{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Teste for lungeorm
  • #1   6. feb Det har jeg aldrig fået gjort.
    Nej
    Vestjylland

• #2   6. feb Da jeg boede i Kbh, mindst én gang om året, hellere hvert halve år.
    Hun har aldrig testet positiv.

Her i Vestjylland, aldrig.

• #3   6. feb aldrig ... Aarhus området ..

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 5 Følgere: 9 Emner: 25 Svar: 1.791
    #4   6. feb 1. Aldrig
    2. Aldrig
    3. Sønderjylland

• #5   6. feb Aldrig
    Nej
    Midtjylland

• #6   6. feb Aldrig. Bor i Midtjylland.

• #7   6. feb Findes de ikke i Jylland?
    Eller er det bare meget værre på Sjælland?

• #8   6. feb Aldrig
    Nej
    Midtjylland

• #9   6. feb Jeg har aldrig førhen testet for det.
    men det kommer jeg nok til gerne 1 gang om året mindst.

Aika var alvorligt syg med hjerte/lungeorm.
    men så mange hun havde, tænker vi og dyrlægen om hun måske allerede havde haft det fra helt lille.

hun endte hvertfald med længere sygdom og permanent skade/arvæv på lungerne.

vi bor på møn - men som sagt så tror jeg ikke det er her fra hun har fået det.

• #10   6. feb Når ham viser symptomer, eller ca, en gang om året. Han har haft lungeorm 4 gange og vi bor i Nordsjælland.

• #11   6. feb Aldrig
    Bor i København
    Tror ikke på undersøgelsen, da jeg har mistet en hund til hjerteorm. Og han blev testet hver 5. måned, og hver gang negativ

• #12   6. feb Har aldrig fået det tjekket. Er fra Midtjylland.

• #13   6. feb aldrig og er fra Fyn

• #14   6. feb Tester hvert halve år og begge mine hunde har haft lungeorm flere gange, en har haft hjerteorm én gang. Bor i Østjylland.

• Christina & Slædehundene
    Christina & Slædehundene Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 7 Følgere: 232 Hunde: 3 Emner: 5 Svar: 1.273
    #15   6. feb Aldrig
    Aldrig
    Thy

• Milla - med schæfer & collie <3
    Milla - med schæfer & collie <3 Hjælpe-administrator

Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 291 Svar: 2.944
    #16   6. feb Vi tester ca. 3-4 gange om året. Nicki er lige blevet smittet for 2. gang, Easy har kun testet positiv 1 gang (men bliver behandlet nu alligevel)

Vi bor i Nordsjælland, men har først fået problemer, efter vi flyttede til Humlebæk (fra Hillerød)

• #17   6. feb Jeg er vild med alle dem der skriver at hunden aldrig har været testet, og alligevel skriver at den ikke er smittet Altså, hvordan ved I det?

• #18   6. feb det ved vi vel dybest set heller ikke, men mine har ikke haft symptomer på sygdom hvor vi ved besøg hos dyrlæge er blevet præsenteret for at det kunne være hjerte/lungeorm ... jeg kender ikke helt symptomerne, men mine udviser pt ikke ændret adfærd så jeg mistænker ikke sygdom/infektion ...
    de hoster ikke, de bliver ikke stakåndede og der er ikke orm at se i afføring ... hvad kan ellers være symptomer ??

• #19   6. feb Aldrig
    Sønderjylland

• Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 2.036
    #20   6. feb Jeg tester en gang om året samt ved eventuelle symptomer. Ingle og Basso har aldrig været smittet, men Gustav havde lungeorm en enkelt gang.

Vi bor i Nordsjælland.

• #21   6. feb A med Bomstærk - her ovre i Midtjylland er risikoen for hjerte-/lungeorm meget lille.
    Jeg spurgte min dyrlæge, om Honey skulle testes, men hun mente ikke, at det var nødvendigt og fortalte, at i løbet af den tid, hun havde været dyrlæge, havde hun kun oplevet en, som var smittet. Men hvis Honey begyndte at vise tegn, skulle jeg selvfølgelig komme med det samme.

