{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.099 visninger | Oprettet:

Hvalpen stjæler fra den gamle.. {{forumTopicSubject}}

Hej,
Vi har fået hvalp i huset og udfordringen ligger i at hvalpen på mange områder er vores "gamle" hunds (3,5år) diamentrale modsætning..

Den "gamle" er Cocker og en meget blød hund.. Den siger meget lidt fra, eller slet ikke.. Hvis den går med et tyggeben kommer hvalpen og blot tager det ud af munden på den..

Vil lige understege at de altid begge får en hver..

Hvorfor vil hvalpen hellere have den den "gamle" hund har.. ??

Den "gamle" acceptere det bare og blot tager den tyggepind hvalpen oprindelig fik tildelt eller - så vil hvalpen have den.. Så det bliver et værre skiften/bytten krævet af hvalpen..
Endnu værre føles det for mig når den "gamle" synes at miste modet og blot går over og lægger sig i husets fjerneste hjørne.. Det samme sker når den "gamle" er i hendes kurv, så kommer hvalpen og flytte den "gamle" over i en anden kurv og eller putter sig ved og med hoved ovenpå den "gamle"..

Nu er hvalpen 3,5måned og den "gamle" begyndte igår at sige let fra med knurre eller brummen.. ENDELIG var vores tanke.. Men hvalpen er som sagt den "gamles" diamentrale modsætning.. Så den reagere med dobbelt op på knurren og så slipper den "gamle"..

Forstå mig ret hvalpen er sød og relativ nem at træne, men den har en HELT anden personlighed og er ret så fremme i skoene.. Det føles til tider lidt som om den gerne viser at den nok selv skal bestemme hvor den synes skabet skal stå.. Hvalpen er en Springer og derfor allerede nu på samme størrelse eller større end den "gamle"... Når hvalpen er blevet trænet med så fare den gerne ind og "flyver på den gamle"..

Nogle bud og kloge ord til hvordan vi kan, skal, bør takle det, håndtere det, ændre det, tænke om det osv..

Den "gamle" går lidt hængehovedet langs væggene/husmuren og tuller heller ikke længere rundt i haven som hun plejede fordi hvalpen ligger op til leg som den gamle tydeligvis finder for voldsom..

Kalder jeg på den "gamle" stiller hvalpen sig gerne ind foran og bremser den "gamle" blot hvor at kigge på hende.. Kalder jeg mere bestemt begynder den "gamle" at bevæge sig igen lidt træg/modvilligt og straks får hvalpen forpuret og bremset den "gamle" igen..

Det ligner virkelig at det er hvalpen der allerede har taget føre positionen - trods det at den også mer eller mindre konstant slikker på den "gamle" i mundvigen som da så vidt jeg ved at underdanig adfærd.. Dog er det hovedsagelig efter madindtag eller efter den "gamle" har drukket..

Mit personlige ønske er at den "gamle" ligger øverst i hirakiet, ganskr enkelt som den ældste og mest livserfarne.. Vi fodre derfor den "gamle" først, lader hende komme ud af døren først, ind i bilen først, godbid først.. Men pga hendes blide væsen, så stiller hun sig automatisk i baggrunden og skal kaldes hen til madskålen, hen til hånden med godbiden, ud af døren, og står 1m væk fra bilen fordi hvalpen står og maser sig frem og forrest..

Så kom endelig med jeres tanker, ideer og gode råd.. ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpen stjæler fra den gamle..
  • #3   18. jul 2018 Det hjælper intet at den bliver fodret først og går i bilen først osv. Det er en gammel forældet skrøne.
    Du skal tage den gamle i forsvar. når hvalpen bliver for voldsom, stopper du den, når den er ved at tage den gamles ben siger du nej, når den blokere for din hund, beder du den flytte sig.
    da vi fik hvalp her hjemme, som var på størrelse med den gamle, jamen så var det den gamle der blev beskyttet af os, hele tiden.
    så når din hund ikke siger fra, så må du gøre det for den.


  • #4   18. jul 2018 Selvfølgelig står vi ikke bare og lader stå til... men vi har også været nødsaget til at give lidt tid og observere.. For så at bryde ind..

    Der er kendt at voksne hunde ikke siger fra førnend hvalpen har en vis alder og der skal også være plads til at den "gamle" udvikler sig.. Men igen selvfølgelig lader vi ikke bare stå til..

    Når vi eks blot siger nej, og skubber hvalpen væk - bliver den "gamle" trykket og utilpas.. Så det er en ret svær balance og vi ser jo heller ikke alt..

    Jeg undre mig (må jeg indrømme) over hvalpens vedholdenhed..

