{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.298 visninger | Oprettet:

Anskaffelse af schæferhval - avl {{forumTopicSubject}}

Hej folkens,

Jeg er ny bruger herinde, så beklager hvis lignende opslag allerede eksistere i et væld - dette er det andet forum jeg skriver på.

Jeg er en fyr på 19 år, der har været på udkig efter en schæferhvalp. I min søgning opdager jeg, at mange af schæferne i dag findes med et bagparti der sænket (eller noget i den retning, påstår ikke jeg har forstået det). Dette kommer som lidt af et shock for mig, da schæfere i min opfattelse har en vandret ryg. Denne udvikling i avlen var fuldstændig gået min næste forbi. Personligt synes jeg, at det ser en smule derformt og unaturligt ud.

Først og fremmest er jeg nysgerrig efter, hvad formålet med denne udvikling er?
Derudover vil jeg meget gerne vide, om shæfere med 'vandrette rygge' stadig er mulige at anskaffe, og eventuelle tips til anskaffelse af en?

Som sagt er jeg førstegangs hundeejer, så beklager hvis jeg er uvidende om nogle afgørende detaljer - forklar gerne, for jeg er oprigtigt nysgerrig.

Logos


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anskaffelse af schæferhval - avl
  • #8   13. apr 2018 Men det er jo ikke kun ryggen?!
    Schæferen går efterhånden ikke på bagpoterne mere. De går på hele det underste benstykke (hasen). Det ser frygteligt ud og kan umuligt bidrage til noget som helst godt rent bevægelsesmæssigt.


  • #9   13. apr 2018 #8

    Præcis !

    Sad netop og tænkte det, da jeg så billedet i #6 og #7 - den står ikke sundt på de bagben smiley


  • #11   13. apr 2018 Varianten med skrå ryg er klart værst i benene. Det ligner de slet ikke hænger fast, og det må absolut give problemer med samtlige led i hundens bagparti.
    Jeg kan ikke holde ud at se på det. Det hele slasker rundt.


  • #12   13. apr 2018 Altså dem med lige ryg og bagpart og som står normalt på deres ben er altså nemme at finde i brugslinjerne.
    Det er straks sværere blandt højavlen, men ikke umuligt.


  • #13   13. apr 2018 Mine forældres.

    profilbillede
  • #14   13. apr 2018 .

    profilbillede
  • #15   13. apr 2018 Laika.

    profilbillede
  • #16   13. apr 2018 Zenta.

    profilbillede
  • #17   13. apr 2018 #8 #9 Hvordan står Nicki I jeres øjne, hvis det kan ses på dette billede?

    profilbillede
  • #18   13. apr 2018 Her er hun lidt mere fra siden

    profilbillede
  • #20   13. apr 2018 Krydset har alle dage været faldende på schæfer, men med tiden har udstillingslinjerne fået så langt et kryds, at haleansatsen hænger 15 cm over jorden.

    Mange brugslinjer og også ret stejlt kryds, men det er kort og det syner altså noget sundere.

    Vil man have en kvadratisk hund med lidt mindelser om schæfer, skal man se mod hvid Schweizisk hyrdehund.


  • #22   13. apr 2018 Schweizisk hyrdehund. Den havde jeg aldrig hørt om. Det er godt nok flot!

    Utroligt at de smukkeste hunderacer altid kommer fra Schweiz. smiley



    profilbillede
  • #24   13. apr 2018 Den kommer nu fra Tyskland, det var jo originalt en schæfer indtil Hitler så sig sur på farven.
    Siden har den udviklet sig i en anden retning og er for ikke SÅ mange år siden kommet tilbage i FCI under det nye navn.

    Men ja - smuk er den.


  • #25   13. apr 2018 John, nej desværre er der avlere, der går efter det der..
    Men den der er nu ikke gal..
    Den er jo bare stillet som schæfer. Sådan vises de ikke normalt frem.


