{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.322 visninger | Oprettet:

Mathilde R
Mathilde R
Tilmeldt:
23. jun 2017
Følger: 7 Emner: 1 Svar: 8

Hvilken hund??? {{forumTopicSubject}}

Hej hundeejere - og elskere

Vi skriver ind, fordi vi ikke kan finde ud af hvilken race vi skal have.
Vi har kigget på lidt forskelligt, men vi synes ikke vi kan finde det helt rigtige.
Vores familie består af en far, en mor og to piger på 10 og 14.
Kriterier:
Fældning: den skal helst ikke fælde for meget.
Størrelse: lidt ligegyldigt, men den skal helst ikke være på størrelse med en chihuahua.
Pelspleje: ikke alt for meget, men det gør ikke noget, at pelsen skal passes en gang imellem.
Motion/energi: det skal ikke være en hund der har brug for alt for meget motion, men den må gerne være glad for at lege og gå ture.
Personlighed: den skal være børnevenlig, loyal, okay med andre hunde og fremmede og den skal ikke være agressiv.
Vi håber i kan hjælpe os.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hund???
  • #1   23. jun 2017 Hvad er "ikke alt for meget motion"? Hvor meget tid tænker i at bruge dagligt på motion og anden aktivering?



  • Mathilde R
    Mathilde R Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 8
    #2   23. jun 2017 Undskyld, hvis vi ikke har formuleret os præcist nok, men det vi mener er, at hunden ikke skal have brug for lige så meget motion, som for eksempel en setter. Vi kan tilbyde en tur om eftermiddagen på cirka 20 minutter og lidt mindre ture om morgenen og om aftenen plus leg i haven og i weekenden kan vi selvfølgelig gå længere ture i parken og lege.

  • #3   23. jun 2017 Det kommer til at blive en meget kedeligt hundeliv, hvis den længste tur kun er på 20 min. Hunde har brug for at blive brugt og komme ud og opleve verden. Og det glæder alle hunde.

  • #4   23. jun 2017 Jeg må sige mig enig med Anne Julie F - det er godt nok ikke meget.
    Jeg kan desværre ikke nævne en race der kunne være mulig.


  • #5   23. jun 2017 jeg forstår heller ikke helt jeres anmærkning med ikke for meget motion?
    hvor meget kan i tilbyde, hvor mange gå-ture tænker i ca.?
    og hvilke anden aktivering tænker i?

    i kan udelukke hunderacer der har tendens til egetkøns-aggressivitet til en god start..
    de fleste hunde er gode til børn, loyale, kan med andre hunde osv. osv. MEN det er noget der skal trænes og ved lige holdes hele dens liv!

    så mange af de ting i ønsker ved en hund skal i selv være med til at "skabe"


  • Mathilde R
    Mathilde R Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 8
    #6   23. jun 2017 Nej selvfølgelig får den længere ture og den bliver motioneret ordentligt, det jeg mente var, at på en travl hverdag går vi måske ud i parken, som ligger lige ved siden af os og leger i 20 minutter og den skal ikke kun gå kedelige ture, den kommer fx også op til mormor og morfars gård og løber og leger lidt der engang imellem.
    Og i weekenden kan vi også gå på stranden og lege og længere skovture.


  • #7   23. jun 2017 20 min + 2 lidt mindre ture er ikke meget smiley Ikke at man nødvendigvis behøver at rende i timevis med hunden hver dag. Meeen på 20 min. når man måske 2 km (der skal jo snuses osv) og der er virkelig ikke ret langt selv for en lille hund.
    Hvor meget skal hunden være alene hjemme og har i tænkt jer at lave andet med den end blot de små ture og leg i haven ?
    Med de oplysninger i har givet nu ville jeg sige at i er ude i en af de små selskabsracer.


  • #8   23. jun 2017 Jeg har engelsk bulldog, som ellers har ry for ikke at kræve ret meget, men vi sørge for at den længste tur de får er på min. en times tid.

  • #9   23. jun 2017 Mathilde - hvad tænker i så af går ture og længde hver dag?
    hvis det er 20 min på de travle dage..?


  • Mathilde R
    Mathilde R Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 8
    #10   23. jun 2017 Undskyld vi har nok ikke formuleret os ordentligt, det jeg skrev i starten var jo også bare den mængde motion den mindst ville få på en dag, den vil selvfølgelig ikke altid få så lidt motion, for jeg er helt enig i, at man ikke kan have hund, hvis man kun kan tilbyde så lidt motion, jeg glemte bare at sige, at det var virkelig minimumet for en hverdag.

  • #11   23. jun 2017 Hunde kan godt have det lidt svært med at det kun er i week-enden man får en ordentlig gang aktivering og motion: Week-end dagene er der kun 2 af, men hverdagene er der 5 af smiley Og at komme op på mormors og morfars gård og rende rundt 'ind i mellem' kan hunden ikke rigtigt bruge til noget i den travle hverdag.
    Har i mon reelt tid til at have hund ? Hvis hunden ikke skal være ret meget alene hjemme og i kan have den med rundt kan det være OK (mine svigerforældre bor på en gård og går ikke ture med deres hunde, men de hunde er så tilgengæld altid med rundt på gården og bliver brugt til at hyrder fårene og hestene så de får deres behov dækket).
    Man skal regne med at en hund 'koster' et par timer dagligt: den skal have noget aktivering af både psyke og fysik, den skal børstet, fodres, nusses osv.


