{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.004 visninger | Oprettet:

Den omvendte verden ?? {{forumTopicSubject}}

Jeg var i forgårs på stranden med Rick og Czhaplin. Der var en mand med en stor sort hund i den ene ende af stranden - så jeg kørte til den anden og slap hundene ud.
Jeg smed bolde i vandet til dem og alt åndede "fred og idyl".

Lige pludselig så kommer denne her sorte hund farende, naturligvis imens begge mine hunde er ude i vandet.
Jeg gør det eneste jeg kan gøre - råber af den, højt og vedvarende - samtidig med at jeg råber af mine egne.
Det var ét råberi.

Heldigvis er Czhaplin ret ligeglad med andre hunde - Rick er venligt indstillet - så jeg kan holde den sorte i skak, for den bliver bange for mig og mit larm - og jeg tager fat i Czhap og dækker Rick af.

Så kommer ham manden - gående - og kalder og kalder og kalder på denne her hund, som står og kigger langt efter mine, men ikke reagerer på hans kalden.

Endelig når han tæt nok på til at han med sit "gå nu hjem" får hunden til at løbe med tilbage i den retning, den kom fra. Jeg smider bolden ud til Czhap og hurraaaa - den kommer retur igen.
Aj men - jeg råber den igen væk og jeg tager igen fat i halsbåndet på Czhap og jeg dækker igen Rick af og jeg står igen og venter på at han kommer tilbage og henter sin hund med sit "gå nu hjem".
Jeg venter denne gang til at han er noget længere væk, inden jeg smider bolden i vandet igen.

Irriterende - ikke et ord fra ham andet end "så nu er det iorden".

Her igår tog jeg så på stranden igen, denne gang kun med en hund. Han er der igen, ham manden - sidder lidt derfra med sin hund løs.

Da han ser mig, kommer han gående imod mig så jeg venter igenigenigen. Tager ikke Czhap ud, men venter på at han kommer hen til mig.
Han spørger om vi "lige kan tale lidt sammen uden at jeg råber" - "naturligvis".

Han siger nu, at jeg overreagerede dagen før og at jeg ikke bør råbe så højt. "Der var flere der havde hørt det" (Ja, det kan da for F ikke komme som en overraskelse).

Jeg forklarer ham, at grunden til at jeg råbte så højt var, at jeg stod med to hanhunde og jeg i grunden blot var interesseret i at undgå, at det skulle komme til slagsmål imellem vores hunde.
Og at jeg iøvrigt på ingen måde ville acceptere, at hans hund kom hen til mine, da jeg ikke var interesseret i det.

Han fortsatte med sit "jamen du behøver ikke råbe så højt .. bla bla bla .." - og jeg sagde til ham at "hvis din hund kommer op til min, så bliver den pelset ..."

Så vendte han - han mente, at når min hund var på den måde, så skulle jeg holde den i snor !!!!
Jeg sagde - stadigvæk med en beundringsværdig ro - at min hund havde været under kontrol hele seancen og at den havde lært at ignorere andre hunde - og at det var hans der var løbet til min, ikke omvendt - så hvis der skulle bruges snore, var det nok hans, der i virkeligheden havde mest brug for det.

Så flækkede han - "jeg kender godsejeren (!) og nu ringer jeg til ham og siger at du ikke må være her med din aggressive hund som generer andre mennesker og ikke vil lege med de andre hunde"

Jeg gad ikke høre mere på ham og tog Czhap ud af bilen og gik ned til stranden, mens han råbte efter mig og samtidig sad med sin telefon og "viste mig" at han ringede op .. til godsejeren vel smiley

Hold kæft en kegle.

Men - jeg synes jeg hører mere og mere, at det er os med hunde, der ikke gider kontakt som er problemet. Så er det os, der må smutte så de med hunde, der spæner rundt som de lyster, har plads til dette.
Loven siger noget andet - men den har vist efterhånden spillet fallit. Ham manden var ihvertfald ikke enormt lydhør, da jeg påpegede overfor ham, at det faktisk ikke var tilladt at slippe sin hund løs, når man ikke kunne kalde den til sig igen.

Nu bliver det spændende hvad der sker, næste gang jeg render ind i ham .. især hvis han har lokket godsejeren med smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den omvendte verden ??
  • #6   6. jun 2018 Enig jeg må tit gå en anden vej og har da også fået skäld ud fordi min hund ikke ville lege.... Jamen det er ikke derfor jeg går ud....

  • #7   6. jun 2018 Det med at det er os, der har hunde der ikke er venligt indstillet overfor andre hunde, der skal smutte uanset hvor godt vi har styr på dem er altså ikke noget nyt. Det har jeg oplevet i alle de år jeg har haft Irske Terriers - jeg købte min første i 1996 smiley INGEN - bortset ham fra ham knallerten jeg har nu smiley - af mine har været typen, der løb hen til andre hunde og jeg har aldrig sluppet dem steder hvor jeg ikke kunne se om der var 'fri bane'. De har alle - med en enkelt undtagelse - haft gode indkald så de har været til at have løse (minus undtagelsen med stærkt selektiv hørelse). Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg er blevet overfuset fordi JEG har bedt en eller anden hund skride eller bedt en ejer tage snor på når vedkommende nu ikke kunne kalde Fido ind igen. Det er åbenbart fuldstændigt umuligt for folk at forstå at 'JA, min hund er aggressiv, men nej, det kommer din overhovedet IKKE til at mærke hvis den ikke render hen til min'. Folk kan simpelthen ikke rumme at fordi de ikke selv har styr på deres egen hund så kan der jo godt være andre hundeejere, der rent faktisk har 100% styr på hunden. Og det er somom at det at hunden er løs er et signal til at så må andre hunde gerne løbe hen til den smiley Og, nej det er ikke min hund der skal lære andre menneskers hunde at holde afstand smiley
    Mht om hunden må være løs på stranden så siger naturstyrelsen dette:
    "Strande og klitfredede arealer
    • I perioden 1. april - 30. september skal hunde føres i snor, og som en konsekvens af stranddefinitionen er det i dette tidsrum heller ikke tilladt at lade hunden løbe løs på den del af stranden, som overskylles ved højvande, jf. NBL § 22, stk. 1. Det er dog tilladt at hunden bader (uden snor), hvis det foregår længere ude end den daglige lavvandslinje, da dette område ikke er reguleret af naturbeskyttelsesloven. Der er som udgangspunkt fri fladefærdsel for alle på søterritoriet."
    Dvs. der er faktisk mulighed for at lade hunden bade uden snor ganske lovligt smiley Derudover så kan der gælde andre regler for privat strand smiley Min gode veninde har et stykke privat strand. Her må vores hunde gerne rende løse og bade og ja, offentligheden har også lovlig adgang, men de må finde sig i løse hunde, hvis vi er dernede smiley


  • #9   6. jun 2018 Ja den smitter virker altid... smiley

  • #10   6. jun 2018 Den har jeg også hørt. En dag kom der to små terrier rendende lige op til Albert. Heldigvis to tæver men det kan jeg jo ikke se på afstand. Jeg får udtrykt min utilfredshed med situationen og jeg får smidt i hovedet, at det er min egen skyld med mit valg af race.

    Engang hvor jeg også var ret utilfreds med en løs hund fik jeg besked om, at han viste godt at hvis det var endt ud i et slagsmål så var det Albert der blev aflivet grundet racen.


  • #11   6. jun 2018 Hmm - jeg er ikke helt sikker på, at det havde glædet ham tossen at få oplyst at min hund var et omvandrende pest-inficeret smittende vrag.

