{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.481 visninger | Oprettet:

Hofteledsdysplasi erfaringer? - Svend DK's dyreste Corgi! {{forumTopicSubject}}

Jeg er tæt på grædefærdig. Vi overtog Svend her lige efter jul fordi hans ejere ville aflive ham, da han skulle opereres for Short Ulna.

Det har vi så fået gjort og han er fuldstændig tilbage og normalt fungerende. Svend er den gladeste mildeste skønneste hundehvalp. Genoptræning er gået forholdsvis problemfri.

Jeg har grinet lidt af hans fuldstændige mangel på kontrol af hans bagpart og tænkt nå ja det er også 10 år siden, jeg sidst har haft hundehvalp. Så der skal bare trænes kropskontrol og bygges muskler. Han er jo trods alt lige blevet opereret.

Så bliver han halt på højre bagben og pylret som jeg er, så skal han selvfølgelig undersøges ordentligt og ikke bare lige se tiden an.

Han viser smertetegn i hofter og det nederste af ryggen. Røgten viser så to hofter fuldstændig i smadder og formentlig indsnævring af rygmarvskanalen en CT scanning vil påvise omfang og om operation bliver nødvendigt.

Så nu sidder jeg her og kigger ind i de skønneste brune øjne og tænker nå ja, men så ved jeg da hvad min arv skal bruges på.

Der er 3 scenarier :
1. Han får 1-3 år på smertestillende og ser, hvor lang tid han holder

2. Vi får ham opereret, hvor man skærer en del af hoftekuglen af kr. 20-30.000

3. Han får hofteprotese kr 30-60.000 (30.000 kr pr hofte, men måske man kan "nøjes" med den ene side)

Hvad har I derude af erfaringer?
Han skal kun opereres, hvis han kan få er normalt og velfungerende hundeliv. Han skal ikke igennem det, hvis det ikke betyder han kan leve er godt og smertefrit hundeliv i en fornuftig årrække.
Jeg har bare virkelig svært ved at give op på ham. Han har allerede kostet de første 20.000 kr for short ulna operationen.

Det er sgu da også noget pis, man bliver så lorte glad for dem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hofteledsdysplasi erfaringer? - Svend DK's dyreste Corgi!
  • #1   15. maj 2018 Jeg har set hunde som har fået hoved på låebenet væk og man kan ikke se det på dem. Små hunde som springer cavalier osv

  • #2   15. maj 2018 Åh, det er jeg ked af at høre smiley

    Jeg ved ikke hvad jeg ville gøre, hvis det var min hund. Så bare en masse tanker til jer smiley


  • #3   15. maj 2018 Lige et billede af "mandagsmodellen"

    profilbillede
  • #4   15. maj 2018 Monty fik konstateret HD da han var 8 måneder, jeg overvejede også operation men kom frem til at jeg ikke ville byde ham på den lange genoptrænings periode, han har dog ikke haft problemer med hans hofter endnu så det har også spillet en stor rolle i beslutningen.
    Ved ham har det været nok at få opbygget en god muskulatur og få kosttilskud indtil videre.


  • #5   15. maj 2018 Jeg ville som dig ha svært ved at give op og ville nok hvis det ellers er forsvarligt få ham opereret.. Brugte fra 11år siden 22000kr på at få min gamle hund Emma parvo fri, dengang var det helt uhørt mange penge (hun var kun 12uger) og jeg har ofte tænkt at det var den bedste beslutning EVER da det gav mig 10år med min soulmate smiley

    Det jeg har hørt er at de på lige fod med mennesker efter operation kan leve super fine liv smiley


  • #6   15. maj 2018 Stort kram til Svend smiley

  • #8   15. maj 2018 Hvad vejer sådan en corgi?
    Min knægt har jo fået klippet kuglen af det ene lårben efter slaguheld. Han er i dag på ingen måde påvirket af det. Da han kom hjem fra dyrlægen støttede han på benet. 14 dage senere lettede han det raske ben igen ved tisseri. Og ja det eneste der længe afslørede det var at pelsen var klippet kort på røven.
    Jeg ville vælge den løsning hvis dyrlægen vurderer en corgi kan fungere uden den støtte der er i et normalt led.
    Og det afhænger jo meget af vægt, bygning, muskelmasse og hundens brug.


  • #9   15. maj 2018 Der var da iøvrigt en hund herinde fornyligt der har fået skåret begge af pga de gik af led - det gik over AL forventning smiley

  • #10   15. maj 2018 Men på den anden side så er der også det med ryggen. Har de en prognose på det? Oh det er fandme svært.
    For er ryggen fucked up hjælper det jo ikke at ordne en masse i hofterne.


