{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
793 visninger | Oprettet:

Tabt ned på ryggen, holde øje med? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg har ude på en dejlig aftentur med en veninde og hendes hund da vi møder en mand og hans hund vi har mødt og leget med nogle gange på vores gåture.. Vi slipper hundene så de kan lege som de plejer og manden gir sig så pludselig til at løfte Mille, (det går ret stærkt alt det her så jeg når ikke at reagere), han har overhovedet ikke styr på hende og holder hende ret uhensigtsmæssigt og hun forsøger at strække sine ben ud så hun kan komme væk fra ham og i det jeg begynder at forsøge at vil tage Mille væk fra ham da jeg kan se den er gal taber han hende direkte ned på ryggen (på en græsplæne) Bagefter siger han INTET.. Han siger ikke undskyld eller at/om han er forsikret eller noget som helst - hvilket jeg ihvertfald selv ville ha sagt hvis jeg havde lavet sådan et dumt stunt!! Men okay han blev måske også forskrækket.. Man reagerer jo selvfølgelig forskelligt..

Jeg er simpelthen så frustreret, ked af det og vred!! Man løfter simpelthen bare ikke en hund man kender så lidt op!! Er langt fra alle hunde der kan li at blive løftet! Er virkelig vred over hele situationen

Lige efter faldet gik hun måske en lille smule anderledes end hun plejer men på vejen hjem blev det ihvertfald tydeligt at hun har ondt/har fået et slag..

Er der bestemte tegn jeg bør være ekstra opmærksom på udover halthed, "forkert gang" og generelt smerter? Og er der noget udover ro jeg kan gøre for hende pt?

Hun får pt binyrebarkhormon 2mg medrol.. Dyrlægen sagde at det kunne hæmme eventuel hævelse og hjælpe på smerterne men også jo så kunne skjule hendes symptomer i nogen grad..

Har det ENORMT skidt over det her og vil hende bare det bedste.. Er skide ræd for lige præcis rygproblemer/skader da de franske bulldogs jo desværre i forvejen er disponeret.. Skal dog lige siges at jeg har fået taget røntgen tidligere og hun har virkelig flot ryg/hofter.. Men derfor kan sådan et fald fra så høj en position jo desværre godt give en skade

Nogle forslag til hvad jeg evt kan gøre for at undgå hun måske fremover vil ha det skidt med at blive løftet?

Kommentarer på:  Tabt ned på ryggen, holde øje med?
  • #1   11. jun Se an og hold øje med hende. Virker hun øm eller stiv og i smerte i morgen , ville jeg kontakte dyrlæge. Håber alt går godt og det kun er chokket

• #2   11. jun Tak..

Håber jeg også noget så inderligt..

• #3   12. jun Personligt havde jeg nok valgt at få hende mærket igennem.
    Fella faldt ned fra sofaen for et par år siden og landede på ryggen. Der var ikke noget at mærke på hende, men det gav alligevel en lille skævhed i bækkenet, som med tiden udviklede sig til at blive en skævhed på 5 cm og mange spændinger. Så jeg ville lige få hende tjekket igennem af en kiropraktor eller lignende for en sikkerheds skyld. Det er slet ikke sikkert at der er noget, men så får du også selv ro
    Og så vil jeg bare sige ØV en kedelig oplevelse

• #4   12. jun Ja det var en rigtig træls oplevelse både for Mille og jeg..

Nu får hun lige lov til at få nogle dage med ro med mindre hun stadig viser tegn på smerter imorgen - så kommer hun til vores dyrlæge/kiropraktor med det samme.. Men hvis det går fint så venter jeg lige til hun er kommet sig over selve slaget så det måske er nemmere at skille tingene lidt ad, fordi hun vil jo nok ligemeget hvad være øm fra slaget selv hvis der ikke er sket andet..

Men god ide lige at få det tjekket

• #5   12. jun Se evt. om du kan få fat i hans forsikringsoplysninger ... hvis det bliver nødvendigt at skanne etc. så er det godt at have dem på hånden.
    Jeg ville ikke vente. En hund der får binyrebarkhormon kan netop skjule ret voldsomme skader, og forværre dem.

Men jeg er så også virkelig hys. Du kender hunden bedst.

• #6   12. jun Må overveje at kontakte ham vdr forsikring - hvis han da har en.. bliver nok næppe en behagelig samtale taget i betragtning af at han intet sagde og ikke mente der var sket noget og at det ikke var noget særligt.. sådan sys jeg ihvertfald umiddelbart han virkede på mig..

Tænker at selvfølgelig kan binyrebarkhormon godt skjule en evt skade i nogen grad men med så lille en dosis? Det er trods alt kun 2mg medrol og hun er kommet ned på hver anden dag nu.. Eller har du erfaringer med at så lille en dosis kan sløre selv store skader?

• #7   12. jun Min vov var meget meget følsom over for Medrol. Hvis andre hunde skulle have 16 mg. skulle hun kun have 2 mg. Og på 2 mg. blev hun symptomfri i løbet af et kvarters tid, selv efter et voldsomt allergianfald ...
    Hunde er forskellige, så jeg ved ikke hvordan det er med andre hunde.