    Hans problem var jo - og det han forsøgte at forklare mig - at hvis min hund ikke kunne med alle, så var den ikke velkommen.

    Det er naturligvis også nemmere for ham at se sådan på tingene - bestemme det, kommer han aldrig til smiley

    Næ, den skal ikke lege med Czhaplin og Rick - hvis man endelig skulle være "ond" (hvilket jeg aldrig kunne drømme om), så tog jeg Moon med derud. 40 kg lynhurtig og idiotisk stærk hanhund, som IKKE kan lide andre hunde.

    Men .. ja, til hvilket formål ? Hans hund så OK sød og rar ud smiley


  • #12   6. jun 2018 Netop det med at kunne med alle.... Det er et voldsomt krav at stille til en hund.

    Min kan med de fleste men ejeren gider ikke ret mange. Hvis jeg ville väre social ville jeg opsøge det aktivt


  • #13   6. jun 2018 @10: smiley smiley smiley

  • #14   6. jun 2018 Folk er seriøst nogle fjolser på det her område smiley
    Hvor svært kan det være at forstå, at man skal holde sin hund i snor, hvis ikke den er under kontrol ????


  • #15   6. jun 2018 Det er simpelthen så sært... Men meget almindeligt.
    Vi flyttede fra byen bla fordi det var et cirkus at lufte mine hunde. Min nu 13 år gammel hanhund kunne IKKE med andre hunde og slet ikke når han var i snor. Det var Ca resten af den bydels hundeejere ligeglade med og vi løb dagligt slalom mellem andres løse hunde.
    Det rigtig interessante er at han ikke længere har problemer med andre hunde efter han ikke længere bliver udsat for løse hunde i snotten hver dag.
    Men det er åbenbart ligegyldigt hundene ikke har det der ligner er indkaldt eller er under den mindste smule kontrol, så længe de bare kun vil "lege". Hunde må simpelthen ikke være selektive i hvem de kan lide og det er åbenbart bedre de elske at buldre i hovedet på andre hunde, og ikke ejer et indkald, end de ikke bryder sig om andre og er under fuld kontrol.
    Jeg kommer aldrig til at forstå det.... Det er virkelig sært.
    Håber godsejeren har lidt fornuft i hovedet smiley


  • #16   6. jun 2018 Lad ham ringe, eller bed om nummeret, så du selv kan ringe op smiley

    Jeg var afsted med mine en dag for at gå en tur rundt om en større sø. De er løse og jeg kan så se der længere fremme kommer en herre med en stor rottweiler. Jeg dækker mine af, går hen og tager snor på dem og vi stiller os ud i siden (stien er rimelig bred) jeg siger til herren, du kan bare gå forbi, de skal nok sidde stille imens.
    Jeg indikere ikke på nogen måde at jeg er interesseret i at hilse, jeg har 2 hanhunde, de er søde og rare langt langt hen af vejen og har i bund og grund nok i hinanden, de finder sig dog ikke i alting og vælger de at tænde af på samme tid, ja hurra så er de brølestærke selvom de ikke er så store. Jeg har ikke en chance for at holde dem begge to på en gang. Derfor hilser de ikke når vi er afsted alle 3 samtidig.

    Alligevel vælger den her mand så at lade sin køter rende lige op i snotten på gammelnok, som pænt og venligt beder den skride. Det respektere den her hund så nada og bliver ved med at være helt oppe i hovedet på den gamle som er ved at være godt sur, den unge vælger samtidig at stille sig ind foran og begynde at puste sig op og jeg prøver på at få den her kæmpekøter til at skride, uden at eskalere situationen yderligere.
    Manden får så endeligt fundet ud af at det var en god ide at trække sin hund til sig igen smiley no shit. selvom han da har sit hyr med det, med den bette flexline han har på den.
    "jamen jeg troede da de lige kunne sige hej" (indsæt her fjoget grin)
    "3 hanhunde i snor der skal hilse, som ikke kender hinanden !!!! hvor henne i verden tænker du lige det er en god ide, især når du ikke aner en kæft om de andre hunde?????" han forstod slet ikke hvorfor jeg sagde sådan

    Så selvom hundene er i snor kan folk stadig være nogle klaphatte


  • #21   6. jun 2018 "Fodrer ænder" ????

    Seriøse klaphat ! - han skal da ikke spille så enormt smart.

    http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/naturguider/esrum-soe/andefodring/


  • #22   6. jun 2018 Det er utroligt så mange idioter der findes smiley

    Jeg har prøvet at have trukket mine til side og dækket dem af ( i snor ) Mens en dame med en lille bitte hvid hund skulle passere, og selv om Dana lå med blottet gebis, og knurrede , mente damen at de skulle da lige hilse smiley Helt ærligt, hun ville lade sin lille bitte hund hilse på en anden, der i den grad signalerede at kom hendes hund tæt nok på, så endte den som aftensmad smiley
    Og fornærmet blev hun da kun da jeg klart og tydeligt sagde : NEJ, de skal ikke hilse smiley


  • #24   6. jun 2018 Idiot !
    Ikke dig, men ham. Prøv at læse artiklen jeg linker til - så vil du forstå hvad jeg mener.

    Nej, din hund skal ikke kaste sig frem efter en fugl - men ham den gamle skal flade helt ud - den skade han gør på naturen er langt alvorligere end den, din hund måske forårsagede.


  • #25   6. jun 2018 Var forleden oppe i byen til noget musik aften der bliver holdt i en lund.

    Har begge hunde i kort snor, der er ikke mange mennesker og vi får set lidt af hvert, da jeg så går 10 meter væk fra en gruppe mennesker, kommer der en hund løbende fra dem. Jeg stopper begge hunde og de prøver at få den til sig.


    Og lige der er geniet med en lille hund der vælger at give den fuldt flexline og lige over til tre fremmede hunde - uden at sige en sk*d.. Jeg vendte ryggen til dem og fik os langt væk derfra...


  • #26   6. jun 2018 Det er nok næsten sværere at få folk til at forstå at det er en virkelig dårlig ide at fodre ænderne med brød end det er at få andre hundeejere til at forstå at vores underlige hunde ikke vil hilse på alle andre hunde smiley

  • #28   6. jun 2018 Kender det godt.. Min tøs vil heller ikke hilse på andre hunde.. Der er nogle hun kan med og andre hun slet ikke kan med.. Har også fået skældud fordi det jo er min hund der har problemet, til trods for det er de andre der ikke fatter, at min tøs ikke vil hilse.. Når de siger, at deres hund ikke gør noget, råber jeg tilbage "at det gør min" så er det som om folk indser at det nok ikke er en god ide..

  • #31   6. jun 2018 #30 enig...

    Tidligere oplevede jeg tit, når jeg kom med mine hunde, at andre hundeejere med små hunde, tog dem på armen, for at "redde" dem, fra de store stygge ulve.
    Det var ikke så hensigtsmæssigt smiley
    Men i dag, hvor de istedet lader dem løbe helt ud i flexlinien og op i hovedet på mine (der er i kort snor) - DET fatter jeg altså ikke, at man tør... smiley


  • #32   6. jun 2018 Mon ikke det skyldes en omfattende Disneyficering af hunde kombineret med en 'mig mig mig' kultur og en efterhånden ret udbredt mangel på evne til at vise almindelig høflighed og pli.

  • #34   6. jun 2018 Isabelle - det er bare ikke alle, man kan trænge igennem til.
    Jeg har ikke tal på, hvor mange gange vi står og siger "Din hund skal IKKE hilse på alle hunde", "Du skal IKKE lade din hund (eller dit barn) gå hen til fremmede hunde", "Børn, voksne og hunde skal IKKE gå hen til de hunde på pladsen, der er bundet af - heller ikke selvom du kender den i forvejen." - og "I skal holde afstand til hinanden og give hinanden plads"....

