Tæve eller hanhund - hvad er bedst?? {{forumTopicSubject}}
Vi har besluttet os for at få hund til næste år (ja der er godtnok lang tid til)
Men spørgsmålet er nu skal det være en tæve eller en hanhund??
Vi er nemlig ikke helt enige herhjemme *fnis* men vi har et år at snakke om det, så vi skal nok komme til enighed.
Jeg vil gerne have en tæve, da jeg ikke er så erfaren med hund. De tæver jeg har mødt, har alle være mere rolige end de hanner jeg har mødt...
Min mand vil gerne have en hanhund, fordi de ikke går i løbetid osv. med blødning og mere..
Hvad er Jeres oplevelser med begge køn??
jeg vil meget gerne høre både positive og negative ting ved begge køn..
Jeg vil lige skynde mig at nævne at vi allerede har fundet opdrætteren, så vi regner også med lidt "støtte" fra hende ;-))
Håber på en masse gode og brugbare svar..
feb 2006
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 761 Svar: 4.804
jan 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 139 Svar: 3.532
I kan jo vælge at sterilisere tæven...
nov 2006
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 141 Svar: 1.840
Min drømme hund siden jeg var stor tøs, så jeg glæder mig rigtig meget...
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Hunde: 5 Emner: 193 Svar: 3.239
Ej spøg til side, hvilken race påtænker i.
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 171 Svar: 4.176
nov 2006
Joo det kunne vi vælge, men jeg vil meget gerne have hende (eller ham *GGG*) udstillet og gerne avlsgodkendt ;-))
feb 2005
Løbetiden er nu ikke så slem, her mærker vi ikke meget til den.
nov 2006
Det er en hvid schæferhund ;-))
Men du mener at en tæve er nemmest at træne - indenfor schæferen??
feb 2006
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 761 Svar: 4.804
jan 2007
Jah - så dur det ikke
Ved der er mange der har gode erfaringer med løbetidsbukser hvis det er.
Syntes ikke man skal vælge en tæve fra "bare" fordi den kommer i løbetid
nov 2006
Det er en hvid schæfer, den hedder bare hvid hyrdehund...
Camilla A
Nej he he jeg er jo bidt af en gal udstilling, bare med mine katte ;-)) Såå jeg regner stærkt med at fortsætte med vores kommende hund
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.971
feb 2005
Men for schæferen er det ofte at tæverne er meget mere førbare, hvor om hannerne er mere belastbare.
nov 2006
Jeg vil selvfølgelig træne med den når den kommer, men jeg har også ønsker om at udstille den, så det duer ikke at den er kastreret..
Jeg har hørt at kastrerede hunde ikke kan udstilles ?!?!?!
jan 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 82 Svar: 666
Jeg har tit min hund med hjem til veninder som også har hund, men tror jeg stopper med det igen, for de bestiller ikke andet end at hoppe op af hende, så syntes det er synd for hende, for hun vil bare gerne lege..
Det er alligevel også en ting jeg er glad for at jeg ikke skal bøvle med.
nov 2006
Men for schæferen er det ofte at tæverne er meget mere førbare, hvor om hannerne er mere belastbare.
Hvad menes med det ? He he jeg spørger fordi jeg ikke lige er helt klar over hvad du mener ;-)))
jan 2007
Det er da oss fedt nok
Kan man ikke udstille en steriliseret tæve?
jan 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Hunde: 4 Emner: 235 Svar: 1.359
hun hunden, siger man de knytter sig mere til ejeren, hvor hanhunden er mere selvstændig............ synes da også en hanhund knytter sig til ejer, men er bare mere selvsikker, i hver til hvad de hanhunden jeg haft.....
ja hunhunden kommer i løbetid, og bløder, men nogen af dem kan godt styre det, og holde sig oki renlig...
men så er der nogen som ikke kan og så er bblod her og der....
hvor hanhund nej han kommer ikke i løbetid, mennn en hunhund i løbetid kan godt være svære at holde, og de lukker øre og høre ikke efter......
jeg vil sige det er lidt op til en selv, og det kommer nok an på hvilken race...... jeg vil sige jeg har været lige så glad for mine hunhunden som jeg er for mine hanhunden sopm jeg har nu............
så helt hvad i skal vælge er svært at sige...
synes i skulle først finde ud af hvilken hund i vil have....
feb 2005
Prøver i ikke "slang" :o)
Tæverne er lettere at træne, på mange områder, er hurtiger mentalt modnet.
Hannerne tåler mere,ofte stærkere i psyken, mere "hårde", senere mentalt færdige.
