{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.423 visninger | Oprettet:

Terapi hunde - hvilken race? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg er blevet helt vildt inspireret af Finlands brug af hunde i undervisningen.
Hunden Cindy bliver brugt som støtte og læsekammerat. Så jeg tænkte, det skal og vil jeg også. smiley
Nu kommer tanken så på race.
Min kæreste vil gerne have en golden retriever. Men jeg tænker den vil blive for stor som terapi hund. Min egen. Tanke var dværg puddel.
Hvad tænker i af racer vil egne sig? Ved godt at det i bund og grund kommer sn på hundens personlighed og jeg ender nok med at besøge flere kuld før jeg finder hunden.
Kom glad


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Terapi hunde - hvilken race?
  • #1   15. nov 2018 Jeg tænker lidt i selskabsracerne?

    Ved ikke om det er en typisk pekingeser vi møder, men hun er glad for alt og alle, og ret mild. Hun kommer gerne løbende og smider sig så ned på ryggen smiley

    Måske ville hun være lidt for vims til at være læsehund smiley

    Men det kræver selvfølgelig også at man selv vil eje sådan en hund. Der er en anelse forskel på golden og pekingeser smiley


  • #2   15. nov 2018 Det kommer jo an på hvad du vil. Men de skolehunde jeg kender (og har kendskab til) er labber og goldens. Og de er specialuddannede, og har været igennem et meget langt forløb for at blive godkendt. De arbejder med specialskolebørn, og derfor er det ret vigtigt at de har en vis størrelse, og et MEGET stabilt temperament.



  • #4   15. nov 2018 En robust (større) hund er nok at foretrække, hvis man kommer ud blandt nogen som måske ikke har 100% kontrol over egne lemmer (her tænker jeg ikke kun handicappede, men også børn og gamle mennesker egentlig).

  • #5   15. nov 2018 Hvilken slags terapi og med hvem?
    - børn/voksne
    - behandling for lidelser eller støtte til at udføre opgaver
    - hvilket frustrations og aggressions niveau indeholder de, kan de komme til at skubbe eller lign. Og hvor voldsomme er de evt ved en lille hund også bare når de er i alm humør.

    Hvad skal hunden opfylde?
    - skal den være aktiv eller passivt beroligende
    - skal den opsøge alle eller ønsker man mere selektivt at kunne vælge
    - hvad skal den udseendemæssigt udstråle
    - hvilke opgaver skal den kunne


    Det er lidt svært at svare på generelt synes jeg smiley


  • #6   15. nov 2018 Hvis man kigger på de hunde, der er godkendt som besøgshunde på plejehjem via Tryg Fonden, så er der en del racer imellem. Bla. huskyer smiley

    Hvorfor tænker du, at den helst skal være mindre end en golden?


  • #7   15. nov 2018 De læsehunde jeg kender til er også af større race, Bla en hvid schweizisk hyrdehund

  • #9   15. nov 2018 Jeg kender en del berner sennen, der er uddannet til terapihunde, f.eks. læsehunde. Så det afhænger nok primært af hvad man skal bruge den enkelte hund til og hvordan den er af temperament og robusthed, ikke størrelse.

  • #10   15. nov 2018 Den hund her er nok en 8kgs hund. Jeg tænker at en lille hund kan være nemmere at håndtere i et klasserum. Hvor en stor hund måske kan virke overvældende.
    Hvis det er en stor hund som de vil uddanne, så vælger jeg selvfølgelig sådan en.

    Jeg tænker det skal være en robust hund, som er arbejds villig og som kan hvile i sig selv. Også synes jeg at det fungerede godt i et lille rum med en lille hund.


  • #11   15. nov 2018 Her på skolen støtter hunden eleverne i at læse. De læser op for hunden og hunden ligger og lytter. Ofte med hovedet på eleven.

    Hunden vil skulle bruges til at være læsehund. Og måske på sigt også plejehjemshund.

    En golden retriever kunne helt sikkert godt fungere i en skole også. Og jeg ved godt det er en lang uddannelse og derfor jeg vil være sikker i valget af hund smiley jeg tænker ikke umiddelbart i at skulle arbejde med handicappede børn og unge. Som sagt kunne ældre godt være en mulighed.

    Tak for jeres svar


  • #12   15. nov 2018 Alle mulige typer racer kan være læsehund, og at være læsehund er vel kun en lille del af en hunds tilværelse, så det giver da mere mening, at se på hvilken type hund, man godt kunne tænke sig og som passer til resten af ens livsstil, og så inden for den race gå efter en forholdsvis rolig, social og mental robust hund.