    Alligevel fanger man regelmæssigt ud af øjenkrogen et barn, der står og krammer en bundet (fremmed) hund.
    En unghund, der får lov at stå og snuse til "dilleren", på én af de ældre hanhunde, der pænt står og venter.
    Og nogle, der er på vej med deres hund hen og hilse, på den mest udfarende af flokken - for "den skal da bare lige se, at min hund ikke gør noget".... smiley


  • #36   6. jun 2018 Jeg tror bare jeg havde undskyldt råberiet og sagt at mine hunde ikke kunne lide andre.

    Ingen grund til at begynde at diskutere smiley


  • #37   6. jun 2018 #36

    Fantastisk plan - og når han så havde sagt, at du skulle holde dine hunde i snor så havde du sagt OK og undskyld - for der er jo ingen grund til at gøre andet, end at give diverse fjolser råderum og lade ens egen hund blive hjemme.

    Sej måde at håndtere tingene på smiley


  • #38   6. jun 2018 Jeg synes egentlig tit løse hunde er klogere end ejeren... Jeg oplever tit at ejer intet gør men hunden stopper selv og vender om. Jeg siger själdent noget men aslan knurrer tit. Og nogle gange er han i ren fokus men tavs imens han truer. Så vender hunden ofte

    Men nogle fatter intet og for nogle dage siden fik han et hak i snuden af en løs chi... Han gjorde den ingenting men den kom stormede og gik direkte i snuden. Jeg var faktisk lidt utryg da jeg tog den väk i selen.. Aslan stod bag mig.

    Jeg havde lovet ikke at fortälle det herinde pga hans ego men han fik täv af en chi.. En dame smiley

    Men Tänk hvis min hund havde spist den... Du kan jo ikke vide hvad den hund du møder er for en.. Jeg fatter ikke folk tør....


  • #39   6. jun 2018 Vi har også leg for de helt små hvalpe - men der bliver brugt RIGTIG lang tid, både på teoriaften og den første træningsgang, på at tale om signaler, om hvordan man "passer på" sin hvalp, og hvordan man kan give den helle.
    Og hvis det ikke meget hurtigt lykkes, at finde harmoniske legegrupper, så er der ikke mere fri leg smiley

    Men selv der - hvor man bare ved, at tingene er blevet sagt igen og igen, så oplever man pludselig en lille hvalp, der ændrer adfærd fra den ene uge til den anden, hvor ejerne så fortæller "Ajjjj den lærer ellers så meget af at lege med naboens 9mds lab-blanding. Den bliver virkelig sat på plads"...
    Lidt suk, nogle gange....


  • #40   6. jun 2018 "Hunde på pladsen, der er bundet af" ???

    Beder man så ikke selv om problemerne ? Enten er hunden hos ejeren, eller også sidder den i et bur i bilen / traileren.

    Det lyder helt sort det der ....


  • #42   6. jun 2018 Det er virkelig et problem og vildt træls.
    Mine er gået fra at ville hilse på stort set alle og ikke have problemer med andre, til at de råber op når vi skal forbi andre og generelt ikke kan med andre, netop fordi folk ikke kan finde ud af at holde deres hunde på afstand. Lucky er nu blevet bidt et par gange, heldigvis uden fysisk skade, men selvom han ryster det af sig, er jeg ikke i tvivl om at det kun føjer mere beskyttelse af Rosa til..

    Jeg tager af og til mine på armen, nogle gange for at undgå en konflikt, andre gange for at få dem til at falde ned når vi møder en hund de reagere på. Er hunden i snor og der er god plads, sætter jeg mig på hug og stop fodre dem med godbidder, men det er ikke altid en mulighed. Ofte er det store hunde vi møder uden snor, og dem skal Lucky sgu ikke lægge sig ud med, for jeg kan ikke beskytte dem begge to når de er på jorden, hvis den store hund ikke er venlig. Så tager jeg dem sgu hellere op og går forbi.

    Isabelle sjovt du nævner det med DKK, det oplevede jeg også til hvalpetræning med Rosa. Noget af det første jeg gjorde meget klart var at rosa var meget usikker på andre hunde (efter et par uheldige episoder på gå ture) hun var jo så også ekstremt lille i forhold til alle, så det hjalp hende ikke, selv de yngste hvalpe der var flere måneder yngre end hende, var jo større end hende.
    Det første de gør er at hvalpene skal lege i en indhegning, jeg har rosa på armen og har planer om at jeg bare vil stå/sidde med hende og kigge på de andre. Det skal måske lige siges at jeg er utrolig konfliktsky specielt overfor folk jeg ikke kender, eller nogen som her jeg tror ved mere end jeg gør om hunde.
    Men træneren siger at jeg skal sætte hende ned, i det sekund jeg sætter hende ned løber den største hvalp (stor race og meget voldsom, endte faktisk med at den ikke måtte lege med de andre senere) direkte hen og vælter hende og de andre hvalpe følger med for det er jo spændende, så rosa bliver skrækslagen og klamre sig ind til mine ben. Da jeg så selvfølgelig skynder mig at få hende op og væk fra den kæmpe voldsomme hvalp, får jeg besked på at jeg ikke må tage hende op smiley hvis nogen skulle tage hende op var det træneren, men hun gjorde det ikke.
    Og det blev bare aldrig rigtig godt derude. Har oplevet at de bogstavelig talt tog hende ud af mine hænder for at gå hen og sætte hende sammen med en af de rolige hvalpe.
    Flere gange tog jeg grædefærdig hjem fra træning, fordi jeg følte at jeg svigtede rosa, selvom jeg prøvede at sige fra og jeg virkelig prøvede at gøre det på min måde. Det endte så også med at jeg flere gange meldte afbud til træning af samme årsag.


  • #43   6. jun 2018 Hundene er som regel bundet af (hvis de er trygge ved det) når der fx. gåes banegennemgang til Rally eller agility, eller mens der sættes baner op og pilles baner ned. De få, der har det bedst med det, bliver selvfølgelig i bilerne, eller har evt, et bur med ind, som kan dækkes ned.

    Det tror jeg nu er ret normalt i de fleste familiehundeklubber, hvor der ikke arbejdes med højtkørende racer smiley


  • #44   6. jun 2018 #43

    Uha, hvis tingene var så nemme at "højtkørende hunde slås - lavtkørende gør ikke", ville jeg nok kunne se ideen i, at binde hunde af så de står frit tilgængelige for unger og andre hunde .. men sådan hænger tingene jo ikke helt sammen, så jeg synes stadigvæk at det er helt sort.


  • #46   6. jun 2018 Eller også ville man rent faktisk få en ordenlig snak istedet for den ene part begynder at råbe smiley

  • #47   6. jun 2018 Jeg tænkte mere på, at brugshundefolket ofte har skrevet herinde, at I vil have hundene i bilerne, når de ikke "arbejder", så de kan være fuldstændig "på", når de kommer ind på pladsen.
    Og det behov har jeg/vi ikke, så hundene kan sagtens være til stede i hele undervisningslektionen smiley

    Så det var bestemt ikke noget med, at højtkørende slås og det gør de andre ikke smiley


  • #50   6. jun 2018 Bestemt Emma - selv når mine nærmest er faldet i søvn, mens de er bundet af, så danser de afsted, i samme øjeblik jeg tager snoren i hånden (eller klikker den af) smiley

  • #52   6. jun 2018 "Mange kan overhovedet ikke aflæse deres eller egne hunde, og så går det ofte galt."

