Hvornår er det naturlig aldring af hunden? {{forumTopicSubject}}
Hej hundevenner
Ja, jeg er altså førstegangs hundeejer, dog er min prinsesse altså 9,5 år nu
Så jeg er førstegangs hundejer på 10. år
Hun er en tjekkisk rottehund, så hun er jo en lille hund.
Nu er den svære tid kommet: hun ældes.
Men hvornår og hvad er naturligt i forbindelse med alderdommen?
I sommers, da varmen kom, så jeg til min store forskrækkelse den første alderdom melde sig. Hun blev træt og uoplagt og jeg startede med at skyde skylden på varmen, som hun ellers dog plejer at elske.
Det viste sig at være paradentose og tre mammatumorer (som jeg godt kendte til), der tog på energien.
Hun blev opereret både for paradentose og tumorerne, og hun blev god som ny. Faktisk så god, at hun fik mælk i brysterne
I en lang periode har hun så været frisk.
Men nu begynder hun igen at være energiforladt. Er det naturlig i en alder af 9,5 at det svinger meget op og ned?
Hun gider virkelig godt nusses og lege lidt af og til, men gåturene skulle i hendes verden kun være ud og komme af med det hun nu skal af med, og så op igen og bare ligge og slappe af og blive nusset.
Jeg elsker lange gåture, men vil ikke trække hende afsted. Jeg elsker lige så højt bare at nusse med hende og kigge på hende
Også efter næsten 9,5 år med hende i mit liv
Hun har været til dyrlæge og har ikke skiftet foder
Må jeg høre jeres erfaringer med alderdomstegnene og hvornår de kom?
Kh. Pylremoren
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.730
Hvis du er i tvivl om der er noget galt med din halvgamle tøs, så luft det for dyrlægen. Evt. snak med en anden dyrlægen end din sædvanlige, Det kan være der er noget galt og det kan også være at der ikke er. Jeg har selv haft en hund der virkede gammel i en alder af 7 år. Hun fejlede ingenting - hun havde faktisk et jernhelbred. Hun gad bare ikke rigtigt noget andet end blive klappet og nusset og være sofapude fra hun var 7 til hun var 13 og døde mæt af dage. Når hun var på rottejagt blev det afsløret at hun ingenting fejlede ud over magelighed
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 19 Svar: 109
Aaah, tænk at ligge næsten halvdelen af livet, og bare være magelig og blive nusset
Dyrlægen er med ind over her, da jeg er blevet lidt hysterisk. Efter hendes omgang i sommers med paradentose og tumorerne, er jeg blevet mere forsigtigt. Hun har altid haft et super helbred og derfor var der også nogen alarmklokker der ringede da hun blev så sløv. Der har været to andre dyrlæger til at kigge på hende, den ene ordnede endda hendes tænder, uden at reagere på paradentose. De slog det hen med et par løse tænder...og naiv som jeg var, var hendes tænder jo flotte efter den behandling...desværre var de ikke bare løse de tænder, de var syge. Så nu holder jeg godt fast i den dyrlæge
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Så hvis det svinger meget op og ned, ville jeg overveje at tillægge det andre ting end alderen. Og der ville jeg jo så reagerer på det alt efter hvad det er der sker for hunden.
En hund i den alder, som jo ikke er gammel gammel for racen, bør være forholdsvis stabil.
jul 2006
Det er kommet gradvist, men svingende. Som at i en periode er hun frisk og legesyg, dog uden den store lyst til ture, og i perioder træt og energiforladt.
Denne gang kom det sammen med kulden, faktisk
Jeg synes heller ikke hun er gammel gammel, da hun jo er en lille fis, men omvendt er gennemsnitslevealderen for dem på 12-14 år, så med 9,5 år i bagagen er hun bestemt heller ikke ung
Jeg skal snart til opfølgning hos dyrlægen, da jeg var en tur forbi i onsdags med hende, så der må jeg snakke aldersbetingning med dem også...selvfølgelig!
Det er bare rart at høre andres erfaringer
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 39 Emner: 193 Svar: 10.578
Min Taliban bøvlede med at korsbenet låste. Efter kiropraktor besøg livede hun altid op.
jul 2006
Nogle gode hundekiropraktorer, eller KST'ere, på Vestsjælland?
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 39 Emner: 193 Svar: 10.578
Ikke sådan et dækken der går op ad i bag, men et som også dækker lårene.
Måske en heldragt.
jul 2006
Men i de her dage hvor hun har været lidt mere træt end normalt, har hun til gengæld hellere ville med på tur uden jakke på.. og igen, hun har altid haft tøj på under 10 grader, så det er ikke noget nyt for hende
jan 2008
Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 99
Jeg har selv to mindre tæver på 10,5 år og 13 år og de virker ikke gamle som sådan.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 965 Svar: 18.281
og når du skriver hun fik mælk, så tænker jeg at hun ikke er steriliseret ??
da en af mine for år tilbage fik brystcancer blev hun steriliseret i sammen omgang som de fjernede tumorerne, der giver ro på hormonerne og mindsker risikoen for tilbagefald... hun fik 2 gode år og så kom der alligevel nye knuder og hun fik fred..
jeg ville nu være obs på evt cancerspredning hvis det var ondartede tumorer
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.820
Sker der en pludselig ændring i enten temperament eller fysik, så tænker jeg sygdom eller skade.
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 83 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.727
Så hvis du er helt sikker på (sammen med dyrlægen) at der ikke er noget fysisk i vejen, så stemmer jeg også blot på varme, og så et godt tilskud til leddene. Så kan vi ikke gøre så meget andet for vores gamle (raske) hunde
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
Så nej, alderstegn kommer ikke fra den ene dag til den anden men gradvist snigende.
Hvornår er det naturlig aldring af hunden?