{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.435 visninger | Oprettet:

De forfærdelige hvalpe og unghunde {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en anden tråd, så bliver jeg nysgerrig på jer der har haft "mareridtshvalpe" og djævelske unghunde.

Hvad er det hvalpen/unghunden har gjort, sådan helt konkret, som får jer til at tænke at projekt hundehvalp er en frustrerende opgave?

Jeg husker at Dorit var en særdeles aktiv og opfindsom hundehvalp. Hun fik anfald hvor hun eksploderede som en tasmansk djævel, og måtte sættes i snor for at falde ned.

Bella var en ekstremt aktiv unghund, og krævede virkelig mange timers aktivering hver dag. Når hun kedede sig, lød hun som en der havde slugt en fløjte, og lyden kunne drive mig til vanvid. Og så havde hun en forkærlighed for alt der kunne pive.

Ud over det, har jeg ikke haft de store udfordringer med dem. Lidt da Dorit åd alle fodlister, men lidt småjusteringer i hverdagen fik løst det problem.

Men hvad er det der får jer til at advare imod det at få hvalp?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De forfærdelige hvalpe og unghunde
  • #3   27. jun 2018 Jeg er SÅ enig med dig, Bodil smiley Jeg elsker alt ved at have hvalp og unghund, og jeg elsker at de får mig til at grine det ene sekund, og stå med tårer i øjnene det næste smiley Og så elsker jeg det bånd man har. Hvor man kan se i deres øjne at de elsker én mere end noget andet smiley

  • #4   27. jun 2018 At købe en DJR i stedet for en DKK så man har en karens periode hvilket betyder at hvis hvalpen bliver syg kan man stå med regning for 40.000 det første halve år.

    Angsten for om den bliver rask. Urin alle veje. Bliver den nogen sinde renlig? Op hver nat... Puuuh så træt. Kan man dø af træthed? Udmattelsen og frustrationer over at det ikke er så idyllisk som der blev drømt om.

    Når hun var rask var hun som hvalpe er flest men generelt meget god og kunne ikke have haft bedre personlighed.

    Til jagt som teenager fandt hun på mange gode tricks og metoder til at fortælle hun er utilfreds når de andre hunde søger efter apportering med et vildt drive og meget utilfreds hvis de er for langsomme.

    Det har taget ret lang tid at få styr på mine svedige sikker er stadig mine selvom de lugter ulækkert.

    Ziva er det bedste jeg har gjort og jeg gerne tager succesen om 4 år smiley


  • #5   27. jun 2018 Jeg flytter lige min kommentar, den passer nok bedre her: smiley

    Jeg tror at det er rigtigt meget race afhængigt, hvor svært man synes det er at have en hvalp.

    Nu har jeg hele mit liv kun haft de meget store racer, og de er altså ret nemme, at træne og hurtigt i stand til at være alene hjemme, blive renlige og lære det elementære.

    Til hvalpe træning, har mine hunde altid været en af de bedste, og jeg er dæleme ikke en dygtig hundetræner. Men de store hunde er bare hurtigere i starten. Det er først senere at de begynder at sakke bagud er min erfaring.

    Den værste var vores blandingshund (labarador/Broholmer/Berner), men det udelukkende fordi, at den havde så højt et energi niveau i forhold til hvad jeg var kendte til.
    Men selv der var nok nemmere end de fleste højaktive racer. Men det kostede da en sofa, lidt dørkarme, en del tøj, lidt fjernbetjeninger og 100 andre ting jeg har glemt nu.

    Til gengæld var den mega dygtig til træning da den blev voksen, sammenlignet med de andre hunde jeg har haft.

    I øjeblikket har vores Broholmer det flip (11 måneder), at hun synes det er sjovt, at finde et eller andet nyt at tygge i, når vi går ud af døren. Hvilket betyder, at vi nærmest skal støvsuge under etagen for løse ting, eller lægge det op i en højde hvor hun ikke kan nå. Da hun nu engang er en stor dame, så betyder at der intet må ligge på bordet heller, da hun jo snildt kan hoppe op på dem.

    Der er også kommet krog på døren ud til gangen, da hun jo kan åbne en dør lige så hurtigt som et menneske kan.

    Slemt, næh, vi ved det jo, og synes nok at den der lømmelalder er ret sjov. Det giver en hvis spænding at komme hjem, og se om der er noget man glemte i farten.

    Desuden tror jeg bestemt heller ikke at man skal underkende at mennesker er forskellige.

    Lige pt. skal jeg bare sige Kaj Boye og min smukke halvdel får et hvis anstrengt udtryk i øjnene. når Jeg kalder det dyrt tyggelegetøj.

    Sådan er vi så forskellige, og derfor tror jeg også at vi alle opfatter hvalpe/unghunde tiden så forskelligt. For hvad der er belastende for den ene, er "nå pyt" for den anden.


  • #6   27. jun 2018 Jeg har lige trukket en hvalp i hvalpelotteriet som skal smage på alt, og have alt i munden.

    Vi bor på en landejendom med 23000 m2 jord bestående af hovedsalig plæner og græsfolde og hele grunden er indhegnet så hundene kan gå løse det meste af tiden.
    MEN - MEN - MEN Sådan en grund er et slaraffenland for en lille hund der har smag for alt det vi mennsker finder frastødende. Hun har stort set altid noget i munden, og det er en meget svær opgave at holde øje med hende hele tiden.
    Vi har ræven luskende rundt på grunden i nattetimerne, og jeg er hunderæd for at al hendes gnaskeri ender op med en lunge-hjerteorm infektion.

    På tur i villakvarterene lykkes det hende med jævne mellemrum at finde en død fugleunge inde i de mange hække der skal snuses til, og jeg skal have et øje på hver af mine ti fingre hele tiden, og forudse hvilke lækkerier hun kan blive fristet af længere fremme. Det være sig tyggegummi, halvrådne bananskralder, fuglelort, pinde, blade. henkastet mademballage - ALT!

    For et par dage siden begyndte hun at snorke meget højt når hun sover, og de efterfølgende morgener har hun haft en rallende lyd fra de øvre luftveje, og en smule revers sneezing..
    Så der er blevet samlet lorteprøver i tre dage, og nu sidder jeg og venter på dommen fra dr. dyr smiley

    Men ud over det er hun en fantastisk kvik og velfungerende hvalp der kun har tygget lidt vel meget i tapetet, men som heldigvis lader vores sko være - og naturligvis SUPER til at gå spor smiley


  • #8   27. jun 2018 Pia H, giv Nexgard Spectra året rundt, og hunden er forebygget mod hjerte- og lungeorm. Alternativt få testet 2 gange årligt. Det er standard, og bør gøres af alle som ikke forebygger smiley

    Isabelle, hvor er hun altså sød smiley Min venindes eurasier har ødelagt godt og vel alt. Måske venligst oplært af sin samojede storebror. De to er tornadoer, og splitter gerne en hel bogreol ad på en formiddag smiley