    LIGE præcis! Én ting er at aflæse andre hunde men jeg er godt nok også stødt på rigtig rigtig mange, der overhovedet ikke evner at aflæse deres egen hund for selv helt simple signaler.

    Jeg kom faktisk i tanke om det forleden, da en veninde sendte mig en video hun "bare elskede" - af hunde og katte der "legede" sammen.... dvs 90% af hundene var nær ved at få kradset et øje ud. Men det ser jo sødt ud, eller sådan noget, ikke?

    Der er simpelthen en skræmmende stor del af danskere der slet ikke evner at aflæse situationer med dyr. Sådan, overhovedet. Og ja, en absurd form for Disneyficering er nok en af grundene. Det er okay at det ikke er ens største interesse, men hold nu op hvor hersker der bare en lad holdning til dyr generelt.


  • #60   6. jun 2018 Sikken en idiot! Desværre møder vi også alt for mange af disse typer, og med en hund, som ikke bryder sig om andre hanhunde, når han selv er i snor, så føler jeg mig indimellem godt begrænset i hvor jeg kan lufte min hund.

    Jeg ville ønske, at jeg var lige så sej som dig Martine, og ikke tog det så tungt, hvis en fremmed bliver sur på mig, men det er godt nok svært. Det er så heller ikke blevet bedre, efter at jeg oplevede Cecilie herinde fra blive truet med en lussing, hvis ikke hun holdte kæft, efter at hun havde bedt en mand om at få styr på sine to labber.

    Men jeg møder virkelig mange, som mener, at det er mig, som har problemet. Jeg råbte af en lille hund, som kom gøende og snerrende imod Atlas og mig. Da damen endelig fik trisset over og hentet sin hund, fik jeg at vide, at jeg skulle tage at slappe af, for jeg burde da vide, at hendes hund i hvert fald ikke gjorde noget o.O


  • #61   6. jun 2018 Jeg er godt nok også træt af folk der ikke kan holde deres hund i snor, hvis ikke den hører efter.. Jeg har jo fået et styk ret angst hanhund, fordi han har mødt for mange af disse hunde - som ikke har været venlige.

    Forleden indhentede jeg en mand der luftede sin labrador løs - ejer gik med snotten i telefonen og så ærlig talt intet. Hunden spotter os og begynder at lunte imod os. Store hanhunde er det sidste jeg ønsker at få hen til min hund.. Ejer får øje på os, kalder på hunden - som ikke kommer og så "opgiver" ejer ligesom bare og siger til mig "der sker ikke noget". Jeg siger at han ikke ved hvordan min hund er, hvor hans svar bare er "jamen så går min sin vej".. Suk!!
    Men selvfølgelig, min lille pelstot ligner da heller ikke en der kan gøre stor skade.. så skidt pyt da. Og det er jo selvfølgelig min der er problemet, fordi han ikke kan med andre.. Den logik altså.

    Rigtig få personer tænker heller ikke på, at hunde kan gøre skade på andre måder end blot fysisk, når man netop står med en angst hund.


  • #62   6. jun 2018 Jeg har skændes med en gammel narhat med en løs labrador flere gange, fordi den bare spæner hen i hovedet på alt og alle. Sidst væltende den en 3-4 årige pige inden den tonsede over til os. Da jeg bad ham om at få styr på sit kræ, sagde han, at det var mig, der havde en perverteret hund, fordi den ikke kan med andre hunde.

  • #63   6. jun 2018 Det kommer jo også an på træningspladsens lokation ift parkeringsmuligheder. Jeg ville da hellere sætte min i bilen om vinteren, men så skulle jeg bruge halvdelen af træningen på at vade frem og tilbage. Og det ville bestemt heller ikke gøre noget godt for min hunds energi og lyst til træning. Eller min smiley

  • #64   6. jun 2018 Binder jeg aslan går der to sek så har han gnavet sin snor over... Han er herlig på den måde... To gange er han endda lykkes med det imens jeg stod og snakkede med en nabo... Lool

    Han må i bil eller bur skal jeg forlade det krä for jeg gider ikke träne det. Jeg synes det er charmerende fräkt smiley


  • #65   6. jun 2018 At I binder hundene så de ikke kan nå hinanden er jeg med på - men .. ja, hvis nu de der unger, som en skriver liiige skal kramme hundene - hvis nu fru Olsens ulydige hund liiiige skal .. så kan den afbundne hund ikke rigtigt stille så meget op - uanset om den er højt- eller lavtkørende.

    Jeg ville ihvertfald aldrig overlade min hund til at stå afbundet et sted, hvor der er mulighed for både løse hunde og børn.

    Det har ikke noget at gøre med at den skal være "på" - det har noget at gøre med, at jeg synes det er en usikker måde at have en hund på.
    Iøvrigt - så KAN man faktisk parkere sin bil i skyggen - man kan lade døre og bagklap stå åbne .. det lyder som om det kommer bagpå nogle, men det er altså ladsiggørligt smiley

    Eller man kan gøre som jeg - købe en trailer med udluftning ... ufatteligt som de finder på, ikk ....


  • #66   6. jun 2018 Så alt hundesport udover IPO/PH er bare hyggetræning?

    Det tog lidt tid .. smiley


  • #68   6. jun 2018 #60

    Jeg ved ikke om jeg er særlig sej ? Jeg bliver bare VIRKELIG vred - også over alle jeres historier, og så tænker jeg ikke sådan ret meget på, om konsekvenserne er gode eller dårlige smiley


  • #71   6. jun 2018 Hmm - nu har jeg haft hund siden 89 og jeg har endnu aldrig haft nødig at binde dem af uden opsyn,
    Jeg gør det til FP for det er en del af prøven - og mine hunde har indtil videre blot stået og gloet dumt, selvom de ikke har "lært" det .. men det har jo nok noget med psyke at gøre, tænker jeg ...


  • #72   6. jun 2018 Vi bruger da også at binde af i klubben - især på agilityholdet. Men hunden er stadig under opsyn. - Går ikke og kigger på den hele tiden, men hunden står så man kan se den. De sidder/ligger bare og venter. Der er ingen løse hunde (eller børn smiley ).

  • #73   6. jun 2018 Jeg er I hvert tilfalde sikker på aslan bider snoren pga noget psykisk... Lool

  • #74   6. jun 2018 Jamen det er da kun glædeligt at det fungerer så godt - jeg har set "en del" agilitytræning med afbundne hunde rundt om - og jeg har set min del af ups, der løb Fido hen til Bamse, istedet for igennem tunellen ..
    Det gider jeg ikke udsætte min hund for - uanset hvor tæt jeg næsten står på ham, hvis han står afbundet, kan jeg ikke accelerere fra en hund, der sætter sig i hovedet at den vil løbe hen til ham - det er ikke en option - derfor sidder min hund i bil eller trailer og jeg kan kun, sorry to say, ryste på hovedet over den nonchelante holdning man har til hundemøder, hvor den ene ikke gad komme når der blev kaldt og den anden stod afbundet.

    Det har skam været kotume i sch-klubben - dengang jeg startede der, i slutfirserne ...


  • #79   6. jun 2018 Min trænungsplads har ikke plads til at man sætter bilen i en afstand hvor det giver mening at sætte hunden i bilen i løbet af træning.
    Men der er nu ingen risiko for løse børn og vi træner ét hold ad gangen, så ingen løse hunde.
    Alligevel er hunden ikke uden opsyn. Fx ved banegennemgang har jeg øjenkontakt med Coco så meget som muligt, også så hun ved, at jeg er der og ikke har "glemt" hende smiley


  • #80   6. jun 2018 Det er yderst sjældent vi har hund bundet af mens en anden er løs. Det er da kun lige hvis ejeren f.eks. skal på toilet.
    Vi døjer heller ikke med hunde der lige render hen til de andre når de er løse.


