Hemivertebrae Hemivertebrae
Ja som nogen herinde ved, fik Ozzy i slutningen af sidste år konstateret hemivertebrae, altså en medfødt deffekt på rygsøjlen omme i hans bagparti. Noget vi opdagede ved et tilfælde, da vi var ved dyrlæge pga en anden ting, og dyrlægen så lige lavet et allround tjek, noget han jo også har fået hvert år, uden der har været nogen tegn.
Nå men nu er vi så nået dertil hvor han altså er begyndt at vise symptomer, han er blevet mere stiv i sin gang, og hoppende i løb. Vi har derfor givet ham smertestillende i 14 dage i samråd med dyrlægen, og så holdt et par dages pause for at se om symptomerne så kom tilbage. Og ja de kom tilbage, så det er nu at det er tid til fast smertestillende.
Det jeg så tænker på / godt kunne tænke mig at høre, er andres erfaringer med sygdommen, prognoser osv. Altså hvor gammel blev jeres hund/dem I kender, endte de med operation, blev de lamme osv ?
Vores dyrlæge havde sagt at vi nok ville ende på fast smertestillende en dag, at vi kan risikere operation på et tidspunkt, og at vi kan risikere han pludselig bliver lam, fordi nerverne kommer i klemme. Så jeg er forberedt og afklaret med at vi nu er her, hvor den hedder fast smertestillende, og han er heldigvis super dygtig til at få sin loxicom, jeg sprøjter det bare direkte ind i munden på ham
Jeg havde ellers svoret at jeg ALDRIG skulle have en hund på fast smertestillende, men må bare erkende at jeg har det anderledes nu hvor vi er her, men det er selvfølgelig også fordi vi bortset fra stivheden ikke mærker nogen forandringer, han er stadig glad, hopper og danser, elsker at komme på gåtur, spiser og drikker som han plejer, leger både med os og Mailo osv. Var han nu total ændret, og virkede påvirket, tror jeg at jeg ville tænke anderledes og at det måske var ved at være tid til at sige farvel.
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.299
Sys ellers jeg havde hørt at man ikke kan operere for det, så hvilken slags operation har du fået at vide man kan udføre?
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.795
Operationen kræver det sidder det "rigtige sted", før de kan operere. Men det er en stor operation, de fjerner noget af knoglevævet, så det kræver også lang genoptræning osv bagefter, så jeg har besluttet mig for at hvis Ozzy bliver 10, og vi stadig ikke har været der hvor operation skal overvejes, så skal han ikke have den lavet hvis det bliver nødvendigt, men have fred. Jeg syntes det er synd for en hund på f.eks 12, at skulle igennem så stor en operation, med så lang tid med genoptræning osv bagefter.
Vores dyrlæge, eller vi bruger Østergaards, men altså ham der har haft med Ozzy at gøre i denne sammenhæng, har lavet operationen flere gange med stor succes. Men der er også risiko for at det ikke lykkedes, og så er der jo ikke andet alternativ end aflivning. Men vi er enige om at operation først kommer på tale, hvis Ozzy bliver mere plaget, og vi ikke kan smertedække ham, netop fordi det er så stor en omgang.
Ozzys sidder helt omme bagved lige før halen, altså omme ved hofterne ( som heldigvis er meget fine)
aug 2013
mar 2007
Men er da dejligt de trods alt kan gøre noget hvis omstændigheder er til det..
Hvad er Ozzy en blanding af? Er da lidt sjovt han har stumphale
Sys jeg husker at da hende med det værste tilfælde fik en diskusprolaps mente dyrlægen at det kunne være blevet "hjulpet på vej" af hendes misdannelser, så jeg ved faktisk ikk om de er i øget risiko for at få diskusprolapser? - kunne gi meget god mening eftersom MANGE franske har misdannelser og franske er kendt for tit at få diskusprolapser.. Så måske er det noget der skal tages med i overvejelserne så der tages ekstra hensyn (hvilket jeg gætter på at i allerede gør)
aug 2013
Han har så meget krudt i røven da han netop er terrier med STORT t
Sidst min far var på besøg, var Ozzy så vild/glad for besøget, at han blev for vildt og hoppede for langt da han skulle op i sofaen, så han kom med det mest hjerteskærende hyl jeg nogensinde har hørt!!! Så jeg må erkende at jeg også begrænser vores besøg, og hellere tager ud og besøger folk og lader hundene slappe af derhjemme, for vi kan simpelthen ikke få Ozzy til at være rolig når der kommer gæster, han bliver SÅ glad. Og jeg vil helst gerne undgå at han får hoppet i kådhed og en nerve f.eks sætter sig i klemme.
mar 2007
Hmm,har nogle af de racer tendens til de misdannelser eller er det bare "tilfældigt"?
aug 2013
mar 2007
aug 2013
Og sidst men ikke mindst , er jeg glad for at han har kunne leve i 8 år uden at vise symptomer
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.478
aug 2013
mar 2007
aug 2013
mar 2007
mar 2007
aug 2013
Og nu er jeg altså nysgerrig Pernille, når du nu skriver du har haft hele 3 hunde med netop hemivertebrae, har det så slet ikke fået dig til at overveje om en anden race var bedre? Jeg syntes jo det er virkelig uhyggeligt at en race er SÅ plaget af det, og det skyldes jo netop fremavlen af proptrækkerhalen.
mar 2007
Og jo, det har jeg overvejet men det er også skudt ned igen da jeg slet ikk kan forestille mig at få en anden race.. jeg ELSKER deres sind og ville savne det at ha bulldog alt for meget - desuden er de andre racer jeg ville overveje mops og boston terrier også kan det være fuldstændigt ligemeget
mar 2007
aug 2013
Tak for svar, var også bare af ren nysgerrighed. Jeg har i lang tid været klar over at vores næste hund skal være med tavle, men må erkende at efter Ozzy har fået konstaterethemivertebrae, så er det bare endnu mere klart for mig hvor vigtigt det er at sørge for at tjekke anerne ordentlig osv. Selvom det jo ikke er sikkert der sker noget slemt eller noget, så syntes jeg sgu det er en træls ting at have hængende over hovedet, at man VED at det kan komme til at give store problemer en dag.
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.478
aug 2013
Hemivertebrae