  • #9   27. jun 2018 Jeg er også en af dem der egentlig nyder hvalpe- og unghundetiden. Selvfølgelig er det da fantastisk det man har sammen med sin voksne hunde, hvor man føler at 'vi kender hinanden virkelig godt' og man det bånd som mange år sammen giver. Men for pokker der er mange sjove episoder med hvalpe og unge hunde og det fuldstændig umiddelbare livsglæde de udviser er da smittende og man kan næsten ikke andet end at blive glad i låget. Vores seneste hvalp og unghund er Clinton. Han kunne fx ikke se et fx fuglebad eller vandskål uden at han skulle enten op i vandet eller hælde det ud. Clinton er nu 2 år så man begynder at fornemme den voksne hund, men for pokker hvor har han været fyldt med spillopper og mange gange har man da måttet kapitulere totalt over hans diverse finurlige påhit. Tror så aldrig at han helt holder op med dens slags. Vi klippede hæk i sidste uge og har et par gamle bigbags som vi putter afklippet i inden vi smider det på traileren. Jeg hentede en af dem i skuret og slæbte den efter mig ned til hækken. Det var åbenbart en invitation til Clinton om at gå totalt i fjant. Han kravlede ind i bigbaggen og brugte de næste 10 min på at kaste sig rundt inde i den mens han kommenterede det han havde gang i med diverse lyde (jeg har aldrig haft en hund med så meget lyd som ham før; han har et meget stort repetoire af pive og brummer lyde og han bruger dem nærmest hele tiden). En gang i mellem kiggede han lige op af bigbaggen med et kæmpe glimt i sine øjne inden han dykkede ned igen smiley Min mand og jeg kunne ikke rigtigt andet end at grine af ham.

  • #10   27. jun 2018 A med bomstærk: Tak for tippet. Jeg vil tale med min dyrlæge om det når han ringer resultatet af afføringsprøverne ind i løbet af i dag.


  • #11   27. jun 2018 Et par gange dagligt undersøger jeg mulighederne for omplacering af McFatty eller alternativt hænge mig selv i valnøddetræet. Så kigger han på mig med det mest næsvise ansigtsudtryk, og så er jeg flad af grin. Min første hund var en jagthund, min 2. og 3. var gårdhunde, men den 4. er komiker af international standard. Når han er færdig med dagens kyllingeskrog, så vil han ud i haven - asap. Ikke for at tisse, ikke for at skide, nej for at tørre munden/skægget i græsset.
    Hold nu kæft! Ja, man skulle nok have været her smiley


  • Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #12   27. jun 2018 Det kommer nok, som andre også skriver, an på racen.
    Vores er nu 1 år (13 måneder mere nøjagtigt), af racen Dalmatiner. Og hold da op hvor har det været nemt at have en hvalp, og samtidig til tider lidt belastende.
    Hun sov igennem fra dag et, men stod op kl 6-7 og har været renlig fra dag et. Hun har været rigtig god i mødet med nye ting, og har faktisk kun ødelagt en ting i vores hjem, nemlig en træhest. Haven til gengældt puha, ja hun der den store anlægs gartner, og har været svær glad for mine rododendron, og har gjort vi/hun har beskåret dem ret kraftigt.
    Hun havde til en start svært ved at finde ro, og bare ligge sig, så hun kunne pive i et væk, fordi hun var træt. Men det har hun lært, og er nu den dejligste unghund man kan forestille sig. Finder sig i alt, og følger bare en over alt, og stjæler ikke ting. Hun er simpelthen så nem.
    Vi fik hende i uge 28 sidste år, i år prøver vi med en baby ca samme tid, og ser om det er nemmere, eller svære smiley smiley


  • #13   27. jun 2018 Hmm Frida er 6 måneder og kan se at jeg gennemgår lidt af det samme som jer andre smiley
    Hun er sokketyv nr 1,hun kan hive dem ud af vaskekurven og så bliver de gennenrusket og kastet med.
    Sko ! Hun går efter min datters skyde sko,ja de er gemt væk, men een kommer alligevel rendende med dem flere gange om dagen smiley
    Hvis hun sidder med ryggen til os,kan hun finde på at udstøde et ulve hyl får så at blive helt forskrækket over sig selv og så tager fanden ved hende smiley så ved ikke lige hvor kvik hun er ( eller også er hun smiley smiley )
    Hun er her der allevegne smiley
    Men når hvalpen så endelig er træt,mæt, tilfreds og sover smiley ja så smelter mit hjerte og glemmer mine nye grå hår i hovedet,når hun sukker tilfreds og bare kigger med hendes store øjne ,så er jeg klar til endnu en hvalp smiley smiley


    profilbillede
  • #14   27. jun 2018 Whippethvalpe kan være temmelig udfordrende, men jeg elsker dem og begynder så småt at have abstinenser, nu hvor den yngste af mine nærmer sig de to år.

    Jeg har kun haft en enkelt, der var så slem, at jeg ofte spekulerede over, hvorfor det lige var, at vi skulle have endnu en whippet i huset, min sort/hvide Alfa, hun var i en kategori for sig.

    Min mand siger, at havde hun været vores første whippet, så havde vi ikke fået flere, men heldigvis havde vi et lille dydsmønster i forvejen, så han vidste hvor fantastisk en race det også er.

    Alfa var her og der og alle vegne, som 10 uger gammel kunne hun hoppe på køkkenbordet, der resulterede et øjebliks uopmærksomhed i, at hun trissede rundt på komfuret mellem gryder og pander.

    Hun hærgede ikke fordi hun kedede sig, men hun var en hund, som var frygtelig nysgerrig og alt skulle bare smages på med tænderne. De møbler som har overlevet hende, har næsten alle tandmærker et eller andet sted.

    Hun stjal, alt, hvad hun kunne nå og som 8-9 måneders var det ikke småting, på det tidspunkt kunne hun nemlig åbne døre, skabslåger, køleskab og kravle i reoler.
    Det første år ødelagde hun inventar for 25-30.000 kr.

    Vi satte kroge øverst på alle døre, og børnesikringer på skabslåger og skuffer. Krogene fandt hun heldigvis aldrig ud af at åbne, børnesikringerne var klaret på en uge, så i hele hendes levetid, var der ingen af de underste køkkenskabe, som blev benyttet til andet end gryder og alt spiseligt var i aflåste skabe.

    Hegnet i haven måtte hæves fra 1.80 til 2.20, havde det ikke holdt hende inde, var der kommet strøm øverst, men det blev heldigvis ikke nødvendigt.

    I de tre første leveår var hun aldrig alene, jeg arbejdede hjemmefra og skulle vi et eller andet, hvor hun ikke kunne komme med, blev hun enten passet, eller der blev hyret "barnepige"

    Hun "faldt til ro" som 3 årig og endte med at blive mit livs hund.
    Hun havde en empati over det vanlige, hun var besøgshund på et lokalt bosted for autister. Hun nærmede sig aldrig de beboere, der var utrygge ved hende, og var der en af de beboere, som elskede hende, der havde det dårligt, lagde hun sig så tæt op af vedkommende som muligt, gerne på skødet og så var hun bare helt rolig og gjorde intet andet, end at give fysisk kontakt.