  • #12   23. jun 2017 Men hvordan vil det så være på en "normal" dag? Og hvor mange dage er der på en måned, hvor der kun vil være tid og overskud til "minumum-motionen"?

  • #13   23. jun 2017 P.S. jeg har en travl hverdag med fuldtidsarbejde, transpot , hus og have. Jeg har et par meget aktive hunde, som jeg træner med. Mine hunde får en morgentur på min 1 time (jeg står tidligt op). Om eftermiddag/aften bruger jeg et par timer på dem; gåtur og/eller træning. Og så har vi en regel om at når vi kommer hjem fra arbejde tager vi ikke afsted igen uden at hundene kan komme med. Kan de ikke komme kommer vi heller ikke smiley
    Det jeg forsøger at sige er at man kan godt give selv aktive hunde et godt hundeliv med en travlt hverdag, men det kræver at man er villig til at prioritere dem frem for en tur i biografen, en koncert eller al muligt andet fritidsaktivitet.


  • Mathilde R
    Mathilde R Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 8
    #14   23. jun 2017 Det med 20 minutter mente jeg bare med at lege i parken i tyve minutter det tager lige 10 min mere hvis man også tæller frem og tilbage fra parken.
    Og de små ekstra ture vil jo være på 15-20 min. Og så har vi også haven, som vi skal lege meget i.
    Og det er jo kun i nogle hverdage.
    Selvfølgelig vil der være mere i de dage hvor børnene får lidt tidligere fri være mere motion, og i weekenden vil der være meget længere gåture og smut til stranden osv..


  • Mathilde R
    Mathilde R Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 8
    #15   23. jun 2017 Undskyld men har bare snakket med nogle af mine venner, som har haft hunde i mange år, som giver dem ligeså meget hvis ikke nogengange mindre motion, og deres hunde er nogle af de sundeste og gladeste hunde jeg kender

  • #16   23. jun 2017 Mange hunde er gode til at tilpasse sig og affinde sig med meget. Men det betyder ikke det er godt nok.
    Det er ikke en menneskeret at have hund.


  • #17   23. jun 2017 Men er de venners hunde ung hunde eller hvalpe ? Og har de venner evt glemt hvordan hundene var som unge og hvalpe ? Jeg skriver det her som træner, der har set rigtig mange unghunde med problemer, der slet og ret kan tilskrives at folk egentlig ikke har tid til at have hunden fordi de ikke vil prioritere den. Meget ofte ender det med en omplacering eller en aflivning.
    Hvis man skal give en anbefaling til race er man nødt til at vide mere om hvad det er i ønsker af en hund og hvad i kan tilbyde (fx betyder det meget hvor længe den skal være alene hjemme).


  • Mathilde R
    Mathilde R Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 8
    #18   23. jun 2017 Så normalt vil vi komme til at bruge +2 timer på dens aktivering dagligt i hverdagene, 20min+20min+30min+50min og måske en lille ekstra tur på 10min.

  • #20   23. jun 2017 Det lyder som en ganske almindelig hundeliv i de fleste familier . Selv om vi alle gerne ville er der jo ikke altid tid til at brugetimer hver eneste dag på hunden.

    Det er nemt at være hellig og sige alle hunde burde have mindst tre timer motion hver dag, men det sker nok næppe i de fleste familer, og heldigvis fungerer hundene aligevel godt.

    Tænker at der er flere racer der ville fungere fint. Hvad med sådan noget som en cavelier spaniel, bare vær opmærksom på sundheden når i køber.


  • #21   23. jun 2017 Det kan det bestemt Isabelle smiley Men det kræver så at hunden ikke har været alene hjemme i 7-8 timer, bliver luftet og at familien så stryger ud af døren igen uden hunden fordi de skal til fodbold, fitness, ridning eller på cafe med veninderne smiley


  • #22   23. jun 2017 2 timer synes jeg også lyder helt OK. Min første lidt voldsomme reaktion var på de 20 min + 2 mindre turer. DET lød af meget meget lidt smiley
    Jeg tænker at TS skal kigge i gruppen af små selskabshunde; det er hunde der ikke er designet til at skulle lave en hel masse og som ikke har de helt store behov for massere af aktivering og motion.


  • Mathilde R
    Mathilde R Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 7 Emner: 1 Svar: 8
    #23   23. jun 2017 Tak for jeres svar!
    Vi er ikke så erfarende med at have hund, men moren har haft hund i sin barndom men hun boede på en gård, så hun var vant til, at den kunne løbe rundt frit som den ville.
    Vi underdrev nok også lidt i starten, vi har bare set vores venner der har hund og det virker ikke som om de giver den mere motion, men hunden så fin og glad ud.
    Vi vurderede nok lidt forkert i forhold til hvor meget motion den skal have, men vi skal nok sørge for, at den får nok motion. Pointen var bare at vi ikke skal have den superaktive hund smiley


  • #24   23. jun 2017 Nu vi er i gang med at flashe overskud, så har jeg netop bagt brød af økologisk ølandshvede. Er det nødvendigt at nævne, at det koldhævede og blev bagt i en bæredygtig stenovn?

