvor det måske knap går så hurtigt at få solgt alle hvalpene, kan man så stå med en måske 2 mdr. gammel sundhedsattest. Hvad er den værd ?

  • #46   9. mar 2018 Lene - sundhedstesten bør højest være 1 uge gammel. Ellers siger den intet om hvalpen på salgstidspunktet.

  • #47   9. mar 2018 Præcis, Ginne.

  • #48   9. mar 2018 Jeg er nysgerrig efter at høre eksempler på tilstande, som ikke vil være erstatningsgivende alene fordi køberen selv drager til dyrlægen med hunden.

    Ret beset har mam jo 6 måneder til det og ikke synlige lidelser er næppe mere synlige hos opdrætteren før køb.


  • #51   9. mar 2018 En anden ting - som køber ville jeg aldrig stole på en sundhedsbog der bar lavet uden jeg var til stede.
    Opdrætteren kan lave bogen for sin egen skyld for at have dokumentation, men den holder jo ikke, hvis en ny undersøgelsee viser at der er problemer.



  • #52   9. mar 2018 Min dyrlæge (som er mangeårig og erfaren opdrætter) siger ligeud at den sundhedsattest er "falsk reklame". Hvalpene kan i teorien skrabe noget til sig på vej til dyrlægen. Denne skriver så under på at hvalpen er rask og dagen efter henter køber en hvalp, der bliver syg kort efter.

  • #53   9. mar 2018 Jo men nogle ting dokumenteres dog ved sådan en sundhedsundersøgelse og dermed har man da på skrift at de ting var i orden på daværende tidspunkt - navlebrok, misdannelser, nogle svære tilfælde af løse hofter kan evt mærkes allerede der (har jeg erfaret med en hvalp - altså ikk en af mine) og du kan også dokumentere at køber var oplyst om eventuelle fejl på den måde hvis der står skrevet noget i sundhedsbogen - min Mille havde en medfødt cyste ved det ene øje (skabte ikk problemer og ville måske aldrig komme til det men den blev anbefalet fjernet alligevel på et senere tidspunkt når hunden var omkring 1år - hvilket jeg har haft gjort..) Men i sundhedsbogen var der vigtig info til mig om cysten og hvad de forventede med den osv.. Så det er bestemt ikk helt ligegyldigt sys jeg!

  • #55   9. mar 2018 Man kan jo altså altid selv få lavet en øjenlysning når man har fået hunden hjem, hvis man vil være helt sikker på at alt er ok og at man ikke får nogle dårlige overraskelser.

    Det behøver ikke at ske inden afgang fra opdrætter og erstatningsansvaret forandres jo ikke af det.


  • #56   9. mar 2018 Nej men det viser da at opdrætteren tager sit ansvar alvorligt og kun har til hensigt at sende så sunde som muligt hvalpe videre til nye hjem smiley

  • #57   9. mar 2018 Ja, det har signalværdi, det er klart. Ligesom det med at vaccinere inden hvalpen flytte hjemmefra.

    Men en større praktisk betydning for køberen har det ikke nødvendigvis. I det fleste tilfælde slet ikke...



  • #58   9. mar 2018 Pernille er der fejl/mangler så skrives det i kontrakten.

  • #60   9. mar 2018 Hjertefejl ikke nødvendigvis. Både små børn og hvalpe har ofte lidt resonans uden der er noget.

  • #64   9. mar 2018 58# Jo men på den her måde får man også en fagperson med indover og får det direkte fra opdrætters dyrlæge fremfor en evt genfortælling fra opdrætteren selv plus de kan jo netop vælge at fortie det - og de fleste købere vil jo helst idag ha sundhedsbogen med - så skal der forfalskes for at undlade eventuelle fejl - og i nogle tilfælde satser opdrætteren sikkert også på at når først man er knyttet til hunden såeh - siger bestemt ikk det er flertallet der er sådan men alligevel..

  • #65   9. mar 2018 57# Man ved reelt ikk hvilken forskel et sundhedstjek kunne ha gjort hvis ikk den får tjekket - flere ting bliver måske først opdaget senere og det er næppe alle der henvender sig til opdrætteren hvis der så kommer problemer senere.. Så vil jeg da personligt af alle disse årsager hellere betale for det tjek end at lade være... nogle ting bliver ikke opdaget og de vil ellers først blive opdaget senere eller når det giver problemer hvilket feks med HD kan være meget senere også gælder garantien måske ikke..

  • #66   10. mar 2018 Og selv hvis tingene ikk bliver opdaget ej heller senere kunne den viden (feks HD) ha gjort en forskel på hundens livskvalitet... det er desværre ikk alle hundeejere der er observante - desværre er der ligefrem mange der bestemt ikk er det.. og mange dyrlæger er heller ikk suuuuper grundige..

  • #67   10. mar 2018 HD ville aldrig blive opdaget ved sådan et tjek så tidligt.
    Og måske det handler om forskelle i racerne i virkeligheden. I min race er der ikke nogen arvelige sygdomme der ville dukke op ved sådan et tjek, ikke almindelige ihvertfald.
    Derfor forekommer det unødvendigt også for opdrætteren.
    En øjenlysning af en schæferhvalp er eksempelvis helt irrelevant.
    Bogen ville indeholde en beskrivelse af de ting, som både opdrætter og for det meste også køber, kan se med det blotte øje.