    Eks. Jeg har 2tyggepinde i håndrm eller nr 2 i nærheden.. Så siger jeg den "gamles" navn og rækker imod.. Så hapser hvalpen (jeg holder fast) jeg siger nej skubber væk og siger igen den "gamles" navn og rækker imod..
    Der går i hvert fald 5 forsøg med dette før end hvalpen har forstået eller accepteret budskabet..

    I nogle tilfælde har hvalpen på nærmest lydløs vis sneget sig hen og byttet og vi opdager det kun ved at kan se forskel på særligt pandelappernes form.. Her bytter vi også tilbage..

    Men i det hele taget synes det vi gør ikke at ændre noget.. Så vi begynder jo at tvivle på om vi gør det rigtige.. Selvom en mulighed også er at hvalpen netop blot er af en anden personlighed, mere vedholdende og tingene derfor tager EKSTREM lang tid førend reglerne siver ind og BLIVER der.. smiley

    Kunne vi blive inspireret til at afprøve noget andet herinde - ja det er hele formålet med opslaget..


  • #5   18. jul 2018 Jeg ville ikke afvente eller observere, jeg ville være på forkant hele tiden. hvis du ved hvalpen vil tage begge pandelapper ud af din hånd, så må du lære den kommandoen nej.
    så snart den komme imod dig for at tage pandelappen, så siger du nej. fx beder den gå i kurven.
    men alle kommandoer skal indlæres også nej kommando, så hvis ikke i har brugt tid på at træne den så bør i gøre det.
    ja nogen hvalpe får lov at køre på hvalpe pas alt for længe. Det gjorde hvalpen her hjemme også, derfor satte vi ind. vores gamle hund skulle ikke være trykket eller utilpas, og det er mit job at opdrage min hvalp, ikke min anden hunds opgave.


  • #7   18. jul 2018 her hjemme bytter hundene også. men det synes jeg er ligegyldigt, de har fået den samme ting, så der sker ikke noget ved at de bytter. hundene kan ikke smage forskel, de vil bare altid gerne have det den anden har. men de er også voksne nu til at styre det.
    lad dem få tygge ting i hver deres rum, hold øje og bed hvalpen gå tilbage til kurven, hvis den prøver at tage den andens ting


  • Ansofie K
    Ansofie K Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Svar: 46
    #9   18. jul 2018 1 den har sikkert hvalpe kortet endnu, det betyder ikke at i ikke skal hjælpe den gamle, så den forstår det er okay at sige fra.
    2 om hunden er blød eller ej har ikke noget at sige jeg har en sheltie der mega blød, men unghunde de skal sku høre efter, hun opdrager helt vildt, men jeg har også altid støttet dem i at det må de gerne.
    3 hvis den gamle slet ikke kan få fred må i give den lille sig ben i stofbur i stuen ind til den forstår at når fortæller den skal går væk.


  • #10   18. jul 2018 Jeg kan godt forstå at i synes det svært.

    Men jeg tror ikke at i skal være så bekymret.

    Da vi fik vores hvalp, da fandt vores Grosser sig også i ualmindeligt mange ting. Alt for meget i mine øjne, så jeg gjorde hvad jeg kunne for at beskytte ham.

    Men en dag der lå han i sofaen og sov, og hvalpen hopper op, og træder ham i maven. Så fløj den store dreng op, og snappede lige foran snuden på den, og gøede med sådan en hysterisk høj gøen. 5 sekunder efter lagde han sig ned, og sov videre, mens hvalpen hun sad og så noget forbavset ud sammen med mig. smiley

    I starten kunne hun også snubbe hans ben osv, men jeg skal love for at det kan hun ikke i dag (hun nærmer sig 1 år). I dag er det omvendt hvis endelig bliver forsøgt på den slags (det er nu meget sjældent det sker).

    Jeg tror personligt ikke på, at vi mennesker helt forstår de der indbyrdes hunderegler. Vi kan have en fornemmelse, og forsøge at gøre hvad vi kan for at hjælpe (ud fra hvad vi tror er rigtigt).

    Så det lyder som om i gør hvad i kan, og hvis i ellers glemmer der der med deres indbyrdes hierarki, så skal det hele nok gå tror jeg. Eneste hierarki der findes er at I er øverst. Hunde de blander det hele lidt sammen er min erfaring. smiley


  • #11   18. jul 2018 Hvis jeres gamle hund er meget blød og i bruger "nej" som stopord til hende, kan det være en god ide, at indlære et andet stopord til hvalpen, så den gamle ikke føler sig irettesat på forkerte tidspunkter.

  • #12   18. jul 2018 Din beskrivelse kunne have været skrevet af mig - dynamikken mellem vores hunde er præcis den samme og har været det alle dage.
    Coffey er bare 8 år nu og Bellen lidt over 5.

