{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.277 visninger | Oprettet:

Norge indfører forbud {{forumTopicSubject}}

Blot til oplysning, hvis I ikke er opdateret.

Nå vil det ikke lenger være tillatt å innføre gatehunder til Norge.

Import av gatehunder er en stor trussel mot dyre- og folkehelsen i Norge. For å beskytte dyr og mennesker fra potensielt dødelige sykdommer har Mattilsynet strammet inn forvaltningen kraftig.

Hva er nytt?
•Du må kunne dokumentere at hunden har vært i ditt eie og under din kontroll i over 6 måneder før innreise til Norge.

•Gatehunder regnes ikke lenger som handelsdyr, og du kan derfor ikke bruke det kommersielle regelverket for å hente gatehunder i utlandet.

•I praksis betyr dette at det ikke lenger er mulig å reise til utlandet og hente gatehunder.

De nye reglene rammer ikke seriøse importører av hunder til Norge eller deg som skal på ferie med hunden din.

Du kan lese mer om hva dette betyr her:

https://www.mattilsynet.no/…/reglene_for_innforsel_av_gateh…

Har du spørsmål? Bruk gjerne reisekalkulatoren vår eller kontakt oss her på facebook. Du kan også ringe oss på 22 40 00 00 hvis du trenger hjelp til å forstå reglene.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Norge indfører forbud
  • #2   13. jun 2018 Det er sund fornuft.
    Godt gået Norge!


  • #3   13. jun 2018 Jeg håber faktisk også DK følger efter.

  • #5   13. jun 2018 J0hn?


  • #9   13. jun 2018 Ja, der er da godt nok ramaskrig over det. Jeg synes det er så fint - folk forstår desværre ikke, hvilken reel trussel det er.

  • #11   13. jun 2018 Jeg synes det er fint - og håber at nogen af de de ønsker at gøre en forskel for gadehunde istedet flytter deres indsats til stedet hvor problemerne er...

    *De to små*
    Er et hjem med mad ikke det bedste for alle hunde... du må vist lige uddybe??


  • #13   13. jun 2018 Jeg synes også det er sund fornuft. Håber ligeledes DK følger efter, men kan det lade sig gøre? DK er jo medlem af EU og det er Norge, mig bekendt, ikke.

  • #14   13. jun 2018 Ja man kunne håbe dk følger trop..

  • #15   13. jun 2018 Så må vi vidst i samme nu forbyde at rejse ud af landet med vores kæledyr. De skulle nødig slæbe sygdomme med hjem til Danmark fra ferierejsen.
    Problemet ligger i at der ikke altid er styr på bl.a. vaccinationer af gadehunde. Mere kontrol ved import og bøde, hvis krav ikke overholdes vil kunne løse dette problem og lade dem, der ønsker at have gadehund have gadehund.
    Forstår slet ikke modstanden.


  • #16   13. jun 2018 Der blev lavet denne undersøgelse i 2014, og den forklarer ganske fint, hvorfor kæledyr på rejse IKKE medbringer samme sundhedsrisiko som importerede gadehunde.

    https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Dyresundhed/Sygdoms-gruppen/Hunde%20smitterisici%20ved%20indf%C3%B8rsel,%20DTU%20Veterin%C3%A6rinstituttets%20rapport.pdf


  • #20   13. jun 2018 Holly læs indlæg 17 feks.. derfor

  • #22   13. jun 2018 Holly, det skulle man tro, men det er desværre ikke sådan det hænger sammen.

    Min tidligere nabo fik en gadehund hjem fra Bosnien (tror jeg det var). Den var beskrevet med et skønt temperament, renlig, nem og alt der ellers sælger.

    Den var BEFÆNGT med flåter. Ikke sådan nogle danske flåter, men nogle små, bitte nogle, der sad i kager under trædepuderne og så ellers drysset ud over hunden. Den var angst, og da de spurgte organisationen hvad de skulle gøre, modtog de et glas Clomicalm med posten.

    Jeg fik givet hunden noget Bayvantic, og det væltede af med flåter. Jeg har aldrig set så mange samlet på et sted før. Hundens angst og urenlighed formåede de ikke at gøre noget ved, og hunden endte med at ryge videre et par uger senere.

    John, hvis ingen har fortalt dig det før, så kan vi aldrig se dine emojis fra tablet som andet end “???”. Hvis du vil bruge nogle som alle kan se, skal du bruge dem hvor dy trykker på smileyen over tekstfeltet.


  • #23   14. jun 2018 #17
    Leishmania er da ikke smitsomt?

    Er det ikke noget hundene får fra en sandflue som vi ikke har i Danmark?


  • #25   14. jun 2018 Det har jeg godt nok aldrig hørt om før. Og jeg kan heller ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre. Det er jo ikke en virus, bakterie eller en orm, det er en parasit der ligner Malaria parasitten som overføres af myg og lever inde i cellerne.
    Og malaria smitter som bekendt ikke.


  • #26   14. jun 2018 Der står heller ikke noget om smitte ved kontakt med smittede dyr eller mennesker her f.eks: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/infektioner/tilstande-og-sygdomme/importsygdomme/leishmaniasis/

    Edit: Der står faktisk "Visceral leishmaniasis (kala-azar, "sort feber") overføres også mellem mennesker, især i tæt befolkede områder, hvor regulære epidemier kan optræde".
    Der kan man bare se.. Kender en hund med sygdommen. Måske jeg skal stoppe med at kysse med den. smiley


  • #27   14. jun 2018 Lol, ja det var nok alligevel en god idé smiley

  • #29   15. jun 2018 Må indrømme, at jeg synes, at det er træls med sådan et forbud.
    Men er også godt klar over, at en del foreninger ikke har været seriøse nok, og at der har været fusket med vaccinationer og papirer, så jeg forstår godt hvorfor forbudet kommer smiley
    Jeg har selv spanske gadehunde, og har mødt en del spanske gadehunde. Ingen af dem har haft de store helbredsmæssige udfordringer. Men de er også kommet til DK via seriøse foreninger, som har været grundige i deres forarbejde.


  • #30   15. jun 2018 Linda - Hvis klimaet ændrer sig og sandfluen kommer til DK, hvad har det med gadehunde at gøre?

  • #32   15. jun 2018 Det har da stadig ikke noget med gadehunde at gøre!

  • #34   15. jun 2018 Hmm - vi importerer jo andre sygdomme efter at grænserne er blevet så åbne og verden er blevet så lille, så det er nok noget vi må vænne os til ..