  • #11   15. maj 2018 Jeg hælder selv mere og mere til løsning 2. Kan også se der er flere af jer med positive erfaringer.
    Han vejer pt 12,5 kg 10 mdr gammel. Så gætter på max 15 kg måske 16 som udvokset.

    Men ja ryggen er den helt store joker. Jeg har dog ikke set nogen tegn på problemer eller på nogen af de symptomer beskrevet ved indsnævring i rygmarvskanalen.
    CT scanning næste torsdag vil give det endelige svar. Jeg er dog ikke så bekymret. Tror sagtens smerterne i ryggen kan komme af forkert brug pga hofterne.

    Han klarede vilkår og genoptræning ved sin short ulna operation virkelig godt. På trods af det kan være svært at forklare en hvalp på 6 mdr han skal være i ro. Men han klarede det fint uden stress eller frustration, så jeg ved han kan klare en genoptræningsperiode, selvom det ikke er optimalt for en hvalp i hans alder.


  • #12   15. maj 2018 Var han min havde jeg formegentligt valgt en aflivning. Men det er nok baseret på skrækeksemplet, som var min gamle nabo, der fik lavet hofteprotese i begge sider på sin 4 årige schæferblanding (selvfølgelig i en side af gangen). Genoptræningen var virkelig ikke særlig rar for hunden og den blev aldrig smertefri så den endte alligevel med at blive aflivet.
    Jeg har set flere små hunde få det virkelig godt ved at få ledhovederne skåret af. Men en Corgi er jo ikke en lille let hund. Det er en lille kompakt sag.


  • #13   15. maj 2018 Har ingen erfaringer...vil blot sende et KÆMPE kram til dig, familien og lille Svend. Sikke meget I skal igennem smiley

    Sender en hel masse corgi karma til den lille fyr og krydser hvad vi krydse kan fra Svende og jeg smiley


  • #14   15. maj 2018 Jeg snakkede en gang med min tidligere dyrlæge om scenarie 2, jeg kan ikke huske hvorfor, for jeg har aldrig haft en hd hund, men han nævnte, at det var en lang og smertefuld genoptræning i hvert fald for en stor hund.

    Jeg ved ikke, hvornår man vægtmæssigt anser en hund for stor, men hvis man satte benlængde på en corgi, der svarede til dens krop, så ville det vel i hvert fald være en middelstørrelse hund.

    Det er en grim beslutning at skulle tage, så forhåbentlig bliver du klogere efter ct scanningen. Kram til både dig og Svende.


  • #15   15. maj 2018 Min søsters hun Monty fik diagnosticeret E hofter i en alder af 7 mdr.

    Hun har valgt 1. Han er på kosttilskud (opti-joint) og smertestillende efter behov (dette dog meget sjældent, eksempelvis efter længerevarende motion og løben). Han bliver 3 år til september.

    For ham gjorde det en meget stor forskel at han fik opbygget ordentlige muskler i bagparten. Det holder nærmest hofterne på plads.

    Tiden er selvfølgelig lånt, og du må gøre op med dig selv, hvad du helst vil. Monty har sandsynligvis i hvert fald et par år mere på bagen, og det kan være min søster skifter mening der, men jeg tvivler på det. Han er heldigvis ikke betydeligt påvirket som det er nu.

    I sidste ender kender du din hund bedst.
    Jeg havde nok også valgt 1.


  • #17   15. maj 2018 Min Diablo har fået fjernet begge lårbenshoveder.
    Det ene i August og det andet for fire uger siden. Begge gange fordi hofterne gik af led.

    Der er et par klip af ham efter anden operation.

    Der hvor jeg fik opereret, fortalte den ene dyrlæge, at der hvor hun var før, lavede de operationen pp hunde op til 15 kg og havde ikke haft problemer med det.

    Min Diablo kunne et par måneder efter operationen alt det han plejede egentlig. Og nu her, er han igen godt på vej til at kunne det igen.

    Vi tog beslutningen om at operere fremfor at aflive i samråd med dyrlægen, da ben nr to gik af led. Og vi har ikke fortrudt, selvom nogen nok synes det er tosset på en hund på 9 år hvor den anden hofte allerede er ordnet


  • #18   15. maj 2018 For mig ville det nok være en dealbreaker at hunden oveni de dårlige hofter også ser ud til at have Cauda Equina.
    Det er meget for en hund at leve med.
    Man kan bremse det fremadskridende lidt - det er vores i gang med nu - men på en så ung hund er det en stakket frist.