  • #28   13. apr 2018 Er vildt at vi idag mange gange vælger at avle efter hvad vi sys er kønt/sødt osv uden at virkelig tænke os om mht hvad det gør ved sundheden.. Er ret vildt at det tillades hvis du spørg mig.. Hundene bliver så ekstreme og usunde og vi ender med at ødelægge racerne og forsætter det ud af den linje vil hunden som race en dag uddø.. Er slet ikke på samme måde om funktion idag men i langt højere grad udseende..

  • #29   14. apr 2018 #28

    Sjov udtalelse fra en med en FB ...


  • #30   14. apr 2018 Køb en hvid schweizer og lad den hygge i haven. Så kan ingen se om den er hvid eller grå. smiley
    Hvis du ender med at kigge efter de hvide så vær meget obs på forældrehundenes temperament. Der er nogle linier som virkelig ikke har temperamentet med sig og som ikke holder til småfejl undervejs i prægningen.


    profilbillede
  • #31   14. apr 2018 Ja man må sige at de hvide har været udfordrede på temperamentet.
    Jeg er glad for at have lært nogle gode solide hvide at kende - det giver håb om at der er fremgang smiley


  • #32   14. apr 2018 # 29 må ærligt indrømme at jeg tænkte præcis det samme smiley

  • #33   14. apr 2018 Min franske er ikke særlig racetypisk - hun har en ret lang næse - snorker ALDRIG!, er lang og høj - desuden er hun gået fri af de ting vi har kunnet teste dvs ryg, hofter, knæ, albuer, allergi.. Jeg kunne aldrig drømme om at vælge en racetypisk fransk - de kan ikke få luft, de kan ikke vaske sig i TisseÅse.. Men selvom jeg har valgt en fransk kan jeg da stadig sagtens sys at det er helt forkert at avle dem så ekstreme - jeg er bare helt pjattet med deres sind - og jeg valgte netop at finde en fb der ikke var så ekstrem.. faktisk har mine sidste 2-3 hunde været ikke særligt racetypiske men tværtimod mere som hende jeg har nu og de gik på samme måde som den nuværende faktisk fri for racetypiske sygdomme hele deres liv..

  • #35   14. apr 2018 Så fordi jeg har en FB kan jeg ikke mene at MANGE racer incl min egen burde avles efter funktion/sundhed fremfor udseende? - det er noget pjat... desuden har jeg som sagt ikke en særlig racetypisk fransk af en årsag da jeg er meget imod de problemer det gir..

  • #37   14. apr 2018 Du fordrejer totalt mine ord men det ER et fakta at deres bagparti er blevet avlet til noget ikke helt optimalt - og vi kan da sagtens blive enige om at Fb'en er mere udsat for flere racetypiske sygdomme end schæferen er, men gør det det korrekt?! NEJ... De er igang med at smadre mange racer pga udseende fremfor funktion.. og hvis ikk det stoppes ender det sgu ligesom med feks Fb'en med syge hunde linjen over = uddør til sidst...

    Du hidser dig godt nok helt unødvendigt op..


  • #39   14. apr 2018 Og jeg har en sund Fb - men det gør det stadigvæk ikke okay at avle mod udseende der gør dem syge..

  • #42   14. apr 2018 Som sagt har mine sidste tre ikke døjet med racetypiske sygdomme (er jo så 4 der ikke har døjet i alt) - den ene blev aflivet som 8årig grundet epilepsi, den sidste jeg måtte aflive var ti år dvs omkring den forventede levetid (ej heller af racetypiske problemer) - jeg har måttet aflive to af mine/kærestens franske (har haft 5) før tid - det har været de to mest racetypiske og det har været pga rygsmerter.. det har dog været nogle hunde min kæreste havde med ind i vores forhold jeg endte dog med at beholde den ene efter forholdet sluttede - de to blev aflivet pga rygsmerter (den ene overtog kæresten pga de ville aflive hunden med hvalpe i maven).. Men de hunde jeg har valgt og som ikke har været racetypiske har ikke døjet med racetypiske ting smiley Dvs 4 ud af 5 af mine, hvoraf 4 ud af 4 var dem jeg selv valgte at anskaffe.. (den ene af de to der måtte aflives var kærestens hund som han tog til sig)