    Mht gadehundene synes jeg det er klogt nok med de regler Norge har indført - tror desværre bare ikke, det kommer til at blive en realitet her i Danmark,


  • #36   15. jun 2018 #35

    Vi skal lige huske, at de der 10-12.000 hunde der iflg DKK må lade livet, ikke allesammen bliver udbudt til formidling smiley
    SÅ mange sidder der trods alt heller ikke på de danske internater.

    De fleste mennesker, der skal af med deres hund grundet det ene eller det andet, kører den jo bare til dyrlægen.


  • #37   15. jun 2018 Jeg studser lidt over definitionen:

    Hva regnes som en gatehund?
    Gatehund er et begrep som omfatter flere typer hunder, blant annet:
    Hunder fra sheltere
    Eierløse hunder
    Hunder med ukjent bakgrunn

    Hvorfor er fx. en portugisisk podengo-blanding fra et internat dernede "farligere" at få til Norge, end en tilsvarende podengo med stamtavle?
    Jeg kan sagtens forstå det, hvis det er fordi man oplever, at der er for mange gadehunde, der ikke trives som familie-hunde, men hvis det er pga. sygdomme som bla. Leishmania, så giver det da ingen mening?


  • #38   15. jun 2018 DK plejer jo at følge Norge i deres regler vedr. hunde, lige bort set fra at vi plejer at skærpe dem en smule. smiley

    Så mon ikke at DK snart følger efter med forbud.

    I øvrigt er det vil også ret svært at argumentere for import af noget, som er et problem i et land. Vi har i forvejen for mange hunde på internater, hvorfor skulle vi importere flere?


  • #40   15. jun 2018 Jeg tror ikke, man kan vaccinere mod Leishmania?

  • #42   15. jun 2018 #37 Stambogshunde er der meget mere kontrol med fra de bliver født, derfor.

  • #43   15. jun 2018 Men altså - der er vel ingen, der i ramme alvor vil hævde, at en gadehund har større sandsynlighed for at blive stukket af en myg (der smitter med leishmania) end en hund med stamtavle?
    Jeg tror altså ikke at myggen har fine fornemmelser smiley


  • #46   15. jun 2018 Præcist - Det ville være trist at få sygdommen til DK.
    Men den kommer med sandfluerne og ikke gadehundene!


  • #47   15. jun 2018 Den kommer da med begge dele Inge.. Men pt har vi ikk sandfluen heroppe og bare fordi mennesker også kan være smittet behøver vi jo ikk ligefrem åbne sluserne for flest muligt smittede! Tror på at chancen er større for at en gadehund der går årevis på gaden er smittet end en turist i en uge feks.. - desuden kan mennesket reagere på symptomerne hvor gadehundenes sygdom ofte bliver overset i lang tid fordi de ikk selv kan sige noget.. plus det kan ligge i dvale i op til 7år..

    Der er da voldsom forskel..


  • #48   15. jun 2018 Ja, og ulven æder små børn smiley

  • #49   15. jun 2018 Sys det er en super naiv tankegang..

  • #50   15. jun 2018 Hvis hunde med Leishmania smittede mennesker, så er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at så ville man aflive dem.
    Det gør man ikke, man behandler dem.
    For sandsynligheden for at smitte et menneske er stort set ikke eksisterende.
    Om vi skal indføre forbud mod indførelsen af gadehunde, har jeg ikke taget stilling til.
    Jeg kender to, begge græske.
    Den ene er bange for alt og alle, og den anden er så hjulbenet, så det gør ondt bare at kigge på den.
    Jeg synes, det kunne være mere spændende at forske lidt mere i, hvorfor der bliver aflivet så mange hunde i DK.
    Hvor kommer de tal fra? og hvem er det der afliver dem?
    Min dyrlæge gør det i hvert fald ikke!
    10.000-12.000 raske hunde årligt.
    Det svarer til at der hver dag året rundt bliver aflivet 30 hunde!
    Er det fordi folk ikke ved, at de aflevere deres hund hos dyreværnet eller dyrenes beskyttelse?
    De gange jeg har besøgt deres hjemmesider, synes jeg ikke, der er specielt mange hunde!


  • #51   15. jun 2018 Det er da så evigt ligegyldigt om det er mennesker eller andre dyr de smitter.. De bør slet ikk indføres hvis de er syge og MANGE foreninger gør ikk deres job godt nok mht sundhed og sender desuden angste hunde herop og aggressive hunde herop der altså både udgør en trussel sundhedsmæssigt og mht bid, men det er i den grad også synd for både hund og ejer når der ikk fortælles ærligt om eventuelle problemer! Desuden er det næppe den eneste sygdom de kan slæbe med..

  • #52   15. jun 2018 Det er desuden da det værste argument at hvis det smittede mennesker så blev hunden bare aflivet! Feks giardia kan smitte hunde, katte og mennesker og er FUCKING svært at slippe af med i nogle tilfælde (og gensmitte risikoen er desværre okay stor) men der behandler man da også hunden fremfor at aflive, ligesom med andre zoonoser..

    Desuden står der hvis du læser at det kan smitte mennesker dvs det er ikke et spørgsmål om "hvis det kan smitte mennesker", det er fakta smiley


  • #53   16. jun 2018 At du mener, at vi skal forbyde indførelsen af gadehunde, accepterer jeg fuld ud.
    Måske mener jeg også selv det, når jeg mærker efter.
    Om de udgør en trussel, fordi de har større sandsynlighed for at skambide folk, det skal jeg ikke blande mig i.
    MEN lad vær med at brug letkøbte argumenter som at Leishmania smitter fra hunde til mennesker.
    Det er ikke korrekt.


  • #54   16. jun 2018 Jeg synes nu det er relevant nok.
    Kan hunde smitte hunde har vi et problem.
    Og det kan de så.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4862214/

    For the future this might be especially relevant for non-endemic countries without known vectors where the number of infected dogs is increasing owing to journeys to endemic areas or the import of infected animals.


  • #55   16. jun 2018 Kan hunde smitte hunde med Leishmania ved bid?
    "Conclusion:
    This may be the first report of transmission of L. infantum through bite wounds from a naturally infected dog in Germany".
    Diskussionen gik på, om hunde kunne smitte mennesker!
    Men det ændrer jo stadig ikke ved, at den inficerede hund har fået sygdommen ved et bid fra en sandflue.
    Sandfluen skelner ikke mellem gadehunde og andre hunde!
    Så skal vi helt stoppe import af hunde, da de potentielt alle kan være smittede, samt at forbyde danske hunde at tage på ferie i sydeuropa!
    Jeg forstår udemærket, at mange gerne vil have et forbud mod gadehundene, men jeg bliver lidt knotten, når man ukritisk slynger om sig med fine navne på sygdomme, man tilfældigvis har læst på en eller anden side.