    Jeg ville smertelindre så længe det kan lade sig gøre og så sige farvel.


  • #19   15. maj 2018 Åh søde Svende smiley

    Ch, vil du evt vise hvordan du kan se den sygdom? Suger viden til mig


  • #20   15. maj 2018 CH ja også klart meget interesseret i den del. Hvad er det du ser og hvor / hvordan

  • #21   15. maj 2018 Jeg har haft to hunde med det.
    Den første fik de mest klassiske symptomer, nemlig at neglene ramte jorden, når han gik og løb.
    Han begyndte at få slid på oversiden af dem.

    Coffeys symptomer er ikke tydelige.
    Hans hale logrede stort set kun til den ene side og lagde sig nogle gange på linen når han gik tur.
    Det blev mest af alt opdaget fordi hans prostata lavede numre med afføringen.

    Langsomt lammes bagenden mere og mere og desværre medfører det smerter i ryggen.
    Ubehandlet tror jeg ikke hunden lever to år efter de første symptomer.


  • #22   15. maj 2018 De bliver hurtigt "løse" bagtil og mister muskelmasse.
    Træder snævert for st stabilisere sig.
    Det kan give halthed, ofte i en side.
    Pelsen bliver mere strid bagtil og de får en trekant med tyndt hår på halen.


  • #23   15. maj 2018 Hvad vejer en corgi som svend?

    Du kunne snakke med. John dee i Viborg. Han ved en masse om den slags


  • #24   15. maj 2018 Hvorfor får de det på halen? :s Har haft flere hunde med en bar plet på halen uden de havde det - den ene havde været ct scannet endda.. (franske bulldogs)

  • #25   15. maj 2018 John Dee har lavet den måde at behandle CE på, som Cof får nu.
    Før var der kun operation.


  • #26   15. maj 2018 Trekanten på halen kommer fordi der ikke er nerveforsyning lige der.

  • #27   15. maj 2018 Okay - men mon ikk en bar plet på halen også kan komme af andre grunde smiley - altså tænker i forhold til de hunde jeg har haft med den bare plet - de har ingen af dem haft symptomer (3 stk) alle tre har fået taget røntgen hvor der intet sås (ses det på røntgen?) og den ene som havde den største bare plet var også ct scannet som sagt (pga en diskusprolaps, der intet havde med misdannelser at gøre - det var simpelthen rent uheld sagde de)..

  • #28   15. maj 2018 Ch tak for deling af viden smiley

  • #29   15. maj 2018 Pernille, jeg taler om symptomer på CE.
    Ikke om generel pelsmangel på haler...


  • #30   15. maj 2018 Spændende læsning. Men jeg synes ikke umiddelbart jeg oplever nogen af de symptomer du lister op andet end den slingrende bagpart og smerter i lænden. men det kan vel ligeså godt skyldes hofterne (måske undtaget lænden )
    Jeg har pt dialog med Claus Sloth omkring hans hofter. Men nu må vi se, hvad CT scanninger viser næste uge for det er klart, hvis han får sådan en diagnose oveni, så tager vi nok nogen andre valg.
    Men av av hvor gør det ondt og se på ens livsglade tossede hundehvalp der bare tosser rundt og er glad og slet ikke har noget begreb om, hvor skidt det står til.


  • #31   15. maj 2018 Jeg ville ikke vælge en totalt hip replacement. Og hvis jeg valgte dette ville jeg få opereret min hund i udlandet. Der er ikke nogen i DK, der laver nok THR-operationer til at de er tilstrækkeligt gode (synes jeg) og det er en risikabel operation.
    Jeg ville nok vælge at prøve mulighed 2!


  • #32   15. maj 2018 Slinger er et typisk symptom.
    Det kommer relativt tidligt.
    Hvad gør at dyrlægen vil tjekke for det?


  • #33   15. maj 2018 Han kom til dyrlægen fordi han ikke ville støtte på sit højre bagben og aflastede det. Ved undersøgelse var hans knæ hævet. Men de fik så også smertereaktioner på hofter og lænden.

    Vi besluttede så røgten for at udelukke noget værre med knæet og undrede os over de øvrige smerte. Vi troede jo bare han havde fået et slag eller vrid. Han er jo bare en hvalp, der med jævne mellemrum tosser rundt. Så det kunne jo godt være sket uden vi har opdaget det.