  • #13   15. nov 2018 I Skive har de en læsehund. de har haft to men Nanoq døde desværre af en sygdom. De er golden

  • #14   15. nov 2018 Det er jo ikke sådan at man bare lige vimser ind i et klasselokale og så er hunden læsehund. Har du sat dig ind i hvad det kræver af både dig og hunden?

    Du kan læse om uddannelsen som skolehund her: http://skolehunden.dk/uddannelsen/index.html

    Det er en lang uddannelse, og der optages kun 6 hunde om året. Hunden skal være 2 år gammel når uddannelsen påbegyndes. Nå ja, og så skal du selv være uddannet som minimum pædagog, og arbejde med det.

    Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med læsehunde, og om der er særlige krav.


  • #15   15. nov 2018 Jeg ved Nanoq var ejet af en lærer så ja A har ret. men det skal jo ikke stoppe en. Jeg har set hundene her og den forskel de gør. Det betyder enormt meget for børnene

  • #16   15. nov 2018 Lens, som sagt ved jeg ikke om der er særlige krav til læsehunde, men det ses ret tit at folk spørger "hvilken race er bedst til xxxxx aktivitet", og sjældent har folk på forhånd undersøgt hvad der kræves af hund og fører, for at hunden kan virke som xxxxx.

    Når folk fx synes at det er super spændende at uddanne en redningshund for at deltage aktivt i redningsarbejde, har de som regel aldrig tænkt over om de dels er villige til at risikere hundens liv ved at redde mennesker i katastrofeområder, dels om hundeføreren psykisk er klar til at gå blandt døde og lemlæstede mennesker, for at finde overlevende.

    Der er bare mange ting man skal omkring, og valget af race er nok noget nær det mindst vigtige smiley


  • #17   15. nov 2018 Fordelen med større læsehunde er jo så, at der kan sidde flere børn omkring dem. Har set hvordan f.eks. en af mine bekendtes berner sennenpige sidder med 2-3-4 børn omkring sig, de skiftes så til at læse op for hende eller sidder og fordyber sig i bøgerne. En har hendes hoved i skødet, en anden holder en pote etc.
    Elsker de billeder........


  • #18   15. nov 2018 Jamen grunden til at jeg ville vælge puddel eller golden er at de begge har det jeg søger i en hund.
    At være læsehund er netop en lille del afdet.
    Jeg har ikke 100% sat mig ind i det. Men om 1,5 er jeg færdig uddannet folkeskolelærer.
    Jeg synes bare den effekt jeg har set her i Finland ville være dumt ikke at få brugt. Så det kan godt være at det ikke sker imorgen. Men jeg har ikke travlt. Jeg kan jo kun forsøge og det har jeg tænkt mig at gøre smiley


  • #19   15. nov 2018 Så opfylder du jo umiddelbart ikke betingelserne for at få en skolehund. Hvordan betingelserne er for en læsehund, må du nok søge noget info om relevante steder, fx hos hende Vibeke Reese.

  • #20   15. nov 2018 Og nu vi er i gang, så kan de godt bruge en støttende hånd! smiley

    https://xn--sttdelokale-hgb.nu/forening/Foreningen-L-sehunde-3139/?


  • #21   15. nov 2018 Så længe racen er lovlig tænker jeg det handler mere om selve individet end racen smiley

  • #22   15. nov 2018 Tak for alle jeres svar.
    Det er som sagt ikke noget der kommer til at skulle ske inden for det nærmeste år. Først og fremmest skal jeg lige uddannes først. Derefter skal jeg finde den rigtige hund. Også vil jeg derfra gøre mit yderste for at kunne kalde min hund for læsehund ?? med uddannelse og træning bag sig. Jeg holder fast i min vilje til at få det til at lykkes.

    Nå ja, fik jeg vist Cindy?


    profilbillede
  • #23   15. nov 2018 Jeg kan sætte dig i kontakt med hende der havde Nanoq hvis du vil. Hun er skolelærer

  • #24   15. nov 2018 det vil jeg meget gerne smiley

  • #25   15. nov 2018 har du læst herinde?

    https://www.laesehunde.dk/bliv-frivillig/


  • #26   15. nov 2018 finder hende lige. hvis jeg glemmer så skriv lige og husk mig på det

  • Matt L
    Matt L Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 9 Emner: 2 Svar: 3
    #27   16. nov 2018 Jeg har en psykiatrisk servicehund og det er en labrador og det fungre rigtig godt

  • #28   20. nov 2018 Dansk spids

  • #30   20. nov 2018 Isabelle. Jeg elsker Eurasierens udseende. De er simpelthen så smukke smiley Skal ikke kunne udelukke, at der en dag kommer sådan en ind i flokken smiley

