{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.451 visninger | Oprettet:

Anbefal mig en race {{forumTopicSubject}}

På et eller andet tidspunkt skal jeg have en ny hund og jeg er så småt begyndt at kigge på racer. Jeg har dog lidt svært ved at finde racer, som passer til mig, så jeg kan se lidt nærmere på nogle enkelte - især fordi jeg ikke har personligt kendskab til ret mange racer.

Så jeg håbede I kunne have nogle bud smiley

Mine kriterier er:

Aktivitetsniveau: En middel-aktiv hund kan jeg godt leve med. Med min tidligere hund gik vi ca. 2-2½ time om dagen. Derudover trænede vi tricks, lidt "hverdagslydighed" samt anden aktivering. Alt i alt har han nok været aktiv 3-3½ time dagligt - derudover har han fulgt med i hvad der ellers skete i hjemmet.

Nogle dage kunne det være mere aktivitet og andre dage kunne det være mindre, men det er ca. på det niveau, jeg ligger.

Sport: Jeg vil gerne gå til træning med hunden, men jeg har ikke låst mig fast på noget bestemt. Det afhænger lidt af, hvad hunden også synes er sjovt. Men umiddelbart kunne Rally Lydighed eller Nosework være sjovt at prøve.

Socialt: Med min tidligere hund synes jeg det var rigtig rart, at jeg kunne tage ham med alle steder og vide, at det ikke var ham, der startede et slagsmål eller startede på noget ballade i den retning smiley Det vil jeg gerne kunne igen. Jeg har ikke noget imod en hund, der siger fra, men racer med tendens til eget-køns-aggressivitet eller racer, der har tendens til at "spille op til andre" vil jeg gerne undgå.

Pelspleje: Ingen klippe,- eller trimmeracer. Helt almindelig pelspleje kan jeg sagtens leve med (langhårede hunde er også ok) men helt overpelsede hunde er jeg ikke interesseret i og som sagt heller ikke i racer, der skal klippes eller trimmes.

Størrelse: Mellemstor eller en lille race. 45 kg er mit max i den ene ende og ca. 8-10 kg er mit max i den anden ende smiley

Derudover skal den helst ikke være voldsomt gøende.

Jeg tror, det var det, men jeg uddyber selvfølgelig gerne, hvis jeg har glemt noget.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anbefal mig en race
  • #1   19. jun 2018 Måske dansk spids? Med dkk tavle, vigtigt, for der er nogen der laver ds uden for dkk, og dem er der blandet samojede i.

  • #2   19. jun 2018 Eller en aussie smiley en golden af jagt linjer måske kunne også väre god



  • #5   19. jun 2018 Golden af jagtlinje tænkte jeg også på:)

  • #6   19. jun 2018 Labrador … smiley

  • #8   19. jun 2018 Jeg har overvejet en retriever igen, men så ender det nok med at blive en labrador igen og så er jeg bange for at komme til at sammenligne.

    Ift. at kunne med andre hunde, så er det ikke et krav at den skal kunne med alle andre hunde. Den må gerne være reserveret. Jeg gider bare ikke en slagsbror. Når det er sagt, er en aussie nok ikke noget for mig sådan helt generelt.


  • #9   19. jun 2018 Linda - jeg flyver lidt rundt over det hele smiley Den ene dag tænker jeg retriever, den næste vil jeg gerne have en corgi og både dalmatiner og jack russell har været oppe til overvejelse. Meget forskellige racer, derfor vil jeg gerne have lidt input.

  • #10   19. jun 2018 Hvis du vil møde en ds så sig til smiley

    Aslan med Tyr hans søn

    Der er også sort spids jo.


    Ds er en ret ukompliceret og sund hund. De er enorm tränbare og bliver ved og ved men slapper af hjemme. De fleste kan lide dem pga de ser søde ud så folk invitere altid ens hund med ind

    Størrelsen er handy. Den er god i agility og rally og spor

    At den ikke er så kendt og populär har den fordel at avl ikke har skabt en masse sygdom og sär bygning.


    profilbillede
  • #11   19. jun 2018 Men racen kan godt være lidt strid ved andre hunde, kan den ikke?


  • #12   19. jun 2018 Aslan fik jo sine dårlige tänder ud og nu ser vi det faktisk ikke mere...

  • #13   19. jun 2018 Jeg tænker at de fleste racer kunne trives med det program der, også min.
    To timers gåtur samt træning kommer man rigtigt langt med, så der er jo næsten frit slag i racevalget.


  • #15   19. jun 2018 Jeg takker for budene, nu er der lige lidt at gå videre med smiley

    Og Aslan vil jeg da gerne møde, også selvom det ikke nødvendigvis bliver en DS smiley


  • #17   19. jun 2018 Når jeg læser dit indlæg, synes jeg, du har beskrevet en labrador ganske godt, og hvis du har været glad for ham, du havde, så ville jeg synes en ny lab, var et godt valg.