  • #56   16. jun 2018 Personligt er jeg ret ligeglad, med de der sygdoms historier. Jeg tror ikke vi slipper uden om problemerne alligevel i længden.

    Jeg har til gengæld svært ved at forstå hvad det skal hjælpe at hente de stakkels hunde herop.

    Har jeg problemer med min hund, så kører jeg den heller ikke til Grækenland og dumper den dernede.

    Det vil simpelthen være for åndsvagt. smiley


  • #57   16. jun 2018 Der tror jeg så, at du Martin, har fat i noget af det rigtige.
    Det er åbenbart "hip" at have "en græker".
    Lige så vel som, at alle mennesker ved, at der er en race der hedder "Labradoodle".
    Men langt færre mennesker ved, hvad DKK er!
    Måske noget med nogle alenlange stamtavler, der bruges, hvis man vil udstille sin hund.
    Og stort set ingen ved, at man kan aflevere sin brugte hund på et internat!
    For så havde de vel været fyldt op og behovet for "en græker" have været ikke eksisterende!


  • #59   16. jun 2018 Sofia - Det jeg vil frem til er, at der er "nogen" der er bedre end andre til at markedføre sig selv.
    For nej, Labradoodle er ikke en race, det ved du og jeg, men masser af mennesker tror på det.
    Ellers ville de vel ikke give 12-15.000 kr. for en blanding!
    Og formidlings kontorene for græske og spanske hunde, må også være gode til at markedsføre sig selv, siden de har så mange kunder i butikken!


  • #61   16. jun 2018 Altså du siger det er forkert at de kan smitte mennesker, men det blev igår undersøgt af en der heller ikke troede det kunne, men vedkommende fandt frem til at det kan det..

    Derudover så jo, selvfølgelig er der større sandsynlighed for bid når en hund er super angst og har nogle andre instinkter/vane for at måtte forsvare sig på en anden måde - at man kan være i tvivl om det forstår jeg ikke..

    Og derudover så er der dælme forskel på smitterisiko i forhold til om man har været i landet i feks 7-14 dage eller årevis ligesom mennesker kan fortælle at de oplever symptomer, det kan hunde altså ikke.. Ergo kan det også gå længere uden at blive behandlet.. og altså, du kan ikk forbyde mennesker indrejse men du kan stoppe smitterisiko ved hunde både mht den sygdom og så mange andre.. Dertil kommer så det med at vi selv har masser af hunde der har brug for nye hjem her i dk, og at mange gadehunde har svært ved at omstille sig til et liv i dk - og du aner ikke på forhånd hvilken hund du står med.. Det er da synd for hunden..

    Men vi er åbenbart bare uenige i mange ting mht dette emne og fint for det.. Ser ingen grund til at forsætte debatten, vi kommer vist ikke længere herfra smiley

    Ha en dejlig dag allesammen smiley


  • #64   16. jun 2018 Bestemme om du skal ha en god dag, eller? smiley

  • #66   16. jun 2018 Aha :s At jeg ikk ser grund til at forsætte debatten betyder vel ikk jeg kan skrive til andet smiley Eller læse med..

  • #68   17. jun 2018 Jeg er på ingen måde ekspert på leishmania, men man kan vel behandle hunde, der formidles til Nordeuropa ?

    Jeg købte Celtia i Italien i sandfluesæsonen, og hun fik en behandling inden afhentning og jeg fik en dosis med til en efterfølgende behandling en måned senere. Det var rent forebyggende, og det kan vel også gøres ved gadehunde, hvis viljen er til det.

    Jeg synes så, at der er andre grunde til at det ikke er ideelt at importere gadehunde, f.eks. er det mit indtryk, at ikke alle organisationer oplyser og screener de nye hjem særlig godt, ligesom mange modtagere af gadehunde ikke virker til at sætte sig ind i, hvad de får hjem. Bare se de mange tilfælde, vi ser, af gadehunde der stikker af fra ny ejer inden for de første dage. Hvis folk bare tror de får en sød hund, der er taknemmelig for at blive reddet, så er det dømt til at gå galt i mange tilfælde.

    Jeg må dog også sige, at jeg har mødt rigtig mange dejlige galgoer, der er reddet fra Spanien, og som har både fået gode liv og været til stor glæde for deres ejere.

    Jeg tror nu, at hvis folk virkelig skaffer sig en gadehund, for at fremstå "gode", så er de også dømt til at skuffes. Hvis hg's reaktion er noget at gå efter, er sandsynligheden større for at de bliver haglet ned. Og jeg ser faktisk den samme holdning mange steder irl.


  • #69   17. jun 2018 Diskussionen skal heller ikke afspores af, hvorvidt hunde med Leishmania udgør en fare for befolkningen eller hundestanden smiley .
    Fifi blev også vaccineret mod Leismania et år, ( to eller tre gange), hvor vi en juli måned skulle til Puglien.
    Det skulle så holdes ved lige en gang om året, men det har jeg ikke gjort.
    Jeg tror , at du Lene har ret i, at forarbejdet fra nogle af formidlerne ikke er godt nok, og nogle af aftagerne heller ikke har gjort sig klart, hvad det er, de modtager.
    Om der også er penge involveret, har jeg ingen ide om.
    Men i Italien er internathunde gratis.
    Dvs man får en dyrlægekontrolleret, vaccineret og steriliseret hund gratis.




  • #70   19. jun 2018 Vi har 2 Galgoer hentet hjem fra Spanien begge da de var 4 mdr. gamle (med 2 års mellemrum). De er begge født på gaden, men tæven er så fanget og taget ind sammen med de 1 - 2 uger gamle hvalpe.
    Dem vi har samarbejdedet med for at få dem hjem, har gjort alt hvad de kunne, for at sikre sig hundene var sunde og raske inden de er blevet frigivet, og ALLE papirer og hundepas er på plads.
    Jeg er ikke i tvivl om, at den dag en af Galgoerne sætter træskoene, så henter vi en ny hjem fra Spanien, fra samme sted som vi fik den sidste.
    Der er hysteri omkring alting, og jeg vil våge den påstand, at alle de Danske turister der vælter rundt ude omkring i verden, og kommer hjem med alverdens dårligdomme, udgør er større risiko for sundheden for både dyr og mennesker, men dem kan man jo ikke sådan lige forbyde at rejse ud. Lad os få noget statistik på bordet, så vi kender problemets omfang, og om vi evt. skal stramme op og tage vores forholdsregler inden lille Danmark indfører endnu et ligegyldigt forbud. Vi kan jo ikke forbyde ALT der kan være forbundet med en lille risiko, for så er der meget andet vi skal forbyde inden vi kommer til import af gadehunde smiley


  • #72   19. jun 2018 inge r..Jeg er blevet informeret om, at den organisation, som min bekendt har fået hund igennem tager 2500 kr for hunden. Dette betaler vaccine osv. Så det koster ikke gratis.