  • #68   10. mar 2018 Som sagt har jeg selv oplevet at en fransk bulldog havde så svær HD at det som 8uger allerede blev opdaget ved almindelig undersøgelse - det blev til aflivning som 12uger gammel - dyrlægen sagde det var værre end den værste schæferhvalp hun nogensinde havde set.. hun kunne meget let tage den ud af hofteskålen.. lille stakkel smiley Men ja, måske er Nogle ting raceforskelle men jeg vil nu holde på at nogle ting alligevel på kryds af racer kan opdages af dyrlæge som opdrætteren ikke kan - lad os nu bare tage hjertefejl som et eksempel.. Jeg vil nu holde fast ved at hvis jeg personligt selv skulle ha hvalpe ligemeget hvilken race ville vælge et sundhedstjek - man kan diskutere om der er gode grunde til at lave tjekket - der er vi jo så uenige MEN du kan på den anden side ikk komme med gode grunde til at lade være udover det økonomiske aspekt.. så hvorfor vælge at lade være? - det skader ihvertfald ikke og selvom man måske ikke vil finde arveligt betingede sygdomme så tidligt, så er det muligt at finde andre ting som køber nok kunne være interesseret i at vide - og vide at den trods alt er blevet tjekket en dyrlæge som hvis der var fejl på hunden ville oplyse dette i sundhedsbogen - som sagt ville jeg ikke stole blindt på at alle opdrættere selv observere eventuelle problemer og da slet ikk at de fortæller om de problemer - så det Gir da et ekstra lag sikkerhed sys jeg...

    Og jaja det er langt fra alle opdrættere der kunne finde på at snyde og sikkert meget få men når hunde idag er så dyre så er der også et økonomisk aspekt og når der er det, er der også folk der bliver fristet! Vi skal også huske at mange hunde bliver solgt uden købsaftale og stamtavle - ligemeget hvad man så måtte sys om det (er ikk den diskussion jeg vil ind i)


  • #69   10. mar 2018 Pointen for mig er at det ville være dobbelt op. Som køber har jeg ikke brug for at opdrætteren laver tjek for det ville jeg under alle omstændigheder gøre selv kort tid efter.

    Det skader jo ingenting hvis opdrætteren selv vil have styr på det, men som køber har det ikke værdi for mig.
    Og det har jo nok til dels noget at gøre med at min races arvelige sygdomme alligevel næppe vil vise sig der.



  • #70   10. mar 2018 Jo men arvelige sygdomme eller andre sygdomme - vil du ikk gerne vide om din hvalp er syg FØR du knytter dig til den? - Altså jeg kunne aldrig drømme om at aflevere en hvalp tilbage selvom den var syg efter den var kommet hjem til mig.. jeg elsker dem for meget til det allerede fra dag 1...

    Jeg fik feks min gamle hund Emma og 3dage efter blev hun haste indlagt med SLEM parvovirus - vi endte med at bruge 21.000kr på behandling selvom vi ikk engang var sikker på hun ville overleve (det var 11år siden så det var et uhørt højt beløb) og det oveni de 8500kr vi havde købt hende for... vi kunne ha valgt at aflevere hende tilbage hvor opdrætteren ville ha aflivet hende og få pengene tilbage men det kom ALDRIG på tale.. derfor vil jeg dælme vide om der er noget på forhånd i stedet for når jeg har knyttet mig - når først hunden er i min varetægt så har jeg ikk længere det reele valg at sige nej tak fordi så er hunden mit ansvar på godt og ondt - sådan er det i mine øjne når man har med levende væsner at gøre og ikke bare en død ting.. Men jeg ved godt folk er forskellige - men som opdrætter bør man give folk valget inden de knytter sig og Skåne dem for hjertesorgen der følger med en syg hund.. og det kan et sundhedstjek gøre i nogle tilfælde om det er arveligt betingede sygdomme eller ej smiley


  • #71   10. mar 2018 Altså - når det kommer til infektionssygdomme, så kan hunden være i tip top form den dag den er til tjek og dødsyg dagen efter overdragelse.
    Hvad den slags angår kan man kun se på hunden om den har det godt når man henter den og håbe på at det bliver ved sådan.

    En dyrlæge vil næppe opdage sådan en sygdom uden opdrætteren har set symptomerne i forvejen.

    Jeg afleverer skam heller ikke en hund tilbage, som er landet hos mig..
    Jeg kigger til gengæld godt på den inden den kommer med hjem.