    Vi styrer det med hård hånd. Tillægger det INGEN værdier i forhold til lederskab eller lignende, betragter der bare som to ikke særligt kompatible individer.

    Vi beskytter hanhunden når han viser tegn på at hun er for meget, lader dem tosse når HAN siger ja og så længe han gør det.

    Hun sender ham et ton af dæmpende og opsøgende signaler når han ignorerer hende, slikker i mundvigen, kaster sig ned, laver playbow, gør osv.

    Vi forhindrer hende 100% i at stjæle fra ham og helt generelt sikrer vi dem begge alenetid med os.
    De bliver luftet hver for sig 90% af tiden - imens laver den af os, der ikke går, ting med den der er hjemme.

    Coffey siger en sjælden gang imellem meget tydeligt fra og så hører hun hans besked


  • #13   18. jul 2018 Hvalpen tager ikke den andens stang fordi den syntes den anden ikke må have den, men fordi den tænker at den nok smager bedere end dens egen..

    Når den voksne ikke selv siger fra, må i gøre det for den.. Hvalpen aner jo ikke den ikke må når den ikke har fået det fortalt smiley


  • #14   18. jul 2018 Jeg ville nu heller ikke være så bekymret.
    Rosa har fra dag 1 været en irriterende lille møgunge hvalp der skal være med i alting, Lucky mente fra dag 1 at hun var det Meat belastende der findes. Nu er hun 3 år gammel og hun er stadig pisse irriterende men Lucky har lært at leve med det og nu elsker han hende også, se leger og hygger sig sammen.

    De bytter tit tyggeting, og hvis jeg mener det ikke er ok (f.eks. Hvis en af dem stjæler fra den anden fordi de ikke selv har mere) så tager jeg det fra den der stjal og underholder den imens den anden spiser færdig.

    Da rosa var lille og ikke helt fattede at Lucky ville have afstand og at det ikke bare var verdens sjoveste leg at han knurrede af hende, tog jeg hende med et andet sted hen og legede med hende, så Lucky kunne få fred. Nu kan hun godt lade ham være hvis han ikke gider, og jeg har aldrig oplevet at de blev uvenner for alvor.

    Det sker dog stadig ofte at Rosa absolut skal ligge lige der hvor Lucky ligger, men så går Lucky bare et andet sted hen hvis han ikke gider hende. Rosa holder sig oftest tæt på mig, så jeg har sørget for at der er kurve til Lucky både i køkken og i soveværelset så han altid kan søge væk. Derudover er der flere steder at sove i stuen smiley


  • #16   18. jul 2018 Vi kan ikke overvåge dem konstant og derved være på forkant - det er faktum og en præmis..

    Vi vil støtte den gamle så godt vi kan og det tyder ikke på der er forslag som afviger fra det vi allerede gør.. smiley

    Vi vil dog fortsat observere og give plads til at den "gamle" også udvikler sig.. Ellers vil hun tro at det er os der SKAL bremse og at hun ikke selv kan eller må og hun må gerne brumme når den lille vil tage noget fra hende.. Faktisk er det ønskværdigt- lykkes det ikke vil vi støtte hende vil at fratage den hvalpen det den har stjålet og give tilbage..

    Det er også at støtte den "gamle" at hun får mad først, ud af døren først osv og det mener jeg ikke er hverken gammel pladder eller lignende..

    Svar #8
    Hvis den gamle trygger på den anden - bytter vi ikke tilbage- men i det tilfælde at hun ikke rør hvalpens oprindelige så bytter vi tilbage.. Så senariet er som oftet ikke at DE har byttet - men at hvalpen har byttet..


  • #17   18. jul 2018 Hvorfor give hvalpen lov til at stjæle i det hele taget?
    Jeg ville støtte den voksne i langt højere grad.
    Man gør den ikke handlingslammet og passiv ved at hjælpe den, tværtimod.


  • #19   18. jul 2018 Svar#17
    Det er heller ikke når den HAR stjålet- men sekunderne inden at den "gamle" har sin mulighed til selv at sige fra.. smiley Hvor vi observere.. Vi ved at den "gamle" ellers vil læne sig op af os og aldrig træde i karakter..
    At hun igår brummede første gang viste for os at hun er på vej i den rigtige retning - selvom det er svært med en hvalp der er fremme i skoene..

    Lykkes det aldrig - må vi være på forkant.. Mdn hun skal også have en chance for at ha troen på sig selv..

    Skulle vi være sikre på det ALDRIG sker - så skulle vi gå med hvalpen i snor indenfor..