  • #73   19. jun 2018 Jeg skriver også, at i Italien er internathundene gratis smiley
    Men selvfølgelig skal man dertil lægge en rabiesvaccine til 300kr., en flybillet til hunden til 750kr og en flykasse til et par hundrede.
    Lidt benzin og administration, så er der nok ikke så meget i overskud, selv om hunden fra starten en gratis.
    Måske en plovmand?
    Men selvfølgelig, hvis man tager 10 af gangen smiley


  • #74   20. jun 2018 Naive danskere......., den må stå for din egen regning. Jeg vil mene det er mere naivt at tro, du går fri for alverdens dårligdomme, ved at indføre et forbud, uden overhovedet at ha' undersøgt om der er et reelt problem.

  • #75   20. jun 2018 Indlæg #71 kunne sagtens bruges i en helt anden type debat, der ikke omhandler hunde. smiley

  • #77   20. jun 2018 Norge har indført begrænsning. Det har de gjort af en grund. Norge minder ret meget om Danmark, hvor tingene undersøges relativt godt, og deres kultur ligger meget tæt op ad vores.

    Her en en dansk forklaring på årsagerne, til at Norge har gjort som de har gjort. Om dyreværnet er en troværdig kilde, skal jeg ikke kunne udtale mig om.

    https://dyrevaernet.dk/seneste-nyt/norge-indfoerer-strammere-krav-til-indfoersel-af-udenlandske-hunde/


  • #78   21. jun 2018 Det hører med til #77, at Dyreværnet efterfølgende har trukket lidt i land, og har givet opbakning til de SERIØSE organisationer, der har primær fokus på at hjælpe i hjemlandene med oplysning, neutralisering, dyrlægebehandlinger og foder - og som kun udbyder en lillebitte brøkdel af de hunde, der havner i deres hænder, til adoption i andre lande smiley

  • #79   21. jun 2018 #76 er det ikke lige meget, et hundeliv er vel et hundeliv, og gadehunde i udlandet har det altså værre end internathunde i Danmark. Så du argumenterer for, at man skal hjælpe de hunde der har det bedst først.....

  • #80   21. jun 2018 Det smarte ville være, hvis et politisk pres tvang lande til at ændre adfærd, men det ved vi jo fra andre politiske områder ikke er realistisk

    De hunde, der har det værst, her og ude, skal have lov til at sove.
    Det er ikke en konkurrence.
    Vi slal gøre hvad der er bedst for hundene og det er ikke at løse disse landes problemer med gadehunde.
    Tværtimod skal de have deres gerninger helt ned i halsen.


  • #82   21. jun 2018 #81
    Men hundene skal hjælpes i hjemlandet skriver du, og vil folk så tage en hund til sig, så skriver du jo indirekte, at de skal tage en dansk hund, da vi er Danmark. Med andre ord, vil du hjælpe de hunde der er bedst stillet.



  • #83   21. jun 2018 #77
    Det link du smider op er meget fint, men havde du seriøst ventet andet fra dem, de har jo en kæmpe interesse i at folk henter en "genbrugshund" hos dem, i stedet for en fra udlandet.
    Det vil pynte på debatten, hvis der kom nogle reelle tal på bordet, så vi kan se om der overhovedet er et problem, eller om det er "skrivebord skabt" som med flere andre ting som senere er endt i tåbelig lovgivning, bl.a. fordi man har lyttet til organisationer der har interesse i at få noget forbudt eller reguleret, så det gavner dem selv.
    Kom med et link til en uvildig undersøgelse, som ikke er farvet, så kan vi tage debatten om hvor vidt der er et problem, og om omfanget og hvad der evt. er behov for der gøres ved det. For mig er det sgu' ikke nogen valid grund, at vi skal gøre det, fordi Norge gør det, og de jo nok har en grund til at gøre som de gør, og så har vi det sikkert også.


  • #84   21. jun 2018 Jeg blev bedt om at tale med en bunke dyrlæger smiley Så ville jeg forstå, hvorfor Norges lov er en meget god idé at kopiere...

    Er du dyrlæge Kim H? For du skriver ikke helt det, som dyrlægerne giver udtryk for..altså at det er totalt ufarligt og hysteri.


  • #85   21. jun 2018 @Kim.
    Jeg lagde det op, da jeg lige faldt over det. Du virker lidt irreteret over det, og beder om noget noget uvildigt viden istedet.

    Find det dog selv. smiley

    For jeg er sådan set ligeglad med om det bliver forbudt, og det er mit gæt at det gør vi snart, da vi er ret gode til at efterligne Norge.


  • #86   21. jun 2018 Jeg har ikke ingen ide om hvor stort problemet er, men jeg har ikke hørt om nogen der har hunde smittet med eksotiske sygdomme, som er kommet fra importerede gadehunde, og vores egne 2 spansk importerede Galgoer født på gaden i Spanien af gadehunde, fejler heller ikke noget, og har derfor heller ikke smittet vores andre hunde. Og som hundetræner, og en der selv har importeret gadehunde, kender jeg da en del indenfor hundeverdenen. Derfor vil jeg da gerne se noget statistik på problemets omfang, og ikke bygge et krav om forbud på, at min dyrlæge måske engang har bekræftet en fordom om, at de der gadehunde kan være smittet med alt muligt smiley
    Men jeg tror så heller ikke jeg redder verden, fordi vi har fået et par Galgoer hjem fra Galgos del Sol, for vi gik mere op i at det var en race fruen i huset gerne ville ha', og hvorfor så ikke redde et par hvalpe fra Spanien, når nu alligevel det ikke rigtig er til at finde hunderacen her i landet, og vi gik mere op i at få det "autentiske" frem for en opdrættet hvalp med en ligegyldig stambog.