    Desværre havde hendes fysiske udfoldelser slidt så meget på hendes krop, at hun måtte aflives som 6-årig, det er 5 år siden og jeg kan stadig få et stik i hjertet af savn smiley


    profilbillede
  • #16   27. jun 2018 Jeg synes det er fint nok, at give et realistisk syn på det at have hvalp. Det er sjovt, hårdt, fantastisk og trættende. Det sker alligevel oftere end det burde, at hvalpe på 9-12 uger leder efter nye hjem. Nogle af dem kunne måske være undgået, hvis folk var blevet ‘advaret’, uden at man maler fanden på væggen, selvfølgelig.

    Jeg synes at hvalpetiden var hård, men skøn, og Atlas var en meget nem hvalp. Han har bidt lidt stof af sofaen, det er det, som han har ødelagt, på trods af at vi har mange magasiner og nipsgenstande i hvalpehøjde. Han var stort set renlig fra start og sov til klokken 5 næsten med det samme.

    Unghundetiden var, og er egentlig stadig, meget hård. Atlas er 2 år nu, så det sker da oftere og oftere, at vi ser den voksne, for udruge hund, men det føles stadig som om, at der er lang vej igen smiley . Det, som har været frusterende ved en unghund, er den manglende koncentration og var i ørerne. Atlas har så også haft et meget højt stressniveau og usikkerhed overfor fremmede hunde, som helt sikkert ikke har gjort træning nemmere for os.

    Men jeg vil aldrig advare imod at få hvalp. Man skal bare være forberedt på, at det ikke kun er ren idyl, så skal det hele nok gå.


  • #17   27. jun 2018 Isabelle - Der er jeg så også lidt af en kylling, mine unge whippets bliver kun sluppet på boldbanerne og ved stranden, jeg har ikke nerver til mange træer.
    De har en ekstrem kropskontrol, men de unge hunde taber ofte hovedet og er lidt mere modige end hvad godt er.


  • #18   27. jun 2018 Jeg ville aldrig advare mod at få hvalp (med få undtagelser), men jeg vil heller aldrig være stoisk overfor det faktum at der er mange hvalpe hvert år, der må omplaceres fordi opgaven er for stor.

    Sår og blå mærker, ødelagt tøj og genstande.
    Manglende søvn. At side i sofaen musestille, for hører hvalpen at man er aktiv, starter hele baduljen forfra.

    De almindelige ting - aktivering, renlighed, træning osv er ikke problematisk.
    Men det kan relationen til hunden være, når knapperne bliver trykket på mange gange om dagen.

    Jeg er ikke glad for at have hvalp og unghund.
    Og når jeg ser mig omkring på træningspladsen, så er det ret tydeligt, at jeg ikke er den eneste, der oplever massive frustrationer.
    Typisk ejere af brugslinje hanner.

    Det var en kæbefaldende oplevelse for mig at have Bellen som hvalp.
    Aldrig havde jeg forestillet mig at man kunne slippe så let udenom hvalpe-unghundetiden.
    Og hvis folk kun har prøvet det sådan kan jeg godt forstå de tænker at det da er noget alle burde kunne.


  • #19   27. jun 2018 CH, hvad var det helt konkret der gjorde de andre hvalpe så slemme? Manglende søvn? I hvilket omfang? Ødelagte genstande - sådan ud over et par sko, tæpper og hundepuder? Ødelagt tøj - ud over de sædvanlige huller i ærmer og bukseben?

    At hvalpen ikke formår at holde sig i ro, og man derfor sidder musestille, kunne tyde på en hvalp der måske ikke heeeeelt har lært hvad ro betyder. Ja, det tager måske et par dage at lære dem, men det er en overkommelig opgave - hvis man prioriterer det.

    Du var en af dem der beskrev 3 mareridtshvalpe i den anden tråd, og jeg er virkelig nysgerrig efter hvad det helt konkret var, der gjorde dem så slemme?


  • #20   27. jun 2018 Jeg bliver enormt stresset af det..

    hvis jeg skal have hund skal det være en voksen rolig hund.


  • #21   27. jun 2018 Det kan jeg skrive i detaljer, men det vil du netop kunne bortkaste med de ord der - den har ikke lært ro...
    Øh nej. Og det er jo det, der ikke er så ligetil.

    Det er ikke lige at lære den nej, stop, ro... det er hele pointen.
    Jeg elsker denne type hund, der kører på og kører på, kræver noget af en, ikke tager et nej til kontakt som gode varer.
    Men jeg hader at have dem som hvalpe.
    Tilpasningen kommer med tiden.

    Hvis det ikke var ud over det sædvanlige havde jeg nok ikke reageret på det - eller tanken er måske at jeg er usædvanlig sart?

    Bellen - hun var helt gennemsnitlig og har aldrig fået mit pis i kog.





  • #24   27. jun 2018 ….. lige nu kan Gaddafi afhentes af den første der tropper op.
    Han har fundet ud af, at det er skide sjovt at bade i vandskålen. smiley
    Nu har jeg tørret op efter ham fire gange på knap to timer. Skal jeg se det positive i det, så er mit køkkengulv blevet meget rent. smiley

    Hvalpe er dejlige, og det er ret fascinerende, hvordan man kan forme sådan et lille levende væsen.
    Når hvalpen ligger i arm og sover, så kan jeg blive helt varm indeni, det er sådan en dejlig fornemmelse. At armen så begynder at sove og bliver meget øm af at man sidder lige så stille for ikke at forstyrre hvalpen, det tager jeg gerne med.
    Men jeg kender også den der som CH nævner, dette med at sidde helt stille for ikke at vække hvalpen, for vågner den, så starter ragnarok forfra.


  • #26   27. jun 2018 Jeg har Thea lige nu, som er ved at blive teenager... Og hold nu kæft en terrorist.
    Hun minder meget om MB'S beskrivelse af whippet, bare mere edderkoppe agtig.

    Igår tog jeg hende i, at stå i håndvasken på badeværelset...

    Indkald og sådan noget, sidder nærmest i skabet.... Men om hunden forstår et "nej" eller "gå ned"... Det er en by i Rusland!

    Kræet kan stå midt på stue bordet, og diskutere med mig, om hun skal gå ned.... Altså, hun står virkelig med de der "fuck dig, du bestemmer ikke over mig" øjne!

    Men hold nu kæft så sjov hun er altså. Alle de spøjse ting hun laver, vejer ret meget op for hendes terrorisme... smiley

    Man skal have humor, hvis man vil have italienske mynder!


    profilbillede
  • #28   27. jun 2018 Vi har lige gennemlevet 1,5 år med en hvid schweizer hvalp/unghund.
    Det er sgu ikke kun lutter lagkage. I løbetiderne ændrede hun sig helt og addeles psykisk. Hun har ædt tapet i en hel baggang. Skabe er tygget i, dørkarme, gulvlister osv.

    Næste gang skal vi have en bolo hvalp - så er det bare at tænke tilbage på Gnocchi så bliver bologneseren en engel på fire ben. Sådan en kan man næsten sove fra unghundenykkerne i. Jeg glæder mig til det.