• #22   6. feb Jeg tester to gange årligt.
    Kela og Lina har haft lungeorm én gang, og Kela har dertil haft hjerteorm.

Vi bor i Nordsjælland.

• #23   6. feb Aldrig.
    Ikke hvad jeg ved af = ingen symptomer på det.
    Nordjylland.

• #24   6. feb Bella var den første hund der testede positiv i Østjylland, hvor “lungeorm ikke fandtes”. Pudsigt at min hund så fik det i 2012. Hjerteorm fik hun i 2013, og det “fandtes heller ikke i Østjylland”. Min hund har aldrig været på Sjælland, og med mindre ormene pludselig flyver hertil, så vil jeg påstå at de findes i Jylland *bøvs*

Det fede ved ormene er jo, at når hunden har symptomer, vil den sandsynligvis have varige skader. Så hvis man venter til der er symptomer, er der risiko for at hunden aldrig bliver helt god igen. Og nej, man kan ikke se larverne. De er nemlig bittesmå, og mæsker sig i hundens hjerte- og lungevæv.

Symptomerne kan være mange eller ingen. Bella viser det ved hoste, træthed og madlede. Dorit havde ingen symptomer - på trods af at det de sidste 2 gange er hende der er testet positiv, og Bella testet fri.

• #25   6. feb Jeg fik aldrig tjekket og jeg bor i Østjylland.

• #26   6. feb Jeg oplevede stort set ingen symptomer, da mine hunde var inficeret af de satans orm. MÅSKE var de en smule kortåndede. Måske var det bare noget, jeg bildte mig ind. Jeg testede, da jeg blev gjort opmærksom på, at jeg boede i et højrisikoområde.

• #27   6. feb Mine har aldrig haft det, og de er heller aldrig testet for det. Vi bor i Nordsjælland.

• #28   6. feb Mine hunde bliver testet en gang om året.
    Og der er ikke påvist noget.
    Vi bor i Østjylland men rejser meget rundt i landet til stævner.
    Hundene var med i Frankrig i sommers og der fik jeg dem behandlet forebyggende i den periode.
    Jeg aner ikke om chancen for smitte er større i Frankrig Men der kommer den satans orm vel fra.

Min søsters hund “var tæt på” at dø pga lungeorm. Dyrlægen nægtede faktisk at teste hunden for det. For der var ikke mange tilfælde i Østjylland Men den havde en dårlig tand som dyrlægen mente kunne være skyld i hosten og stakåndethed Så dyrlægen tilbød en tandoperation.
    Min søster valgte dog en anden dyrlæge, der straks testede hunden for lungeorm og tog røntgen.
    Det var virkelig slemt og hunden var meget syg.
    Hun kom sig dog langsomt, men desværre fik hun kort tid efter livmoderbetændelse og overlevede ikke operationen. Dyrlægen mente hunden var for svækket efter lungeormene pga arvæv.

• #29   6. feb Jeg spurgte min dyrlæge for et par år siden. Han mente ikke det var nødvendigt at teste.
    Bor lidt syd for Århus.

• #30   6. feb Sam har haft lungeorm en gang og bliver testet 1 gang om året eller hvis han skulle vise symptomer.

Dog var den eneste ændret adfærd hos ham, at han en gang i mellem kom med en hoste/hakkene lyd når han havde drukket vand.

Jeg bor i Tikøb Nordsjælland

• #31   6. feb Et par af mine hunde havde lungeorm i midten af 0'erne. Det bøvlede jeg med i et par år. Derefter testede jeg årligt i en årrække, hvor alle var negative. De sidste par år har jeg ikke testet.
    Jeg opdagede det ved, at Jaffa hostede, men det var meget lidt, måske et enkelt host hver anden dag, og de andre havde ingen umiddelbare symptomer. Og så måske alligevel, for Celtia som var hvalp i den periode, blev hurtigere forpustet end mine andre hunde er blevet, så måske hendes lunger tog lidt skade som hvalp, men ingen direkte symptomer, mens det stod på.