  • #20   18. jul 2018 En anden ting - hvis I ikke kan overvåge dem når de har fået et eller andet, så vent med at gøre det til I kan.

    Den gamle bliver bekræftet i at hvalpen frit kan tage dens ting hver eneste gang, det sker - det kommer den ikke til at sige fra af.


  • #21   18. jul 2018 Hvis den gamle trygger på den anden - bytter vi ikke tilbage- men i det tilfælde at hun ikke rør hvalpens oprindelige så bytter vi tilbage..

    Der har I da ikke forhindret det inden det sker?


  • #22   18. jul 2018 Jeg fatter ikke i spørger om hjælp, når i alligevel mener i selv ved bedst. Det giver ingen mening i mit hovede?

  • #23   18. jul 2018 At hun igår brummede første gang viste for os at hun er på vej i den rigtige retning - selvom det er svært med en hvalp der er fremme i skoene..
    For mig viser det nærmere, at hun har været presset så meget, at hun ikke følte, hun kunne andet. Hvis det er meget atypisk for hende at brumme og sige fra - så har der virkelig ligget et massivt pres bag, at hun vælger at gøre det... smiley


  • #25   18. jul 2018 #22 ret forkert opfattet - men man tager det til sig man kan bruge og sortere i de råd der gives..

    Jeg har nogle krav til hundene og hvordan jeg ønsker tingene skal fungere i mit hjem og at smide en hund i bryggerset og en på badeværelset når de for en tyggepind for at løse og sikre hvalpen ikke stjæler - vil være helt uhørt i min verden og der må være en anden udvej.. Også at smide en i bryggerset og lade en bliver i familien fællesrum/husets midte - vil også være forkert i min verde.. Ligeledes at smide hvalpe. I bur, hvor den i forvejen er for at give den "gamle" ro og os vished om at hun ikke er på overarbejde når vi er på arbejde..

    Det lyder måske af at jeg ikke vil lytte - men det er mere at det bare ikke er lige præcis det råd jeg kan se logikken i og som jeg ikke havde tænkt på selv.. Der må være en anden udvej og jeg skal nok finde den på sigt..

    Jeg forsøgte for at få inspiration og det har jeg fået, og bruger det jeg ser giver mening og resultat.. Tænkt hvis bare et råd ville gøre at på sigt kom tættere på.. smiley


  • #26   18. jul 2018 Du skriver at I ikke kan holde øje med hundene.
    Det må I jo enten vælge at gøre alligevel eller lukke dem hver for sig. HVIS I altså i virkeligheden vil beskytte den gamle hund..


  • #28   18. jul 2018 Jeg ville også være på forkant HELE tiden og hjælpe den gamle med at sige fra.
    Giv dem kun tyggeting når I har tid til at holde øje.



  • #31   18. jul 2018 Du skriver, du gerne vil have, at den gamle træder i karakter, men det lyder mere som om, hun er ved at blive presset ud i noget, der ligger hende meget fjernt. Det er dejligt nemt at have en hund, der er god til at opdrage hvalpe, men er langt fra alle hunde, der er det, og det er heller ikke hendes ansvar.
    Og med der du fortæller om hundene, tror jeg heller ikke du skal forvente, at den gamle bliver "topdog", når de begge er voksne. Det lyder ikke som om, den gamle har det i sig, og hun vil være dybt ulykkelig ved at blive forsøgt presset til det. Hunde, der går sammen, vil ofte få et hierarki, men det vil afhænge af hundene selv. Mange mener, at den ældste naturligt vil være den, der bestemmer, men sådan hænger det ikke nødvendigvis sammen.

    Og så kan enten en børnespærre mellem f.eks. køkken og stue eller en hvalpegård være en god ting, indtil I har fået de to til at fungere sammen på en ordentlig måde for dem begge to. Fordelen ved en børnelåge er, at den kan man se igennem, så ingen af hundene føler sig lukket væk på samme måde som ved brug af almindelig dør.


  • #32   18. jul 2018 Rotterne, det er ikke bytte.
    Hvalpen tager den voksnes og efterlader sin egen. Nogle gange tager den så hvalpens, som straks går efter den i stedet.
    Andre gange gør den intet og lader den efterladte pind ligge.

    DET er ikke godt for den voksne hund og bør stoppes inden hvalpen tager den første pind.


  • #34   18. jul 2018 At den ikke stjæler tilbage betyder jo bare at hvalpen enten opdagede den smagte ens og der ingen grund er til at bytte, eller at hvalpen syntes den rent faktisk SMAGER bedere

  • #35   18. jul 2018 Det er slet ikke smag, der der pointen når den stjæler..

Kommentér på:
Hvalpen stjæler fra den gamle..

Annonce