  • #29   27. jun 2018 Jeg elsker hvalpe tiden, hold op de er jo slet ikke til at stå for, og de bliver alt alt for hurtigt store!!!

    Sam har været utrolig nem både som hvalp og unghund.

    Han var stort set renlig fra dag et af, efter en uge, kunne han sove igennem hele natten, stå op mellem 6-7, ud og tisse og derefter sove en time mere, det var jo det rene luksus!

    Det var først som 10 ugers at tænderne virkelig skulle bruges og han bed seriøst meget, han var dog god til ikke at rører nips ting osv, men alt udendørs skulle smages på, han har godt nok taget alt i munden på vores første ture, så vi gik igang med en effektiv slip kommando og falke blik smiley
    Det eneste han har ødelagt som hvalp er en af hans hundesenge, og flået et myggenet for døren i stykker, der var jo modstand når man træk i det, så det var rigtig sjovt smiley

    jeg kan også godt huske hvordan jeg de første par dage, sad muse stille, når han sov, for tænk nu hvis han vågnede, det fik min kæreste hurtigt vendt, han skulle jo lærer at sove fra lydene, og Sam var da også ligeglad smiley

    Jeg husker også at de aller første 3 dage fra vi havde hentet ham, var hårdt, i det der blev vendt så meget rundt på min rytme, det var så stor en omvæltning for mig, at jeg var græde færdig, men heldigvis var jeg ovenpå igen efter 3 dage.

    Som 7-8 måneders fandt han ud af at kunne nå ting/mad fra køkkenbordet, så alt skulle fjernes, han kunne finde på at hoppe op og stjæle noget, selvom jeg stod lige ved siden af.. lort!
    Der er han heldigvis blevet fornuftig igen, dog kan jeg ikke lade en tallerken med mad stå ude på kanten, men står den helt inde ved køkkenbordet, rør han det ikke.

    Lige nu har vi en rolig periode her som 1 år og næsten 3 måneder gammel, ellers har han været rimelig hjerne forladt hele vinteren, specielt februar til april..

    Han kan af og til blive meget impulsrig og koste hvad det vil, så skal han bare hen til den duft, han har opfanget, det sker stadig en gang i mellem, og det er altså forbudt, man må ikke vælte sin "mor" omkuld smiley


  • #30   27. jun 2018 Kæft han var kær!!! smiley Det voksede seriøst så hurtigt!

    profilbillede
  • #31   27. jun 2018 Hvis jeg kunne få alle mine hunde som 2 års gjorde jeg det smiley
    Chess har godt nok trukket tænder ud. Ro var en by i Rusland og hun skulle konsekvent hjælpes til det, alt foregik med 120 i timen eller også sov hun - Når hun kom i bur, udenfor buret ville hun ikke sove, basta. Og vi har fandeme godt nok forsøgt med alle midler men bur var eneste måde hun kunne finde ro på.
    Der var intet midt imellem.
    Det gav et hav af skader, for hun kendte heller ikke til bremse længde eller konsekvens beregning.
    Hun var altid i gang med et eller andet og afsindig kreativ så vi begyndte ret hurtigt at forebygge hun lærte at kravle for meget på bordene osv. Total frygtløs lille skid der bare hoppede højt og så langt som muligt når hun skulle ned fra noget.... Og egentlig også op smiley
    Nada impulskontrol, så det knoklede vi sindssygt meget med og det arbejder vi stadig på. Renlighed, søvn og det med at ødelægge har vi ikke haft ret store problemer med. Det har været administration af energien og manglende ro i hovedet vi har knoklet rigtig meget med her. Nu er hun 13 mdr og det er en kæmpe forskel og hun er stort set aldrig i bur længere. Stadig "sindssyg" og uden konsekvens beregning, men trods alt ret fornuftig i hjemmet nu og så hjælper vi lidt med at styre hende udenom de vildeste stunt.


  • #32   27. jun 2018 Jeg er også en af dem, der nyder at have hvalp eller hvalpe, jeg har jo jævnligt haft mere end en hvalp til omkring 4 - 5 mdrs. alderen. Jeg nyder at se dem udvikle sig, lære verden at kende, udbygge forholdet til dem, i det hele taget beskæftige mig med dem. Og så er der da ikke noget nuttet end en hvalp, der er blevet træt nok til at hygge.

    Det er så godt nok også rigtig mange år siden, jeg har haft kun en hund, så mine hvalpe har haft legekammerater, som de har kunne bruge en masse af deres energi sammen med. Det har selvfølgelig gjort det nemmere, og de fleste har f.eks. ikke været slemme til at bide i mig eller andre mennesker.

    Men selvfølgelig skal man ikke forsøge at bilde folk ind, at der ikke er arbejde i at have hvalp. Det er nok de færreste, der er kommet sovende til velfungerende voksne hunde. Og mine har da bestemt også ødelagt ting, nogen mere end andre, men en hund som Giza var godt nok lidt af en udfordring på det punkt. En pyreneerhvalp kan hurtigt nå højt op, men jeg havde ikke lige overvejet at ting som kaffemaskine, bordovn og el vandkoger var i risikozonen, men de blev alle ødelagt smiley , lige såvel som rigtig mange andre ting. Giza var på det tidspunkt i køkkenet sammen med en kuldbror og en 7 mdr. ældre tæve, og det viste sig, at de hoppede over afspærringerne og efterlod hende alene i køkkenet. Da jeg fik sat en stopper for det, aftog ødelæggelserne kraftigt.

    Men ingen tvivl, humoristisk sans hjælper. smiley

    Jeg kan godt nikke genkendende til en del af Martins indlæg vedr. hvalpe af store racer. Jeg har også oplevet, at mine har været gode til hvalpetræning. De har ikke virket så flyvske og omkringfarende som mange af de andre hvalpe. De har været nemme at få til at holde kontakt. Det har naturligvis også hjulpet, at de har været vant til at have legekammerater hele tiden derhjemme, så de har ikke været så højt oppe at køre over de andre hvalpe, som en del hvalpe er. smiley Til gengæld har det været svært at få dem til at holde interessen for træning, når de blev unghunde eller voksne.


    profilbillede
  • #33   27. jun 2018 CH, det var jo inspireret af dit indlæg om mareridthvalpe, og at det kom som en advarsel mod hvalpe generelt, eller også specifikt rettet mod lab/goldens af udstillingslinjer. Men hvis du nu knytter det op på at dine hvalpe er højaktive brugshunde, så virker det bare malplaceret i den anden tråd.

    Der er netop ingen der siger at det er en dans på roser at have hvalp. Men man kan godt synes at det ikke er raketvidenskab. Og synes at de fleste almindelige mennesker faktisk godt kan overkomme at have hvalp - særligt når de har opfostret 3 menneskehvalpe som træning smiley

    Jeg havde da også dage med Bella hvor jeg bare satte mig på gulvet og tudede af udmattelse, fordi jeg ikke havde fået sovet når hun sov, og derfor var totalt kørt ned. Og så lærte jeg at prioritere at sove smiley Men det var nu altså overstået på et par uger.