  • #72   10. mar 2018 Lige netop Pernille! Den parvo kan hvalpen have opsnappet fra bilen og ind til dyrlægen.
    Vi har heller ingen arvelige sygdomme som et sundhedstjek af en 8 ugers hvalp ville afsløre. Min drægtige tæve er HD A og AD 0 og hannen ligeså. Min tæve og hannens stamtavler er virkelig flotte i den retning. Køber har 2 års reklamationsret og de første 6 mdr skal opdrætter bevise at hvalpen var rask. Det.lyder som om du ikke har meget tiltro til opdrættere og at de gør det for pengenes skyld samt at hvalpekøberne ikke kontakter opdrætter efter køb. Ja sådan er det nok indimellem, specielt ved en stakkels hvalp med svær HD eller en hvalp med Parvo. Men langt langt størstedelen af opdrættere gør et kæmpe arbejde med at finde rette avlshunde, opfostre hvalpe til UG samt at sortere i hvalpekøberne. Jeg har aldrig i de 13 år vi har opdrættet, solgt en syg hvalp. Vi kræver faktisk at køberne kontakter os, hvis der opstår andet end bare lige lidt dårlig mave. Det er hele hundens levetid.
    Hvorfor skulle jeg undlade at skrive en fejl på kontrakten. Der bliver givet prisnedslag på købstidspunktet. Jeg er underlagt DKK og har overhovedet ingen vinding i at fuske.


  • #76   10. mar 2018 Min dyrlæge chipper mine hvalpe og tjekker dem samtidig.

  • #77   10. mar 2018 Lige en indskudt bemærkning:
    Isabelle hvor er den lækker! smiley Sikke en skøn lille “bamse”! smiley


  • #78   10. mar 2018 Bodil, jeg er enig med dig i at den tredje vaccination er overkill. (Hvis tæven er dækket ind)
    Men spørgsmålet er, om det er den første eller den sidste, der overflødig smiley



  • #79   10. mar 2018 CH - har lige haft et eksempel med en hvalp der får en akut skade på ryggen. Kun pga. sundhedsattest (som jo så blev bevis for at hvalpen var rask en uge før) ville forsikringen dække.

  • #80   10. mar 2018 Det siger en del om forsikringen smiley

  • #81   10. mar 2018 Ej det giver da god mening at forsikringen vil vide at det ikke er medfødt!

  • #82   10. mar 2018 Det er jo sådan noget en dyrlæge dokumenterer smiley

    Naturligvis kan der findes eksempler på at det har været nyttigt at have en udfyldt sundhedsbog med.
    Således kan der jo findes eksempler på alt...

    Da vi hentede Coffey fra opdrætteren var begge sten nede.
    Dette ville i givet fald være skrevet i sundhedsbogen.

    Et par uger senere var den ene væk...

    Som sagt - der er eksempler på alt...

    Jeg er helt tilpas med kulturen i min race, hvor køber sørger for vaccination og sundhedstjek.





  • #84   10. mar 2018 Det er mest almindeligt at man ikke gør det, ja..

    Jeg skal ikke kunne sige om højavlen har rykket sig, de sælger til nogle andre end brugslinjeopdrætterne gør.

    Jeg er ikke selv løbet ind i annoncer med schæferhvalpe, hvor det står at de er vaccinerede ved salg...


  • #85   10. mar 2018 Det hurtigt kig på annoncer - det har rykket sig....

    Udbud og efterspørgsel... Når det efterspørges, så er det det, man gør.


  • #86   10. mar 2018 Ok - er du sindsvag, det har rykket sig!

    Nu har jeg lige tjekket lidt annoncer her og der og jeg kan se, at der dælme er mange der også vaccinerer inden de kommer hjemmefra.
    Det er noget der er sket med lynets hast - gad vide om det er en DKK-anbefaling man har lavet og har bredt sig med opdrætteruddannelsen....

    Jeg håber dælme ikke det bliver op ad bakke næste gang jeg skal have hund at undgå den tidlige vaccine...


  • #87   10. mar 2018 Personligt ser jeg langt flere fordele ved at få et sundhedstjek end fordele ved at lade være - der kan være gode grunde til at gøre det men ser ingen overbevisende argumenter for at lade være.. Og om det så er dobbelt arbejde så sys jeg at det er det værd da der er tilfælde hvor det viser sig nyttigt og som tidligere skrevet kan man ikk vide om nogle ting kunne være opdaget ved sådan et tjek hvis ikke det udføres..

    Og at køber selv skal lave tjek er jo meget normalt da de jo alligevel skal revaccineres men jeg sys nu alligevel det Gir et ekstra lag af sikkerhed at den er tjekket før man får den hjem...

    Om ikk andet så kan der da sikkert opstå ting som feks akut skade på ja lad os bare ta ryggen og hvis køber så prøver at sige det er medfødt/hvalpen var skadet ved salget så beskytter det jo også opdrætteren på sin vis.. Og igen, der sælges jo også MANGE hvalpe der ikke har stamtavler og der vil jeg næsten mene det er endnu mere relevant!


  • #88   13. mar 2018 Så er det indføjet i bekendtgørelsen at hvalpe skal være vaccineret med kernevaccine senest når de er 12 uger gamle, eller når de forlader opdrætter (§ 11):

    https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/132


  • #89   13. mar 2018 Ja, men vel kun i bekendtgørelsen for erhvervsmæssigt opdræt.

  • #90   13. mar 2018 Lene, ja, det er jo det bekendtgørelsen omhandler? Anbefalingerne gælder alle, men kun erhverv kan straffes.

Kommentér på:
Vaccination af hvalp

Annonce