{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.071 visninger | Oprettet:

Mundkurve-påbud? {{forumTopicSubject}}

Iiiih, nu bliver der skrvet op og ned op det *lovforslag* hvor DKK angiveligt skulle ønske at alle *muskelhunde* skulle have mundkurvepåbud, men igen gider linke mig når jeg spørger.

Nu slipper i altså ikke. Jeg vil se det foreslag, og ikke en-eller-anden side der klager over det.

Det eneste mudkurveforeslag jeg har set fra DKK er den hvori de efterlyser bedre forudsætninger for politiet til at bruge den eksisterende lovgivning der allerede lader dem påbyde farlige og potentielt farlige hunde mundkurv.

Mig bekendt er en veltilpasset amstaff eller anden *muskelhund* ikke farlig og andre racer kan også gå under farlig ved opdragelsesfejl, så jeg følger ikke helt hvorfor der er opråb allevegne over det her. Men måske kommer min mangel på forståelse meget af at ingen gider linke mig (og den ene gang nogen gjorde var det netop politiopbakningen der var tale om, ikke racebestemt mundkurvepåbud)

Se:

<i>DKK stod i 2003 bag nogle ganske betydelige stramninger af Hundeloven for at sikre, at almindelige mennesker og deres hunde kan færdes i tryghed. I dag har politiet mulighed for at gribe ind i tre situationer:

1) Aflivning
Hvis hunden har forvoldt skade (f.eks. et alvorligt overfald på en anden hund), kan politiet beslutte, at den skal aflives. Inden den aflives, kan ejeren normalt kræve, at der foretages en sag-kyndig undersøgelse af hunden.
2) Aflivning
Hvis hunden endnu ikke har forvoldt skade, men virker truende og skaber frygt, kan politiet – på baggrund af en sagkyndig undersøgelse – kræve hunden aflivet.
3) Pålæg + efterfølgende aflivning, hvis pålægget overtrædes.
Hvis der er givet et pålæg til besidderen af hunden om, at den skal føres i snor og evt. bære mundkurv, kan politiet lade hunden aflive, hvis pålægget overtrædes. I denne situation kan be-sidderen ikke kræve sagkyndigundersøgelse.

På det seneste har vi desværre oplevet, at Politiet har savnet den nødvendige opbakning fra Justitsministeriet i nogle konkrete sager, ligesom der også stadig findes politistationer, som ikke har opprioriteret indgrebene over for farlige hunde tilstrækkeligt. </i>

http://www.dansk-kennel-klub.dk/918

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mundkurve-påbud?
  • #1   15. apr 2007 Ligger mig lige på lur.. vil godt se hvad der kommer ud af dette her...

• #2   15. apr 2007 Og så kan vi tre jo ellers bare vente...

• #3   15. apr 2007 Jeg har osse tidligere efterlyst link ang. nyt lovforslag - mener ikke, at der blev svaret desværre...

• #4   15. apr 2007 Der var lidt mere om det her, og helt konkret hvad DKK har skrevet til Justitsministeriet:

<b>DKK’s brev til Justitsministeriet </b>

Vedr.: Politiets administration af Hundeloven

Dansk Kennel Klub (DKK) har – som hundeejernes interesseorganisation været tæt involveret i de ændringer, som blev foretaget af Hundeloven i 2003. De væsentlige pointer i ændringerne kan opridses som følger:
    Samfundet skal ikke tolerere hunde, der generer omgivelserne (mennesker og/eller andre hunde/dyr).
    Der skal gives politiet nemme muligheder for adækvat indgriben, uden at der skal sættes et kæmpe bureaukrati i gang.
    Hundene skal beskyttes mod enhver form for anvendelse til hundekampe.
    Hvis man grundlæggende har forstået ”lovens ånd”, så burde det også være muligt at anlægge fornuftige betragtninger i enkeltsager, hvor afgørelser af den ene eller den anden part ”bæres ind foran” ministeriet.

Der skal ikke tages overdrevne – juridisk spidsfindige – hensyn til personer, hvis hunde er eller kan være til fare eller gene for omgivelserne!
    DKK er – naturligvis i anonymiseret form – blevet bekendt med en sag, hvor Civilkontoret har ophævet en afgørelse truffet af Københavns Politi om aflivning af en amerikansk bulldog, som i okt. 2004 overfalder en anden hund. Kravet om aflivning er fremsat, fordi hunden ikke opfyldte et påbud om båndtvang og mundkurv givet i 2003, hvor den amerikanske bulldog også havde foretaget et alvorligt overfald.
    Ministeriets argument for at ophæve afgørelsen om aflivning er angiveligt, at der nu er tale om en anden besidder af hunden! Det er simpelthen en grotesk fortolkning af Hundeloven. Hvis man kan komme uden om diverse krav ved at overdrage hunden til sin fætter, sin kæreste m.fl., bliver det da helt umuligt for politiet at stille noget som helst fornuftigt op.
    En lang række forhold i Hundeloven er knyttet op på, at man kan stille krav til konkrete hunds besidder. For at undgå smuthuller blev der endda i 2003 udgaven af loven strammet op på kravene til ID-mærkning, så man kunne være helt sikker, at hunden havde/fik et ”stelnummer” (elektronisk chip eller tatovering), så man f.eks. ved flytning fra en politikreds til en anden kunne følge hunden.