  • #81   6. jun 2018 Vores træningsplads har fjernet alle spydene til afbinding.
    Præcis fordi der altid er nogen der ikke kan finde ud af det. Vores hunde er i bilerne, dem der ikke vil have det har et stofbur med ind på pladsen. Sådan er det og laaaangt de fleste affinder sig fint med det og vi har fået skåret voldsomt ned på trælse episoder.
    Selv smider jeg dem altid i bilen når de ikke træner, der slapper de af og jeg er sikker på de får lov at være i fred.


  • #82   6. jun 2018 Mange hunde begynder at gø hvis de står bundet, især hvis der sker sjove ting på pladsen. Derfor trænes de. Det har intet med psyken at gøre.

    Det har det da ! Har du nogensinde hørt om noget, der hedder "overskud" og "ro i hovedet"?
    Prøv at accepter, at der findes en verden uden for den du bevæger dig i - det du mener er ikke lig med fakta.


  • #84   6. jun 2018 Martine, hvad er så din holdning til istedet at dække hunden af ved banegennemgang mm? J

    Jeg ved ikke hvor langt man er fra sin hund / jeg ved ikke hvor mange andre hunde der er -- så svært at svare på smiley


  • #85   6. jun 2018 Vores træningsplads har fjernet alle spydene til afbinding.
    Præcis fordi der altid er nogen der ikke kan finde ud af det.


    Ja, det gjorde vi jo så også i sch-klubben - af selv samme årsager.


  • #88   6. jun 2018 #87

    Det jeg mener er da indlysende. Du tror at det du ved er fakta - jeg kan fortælle dig, at det du tror, er forkert.
    Det er muligt at du aldrig har oplevet en hund med overskud - det tror jeg i grunden godt kan være tilfældet - men det er dæleme ikke lig med at de ikke findes !
    Så jo - det har i høj grad noget med psyken at gøre, hvordan en hund vælger at reagere i en hvilken som helst situation du sætter den i - utroligt, at du ikke er klar over det smiley


  • #90   6. jun 2018 Tucker kan godt gø når han står afbundet - hvorfor? Fordi han SÅ gerne vil igang. Er han bundet af på andre tidspunkter, så er han stille.
    Der er ret stort forskel på at se agilityholdet med hunde bundet af + de andre hold. Agilityholdet larmer meget mere, fordi hundene er tændt.

    Og så kan jeg ikke lade være med at tænke på dengang jeg ikke havde bil og altså var nødt til at binde hunden af. De folk skal der vel også være plads til på træningspladserne smiley Ikke alle kan lige have et stofbur med på cyklen eller lignende.


  • #92   6. jun 2018 #90

    Uanset hvorfor den vælger at gø - så ændrer det ikke det jeg skriver smiley

    Alle mine hunde har været "iltre" ( i mangel af bedre udtryk ), indtil jeg fik Iroc - som ikke kunne rokkes ud af den indre ro han havde.
    Var det lig med at han var en dårlig arbejdshund ? Mja, han vandt da DM og var flere gange deltager ved VM ...

    Men han havde altid hovedet med i det han lavede - han gøede aldrig når det ikke var hans tur.. det var ikke noget han lærte - det var bare sådan han var.

    Jeg troede i grunden han var den eneste hund jeg ville komme til at opleve på den måde - men ham jeg har nu er magen til. Han kan ligge i traileren / buret i bilen og kigge direkte ud på banen - aldrig en lyd kommer der fra ham.

    Der ER forskel - heldigvis da.

    De baner jeg kommer på, har bure stående som folk der enten er gående eller kommer på cykel, kan smide deres hund derind smiley


  • #93   6. jun 2018 #91

    Nej, det tror jeg bestemt ikke.
    Jeg anderkender, at der er ting jeg ikke ved noget om - du derimod, du afviser blankt at adfærd har med psyke at gøre - seriøst, det troede jeg dæleme alle vidste det har.

    Men fair nok, så siger vi at jeg er dum og nedladende .. det er fint for mig.


  • #94   6. jun 2018 AG uden at gå ind i debatten som sådan, så er det da rigtigt, at nogle individer har større overskud end andre. Og derfor håndtere oplevelser lettere - også uden videre træning om nogen. Det tror jeg også du ved.

    Der er hunde, der rystes let, og nogle der ikke rystes. Det er genetisk - og naturligvis også tillært - men uden ejer behøver gøre noget aktivt.

    Jeg tænker lidt, at den type hunde normalt også har en god slukknap. Det synes jeg at de jeg har mødt har haft. Og det er både driftige hunde som selskabshunde jeg tænker på.

    Nogle individer preller alt bare lige af på. De ryster sig og så går livet videre.

    Jeg TROR det er dem Martine mener...


  • #96   6. jun 2018 Så alle shelties, islandske fårehunde "m. m" har ikke dårlig psyke - det er godt nok et interessant postulat.

    Du kan da blive ved og ved - det ændrer bare ikke det faktum, at en hund med en stærk psyke nemmere ryster ting af sig - nemmere accepterer samtlige situationer den bliver smidt ud i - og har mere ro i hovedet end en med en ikke så stærk psyke.

    Hvis din sidste kommentar om hunde, der får "traumer" fordi der kommer en fremmed glad hund forbi på en gåtur var en med hentydning til min hund, så må jeg skuffe dig. Min hund var et langt stykke hen af vejen ligeglad med den anden hund - han er desværre bare udstyret med en ejer, der ingen accept af andre hunde op i hovedet på ham, har.

    Men flot klaret af dig da - at du kunne få tolket dig frem til en traumatiseret hund smiley

    Uha, det fede ved dig er altså, at du ALDRIG kunne finde på at blive personlig i en diskussion - og heller aldrig beskylde andre for at være det smiley

    Men hov - det var jo mig, der var den dumme og nedladende her ...


  • #97   6. jun 2018 En hund bør heller ikke få en videre reaktion på at få en anden hund i hovedet, hvis du spørger mig AG. Ja jeg tror gerne, at de racer du nævner gør mest... synes du de er ret nervefaste sådan generelt? Jeg ser utrolig mange af dem med angst, manglende evne til at afreagere og stress - måske der er en sammenhæng? Jeg ved det ikke. Men fobier trives i de racer - generelt! For naturligvis er der gode imellem....

    Der er ingen der siger, at en hund er psykisk nedbrudt fordi den gør ved afbinding, og man kan indlære det gradvist. Men der er altså nogle individer, der ikke har behov for at lære det. De acceptere det bare. Fordi deres genetik er fjong - mener jeg.


  • #100   6. jun 2018 Jeg bliver mere og mere målløs !

    Hvordan du kan sidestille en afbinding af en hund med en ulyst fra min side om at der kommer andre hunde op i hovedet på min ?
    Det har da intet med hinanden at gøre.
    Jeg taler om, at der findes hunde, der ikke reagerer på at blive afbundet - og så "oversætter" du det til, at ingen hund skal acceptere andre hunde, der "kommer forbi".

    ?????

    Jeg skriver at det er MIG, der ikke vil have hunden op til mine . Og nej, den kom "ikke bare forbi"- den havde helt klart drønet hen til mine, hvis jeg ikke havde råbt den af, så tal om at dreje ordene ...
    Min hund bliver beskrevet med "ret ligeglad med andre hunde" - kærestens, som jeg havde med som "venligt indstillet" - så det er lig med at de ikke accepterer andre hunde i din verden ?
    Læs dog hvad der står og prøv DU at lade være med at dreje ordene.

