{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Teste for lungeorm
  • #1   6. feb 2019 Det har jeg aldrig fået gjort.
    Nej
    Vestjylland


  • #2   6. feb 2019 Da jeg boede i Kbh, mindst én gang om året, hellere hvert halve år.
    Hun har aldrig testet positiv.

    Her i Vestjylland, aldrig, endnu.


  • #3   6. feb 2019 aldrig ... Aarhus området ..

  • #4   6. feb 2019 1. Aldrig
    2. Aldrig
    3. Sønderjylland



  • #5   6. feb 2019 Aldrig
    Nej
    Midtjylland


  • #7   6. feb 2019 Findes de ikke i Jylland?
    Eller er det bare meget værre på Sjælland?


  • #9   6. feb 2019 Jeg har aldrig førhen testet for det.
    men det kommer jeg nok til gerne 1 gang om året mindst.

    Aika var alvorligt syg med hjerte/lungeorm.
    men så mange hun havde, tænker vi og dyrlægen om hun måske allerede havde haft det fra helt lille.

    hun endte hvertfald med længere sygdom og permanent skade/arvæv på lungerne.

    vi bor på møn - men som sagt så tror jeg ikke det er her fra hun har fået det.


  • #10   6. feb 2019 Når ham viser symptomer, eller ca, en gang om året. Han har haft lungeorm 4 gange og vi bor i Nordsjælland.

  • #11   6. feb 2019 Aldrig
    Bor i København
    Tror ikke på undersøgelsen, da jeg har mistet en hund til hjerteorm. Og han blev testet hver 5. måned, og hver gang negativ


  • #12   6. feb 2019 Har aldrig fået det tjekket. Er fra Midtjylland.

  • #13   6. feb 2019 aldrig og er fra Fyn

  • #14   6. feb 2019 Tester hvert halve år og begge mine hunde har haft lungeorm flere gange, en har haft hjerteorm én gang. Bor i Østjylland.

  • #16   6. feb 2019 Vi tester ca. 3-4 gange om året. Nicki er lige blevet smittet for 2. gang, Easy har kun testet positiv 1 gang (men bliver behandlet nu alligevel) smiley

    Vi bor i Nordsjælland, men har først fået problemer, efter vi flyttede til Humlebæk (fra Hillerød) smiley


  • #17   6. feb 2019 Jeg er vild med alle dem der skriver at hunden aldrig har været testet, og alligevel skriver at den ikke er smittet smiley Altså, hvordan ved I det?

  • #18   6. feb 2019 det ved vi vel dybest set heller ikke, men mine har ikke haft symptomer på sygdom hvor vi ved besøg hos dyrlæge er blevet præsenteret for at det kunne være hjerte/lungeorm ... jeg kender ikke helt symptomerne, men mine udviser pt ikke ændret adfærd så jeg mistænker ikke sygdom/infektion ...
    de hoster ikke, de bliver ikke stakåndede og der er ikke orm at se i afføring ... hvad kan ellers være symptomer ??


  • #19   6. feb 2019 Aldrig
    Sønderjylland


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #20   6. feb 2019 Jeg tester en gang om året samt ved eventuelle symptomer. Ingle og Basso har aldrig været smittet, men Gustav havde lungeorm en enkelt gang.

    Vi bor i Nordsjælland.


  • #23   6. feb 2019 Aldrig.
    Ikke hvad jeg ved af = ingen symptomer på det.
    Nordjylland.


  • #24   6. feb 2019 Bella var den første hund der testede positiv i Østjylland, hvor “lungeorm ikke fandtes”. Pudsigt at min hund så fik det i 2012. Hjerteorm fik hun i 2013, og det “fandtes heller ikke i Østjylland”. Min hund har aldrig været på Sjælland, og med mindre ormene pludselig flyver hertil, så vil jeg påstå at de findes i Jylland *bøvs*

    Det fede ved ormene er jo, at når hunden har symptomer, vil den sandsynligvis have varige skader. Så hvis man venter til der er symptomer, er der risiko for at hunden aldrig bliver helt god igen. Og nej, man kan ikke se larverne. De er nemlig bittesmå, og mæsker sig i hundens hjerte- og lungevæv.

