Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grøn stær
  • #1   18. jun 2018 Øv hvor træls.
    Jeg har ingen erfaring, men ville bare sende gode tanker og ønsker om at du tager fejl.

• #2   18. jun 2018 Tak Anni smiley Og ja, lige i det her tilfælde vil jeg også ønske, at jeg tager fejl !!

• #3   18. jun 2018 Puha, det er en grim en smiley Krydser for at du tager fejl! Jeg har desværre kun dårlige historier, hvor hundene er endt med at blive blinde. Det gode er dog at de to jeg kender, har levet som blinde i mange år, og haft et fint liv uden syn.

• #4   18. jun 2018 Jeg har haft flere hunde, som blev blinde/svagtseende med alderen, som har klaret det fint. Så den del er jeg ikke så bekymret for.
    Jeg er mere bekymret for, om han evt. har ondt ? smiley Grøn stær skulle være smertefuldt.

• #5   18. jun 2018 Jeg har grøn stær og ingen smerter-Mon ikke det er det samme med hunde-

• #7   18. jun 2018 #5: Det lyder fantastisk ! smiley Har læst mig til, at det kan være smertefuldt, så det lyder godt, hvis det ikke er alle der bliver så hårdt ramt.
    Tak for at dele erfaring smiley

• #8   18. jun 2018 Hvad er det, der gør, at du er nervøs for det? Altså hvilke symptomer har hunden (hvis jeg må spørge)?

• #9   18. jun 2018 Jeg drypper mine øjne hver aften. Ja, man mister jo nok synet,.

• #10   18. jun 2018 smiley

• #12   18. jun 2018 Klippet fra netdyredoktor:

Hvad er glaukom?
    Glaukom eller grøn stær skyldes et øget tryk i øjet. Det øgede tryk er forårsaget af en forstyrrelse i de dele af øjet, der henholdsvis enten producerer, "opsuger" og regulerer øjets væske.

Årsagen til denne stigning i trykket i øjet kan være arvelig og bero på en anatomisk forsnævring på vinklen mellem hornhinden og regnbuehinden (primært glaukom).

Andre årsager til glaukom kan være, at øjets linse skifter position, en betændelse i øjet (uveitis) eller en svulstdannelse. Disse tilstande vil ligeledes forårsage tryk-ændringer i øjet (sekundært glaukom).

Hvad er symptomerne på glaukom?
    Symptomerne på glaukom er:

smerter i øjet
    hævelse i øjenæblet
    uklarhed i øjet
    adfærdsændringer og depression hos dyret
    Efterhånden som lidelsen udvikler sig, kan den føre til blindhed
    Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?
    Diagnosen stilles ud fra dyrlægens kliniske undersøgelse af dyret. Øjet er typisk rødt, hævet og meget ømt. Der findes instrumenter, som kan måle øjets tryk. Ved et akut glaukom vil trykket ofte være forøget to til to en halv gange det normale.

Hvordan behandles glaukom?
    Behandlingen af glaukom vil altid i den akutte fase være medicinsk. Det gælder først og fremmest om at få trykket i øjet nedsat, og der findes forskellige præparater til dette formål. Det er ligeledes vigtigt at smertebehandle, eftersom lidelsen er meget smertefuld.

Medicinsk behandling er på langt sigt ikke effektivt, hvorfor operation kan komme på tale. De forskellige operationer, der kan foretages i forbindelse med glaukom, går alle ud på at få reetableret en normal drænage af den væske, der produceres i øjet.

Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den har glaukom?
    Prognosen for et glaukom, og dermed sandsynligheden for at dyret kommer sig, er meget dårlig. Op mod 90% af de hunde, der udvikler glaukom, vil ifølge engelske undersøgelser miste synet inden for et år. Tidlig behandling af sygdommen er altafgørende, hvis man skal gøre sig forhåbninger om at bevare synet.
    Udtalt hævelse af øjenæblet er i reglen et dårligt varsel for sygdommens forløb. Prognosen for det enkelte glaukom afhænger af udviklingen af trykket i øjet, af synsopfattelsen og af smerteniveauet hos dyret.

Det er ikke noget jeg ville ønske for min egen hund, så vidt vides er det også arveligt.

• #13   18. jun 2018 Det ses ofte ved Engelsk springer og welsh. Jeg har ikke stødt på en engelsk cocker med det...endnu

Hvordan forebygges glaukom?
    Det er meget svært at forebygge glaukom. Hos de hunderacer, der har tilbøjelighed til at udvikle lidelsen, vil man kunne forsinke udviklingen. Dette gøres på et tidligt tidspunkt ved hjælp af målinger af trykændringer og tidlig behandling som følge heraf.

Hvilke racer er særligt udsatte for at få glaukom?
    Primært glaukom er som nævnt en arvelig lidelse. Der er flere hunderacer, som er disponeret for at udvikle glaukom. Her kan for eksempel nævnes Amerikansk Cocker Spaniel, Bassethund, Beagle, Chow Chow, Engelsk Cocker Spaniel, Engelsk Springer Spaniel, Norsk Elghund, Samojedespids, Shar Pei og Welsh Springer Spaniel.

Sekundært glaukom kan ses hos alle racer og er ikke arveligt. Der er imidlertid statistikker, der redegør for, at terriers har en øget risiko for at udvikle netop sekundært glaukom.

• #14   18. jun 2018 Lau: Han har et gråt skær og blødninger i øjnene, og så er det gået stærkt. Ved grå stær, har de normalt ikke blødninger i øjnene.