  • #87   21. jun 2018 @Martin
    Jeg har bare en smule kildekritik, og det kommer da ikke bag på mig, at lige netop dyreværnet hepper på et forbud smiley

    Jeg har skam ledt, men kan ikke finde noget, hvilket jo er underligt hvis problemet er så stort, at det kræver et forbud smiley


  • #90   22. jun 2018 #88
    Muligheden er der da, ingen tvivl om det, men mulighed for smitte komme jo også fra vilde dyr og trækfugle, der hver dag krydser grænsen sydfra. Og jeg vil våge den påstand, at vi ville ha' hjertelungeorm i Danmark, også selvom der ikke var importeret en eneste gadehund. Derfor mener jeg heller ikke et forbud er vejen frem. Man kan så diskuterer stramninger for at importere hunde, så man sikre sig at vacciner og undersøgelser og test for div. sygdomme er udført. Men et forbud bygget alene på rygter og gætterier er helt til grin.


  • #92   22. jun 2018 #89
    Ja det er horribelt hvordan nogle behandler deres galgoer. Heldigvis er der noget der tyder på, at den yngre generation af folk der går på jagt med galgoer, har en mere human tilgang til deres hunde. Men det betyder ikke at problemerne forsvinder de næste mange år, men der er håb for at de skulle gradvist blive mindre.


  • #96   22. jun 2018 Hvor er det fint formuleret Sofia. smiley

  • #97   22. jun 2018 #95
    Hvad dælen vil du så kalde en god gerning, hvis det at gi' en gadehund et godt hjem ikke er?!? smiley
    Og jeg vil da også mene man redder den, men det har du en anden definition på kan jeg forstå smiley
    Men jeg er da helt enig i, at man ikke ændre noget i det samlede billede, eller ved gadehundenes problemerne i det land hundene kommer fra.
    Jeg mener også at omplaceringer eller aflivning skal bero på en konkret vurdering, og ikke bare på en forkvaklet regel, der bare er sat op.


  • #99   22. jun 2018 #94
    Man skal jo kigge på, om man henter en hund hjem fordi man gerne vil ha' en hund, eller om man bare ønsker at hjælpe gadehunde.
    I vores tilfælde med galgoer, var det fordi vi specifikt ønskede galgoer, så hjælper det jo ikke noget, at vi kan hente en alt mulig andet på et internat i DK, og så sende penge til Spanien. Det fik vi jo ikke den Race af vi gerne ville ha'. Vi har fået vores ønsker opfyldt, og samtidig har vi hjulpet 2 hunde, og ved at tage de 2 hunde, har vi hjulpet der hvor de har taget dem ind. Og skulle vi være fløjet til Spanien selv for at hente dem hjem, så havde vi gjort det, for der var alligevel en person fra Danmark der var fløjet til Spanien for at hente dem hjem, da de ikke kunne flyves herop uden ledsager.
    Der er da ingen der skal bestemme, at jeg skal tage en dansk internathund i stedet for en udenlandsk, det er mit eget valg, jeg skal selvfølgelig bare sørge for, at alt omkring sådan en import er i orden.
    Det næste bliver vel, at i også vil bestemme at jeg ikke længere kan tage mine hunde med på ferie i europa, når vi kører sydover, fordi de KAN blive smittet med noget når vi er afsted.


  • #100   22. jun 2018 #98
    Hvem er "fagfolk" nu du har taget dyrlægerne ud for sig selv?
    Hvor er de undersøgelser af problemets omfang så, hvis dyrlæger og "fagfolk" har lavet dem?
    Så længe der ikke kan fremlægges dokumentation for påstandene, så er det jo ikke andet end rygter og gætterier, og det bliver altså ikke til en konkret viden, bare fordi man gentager det igen og igen.


  • #102   22. jun 2018 #101
    Nu er/var der ikke meget galgo opdræt (som i stort set intet) i Danmark, så det er ikke ret nemt at komme til en hvalp, dette var undersøgt inden vi importerede vores første galgo.
    Det har intet med prisen at gøre, at vi endte med galgoer der er født på gaden i Spanien, det var simpelthen fordi det var der muligheden var, for at få dem på de tidspunkter, vi var klar til dem, og som bonus hjalp vi hundene.
    Som jeg husker det har vi betalt 3500,- pr. hund, og begge gange tilbød vi, selv at rejse ned og hente dem.
    Det krævede godkendelse af både os, vores hjem og have, samt en vurdering af de schæferhunde vi havde i forvejen, inden vi fik lov at adoptere, og vi blev vurderet over 2 besøg hjemme hos os, hvor der til første besøg var medbragt 3 galgoer, for at vi kunne se racen "live", og de kunne se hvordan mine schæferhunde reagerede på dem, da de var meget optaget af, at en adoption skulle gå godt, så jeg vil mene de gik gik meget længere end de fleste danske opdrættere, for at sikre sig hundene kom det rigtige sted hen, og så vil jeg hellere anerkende det kæmpe arbejde Galgo del Sol gør, end en dansk opdrætter, som måske bare er i det for at tjene lidt lommepenge smiley


  • #104   22. jun 2018 Men det vil jo ikke rigtig gi' nogen mening i forhold til at hjælpe en hund og et internat af med en hund, samtidig med at man får den hund man gerne vil ha'.
    Det er jægere der opdrætter galgoer i Spanien, og det er også der skiller sig af med dem på mere eller mindre grusomme måder.
    Hos Galgo del Sol var jeg sikker på ikke at støtte den slags, og jeg fik en hvalpe, hvor jeg havde garanti for, at den var kontrolleret i hoved og r.., inden den blev sendt mod Danmark, netop fordi de kom fra gaden.
    Det er bl.a. derfor jeg grundlæggende er imod et generelt forbud mod import af gadehunde, men er der behov for at stramme op på reglerne, og måske et større behov i forhold til nogle lande, så skal man da kigge på det, men det skal være baseret på fakta.


  • #108   22. jun 2018 Galgo'er er nogle skønne specielle og dejlige hunde. smiley

    Ham her kom fra Galgo del Sol som unghund. Han levede et langt og godt liv i Danmark, sammen med to andre ældre galgo'er, hentet fra samme sted.
    Eiko var den sidste i live.
    Han blev begravet i haven i forrige uge af ejer og mig. Og jeg forstår godt at ejer var knust, for han var sgu noget særligt.


    profilbillede
  • #110   22. jun 2018 Hvis man vil ha' en galgo, så anskaffer man sig en galgo, så nøjes man ikke med noget mynde der ligner/minder om.
    Mine hunde er galgoer, slet ingen grund til at antyde andet. Mine hundes udseende og psyke passer 110% på racen. En hund er ikke defineret af en smart FCI stambog, og Spaniolerne ligger heller ikke og roder med stambøger på galgoer til jagt, de avler bare på/med de bedste hunde de har. Så at antyder mine hunde ikke er galgoer, er det samme som at sige, det heller ikke er galgoer de går på jagt med i Spanien.

