Hund knurrer af bestemt familiemedlem {{forumTopicSubject}}
Vi er herhjemme en familie på tre bestående af mig selv, min mor og yngre søster - samt vores JRT på omkring et år.
Min søster deltager ikke i de daglige interaktioner med hunden såsom leg, gåture, nus, udflugter osv.
Helt kort så har hun ikke den samme interesse i hunden, eller hunde i det hele taget, hvilket jo er fair.
Som et resultat deraf har min søster ikke på samme måde et tæt bånd med hunden som min mor og jeg har, og hunden er derfor ikke ligeså interesseret i hendes selskab.
Vi har på det seneste haft det problem at hunden om aftenen i sofaen kan finde på at knurre af hende, og hvis hun ikke fjerner sig, snappe ud. Dette sker nogle gange når hun vil snakke med den, hvor den ikke selv har opsøgt det. Når hunden gør det, bliver hun meget usikker og trækker sig. Hun har før skældt ud i situationen, hvilket blot eskalerede den og hunden bider - formodentligt fordi den mærker hendes usikkerhed, og ved at hun trækker sig.
Det er tydeligt at hunden ikke ønsker situationen når den knurre, og den skal heller ikke tvinges, men det er heller ikke ønskværdigt at den knurre af familien..
Vi er ærligtalt ikke helt sikre på, hvad vi skal gøre lige her. Hunden knurre aldrig af mig, og jeg kan gøre med den præcis hvad jeg vil, så at sige, uden at den har et problem med det.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
Hvis hunden skal fjernes må en af i andre gøre det. Det er selvfølgelig ærgerligt at hunden ikke ønsker den kontakt. På den anden side er det vil forståeligt. Er tæt bånd skal man gøre sig fortjent til.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Jeg er enig med Max - hun vil ikke hunden, hunden vil ikke hende.
Enten må hun skabe et forhold til hunden eller lade den være.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.481
Så de andre gange er hvad? At søsteren bare gerne vil sidde i sofaen og hunden så ikke er enig? Hvis det er tilfældet, er jeg helt på linie med Bodil. Helt ærligt, det kan søsteren ikke være tjent med.
Hvis det kun sker i forhold til sofaen, kunne man prøve at indføre at hunden ikke må være i sofaen mere.
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.364
Det kræver træning og at hun opbygger en tillid til hunden - og det skal hun gøre uanset om hun er interesseret i at have et 'forhold' til hunden.. For i sidste ende kan du risikere at hunden bider hende!
En løsning kan evt være at hun kalder hunden ned fra sofen og giver en godbid - herefter dækkes hunden af og hun sætter sig, og hunden får fri.. jeg kan anbefale Jer at læse "Hundes og ulves adfærd" af Freddy Worm Christiansen - specielt Myte 2..
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 205 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 402
sep 2017
Følgere: 559 Emner: 167 Svar: 11.330
Men det er jo ikke det der sker, så hvorfor er det relevant?
sep 2017
Du tænker ikke at resten er relevant?
jul 2018
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 678
Det letteste er jo at søsteren mander sig op og smider kræet på gulvet, men det vil være betydeligt mere givende for alle, hvis hun i stedet bruger det minimum af tid det kræver at skabe en positiv kontakt, som vil gøre det muligt at kunne flytte hunden ved en kommando, eller måske bare dele sofaen.
Vi har oplevet lignende problemer her, fordi fruen i huset regnede med at min træning med hunden, automatisk også betød at det også gjalt for hende. Efter lidt arbejde med sagen, rettede problemet sig i løbet af ret kort tid.
okt 2018
Følger: 11 Emner: 3 Svar: 17
Ulla: Det har hun ikke nej, hun har bare ikke brugt specielt meget tid med hunden.
Sarah: Hun knurre kun i den nævnte situation, og kun nogle af gangene hvor min søster tager kontakt, nogle gange tager hunden selv kontakt og vil gerne snakke.
Maj-Britt: Min søster må skam gerne sidde i sofaen hvor hun vil, og må ofte også gerne rykke på hunden, det er kun når hun vil nusse med den at problemet sometider opstår.
Omplacering kommer ikke på tale, hunden er i bund og grund ikke min søsters men min mors og min søster har slet ikke interesse i hunden. Desuden er hunden kun 1 år, og min søster flytter formodentligt hjemmefra inden for de næste par år.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.110
Vil hun have et bedre forhold til hunden, så ville jeg sætte hende til at fodre og evt. give nogle godbidder i løbet af dagen
jul 2018
Om der ska bruges stupid magt eller findes en mere smidig og for alle tilfredsstillende løsning, skal man måske lade de involverede om selv at bestemme?
okt 2018
Min søster har, som teenagere ofte har, travlt med alt muligt andet, og er ofte på sit værelse hvis hun er hjemme i løbet af dagen. Hun er ikke et udendørs menneske, og vil derfor ikke med på gåture og udflugter med hundene. Ligeledes gider hun ikke lege med den, hverken inde eller i haven. Mange dage snakker hun stort set ikke med hunden, og så er det jo lidt svært.
sep 2017
Jeg synes søster skal udstyres med en pose godbidder, og hver aften når hun og hunden er i sofaen, giver hun hunden en godbid hvert kvarter.
Jeg ville hellere (i modsætning til MB's "løsning") faktisk arbejde på at lave en GOD relation imellem de to, i stedet for at gøre relationen endnu ringere end den allerede er. Men ok, jeg er også sådan en der ikke gider slås med hunde bare fordi....
jul 2018
Det er jo så her din søster får en lille lektion i handling og konsekvens; Hun vil kun hunden når HUN har lyst, ergo vil hunden kun hende når DEN har lyst!
okt 2018
aug 2006
Nogle gange kunne jeg godt unde små hunde at være store - det ville tage nogle uvaner fra deres ejere. Eksempelvis at flytte på den.
Når det er sagt - det lyder ikke som om, det er det, der er problemet.
Hunden siger nej tak til kontakt. Den vogter ikke ressourcer (liggeplads).
aug 2006
jul 2018
Tak, og igen tak for hjælpen
aug 2006
Er det ikke lige lovligt Jan Fennel og dominanstanke?
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 413
okt 2018
okt 2018
apr 2018
Følgere: 673 Svar: 5.720
Hund knurrer af bestemt familiemedlem