{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.219 visninger | Oprettet:

Kalder jer med hunde under 6 kilo {{forumTopicSubject}}

Hej alle jer med små hunde under 6 kg.

Til et opslag jeg lavede i en fb-gruppe for yorkies forleden, udtrykte flere at halvanden times tur var meget langt for sådanne små hunde.
Det var en aftentur fra 21.15 - 22.45, så det var ikke voldsomt varmt og vi tog det stille og roligt i slentretempo.

Jeg svarede, at det ikke er langt for mine 3 hunde, der er i ganske udmærket form og snildt klarer en tur på 3-4 timer - hvis ikke mere - med lidt pauser undervejs. Altså ikke lige midt på dagen i øjeblikket.
Det er ikke fordi vi stavrer afsted på fortovet, det er snuse-/oplevelses-/vandreture ude i det ganske danske land.

Er halvanden time for langt i din verden for miniaturehunde eller er det bare alle "fru Hansenerne" med deres små sofa-dyr der overreagerer?

Oplys mig gerne, for jeg blev egentlig lidt paf over at flere påpegede det. smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kalder jer med hunde under 6 kilo
  • #1   27. jul 2018 Mailo har tidligere været med på tur i op til 2 timer, det har aldrig været noget problem. Bare fordi det er en lille hund, betyder det jo ikke at den er lavet af porcelæn smiley

    Nu er han så blevet 10, og er blevet lidt mere magelig smiley Ment at han gider kun med ud på morgenturen, resten af tiden vil han bare i haven og tumle, lege, tisse og "holde vagt" . Men jeg tror nu at hvis vi gad gå så lange ture om morgenen, så ville Mailo fint gå med, det er ALTID ham der føre på gåture, og ofte kigger han tilbage på Ozzy som om han tænker " hallooo, så let dog røven " smiley


  • #2   27. jul 2018 Jeg har mødt mange små hunde, der sagtens kunne gå tur på 10 km eller flere timer med pause undervejs, uden problemer.
    Hvis jeg fik en lille hund, skulle den også kunne gå med på samme længde turer som jeg går med Sam.

    Forskellen for mange er jo at de bare lige går en kort trisse tur, samme rute, uden stor udfoldelse og fornøjelse for hunden, dem ser jeg ofte hver dag, det må sørme være kedeligt. Sådan går vi ikke tur her smiley
    forskellige ruter hver dag hvor vi altid kører ud, så vi kan opleve forskellig natur, så vovse bliver natur brugt smiley


  • #3   27. jul 2018 Nej det er ikke for langt for dem.....
    Nogen gange synes jeg folk overreagerer og pakker vores små kræ ind i vat smiley


  • #4   27. jul 2018 Annette, nu kender du jo drengenes fysik, så du kan snildt udtale dig om det specifikke tilfælde. Vi havde gået golfbane-ledøje-turen.

  • #5   27. jul 2018 Det er bestemt ikke for langt i mine øjne smiley Men mine, eller to af dem i hvert fald, er vant til at gå lange ture..

    Har set flere chihuahuaejere der absolut ikke mener deres lille vuffi skal gå mere end 1-3km om dagen smiley Hugo ville drive mig til vanvid hvis vi lavede så lidt smiley


  • #7   27. jul 2018 Golf bane turen er da ikke noget særligt smiley
    Den bliver i bare ved med at gå smiley


  • #8   27. jul 2018 Det er den med stien bagom til Ledøje og over motorvejen hjem. Den plejer da også at tage os 1½ - 2 timer?
    "Mellemrunden" på banen tager ca. en time.


  • #9   27. jul 2018 Nej slet ikke. Og da slet ikke hvis det bare er hyggy-snusetur.
    Altid kig på hunden og se, om den tilbyder mere/selv vil videre, og afstem tempo og afstand efter det.
    Vores 1600g Chihuahua har snildt klaret ture på 10-12 km på et par timer, og ville sagtens kunne gå længere ved lavere tempo med flere pauser osv.


  • #10   27. jul 2018 Louise,jeg er med på hvad rute du mener smiley



  • #11   27. jul 2018 Tak for alle svar. Så er det vist ikke mig der mishandler mine hunde. smiley smiley

  • #12   27. jul 2018 Nej slet ikke for meget, faktisk synes jeg mange små har den fordel at de vejer lidt så de har en vimmer lille krop at komme rundt med.. Min lille vejer knap fire kg.. og han har snilt været med på langrend ski, og andre lange ture?? Skituren var i et roligt tempo for jeg er en idiot til det, men ingen problemer..??