Men jeg ved, at min svigerinde har måttet aflive 2 Franske Bulldogs pga. rygproblemer, på trods af intensiv behandling ... så de virker noget sarte, hvad det angår ... Her er det selvf. også individuelt alt efter opdræt etc. tænker jeg.

Min fornemmelse er, at sådan en størrelse i forvejen ofte har en ret høj smertetærskel.

Men igen, stol på dig selv og intuition, du kender din hund bedst, og hvis du stoler på din dyrlæge er jeg sikker på, at I gør hvad der er bedst for din vov.

Jeg var blevet stikhamrende tosset, hvis ellers jeg kunne komme mig hurtigt nok over chokket, hvis det var min hund, der havde været udsat for det der.

• #8   12. jun De franske er meget skrøbelige mht ryggen pga de næsten alle har en eller anden grad af misdannelser men som skrevet i indlægget er Mille heldigvis en af de få og har virkelig flot ryg - dyrlægen sagde det var de pæneste billeder af en fransk i årevis (ryg, hofter, knæ, albuer).. så hun er heldigvis ikke nær så skrøbelig som andre i den situation, selvom et fald af den art selvfølgelig kan gi skader, misdannelser eller ej.. Men det er også pga disse misdannelser at de franske er mere tilbøjelige til at få diskusprolaps osv.. - Har også selv haft en der måtte aflives pga dårlig ryg/misdannelser og smerter Det er frygteligt og er også en af grundene til at jeg er skide vred da jeg ved at rygskader er noget af det værste og at franske er udsatte!! Jeg ved da virkelig heller ikk hvad pokker han havde gang i.. det gør man altså bare ikke!! Og når lort sker så tager man ansvar og siger undskyld.. er lidt i chok over hele hans adfærd... lige bagefter prøvede han at få hende til at løbe for at se om hun var kommet noget til og han virkede ikke som om han forstod spor af hvor alvorligt det faktisk kan være.. Men ja, kan selvfølgelig være han også var chokket, jeg blev ihvertfald utrolig chokket, bange og vred.. og ja, det hjælper jo heller ikk noget at være vred, han gjorde det jo ikk i en ond mening, men det er altså mit kæreste eje det er gået udover!

Må prøve at ta stilling til det imorgen og ringe til dyrlægen og høre om hun mener jeg skal komme ud imorgen eller vente alt efter hvordan Mille har det.. Også må jeg overveje om jeg skal ringe til ham imorgen (min mor har heldigvis hans nummer) eller om jeg skal vente og se det lidt an - tænker jeg gerne vil ha dyrlægen med indover..

Kryds lige fingre for min dejlige lille primadonna.. Magter simpelthen ikk hvis hun har fået en alvorlig skade

• #9   12. jun Her krydses hvad krydses kan

• #10   12. jun Ziva faldt som stor hvalp med fra en bænk i hundeskoven. Der var intet at mærke på hende før senere. Vi måtte køre op til Lone fra The Touch.dk for at få rettet en skævhed.

Jeg havde nok fået hende tjekket. Tror nok det kostede 500 kr at få hende følt igennem

• #11   12. jun Er også det jeg gør, men først lige et par dages ro så selve slaget får lov til at fortage sig så man måske nemmere kan se/mærke andre eventuelle skader.. med mindre hun selvfølgelig får/har ondt.. Pt virker hun heldigvis helt okay nu, der er ingenting at se/mærke umiddelbart efter hun har fået lidt ro her i nat.. Så bare at hun virker okay lige nu er rigtigt betryggende da det jo nemt kunne være gået rigtigt rigtigt galt.. Håber det forsætter på den måde.. Så må vi se om nogle dage hvad dyrlægen/kiropraktoren siger hvis det forsætter sådan

• #12   12. jun Sikke da en oplevelse. Jeg forstår godt, at du er chokeret, sikke da en idiot, den mand.

Men jeg tror umiddelbart godt, at både dyrlægen og en (dyrlægeuddannet) kiropraktor kan skelne mellem smerter forårsaget af slaget og så smerter af en eventuel skade - vil du ikke også selv få mere ro, hvis du lige får hende gået igennem?

God bedring med hende.

• #13   12. jun Taget i betragtning af hvor vilde stunts mine hunde kan lave i løb, hop og leg uden at blive skæve eller slå sig, så ville jeg ikke være super bekymret når det var et fald ned på en græsplæne. Altså hun kan sagtens have slået sig, men jeg tror ikke der sådan lige sker større skade end at ryggen kan have fået en skævhed.

Så jeg ville få hende tjekket hos massør/kiropraktor som du også gør. Men jeg tror ikke der er grund til at lave et stort nummer ud af det og få fat i mandens forsikring.

Enya blev også tabt som hvalp (ikke af os) og ned på klinker. Der skete intet. End ikke en skævhed. Ayo faldt også ned på ryggen på vej ud af bilen og ned på fliser. Der skete heller ikke noget.