    Røgten viste så de fuldstændig fuckede hofter. Men også mistanke om rygmarvskanalen forsnævring. Men de kan ikke se det ordentligt på de røgten billeder, jeg har lagt op. Det vil sige de kan se det er der, men ikke omfanget om det er behandlingskrævende eller hvordan. Så det skal en CT scanning i næste uge afgøre. Så egentlig er det hele opdaget måske lidt tilfældig for hævelsen i knæet er væk og har formentlig været et vrid.

    Men nu hvor jeg ved, hvad jeg skal kigge efter. Så ser jeg slinger, kænguru bagben, modvilje ved trapper. Dårlig kontrol med bagben. Som jeg egentlig godt har bemærket, men ikke tænkt videre over. Han er jo ung og været igennem en operation i begge forben for short ulna. Så jeg tænkte få bygget muskler op og trænet noget kropskontrol, så er han hurtigt tilbage.


  • #34   15. maj 2018 CH
    Hvordan behandler I Coffey og hvad med motion. Begrænser I ham eller skal han bare bevæge sig som altid med gåture ect?


  • #35   15. maj 2018 @Lens
    Pt vejer han knap 13 kilo, men han er jo kun 10 mdr.
    Så gætter han lander omkring de 16 kg som voksen.
    Vores tæver vejer 18.5, men hun er også abnorm stor i forhold til standarden.


  • #36   15. maj 2018 Han er i gang med et forløb med 3 blokader med binyrebark i rygmarvskanalen.
    I den tid skal han være i ro, bagefter kan han igen være aktiv.


  • #37   15. maj 2018 Ch har også bare i forhold til at de franske jo døjer med ryggen ofte.. kunne jo godt ha været at mine hunde havde haft det i en mild form - er derfor jeg spurgte om det sås på røntgen? smiley

  • #38   15. maj 2018 Det kan ikke nødvendigt ses på røntgen, nej.
    Det kræver ct scanning


  • #39   15. maj 2018 Okay smiley Tak for svaret smiley

  • #40   15. maj 2018 Karina med Diablo sagde noget om en max vägt som John dee havde nävnt... Karina.. Hvad var det nu?

  • #41   16. maj 2018 Det var ikke John, men bente, en af de dyrlæger der har købt klinikken af ham. Hun sagde op til 15 kg det havde de gode erfaringer med

  • #42   16. maj 2018 Min mors hund fik opereret den ene hofte, det blev aldrig godt og hun endte med at aflive den kort tid efter.. Han vejede 30 kg.
    Jeg havde gået med løsning 1.


  • #43   16. maj 2018 Svend skal til CT scanning næste torsdag også har vi en tid hos Claus Sloth på fredag. Så tager vi stilling alt efter, hvad CT scanninger viser i forhold til cauda Equina.

    Puha det er godt nok en lang uge og afvente sådan en grum skæbne.

    Vi krydser fingre for diagnose er optimistisk, så vi kan give ham nogen gode år.


  • #44   16. maj 2018 Jeg havde aflivet hunden for at være helt ærlig, nu har jeg set billederne af hofterne i den anden tråd, og de er mildest talt rigtig dårlige - jeg synes der er så mange faktorer der går i den forkerte retning - det er ikke kun hofterne, der er mange skavanker allerede.
    Jeg synes vi som hundeejere har pligt til at sige stop i rette tid, hundene skal ikke leve for vores skyld og den skal ikke leve for at give dyrlægen salt til ægget, for jeg mener ærligt, at operation kun er til glæde for dyrlægen.
    Jeg ved det er en hård udmelding, men hunden ved ikke den skal herfra, hvis det er den beslutning du tager, jeg tror faktisk du vil spare den for meget ved at sige farvel.


  • Nevin P
    Nevin P Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 8
    #45   16. maj 2018 Hej Anne-Kathrine

    Jeg mener vi var i kontakt for nogle år siden. Kan det passe, at din anden corgi har haft diskusprolaps?

    Er Svend fra Bredshls opdræt? For så ser det ud til, at én fra kuldet allerede er aflivet. Havde tidligere ejer valgt at gå til klagenævnet, så kunne de havde krævet penge tilbage.

    Det gør mig rigtigt ondt, at læse Svend's historie - efter selv at have lagt 2 corgier til at sove på halvandet år.

    Jeg havde (og har i øvrigt også måtte træffe valget) valgt løsning nr. 1 - stakkels dreng. Han skal ikke gennem mere. Min corgi-dreng fik 17 måneder gammel konstateret svær HD, patella luksation, forkalkning i ryg og carpus valgus. Det er opdrættet man skal være opmærksom på (corgi-kartellet har sovet i timen og det har sneget sig en masse skidt ind, som ingen tester for). Jeg har i øvrigt ikke corgi længere. Jeg tør simpelhen ikke :(:( (sorgen er for stor og min pengepung for lille, hvis jeg kan udtrykke det sådan)


  • #46   16. maj 2018 Nevin, jeg sender dig lige en privat besked. Vil helst ikke hænge nogen ud.

