{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.346 visninger | Oprettet:

Tæve eller hanhund - hvad er bedst?? {{forumTopicSubject}}

Vi har besluttet os for at få hund til næste år (ja der er godtnok lang tid til)

Men spørgsmålet er nu skal det være en tæve eller en hanhund??

Vi er nemlig ikke helt enige herhjemme *fnis* men vi har et år at snakke om det, så vi skal nok komme til enighed.

Jeg vil gerne have en tæve, da jeg ikke er så erfaren med hund. De tæver jeg har mødt, har alle være mere rolige end de hanner jeg har mødt...
Min mand vil gerne have en hanhund, fordi de ikke går i løbetid osv. med blødning og mere..

Hvad er Jeres oplevelser med begge køn??

jeg vil meget gerne høre både positive og negative ting ved begge køn..

Jeg vil lige skynde mig at nævne at vi allerede har fundet opdrætteren, så vi regner også med lidt "støtte" fra hende ;-))

Håber på en masse gode og brugbare svar..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tæve eller hanhund - hvad er bedst??
  • #1   26. feb 2007 hvilken race ønsker i jer????

• #2   26. feb 2007 Annette O
    I kan jo vælge at sterilisere tæven...

• #3   26. feb 2007 Vi vil have en hvid schweisisk hyrdehund ;-))

Min drømme hund siden jeg var stor tøs, så jeg glæder mig rigtig meget...

• #4   26. feb 2007 *SS* så har du ikke mødt min tæve , hun er ski ikke den mest rolige.
    Ej spøg til side, hvilken race påtænker i.

• #5   26. feb 2007 jeg tror det kommer an på hvilken race i vælger, vi har en hanhund, men gd er ikke en meget dominant race- vi har lidt problemer med ham når der er tæver i løb, så piver ha og klaprer tænder fordi hormonerne kører af med ham. Batties søster er en meget bestemt dame, der styrer ham med hård hånd når hun er her på besøg og han er underlagt hende fuldstændig..

• #6   26. feb 2007 Camilla A

Joo det kunne vi vælge, men jeg vil meget gerne have hende (eller ham *GGG*) udstillet og gerne avlsgodkendt ;-))

• #7   26. feb 2007 Kender ikke racen ,men hos os er tæven den letteste at træne :o)

Løbetiden er nu ikke så slem, her mærker vi ikke meget til den.

• #8   26. feb 2007 .::.TBS::. :

Det er en hvid schæferhund ;-))

Men du mener at en tæve er nemmest at træne - indenfor schæferen??

• #9   26. feb 2007 Jaaaa min mening er jo at hannerne er de bedste og nemmeste, nu kender jeg ikke til den race du tænker dig, men det bedste er vel at hører opdrætteren. medmindre der er nogle herinde der kender eller har racen.

• #10   26. feb 2007 Annette O
    Jah - så dur det ikke smiley
    Ved der er mange der har gode erfaringer med løbetidsbukser hvis det er.
    Syntes ikke man skal vælge en tæve fra "bare" fordi den kommer i løbetid smiley

• #11   26. feb 2007 Louise A

Det er en hvid schæfer, den hedder bare hvid hyrdehund...

Camilla A

Nej he he jeg er jo bidt af en gal udstilling, bare med mine katte ;-)) Såå jeg regner stærkt med at fortsætte med vores kommende hund smiley

• #12   26. feb 2007 Så længe man kun har 1 hund, tror jeg det er hip som hap om det er det ene eller det andet køn. I skal bare finde ud af, hvad I vil bruge den til.

• #13   26. feb 2007 Annette: Det jeg mener er, jeg kender ikke racens psyke mm. Den er jo noget forskellig fra alm schæfer(har jeg hørt)
    Men for schæferen er det ofte at tæverne er meget mere førbare, hvor om hannerne er mere belastbare.

• #14   26. feb 2007 Doggymom

Jeg vil selvfølgelig træne med den når den kommer, men jeg har også ønsker om at udstille den, så det duer ikke at den er kastreret..
    Jeg har hørt at kastrerede hunde ikke kan udstilles ?!?!?!

• #15   26. feb 2007 Jeg har en tæve, og det har jeg valgt fordi de ikke er så dominerende, for vil gerne have en han senere, men hvis man får en han først syntes jeg at de er alt for dominerende.
    Jeg har tit min hund med hjem til veninder som også har hund, men tror jeg stopper med det igen, for de bestiller ikke andet end at hoppe op af hende, så syntes det er synd for hende, for hun vil bare gerne lege..
    Det er alligevel også en ting jeg er glad for at jeg ikke skal bøvle med.

