{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.077 visninger | Oprettet:

Sylvester W
Sylvester W
Tilmeldt:
5. aug 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Hvilken hund {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har aldrig haft hund før men kunne rigtig godt tænke mig at have en. Er vild med hunde såsom jamt hund, alaskan husky, men er bange for at jeg som nybegynder tager en for stor mundfuld ved at få disse hunde. Er det rigtig? Og i så fald hvilken skal det så være? Må gerne ligne disse to som skrevet længere oppe i teksten.
Mvh Sylvester


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hund
  • #1   5. aug 2018 Lyder ikke til, du har tænkt meget over det med, at have hund.
    Hvad kan du tilbyde den?
    Osv.
    Og nej lige den race du nævner er ikke en begynder hund.


  • #2   5. aug 2018 Pia - det er da lige netop omvendt end det du påstår.

    Sylvester skriver jo lige netop at han er nervøs for at de racer han nævner bliver for stor en mundfuld, hvilket tyder på, at han lige netop hat tænkt sig om.

    Og hvad er en begynderhund ?
    Alle racer er begyndehunde, hvis bare ejeren har tænkt sig om og ved, hvad han går ind til.
    Det kan da ikke passe, at man først skal starte med en Chihuahua og så at arbejde sig op af indtil man kan få en Husky.
    Måske du også vil være så venlig at fortælle, hvor mange "begynderhunde" man skal have haft før man kan anskaffe sig en Husky.



  • #3   5. aug 2018 Anni - Ifølge opslaget, er der netop ikke tænkt på, hvad man kan tilbyde hunden osv.
    Der er altså forskel på en husky og så en af de mindre racer. En husky og racer i den dur skal netop, aktiveres rigtig godt, og have motionen, så hvis han alligevel er væk 9 timer om dagen, og derefter ikke har tænkt sig noget særlig med hunden, skal man netop ikke anskaffe sig sådan en.
    - Har da et meget godt eksempel på, at uerfarne hundeejer heroppe hvor jeg bor, har anskaffet sig en af de racer, og den er blevet en for stor mundfuld for dem.
    Så man skal tænke sig rigtig godt om, inden man anskaffer sig Husky osv.

    Og har intet nævnt, om at man starte med en chihuahua? Hvor ser du henne Anni?


  • #4   5. aug 2018 Sylvester - det er godt, at du gør dig tanker om du kan magte de racer du nævner.

    Om de racer du nævnere bliver for stor en mundfuld for dig er det jo faktisk kun dig selv der ved.
    Hvis du gør dit forarbejde godt og er klar over, hvad de racer kræver for at få et godt liv, så må du gøre op med dig selv om du er i stand til det eller ej.
    Tal med nogle opdrættere og ejere af de racer du overvejer, de vil kunne fortælle dig om dem.
    Som jeg skrev i et andet opslag, så er det ikke så afgørende om man har haft hund før, det der betyder noget er om man har sat sig ind i den race man køber.

    Min første hund var en Rottweiler...




  • #5   5. aug 2018 Jeg havde først en lille blanding med min tidligere kæreste , og der efter fik jeg en husky da jeg boede alene. Jeg havde brugt rigtig rigtig mange timer , på læse om racen og hvad de kræver, havde gået og læst og tænkt meget over det inden jeg fik en husky. (Et par år) og jeg har aldrig fortrudt jeg fik den husky jeg havde smiley jeg vil stadig til hver en tid ha en husky igen , jeg ved bare som tingene ser ud nu , så har jeg ikke tiden. Men når jeg har igen en dag , så vil jeg ha husky igen smiley meeen jeg vil aldrig ha den skal være alene hund. smiley

  • #6   5. aug 2018 Pia - du fantaserer vist
    Intet sted i opslaget står der at han ikke har tænkt på hvad han kan tilbyde hunden, og hvor står der at han er væk i 9 timer og derefter ikke har tænkt sig at bruge tid på hunden.
    Det er jo rent fantasi fra din side.

    Nej du har ikke skrevet at en Chihuahua en begynder hund, men du råber straks op om, at en husky IKKE er en begynderhund.
    Så vær venlig at fortælle hvilke racer der er begynderhunde ?


  • #7   5. aug 2018 Anni - I lige måde du. smiley

    Nej netop, der står intet, og derfor er det jo ikke til, at vide om han rent faktisk har tænkt over tingene inden. Emnet er mangelfuld. Og hvis man er i tvivl om, man kan magte en race, så må man lige stoppe og tænke sig ekstra om inden..

    - Og forstår du ikke eksempler?


  • #10   5. aug 2018 Pia - Jo, der står lige netop i opslaget at han har tænkt sig om
    der står:

    Er vild med hunde såsom jamt hund, alaskan husky, men er bange for at jeg som nybegynder tager en for stor mundfuld ved at få disse hunde.