    Dorit var en anden kaliber, og havde også total dødsforagt. Hun brød konstant ud af haven, så jeg måtte sætte pløkker i hegnet hele vejen rundt. Hun gøede når der var noget hun ville eller ikke ville, hun drillede Bella, hun forsøgte hver eneste dag at bryde ind i foderspandene, hun ville ikke køre bil osv. Hun var sindssyg når hun fik hvalpeflip, og så var hun ualmindelig dum (det er hun stadig, men nuttet!).

    Men der er stadig ikke noget jeg har set, hverken på egne hunde eller her i tråden (med undtagelse af Kirstens whippet smiley ) som jeg tænker folk ikke kan komme over.


  • #34   27. jun 2018 Det lader til at du har misforstået mit indlæg i den anden tråd, A..

  • #35   27. jun 2018 Kan du så ikke opklare det? smiley

    Jeg har tolket det som at man ikke skal tro at det er nemt at have hvalp, og at erfaring fra menneskehvalpe ikke kan bruges. Jeg er godt klar over at babyer og hvalpe er forskellige, men deres natterenderi (og følgende søvnmangel) er det samme. Også det med hele tiden at stå på pinde. Eller tørre lort op/skifte ble. Nej, menneskehvalpe bider ikke ting i stykker og stikker af, men de kræver immervæk ret meget opmærksomhed konstant.

    Og så er der den fordel med hundehvalpe at de i det mindste hurtigt lærer det basale, hvorimod babyer ikke kan noget som helst selv før de er 3-4 år.


  • #36   27. jun 2018 jeg syntes personligt at babyer er meget nemmere end hvalpe smiley

  • #37   27. jun 2018 Vores første lab var lidt af en udfordring som hvalp, pænt sagt. ALT skulle undersøges og helt tykkes i. Og afslapning var en by i Rusland de to første år.

    Puddeldyret var fantastisk som hvalp. Super nem og rolig (i forhold til labben).

    Hvalpetiden er nu hyggelig nok, men jeg kan nu bedre lide de voksne (selvom labben aldrig blev voksen smiley )


  • #38   27. jun 2018 Jeg havde et år i helvede med Nova. Hun ødelagede ALT. Rev tæpper af gulvet og åd bagbeklædningen, gravede sig gennem en dør, tog porcelæn og bar rundt på, stjal ting fra borde , åd indmaden i sofaen og bagsædet i bilen + noget af kabinen, tøj og sko døde, et computertastatur, en geværkolbe, en halv indkørsel af perlesten, adskillige mobiler,CDér osv. + ikke renlig..jo jo hun var en sand fornøjelse. Men en DRØM på en bane. Hun var MEGA lærenem (hvilket hun i øvrigt var hele livet.).

    Vi løste det fra den ene dag til den anden: jeg flyttede fra min daværende kæreste. Siden vi flyttede ind i den nye lejlighed rørte hun aldrig noget. Eller hun kunne godt finde på at lade sin forudrettethed (hvis hun ikke kom med når hun mente hun skulle med f.eks) ud over skraldespanden. Men så åbnede hun pænt pedalspanden med et træd på pedalen og begyndte at hive ting op. smiley smiley


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #41   27. jun 2018 Altså jeg kommer aldrig til at advare mod at købe hvalp.

    men når/hvis vi engang skal have hund igen, så bliver det IKKE en hvalp. Til den tid sover begge vores børn igennem, og forhåbentligt står op efter kl. 06. og mit liv er simpelthen for kort, og min nattesøvn for kostbar til at jeg vækkes om natten igen.
    - Og Rollo var verdens NEMMESTE!!!! hvalp. stort set renlig med det samme, ødelagde ikke rigtigt noget, var nem at træne - og ja, bare nem. Det eneste han faktisk havde en dum vane med var at binde snørrebånd op i sko. smiley


  • #42   27. jun 2018 AT, med begge mine var det 1-2 uger der var natterenderi, så var det slut. Og det var én gang hver nat. Det er ikke dén udfordring der ville få mig til at vælge hvalp fra smiley

  • #43   27. jun 2018 Nummer et - jeg har ikke advaret om at købe hvalp overhovedet, det er en fortolkning, som ikke har noget at gøre med det, jeg har skrevet.

    Det, jeg skriver er en reaktion på to ting i den tråd.
    En er konklusionen op, at har man læst en masse op, har man tænkt en masse tanker, har man forberedt sig til UG med kryds og slange, så kommer det til at spille.
    Den anden er konklusionen om, at har man tre børn, så har man rigeligt med stamina til at have tre børn og en hund og det kommer til at spille.

    Jeg er med på at TS gør alt det rigtige og det er en god start.
    Men INGEN kan vide, hvad TS kan og ikke kan, når teorien bliver til praksis. Hvalpe er forskellige, mennesker er forskellige, børn er forskellige, forhold er forskellige - som skrevet tidligere.

    Hvis man skal male et billede af at have hvalp, skal det være realistisk.
    Man kan ikke generalisere på den måde, det bliver gjort i den tråd og jeg synes ingenlunde det er fair overfor den, der står og skal have hvalp.

    Virkeligheden viser at RIGTIG mange unghunde, og her er labberne bestemt ikke i undertal, bliver omplaceret.
    Og det handler netop om, at folk har en forestilling om, at det er en let hund og at den tilpasser sig.
    Det gør den måske - men måske ikke.
    Og så skal en ny ejer altså ikke stå med den selvtillidsbasker - de sagde det var så nemt, det er nok mig, der er en idiot.

    Så - nej.
    Det er ikke med garanti pissenemt fordi man har læst alle bøger om hunde, der findes.
    Og nej - at have børn er ved gud ingen præ-kvalifikation til at have hunde.
    De to ting har intet med hinanden at gøre.


  • #44   27. jun 2018 Der er vel ingen, der fraråder at få hvalp generelt. Hvalpe er ikke for alle. Det kræver tid og overskud (og penge).

    Penny ødelagde for cirka 20.000 kr inventar (bil og bolig) i det år vi ejede hende. Derudover kostede hun det samme i dyrlægeregninger. Så nogle gange er man bare uheldig.
    Min race er kendt for at underholde sig selv alene hjemme, og de andre har da også kostet en stribe nye bøger, puder og liner - men intet på niveau med Penny. Man kan stimulere sig ud af mange problemer, men ikke med hende. Den oplevelse kan man vist roligt kalde et mareridt.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #45   27. jun 2018 Min første hvalp, Gustav, var på mange måder skrækkelig; han havde rigtigt svært ved at lære ro, og han tyggede lystigt i både arme og ben. Jeg overvejede aldrig sådan for alvor at omplacere, men jeg tvivlede jævnligt på mine evner som hundeejer, selvom jeg var nok så godt forberedt, og selvom alle sagde, at han nok skulle blive voksen og fornuftig, havde jeg alligevel mine tvivl. Hen ad vejen fandt vi melodien, og jeg lærte utroligt meget af den lille vildbasse smiley

    Min anden hvalp, Ingle, var ufatteligt nem. Han var stort set renlig fra dag ét, og selvom han sådan set var lige så aktiv som Gustav, han havde "ro i hovedet", så med ham var hvalpetiden det nemmeste i hele verden smiley

    Min tredje hvalp, Basso, var ... øhh ... en whippet smiley Sådan nærmest en krydsning mellem en engel og en tasmansk djævel smiley Bevares, jeg var skam forberedt på, at whippethvalpe er vanvittige, men ét er at høre andre fortælle ... det er noget helt andet at se en 16-ugers hvalp springe over sofabordet, bare fordi den kan smiley

    Min fjerde hvalp bliver forhåbentlig endnu en whippet. Jeg er sikker på, at den i perioder bliver lige så nøjagtigt lige så bindegal som Basso var, men ligesom Kirsten er jeg ved at have hvalpeabstinenser smiley


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #46   27. jun 2018 A: Men man ved ikke hvad man får når man køber en hvalp - og det er altså ret relevant at have i tankerne.