• #16   26. feb 2007 .::.TBS::. :

Men for schæferen er det ofte at tæverne er meget mere førbare, hvor om hannerne er mere belastbare.

Hvad menes med det ? He he jeg spørger fordi jeg ikke lige er helt klar over hvad du mener ;-)))

• #17   26. feb 2007 Annette O
    Det er da oss fedt nok smiley

Kan man ikke udstille en steriliseret tæve?

• #18   26. feb 2007 jeg kan prøver ud fra hvad mine egne er eftersom jeg har begge køn....... og hvad jeg hørt..........
    hun hunden, siger man de knytter sig mere til ejeren, hvor hanhunden er mere selvstændig............ synes da også en hanhund knytter sig til ejer, men er bare mere selvsikker, i hver til hvad de hanhunden jeg haft.....
    ja hunhunden kommer i løbetid, og bløder, men nogen af dem kan godt styre det, og holde sig oki renlig...
    men så er der nogen som ikke kan og så er bblod her og der....
    hvor hanhund nej han kommer ikke i løbetid, mennn en hunhund i løbetid kan godt være svære at holde, og de lukker øre og høre ikke efter......

jeg vil sige det er lidt op til en selv, og det kommer nok an på hvilken race...... jeg vil sige jeg har været lige så glad for mine hunhunden som jeg er for mine hanhunden sopm jeg har nu............
    så helt hvad i skal vælge er svært at sige...
    synes i skulle først finde ud af hvilken hund i vil have....

• #19   26. feb 2007 Undskyld *GG*

Prøver i ikke "slang" :o)

Tæverne er lettere at træne, på mange områder, er hurtiger mentalt modnet.

Hannerne tåler mere,ofte stærkere i psyken, mere "hårde", senere mentalt færdige.

Håber det er mere forståligt ellers spørg igen *SS*

• Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 41 Følgere: 40 Svar: 270
    #20   26. feb 2007 Har haft både tæver og hanhunde.. store og små hunde..
    Ja tæverne bløder, nogle mere end andre.. men som regel er de gode til at holde sig selv rene..
    Hanhundene vil som regel gøre hvad som helst for at komme til en hunhund i løbetid.. de letter meget ofte ben når man går tur med dem, og kan finde på at lette ben indendørs.. hvis der er lugt efter en tæve...
    Det er mine erfaringer...
    Jeg foretrækker tæver.. og tørre gerne den lille smule op, de ikke selv kan ordne...

• #21   26. feb 2007 Sabrina

Vi ved godt hvilken hund vi vil have og hvor vi vil have den fra ;-))
    Jeg har kontakt til en opdrætter af den hvide hyrdehund (hvid schæfer) og har haft det i over et år nu. smiley Hun laver en parring til næste år, som vi gerne vil have en hvalp efter. Det er godtnok længe at vente, men jeg venter hellere lidt længere ;-))

Tak for dine svar ang. hanhunde og tæver smiley

• #22   26. feb 2007 og ellers som Sabina skriver *SS*

Selv er jeg klart til tæver, hvor om min mand er til hanhunde*SS*

Så tror det meget er "hvad man er til"

• #23   26. feb 2007 Mange mener at tæver er nemmest. Det synes jeg også, men nu er det jo også to vidt forskellige racer jeg har :o)

Her er en god "dvd" som man kan se inden man skal have hund.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/999

• #24   26. feb 2007 Vi valgte en hanhund, fordi min mor, havde haft en tæve, da hun var yngre, og hun gad ikke løbetid igen osv.

Zimba, har dog været meget nem ! ..

Vi gik til lydighed med en hvid shæfer, og den havde hun haft mange problemer med (ikke fordi jeg kritisere racen !!)
    hun havde haft mange kampe med den, mht træning osv .
    Min onkel har kun haft han shæfere, og vi har aldrig bemærket de store problemer ..
    Og de var MEGET rolige ! ...

så der er jo ulemper og gode ting hos hvert køn ..

• #25   26. feb 2007 Annette: meget fornuftig at vente på det rette *SS*

Hanhunde der er våde lugter mere end tæver ;o)

• #26   26. feb 2007 men i skla da held og lykke

• #27   26. feb 2007 TBS

Nu har jeg ventet i næsten 15 år sååå et enkelt år fra eller til gør ikke den store forskel ;-))

Jeg har altid sværget til schæferen, siden jeg var lille pige, men da jeg fandt ud af at den også findes i hvid var jeg helt solgt.
    Jeg elsker schæferens temperament, så derfor skal det bare være den smiley

He he et eller andet siger mig at du sværger til tæverne LOOL

• #28   26. feb 2007 Anita
    tak for linket. Jeg vil lige kigge filmen igennem. Har godtnok været inde på DKKs hjemmeside en del gange, men jeg har ikke lige set den video smiley

Mie K
    ved du om den hvide hyrdehund var en tæve eller en hanhund??
    Hvilke slags kampe havde de med den???
    Min onkel har altid haft schæfere og også kun hanhunde og dem har jeg elsket over alt på jorden ;-))

Sabrina W
    Tak for det. Jeg glæder mig også rigtig meget kan du tro.