  • #32   20. nov 2018 Aslan bruges som amatør terapihund ved unge på vej ud af misbrug. han har en god størrelse, en blød pels og se fleste synes godt om en hvid hund af årsager jeg endnu ikke helt har forstået

    ds er enorm trænbar og let at have med.

    den kunne være en mulighed


  • #33   20. nov 2018 Dansk spids er en race jeg aldrig ville have overvejet. Jeg vil sætte mig ned og undersøge racer, i sidste ende kommer det jo til at være sindet som spiller ind smiley

  • #35   21. nov 2018 Naboens kæreste har en dansk spids, hun er MEGET sky i starten..

    Lige da hun kom rendte hun over gaden når hun så nogen hun ikke kendte (altså hvor jeg var på samme side som hende til at starte med)

    Nu kommer hun dog glad løbende imod både mig og min datter, da vi ikke længere er fremmede.

    Jeg ved ikke om det er normal Dansk Spids adfærd, eller om det bare er hende der er mærkelig (som sin ejer er :p)


  • #36   21. nov 2018 frk jensen bestemt ikke normalt eller ønsket. jeg kender kun DKK hundene.

  • #37   21. nov 2018 Okay, jeg ved ikke om hun har stamtavle, men ejeren er ret "flyvsk" i det selv, jeg har lidt svært ved at læse hende smiley

    Men flyvsk på en positiv måde smiley

    Når hunden lige har set en nogle gange er hun meget sød, på ingen måde sky (eller aggresiv for den sags skyld)

    men kan også godt selv virke lidt "flyvsk" smiley


  • #38   21. nov 2018 uh og det er jo svært for der indmønstres jo alt der ligner så jeg ville klart gå efter en hund af de gamle etablerede linjer. her kan selskabet hjælpe

  • #39   21. nov 2018 ts

    du kan finde nanoks tidligere ejer, for hunden døde desværre pludseligt, ved at Google

    spøttrup ugeavis uge 27

    der står en mail i artiklen



  • #40   25. nov 2018 En dansk spids er en dejlig hund ---trofast på alle måder -kan anbefale en DKK reg dansk spids du er velkommen til at kontakte mig


  • #41   25. nov 2018 En dkk ds er et godt bud, unsgå de andre, for de blander samojede i

  • #43   25. nov 2018 Så er det ikke en dansk spids. Men det kan lens bedre forklare smiley

  • #45   25. nov 2018 Som jeg lige kan se det, Isabelle, så kommer det vel an på, om de racer, der er med i blandingen, kan fungere som terapi-hunde. Hvis en ægte DS er bedre end en ægte samojede, så er det måske lidt et sats at tage en blanding, når man kunne få noget bedre i en renracet, som jeg lige ser det.
    Blandingen kan jo falde ud til at blive helt samojede af sind...


  • #46   25. nov 2018 Jeg kan sagtens følge, at man ærgrer sig over, at nogen blander den race, man brænder for. Det ville jeg godt nok også gøre, og da specielt ved en talmæssig lille race, hvor man gerne skulle samle den smule avlsmateriale, der er, samme sted.

    Jeg kunne nu sagtens forestille mig en samojede som en ganske velegnet terapi-hund, så det er ikke sikkert blandingen vil være ringere lige på det punkt. Det vil bare ikke være en ds.


  • #47   25. nov 2018 Det kan Marianne og så forklare.

    men kort sagt. der er forskel i sind. en samojede er jo en helt anden hund at eje og træne end den meget samarbejdende danske spids. ved nogle slår det mere igennem og de individer jeg har mødt har intet tilfælles med fx min hund eller de ds jeg kender. sindet er helt anderledes

    ved ds tager man jo også hunde ind. måske der er samojede i en af dem men typemæssigt vil den ligge langt fra.

    der er jo ingen grund til at lave en hvid hund der allerede findes.... Det ds i DKK gør er at bevare

    selskabet for dansk spids kan vejlede om linjer og hundenes baggrund ifht en given opgave. der er oprindelige hunde iblandt og så jo.

    en hund der ligner en samojede ville næppe kunne godkendes til avl. ds er mindre, har et sind der er mere trænbar og samarbejdende og jagt er avlet ud af de fleste. samtidig ligner de ikke i hverken pels eller krop.



  • #48   25. nov 2018 her er en ds fra gode gamle dage. den tror jeg folk med samojede ville koste sig over at skulle have sammenlignet deres hund med

    De ser lige sådan ud i dag i DKK.


    profilbillede
Kommentér på:
Terapi hunde - hvilken race?

Annonce