• #14   12. jun Har lige snakket med både en dyrlæge (Dog ikk hende jeg plejer at bruge) og Århus dyrehospital.. Begge mener ikke der er grund til at få hende undersøgt hvis hun som nu ingen tegn viser på smerte.. og der er umiddelbart ikke noget at gøre yderligere som situationen er nu.. De siger også at det man primært er bange for med sådan et fald er en diskusprolaps, og det ville 2mg medrol hver anden dag på ingen måde kunne maskere.. Hun kan selvfølgelig ha fået et blåtmærke, være øm efter slaget eller ha ondt i musklerne men det skal bare ha ro og forsætte med medrol.. (Den ene var dog usikker på om ro overhovedet var nødvendigt da hun ingen symptomer ser ud til at ha) - tænker dog at en form for ro vil være bedst..

De mente desuden ikke at jeg skulle gå til kiropraktor før efter en uge, således at man ikke gør yderligere skade (der kan godt gå nogle dage før man ser det fulde omfang eller før det udvikler sig), de mente også at jeg ville kunne se symptomer hvis en kiropraktor var nødvendig til trods for medrol'en..

Overvejer dog stadig at ta en tur til kiropraktor/dyrlæge om en uge, om ikk andet for at vide hun er okay.. Nu vil jeg ihvertfald se det an.. også bliver det gåture i snor, ingen hundeleg, ingen trappegang og ingen vilde hop osv (omend ikke kun helt korte gåture, ellers begynder banditten bare at hoppe rundt og være vild, og kan på den måde komme mere til skade end ved rolig gang)..

Var nu dejligt at få bekræftet at medrol ikke kan maskere smerterne så meget at jeg ikk stadig vil kunne se at hun har ondt.. Det er betryggende

Ser indtil videre ud til at hun er sluppet meget billigt fra det Damn jeg er lettet..

Nå, nu vil jeg få lidt mere søvn - har været vågnet en million gange i nat, hver eneste gang Mille bevægede sig.. Tak for jeres hjælp!

Lige et sidste spørgsmål til jer der har oplevet skævhed efter traume.. Hvad var symptomerne/hvordan kom smerterne til udtryk? Og var det tydeligt at se at hunden havde smerter?

Tusind tak

• #15   12. jun Øv en dum oplevelse Håber at Mille er ok !!

Men det lyder som en god idé at få en kiropraktor til at kigge på hende, om en uges tid.
    Jeg har selv måtte afsted med en hund, som fik problemer med nakken, efter et fald ned af min trappe. Symptomerne viste sig først flere måneder senere. Hun fik ondt i ryggen, spændte op, og min normale dyrlæge mente, at det var i lænden problemet sad. Kiropraktor kunne så konstatere, at problemet sad i nakken. Det resulterede desværre i nogle nerveskader, som gjorde at hun havde tendens til at tumle lidt, og det blev aldrig bedre.

• #16   12. jun Øv at det aldrig blev bedre Umiddelbart ser det stadigvæk ud til at hun er okay men ja, der kan gå tid for man ser det fulde omfang - det er skræmmende!!

• #17   14. jun Det er ret skræmmende, at de kan skjule eventuelle skavanker, så man meget let kan overse problemerne
    Både fransk bulldog og pekingeser, er nogle stædige og seje bæster, som normalt ikke er pjevsede, så det kan være svært at opdage, hvis de har ondt/bliver syge, så man skal være ekstra obs på den type hund.
    Håber at Mille er sluppet, uden mén !!

• #18   15. jun Ja og Mille er virkelig en sej lille skid - så jeg holder Viiiiirkelig øje med hende!!

Heldigvis ser alt super fint ud og hun har idag fået lov til let leg og en længere gåtur (hun var simpelthen ved at springe i luften og lavede ting der bestemt heller ikke ville være godt for en evt dårlig ryg).. Det gik rigtigt fint og hun var præcis som hun plejer før, under og efter Har prøvet at tjekke om jeg kan se en reaktion ved at "trykke" på rygraden som dyrlægen gør det og hun viser ingen tegn på smerte..

Kan næsten ikke forstå hvordan pokker hun kan være sluppet helt uden skade fordi det var dælme voldsomt og hun landede nærmest helt drejet (forpartiet drejede mod en side og bagpartiet den anden vej) og direkte om på ryggen.. Så virkelig voldsomt ud!! Takker seriøst min skytsengel!! Kunne så nemt være gået grueligt galt..

Og ja, det er super skræmmende både at binyrebarkhormon kan skjule eventuelle smerter og samtidig at hun er af en race der sjældent viser tegn på smerter.. Gør mig da ihvertfald ikke mindre bekymret..

• #19   15. jun Heldigvis er den type hunde normalt også ret solide, så forhåbentligt er der ikke sket noget.
    Men hun vil i hvertfald ikke tage skade af, at komme en tur forbi kiropraktoren om nogle dage.
    Meget fornuftigt med en god og rolig gåtur. De skal jo holdes i gang.
    Fortsætter med at krydse fingre for Mille

• #20   15. jun Tak

Kommentér på:
Tabt ned på ryggen, holde øje med?