    Underlig logik du har, hvis du seriøst mener, man ikke kan redde et individ, med mindre de som "race" er truet. Du vil da nok blive temmelig trist, hvis din hund lå i en brønd, og var ved at drukne, og folk bare gik videre uden at redde den, med din begrundelse, at hunde jo ikke ligefrem er udrydelsestruede....... smiley


  • #111   22. jun 2018 #109

    Nu er der jo mange grunde til at folk skiller sig af med en hund, og det er da naivt at tro, at bare fordi det er en gadehund, så kan den ikke kan affinde sig med et afgrænset areal. Gadehunde strejfer jo rundt for at finde mad, præcis som ulve gør, og man er fan'me da en elendig hundeejer, hvis ikke man sørger for, at der bliver skaffet mad hjem til hunden på matriklen til hunden.
    Så jo omplacering eller aflivning skal bero på en konkret vurdering.


  • #116   22. jun 2018 Tvivler nu kraftigt på at der ikke findes opdrættere dernede der er værd at støtte..

    Derudover så vælger man jo et eller andet sted at støtte status quo ved at ta en gadehund da forholdene så pludselig ikk får samme fokus på at de bør ændres fordi andre lande bare gør plads til næste gadehund.. Sat lidt på spidsen..


  • #117   22. jun 2018 Og mht sidestillingen af at det så bliver forbudt at ta sin hund med på ferie så er det da nok det dårligste argument for at man bare skal åbne sluserne for endnu mere smitte!

  • #118   22. jun 2018 #117
    "Sluserne" er jo åbne, som du formulerer det, men skal vi ha' et forbud mod at importere bestemte hunde, fordi DE KAN være smittede, så kommer vi jo også til at forbyde rejser med kæledyr til de samme områder, for faren for at din hund eller hamster bliver smitter der, er mange mange gange større, end den er for at blive smittet af en importeret gadehund herhjemme.
    #116
    Der er da helt sikkert opdrættere dernede der er værd at støtte, men jeg vil så hellere støtte Galgo del Sol, og det er bl.a. valgt fordi de gør en kæmpe indsats for galgoerne og fordi de arbejder for at gøre forholdene bedre og råbe politikerne og og jæger/opdrætterne op.


  • #119   22. jun 2018 #100
    Ja det tror jeg, og vi set det herhjemme flere gange før, bare kig på hundeloven, eller knivloven, hvor håndværkere på vej hvem fra arbejde endte i retten, fordi de havde en hobbykniv i lommen på deres arbejdsbukser, og dermed overtrådt loven. Så jo det sker jævntlig der kommer love, hvor man ikke har gjort forarbejdet grundigt nok, og vedtager love på baggrund af hysteri i befolkningen.


  • #120   22. jun 2018 Ordet gadehund, bliver ofte fejlfortolket/misforstået af folk her i DK. En gadehund fra Spanien er ofte opvokset som familiehund eller jagthund hos en ejer, inden den bliver smidt på gaden. Og de fleste af hundene kan således fint fungere som familiehunde igen.

    Jeg har selv haft 4 gadehunde fra Spanien, og kender et utal af galgoer og podengoer fra Spanien. Skønne hunde, som fortjener et godt liv, efter en barsk start på tilværelsen.

    Der findes enormt mange påstande om, at gadehunde slæber sygdomme til DK, og ja, jeg er da ikke i tvivl om, at en gadehund kan medbringe en sygdom til DK, men det kan en familiehund, som har været på ferie sydpå, så sandelig også, eller en avls-udstillingshund. Ræve, ulve, katte osv. render frit ind over grænserne, ingen kan med 100 % sikkerhed sige, at gadehundene er synderen, når det handler om at importere sygdomme.

    At dyrlæger i Norge har haft held til at overbevise folk om, at gadehunde er noget fanden har skabt i vrede, er sgu trist. Dyrlæger er lige så forskellige, som alle os andre, og har lige så forskellige holdninger, til gadehunde, som os andre. Jeg kan blot konstatere, at stifterne af de 2 første foreninger, her i DK, der hentede hunde i Spanien og Grækenland, var dyrlæger, som jo havde alle muligheder for at sætte sig ind i problematikken omkring sygdomme. Og som tilsyneladende ikke så noget problem ?!

    Verden er meget mindre i dag, og hunde rejser konstant på kryds og tværs af landegrænserne. Jeg kender én, som har hentet hunde fra Rusland, Letland, Australien, Italien, Holland osv. Det er ikke usædvanligt at hente hunde i udlandet længere, og derfor er der også en risiko for at få sygdom til DK, uanset om det er en stamtavlehund, eller en gadehund. Eneste måde, hvor vi kan forhindre sygdom, at komme ind i DK, vil være at forbyde AL import, og at sætte er hermetisk lukket hegn op i Jylland.
    Når det så er sagt, så kan vi lige så vel risikere, at det er vores egne danske hunde, der udvikler én eller anden ny og grim sygdom.

    Jeg har en grum mistanke om, at visse foreninger ikke har været grundige nok, når det handler om at have styr på papirarbejdet og dyrlægekontrol/vaccine, og det er noget svineri !! Det skader alle.

    I stedet for at forbyde gadehunde, burde man i stedet stramme op på reglerne, og evt. forlange at hundene bliver testet efter ankomst til DK.

    Og ja, der sidder også dejlige genbrugshunde i DK. At man beslutter sig for at få en gadehund, udelukker ikke, at man kan hjælpe i DK. Jeg har været medlem af Dyrenes Beskyttelse i årevis (og Dyreværnet i en periode). Jeg har adopteret 3 katte fra dansk internat og overtaget flere danske genbrugshunde.
    Man kan godt hjælpe både i DK og i udlandet på samme tid smiley


  • #123   22. jun 2018 Sofie nu har du jo helt tabt sutten, jeg har sgu' da ikke skrevet noget om at jægerne går rundt og parrer gadehundene. Galgoerne på gaderne i Spanien er bl.a. resultatet af, at jægerne bare efterlader hunde, som ikke yder det de skal, af den ene eller anden grund, og på den måde ender som gadehunde.