    Symptomerne kan være mange eller ingen. Bella viser det ved hoste, træthed og madlede. Dorit havde ingen symptomer - på trods af at det de sidste 2 gange er hende der er testet positiv, og Bella testet fri.


  • #25   6. feb 2019 Jeg fik aldrig tjekket og jeg bor i Østjylland.

  • #27   6. feb 2019 Mine har aldrig haft det, og de er heller aldrig testet for det. Vi bor i Nordsjælland.

  • #28   6. feb 2019 Mine hunde bliver testet en gang om året.
    Og der er ikke påvist noget.
    Vi bor i Østjylland men rejser meget rundt i landet til stævner.
    Hundene var med i Frankrig i sommers og der fik jeg dem behandlet forebyggende i den periode.
    Jeg aner ikke om chancen for smitte er større i Frankrig smiley Men der kommer den satans orm vel fra.

    Min søsters hund “var tæt på” at dø pga lungeorm. Dyrlægen nægtede faktisk at teste hunden for det. For der var ikke mange tilfælde i Østjylland Men den havde en dårlig tand som dyrlægen mente kunne være skyld i hosten og stakåndethed smiley Så dyrlægen tilbød en tandoperation.
    Min søster valgte dog en anden dyrlæge, der straks testede hunden for lungeorm og tog røntgen.
    Det var virkelig slemt og hunden var meget syg.
    Hun kom sig dog langsomt, men desværre fik hun kort tid efter livmoderbetændelse og overlevede ikke operationen. Dyrlægen mente hunden var for svækket efter lungeormene pga arvæv.


  • #30   6. feb 2019 Sam har haft lungeorm en gang og bliver testet 1 gang om året eller hvis han skulle vise symptomer.

    Dog var den eneste ændret adfærd hos ham, at han en gang i mellem kom med en hoste/hakkene lyd når han havde drukket vand.

    Jeg bor i Tikøb Nordsjælland


  • #31   6. feb 2019 Et par af mine hunde havde lungeorm i midten af 0'erne. Det bøvlede jeg med i et par år. Derefter testede jeg årligt i en årrække, hvor alle var negative. De sidste par år har jeg ikke testet.
    Jeg opdagede det ved, at Jaffa hostede, men det var meget lidt, måske et enkelt host hver anden dag, og de andre havde ingen umiddelbare symptomer. Og så måske alligevel, for Celtia som var hvalp i den periode, blev hurtigere forpustet end mine andre hunde er blevet, så måske hendes lunger tog lidt skade som hvalp, men ingen direkte symptomer, mens det stod på.

    Jeg bor på Lolland, og da mine havde det, var det ikke udbredt hernede. Men mine hunde er altid kommet med omkring og også til Nordsjælland, hvor det var mest udbredt på det tidspunkt.


  • #33   6. feb 2019 Har fået testet 2 gange nu.
    1 gang havde hun hjerteorm.
    Anden gang, som var i fredags var hun heldigvis fri!
    Bor i Silkeborg.


  • #35   6. feb 2019 Jeg har fået testet trille for det en gang.
    men tester ikke regelmæssigt.
    vi bor i Østjylland.


  • #36   6. feb 2019 Jeg fik testet flokken forebyggende i sommers. Negativt resultat.
    Sønderjylland.


  • #38   6. feb 2019 aldrig testet for det
    nej
    Næstved Sydsjælland


  • #39   6. feb 2019 Aldrig testet, flokken har boet i københavn, på bornholm og nu vestsjælland

  • #40   6. feb 2019 Jeg tester 4 gange årligt.
    Fella er i dag testet positiv smiley - for første gang
    Bor tæt på KBH


  • #41   7. feb 2019 Jeg har aldrig fået dem testet, men jeg burde få det gjort. Ikke fordi de har nogle symptomer, men fordi jeg får det gratis med aniplan. Der er fundet tilfælde i sydjylland, så ja.. Jeg har bare ikke fået det gjort.