  • #25   23. jun 2017 Jeg vil lige nævne at det du/I TS=trådstarter, skriver om personlighed, det er helt 100% op til JER at få hunden til at lære at opfører sig ordenligt og gøre de ting du/I ønsker af den, hunde gør/lære den ikke slags af sig selv uanset race.
    Jeg synes at du/ I bør læse og lære en masse mere om hunde i det hele taget FØR i anskaffer jer een, for både jeres egen men bestemt også for hundens skyld.
    Det er ikke for at være led jeg skriver dette, men du/I lyder slet ikke til at forstå hvad det vil sige at have hund. IMO lyder det som om i vil blive overrasket "BIG TIME" hvis og når i får en hund i hjemmet.
    Hvis det er, kan i så ikke prøve at passe en af jeres venners hund "mindst et par dage" før i tager stilling, Det vil bedre vise jer hvad i vil syntes om en dagligdag med hund.

    LOL Søren smiley


  • #26   23. jun 2017 åååh Søren en skam du er så uuuung!!!!
    du lyder som manden i mit næste liv!!!!


  • #27   23. jun 2017 Når nu folk skriver, at hunde er gode til at affinde sig og tilpasse sig, men at det ikke nødvendigvis er godt nok - hvordan ser man lige, om hunden er glad/rolig, fordi den er aktivereret tilpas, eller om den bare har tilpasset sig situationen?

    Jeg spørger, fordi det ofte kommer op herinde, og jeg undrer mig lidt over hvem det er der bestemmer, om hunden er rolig fordi den er blevet godt aktiveret eller om den "bare lader som om".


  • #29   23. jun 2017 Altså TS mente nok bare at de ikke skal have en af de allermest aktive brugshunde ..
    Jeg tror heller ikke at hun søgte efter en race der bare skal sidde i hjørnet og pynte smiley
    Man kan vel finde noget midt i mellem ..


  • #31   23. jun 2017 @AG.
    Er nogen af de store racer ikke noget nemmere end de små?

    Med de store så slipper man ved mange for meget ballade synes jeg.

    Jeg har aldrig haft en lille hund, men min opfattelse er, at de larmer og er langt mere krævende en store hunde. Plus langt mere hidsige. Men måske er det en fordom.


  • #33   23. jun 2017 Motion er én ting. Hvis i vælger en af selskabsracerne er de jo ofte avlet netop til selskab frem for specifikke brugsegenskaber. Noget andet er, hvor meget tid i egentlig vil bruge i hverdagen på at være sammen med hunden, om det så er træning, øvelser, nusning e.l. Jeg har en idé om at en del hunde i familierne her i Danmark bliver forsømt fordi man anser det for tilfredsstillende samvær bare at være i rum med hunden.
    Ellers har jeg ikke rigtig noget at tilføje. Men kan da selvfølgelig kun opfordre til at købe fra en ansvarlig DKK-avler og få gode redskaber og hjælp med her smiley

    PS: kom til at slette mit indlæg først, da jeg ville redigere..... damn you, Bazoom app...


  • #36   23. jun 2017 Haha Isabelle - Freja var da heller ikke ligefrem nogen kælehund der gad at sidde på skødet hele aftenen smiley Jeg mener selvfølgelig at der er nogen, som undervurderer selve SAMVÆRET med hunden, at det også kræver fokus og tilstedeværelse at leve med en hund i hverdagen udover de basale krav til motion osv. Det kræver at man er tilstede på en anden måde og det tager jo energi/tid. Jeg håber du forstår, hvad jeg mener, hehe

  • #37   23. jun 2017 hvad med en fransk bulldog? smiley

  • #38   23. jun 2017 Bulldogs vil jeg ikke anbefale grundet deres ringe helbred.

  • #39   23. jun 2017 Hvis i på nogen måde kan finde lysten til pelspleje så kig på bichontyperne.
    Men de kræver i mindst en gang i ugen reder dem og vasker jævnligt. Evt klip.
    Det er skønne racer der kræver et minimum ud over bare at være sammen med jer. Det er tilgengæld vigtigt!

    Www.canis-minor.dk


  • #40   24. jun 2017 Er enig med Anne Julie. Og så ville min franske (og andre franske der rent faktisk kan trække vejret lydløst) slet ikke fungere under de forhold der...

  • #41   26. jun 2017 Søren

    Det tæller kun hvis du selv mallede dit mel med sådan en gammel hånddrevet møllesten ! Som du jo selvfølgelig selv har banket ud at stor sten du slæbt hjem fra det lokale stenbrud, hvor du selv har brudt den fri fra grundfjeldet..!

    Smagte det iøvrigt godt ?


Kommentér på:
Hvilken hund???

Annonce