    Hverken mig eller kæresten brander nok for at få en hvalp til at vi vil risikere vores søvn og natten det mindste. smiley


  • #47   27. jun 2018 Jeg advare kun folk når jeg kan høre de tror de får en 3-4 år hund sind og mentalitet, når hunden er 1 1/2 år. jeg synes aldrig det har været hårdt at have hunde hvalp eller unghund, har haft mange frustationer over hvordan jeg får løst det enkel problemstilling med præcis denne hun. men elsker alle deres små nykker og vildhed, for de er bare små babyer eller homonelle teenagere.

    Men ja det er dobbel arbejde med dem ind til de er voksen, for man får en den dejlig vel balanceret hund. smiley


  • #48   27. jun 2018 Pepsi var virkelig forfærdelig som unghund (og som hvalp) Synes ellers jeg gjorde alt efter bogen, meeeen.......
    Mine trænere på unghundeholdet var faktisk ved at opgive os og den dag i dag er de meget imponeret over jeg fortsatte smiley I dag er det så Rally vi træner og det sidste års tid er der bare sket så store fremskridt smiley
    Nu er han 5 og en helt anden hund smiley Men Nøj, hvor har han været billig til salg mange gange smiley
    Det er lidt svært at sige præcist hvad han gjorde, men alt lige fra at stjæle ting, bide i os og ting, jagte kat og børn. En pest til hundetræning, hvor han har bidt flere hundesnore over og jeg havde blødende bidemærker op og ned af armene og på hænder smiley

    Synes ellers jeg prøvede at tilpasse aktivering, ro, træning m.m passende... ungerne mener dog stadig han har damp eller en hækle fejl i kysen smiley


  • #49   27. jun 2018 Ciwi er min første hund og han har været så dejlig nem. Han var renlig fra dag et, sov igennem efter 2 uger, han ødelagde kun et dynebetræk, var hurtig fortrolig med at være alene hjemme, han stjal aldrig, han var hvalpehold et mest lydige, indtil han blev 7 måneder. Herefter havde han vat i ørene når vi var ude, indtil han blev 1,5 år, her fik han lidt problemer med nye jævnaldrende hanhunde indtil han blev 2,5 år til 3 år. Men ingen af problemerne har været overvældende.

    Så fik vi Coda, de er hinandens modsætninger. Coda er godt 20 uger, har været renlig i 2 uger, sover stadig ikke igennem (vågner kl ca 3 om natten og vil ud, herefter vil han lege med Ciwi, går hårdt efter ham, Ciwi prøver at undvige, men Coda har stadig hvalpepas, så Ciwi siger ikke fra. Så det tager mig ca 15-30 minutter at få den lille djævel i seng igen). Han hader når Ciwi skal ud at gå uden ham, han er ikke helt vild med at vi går endnu, men acceptere det. Finder alle smuthuller op på trappen, heldigvis er han for stor til at komme gennem trammerne nu. Der skal meget til at lære ham nye tricks (Ciwi var hurtig til selv at tilbyde ny adfærd) han stjæler alt han kan få tænderne i. Bider i sko og andet godt på gulvet. Tilgengæld går tandskiftet ikke ud over mig men Ciwi. Men på trods af alt dette er Coda på nogle punkter nemmere end Ciwi, da han har en indre ro når vi er ude, hvor Ciwi er "på"


  • #50   28. jun 2018 Om man synes det er nemt at have hvalp afhænger formegentligt af både hvalp og ejer smiley Jeg synes på ingen måde at det er raketvidenskab at have en hvalp og jeg foretrækker til enhver tid at få mine hunde som hvalpe, så jeg selv kan forme dem fra starten af. Jeg har haft to omplaceringer (samme race); den ene nærmest jordens nemmeste hund. Den anden var den slags der gav grå hår før tid og det var et kæmpe arbejde at få en OK hund ud af den. Der var langt mere arbejde i den hund end i en hvilken som helst mentalt sund hvalp.
    Jo, hvalpe kan være anstrengende, besværlige osv. Men jeg må tilstå at jeg simpelthen ikke har fantasi til at forestille mig at hvalpe kan være så vanskelige at ejer nærmest får et sammenbrud af dem. Altså det er jo 'bare' hunde smiley Æder de hjemmet så indret hjemmet så de ikke kan osv. Men OK måske jeg bare er helt vildt tolerant overfor hvalpe og tager det hele meget 'oppe fra og ned' med hvalpe. Og nej, ingen af de racer jeg har været omgivet af hele livet har været rolige; der er intet roligt over hverken ruhåret foxterrier, irsk terrier eller Dobermann. En fox eller en irsk terrier hvalp er over det hele HELE tiden. Den springer også over sofabordet bare fordi den kan. Den står også køkkenbordet eller i vindueskarmen, når den opdager at den kan komme derop, den lurer også lynhurtugt hvordan man åbner døre og låger smiley Den graver rigtig meget og ser dens mennesker ud somom noget er interessant så skal det i den grad have en meget nøje granskning.
    .... når 'mor' og 'far' kigger væk smiley Den er kun i ro når den sover. De kan klatre temmelig højt og komme ud - og ind - af selv ret små sprækker og de er ikke bange for at bruge deres kræfter. Keeder de sig et splitsekund så finde de lynhurtigt selv på en aktivitet. Perle - Dober - som hvalp var en lille hvirvelvind. Enormt nuttet når hun sov, men ellers et ret hurtigt og aktivt tandsæt smiley Ingen af mine hvalpe har dyrket det med at lægge sig og sove hvis vi var bare en lille smule i aktivitet. Dvs. rejser man sig fra sofaen om aftenen så gør hvalpen også og ja, så er der da gang i den igen. Det der med at stå op og gå ud og tisse om natten har vi aldrig rigtigt dyrket; gå sent i seng og stå tidligt op med en hvalp og tag hvalpen med op i sengen. Så er den ged barberet (i hvert fald i vores hjem). Jeg har endnu til gode at møde den hvalp, der så ikke bare lægger sig ned og sove - den er jo træt efter at have rendt med rundt og lavet spas og deltaget i aktiviteterne en hel dag smiley Der er aldrig gået mange dage før vores hvalpe har haft en ret fast rytme, der indebære at de sover hele natten. Måske har vi bare været svineheldige smiley
    Men ja, der er givetvis folk der får købt en hvalp, der egentlig bare slet ikke burde have gjort det og