    Jeg hører tit, at folk er bange for at sammenligne, hvis de får en hund af samme race, men ud over race så er vores hunde jo i den grad individualister, så umiddelbart ville jeg ikke tro, det ville blive et problem.

    Jeg har og har haft mange af samme race, og selvfølgelig sammenligner jeg da hundene, men det ville jeg nu også gøre, selv om jeg fik hunde af anden race. Og det behøves jo ikke være negativt at sammenligne. Selv om det kan være svært at forestille sig, når man lige har mistet en hund, bliver du da forhåbentlig lige så glad for den næste.


  • #19   19. jun 2018 En Whippet kunne måske være en idé. Eller en glathåret foxterrier. De spiller ikke nødvendigvis op, men de takker næppe nej til en udfordring smiley

  • #20   19. jun 2018 De to små - Hvem er Max? smiley

    Lene - måske ender jeg også der. Lige nu føler jeg bare ikke helt for det. Men der er selvfølgelig heller ikke engang gået en måned. Jeg kan jo ændre mening smiley

    Regina - det lyder rigtig godt smiley Det vil jeg kigge nærmere på.



  • #24   19. jun 2018 Collie behøver ikke være så slem smiley Det var mere Old English Sheepdog eller noget lignende jeg havde i tankerne, da jeg skrev det smiley

  • #26   19. jun 2018 Jeg synes collier fra Lapinette ofte ser ret fornuftige ud. I hvert fald på de billeder jeg har set smiley Og det er nok fra hende, jeg skal have collier, hvis/når jeg engang skal det.

  • #27   19. jun 2018 Og Aslan vil jeg da gerne møde, også selvom det ikke nødvendigvis bliver en DS

    Du siger bare til smiley Så kan du jo prøve at træne med ham lidt for sjovt osv. Det er jo en mindre hund end en lab smiley

    En lab af jagtlinjer er altså også dejlig! Min bror har en


  • #28   19. jun 2018 Ved du hvor din brors hund er fra, Lens? smiley

  • #31   19. jun 2018 Korthåret collie kunne være et godt bud.

  • #34   19. jun 2018 Jeg skal huske at spørge, men jeg er 90 % sikker på at det er herfra... https://www.skovagers.com/skovagers.html

    Det er en VILD lækker hund! Jeg har aldrig set en lab som den. Et virkelig godt hoved. Jeg havde aldrig troet jeg skulle sige klog om en lab, men det er Nala


  • #36   19. jun 2018 Hvad en flatcoated egentlig? Jeg har en svaghed for racen selv smiley Jeg har desværre ikke mødt ret mange men dem jeg møder er helt fantastiske synes jeg.



  • #37   19. jun 2018 Prøv at se smiley smiley Jeg vil ha en nu hahahha

    profilbillede
  • #39   19. jun 2018 Den korthårede gør nu ikke ret meget. Mine har aldrig været gø, hunde. Men de skal nok opdrages til ikke og gø for et godt ord. Vores venner har en langhåret og den gør meget mere.

  • #41   19. jun 2018 TS: Hvad med en drente ellers? Værd at tjekke ud. Jeg har et megagodt indtryk - vi har nogle her i byen, der har dem. Godt sind! Slukknap så det batter. Men jeg ved ikke hvor krævende den er.... men nu skyder jeg løs, for jeg ved at du kan sortere for du er erfaren smiley


  • #43   20. jun 2018 Min collie ville passe godt ind i de kriterier. Der er selvfølgelig noget pels. Ved faktisk ikke hvor stor forskellen er på de kort og langhårede. De engelske collier er ikke så store som de amerikanske (min er en lidt lille han på ca 24 kg). Det kræver selvfølgelig du vælger de rigtige linjer, da jeg da har mødt en del af dem der var mere krævende og energiske end min. Min er mere af udstillingslinjer, så vidt jeg ved. Ham har jeg selv brugt med til agility, hvilket han synes er sjovt.

  • #44   20. jun 2018 T, skal jeg kigge forbi med pigerne i weekenden? Så kan du opleve corgi sådan fra sit værste og bedste smiley

    Hvis det er en hund der skal med ud i verden, så er det praktisk at tænke i udseende. Corgi, lab, golden og collie er folk aldrig bange for - tværtimod er der mange der gerne vil hilse på dem.

    Om det skal være den ene eller anden, må afhænge af hvad dit hjerte siger. Hvis du er interesseret i at nusse corgihvalpe en dag, er jeg sikker på at jeg kan støve et kuld op til dig inden for nærmeste fremtid. Dorits søster har et kuld på vej smiley


  • #45   20. jun 2018 Puha, der er kommet mange indlæg siden jeg loggede af i går - hvor er I gode!