  • #44   14. apr 2018 John, min hund har ikke allergi... vi var nervøse for om to omgange ørebetændelse var pga allergi men det har det vist sig ikke at være.. så jo, min hund er rask og har IKKE allergi smiley

  • #46   14. apr 2018 Ja det var da vi troede det MÅSKE var allergi - ergo skulle det afprøves og derfor finde foder uden kylling.. senere har hun fået taget blodprøver der viser kylling er fint og hun har sågar været på kyllingefoder... så sådan hænger det sammen, som jeg skrev før..

  • #48   14. apr 2018 Det er nemmere at hakke på andres racevalg end at indrømme at ens egen race også har problemer... er præcis derfor det bla er kommet så langt ud med Fb'en og ja, andre racer.. fordi folk lukker øjnene og i stedet peger fingre..

  • #49   14. apr 2018 Altså .. Det er vel OK at påpege andre racers problemer, så længe man står ved dem ens egen race har?
    Det værste er da dem der peger fingre af alle andres racer og samtidig lukker øjnene og benægter problemer i egne rækker. De findes skam også herinde.
    Hvis man mener at man ikke må udtale sig om andre racer hvis man selv har en race med problemer, ja så er der jo sådan set ingen herinde der må eller bør udtale sig.



  • #51   14. apr 2018 Ja det er der, og også en del racer med flere skavanker og problemer end de fleste, men langt de fleste racer har jo et eller andet de halter bagefter med. Både i større og mindre omfang.
    Om det så er HD, kræft, dårligt hjerte eller dårligt/nervøst sind eller noget helt andet.


  • #53   14. apr 2018 John pointen er ikke om din hund har det - pointen er at du fremfor at erkende at din race døjer så går direkte til at kritisere min - som jeg udmærket er klar over har problemer, og jeg netop har gjort mit for at hjælpe på rette vej ved at vælge en anden slags opdrætter der tænker sundhed fremfor udseende..

  • #54   14. apr 2018 49# var den tiltænkt mig eller? - fordi jeg sys vi er ret enige..

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #55   14. apr 2018 Hvis man mener det er et problem må man selv gå forrest. Jeg kunne personligt aldrig drømme om at vælge en race med så store problemer.

    I forhold til den hvide hyrdehund. Kan man finde hunde der rent faktisk har drift nok til at det er sjov at træne med dem?. De hunde jeg har mødt har godt nok været kedelige.

    Søde og flotte hunde. Bestemt. Så er det positive også sagt.


  • #56   14. apr 2018 Nej den var ikke tiltænkt nogen bestemt smiley

  • #57   14. apr 2018 Okay smiley

  • #58   14. apr 2018 Max, der findes en kennel på Fyn, der netop laver hvide med lidt krudt i.
    En af deres hvalpe har netop været til IPO3 DM med schæfere, maller og andre brugsracer.



  • #60   14. apr 2018 Kunne ikk ha sagt det meget bedre selv..

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #61   15. apr 2018 CH. Ok. Lyder da spændende at der er steder hvor man har vægt på andet en at hunden er pæn. Dem jeg har mødt har været en skuffelse i forhold til at kunne arbejde.

    Så i forhold til Sch er der ikke meget tilfælles en at de ligner hinanden.

    Hvor kunne det være skønt om man begyndte at tænke på hvad der er sund for hunden,i stedet for hvad standarden siger. Jeg ville være bedøvende ligeglad, så længe min hund var sund og rask.

    Man kan jo sagtens avle hunde,der ligner den race de er,uden at skulle følge en bestemt standard.


  • #62   15. apr 2018 Helt enig, Max.