    Det her :

    Der findes da helt sikkert nogle hunde med dårlig psyke. Men det har vel næppe det store med afbinding at gøre.

    Jo, det har da i høj grad - jeg er virkelig overrasket over, at du afviser at de to ting har en sammenhæng ???


  • #101   7. jun 2018 Noget er svært for nogen, andet for andre. Det ene er ikke mere korrekt end det andet. Det handler blot om hvem der ser.

    Hvem taler "korrekt" ? Jeg taler om overskud og psyke ..

    Ja, der findes da bestemt folk, der ikke ser hundene som de er - jeg har mødt en del med aussie og sheltie som kalder deres hunde "generte" .. det kan da godt være at du mener at det blot handler om "hvem der ser" - igen må jeg erklære mig uenig.
    Det handler om folk, der enten ikke anderkender deres hunds ringe psyke, eller også kan de bare ikke få øje på den.

    Jeg tænker, at opholder man sig primært med den type hunde, så vænner man sig til at de bare ikke er skide nervestærke og ser det som "normalt" og sådan er hunde bare.

    Det gør det bare ikke mere rigtigt - undrer mig over, at du kan mene, at det blot er et spørgsmål om "hvem der ser" .. ?????


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #103   7. jun 2018 At det har betydning er jo ikke til diskussion. Personligt har jeg oplevet at det ikke altid er så enkelt. Den hund jeg har haft som var mindst nervefaste var den der har været lettest at lære at være i bil og alene hjemme. Underligt egentlig

    Faktisk gik det helt af sig selv.

    I forhold til andre hunde gør jeg mit for at holde afstand. Som udgangspunkt går jeg ud fra at folk ikke har styr på deres hunde.


  • #104   7. jun 2018 #102

    Som jeg skrev - bevæger man sig udelukkende i bestemte miljøer med hunde af racer som dem du nævner, er det nok meget almindeligt at man tror, at svag psyke er helt ok.

    Man vænner sig jo så meget til skrøbelige individer, at de bliver normen tilsidst.

    EB ejere kan jo heller ikke høre hvor meget deres hunde puster.

    Men det ændrer dog ikke det faktum, at EB’erne puster - og at de racer du omtaler er hunde med en svag psyke, og ikke kun efter MIN mening ...


  • #105   7. jun 2018 Hold kæft en idiot smiley
    Åh ja.. Jeg havde ellers aldrig selv haft dårlige oplevelser med andre hunde og deres ejere, udover at det bare er irriterende når folk lader deres hunde komme hen, selvom jeg går med min hund i snor, eller tydeligt går ind til siden eller lignende.

    Det var så indtil for halvanden uge siden, da jeg gik tur med mine 3 hunde på en mark hvor hunde må være løse. Den ene hund var løs, de to andre var i snor. Da vi krydsede en sti stoppede min løse hund op og kiggede på en mand med to løse hunde der kom imod os et stykke væk. Jeg bad min hund om at gå videre, og det gjorde han pænt. Kort efter kom de to løse hunde styrtende hen til mig og mine, og min løse hund blev bidt i siden og måtte syes.

    Jeg er simpelthen så sur og ked af at min hund og jeg skulle have sådan en oplevelse. Heldigvis er han ikke blevet påvirket sådan så han er bange for andre hunde nu.
    Men jeg gider slet ikke at gå med min hund dernede længere, jeg går kun i snor med ham, og jeg går kun i skoven hvor de fleste har deres hunde i snor, og så bliver han kun sluppet på et lille lukket område.

    Jeg gider heller ikke at nogen anden hund skal så meget som snuse til min hund igen.
    Hver gang jeg ser nogen komme med en anden hund, tager jeg Silas over på den anden side, går helt ind i kanten og får ham enten til at kigge op på mig imens vi går forbi, uden at jeg overhovedet kigger på den anden hundeejer, eller også stopper jeg helt op, går helt ud i græsset og står med min hund tæt indtil mig indtil de er passeret. Alligevel sker det gang på gang på gang at folk ikke engang gider at stramme snoren op i de 2 sekunder de skal passere mig, så deres hund får alligevel altid lov til at gå helt ud i linen så den lige får snuset til min.

    Så irriterende. Jeg møder også så tit den der "slip ham nu, hvorfor slipper du ham ikke?" eller "de kender godt hinanden", fordi min mor går i samme område når hun har passet ham.
    Det er ærlig talt så røv irriterende at folk ikke kan forstå at man har hund på forskellige måder, det er SÅ irriterende at folk skal forsøge at bestemme hvad jeg gør med min hund! Jeg tror nogle gange det er pga. min alder, at folk bare tænker jeg er en overforsigtig pige og at fordi de er ældre end mig kan de tillade sig at "rådgive" mig. "Slip ham nu bare" - Hvorfor? Der var engang en dame der forsøgte at overtale mig til at slippe min whippet på en mark hvor der hoppede en hare rundt - og hvor hunde i øvrigt slet ikke måtte være løse..

    Det er som om folk synes det er synd at man har sin hund i snor.
    Forleden dag gik jeg tur med min mor og vores 3 hunde, og da vi skulle til at passere to damer med løse hunde hørte jeg den ene sige til den anden "de har næsten altid deres hunde i snor". Og jeg tænkte, hvor er det bare et dejligt ry at have!

    Men selv hvis jeg havde haft min hund i snor den dag, så kunne det sagtens være sket alligevel.

    Skulle lige ud med noget brok her! Det værste ved at have hund er sgu andre hundeejere nogen gange smiley (men det KAN også være noget af det bedste, når man finder ligesindede :D)


  • #108   7. jun 2018 Dengang jeg trænede agility var der mange der bandt deres hunde langs med kanten af banen. Der var sågar diverse anordninger til det de fleste steder. Jeg løb sammen med de almindelige agilityracer dvs shelties og BC'ere. Der var en larm uden lige når der var banegennemgange eller deres førere af en eller anden grund ikke lige var ved hunden. Det var især sheltierne der galpede op. Atmosfæren kunne nogen gange føltes helt 'elektrisk' af stress. Jeg satte altid mine hunde i bilen, når jeg ikke trænede med dem. Der skete lidt for mange af de ups'ere som Martine beskriver med at en hund på banen løb ud til de bundne eller at hunde kom løs og løb hen til hinanden. Og nej, hverken shelties eller BC'ere er altid supersøde overfor andre hunde; der var jævnligt et slagsmål eller andet kævl Det skulle mine terriers ikke være en del af; det gør ikke noget godt for nogen ! Det var ikke uøvede begyndere jeg løb sammen med. Det var garvede folk smiley Det er over ti år siden jeg stoppede med at løbe AG og jeg ved godt at der er sket meget i sporten siden, men afbindningerne ser jeg stadig rundt omkring smiley
    Har det noget med psyken at gøre om en hund kan finde ud af at sidde afbundet uden at hyle op. Ja, da; Det har i høj grad noget med psyken at gøre. Det handler om hvorvidt hunden har et mentalt overskud til at kunne håndtere en lidt stresset situation og så handler det også lidt om selvstændighed. Clinton har fx aldrig sagt et kvidder når man har bundet ham af; han lægger sig ned og følger med i hvad der sker. Det er ikke noget det nogensinde har været nødvendigt at træne. Det hænder at jeg binder en af mine hunde af hvis jeg fx lige skal være figurant for en holdkammy. Så går min lille turbohund i afslapningsmode på et splitsekund. Han elsker rondering og er totalt tændt på det, men kan godt kapere at ligge og kigge på at en anden hund laver øvelsen uden at hyle op. Perle er på samme måde. Det er hunde hvor der er tænkt meget over at hundene skal have en stærk psyke og gode afreaktioner i avlen. Når vi laver efter søgning i skoven så er vi nødt til at have hundene med ind alle fire. Da vi ellers kan komme til at bruge alle vores 2 træningstimer på at rende frem og tilbage til bilerne, der holde 1 km væk fra banen. Perle elsker eftersøgning, men kan sagtens ligge roligt og vente på sin tur uden at galpe op. Og hun ved da ganske udmærket hvad det er den hund der render rundt i skoven laver smiley Når det så er hendes tur så går hun fra afslappet og opmærksom til tændt og klar på den tid det tager at sige 'er du klar tøs?' Jeg træner sammen med 'brugshunde'. Dvs. arbejdsmodeller af deres respektive racer og de er alle sammen sådan. Det er helt anderledes end det jeg oplevede til agility; når ejeren hentede sin hund, der havde kørt sig selv helt op i et vildt stressniveau så var det ikke ligefrem gode banegennemløb, der blev præsteret. Hundene brugte ofte meget energi på at gø og dreje formålsløst rundt om sig selv i starten af banen i stedet for at kanalisere energien fremad og koncentrere sig om banen. Og min oplevelse af avlen af agilityhundene var at det med stressniveau, afreaktioner, selvsikkerhed, mentalt overskud osv ikke rigtigt var noget der var fokus på i den verden. Det kan selvfølgelig have ændret sig siden jeg stoppede i 2005 smiley
    Når alt dette så er sagt så kan man altså når rigtig langt med træning i situationen at blive bundet af og forholde sig roligt, men det kræver selvfølgelig at man dedikere noget træning til det alene og ikke forsøger at gøre to ting på en gang smiley