Jeg bor på Lolland, og da mine havde det, var det ikke udbredt hernede. Men mine hunde er altid kommet med omkring og også til Nordsjælland, hvor det var mest udbredt på det tidspunkt.

• #32   6. feb Bor i København og burde vel teste regelmæssigt, men har indtil videre kun testet to gange (B er meget svær at samle prøver fra da han sjældent lægger en "fin" og samlet portion, så for ikke at få en falsk positiv prøve skal jeg helst "gribe" inden l..... rammer jorden - hvilket Buster selvsagt ikke synes er særlig morsomt :P).
    Han blev senest testet i oktober sidste år, da en vores hundevenners havde fået konstateret lungeorm - testen var heldigvis negativ. Den første test som ligger flere år tilbage var også negativ.

• #33   6. feb Har fået testet 2 gange nu.
    1 gang havde hun hjerteorm.
    Anden gang, som var i fredags var hun heldigvis fri!
    Bor i Silkeborg.

• #34   6. feb Altid mindst to gange om året... indtil nu-.- Havde fuldstændig glemt det indtil idag hvor Milla lagde op at hendes er i behandling Så må lige få samlet prøver i weekenden!

Bor i Nordsjælland som skulle være højrisikoområde

• #35   6. feb Jeg har fået testet trille for det en gang.
    men tester ikke regelmæssigt.
    vi bor i Østjylland.

• #36   6. feb Jeg fik testet flokken forebyggende i sommers. Negativt resultat.
    Sønderjylland.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 7 Emner: 30 Svar: 2.876
    #37   6. feb Jeg bor i København og Figo testes ca. en gang om året.

Han har haft det én gang. Jeg fik rutinetjekket ham på trods af absolut ingen symptomer. Han var med dyrlægens ord "fuldstændig levende indeni". De troede ikke på at en hund der var så hårdt ramt ikke havde symptomer, men efter de havde set ham måtte de jo sande at det på ingen måde var til at mærke på ham at han var så hårdt ramt.

Idag har han arvæv på lungerne efter den omgang, men heldigvis ikke noget der generer ham i det dagelige.

• #38   6. feb aldrig testet for det
    nej
    Næstved Sydsjælland

• #39   6. feb Aldrig testet, flokken har boet i københavn, på bornholm og nu vestsjælland

• #40   6. feb Jeg tester 4 gange årligt.
    Fella er i dag testet positiv - for første gang
    Bor tæt på KBH

• #41   7. feb Jeg har aldrig fået dem testet, men jeg burde få det gjort. Ikke fordi de har nogle symptomer, men fordi jeg får det gratis med aniplan. Der er fundet tilfælde i sydjylland, så ja.. Jeg har bare ikke fået det gjort.

Jeg er fra sydjylland.

• #42   7. feb Min venindes brors hund fra Nordborg døde af hjerteorm for et par år siden, så jo, de findes også i Sønderjylland

• #43   7. feb Jeg har opgivet at teste. Min gamle hund blev testet hver halve år, altid blev den negativ. Da han så blev røntgenfotograferet for noget andet fandt dyrlægen et par lunger der var gennemhullede.
    Ham jeg har nu viser også altid negativ, men der er det helt sikkert at når han begynder at hoste så er det tid til ormekur. Om det så er lungeorm eller en anden slags orm, det ved jeg ikke. Men gider ikke betale en mindre formue for noget der alligevel bliver ignoreret da jeg altså giver ormekur når han begynder at hoste, ligegyldigt hvad testen viser, og det har virket hver gang

• #44   7. feb Hvordan får du fat i ormekur uden test, Karen Marie?

• #45   7. feb Dyrlægen
    Han kender mig og min hund og har efterhånden lært at hosten som regel er et tegn på orm hos Bassen. Får hver gang besked på at hvis der ikke er markant bedring efter ormekuren skal jeg komme igen, men det har aldrig været nødvendigt. Til gengæld har jeg hver gang kunne sende et billede af en ormefyldt lort til dyrlægen få timer efter kuren er blevet givet ( ved godt det ikke er hjerte eller lungeorm, men test efter andre orm er også altid negativ). Så dyrlægen har valgt at stole på jeg kender min hunds symptomer og giver ormekur udfra at der er kraftig mistanke om orm (hvilket gør at han godt må udlevere).