    Det er da lige netop at tænke sig om





  • #13   5. aug 2018 Sylvester:
    Hvis du skriver hvad det er der trækker ved de nævnte hunde (og måske hvad du er bange for ikke at kunne leve op til ved dem), kunne der måske komme nogle hjælpsomme mennesker på banen, som måske kan foreslå alternativer du ikke selv har fået øje på?


  • #15   5. aug 2018 Ja det lyder sgu da meget smart, når man sådan lige fyrer den af... knapt så smart når tænker nærmere over det, med mindre man ved at man er i stand til evt. lige at lægge sit liv om så det passer til hundebassen, hvis det efterfølgende skulle vise sig nødvendigt.

    Jeg er dog enig i, at det med at man skal lade sig betingelsesløst afskrække fra en hunderace fordi den generelt ikke er "begynderhund", er noget pjat, hvis man ellers er med på at det kan blive nødvendigt at spænde hjelmen og studere lidt.



  • Sylvester W
    Sylvester W Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #17   5. aug 2018 Jeg takker for de mange gode råd. Jeg vil ikke have en hund lige nu men om et par år. Jeg har altid drømt om et landbrug hvor jeg kan være selvforsynende. Så hunden skal hjælpe til på gården.

  • #21   5. aug 2018 Sylvester, jeg synes det er godt, at du allerede NU er begyndt at tænke over, hvilken race du kunne tænke dig, og hvilken race der passer til dig - for det er ikke altid det samme smiley

    Du skal selvfølgelig tænke over, hvor meget tid du har til hund, hvor meget du vil træne med den, og hvad du har lyst til at træne, samt hvor meget motion den kræver, hvor meget pelspleje du orker, hvor stor/lille en hund du vil acceptere, hvor selvstændig og hvor trænbar en race du ønsker dig osv, der er mange overvejelser.

    Når du har fundet frem til, hvad DU kan tilbyde hunden, så kan du begynde at lede efter racer - er det en jagtrace, en hyrderace, en selskabsrace eller noget helt fjerde der passer til dig, har du preferencer til udseende osv bevæg dig langsomt frem, læs om de forskellige grupper af hunde og racer.

    Jeg tror, at når du finder ud af, hvad du har at byde på ift tid, erfaring, træning, pelspleje, plads, økonomi osv, så skal du spørge igen, for så er det nemmere for os andre at vejlede dig.

    Men jeg er enig med dem der skriver, at man ikke behøver at bevæge sig igennem cavalier, chihuahua´er, pudler og andet, før man er kompetent til at få den race man virkelig ønsker sig, de lever jo forhåbentlig i mindst 12 år, så det er lang tid at vente på drømme racen.

    Pøj pøj med søgningen.


  • #22   5. aug 2018 Vær obs på at slædehunde ikke kan gå uden snor. De fungerer ikke på et konventionelt landbrug, da de har brug for hegn. De jager dyr af alle størrelser. Og nej, man kan ikke pille det ud af dem - det er et instinkt.
    Du skal kigge på racernes egenskaber, ikke udseende, når du vælger hund.


  • #23   5. aug 2018 Altså som "hjælper" på en gård ville jeg ikke umiddelbart tænke husky og lignende hunderacer, simpelthen fordi det ikke er mit indtryk at de er ret gode til at rende rundt efter en på en (går jeg ud fra, eftersom det oftest er sådan med landbrug, store som små) større matrikel uden indhegning. De er jo ret eventyrlystne.

    Ift. "god begynderhund" så afhænger det jo af mange ting, herunder hvor meget man har sag sig ind i tingene inden anskaffelsen og om man har adgang til råd og vejledning (f.eks. fra opdrætter hvis denne er i nogenlunde nærhed, en god træningsplads eller folk i ens netværk).

    Men kan forstå du ikke er så gammel, så inden du anskaffer dig hund, uanset race, så overvej ting som at en hund kan gøre det svært at finde bolig, der kan betales på SU/elevløn, mange steder må man ikke have hund og en del spidshunde er glade for deres egen stemme og derfor ikke oplagte at have i lejlighed. Derudover forandrer ens livsomstændigheder sig ofte meget og hurtigt i ungdomsårene, så hav med i overvejelserne, at der skal være tid, plads og råd, også under og efter uddannelse osv.
    - dermed ikke sagt at unge ikke bør have hund, det er bare ting man også skal overveje udover hvilken race man er til.


  • #24   5. aug 2018 Bonderøven har noget slædehund. Den står bundet i samtlige afsnit...

    Hvis du er vild med spidshundens udseende, så kunne en norsk buhund måske være et godt alternativ, når nu drømmen er en makker på gården?



  • #25   5. aug 2018 Bonderøvens slædehund er fra "et andet liv", da han boede i Norge og studerede økobrug var det et fint racevalg, men i Dk mindre godt, heldigvis er/var den ret gammel da han kom tilbage.
    Det fortæller han selv i et af afsnittene, hvor man ser den stå bundet.


  • #26   5. aug 2018 Den er død her for nylig.

