{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
935 visninger | Oprettet:

Hvornår er det naturlig aldring af hunden? {{forumTopicSubject}}

Hej hundevenner smiley
Ja, jeg er altså førstegangs hundeejer, dog er min prinsesse altså 9,5 år nu smiley Så jeg er førstegangs hundejer på 10. år smiley Hun er en tjekkisk rottehund, så hun er jo en lille hund.

Nu er den svære tid kommet: hun ældes.
Men hvornår og hvad er naturligt i forbindelse med alderdommen?

I sommers, da varmen kom, så jeg til min store forskrækkelse den første alderdom melde sig. Hun blev træt og uoplagt og jeg startede med at skyde skylden på varmen, som hun ellers dog plejer at elske.
Det viste sig at være paradentose og tre mammatumorer (som jeg godt kendte til), der tog på energien.
Hun blev opereret både for paradentose og tumorerne, og hun blev god som ny. Faktisk så god, at hun fik mælk i brysterne smiley
I en lang periode har hun så været frisk.

Men nu begynder hun igen at være energiforladt. Er det naturlig i en alder af 9,5 at det svinger meget op og ned?
Hun gider virkelig godt nusses og lege lidt af og til, men gåturene skulle i hendes verden kun være ud og komme af med det hun nu skal af med, og så op igen og bare ligge og slappe af og blive nusset.

Jeg elsker lange gåture, men vil ikke trække hende afsted. Jeg elsker lige så højt bare at nusse med hende og kigge på hende smiley Også efter næsten 9,5 år med hende i mit liv smiley

Hun har været til dyrlæge og har ikke skiftet foder

Må jeg høre jeres erfaringer med alderdomstegnene og hvornår de kom?

Kh. Pylremoren smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår er det naturlig aldring af hunden?
  • #1   22. nov 2018 Det er meget forskelligt hvor hurtigt hunde ældes. Som tommelfingerregel bliver store hunde hurtigere gamle end små hunde. Men igen det er kun tommelfingerregler.
    Hvis du er i tvivl om der er noget galt med din halvgamle tøs, så luft det for dyrlægen. Evt. snak med en anden dyrlægen end din sædvanlige, Det kan være der er noget galt og det kan også være at der ikke er. Jeg har selv haft en hund der virkede gammel i en alder af 7 år. Hun fejlede ingenting - hun havde faktisk et jernhelbred. Hun gad bare ikke rigtigt noget andet end blive klappet og nusset og være sofapude fra hun var 7 til hun var 13 og døde mæt af dage. Når hun var på rottejagt blev det afsløret at hun ingenting fejlede ud over magelighed smiley

• #2   22. nov 2018 Tusind tak for dit svar smiley Virkelig dejligt at høre de rent faktisk godt kan blive magelige og bare have brug for at ligge og slappe af og blive klappet.
    Aaah, tænk at ligge næsten halvdelen af livet, og bare være magelig og blive nusset smiley smiley

Dyrlægen er med ind over her, da jeg er blevet lidt hysterisk. Efter hendes omgang i sommers med paradentose og tumorerne, er jeg blevet mere forsigtigt. Hun har altid haft et super helbred og derfor var der også nogen alarmklokker der ringede da hun blev så sløv. Der har været to andre dyrlæger til at kigge på hende, den ene ordnede endda hendes tænder, uden at reagere på paradentose. De slog det hen med et par løse tænder...og naiv som jeg var, var hendes tænder jo flotte efter den behandling...desværre var de ikke bare løse de tænder, de var syge. Så nu holder jeg godt fast i den dyrlæge smiley

• #4   22. nov 2018 Jeg tænker lidt at ændring netop ofte viser sig ganske langsomt gradvist.
    Så hvis det svinger meget op og ned, ville jeg overveje at tillægge det andre ting end alderen. Og der ville jeg jo så reagerer på det alt efter hvad det er der sker for hunden.
    En hund i den alder, som jo ikke er gammel gammel for racen, bør være forholdsvis stabil.

• #5   22. nov 2018 Tusind tak for jeres svar smiley

Det er kommet gradvist, men svingende. Som at i en periode er hun frisk og legesyg, dog uden den store lyst til ture, og i perioder træt og energiforladt.
    Denne gang kom det sammen med kulden, faktisk smiley
    Jeg synes heller ikke hun er gammel gammel, da hun jo er en lille fis, men omvendt er gennemsnitslevealderen for dem på 12-14 år, så med 9,5 år i bagagen er hun bestemt heller ikke ung smiley Kunne godt ønske hun igen var 2-3 år smiley haha smiley

Jeg skal snart til opfølgning hos dyrlægen, da jeg var en tur forbi i onsdags med hende, så der må jeg snakke aldersbetingning med dem også...selvfølgelig!