• #46   7. feb Er det ikke speciel ormekur de skal have imod hjerte/lungeorm?

• #47   7. feb Så vidt jeg har fået af vide af flere dyrlæger er Advocate og Milbemax dem der bruges meste, de skulle kunne tage lungeorm men virker vist kun forebyggende på hjerteorm ( hvad de så mener med det, der har jeg hørt forskellige fortolkninger fra dyrlæger).

Bassen har lige været igennem 4 ugers kur med milbemax (en pille om ugen) da han ud over hosten også havde lidt mislyd på hjertet og lidt røde øjne ved det årlige tjek. Så dyrlæge mente han muligvis havde hjerteorm. Første ormepille og så var vi få timer senere ved dyrlægen fordi Bassen blev meget dårlig. Efter det besøg så var han helt sikker på det var hjerteorm. Efter anden pille blev han også en smule mat i det men ikke så voldsomt. Nu hvor han er færdig med kuren fik jeg tjekket ham igen fordi jeg er pylret, og mislyden på hjertet er mindsket.
    Så tænker Milbemax virker på hjerteorm også, ellers ved jeg da ikke hvorfor dyrlægen ville bruge det når nu han var sikker på det var hjerteorm

• #48   7. feb Jo, det er Milbermax eller Panacur der bruges til hjerte- og lungeorm. Jeg kan ikke huske hvilken kur der bruges til indvoldsorm, men da Dorit havde indvoldsorm, var det en anden pille vi fik.

I øvrigt behandles både hjerte- og lungeorm over en længere periode (hjerteorm i mindst 4 uger, lungeorm i mindst 2 uger), for at sikre at larverne ikke alle dør på én gang, og derved giver hunden blodpropper. Af samme grund bør man imo ikke behandle på de orm, uden at have en dyrlæge med inde over.

• #49   7. feb A jeg mente det var Advocate, men muligt det er lavet om, det var hvad min gamle hund fik mod lungeorm

• #50   7. feb Milbermax og Panacur bruges også til "normale" indvoldsorm.

• #51   7. feb Men da min gamle Joey havde lungeorm fik han også noget antibiotika (mener jeg?) for at forebygge mod de bakterier de døde larver kan give i lungerne

• #52   7. feb Bonusinfo: Milbemax tager også næsemider

• #53   7. feb Tilbage i 2005 fik mine hunde også Advokate for lungeorm, og det virkede ikke. Først da vi gik over til Milbemax slap vi af med problemet.

Advokate blev forsøgt i en længere periode her, for dyrlægen blev ved med at holde på, at hundene bare blev gensmittet. Først da jeg lagde mærke til, at Havanna, som ind i mellem var i Sverige og i den anledning fik Milbemax, var den eneste af hundene, der altid testede negativt, blev de alle kørt over på Milbemax, og det tog problemet.

Mon ikke de fleste dyrlæger i dag har droppet Advokate mod lunge/hjerteorm.

• #54   7. feb Hmm dyrlægen gav Flop Advocate idag som behandling. Det håber jeg da virker

• #55   7. feb Jeg har testet Frida en gang i sommer og den var positiv..
    Eneste symptom på lungeorn var at det lød som hun fik vand galt i halsen og så ville hun ikke spise ....
    Jeg fik 2 milbermax piller som skulle gives med 14 dages mellemrum,hun blev så testet igen et par måneder efter og den var negativ..
    Jeg bor i København området..

• #56   7. feb Fella, ja det kan da være, at du har mere held med den behandling, end jeg havde.

• #57   7. feb Det håber jeg da....

• #58   7. feb Vi fik Advocate til hjerteorm, og efter 3 pipetter var der ingen bedring, og så fik hun Milbermax. Jeg har altid fået Panacur eller Milbermax til lungeormene.

Kommentér på:
Teste for lungeorm