    Men jo er mig med Klunte, der fik discusprolaps. Heldigvis var hun forsikret smiley

    Vi er heldigvis så privilegeret at hvis vi prioritere det, så kan vi finde pengene til en operation, men det skal give mening ...


  • Nevin P
    Nevin P Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 8
    #47   17. maj 2018 Det skal ikke forståes sådan ... at jeg ikke vil bruge pengene. Alle mine hunde har været forsikret med sygdom. Molle endte også med en diskusoperation til 22.000, men jeg mener ikke, at man skal trække dem gennem så meget. Det er ikke fair.

  • #49   17. maj 2018 Nogen gange synes jeg de sygeforsikringer gør mere skade end gavn. Jeg har dem selv til to af mine hunde, den tredie er 12½ år, så bliver hun syg, så bliver hun aflivet, hun skal ikke igennem en hel masse.
    Men de andre kan i princippet blive behandlet for alt muligt - om det er godt, tja det ved jeg faktisk ikke, nogen gange tror jeg vi hundeejere glemmer at tænke på etik ifm hundes sygdomme - for ja, meget kan opereres og behandles med kemo og alt muligt, men er det værdigt for hunden altid?
    Vi skal tænke på, hvad der er HUNDENS bedste og ikke, hvad der er bedst for os selv. Vi skal tænke på, om hunden kan leve at spændende og aktivt liv bagefter. Hvis der livet igennem skal tages hensyn, skånes og gives store mængder smertestillende og prednison resten af hundens liv, så er det måske ikke hundens bedste.
    Jeg er med på, at springer der et korsbånd, brækker den et ben, får den en infektion eller en fødselskomplikation, så skal vi behandle, men ikke for enhver pris og ikke for vores egen skyld.


  • #50   17. maj 2018 Selvom der måske skal tages hensyn/skånes kan man altså stadig ha et liv med masser af værdi/glæde/indhold/osv..

    I min verden er det ikke anderledes end mennesker der er syge og skal tage hensyn til diverse ting - man kan sagtens leve et fuldt liv alligevel..

    En hund med gigt kan da sagtens levet et godt liv så længe den kan smertedækkes uden at den nødvendigvis kan tonse rundt som en anden hvalp og feks ikk må gå på trapper osv..

    Sys det er forkert at sige et liv med skånehensyn er lig med et uværdigt liv!!

    Desuden at den skal genoptrænes og skal være i ro i en periode er da så lille en ting set i forhold til hvis den kan få et langt godt liv...

    - Jeg siger ikke man skal opererer for enhver pris eller at de skal være her for vores skyld osv.. Men der findes mennesker der hellere afliver en gigt hund hellere end at ha en hund på smertestillende - DET forstår jeg simpelthen ikk.. En hund på smertestillende kan sagtens leve et super godt liv - hvorfor så aflive bare fordi den har brug for medicin!!

    Det er da ikk anderledes end når et menneske har brug for smertestillende medicin - vi kan da også fint leve gode liv!


  • Nevin P
    Nevin P Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 8
    #52   17. maj 2018 Forbenene er opereret. De er skåret midt over og sat sammen igen. Sådan gør man ved short ulna. Skal man også til at rode med bagpartiet (hofterne), så bliver det billedeligt talt en stol, hvor alle 4 ben har været knækket og sat sammen igen. Oveni alt dette også en mulig forsnævring på rygsøjlen ??

    Kathrine er super fornuftig - og hun er helt sikker godt til at vurdere sammen med kompetente dyrlæger, hvad der er bedst. Jeg har udtrykt min holdning - og erfaring i øvrigt også ... og jeg går heller ikke af vejen for at smide nogle triste ord på raceklubben, manglende restriktioner og kennelen! Bum. Som er hele årsagen til, at ejere står i suppedasen :(:(


  • #53   17. maj 2018 Mener ikke det kan sammenlignes 100% men mht at leve gode liv på medicin så mener jeg vi er i samme båd..

  • #54   18. maj 2018 Jeg er nu glad for forsikring. Men ja alt for dyrets skyld. Enig

Kommentér på:
Hofteledsdysplasi erfaringer? - Svend DK's dyreste Corgi!

Annonce