  • #63   15. apr 2018 Man kan jo sagtens avle hunde,der ligner den race de er,uden at skulle følge en bestemt standard.

    Oh yes smiley


    profilbillede
  • #65   15. apr 2018 Det er vist svært at argumentere for at den fortolkning der lægges over schæferstandarden har gjort noget som helst godt for racen.
    Det gamle udstillingskrav var en fejl....

    Schæferen havde uden tvivl været sundere uden.



  • #66   15. apr 2018 #64

    Det var jo ikke det, der var "the issue" - jeg kopierede en udtalelse og for at understrege rigtigheden i denne, satte jeg billedet ind.
    Nej, hundene er ikke (var ikke) ens i kropsbygning - men med mindre man bare er på tværs er der vist ingen tvivl om at de tilhører samme race.

    Hvad du og jeg "kan lide" er jo bimlende uinteressant i den sammenhæng smiley


  • #68   15. apr 2018 .. og 10 kg fra den største til den mindste smiley



  • #69   15. apr 2018 CH, har schæferen udstillingskrav også i andre lande, og ser schæferne anderledes ud i de lande, hvor der ikke har været udstillingskrav ?

    Ikke for at forsvare udstilling eller udstillingskravet, for jeg kan sagtens se, at udstilling ikke har gjort noget godt for visse racer, men jeg studser altid over, når der henvises til udstillingskravet. Mig bekendt var det krav noget specifikt dansk, som der ikke var og er i ret mange andre lande, og i de racer, jeg kender til, ser de danske hunde ikke specielt anderledes ud eller mere ekstreme end hundene i de lande, der ikke har eller har haft udstillingskrav.

    Er schæfere i lande uden udstillingskrav sundere end de danske ? Man kunne jo ønske det, for det ville da gøre det meget nemmere at få avlet væk fra det overdrevne.


  • #70   15. apr 2018 Hvad er højavl?

  • #71   15. apr 2018 Højavl er er en populærbetegnelsr for udstillingslinjerne.

    Lene, uanset er det så markant forskel på de to populationer st det står temmelig klart at udstilling ikke har været af det gode.

    Brugslinjerne er med nød og næppe sluppet igennem udstilling i forbindelse med avlgodkendelse- og kåring.
    Desværre er gode brugshunde ikke blevet kåret på grund af eksteriør. Det er trist..



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #72   15. apr 2018 Mallen er ganske rigtigt et godt eksempel. Ud over at være sund er det også et smuk hund. Der var da ikke en af de hunde på billedet jeg kunne blive ked af at kigge på.

    Der er smag og behag om man mener en race/hund er smuk. At dømme det ud fra nogle menneskeskabte kriterier er langt væk fra min verden.

    Jeg har selv øjne i hovedet og ingen behov for at andre skal fortælle mig hvad der er rigtig og kønt. Hvad man ser dømmes som kønne hunde til en udstilling,så bliver jeg glad for at have dårlig smag.



  • #73   15. apr 2018 CH, jeg er godt klar over, at der er meget forskel på de 2 populationer, men var der mange hunde af brugslinjer, der ikke blev forsøgt avlsgodkendt via udstillinger og ikke opnåede det ?

    Jeg undrer mig, fordi jeg oplevede det som milde krav, som langt størsteparten af hundene kunne opfylde, også inden for en race med kæmpestore typeforskelle. Der skulle vel nærmest en bidfejl eller lign. til for ikke at kunne opnå en avlsgodkendelse, om ikke i første forsøg så i andet forsøg.

    Det er ikke fordi, jeg vil have udstillingskravet tilbage, og jeg stemte også for nedlæggelse af det. Men det var lige så meget fordi, jeg oplevede det som ueffektivt, som noget, der ikke gjorde nogen særlig forskel hverken i den ene eller den anden retning, og sådanne krav er der jo ikke nogen grund til at have.