Det er bare rart at høre andres erfaringer smiley

• #6   22. nov 2018 Hun kan jo godt have nogle "spændinger" og skævheder" i kroppen, så måske en tur til kiropraktor kunne hjælpe.

Min Taliban bøvlede med at korsbenet låste. Efter kiropraktor besøg livede hun altid op.

• #7   22. nov 2018 Det er en rigtig god ide. Hun elsker når jeg sidder og massere hende blidt og mærker hendes krop igennem, for at kende den så godt som muligt, for også at kunne opdage forandringer hurtigt. Så det er bestemt ikke udelukket at det kunne hjælpe hende rigtig godt.

Nogle gode hundekiropraktorer, eller KST'ere, på Vestsjælland? smiley

• #8   22. nov 2018 ….. og sørg for at hun har et godt varmt dækken på når hun skal ud.
    Ikke sådan et dækken der går op ad i bag, men et som også dækker lårene.
    Måske en heldragt.

• #9   22. nov 2018 Hun har altid frakke på når det er under 10 grader uden for. Hun bryder sig desværre ikke rigtig om noget på bagbenene smiley
    Men i de her dage hvor hun har været lidt mere træt end normalt, har hun til gengæld hellere ville med på tur uden jakke på.. og igen, hun har altid haft tøj på under 10 grader, så det er ikke noget nyt for hende smiley

• Karin B
    Karin B Tilmeldt:
    jan 2008

Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 99
    #10   22. nov 2018 Er hun steriliseret? Hvis ikke så hold øje med livmoderbetændelse. Det kan godt ligge og "lurer" over længere tid og vise sig som usædvanlig træthed.

Jeg har selv to mindre tæver på 10,5 år og 13 år og de virker ikke gamle som sådan.

• #11   22. nov 2018 når du skriver tumorer, er det så implicit at de var ondartede, og der var cancer ??

og når du skriver hun fik mælk, så tænker jeg at hun ikke er steriliseret ??

da en af mine for år tilbage fik brystcancer blev hun steriliseret i sammen omgang som de fjernede tumorerne, der giver ro på hormonerne og mindsker risikoen for tilbagefald... hun fik 2 gode år og så kom der alligevel nye knuder og hun fik fred..

jeg ville nu være obs på evt cancerspredning hvis det var ondartede tumorer

• #12   22. nov 2018 Naturlig aldring kommer snigende langsomt.
    Sker der en pludselig ændring i enten temperament eller fysik, så tænker jeg sygdom eller skade.

• #13   23. nov 2018 Jeg har lige været oppe og få Aqui tjekket igennem her til morgen. Han er lige fyldt 12 år, og er jo en stor hund - og der synes jeg bare, at jeg havde set nogle små adfærdsændringer, som jeg ville være helt sikker på, ikke skyldtes smerter (men bare særheder, der er kommet med alderen)

Så hvis du er helt sikker på (sammen med dyrlægen) at der ikke er noget fysisk i vejen, så stemmer jeg også blot på varme, og så et godt tilskud til leddene. Så kan vi ikke gøre så meget andet for vores gamle (raske) hunde smiley

• #14   24. nov 2018 Min gamle sølvrøv (Keesha) begyndte først at vise gradvise alderstegn, da hun havde rundet 10-11 år. Da var hun selvfølgelig blevet en moden dame, rolig og let medgørlig men stadig frisk på lange gåture, lidt leg og elskede sine små tricks. Hun begyndte også at få lidt grå stær og i 12-årsalderen begyndte en tumor i brystet at vokse kraftigt, men hun var stadig kvik. Men så gik det pludselig stærkt nedad mht. aktivitetsniveauet. Ikke fordi hun blev hurtigt gammel, men fordi hun blev syg, kom på stærk medicin og kræften bredte sig (og derfra havde vi desværre kun få måneder sammen).
    Så nej, alderstegn kommer ikke fra den ene dag til den anden men gradvist snigende.

Kommentér på:
Hvornår er det naturlig aldring af hunden?

Annonce