    Jeg er fra sydjylland. smiley


  • #42   7. feb 2019 Min venindes brors hund fra Nordborg døde af hjerteorm for et par år siden, så jo, de findes også i Sønderjylland smiley

  • #43   7. feb 2019 Jeg har opgivet at teste. Min gamle hund blev testet hver halve år, altid blev den negativ. Da han så blev røntgenfotograferet for noget andet fandt dyrlægen et par lunger der var gennemhullede.
    Ham jeg har nu viser også altid negativ, men der er det helt sikkert at når han begynder at hoste så er det tid til ormekur. Om det så er lungeorm eller en anden slags orm, det ved jeg ikke. Men gider ikke betale en mindre formue for noget der alligevel bliver ignoreret da jeg altså giver ormekur når han begynder at hoste, ligegyldigt hvad testen viser, og det har virket hver gang


  • #44   7. feb 2019 Hvordan får du fat i ormekur uden test, Karen Marie?

  • #45   7. feb 2019 Dyrlægen smiley
    Han kender mig og min hund og har efterhånden lært at hosten som regel er et tegn på orm hos Bassen. Får hver gang besked på at hvis der ikke er markant bedring efter ormekuren skal jeg komme igen, men det har aldrig været nødvendigt. Til gengæld har jeg hver gang kunne sende et billede af en ormefyldt lort til dyrlægen få timer efter kuren er blevet givet ( ved godt det ikke er hjerte eller lungeorm, men test efter andre orm er også altid negativ). Så dyrlægen har valgt at stole på jeg kender min hunds symptomer og giver ormekur udfra at der er kraftig mistanke om orm (hvilket gør at han godt må udlevere).


  • #46   7. feb 2019 Er det ikke speciel ormekur de skal have imod hjerte/lungeorm?

  • #47   7. feb 2019 Så vidt jeg har fået af vide af flere dyrlæger er Advocate og Milbemax dem der bruges meste, de skulle kunne tage lungeorm men virker vist kun forebyggende på hjerteorm ( hvad de så mener med det, der har jeg hørt forskellige fortolkninger fra dyrlæger).

    Bassen har lige været igennem 4 ugers kur med milbemax (en pille om ugen) da han ud over hosten også havde lidt mislyd på hjertet og lidt røde øjne ved det årlige tjek. Så dyrlæge mente han muligvis havde hjerteorm. Første ormepille og så var vi få timer senere ved dyrlægen fordi Bassen blev meget dårlig. Efter det besøg så var han helt sikker på det var hjerteorm. Efter anden pille blev han også en smule mat i det men ikke så voldsomt. Nu hvor han er færdig med kuren fik jeg tjekket ham igen fordi jeg er pylret, og mislyden på hjertet er mindsket.
    Så tænker Milbemax virker på hjerteorm også, ellers ved jeg da ikke hvorfor dyrlægen ville bruge det når nu han var sikker på det var hjerteorm


  • #48   7. feb 2019 Jo, det er Milbermax eller Panacur der bruges til hjerte- og lungeorm. Jeg kan ikke huske hvilken kur der bruges til indvoldsorm, men da Dorit havde indvoldsorm, var det en anden pille vi fik.

    I øvrigt behandles både hjerte- og lungeorm over en længere periode (hjerteorm i mindst 4 uger, lungeorm i mindst 2 uger), for at sikre at larverne ikke alle dør på én gang, og derved giver hunden blodpropper. Af samme grund bør man imo ikke behandle på de orm, uden at have en dyrlæge med inde over.