• #29   26. feb 2007 på vores race er der ingen forskel på han eller hun. og der er fordele og ulemper ved begge køn en hunhund bløder når hun er i løbetid og en hanhund strinter og strøjfer. så tag ud og vælg den hvalp i falder folige meget køn.

• #30   26. feb 2007 Annette: Vores han træner min mand med og han kræver noget helt andet end min tæve.

De har haft flere "kampe" hvor han lige har skulle vist at han altså er hanhunden ex med at komme på indkald.
    Han gider heller ikke sådan nusse hygge.

Hvor min tæve eklsker nusseri *SS*

• #31   26. feb 2007 Det var en tæve - som hed samja..-hed noget i den stil:P
    Det var dominanskampe.. hvor den ville bestemme, meget kraftigt ..! ..

Ja, min onkel har også alttttttid kun haft hanhunde, han bruger dem til at og vagt, og tæverne, er meget,meget, meget sværre og bruge !

• #32   26. feb 2007 Tak for alle svarene.

det er dejligt med alle de input jeg får her ;-))))

Jeg har lige et spørgesmål mere *GGG* når en hunhund har fået hvalpe, vil hendes patter så blive ved med at hænge, eller vil de falde lidt på plads igen??
    Det er nemlig også en af de ting min mand synes er ret "træls" ...

• #33   26. feb 2007 Jeg synes ofte man hører at tæver kan være lidt "hysse" i det, hvorimod hannerne er mere cool....ihvertfald indenfor GD-verdenen...

Oscar er vores 3. grand danois, og vi har valgt hanner hver gang. (men skal forhåbentligt snart ha en lille dame i familien;o))
    Gd er bestemt ikke den mest dominante type, og både hanner og tæver ÆÆÆLSKER hygge nygge pusse nusse!!!
    En enkelt gang er vi blevet spurgt om hvordan vi dog tør at have en hanhund når vi har små børn???????
    Der har ALDRIG NOGENSINDE været problemer.
    Oscar elsker børnene som var de hans egne!
    Ku han selv vælge sov han helt sikkert ved siden af deres seng. Og hvis man ikke lige kan find ham...ja så kan man regne med at han ligger på ét af deres værelser imens de leger omkring/ovenpå/under ham! ;o)

Tæveproblemer: løbetid 2 x årligt og lidt griseri i den forbindelse
    Han-problemer: AAAAlle løbetider i miles omkreds og hormon-problemer

Men de par uger om året, skulle helst ikke afholde en fra at få den hund, man gerne vil ha! ;o)

• Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 41 Følgere: 40 Svar: 270
    #34   26. feb 2007 De bliver helt normale igen...

• #35   26. feb 2007 Der er jo rigtig stor forskel på hvor "stram" tæven blir i betrækket efter et kuld hvalpe....

Oscars mor har fået 2 kuld, og ligner stadig en ungmø, hvorimod andre kan få skrækkelige "amme-bryster" og hængemave......
    ;o)

• #36   26. feb 2007 SUPER - tak for svarene ;-))

• #37   26. feb 2007 jeg er helt klart til hanhunde, tæver er sgu nogle sure, sære, utilrengnelige nogen, og det mener jeg på den mest positive måde :0)men de er også puttesyge, mere lydhøre og nemere at opdrage.
    det kommer an på hvad man selv er af temperament, mit er helt klart til hanhunde de er mere ligetil og forudsigelige

• #38   26. feb 2007 Tina
    Jeg er lidt vild med din beskrivelse af tæver GGG. Er de ikke lige som vi kvinder - lidt sure, sære, utilrengnelige nogen LOOOL.

Vickie
    Jeg har skam besøgt et par udstillinger. Tog fra Aalborg til Herning, bare for at se og røre ;-)) Og selvfølgelig også for at snakke med nogle opdrættere..
    Jeg har snakket med et par enkelte ejere og opdrættere, og der er en jeg "svinger" rigtigt godt med, så valget er faldet på hende.
    Vi har også besøgt hende og gramset løs på hendes hunde.