  • #13   27. jul 2018 Det er så synd for alle de små hunde, som ikke må få lov til at leve et ordentligt hundeliv, kun fordi de er små.
    Min Taliban som jeg desværre måtte aflive for et par måneder siden vejede 3,8 kg, og hun elskede at trave lange ture. Hun kunne snildt holde til at gå 3-4 timer.
    De sidste par år var det så mig, er ikke mere kunne gå lange ture, hvilket hun virkelig savnede.
    Problemet blev løst ved at jeg købte en foldecykel, som stod fast i en taske i bilen. Vi kørte så et eller andet sted hen, hvor hun kunne løbe løs og snuse og jeg kunne så cykle ved siden af i hendes tempo.
    Det fungerede virkelig fint og jeg må indrømme, at jeg har været imponeret over hendes tempo, jeg måtte virkelig træde i pedalerne for at følge med.

    Her er et billede fra sidste sommer efter 10 km cykeltur. Kræet var ikke engang forpustet, men jeg var ødelagt.


    Så nej, det er ikke synd for dine hunde, tværtimod. Jeg er ret sikker på, at hvis du mærker på en af dine hunde at det ikke er sjovt for den mere, at så får den kortere ture.




    profilbillede
  • #14   27. jul 2018 Jeg forstår heller ikke den der med at bare fordi en hund er lille, så skal den ikke gå så langt /have så meget motion. Det er jo for pokker stadig en hund, og ikke bare en lille krammebamse smiley



  • #16   27. jul 2018 Det handler jo i den grad om hvad man vænner dem til, og derfor også hvad form de er i. Min rosa ville ikke kunne klare 5 km i et træk, Lucky kunne sagtens, hvis vejret selvfølgelig er anderledes end nu. Rosa kan dog sagtens gå 3 km. Holde en pause og så gå et stykke igen.
    Vores normale tur er omkrimg 2-3 km for jeg synes det er det der passer for os, og så tager vi længere ture i weekenden når min kæreste er med. De 2-3 km variere meget i hvor lang tid det tager, da det jo netop er for at snuse og opleve noget andet end at være hjemme. Så et par km kan sagtens tage 30-60 minutter.

    Rosa trives bedre med en kortere tur og så leg derhjemme for resten. Lucky ville nok ikke have noget imod en længere tur, men han virker til at trives med at få en del af aktiveringen herhjemme smiley

    For os handler det jo så også lidt om at jeg desværre har angst, så jeg har f.eks. En rute der ikke er så lang, men hvor vi sjældent møder mennesker og hvor de har rig mulighed for at snuse, så når angsten er slem går vi den vej, og så går jeg så langsomt som angsten tillader det.
    Havde jeg ikke angst ville jeg gerne gå lidt længere med dem, så kunne jeg jo bare bærer rosa noget af vejen.


  • #18   27. jul 2018 Jeg synes ofte man ser at ejere til mindre hunde siger at deres hund simpelthen ikke gider gå tur.. jeg tænker at de fleste tilfælde nok er en hund der bare ikke får lov.

    Selvfølgelig kan små hunde gå lange ture, så længe man gør det i deres tempo smiley


  • #19   27. jul 2018 Jeg har lige tegnet ruten ind på et kort og det er lige omkring 4,5 km på halvanden time - det synes jeg altså ikke er galt.
    Men ja, det er lidt utroligt at folk med små hunde ikke tror de har brug for noget særligt.
    Møder det ofte i.f.m. yorkierne og den ene dag fik det mig til tastene på yorkiebandens facebookside:
    ~ Terrier med stort T ~
    I dag blev jeg endnu en gang mødt med et "ja det er jo lige størrelsen til en ældre dame i en lejlighed"...
    Er der noget der er forkert, så er det lige netop tanken om at yorkien er en udpræget skødehund.
    Godt nok er den kategoriseret som "selskabsterrier", men det ér en terrier (FCI gruppe 3) og endda med stort T og stort E, R, R, I, E og R.
    De er lavet til at fange mus og andre smådyr, til at være vågne, på vagt, til at give lyd og til at være familie-hunde.
    Yorkshire terrier er ikke en deciceret selskabsrace, den er lavet til at blive brugt.
    At størrelsen gør dem ideelle til Fru Hansen er synd og skam, for yorkien skal i den grad stimuleres både fysisk og, ikke mindst, mentalt for ikke at blive en pestilens for sine omgivelser.
    Hvor mange gange har man ikke mødt førnævnte Fru Hansen med sin lille uregerlige hund (uanset race)? Dette er med garanti fordi hunden ej er stimuleret på nogen måde. En kort spadserertur, et par gange om dagen, er sjældent nok for nogen som helst hunderace.
    Jeg har haft med terriers at gøre de seneste 20 år (westie, australsk og yorkshire), og før det bl.a. schæfer, og yorkierne er dem jeg har haft, der har krævet mest stimuli.
    Det er en superfed race og man skal ikke undervurdere den.
    Jeg håber virkelig, at folk en dag vil få øjnene op for at yorkien ikke er en race for Fru Hansen, bare fordi den er lille og kær.
    Yorkien er en kæk, arbejdsom og yderst aktiv hund med sin egen mening om tingene - det er derfor den har stjålet mit hjerte.
    Bedste hilsner fra
    Crazy Yorkie Lady & Yorkiebanden.