    Du vil partout have en galgo, men du er ligeglad med sundhed, sind, opvækst og alt det andet arbejde en opdrætter laver. Jeg tror, det har været mere interessant at prisen på en gadehund er noget lavere end et seriøst opdræt.

    Sikke da en gang vås
    Det kan da godt være, du har et gadekryds fordi du ikke havde råd til andet, men for mig har det ALDRIG handlet om pris, og havde vi skulle hente hundene selv i Spanien, så havde vi gjort det.
    Jeg har haft hund stort set hele mig liv, været hundetræner i mere end havldelen, hvilket er noget længere end den tid du har levet, så jeg har rimelig godt styr på hunde og deres behov, og er klar på og har værktøjer til de fleste udfordringe, derfor havde jeg ikke de store betænkeligheder ved at hente en Galgo fra et ordenlig internat, for jeg havde sat mig ordenlig ind i tingene inden, så den del gider jeg ikke engang diskutere med dig.


  • #126   23. jun 2018 118# Nej jeg mener der er stor forskel på smitterisiko for hunde der er i et miljø i feks en uge fremfor årevis og med nogle sygdomme gør ordnede forhold altså også en forskel for smittefaren.. Så nej, jeg sys bestemt ikk det er kartoffel kartoffel..

    Plus de hunde der er på ferie ER vaccineret osv efter reglerne, det er jo netop hele problemet at SÅ mange af de organisationer der tager gadehunde herop ikke overholder de love/regler osv og undersøger dem grundigt nok samt snyder med vaccinationer! Det er da en massivt problem..

    Har desværre kendt flere der tidligere har haft gadehunde fra udlandet hvor de enten har været mentalt skadet eller syge hvor de egentlig burde ha fanget sygdommen hvis de tester så grundigt som de lover.. - Problemet er jo så også at så længe papirerne siger at hunden er vaccineret, så kan du jo ikk vide hvem der ikke har rent mel i posen.. og altså nu er der jo rent faktisk bevis for at visse sygdomme er kommet herop fra udlandet - dvs jo flere hunde der ikke har den korrekte vaccination eller er undersøgt ordentligt udgør en meget reel risiko! Og det er i mine øjne naivt at tro at danske dyrlæger fusker ligeså meget som organisationer der skal forsøge at gøre det så billigt som muligt og bare skal af med en masse hunde - vi har trods alt en anden standart mht dyrlæger herhjemme vil jeg mene..


  • #127   23. jun 2018 #126
    Du er da godt nok uheldig du sådan ligefrem er løbet ind i en stime af syge gadehunde fra udlandet.
    Selvfølgelig kommer der sygdom over grænsen sydfra ind imellem, men det gør der også med vilde dyr, så lige meget hvad, så kan du ikke forhindre det, og at lave et forbud mod import af gadehunde, fordi der fra enkelte steder ikke er orden i tingene, er jo helt til grin, så må man jo gribe ind overfor dem der snyder. Og man kan jo gribe tingene an på en anden måde end bare at forbyde. Tænk hvis man brugte den fremgangsmåde alle steder hvor nogle få ikke fulgte reglerne, og man så bare indførte forbud for alle.......



  • #128   23. jun 2018 Det har Norge så gjort...

    Så jo, det kan man godt.


  • #129   23. jun 2018 Det er jo så heller ikke helt rigtigt, at danske hunde på ferie nødvendigvis er vaccineret mod de sygdomme, I frygter kommer til Danmark. Rabies, ja, det er der krav om, men leishmania, f.eks., som flere nævner tidligere i tråden, er der da ingen krav om forebyggelse eller behandling for. Så når danske opdrættere, udstillere, hr. og fru. Danmark med flere tager vovse med til Sydeuropa, så er det sørme op til dem selv at sætte sig ind i, at der er noget, der hedder leishmania, og hvor og hvornår deres hund er udsat, og hvordan man sikrer sig bedst muligt. Gad vist om alle, der rejser med hund på ferie i Sydeuropa, er klar over det.

    Lidt det samme med hjerte/lungeorm, der skal sørme ikke meget til for at blive smittet. Hvis hunden slikker lidt på noget græs, hvor der har været en smittet snegl, så kan hunden være smittet. Det virker logisk, at risikoen er større, jo længere hunden opholder sig i et område med smitte, men det kan sandelig også ske for en turisthund.

    Første gang jeg hørte om borrelia for hund, var en artikel i Hunden i begyndelsen af 1980'erne, hvor en opdrætter fortalte om, hvordan enten hun selv eller en af hendes hvalpekøbere (det husker jeg ikke helt) havde fået smittet sin hund under en rejse sydpå. Nu er borrelia ganske udbredt i DK også, men der er stadig andre farlige flåtbårne sygdomme, som måske er mere udbredte i udlandet. Og der er ingen krav om flåtbehandling, når man rejser med sin hund.

    Jeg tror, vi må se i øjnene, at vi vil få sygdomme til Danmark, gadehunde eller ej. Jeg ser så andre grunde til at være skeptisk, og mener, der skal være meget bedre kontrol med de foreningerne, der formidler hundene. Mit indtryk er, at der er himmelvis forskel på seriøsiteten i foreningerne.


  • #130   25. jun 2018 Sofia: I Spanien indfanger man (hundefanger) herreløse hunde, og smider dem af på Killingstations, hvor hundene står i 14 dage, og venter på at blive afhentet eller aflivet. Så det er sjældent at herreløse hunde når at leve på gaden i meget lang tid.

    Jeg har endnu tilgode at møde en hund med leishmania her i DK, eller med andre lignende, alvorlige sygdomme.
    Jeg kender 1 hund fra Spanien, som havde skab (ikke smitsomt), som blev hentet til DK af et bestyrelsesmedlem i én af foreningerne. Ellers har resten været sunde og raske. I og med at én af mine veninder var involveret i arbejdet med spanske hunde igennem en årrække, har jeg mødt og hørt om, rigtigt mange gadehunde, som er kommet til DK, uden at fejle noget som helst.
    Men måske de bare har været heldige ? smiley


  • #131   25. jun 2018 Personligt kender jeg til en der fik en gadehund med leishmania.. og har desværre gennem en veninde der har haft gadehund hørt om flere..

  • #132   25. jun 2018 Jeg har også hørt om, at der er kommet hunde til DK med leishmania. Men har aldrig mødt én.
    Er sikker på, at det kun er et fåtal af hunde, som er kommet til DK med sygdommen.