Jeg spørger herinde, fordi der er så mange der har oplevelser med de forskellige køn smiley

Jeg vil skam stadig pilke rundt på de forskellige udstillinger inden vi får vores hund, men det var mere for at høre plusser og minusser ved begge køn ;-)))

• #39   26. feb 2007 Personligt at jeg 100% til hanhunde, det er dem jeg har bedst kemi med, tæverne er for hysteriske til mig... Jeg har haft 2 tæver og 3 han hunde igennem tiden.. Den første tæve var en schæfer/leonberger bla og hun var en kælling uden lige satte man hende på plads så sad hun i hånden på mig og jeg kunne bare ikke komme i kontakt med hende. Den anden tæve har jeg nu og jeg synes også hun er MEGET svær at træne. Af hanhunde har jeg haft en Pointer som jeg kunne have løs fra dag 1 af han gik hvor jeg gik, så har jeg haft en schæfer han, han var også nem at opdrage og så har jeg Gizmo på nu 5 år og han har bare været en drømmehund fra start af, han er så nem at træne og brænder virkelig for det, så fremover bliver det hanhunde for mig ingen tvivl om det.. Min oplevelser siger mig også at hanhunde knytter sig mere til kvinderne og tæverne bliver mændenes hund. Sådan er idet i hvert fald med alle de par jeg kender der har hund.

• #40   27. feb 2007 Tak for dit svar smiley

Hmm sidder og overvejer om ikke vi bare skulle have en af hver og så få den ene kastreret ......

He he jeg er dog ikke sikker på hvad manden siger til det .. LOOL

Vi har ihvertfald masser af tid til at afgøre hvad det skal være ;-))

• #41   27. feb 2007 Anette > vi er jo selv de lykkelige ejere af 6 dejlige hvide banditter - Vi har indtil nu haft 5 tæver og 3 hanhunde og pt. består flokken af 4 tæver og 2 hanhunde, som alle bor inde i huset sammen med os :o)

Om I skal vælge det ene eller andet køn, beror mest på, hvordan i har det med løbetider.
    Ser man bort fra løbetider er det langt mere vigtigt, at I ser på hvalpenes individuelle temperament. Hvis opdrætteren kender sine hvalpe rigtigt godt og I er meget åbne og ærlige omkring jeres behov, hverdag, forbehold, begrænsninger, ønsker osv. vil opdrætteren have god mulighed for at hjælpe med at vælge den helt rette hvalp.
    En hvalpetest (får vi selv foretaget, når hvalpene er 8 uger) er også et rigtigt godt redskab, den må bare aldrig stå alene, men skal sammenholdes med opdrætterens kendskab til sine hvalpe.
    Forbehold Jer retten til at udvælge hvalpen, når hvalpene er 7-8 uger og ikke indenfor de første uger, hor hvalpenes personlighed slet ikke er "slået" nok igennem endnu.
    Vores hvalpekøbere får ikke bare lov at pege - vi vurderer hvalpene i forhold til køberne og forsøger at finde de rette match, hvor vi naturligvis tager hensyn til "favoritter" :o)

Vores oplevelse af tæver og hanner er at de er lige dejlige og knytter sig lige meget til hjemmet. Vi har aldrig haft magtkampe med vores hanner - det er dejlige, loyale og samarbejdsvillige drenge.
    Med hensyn til tæver skal man være opmærksom på, at de kan være under indflydelse af hormoner adskillige måneder om året i forbindelse med løbetider og kunstig drægtighed og ordet bitch giver for alvor mening ;o) Men også her er der selvfølgeligt store forskelle. Ikke alle tæver bliver lige påvirkede og lige humørsyge, man skal blot være forberedt på, at ens dejlige tæve kan blive sur, træt, gnaven, irritabel, pylret osv.

Med hanner skal man nok også se lidt på, hvor man bor. Er det et tætbebygget område med mange tæver, som vil kunne påvirke hanhunden med deres løbetider?
    Hanhundene kan blive ret elendige med løbske tæver i nærheden (flere km radius). De kan nægte at spise, være umulige at komme i kontakt med, tilbringe det meste af døgnet med at hyle og i værste fald forsøge at forlade matriklen for at finde de dejlige tæver ;o)

En længere smøre, men håber du kan bruge det i dine overvejelser og held og lykke med Jeres fremtidige hvide :o)

P.S. det med på sigt at få to er slet ikke tosset, det kan vi absolut anbefale og mange kan slet ikke lade være, de MÅ bare have en mere... ;o)

• #42   28. feb 2007 Det i skriver med at hannerne er mere selvstændige, selvsikre og sværere at træner kommer meget an på race og prægning......
    Min hanhund er alt andet end selvstændig og selvsikker, og han er meget lærenem.
    Jeg synes tævernes temperament svinger for meget.

Ulempen ved hanhunde er at de bliver senere mentalt modne.

Kommentér på:
Tæve eller hanhund - hvad er bedst??

Annonce