Håber det er mere forståligt ellers spørg igen *SS*
jan 2007
Følger: 41 Følgere: 40 Svar: 270
Ja tæverne bløder, nogle mere end andre.. men som regel er de gode til at holde sig selv rene..
Hanhundene vil som regel gøre hvad som helst for at komme til en hunhund i løbetid.. de letter meget ofte ben når man går tur med dem, og kan finde på at lette ben indendørs.. hvis der er lugt efter en tæve...
Det er mine erfaringer...
Jeg foretrækker tæver.. og tørre gerne den lille smule op, de ikke selv kan ordne...
nov 2006
Vi ved godt hvilken hund vi vil have og hvor vi vil have den fra ;-))
Jeg har kontakt til en opdrætter af den hvide hyrdehund (hvid schæfer) og har haft det i over et år nu.
Tak for dine svar ang. hanhunde og tæver
feb 2005
Selv er jeg klart til tæver, hvor om min mand er til hanhunde*SS*
Så tror det meget er "hvad man er til"
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.726
Her er en god "dvd" som man kan se inden man skal have hund.
http://www.dansk-kennel-klub.dk/999
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 70
Zimba, har dog været meget nem ! ..
Vi gik til lydighed med en hvid shæfer, og den havde hun haft mange problemer med (ikke fordi jeg kritisere racen !!)
hun havde haft mange kampe med den, mht træning osv .
Min onkel har kun haft han shæfere, og vi har aldrig bemærket de store problemer ..
Og de var MEGET rolige ! ...
så der er jo ulemper og gode ting hos hvert køn ..
feb 2005
Hanhunde der er våde lugter mere end tæver ;o)
jan 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Hunde: 4 Emner: 235 Svar: 1.359
nov 2006
Nu har jeg ventet i næsten 15 år sååå et enkelt år fra eller til gør ikke den store forskel ;-))
Jeg har altid sværget til schæferen, siden jeg var lille pige, men da jeg fandt ud af at den også findes i hvid var jeg helt solgt.
Jeg elsker schæferens temperament, så derfor skal det bare være den
He he et eller andet siger mig at du sværger til tæverne LOOL
nov 2006
tak for linket. Jeg vil lige kigge filmen igennem. Har godtnok været inde på DKKs hjemmeside en del gange, men jeg har ikke lige set den video
Mie K
ved du om den hvide hyrdehund var en tæve eller en hanhund??
Hvilke slags kampe havde de med den???
Min onkel har altid haft schæfere og også kun hanhunde og dem har jeg elsket over alt på jorden ;-))
Sabrina W
Tak for det. Jeg glæder mig også rigtig meget kan du tro.
mar 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Hunde: 5 Emner: 14 Svar: 208
feb 2005
De har haft flere "kampe" hvor han lige har skulle vist at han altså er hanhunden ex med at komme på indkald.
Han gider heller ikke sådan nusse hygge.
Hvor min tæve eklsker nusseri *SS*
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 70
Det var dominanskampe.. hvor den ville bestemme, meget kraftigt ..! ..
Ja, min onkel har også alttttttid kun haft hanhunde, han bruger dem til at og vagt, og tæverne, er meget,meget, meget sværre og bruge !
nov 2006
det er dejligt med alle de input jeg får her ;-))))
Jeg har lige et spørgesmål mere *GGG* når en hunhund har fået hvalpe, vil hendes patter så blive ved med at hænge, eller vil de falde lidt på plads igen??
Det er nemlig også en af de ting min mand synes er ret "træls" ...
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 1.802
Oscar er vores 3. grand danois, og vi har valgt hanner hver gang. (men skal forhåbentligt snart ha en lille dame i familien;o))
Gd er bestemt ikke den mest dominante type, og både hanner og tæver ÆÆÆLSKER hygge nygge pusse nusse!!!
En enkelt gang er vi blevet spurgt om hvordan vi dog tør at have en hanhund når vi har små børn???????
Der har ALDRIG NOGENSINDE været problemer.
Oscar elsker børnene som var de hans egne!
Ku han selv vælge sov han helt sikkert ved siden af deres seng. Og hvis man ikke lige kan find ham...ja så kan man regne med at han ligger på ét af deres værelser imens de leger omkring/ovenpå/under ham! ;o)
Tæveproblemer: løbetid 2 x årligt og lidt griseri i den forbindelse
Han-problemer: AAAAlle løbetider i miles omkreds og hormon-problemer
Men de par uger om året, skulle helst ikke afholde en fra at få den hund, man gerne vil ha! ;o)
jan 2007
Følger: 41 Følgere: 40 Svar: 270
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 1.802
Oscars mor har fået 2 kuld, og ligner stadig en ungmø, hvorimod andre kan få skrækkelige "amme-bryster" og hængemave......