    Jeg svarer jer lige, når jeg kommer på computeren senere. Men alt er læst og nu vil jeg summe videre over det smiley


  • #46   20. jun 2018 #36 - Flatcoated kunne helt sikkert være et bud! Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke har tænkt på den smiley

    Angående collie, så har jeg som sagt overvejet det. Og er ret glad for at høre, at det ikke er alle, der er lige gøende smiley Jeg kommer til at bo i lejlighed med den i en periode af dens liv og det er vigtigt for mig, at det ikke er en race, som har tendens til at stå og gø hver gang, der er en "mærkelig" lyd. Dem er der sikkert mange af i en lejlighed smiley Og det bliver bare stressende for hunden (og for mig) og irriterende for naboerne, hvis den skal advare hver gang.

    Anne - Jeg ville elske at få en hund, der er i familie med Dorit! smiley smiley Jeg er bare nødt til at spare lidt op, så det kan ikke blive Dorits søsters kuld smiley Men jeg vil helt sikkert gerne møde dine piger engang, jeg kan bare ikke lige i denne her weekend. Men lad os aftale noget engang smiley


  • #47   20. jun 2018 Hov, hvilken kennel er det Dorit er fra? Så kan jeg lige følge lidt med smiley

  • #48   20. jun 2018 Hun er fra Kennel Godthaablund i Nibe. Mine næsten-naboer får vist også snart et kuld smiley Du siger bare til engang du har tid, så kigger vi forbi. Men Bella bliver fornærmet hvis hun ikke får lidt opmærksomhed også smiley

  • #49   20. jun 2018 Ork, jeg skal nok fordele opmærksomheden; en pige til hver hånd smiley smiley

  • #50   20. jun 2018 Hvad med en af de korthåret racer af hønsehundene, nok mest de kontinentale?
    Vizsla
    tysk korthåret hønsehund
    etc


  • #51   20. jun 2018 Også gode bud, Hijacks.

    Jeg har faktisk luret lidt på gammel dansk hønsehund allerede smiley


  • #52   20. jun 2018 uuuuhhhh lige den gamle tror jeg bliver svær at få fat i, men der er nogle af de franske braque der kan minde om den

  • #53   20. jun 2018 Ja, jeg kan godt se, at der ikke er så mange af dem, så der er nok noget ventetid. Men nu må vi se smiley



  • #54   20. jun 2018 Hvis jeg skulle ende med at gå lidt ned i størrelse, så overvejer jeg lidt en dansk-svensk gårdhund. Nogle der har erfaringer med hvor meget de gøer?

  • #56   20. jun 2018 Rettelse

    Min brors hund er herfra

    http://www.sweetwaters.dk/

    Det er virkelig en Skøn lab


  • #58   20. jun 2018 Fedt at man kan få DSG, som ikke gøer voldsomt smiley



  • #60   20. jun 2018 Helt klart. Jeg bryder mig bare ikke om tanken om at få en hund, som jeg så skal til at dæmpe nogle naturlige instinkter hos. Og når jeg nu allerede ved, at det kunne blive et problem med meget gøen, så kan jeg ligeså godt forsøge at undgå det smiley Og så tænker jeg også, at det kan blive et problem med alene-hjemme-delen, hvis den står og gøer og jeg ikke er der til at stoppe den.

    Men jeg må jo bare kigge mig for, hvis det er der jeg ender smiley Kan du anbefale en kennel? Eller er der andre, der kan?


  • #62   20. jun 2018 Det er selvfølgelig rigtigt smiley Jeg læste bare et eller andet sted, at alarmhunde ofte bliver ved med at gø indtil ejeren har undersøgt det der farlige noget, der bliver advaret imod. Men det er måske også noget andet, hvis der ikke er nogen hjemme at advare til smiley

  • #66   20. jun 2018 Nej, ikke endnu smiley Jeg har kigget på så mange andre smiley

  • #68   21. jun 2018 Basenji er en fed race. Men den er altså ikke specielt pleasende eller kendt for sin samarbejdsvilje - det er en skøn, men yderst selvstændig lille bandit. smiley
    Så den ligger meget langt fra lab og corgi.

    Et alternativt bud kunne være Finsk hyrdehund, hvor man dog også skal være ret obs omkring gøen.