  • #74   15. apr 2018 Hvorfor er det lige at man ikke må have en holdning til skamavl, hvis man selv har en race der bliver skamavlet?
    Selv har vi en hesterace der er kendt for skamavl på flere områder (lidt i stil med schæferen), og selvom vi opdrætter selv samme race, har jeg stadig en meget stærk holdning til ANDRES avlsstandarder.
    Allerede ved at vælge en hund der er over standarden i sundhed, er man et skridt i den rigtige retning, og det kan man jo kun ved at have en mening om racens flaws...


  • #75   15. apr 2018 Det må man også gerne, så længe man ikke lukker øjnene for egen race.
    Hvis du spørger mig.
    De værste er sku dem der hakker på alle andre racer men samtidig benægter problemer ved egen race.


  • #76   15. apr 2018 Ork i skulle bare vide hvor mange der mener jeg ikk må deltage i debatter om livskvalitet pga jeg ejer en fransk, selvom min hund ikke er typisk fransk hverken mht sundhedsstatus og udseende..

  • #77   15. apr 2018 Lene, hos schæferne vil man helst ikke nøjes med en avlsgodkendelse. 80% af avlsdyrene i racen er avlskåret i specialklubben for bl.a at sikre brugsegenskaber.
    Kriterierne har forandret sig lidt, men det har været sådan at brugslinjerne blev dømt ude på eksteriør og udstillingslinjerne kunne ligne skod i mod- og kampdrift og komme igennem alligevel

    Hvis man ikke kunne/kan få godkendt hunden i specialklubben, så går man til DKK, hvor intet bliver sorteret fra...

    Ikke just kvalitet, der kommer derfra.


  • #78   15. apr 2018 Jeg tillader mig nu også at have en mening om møgavl selvom jeg har en race der der er blevet skamavlet...

    Jeg er dog i allerhøjeste grad i stand til at se fejlene i racen..


  • #79   15. apr 2018 Jeg ser bare ikke at Pernille lukker øjnene for hendes races flaws?

    Pernille, tro mig, jeg er også blevet stemplet som mishandler fordi jeg har TWH. That's life, I suppose smiley Jeg synes også din ser mere sundt bygget ud end mange andre bullere jeg har set.


  • #80   15. apr 2018 Min dyrlæge kan heller ikk få armene ned smiley Hun mener jeg bør avle på hende..

  • #81   15. apr 2018 Ja CH, og det må du da ved gud også gerne, lige som jeg må og Pernille må.
    Så længe man husker hvilke problemer ens egen race døjer med.




  • #82   15. apr 2018 Og tak iøvrigt smiley

  • #83   15. apr 2018 CH jeg vil da helst heller ikke nøjes med at opfylde minimumskrav med mine avlshunde, men det var jo netop det udstillingskravet var, og det er derfor jeg ser det som noget, der ikke havde nogen særlig betydning, og derfor ikke "skurken" i forhold til avl af ekstremer.

    Folk, der udstiller fordi, de kan lide det, vil vel i langt de fleste tilfælde skaffe sig en hund, der kan gøre sig godt på udstillingerne, og har man en race, hvor de hunde, der vinder, er ekstreme, så vil mange jo bare følge trop, og skaffe sig eller avle på en ekstrem, og det er der, det går galt.

    At skulle tage en halv dag ud af skemaet for at fremvise en brugshund en enkelt gang på en udstilling, og derefter bare koncentrere sig om brugsegenskaberne eller kåring i klubregi, burde ikke kunne ødelægge nogen race med mindre, at rigtig gode hunde blev sorteret fra, og det lyder det jo ikke som.

    Men det kommer måske også an på, hvad man ser som alternativet til udstillingskrav. For mange racer er alternativet jo ikke nogen krav ud over sundhedskrav. Men hvis du tænker på alternativet som, at en schæfer skal godkendes/avlskåres i specialklubben før avl, så kan jeg bedre følge din tankegang.




Kommentér på:
Anskaffelse af schæferhval - avl

Annonce