  • #133   25. jun 2018 Så alle de undersøgelser og dyrlægernes erfaringer er bare bs fordi du personligt ikk har mødt en hund med det, til trods for at du har hørt om det? Hænger vist ikk helt sammen smiley

  • #134   25. jun 2018 Pernille: Nu overfortolker du vist lige lovligt meget smiley
    Jeg er ikke i tvivl om, at der findes hunde med leishmania i DK. Men antallet af hunde med sygdommen er ikke voldsomt stort.


  • #135   25. jun 2018 Tjaeh, stort nok til at sygdomme hos gadehunde generelt anses som et ikke helt lille problem hos forskellige fagfolk og ifølge de undersøgelser - ergo må problemet alligevel ha et vist omfang.. det er vel svært at komme udenom..

  • #136   25. jun 2018 Fagfolk har delte meninger om den sag smiley
    At et par dyrlæger fra Norge er imod import af gadehunde, skræmmer ikke mig. Dyrlæger siger jo så meget smiley


  • #137   25. jun 2018 Det er vist en sandhed med modifikationer smiley

  • #138   25. jun 2018 Det er et holdnings og fortolkningsspørgsmål. Der findes masser af dyrlæger som ikke ser et problem i, at der kommer tidligere gadehunde til DK, nogle af disse dyrlæger har oven i købet selv stiftet foreninger der har hentet gadehunde til DK.
    Hvem af dem har ret ?
    Det er frygteligt trist, at der overhovedet er kommet syge hunde til det nordlige Europa. Men det kan man ikke kun klandre gadehundene for. Læs evt. Lenes indlæg.

    At tro, at al sygdom kan holdes ude, ved at forbyde import af gadehunde, er naivt. Vi kan ikke undgå at få sygdom ind over grænserne.


  • #140   25. jun 2018 Nej selvfølgelig kan sygdom ikke alene holdes ude ved at forbyde gadehunde - men mon ikke det kan minimeres smiley og som der også bliver skrevet så handler det jo langt fra kun om sygdomme - Jeg kender til en del i det område jeg bor der har/har haft gadehunde og nogle af mine venner har/har haft gadehund og langt de fleste af dem har haft massive problemer med bla angst og ja, en stor mængde adfærdsproblemer feks aggression både overfor mennesker/andre dyr.. Næsten dem alle jeg møder med gadehunde vil aldrig igen ha gadehund da de mener det direkte ikke har været et godt hundeliv når det har været fyldt med så meget angst mv.. (Det er virkelig sandt) og de fortæller at de på ingen måde bliver forberedt på hvad der venter dem, plus de får endda at vide de får en renlige hund der kan med andre hunde osv osv men sandheden er en helt anden.. Dertil kommer så at nogle af dem er syge..


    JA! Selvfølgelig skal der nok være gadehunde der er super skønne hunde der fungerer fint i dk, men min erfaring er at det ikke er flertallet og at mange gange så ville det netop ha været bedre at ta en hund fra dk.. Dertil kommer det så at det hjælper NADA at "redde" en gadehund, der kommer et nyt kuld imorgen også er vi lige vidt - der burde tænkes i andre baner hvis du spørg mig.. Og jo, kunne organisationer leve op til det sundhedsmæssige og leve op til ikke at lyve om deres hundes temperament/evner eller kende dem godt nok til at det rent faktisk holder hvad man får at vide om den hund man aldrig har set før, så var det måske ikke nødvendigt at forbyde gadehunde men det ansvar har de vist tydeligt vist at de ikke er værdige hvis du spørg mig..


  • #141   25. jun 2018 Det gør bare ondt at se, hunde gå gennem tilværelsen med så meget angst, og det er muligt, at de ikke havde vundet i lotto, da de blev sendt til DK, men hvad var alternativet for dem ?

    Aflivning virker klart som det mest humane for nogen af dem, men så er der jo desværre de lande, som Grækenland, hvor aflivning af raske hunde ikke er tilladt. En skrækkelig regel, men den er en realitet, og de hunde har vel nogenlunde valget mellem at blive formidlet til et hjem i hjemlandet - og det er der sikkert også nogen, der gør, blive sendt til udlandet eller at leve hele livet på internat. Og det sidste er næppe heller at vinde i lotto.


  • #142   25. jun 2018 Jeg bliver så træt, når der tales om, at kontrollen skal være bedre af de foreninger der importerer hunde.

    Det er muligt det er nødvendigt, men jeg håber at de selv skal betale for den kontrol så.

    For jeg kan ikke forstå at vi skal bruge skatte penge på noget som strengt taget er ret ligegyldigt.


  • #143   25. jun 2018 Helt enig!!

  • #144   25. jun 2018 Pernille: Jeg er meget enig med dig i, at visse foreninger slet, slet ikke har været ansvarlige nok mht. at udvælge både hunde til adoption og familier der får lov at få en gadehund.
    De foreninger, som jeg fik hund fra, gjorde et stort arbejde ud af at samarbejde med internaterne i Spanien, for at udvælge hunde, som var egnede til at blive formidlet, samt at besøge og informere de familier, som skulle godkendes til at adoptere.
    Jeg ved at der blev givet info om, at hundene højst sandsynligt hverken var renlige, kunne gå i snor, være alene hjemme osv. Og at haven skulle være forsvarligt indhegnet (det blev kontrolleret ved selvsyn), samt at hundene skulle holdes i snor i det første lange stykke tid.
    Men disse foreninger tog også det fulde ansvar for hundene. Hvilket i praksis betød, at foreningen tog hunden tilbage, hvis ikke det fungerede hos den nye familie.
    Hvis det stod til mig, så skulle alle foreninger tage det fulde ansvar, hvis en gadehund bringes til landet. Det vil resultere i at foreningerne bliver tvunget til at være grundige, inden hunden tages til DK, og inden en familie godkendes.
    En udenlandsk gadehund bør aldrig nogensinde ende på et dansk internat, så hellere aflive den, hvis ikke foreningen kan finde et andet, egnet hjem.
    De internater, som de danske foreninger samarbejdede med i Spanien, brugte enormt mange resourcer på at uddanne og oplyse folk i Spanien om dyrevelfærd og etik. Og det skal naturligvis være “en del af pakken”. Prisen på en gadehund er også med til at få neutraliseret en hel masse hunde = færre uønskede hvalpe i hjemlandet.

    Martin: Naturligvis skulle en øget kontrol af gadehunde og foreningerne, der henter gadehunde til DK, da betales af de mennesker, der ønsker en gadehund. Alt andet ville da være fuldstændigt urimeligt.


Kommentér på:
Norge indfører forbud

Annonce