  • #51   28. jun 2018 Ak ja Sam har også lært at åbne alm. døre og have døren.. Der er kommet krog på have døren, men det er ikke nok, så pt. rykker jeg spisebord og stole foran døren, når han skal være alene hjemme, og han har da også været vældig kreativ, hvis han synes han kedede sig smiley

  • #52   28. jun 2018 @50: Hov, der kom da til at mangle en smule af den sidste sætning. Der skulle have stået 'og måske have overvejet om de egentlig overhovedet skulle have hund'.
    Som CH ganske rigtigt påpeger så er der altid en stor mængde halvstore hvalpe og teen-age hunde til omplacering og labrador og andre store aktive hunderacer/blandinger er bestemt overrepræsenteret i den statistik. Dette brude give stof til en hel del eftertanke hos både opdrættere og hvalpekøbere smiley


  • #53   28. jun 2018 Jeg vil ikke advare mod at få hvalp. Man skal dog måske være forberedt på at uheld kan ske, en del hvalpe æder et eller andet som må opereres ud eller de brækker noget etc.

    Og så skal man vide at teenage tiden går over smiley det tog så godt nok 2-3 år med min smiley


  • #54   28. jun 2018 Hvalpe er FORFÆRDELIG !!!
    Jeg overvejer seriøst at køre Gaddafi ud i skoven og køre hjem uden ham -eller måske jeg skulle binde ham på en rasteplads ?

    Kræet er ikke populær, han har tisset i sengen i nat smiley
    Jeg har haft hund i 50 år, men aldrig er der en som har tisset i sengen.

    Jeg var lige i Jysk for at købe en ny topmadras, men sådan en koster 3000 kr.
    I stedet for en ny topmadras blev det så til en billig rullemadras til 200 kr, turde ikke købe en ordentlig topmadras, hvis nu kræet igen tisser i sengen. smiley

    Det er godt vejr, så jeg var lidt opfindsom med tisse madrassen, lagde den over en bænk og gav den en ordentlig tur med højtryksrenseren, måske den kan bruges igen når den er tør ?


  • #55   28. jun 2018 Conor sender thumps-up til Gaddafi og takker for tippet. Altid godt med lidt inspiration. Lige nu kæmper C. med at få bambuspind på 1m ind gennem en døråbning på ca. 0,8m.

  • #56   28. jun 2018 Gaddafi vil gerne udveksle tips med Conor.
    Han glæder sig allerede til referatet i morgen tidlig når Conor har tisset i din seng smiley
    Gaddafi siger at Conor skal tage fat i enden af bambuspinden, så er den nem at få ind.
    Og så anbefaler Gaddafi at Conor gnaver pinden i små stykker på et gulvtæppe, da det gør sååå dejlig ondt at få bambussplinter i tæerne.


  • #57   28. jun 2018 Jeg synes det er underligt, at man vil lære sin hund at være i ro .. det kommer jeg aldrig til at fatte ?
    Men okay - jeg har jo også hundegård og derud ryger min hund, hvis jeg bliver træt af ham.

    Jeg synes faktisk, at alle hunde burde have en hundegård, hvor de kunne få fred for ejernes evindelige krav til "ordentlig opførsel" - det burde være et must for enhver hund smiley



  • #58   28. jun 2018 #57 super indspark til emnet. Så alle kan få en hvalp, bare de smider den i hundegård det meste af døgnet, eller?

    Der er mange ting jeg aldrig kommer til at fatte, og det er en af dem.



  • #60   28. jun 2018 Jeg havde en forventning om, at Martines udsagn skulle blive gjort til genstand for debat. Jeg ser ikke tingene helt så sort eller hvidt. Nogle hunde(Conor) har behov for et frirum, hvor der intet forventes af dem. Conor har et stort trådbur, hvor alle sider er tildækkede for at give lidt hulevirkning. Han elsker det sted og går ofte/dagligt der ind for at slappe af. Der har han helle. Det fungerer egentlig også som en ladestation. Efter en time i hulen, så er batterierne på fuld styrke igen, hvor imod min puls stadig ligger i den øvre kvartil smiley

  • #62   28. jun 2018 Jeg gad godt at have en hundegård...

  • #64   28. jun 2018 #60

    Ja, jeg synes nu det var til at forstå - godt at du også gjorde det, Søren smiley


  • #65   28. jun 2018 At have en have eller hundegård hvor hundene kan rende rundt, tror jeg egenligt at de fleste har.

    Det må i hvertfald være noget bøvlet ikke at have.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #66   28. jun 2018 Jeg har hundegård men bruger den meget sjældent. Jeg bliver så heller ikke træt af at være sammen med hunden. Om den vil være aktiv eller i ro må den egentlig selv om. Kan ikke se at den skulle få det bedre af at stå der ude og glo.

    Hvalpe er skønne men har det bedst når hunden er et par år. Ung og fuld af energi.


  • #67   28. jun 2018 #66

    Sådan har jeg i grunden også altid haft det - det der med at den selv måtte om, om den ville være aktiv eller i ro .. men så fik jeg maller i almindelighed, Czhaplin i særdeleshed.

    Nej, det er der mange der ikke kan og er man helt og aldeles ligeglad med hvad hunden gør og derfor lader den gøre præcis hvad den lyster, kan jeg også sagtens følge tanken. Men - ja, jeg har endnu til gode at opleve folk, der ikke fortæller hunden hvad den skal og ikke skal (i særdeleshed det sidste) og jeg er blot af den opfattelse, at når hunden har fri har den fri og skal ikke efterkomme mine ønsker på nogen måde.

    Derfor hundegård hvor den har fred og ro for mig.
    Men ingen overraskelse at en del har det anderledes - det er som regel bare fordi de forhindrer hunden i dens gøremål og ikke selv kan se hvor meget de i virkeligheden "sidder" på den og indskrænker dens frihed smiley


  • #68   28. jun 2018 Vores hunde har også hundegård og de vælger den altså frivilligt, frem for at ligge i sofaen!

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #69   28. jun 2018 Jeg er helt enig i at det kan være praktisk på mange måder. Jeg er sådan set også enig i,at man nok ikke kommer uden om,at der vil være nogle regler. Det ser jeg nu ikke noget forkert i.

    Få begrænsninger lærer hunden hurtig og så behøver man ikke at gå og fortælle hvad den må og ikke må.

    En Malle i den tunge ende. Helt sikkert. Har været der. Alle hunde. Ikke rigtig.


  • #70   28. jun 2018 Få begrænsninger lærer hunden hurtig og så behøver man ikke at gå og fortælle hvad den må og ikke må.

    Hvor må det være fantastisk at være så alvidende smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #71   28. jun 2018 Det må du da om nogen vide alt om. Jeg kan så skrive at mange hunde lærer det hurtig. Men selvfølgelig. Folk der i forvejen ikke har for meget tid til hunden skal da bare smide dem i en hundegård.



