instinkter skal de bruges?? {{forumTopicSubject}}
her tænker jeg jo på at Aya jo er en jagthund eller ville være god til jagt.
men skal man bruge dem??
hun samler alle fjer hun finder op og render med dem i munden og ligger dem først når vi kommer hjem(lige midt i gangen) nu har hun så hentet en død fugl(tog den fra naboens kat) og smidt midt i gangen(lækkert ikk)
og det er da dejligt at hun har de instinkter, men jeg kan jo ikke gå på jagt, egner mig slet ikke til det, da jeg ville tude hver gang jeg skulle skyde,
men jeg synes jo også det er synd hun ikke bruger dem når hun har dem, har prøvet med en pind eller bold, men det er hun ligeglad med, men fjer henter hun gerne og nu så en død fugl(det er klamt)
kan hun læres fra det eller skal jeg bare lade hende have sine fjer i fred og så stadig rose hende hver gang hun kommer med noget til mig
apr 2006
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 265 Svar: 4.543
Så mener helt bestemt ikke at du SKAL bruge hunden til det den er avlet til.. Det er langt fra alle der gør det..
Bella løber da efter fugle osv i sjov, men gør dem aldrig noget.. Så tror ikke du skal tænke så meget over det.. Så længe hun får den motion hun har behov for og man stimulerer dem på andre måde er det fint..
nov 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 131 Svar: 1.082
Så kan I jo lege med den i haven ... gemme den og lade hende finde den osv osv. Det er jo tydeligt at hun gerne vil bruge sit jagtinstinkt og når det er så tydeligt og markant hos hende kan du med garanti ikke undertrykke det alligevel. Hvorfor ikek gøre det til en leg så? :o)
sep 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 2.064
vi går allerede spor, da hun er super til det, og det jo god træning,
lina
vi har snakket om at samle alle de fjer og lave en eller anden form for dummie hun kan finde,
det skal jo lige siges det første gang hun er kommet med en død fugl, ellers har det kun været fjer og grene med *uld* på fra naboens kat
sep 2006
sep 2006
jeg havde fat i retriverklubben for at høre om deres træning, men de ville kun tage hende ind, hvis det var der var en ledig plads da de tog tavlehunde ind først, så der var ikke plads til os, da de nu er 12 tavlehunde på holdet, så det er svært at komme til jagttræning når man ikke har tavle på
nov 2006
Følger: 14 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 273 Svar: 2.423
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Når din hund render rundt med fugle o.lign. er det pga. dens byttedrift, og jeg synes det er synd ikke at tilfredsstille hendes behov, når hun nu viser hun gerne vil :o).
Det vil jo nok være oplagt at træne i DRK med hende, men hvis det er svært at få en plads og de kun vil have hunde med stamtavle, kunne du jo overveje f.eks. DcH hvor der også trænes sporsøg, feltsøg, rundering osv. der også bygger på hundens byttedrift :o).
Jeg træner redningshunde, og vi har nu efterhånden haft mange hunde der er startet hvor deres byttedrift er blevet "dæmpet" ... og det er altså imponerende at se hvor meget disse hunde liver op igen når de får lov til at arbejde og gøre det de er bedst til ;o).
/Carina
sep 2006
det ved jeg ikke, men ved at jeg ikke kunne træne hos PH pga hun ingen tavle har og retriverklubben tog også kun tavle hunde ind, men fik hende så overtalt til at tage os ind hvis der var plads,
men retriverklubben køre jo i brugstræning og der er det nok godt med en stamtavle hvor man kan kigge i og se om forælder osv har været brugt til jagt så man kan få nys om hvor stort deres instinkt er,
det var ihvertfald den begrundelse jeg fik
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 192
men jeg har en LAB, der også er helt pjattet med det der spor, min kæreste går et spor, også skal hun finde ham, det syntes hun er TOTAL sjovt...
sep 2006
vi træner i DCH nu og jeg har planer om at gå så langt som muligt med hende indenfor DCH, da hun utrolig gerne vil trænes med
sep 2005
<b>er det normalt klubber foretrækker stamtavlehunde ? :/</b>
Ja, det er det i nogle klubber - oprindeligt har mange af de programmer der trænes fungeret som avlsgodkendelse indenfor racerne, så derfor har det mest interesse for trænerne at træne hunde med stamtavle, da det i flere programmer kun er hunde med tavle der kan stille til officielle prøver ... dette gælder f.eks. dansk politihundeforening og de fleste specialklubber som f.eks. schæferhundeklubben, dansk retriever klub og mange flere...
I Danmarks civile Hundeførerforening (DcH) er det derimod underordnet om hunden har stamtavle eller ej - det er kun ved udtagelse til de nordiske mesterskaber det har betydning, da dette er bestemt udenfor DcH :o).
/Carina
sep 2005
OK - så får du nok brug for instinkterne senere :o).
Pøj-pøj med træningen...
/Carina
sep 2006
ja det håber jeg på at vi gør
tak
instinkter skal de bruges??