{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpe - hvorfor 3 uger?
  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 374
    #2   27. dec 2018 Det SKAL de da heller ikke.. men der er ikke noget at se før, så jeg synes det er unødvendigt både af hensyn til opdrætteren samt tæven..

  • #3   27. dec 2018 Det skal de ikke, jeg så min gamle tæve første gang allerede da hun var 14 dage.
    MEN opdrættere kan vælge at vente, da faren for smitte kan slå et helt kuld ihjel. Og det er ikke alle, der vasker hænder før besøg, nogen kan komme direkte fra en anden opdrætter. Det er både set og hørt før.


  • #5   27. dec 2018 vil også sige smittefare, stress ved for tæven.


  • #6   27. dec 2018 Hvorfor ikke, kan man nærmere spørge?
    Der er ingen fornuftig grund til at udsætte tæve og hvalpe for hverken uro eller smittefare. De første uger er de mest skrøbelige for nye hvalpe.


  • #7   27. dec 2018 Jeg troede netop at det var smittefare der var grunden, men er hvalpe ikke dækket af deres mors antistoffer indtil de er 12-16 uger? Der kan selvfølgelig komme helt nye sygdomme, men de kan også komme ind med ejeren, hvis ejer fx har flere hunde der luftes, eller af andre grunde forlader matriklen smiley

    Og det er altså ikke fordi jeg vil ind og besøge hvalpe før de er 3 uger - det var såmænd bare noget der lige poppede op i mit hoved ud af det blå.


  • #9   27. dec 2018 Mine tæver er ligeglade og elsker besøg, så her må hvalpekøbere komme efter en uge. Da hvalpe er lidt sarte og med et ikke veludviklet immunforsvar, så skal de dog have rent tøj på og vaske hænder smiley

  • #10   5. jan 2019 God nok efterhånden gammel, men sad og kedede mig, så et svar alligevel smiley

    Min tæve var meget beskyttende overfor hvalpene indtil de var ca 3 uger. Det var kun rigtig godt kendte mennesker der fik lov til at komme i nærheden af dem mens de var helt små, ellers hakkede hun simpelthen ud efter folk.
    Det samme med de andre hunde, gud nåde trøste dem hvis de kom i nærheden af hvalpene.

    Da de blev omkring 2½-3 uger var hun mere eller mindre ligeglad og det passede med at da hvalpekassen kunne flyttes ind i stuen til resten af familien og hjemmet, så var hun klar til besøg.
    Inden da havde enkelte nære venner og tæt familie været på besøg uden problemer, men hun ville have stresset fuldstændig vildt over fremmede der skulle pille ved hvalpene de første uger.

    Min venindes tæve var total ligeglad og hev nærmest folk med ind for at sidde og nusse med hende og hvalpene fra starten. Bare de nussede hende lige så meget som hvalpene, så var alt godt i hendes verden smiley

    Så det afhænger meget af tæven, min var en hønemor overfor sine hvalpe og beskyttede dem meget, mens den næste måske er fuldstændig ligeglad.
    Så er der selvfølgelig smittefare, fordi de jo er ekstra modtagelige mens de er helt små - Men det er ikke den primære årsag for mit vedkommende.

    Og så kan det være rart for opdrætter med "kun" 5 ugers hvalpekøber besøg fremfor 7-8 uger hvor hjemmet er lidt en banegård smiley


  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 924
    #12   5. jan 2019 Min tæve synes altså heller ikke der skal nogen i nærheden de første 3 uger - og jeg er enig, ift. risiko for smitte og andet.
    - Jo, jeg udgør selv en risiko, når de andre hunde luftes osv. men hvorfor øge den? smiley

    Og så som I andre er inde på - hvad er der ved at besøge hvalpe smiley uger? De er da søde og lækre, men der er jo ikke rigtig noget ved det, ift. at besøge dem når de er større, og "kan mere" smiley

    Især hvis man har langt, og ikke kan køre sådan en gang om ugen agtigt - så ville jeg da hellere se dem som >5 uger, end smiley uger.


  • #13   5. jan 2019 Nogen Broholmer avlere venter bestemt mere end tre uger.

    Når man så kommer skal man endda vaske hænder i sådan noget sprit inden man overhovedet for lov til at komme ind til hvalpene. smiley

    Jeg tror, at du bare skal se det som at avlerne er meget omsorgsfulde i forhold til deres hvalpe.

    Når man kommer til nogen af opdrætterne, så stiller de endda spørgsmål til, hvordan hvalpene vil blive opdraget osv. For en type som mig er det meget underligt.

    Kan endda huske, at vi blev afvist af en Broholmer avler, fordi at vi havde fået en omplaceringshund to måneder forinden. De var nervøse for, om vi havde overskudet til at varetage hvalpens interesse på en ordenligt måde.

    Nu kunne man blive irriteret over den slags, men jeg ser det helt ærligt bare som om, at der er avlere som vitterligt går op i det her med deres hvalpe. Det er i sidste ende nok meget godt. smiley


  • #14   5. jan 2019 Martin,
    Nu skal I jo vidst også selv have hvalpe på et tidspunkt - er du ikke interesseret i at vide, om de mennesker, I kommer til at sælge til, anvender mere gammeldags strafbaseret opdragelse selv?


  • #15   5. jan 2019 jeg vaskede og spritede også hænder da vi så Manfred første gang og synes det er iorden. avler aner jo ikke hvor mange hunde man har rørt ved inden man kommer forbi. og synes du fint at se hvalpe første gang omkring 5 uger. nu har jeg været så heldig at følge to af mine hvalpe fra de blevet født, den ene tog jeg selv imod, men synes ikke jeg har et større bånd til dem en f.eks Esther som jeg først mødte som 10 uger og tog med hjem der eller jackline jeg så som 7 uger og hentede 3 dage senere (så var hun blevet 8 uger) med Esther fik jeg mange billeder og det var mega lækkert især også af hele kuldet smiley

  • #16   5. jan 2019 Vores tæver vil ikke tillade fremmede at røre hvalpene førend ved 3 ugers alderen, så selv hvis der ingen smittefare skulle være, ville jeg aldrig gøre det.
    Vores tæver får lov at bestemme, om nogen skal røre hvalpene (undtaget mig når de skal vejes osv).
    Hvalpekøberne giver også udtryk for, at det er meget "sjovere" at komme til 6 ugers hvalpe, end 4 ugers hvalpe fordi de udtrykker sig meget mere i den alder.


Kommentér på:
Hvalpe - hvorfor 3 uger?

Annonce