  • #70   21. jun 2018 Eller en podengo smiley

  • #71   21. jun 2018 En corgi er altså heller ikke særlige pleasende, og bestemt ikke en man skal købe hvis man vil langt i hundesport. De er ok med i rally, men ellers synes de klart at det er fedest bare at lave fis og ballade, særligt hvis der er en masse mad involveret smiley

    Tilgengæld får man en hund som er nem at have med ud i verden, og som klarer sig gennem det meste på charmen smiley


  • #72   21. jun 2018 Jeg har ikke planer om de helt vilde konkurrencer - jeg vil bare gerne have det sjovt smiley Og igen, hvis den ikke er særlig motiveret for at træne noget, så er det også okay. Vi kan sagtens have det sjovt alligevel smiley

    Men måske jeg venter med corgien til jeg bor et sted, hvor der ikke er så tæt til naboen. Kunne læse mig til, at den kunne være ret gøende?


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #73   21. jun 2018 Så skulle du måske overveje en whippet? De har deres egen mening om tingene, de er ikke bange for at stille krav til deres slaver, og de er rimeligt kreative og kan faktisk være enormt sjove at træne med, hvis man da kan finde ud af at diske op med en ordentlig "betaling" og samtidig kan se det sjove i deres forslag til alternative måder at udføre en øvelse på smiley

    De er ikke specielt gøende, og de er ret omgængelige og nemme at leve sammen med. Hvis man altså er indstillet på at dele både sofa og hovedpude smiley smiley


  • #74   21. jun 2018 Hos mig er det næsten et krav, at hunde skal være både i sofa og seng, så det ville ikke gøre mig noget smiley

    Whippet er hermed skrevet på listen over racer, jeg skal se nærmere på smiley


  • #75   21. jun 2018 Therese - Jeg kan se du bor i Østjylland, hvis du vil møde whippets, er du velkommen til at komme og få en kop kaffe/the/vand og opleve mine 3 tøser både hjemme og for fuld udblæsning på de lokale boldbaner. Jeg bor i Hinnerup nord for Aarhus.

















  • #76   21. jun 2018 Tak, det kunne være fedt! smiley

  • #77   21. jun 2018 Du siger bare til, så finder vi en dag.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #78   21. jun 2018 Pas på! Kirstens tøser er uendeligt lækre smiley smiley

  • #79   21. jun 2018 Ja, det kan godt blive farligt smiley Det havde jeg næsten gættet ud fra billederne jeg har set smiley

  • #80   21. jun 2018 Årh ja, en whippet er altså lækker smiley Sådan en gad jeg godt have engang, men jeg orker ikke alt det tøj de skal have. Den gennemsnitlige whippet har jo en større garderobe end mig smiley

    Corgier er nu ikke så gøende endda. Det er et spørgsmål om at bede dem klappe i helt fra små. De gør som regel kun når der er noget at gø af - fremmede lyde osv., og så selvfølgelig når de vil et eller andet. Dorit går fx totalt gøamok når jeg finder snoren frem. Det kunne jeg nok have trænet væk hvis jeg gad, men hun får bare lov. Men de snakker meget og har en lyd til enhver situation smiley Mange tolker deres knurren som at de er sure, men det er bare snak, som regel når de vil have et eller andet smiley

    Og så er de umulige at holde fra møbler. Sådan uden undtagelse. Som whippet er det åbenbart avlet ind i dem smiley


  • #82   21. jun 2018 Sofia - Nej hvor pudsigt. Du siger bare til, jeg bor få minutters gang fra både bus og tog, så selv uden bil er der ingen undskyldning for ikke at komme og hilse på smiley

    A med Bomstærk - Naturlig indtagelse af hjemmets møbler er et meget væsentligt træk hos en whippet, et individ, der ikke besidder den egenskab, bør ikke bruges i avl smiley

    Det med tøjet er ikke så slemt, en trøje og et dækken kan gøre det, det er først når 4-5 whippets skal have vinterfrakker på, at man føler sig som en dagplejemor, der skal på tur smiley


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #84   21. jun 2018 A med Bomstærk ...: Hvad mener du dog med "alt det tøj ..."? Basso har da kun 6 vinterfrakker smiley

    Kirstens tøser er skønne smiley Selvom jeg jo nok burde kunne få dækket mit "gramse-whippet-behov" herhjemme, planlægger jeg jævnligt at bortføre et par af tøserne smiley


  • #85   16. jul 2018 Therese, man vil altid sammenligne, men det er faktisk ikke slemt. Quila, jeg lige har fået i går er intet som Luna.

    De var begge labber, men Luna ville hellere gåes med end bevæge sig selv.

    Nu har jeg Quila af jagtlinier og det er noget HELT andet. Så der vil ikke blive de store sammenligninger smiley

    Jeg ville heller ikke have lab igen til at starte med, men der var bare ikke rigtig andre racer, mit hjerte var interesseret i, så jeg blev ved labben.

    Det kommer jeg ikke til at fortryde smiley


    profilbillede
  • #86   16. jul 2018 Tak for dit input og tillykke med hende smiley

Kommentér på:
Anbefal mig en race

Annonce