{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når en hund er skarp!
  • #2   22. apr 2018 @John
    Altså, at det er hund der bider (om nødvendigt)?


  • #3   22. apr 2018 Skarp = lære hurtigt? Det vil det være for mig..
    Ligesom "kvik".


  • #4   22. apr 2018 Jeg tænker på en hund med en forholdsvis kort lunte uden ligefrem at være aggressiv. Men ja, også en hund der er villig til at bakke en trussel op, hvis den føler det er nødvendigt.

  • #6   22. apr 2018 En skarp hund er for mig en, hvis trigger er mere følsom en andres. Ikke nødvendigvis kortluntet, men med temperament.
    Ofte med noget nerve.


  • #7   22. apr 2018 Skarphed er når "man" ikke behøver at bide eller gøre udfald for at virke troværdig.

  • #8   22. apr 2018 Jeg spørger altid hvad folk mener med skarp og svarer derefter. For det er endnu en af de ting hundefolk ikke kan blive enige om smiley

    Her er lidt om "Sharpness", skrevet af Armin Winkler, som du måske vil finde interessant:

    Sharpness is probably the most incorrectly used term in English dog terminology. I may be wrong here, but I thought the word sharpness was a translation of the German term "Schärfe." But the use of the term sharpness is very much a contradiction of the German term. In every conversation I have, people use sharpness synonymous with spooky or jumpy or nervy. But the word "Schärfe" in German texts is actually defined as being synonymous with aggression. So there certainly is a great discrepancy between the uses of the word.

    The type of aggression that is talked about when the term sharpness is used seems to vary depending on the designed use of the dog. For example, in big game hunting dogs and terriers it refers particularly to the intensity and attitude with which these hunting dogs kill their respective prey. It is not prey drive as such; it is the actual killing response that is assessed. I have heard the term "gameness" used in the US in a similar context. For the large game hunting dogs the word used is "Wildschärfe," which translates as game sharpness. This assessment is made best when observing how the dog deals with wild boars. Because of the "bringing down" requirement in this type of hunting many of the dogs of these breeds use physical dominance techniques.

    For terriers the term is "Raubzeugschärfe," which translates as small predator sharpness. Terriers are used to hunt and kill small predators such as martens, foxes, badgers, etc. It is no easy feat to kill these predators without suffering injury. So a particularly fast and furious shaking technique is very common, as is a chomping bite behavior. These types of sharpness categorize the dog's prey drive.

    Now to the term that we should be most interested in for our service dogs. The term used here is "Mannschärfe," which translates into man sharpness. The definition of this quality states the following. The quality in the dog that leads him to actively confront any apparent, feigned, or actual threat from a person in a hostile manner. If I were to use terminology I have already discussed in this article I would say that sharpness could be equated to showing an active defense reaction to a real or perceived threat.

    I did a fair bit of research and could not find anything written that stated that this quality has to come together with a low stimulation threshold for threat. So in fact how easily a dog is triggered does not seem to be a factor by definition. But to be fair, when I was growing up, the dogs we called sharp were the ones that would become very aggressive without much provocation. One thing that I never thought of when I used the term sharp was spooking away. In the old East German Koerung system, sharpness was rated from 0-5 with 5 being the most desirable. So when did sharpness become a bad thing? I don't know. I don't think it is a bad thing.


    www.schutzhundvillage.com/terms2.html


  • #10   22. apr 2018 Jeg kan godt se med de forskellige definitioner, at at det et sjovt spørgsmål. smiley

    Grunden til at jeg dog kom til at tænke over det, var at jeg så en udseendelse forleden, hvor man så en engelsk politihund der i et søg, pludseligt blev overfaldet af en Amerikansk Buldog i en gyde.

    Den schæfer (eller Malle muligvis) nåede dæleme at registre angrebet, få drejet sig rundt og få bidt sig så godt fast, at Buldoggen kom alvorligt til skade, mens den selv kun fik en lille skramme. Godt nok imponerende skarp hund!

    Faktisk et fantastisk klip, at se.

    Jeg tror egentligt, at jeg selv har brugt og bruger ordet forkert i ny og næ, uden at tænke over det.

    Men den her definition kan jeg godt lide:

    If I were to use terminology I have already discussed in this article I would say that sharpness could be equated to showing an active defense reaction to a real or perceived threat.

    Men det svarer vel også til CH's og Lenes defination et godt stykke af vejen.

    @Minas far. Tak for den! smiley


  • #12   22. apr 2018 Selv tak Martin smiley Synes han er god til at forklare mange ting i hans artikler, hvis man altså kan overskue at det er på Engelsk. (Vi må hellere stoppe med at bruge fremmedsprog nu inden JOhN bliver alt for irriteret smiley )

  • #14   22. apr 2018 Jeg plejer at forklare om Aslan og en Japansk Spids, at den ene er rund og rummelig - også i dens bygning, mens den anden er mere kantet og spids - forstået på samme måde som jeg er spids - det forstår folk altid smiley Jeg synes det er en sjovere betegnelse end skarp for folk får altid et godt grin pga at jeg er så spids smiley

    Skarp er for mig en hund med røv i bukserne.


  • #15   23. apr 2018 Man forstår betegnelsen, når man en dag står med en skarp hund selv smiley


  • #16   23. apr 2018 #7

    Det er for mig ikke skarphed. Det du beskriver der, er “overskud” - altså imo smiley



  • #17   23. apr 2018 Chili var på den måde overfor gæster i huset, altså indtil jeg bad hende om at slappe af. Hun knurrede ikke, gjorde ingen udfald, men stillede sig foran dem og bare stirrede stift på dem. Det må have været et 'sjovt' syn for gæsten, for hun skelede vist lidt. Det indser jeg nu. Da hun levede, var det bare ondskabsfuldt had rettet mod os smiley

  • #18   23. apr 2018 Hvis en terrier er 'vildtskarp' betyder det at den er i stand til at slå vildt ihjel. Så for mig er skarp noget med 'ikke bare at have det hele i munden'.

  • #19   23. apr 2018 Martin, det klip kan findes på Youtube smiley

Kommentér på:
Når en hund er skarp!

Annonce