  • #49   7. feb 2019 A jeg mente det var Advocate, men muligt det er lavet om, det var hvad min gamle hund fik mod lungeorm

  • #50   7. feb 2019 Milbermax og Panacur bruges også til "normale" indvoldsorm.

  • #52   7. feb 2019 Bonusinfo: Milbemax tager også næsemider smiley

  • #53   7. feb 2019 Tilbage i 2005 fik mine hunde også Advokate for lungeorm, og det virkede ikke. Først da vi gik over til Milbemax slap vi af med problemet.

    Advokate blev forsøgt i en længere periode her, for dyrlægen blev ved med at holde på, at hundene bare blev gensmittet. Først da jeg lagde mærke til, at Havanna, som ind i mellem var i Sverige og i den anledning fik Milbemax, var den eneste af hundene, der altid testede negativt, blev de alle kørt over på Milbemax, og det tog problemet.

    Mon ikke de fleste dyrlæger i dag har droppet Advokate mod lunge/hjerteorm.


  • #54   7. feb 2019 Hmm dyrlægen gav Flop Advocate idag som behandling. Det håber jeg da virker smiley

  • #55   7. feb 2019 Jeg har testet Frida en gang i sommer og den var positiv..
    Eneste symptom på lungeorn var at det lød som hun fik vand galt i halsen og så ville hun ikke spise ....
    Jeg fik 2 milbermax piller som skulle gives med 14 dages mellemrum,hun blev så testet igen et par måneder efter og den var negativ..
    Jeg bor i København området..


  • #56   7. feb 2019 Fella, ja det kan da være, at du har mere held med den behandling, end jeg havde.

  • #57   7. feb 2019 Det håber jeg da....

  • #58   7. feb 2019 Vi fik Advocate til hjerteorm, og efter 3 pipetter var der ingen bedring, og så fik hun Milbermax. Jeg har altid fået Panacur eller Milbermax til lungeormene.

  • #59   28. feb 2019 Jeg vender lige tilbage og (måske) genopliver en gammel tråd:
    Coco har den sidste uges tid begyndt at vise tegn på lungeorm; hoste, smaske, synke og så en mini smule mindre aktiv. Så jeg samler prøver som vi er så vant til fra Kbh og triller ud til lokale dyrlæge her i Grindsted.
    Og jeg er MUNDLAM over resultatet: den første veterinærsygeplejerske vidste ikke hvad det var(!), en ældre bliver hidkaldt, som godt nok svagt husker noget, men som ikke kan taksere det, da hun ikke husker prisen..! Hun ringer til dyrlægen, som så "ikke kan overskue at lave testen" (jeg talte med ham i telefonen) da han skulle på pension imorgen...
    Ja tak, men den ny dyrlæge kunne måske tage over? Nej. Derudover var han ærlig takt decideret modvillig omkring at få lavet testen da "den slags jo ikke eksisterer herude" Og når nu min hund ikke var dårlig så var det nok ikke det hun hoster af.. smiley
    I og med at jeg ikke lod mig spise af med hans, ja undskyld mit jyske, braller(!!) endte jeg med at bruge en ekstra time på at køre frem og tilbage til Varde dyrehospital, som så gerne ville lave testen, men heller ikke kunne finde ud af at taksere den(!!)

    Ja, jeg forstår skam godt at der ikke er nogen, der tester, når man nærmest skal kæmpe med dyrlægerne om "at få lov" til at teste sin hund smiley
    Det er jo ikke sandt at det ikke eksisterer herude, og jeg ville da så sandelig sætte pris på at opdage en evt smitte INDEN min hund blev syg og dårlig..!
    Hvordan skal man vide om det er et problem, når ingen tester og dyrlæger ærlig talt ikke råder ejerne korrekt..?