  • #72   28. jun 2018 Der vokser sunde og velfungerende børn op, som har fået mindre opmærksomhed end de mest "krævende" hundeindivider smiley
    Jeg gider sgu hverken at se på mine børn eller mine hunde 24/7, men det er formodentlig gengældt. Jeg ser for mig, at Victor nikker helt hysterisk


  • #74   28. jun 2018 Nu er der måske også lige en mikroskopisk forskel på et bur og en hundegård.

    Jeg har ikke selv hundegård, men jeg ville godt nok nødig undvære min have, hvor hundene kan udfolde sig ret frit, og jeg er sikker på, at mine hunde er enige.


  • #75   28. jun 2018 #71

    Åh ja det er da derfor jeg smider ham i hundegård - manglende tid smiley smiley Silly me ...
    Og ja, jeg er bestemt også den, der taler for at anskaffe hund når man ikke har tid - du læser mig som en åben bog - eller er du mon bare ikke ret god til at forstå hvad andre folk skriver .. never mind, det sidste var et retorisk spørgsmål smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #76   28. jun 2018 Jeg har da aldrig udtalt mig om dig. Jeg skriver at mange ikke har for meget tid med hunden i forvejen. Det giver ingen mening at de skulle smide deres hund i en hundegård for ikke at begrænse dem.

    Men det du gør er selvfølgelig det rigtige for alle.

    Jeg mener det er synd for alle hunde at de skal stå i en hundegård. De vil have det bedre hvis de ligesom mig gav dem deres frihed.

    Du må da selv kunne se hvor dumt det er.


  • #77   28. jun 2018 Det er lidt op af bakke det her smiley

    Jeg skriver at jeg altid har haft det som dig mht ligegyldighed om hvorvidt min hund gav gas eller ej - indtil jeg fik, i første omgang mallerne, og især min nuværende.

    Mao jeg har revideret min opfattelse af hvordan hunde kan være / er - og derfor også min opfattelse af hvordan man kan have dem / ikke have dem.

    Det kaldes ny viden / åbenhed / manglende fastlåsen i “sådan har jeg altid gjort, så sådan fortsætter jeg og så må kræet dæleme bare rette ind til højre” / når det er sådan for mig, er det sådan for alle.

    Udvikling - det kan det også kaldes - måske endda en erkendelse af at man ikke ved alt.
    Det skulle du ta’ at prøve, Max - hvis du ellers evner smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #79   28. jun 2018 Så de erfaringer du har gjort er bare det bedste for alle hunde. Alle hunde opfører sig som dine Maller. Hvad er det jeg ikke ved?

    Jeg er dog ikke så arrogant at tro,at det jeg gør med min hund, er noget alle hunde vil få det bedre med.

    Emma. Der er ingen der har sagt at det er synd at have hund i hundegård. Det er omvendt. Det er nærmest synd at ikke gøre det. For så går vi alle sammen og begrænser hunden på den ene eller anden måde.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #81   29. jun 2018 Det er jo ikke min holdning. Der er Martine der mener at alle hunde vil have godt af at komme i hundegård. Det der er godt for hende,er godt for alle.

    Så skriver jeg med samme udgangspunkt i hvordan jeg har hund for at vise at det ikke giver mening

    Jeg kan sagtens forstå,at hvad der fungere for min hund, ikke nødvendigvis det bedste for en anden.


  • #82   29. jun 2018 Max forstå nu hvad jeg skriver - SÅ svært er det ikke !!!

    Jeg skriver at jeg altid har haft det som dig mht ligegyldighed om hvorvidt min hund gav gas eller ej - indtil jeg fik, i første omgang mallerne, og især min nuværende.

    Mao jeg har revideret min opfattelse af hvordan hunde kan være / er - og derfor også min opfattelse af hvordan man kan have dem / ikke have dem.


    Det er da soleklart - alle hunde er IKKE ens !!! Jeg har aldrig følt mig generet af min tidligere races udfoldelsestrang - men så fik jeg mallerne og især Czhaplin.

    Mao - der er forskel og fordi DU kan leve med den aktivitet din race lægger for dagen, er det jo ikke sikkert, at niveauet af aktivitet matcher det, som Sørens nye terrier lægger for dagen.
    Så måske - måske Max - skal der mere til end dit besserwisser statement om at

    Få begrænsninger lærer hunden hurtig og så behøver man ikke at gå og fortælle hvad den må og ikke må.

    - for jo, der ER skam forskel.

    Men ja, lad os bare sige at det er mig, der ensretter det hele og mener at fordi jeg kan / mener / synes / gør - så er det sådan for alle.

    For jo, det er da bestemt mig af os to, der kommer med udtalelser om hvordan man liiige skal gøre med Fido, fordi det er nemt for mig at gøre det???



  • #84   29. jun 2018 Min Flax blev virkelig øv over at være i hundegård så det skulle han naturligvis ikke.
    Til gengæld gik han på 1. sal når han ikke gad os andre mere smiley



  • #86   29. jun 2018 Hundelem ville være smart. Jeg tror, at i løbet af en almindelig dag, åbner og lukker vi terrassedøren sådan cirka 30 gange.

    Køterne sætter sig ved døren, og alle mennesker i huset er så trænet til at rejse sig fra uanset hvad de laver, og straks åbne døren.

    Når kongen og Dronningen gerne vil ind igen, skraber de på døren, og vupti så reagerer de velafrettede mennesker med at åbne døren igen.

    Jo jo, køterne er ligeglade, men menneskerne overvejer en hundelem. smiley


  • #89   29. jun 2018 Hundelem har også gjort det nemt at have hund (og hvalp) her.
    Baghaven er deres totale frirum - det eneste man ikke må der, er at myrde de pindsvin, der indimellem får forvildet sig igennem hegnet.
    Man må løbe rundt, alt det man vil, grave huller i græsplænen, indtage solvognen og havebordet, bide grene af buske og træer, tage alt sit legetøj med - eller bare trække sig tilbage, hvis man har brug for det.

    Det har også gjort det supernemt, at få hvalpene renlige. Bla. fordi de meget hurtigt gerne vil følge med de store ud af hundelemmen, for ikke at gå glip af noget smiley


  • #90   29. jun 2018 Haha her er det fuldstændig det samme, jeg åbner havedøren for Sam 30 gange om dagen og åbner den igen, når han vil ind, han smider en pote på glasset, hvis ikke jeg er hurtig nok åbner han den bare selv smiley
    Han må lave lige hvad pokker han har lyst til derude, få flip (det får han dagligt), grave huller og ben ned, hive grene af træer og buske og tage legetøj med ud.
    Jeg vil også rigtig gerne have en hundelem, så han selv kan vælge om han vil være ude eller inde, når han er alene, men samtidig er jeg virkelig bange for om nogen vil turde prøve og stjæle ham, det er min skræk!


  • #91   29. jun 2018 Det forstår jeg godt Mathilde.
    Mine går i baghaven, og er ikke synlige fra vejen.




Kommentér på:
De forfærdelige hvalpe og unghunde

Annonce