I den konkrete sag fremgår det, at ministeriet også har lagt vægt på, at Københavns Politi ikke har oplyst den nuværende besidder af hunden om muligheden for at få foretaget en hundesagkyndig undersøgelse af hunden. Det er de heller ikke pligtige til. Med henvisning til Justitsministeriets egen, udmærkede cirkulæreskrivelse Skr. 9717 af 4/7 2003 (vedlagt) skal skelnes mellem to situationer:
    1) En akut situation (eller en akut vurdering af et ”trusselbillede”), hvor man – med det samme beslutter, at hunden skal aflives, fordi den vurderes som værende farlig. I denne situation har hundens besidder krav på en sagkyndig vurdering, for at undgå et famøst fejlskøn.
    2) En situation, hvor man beslutter, at hunden skal aflives, fordi dens besidder ikke har overholdt et tidligere udstedt påbud. Her har besidderen ikke krav på en sagkyndigvurdering.

I det hele taget forekommer ministeriets ophævelse af Københavns Politis afgørelse meget, meget uheldig, al den stund KP’s hundesektion netop har forsøgt at yde en ikke ubetydelig indsats for at komme nogle af de omfattende problemer med store, muskuløse hunde i forkerte hænder til livs.

Dansk Kennel Klub (DKK) har ved flere lejligheder været ”ude med riven”, fordi politiet ikke alle steder i landet gør nok ved disse problemer, som faktisk griber ganske voldsomt ind i mange almindelige, ordentlige borgeres liv. Så går det da helt galt, når de pligtopfyldende politikredse ikke får den nødvendige opbakning fra departementet.

DKK opfordrer til, at man ikke – i sine bestræbelser på at undgå at begå fejl – bringer os ud i situationer, som er åbenlyst i modsætning til ånden i lovgivningen på området. Vi vil derfor kraftigt opfordre til, at departementets beslutning i den pågældende sag straks ændres til en opbakning til de skridt, der er taget af KP – ikke kun af hensyn til den aktuelle sag i København, men af hensyn til mulighederne for at få loven til at fungere i det hele taget.

Vi ved, at området er kompliceret, og at både de oprindelige sagsbehandlere og kontorchefer, som var involveret i det lovforberedende arbejde, ikke længere er ansat i Civilkontoret. Vi deltager meget gerne i et møde til belysning og drøftelse af de principielle spørgsmål, der er rejst i forbindelse med denne – og andre – sager. Da DKK er inviteret til møde i flere politikredse i løbet af marts måned, vil vi sætte stor pris på en hurtig tilbagemelding.

Henvendelse og spørgsmål kan rettes til direktør Anette Bak-Frederiksen (tel. 56 18 81 40 eller mail anette-bak-frederiksen@dansk-kennel-klub.dk ) eller kommunikationskonsulent Vibeke Knudsen (tel. 70 23 17 05 eller mail vibeke-knudsen@dansk-kennel-klub.dk ).

Med venlig hilsen
    DANSK KENNEL KLUB

Anette Bak-Frederiksen
    direktør

• #5   15. apr 2007 Hov.. link: http://www.dansk-kennel-klub.dk/0/1562

Og igen.. jeg læser brevet som en efterlysning af at loven som den er kan bruges af politiet med ministeriets opbakning

• #6   15. apr 2007 Det er også sådan jeg læser det......((=;

• #7   15. apr 2007 Britta - det forslag jeg har set sat op af en bruger herinde - håber jeg aldrig nogensinde bliver en realitet.

Og som det ser ud nu (kilde: formanden for DTK) så ligger der "kun" et tvunget linepåbud for muskelhunderacer inde ved justistministeriet - og endnu ikke vedtaget.

• #8   15. apr 2007 Britta

det synes jeg også at jeg har hørt, men jeg synes at have set DKK nævnt i forbindelse med mundkurvepåbud. Det er bare det jeg efterlyser.

• #9   15. apr 2007 Følger da osse lige spændt med. Har nemlig heller ikke set/hørt andet end at det skulle gælde farlige eller potentielt farlige hunde af enhver slags, ikke kune muskelhunde, forslaget kommer bare efter al den snak der har været om muskelhunde.

Kommentér på:
Mundkurve-påbud?

Annonce