  • #109   7. jun 2018 #107

    Du skrev i et indlæg, som du vist er kommet til at slette, noget med at der var racer der gøede mere end andre når deres ejer forlod dem ... og så skrev du "shelties, islandske fårehunde m.m", så tænker at du formentlig selv har udmærket styr på, hvilke racer det er, du taler om smiley

    Det er en fin opremsning af alle de hunde der frekventerer din træningsplads .. jeg føler mig lidt fristet til et ... "og ???"

    Hvis du stadig, trods massiv omgang med så mange hunde, ikke er i stand til at konstatere, at der er forskel på psyke - og det ikke har en dyt med racer at gøre - så kan jeg kun endnu engang undre mig.
    Omvendt kan man ikke forpligte folk over evne.

    Du skal have al mulig lov til at fastholde dit postulat om, at psyke og adfærd ikke har noget med hinanden at gøre - jeg synes ikke rigtigt jeg trænger igennem med det omvendte budskab, selvom jeg har forsøgt. Det skal ikke skille os ad - jeg har mange på mit arbejde, som heller ikke ved så meget om hunde, men de er som super dejlige kollegaer alligevel smiley

    Mht det du skriver her :

    Jeg syntes måske nok vi er kommet vel langt fra emnet. Hunde luftes uden snor og uden at være under fuld kontrol.

    Så er det helt OK for mig - det var vist iøvrigt mig, der oprettede tråden og jeg synes nu kun det er spændende at tingene ryger lidt ud af diverse tangenter i en diskussion.
    Men hvis det også er et irritationsmoment, så kan du jo bare stå ved din beslutning fra igår smiley


    i går kl. 22:49
    Martine
    Du er dum og nedladende at høre på, så gider sgu ikke bruge tid på at debattere med dig mere.



  • #110   7. jun 2018 #105

    Det er giga træls, at man skal fremstilles som idioten, blot fordi man tager hensyn til sine medmennesker og tillader sig at forvente det samme til retur ...


  • #111   7. jun 2018 jeg tror folk som er normal til hverdag er mere vant til at der ikke kommer fremme folk med deres hunde. ud af det blå. men på nogle strande er der privat området (:

  • #113   7. jun 2018 De gør når de bliver ophidset, for det gør små alarmhunde og hyrdehunde der hyrder med stemmen gerne. ... og også fordi at de folk, der har disse hunde ikke gider / formår at få dem til at lade være smiley

    Jamen jeg ved i grunden ikke hvordan det er kommet til at hunde der gør = hunde med dårlig væsen ?
    Jeg tænker, at helt så sort/hvidt er det da vist ikke ? Der er lidt mere i det end at en hund gør - kig på den måde den gør på, hvordan agerer den imens.

    Og så er der iøvrigt også forskel på "totale nervevrag" og "skrøbelig / ikke ret god" psyke smiley



  • #115   7. jun 2018 #114

    Uha, du bliver ved med at tolke .. lad nu være - du er virkelig ikke ret god til det .


  • #119   7. jun 2018 Har en alarm hund der ikke gør... Han er sgu nok mere sär end jeg troede... Hahhaha

  • #121   7. jun 2018 Det er en virkelig kedelig situation at stå i. For på den ene side, så er det jo ham der er en åbenlys tumpe der ikke har styr på sin hund. Men omvendt, så må man jo også selv tage forbehold og handle ud fra situationen. Og situationen er jo potent når der tosser sådan en nar rundt - ja sorry..
    EDIT: eller nææh, ikke sorry.

    Sidste år nytårs dag havde Sally fat i nakken på en stor Schæfer der efter 3. gang løb hen til os fra ca 100m afstand fra ejer.
    3 gange kunne jeg se optakten til konflikt hvor den løb fra sin ejer, og ejer blev anråbt om sin hund. 3. gang løb den hen og lavede udfald mod. Og haps, så sad Sally der smiley

    Heldigvis fik jeg hurtigt fat i halsbåndet på Schæferen der hang i sad i saksen, råbte slip og gå til Sally. Fik "Losset" hunden afsted. Ikke engang der overvejede de 2 ejere at gå imod os og fortsatte ligeud da hunden kom retur. Vinkede med langemanden og gik den anden vej.


  • #123   7. jun 2018 Måske gider man bare ikke forsøge at undertrykke racens naturlige adfærd og instinkter. Det må folk vel selv om

    Ja gud bevares - jeg skal ikke være den, der bestemmer hvordan andre holder hund, blot de holder den væk fra min.

    Men de her undskyldninger der florerer - dem kan jeg til gengæld kun more mig over.
    Især fordi jeg har været nabo til en "alarm" race - og er det igen nu .. og at begge hundene (3 det ene sted og en nu) havde lært at holde mund.
    De virkede nu ikke specielt undertrykte - de havde nok bare nogle ejere, der gad at gøre en indsats for at naboer i området kunne undgå at høre på deres evindelige larm.

    Men ja, jeg kan godt se at hundenes udfoldelsesmuligheder MÅ overtrumfe almindeligt hensyn til andre mennesker ..


  • #124   7. jun 2018 Jeg oplever heldigvis meget sjældent idioter ude i verden. Jeg kan dog være lidt udfordret på Dorit, fordi hun er så lille og nuttet, og hun viser altid interesse for fremmede hunde - omend jeg ved at hun ikke vil hilse, men i stedet bide. Særligt er hun sur nede i klubben, for der arbejder vi - vi snakker ikke med hunde. Jeg stod og holdt pause med hende, og en af AG'erne kom med sin (løse) hund. Jeg siger at de ikke skal hilse, at hun bider. Han griner og lader sin hund fise hen til Dorit. Dorit bider. Kort efter kommer en anden AG'er med sin unghund. Jeg siger igen at Dorit ikke skal hilse, at hun bider. Vedkommende lader hvalpen rende hen til Dorit, som hakker unghunden i tuden.