;o)
nov 2006
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 267 Svar: 3.430
det kommer an på hvad man selv er af temperament, mit er helt klart til hanhunde de er mere ligetil og forudsigelige
nov 2006
Jeg er lidt vild med din beskrivelse af tæver GGG. Er de ikke lige som vi kvinder - lidt sure, sære, utilrengnelige nogen LOOOL.
Vickie
Jeg har skam besøgt et par udstillinger. Tog fra Aalborg til Herning, bare for at se og røre ;-)) Og selvfølgelig også for at snakke med nogle opdrættere..
Jeg har snakket med et par enkelte ejere og opdrættere, og der er en jeg "svinger" rigtigt godt med, så valget er faldet på hende.
Vi har også besøgt hende og gramset løs på hendes hunde.
Jeg spørger herinde, fordi der er så mange der har oplevelser med de forskellige køn
Jeg vil skam stadig pilke rundt på de forskellige udstillinger inden vi får vores hund, men det var mere for at høre plusser og minusser ved begge køn ;-)))
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
nov 2006
Hmm sidder og overvejer om ikke vi bare skulle have en af hver og så få den ene kastreret ......
He he jeg er dog ikke sikker på hvad manden siger til det .. LOOL
Vi har ihvertfald masser af tid til at afgøre hvad det skal være ;-))
nov 2004
Følger: 43 Følgere: 45 Hunde: 5 Emner: 37 Svar: 1.320
Om I skal vælge det ene eller andet køn, beror mest på, hvordan i har det med løbetider.
Ser man bort fra løbetider er det langt mere vigtigt, at I ser på hvalpenes individuelle temperament. Hvis opdrætteren kender sine hvalpe rigtigt godt og I er meget åbne og ærlige omkring jeres behov, hverdag, forbehold, begrænsninger, ønsker osv. vil opdrætteren have god mulighed for at hjælpe med at vælge den helt rette hvalp.
En hvalpetest (får vi selv foretaget, når hvalpene er 8 uger) er også et rigtigt godt redskab, den må bare aldrig stå alene, men skal sammenholdes med opdrætterens kendskab til sine hvalpe.
Forbehold Jer retten til at udvælge hvalpen, når hvalpene er 7-8 uger og ikke indenfor de første uger, hor hvalpenes personlighed slet ikke er "slået" nok igennem endnu.
Vores hvalpekøbere får ikke bare lov at pege - vi vurderer hvalpene i forhold til køberne og forsøger at finde de rette match, hvor vi naturligvis tager hensyn til "favoritter" :o)
Vores oplevelse af tæver og hanner er at de er lige dejlige og knytter sig lige meget til hjemmet. Vi har aldrig haft magtkampe med vores hanner - det er dejlige, loyale og samarbejdsvillige drenge.
Med hensyn til tæver skal man være opmærksom på, at de kan være under indflydelse af hormoner adskillige måneder om året i forbindelse med løbetider og kunstig drægtighed og ordet bitch giver for alvor mening ;o) Men også her er der selvfølgeligt store forskelle. Ikke alle tæver bliver lige påvirkede og lige humørsyge, man skal blot være forberedt på, at ens dejlige tæve kan blive sur, træt, gnaven, irritabel, pylret osv.
Med hanner skal man nok også se lidt på, hvor man bor. Er det et tætbebygget område med mange tæver, som vil kunne påvirke hanhunden med deres løbetider?
Hanhundene kan blive ret elendige med løbske tæver i nærheden (flere km radius). De kan nægte at spise, være umulige at komme i kontakt med, tilbringe det meste af døgnet med at hyle og i værste fald forsøge at forlade matriklen for at finde de dejlige tæver ;o)
En længere smøre, men håber du kan bruge det i dine overvejelser og held og lykke med Jeres fremtidige hvide :o)
P.S. det med på sigt at få to er slet ikke tosset, det kan vi absolut anbefale og mange kan slet ikke lade være, de MÅ bare have en mere... ;o)
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 893 Svar: 11.797
Min hanhund er alt andet end selvstændig og selvsikker, og han er meget lærenem.
Jeg synes tævernes temperament svinger for meget.
Ulempen ved hanhunde er at de bliver senere mentalt modne.
Tæve eller hanhund - hvad er bedst??