  • #27   6. aug 2018 Ja, den er desværre gået bort for nylig, og nu har de fået en sort labrador i stedet smiley Den passer nok også bedre til deres tilværelse smiley

  • #28   6. aug 2018 Jeg mente nok den var død.

  • #35   6. aug 2018 Fokus er helt væk fra, at han også nævnte jämthunden, der, så vidt jeg har forstået, ofte bruges som gårdhund i Sverige. I stedet ender det op i en hg-klassiker, nemlig den om hvor vanskelig en husky er, og hvor få der magter den.
    Jeg skal lige love for, at glasset er halvtomt smiley


  • #37   6. aug 2018 jamthunden kunne du godt overveje ts. Jeg kender et par stykker. to af dem lever som familiehunde. Hvis du tager tid at lytter og snakker med opdræt er din bedre sikret. Det er en fantastisk hund er mit indtryk men jeg kender desværre kun få forbi racen ikke ses så tit

    der er forskel på linjer ved jeg dog


  • #41   6. aug 2018 Tsk tsk, Søren, det koster en tur med stegepanden!

    Men nu er det jo ikke en siberian husky TS kigger på, men den “videreudviklede” alaskan husky, en blanding, som mig bekendt er lavet til at være en super energisk og højaktiv slædehund. Næppe et dyr der passer ind særlig mange steder, med mindre der er sne og slæde.

    Jämthunden kunne være et godt bud, men er vist ikke det nemmeste at støve op på de her kanter.

    Men hvis det er udseendet der trækker, er der heldigvis mange spidshunde, som ville trives rigtig fint med at være gårdhund - også uden krav om en slæde og en masse sne smiley


  • #46   6. aug 2018 En rottweiler er en god gårdhund men man skal absolut have temperamentet til at have den, ellers tænker den dig som lige/under i flokken, men den er rolig, aktiv til et hvis niveau, kan lære at trække en vogn og er oprindeligt fremavlet til hyrdehund. Thyson hentede sommetider min shetlandspony på marken da jeg havde den.
    Men læs dig frem og tænk godt over tingene inden du vælger.


    profilbillede
  • #48   6. aug 2018 en af Aslan hvalpe bor i Sverige. Der kan man opleve jamthund. vi har også venner der fra da vi opdrættede snowshoe. Der var dog en gang en herinde som hed slips smiley så man skal ikke så langt væk hvis ts er villig og har tiden. Sverige er realistisk

    Jeg har aldrig mødt en i DK.

    så du skal udenlands ts som de andre skriver men Sverige har jeg mødt et par som gav super godt indtryk




  • #49   6. aug 2018 Og der er ikke forskel på at have et aktivt liv med en SIBERIAN husky, og have en ALASKAN husky som hyggehund?

    Sjovt at den inkarnerede DKK-dame er fortaler for en blanding, i øvrigt smiley


  • #50   6. aug 2018 Hvad er alaskan for en hund egentlig? kender den kun af beskrivelse

  • #52   6. aug 2018 Kan I huske slips? Han var familiehund . et ældre par mener jeg havde ham

  • #55   6. aug 2018 hey hvad med den lille som jeg ikke kan stave... vagosta spids? måske et alternativ?

  • #57   6. aug 2018 Christina hvordan frygtelige?

  • #59   6. aug 2018 #47. Det gør de rottweilere jeg kender og har haft selv.

  • #66   6. aug 2018 #65
    Det gør man, men så får man jo bare ikke en racehund. Så kan man nok så meget kalde den en Jämthund, men det er det bare ikke...


  • #68   6. aug 2018 Ud fra de meget få oplysninger, der kommer fra ts, om hvad det er der tiltaler ham ved de nævnte racer, og hvad han kan tilbyde hunden, synes jeg Julie P.'s forslag #24 om Norsk Buhund lyder som et fornuftigt forslag.

    En af mine kollegaer havde et par stykker, og det var fornuftige, ikke alt for krævende hunde, der passede fint til livet på en lille gård. Og så har de jo spidshunde "looket", om end de er lidt mere robust at se på end jämthund og alaskan husky.

    Jeg synes ikke, at man nødvendigvis bør begynde med en let race, hvis det ikke er det, der tiltaler en, men man skal sætte sig ind i den race, man vil have, og for nogen racer også være villig til at ændre sin tilværelse og forventninger for at passe til racen. Det er ikke fair, at det kun er hunden, der skal tilpasse sig.


  • #69   6. aug 2018 #67
    Jeg siger jo heller ikke at man SKAL købe en hund med tavle, det er absolut et frit valg, men hvis man køber "racerene" hunde uden tavle, og bagefter klager over at de ikke lever op til de forventninger man måtte have til racen, så har man altså selv bedt om det, hvis der skulle være en der kommer til at le... smiley


  • #71   6. aug 2018 okay ja jeg har aldrig mødt dem med andre så det kan være de er egetkønsaggrressive

Kommentér på:
Hvilken hund

Annonce