    smiley :D smiley


  • #20   27. jul 2018 Erika: Vi er nogen af dem med en hund der ikke gider med på tur, jo morgenturen men ellers ikke. MEGET sjældent sker det at han også vil med på aftentur Han bliver tilbudt at komme med hver gang, vi skal jo også alligevel lufte Ozzy som ALTID er klar på gåtur, også 2 minutter efter vi er kommet hjem fra en smiley

    Jeg har det sådan at Mailo er altså 10 år, det er sgu okay hvis han ikke gider mere end 1 tur dagligt, vi andre bliver jo også mere magelige og mindre aktive med alderen smiley


  • #21   27. jul 2018 Theo var, da vi adopterede ham og Håkon, bestemt ikke meget for at gå tur.
    Han var nemlig ikke vant til det. Han gemte sig ofte når vi kom med seler og snore, men nu er han den første der står klar og den der har mest fart på under turene. smiley


  • #22   27. jul 2018 Rikke - Selvfølgelig er der tilfælde hvor det er rigtigt, at hunden ikke gider. Men jeg tror stadig at rigtig mange af tilfældende er indlært adfærd fra en doven ejer smiley

    Jeg ser det ofte i min egen race, som er en af de mere aktive selskabshunde og der tror jeg bare ikke på at 8 ud af 10 hunde ingenting gider.


  • #23   27. jul 2018 Erika: Du har sikkert ret, jeg kender selv kun til en lille hund som ikke rigtig bliver gået med, og det er sgu synd. Mailo kommer jo trods alt ud, og det er jo hans eget valg ikke at ville med. Tidligere har han jo meget gerne ville med på alle 3 ture dagligt. Men som sagt er han 10, så for os er det okay han takker nej, jeg gider ikke tvinge ham, for han får jo masser af andet aktivietet i haven og indenfor smiley

  • #28   27. jul 2018 Vaks vejer 4 og kan altså sagtens være i gang i timevis.

    Han kan være ude i 3-4 timer og så ville ud igen 10 minutter efter - Også nu, hvor han er 11.

    Når det så er sagt, så går vi ikke langt i den her varme. Det er for varmt for ham med hans tykke pels, og han elsker ellers varme.


  • #29   27. jul 2018 Selvfølgelig kan små hunde gå langt smiley Så tag du bare yorkiebanden med på tur smiley smiley

  • #30   27. jul 2018 Ann-marie, jeg havde sandelig ikke tænkt mig at stoppe, for de trives med det. Men jeg blev altså lidt paf, da andre yorkieejere skrev sådan.
    Tænk nu hvis jeg havde holdt hund forkert hele livet... smiley smiley smiley smiley


  • #31   27. jul 2018 Kan godt forstå din undren smiley
    Der er heldigvis aldrig nogen, som har bildt mig ind, at små hunde ikke kan gå langt, så de små har været med på tur, sammen med mine store hunde altid smiley


  • #32   28. jul 2018 Ville det ikke være lidt det samme som at sige at lave/små mennesker (voksne), ikke kan holde til ligeså meget som høje/store mennesker? smiley
    Det handler vel om at man tilpasser efter fysik, kondi, vejr osv. smiley


  • #34   28. jul 2018 Nej, Bella nød de lange ture smiley
    Og hun var ligeglad med vejret, bare vi var sammen ??

    Bliv I bare ved med det smiley


Kommentér på:
Kalder jer med hunde under 6 kilo

Annonce