    Ja, jeg skulle være gået med Dorit. Dog kender jeg hende efterhånden godt nok til at vide, at sådan noget ikke traumatiserer hende. Hun siger klart og tydeligt fra, ulmer lidt, og så er den skid slået.

    Jeg ved også præcis hvordan jeg skal introducere hende til nye hunde, som hun skal kunne fungere med, og hendes udbrud på løse hunde påvirker ikke hendes evne til at forholde sig til nye hunde, som introduceres ordentligt.

    Dorit er i øvrigt ekstremt nervefast, og hader at være bundet af. Bella er meget lidt nervefast, og har ingen problemer med at være bundet af (med mindre vi laver noget hun vil være med til, så larmer hun).


  • #125   7. jun 2018 ".... de havde nok bare nogle ejere, der gad at gøre en indsats for at naboer i området kunne undgå at høre på deres evindelige larm. " Jeg har jo også en 'alarm-hund' - eller i det mindste en der åbenbart elsker at høre sin egen stemme. Hun har nu altså lært at *Perle - hold så mund' betyder stop med at gø. Tænker ikke at mine naboer ville være super duper ovenud begejstrede for at høre min søde dober råbe ALAAAAAARM ALAAAARM ALAAARRRM 117 gange i løbet af døgnet. Vores genbo har til gengæld den holdning at hunde skal have lov at gø (og hun har da fortalt mig at hun synes det er synd at jeg beder min Dobermann tie stille - den er jo lavet til at 'sige til' smiley ). Så deres Australian Shepherd galper op så sådan ca 1 mill. gange i løbet af dagen (den er ude hele dagen), hvilket har skabt en lille nabokrig mellem vores genbo og ham lidt længere oppe af vejen der har natarbejde.
    Holdningen jeg mødte dengang jeg løb agility var at sheltier gøede og det kunne man ikke gøre noget ved; det var en del af pakken.
    Og ja, der er desværre mange der mener at hensynet til hundenes udfoldelsesmuligheder overtrumger hensynet til andre mennesker; det er jo også derfor man render ind i de klaphatte der ikke kalder Fido ind når de ser andre hunde/mennesker. Jeg mødte en lille hvid pelsting i morges - hanhund. Den lod hånt om ejeres forsøg på indkald og rendte glad hen til mine. Clinton opfatter heldigvis ikke de små pelsting som trusler eller noget så han er rimeligt overbærende selvom de spiller smarte overfor ham. Perle gad den ikke og sagde VOV. Ikke engang det at der er en temmelig stor hund, der siger SMUT til pelsdimsen fik damen til at skynde sig hen efter sin hund smiley Da hun endelig nåede frem sagde hun: 'Undskyld, men den er ikke så god til at komme når jeg kalder'. Mit svar var at så skulle snoren jo nok ikke tages af. Nej, det kunne damen så godt se....


  • #126   7. jun 2018 Mht at gø til agility, så har vi haft folk, der har forladt klubben, fordi vi har en ret striks anti-gø-holdning. De har fået værktøjerne til at arbejde med det, og så længe de har været indstillet på det, så har det været fint.
    Men dem der har haft holdningen om, at de ville pille glæden ud af hunden, hvis den ikke fik lov at gø og galpe sig igennem halvanden time - de har måttet finde andre steder smiley

    Værst var det, da vi i sin tid trænede i ridehus om vinteren (inden vi for alvor begyndte at arbejde med det)
    Hold nu OP, man havde ondt i hovedet efter 4 timer indendørs med alt fra karelere til västgøtaspidser, der bare stod og råbte op.


  • #127   7. jun 2018 Min er alarmhund, men han har da så sandelig lært at herhjemme gør man én gang (hvis der ér noget at alarmere om) og så er det nok.

    Men han må for min skyld gerne være spændt til træning og komme med nogle lyde. Den ene dag til træning er det den ene hund der måske larmer lidt og næste gang er det en anden. Det er ikke fordi hele holdet sidder og gør konstant, men noget bjæffen ind imellem ér der - og alle er så faktisk stille på banen. Vi har desuden husky'er på holdet - prøve lige at få dem til at være helt stille smiley

    Det er sådan set det samme hvis jeg sætter ham i bilen - han gør, fordi han ved hvad der skal ske. Sætter jeg ham i bilen efter træning, så lægger han sig ned og er helt stille.
    Sætter jeg ham udenfor en butik, så siger han ikke en lyd.

    Så jo, der er da noget i det, at jeg ikke har ville lære ham det. For jeg (og resten af holdet) oplever det ikke som et problem at hunden lige nogle gange udtrykker glæde over hvad der skal til at foregå. Til gengæld træner jeg det at være stille, når jeg synes der er grund til.


  • #128   7. jun 2018 Jeg tror at har man to ds sa råber de mere end en... smiley

  • #132   12. jun 2018 #30 6. juni Ejer af de 2 dejligste BorderCollies.
    Du spørger: "Hvor stammer dette trend fra med at lade sine hunde løbe rundt overalt
    og intimidere og opsøge andre hunde? "

    Jeg mener det hovedsagelig stammer fra Naturen.

    Du spørger også: "Er det hundeskolerne/træningsstederne der praktiserer dette
    og sender hundeejere ud med denne tro?
    skete det da hundeskovene blev opfundet? "

    Det mener jeg også, hovedsagelig stammer fra Naturen.

    Og så skriver du: "Håber snart det vender, og folk begynder at kere sig lidt om
    at træne i at have styr på deres hunde, træne dem i indkald, lære dem ikke
    at opsøge andre, og tage hensyn til andre mennesker og hunde i det offentlige rum."

    Det kan jeg godt forstå, at du håber, ud fra det faktum, at de fleste mennesker mener,
    at den måde mennesker lever livet på, er det ideelle.
    - Men det "mærkelige" er så bare, at mennesker er så utilfredse, med alt muligt.
    Blandt andet det som naturen har fremstillet.
    Så det er sandsynligvis derfor, at menneskene laver deres egne love og leveregler,
    der hovedsageligt er i direkte strid med Naturens love og regler,
    som jo fungerer fint på alle andre samfund, lige bortset fra menneskesamfundene,
    som laver deres egne love og leveregler.

    Og så vil jeg lige tilføje, at min hund, så vidt muligt går uden snor på,
    og hilser på de fleste hunde!
    - Det er dog gået lidt tilbage i de senere år, da hundeejere og deres hunde
    er blevet en del mere aggressive, end de var tidligere.
    - Men stadig træffer vi da - heldigvis - hunde hvor ejerne siger.
    "Min hund kan altså ikke lide andre hanhunde".
    Og når vi så får en lille snak om det, viser det sig ret hurtigt,
    at de sagtens kan være løse, sammen med min 8 årige hanhund,
    som er rigtig god til hundesprog, sandsynligvis fordi han det første år,
    var sammen med en masse hunde, af egen race samt en del "si vov vov-er".

    Men mennesker og især børn, holder min hund afstand til,
    sandsynligvis fordi mennesker er de farligste levende væsner på Jorden.

    Det er der desværre rigtig mange børn der er kede af, at selv om de får lov at prøve på min hunds præmisser, så må de opgive. Nogen har endda prøvet efter min anvisning, og med "vestegnens bedste godbidder", i op til 20 minutter, og har så givet op.

    Muligvis er det noget han har lært af mig, da jeg har 85 års dårlige erfaring
    med en hel del af mine medmennesker.
    - Uanset jeg også har mange GODE venskaber og relationer til mange mennesker!


Kommentér på:
Den omvendte verden ??

Annonce