  • #60   28. feb 2019 Nogle dyrlæger ser det åbenbart ikke som noget særligt. Hvis det ikke lige er udbredt i området så er der ingen grund til at teste for det.
    Dermed kan det jo nå at sprede sig unødvendigt meget og hundene nå at tage langt mere skade af angrebet.
    Hvis man nu testede og fik behandlet de inficerede i hele landet så kunne man måske få bugt med parasitten.
    Den vil selvfølgelig altid kunne sprede sig blandt vilde dyr som mus, rotter og ræve


  • #63   28. feb 2019 Ej A-S det er da også for dårligt. En skam du ikke skrev tidligere, ellers kunne du have kontaktet Vejen dyrehospital, de har det med i deres aniplan, så de har i hvert fald helt styr på både at teste og hvad det koster smiley De anbefaler også at man får testen lavet hvert år. Det er dem jeg bruger og de er super søde, så hvis nogle skulle komme til mit område og have brug for en dyrlæge en anden gang, så kan de anbefales smiley

  • #64   28. feb 2019 A-S den ene dyrlæge, som var en af indehaverne ved min fasteklinik, nægtede også at teste Bella engang. Han påstod hårdnakket at det ikke fandtes i Århusområdet. Jeg måtte så bede ham tale med min faste dyrlæge, som dengang havde testet Bella positiv for lungeorm flere gange, og havde behandlet hende gennem et langt forløb med hjerteorm.

    Han endte med at sige at han jo også primært beskæftigede sig med heste smiley Han er heldigvis gået på pension for nogle år siden...

    Var det Varde Anicura du var hos?


  • #65   28. feb 2019 Mynte er testet engang for... 9 år siden. Positiv og behandlet.
    De andre er aldrig testet.
    Fyn


  • #74   1. mar 2019 Caroline
    Føj hvor nogle billeder smiley
    De skide orm skal da bare udryddes!


  • #76   1. mar 2019 Jeg forstår simpelthen heller ikke at folk ikke tester. Det er en lorteprøve, den er billig og den er ikke træls for hunden. En ubehandlet hund kan dø af det lort, og i øvrigt smitte alle kvarterets hunde også.

    Og jeg forstår ikke hvad undskyldningen er for ikke at teste smiley Det er imo totalt hjernedødt ikke at gøre.


  • #78   1. mar 2019 A med bom..
    Ja, det var det, det var det sted Grindsteddyrlægen henviste til. Jeg har dog været derude en enkelt gang ifm Cocos ryg, som skal have kiro fra tid til anden.

    Er det et ok sted?


  • #79   1. mar 2019 Det tror jeg det er. Min gamle gymnasieveninde arbejder der som dyrlæge. Maj-Britt - hun opdrætter CKC (Kennel Canidan) smiley

  • #81   1. mar 2019 Bor på Amager
    Lanka blev aldrig testet i løbet af sit liv - havde aldrig symptomer.
    Lufkaz er indtil videre aldrig blevet testet - har aldrig haft symptomer
    Aqui blev testet (negativt) for nogle uger siden ifm. udredning.

    For mange mange år siden havde min beagle lungeorm. Hun blev testet og kom i behandling, fordi hun begyndte at hoste (lidt) Hun fik ingen skader.


  • #82   19. mar 2019 Så er begge hunde testet negativ for lungeorm smiley
    Skønt!


  • #84   19. mar 2019 Vi skal også snart sende kontroltest afsted, her efter behandling. Håber på negativ! smiley

  • #85   20. mar 2019 Det kostede 750kr at teste to hunde.

  • #86   28. mar 2019 Mine er netop testet fri, hvilket betyder at det nu er hele 2 år siden de har haft lungeorm. Så i år vover jeg pelsen og "nøjes" med at give dem Bravecto, og tager en pause fra det bøvl med at Nexgard hele tiden er i restordre.

  • #87   28. mar 2019 Mine hunde er netop testet, men de er testet med en blodprøve, der er besked samme dag og testen er ifølge min dyrlæge, meget mere sikker end test af afføring;)
    De havde ikke hjerte/ lungeorm smiley


Kommentér på:
Teste for lungeorm

Annonce