Brug hjernen: Min morfar havde grøn stær, og var ekstrem lysfølsom. Er du også det ? Ked af at du har den sygdom, det er en skod sygdom, både for dyr og mennesker smiley

DKK: Tak for googlerier smiley Har været inde og læse lidt om grøn stær. Men kunne godt tænke mig at få de personlige erfaringer, hvis nogen herinde har haft en hund med sygdommen.
    Min hund er en hyrdehundeblanding (fra Spanien), så jeg kender intet til hans fortid, og hvorvidt han har arvet det ? Han er 12-14 år.

• #15   18. jun 2018 Ja, jeg har det ikke godt med stærk lys, for eks sol. Men ellers mærker jeg ikke noget til det. <endnu.

• #16   18. jun 2018 Måske man skulle investere i et par solbriller til hunden ? smiley

Godt at du ikke er voldsomt generet af sygdommen. Håber at det kan holdes nede længe. Jeg skal også have bestilt tid til at få checket mine øjne, da jeg jo også risikerer at få det smiley

• #17   18. jun 2018 Nok ikkenemt og få en hund til og gå med solbriller. smiley Jeg har nok nedarvet skidtet

• #18   18. jun 2018 Næ, det vil nok kræve “lidt” træning smiley
    Om ikke andet, så må vi nøjes med gåture i mørke/gråvejr, hvis han bliver lysfølsom. Indtil videre virker han dog ikke generet, eller som om, at han har ondt, så det er jo godt nok.

• #20   18. jun 2018 Lillemanden: Tak for at dele historien, om Busters hundeven smiley
    Ved du hvor ofte hunden får dryppet øjne ?

• #22   18. jun 2018 Ja tak, det må du meget gerne smiley

• #23   19. jun 2018 Man kan godt få solbriller til hunde i USA (jeg så det i nogle dyrehandlere derovre), så mon ikke det kan findes på nettet. Og jeg så nogle 'White' Dobermanns, der gik med sådanne solbriller (ja, overthere er der lidt videre grænser for hvad man acceptere og en farve hos hunden, der giver lysfølsomme øjne er helt OK og eftertragtet smiley - forstå det hvem som kan smiley )

• #25   19. jun 2018 Mette: Man kan også få solbriller herhjemme. Spørgsmålet er så bare, om kræet vil affinde sig med at gå med dem ? smiley Nå, men indtil videre virker han ikke til at være generet af lys, så det er jo godt nok.

Pia: Tak for at dele dine erfaringer med sygdommen. Det lyder ikke særligt lovende smiley Indtil videre, virker han ikke generet af det, men det kan vel hurtigt ændre sig ? smiley
    Hvordan opdagede du det ? Hvor hurtigt udviklede det sig ? Hvordan viste de, at de havde ondt ? Hvor ofte gav du øjendråber ? Hvor ofte var du til kontrol ?

• #27   19. jun 2018 Øv, det lyder ikke rart smiley
    Han har heldigvis ikke større øje (endnu), eller øget tåreflod.
    Godt nok “spændt” på hvad dyrlægen siger ?

• #29   20. jun 2018 Pyha, lettelse, ingen grøn stær smiley
    Han har en sygdom, som hedder: “Cornea endothelial dystrofi”, og den er heldigvis noget mere harmløs.
    Man kan ikke gøre noget ved sygdommen, men han har heldigvis ikke ondt. Så jeg er glad, og lettet smiley

• #30   20. jun 2018 DET er dælme dejligt nyt!! smiley Hvad har det af betydning for ham det han så fejler nu og i fremtiden?

• #31   20. jun 2018 Ja, det var rigtigt godt nyt smiley
    Der siver væske ind i hornhinden, og det gør at synet sløres, samt farver øjet grå-blåt (sygdommen kaldes også “blå øjne”). Det kan evt. give blærer på hornhinden, som vil resultere i små sår på hornhinden, så de skal behandles med øjendråber, som ethvert andet sår på hornhinden. Så det skal jeg selvfølgelig holde øje med. Men dyrlægen så ingen tegn på blæredannelse, så det er godt.
    Som dyrlægen sagde: “Det bliver ikke den her sygdom, der slår ham ihjel” smiley

Så det var heldigvis ikke så slemt, som frygtet. En halvblind hund kan jeg sagtens leve med, så længe at han trives smiley

• #32   20. jun 2018 Dejligt smiley Ja, så er det jo bare at holde øje smiley

• #33   20. jun 2018 Ja, der skal holdes øje smiley

• #34   20. jun 2018 Selvom sår på hornhinden kan være noget rigtigt møg så er det trods alt meget "bedre" end grøn stær! Krydser fingre for et minimum/ingen blærer til den unge herre smiley smiley

• #35   20. jun 2018 Helt enig. Hornhindesår kan være noget møg, som kan være svære at få til at hele. Men chancen er der for at han aldrig får blærer/sår, så det krydser jeg fingre for.
    Og uanset hvad, så er det meget bedre end grøn stær.

• #36   20. jun 2018 Enig smiley Fingrene er ihvertfald krydset herfra smiley

• #37   20. jun 2018 Tak Pernille smiley

• #39   21. jun 2018 Dejlige nyheder Ann-marie smiley

• #40   22. jun 2018 Ja, tak. Det var dejlige nyheder smiley Håber også, at vi slipper for hornhindesår. Dyrlægen kunne heldigvis ikke se tegn på, at der var nogen blærer på vej, så måske vi er heldige helt at undgå blærer/sår ?

• #41   22. jun 2018 Mig og pigerne krydser fingre og poter for at I slipper for bøvl og komplikationer smiley

• #42   24. jun 2018 Tak for krydsede fingre og poter smiley

Kommentér på:
Grøn stær

Annonce