{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.692 visninger | Oprettet:

At hilse i snor {{forumTopicSubject}}

Jeg læser tit at hunde ikke må hilse i snor, at man "selv beder om ballade", hvis hunde i snor hilser.

Nu er mine hunde måske særtilfælde, og egentlig også alle de hunde jeg ellers omgås. For de hilser fint i snor. Er det virkelig sådan et særsyn?

Dels er min schæfer sådan set altid i snor uden for matriklen (med mindre vi er til træning). Og det ville så betyde at hun aldrig kunne hilse på andre hunde - fordi til træning træner vi, der hilser vi ikke.

Den lille tager jeg altid i snor når der kommer fremmede hunde, for jeg vil gerne at schæferen hilser først - hun er nemlig den der er bedst til at vurdere nye hunde.

Langt de fleste hunde som mine hunde hilser på, er også i snor. Altså skulle det være opskriften på katastrofe smiley Og alligevel er det ALDRIG gået galt (i de 8 år schæferen har levet). Faktisk går det som regel kun næsten galt, når en løs hund kommer blæsende hen i hovedet på mine, snor eller ej (på mine).

Ud over det, undrer jeg mig over hvordan ens hund så får hilst på nye hunde. Stoler man bare blindt på at hundene kan lide hinanden og tager snoren af? Eller hilser ens hund bare aldrig på andre?

Hvad gør I? Er jeg den eneste der har hunde, der godt kan hilse når de har snor på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At hilse i snor
  • #1   20. feb 2019 Tucker er altid i snor på tur og derfor også hvis han hilser på en anden hund.
    Meeen vi snyder os måske også til succes på det punkt, for han får først lov til at hilse når vi har set den anden hund lidt an (gået lidt sammen eller været omkring hinanden nogle gange på afstand til træning). Det er jo så også for at sikre, at min i forvejen utrygge hund ikke får en dårlig oplevelse ud af det.

    Tidligere hunde har også hilst i snor og jeg tror aldrig at jeg har oplevet det gå galt.


  • #2   20. feb 2019 Hos os tror jeg ikke linen i sig selv udgør et problem.
    Bels er en sur kælling overfor andre tæver og unge hunde, Cof er sød mod alle, der ikke er sure på ham.
    De hilser aldrig på nogen uden line på - og møder vi nye, som de skal være sammen med, starter det altid med en gåtur i line og gider de at snakke får de lov, gider de ikke så bliver de fri.

    Meeen det er nu sjældent at vi introducerer nye bekendtskaber. De er godt og vel voksne nu og har egentlig de kammerater, de har brug for.


  • #3   20. feb 2019 Nej, det er du ikke. De fleste af mine hunde har også godt kunne hilse i snor.

    Men det kan være bøvlet, hvis man går med flere hunde, og hvis det er muligt, så synes jeg, det er mere afslappet, når begge - eller alle - parter er løse.

    Men jeg ser ind i mellem folk lade deres hunde forsøge at hilse i snor, og så står begge ejere med deres hunde i helt stram line, og det bliver jo anspændt. Når mine hilser i snor, så er det i løs line. Hvis ikke hilseriet, hvad enten det er i snor eller ej, kan gøres afslappet, så synes jeg ikke, der skal hilses.

    Jeg tænker, at "reglen" med ikke at lade hundene hilse i snor mest er en forholdsregel for hunde, der måske ikke er så gode til at hilse, eller som har fået sine grænser overskredet med pågående løse hunde og en ejer, der står og prøver at holde sin hund fast, så den føler sig udsat.

    Jeg giver så normalt også mine hunde løs line, hvis der kommer pågående løse hunde hen, så vidt det nu kan lade sig gøre. Jeg synes ikke, de skal føles sig presset, men tvært imod have en hver mulighed for at kommunikere sig ud af situationen.


  • #4   20. feb 2019 Men linen er uden tvivl et problem, hvis ejeren er nervøs og reagerer i linen - men det er jo ikke linens skyld smiley

  • #5   20. feb 2019 Perle er god til at hilse i snor. Clinton er ikke altid; hvis snoren bliver stram - hvad den jo let gør hvis han fx laver et fjollet hop - føler han sig 'trængt' og så bliver han sur. Det er jo ikke fordi det ender i katastrofe hver gang. Han får lov at hilse kortvarigt i snor, så det ikke når at gå galt. Skal der hilses mere eller leges så skal det være uden snor.

  • #6   20. feb 2019 Mine hilser ikke på fremmede hunde. Der er ingen af dem, der bryder sig om det.

    Mine omgås de hunde, som vi kender, og det er komplet uproblematisk, men de har ikke noget behov for at omgås andre, fremmede hunde, og slet ikke i en snor, som gør mødet unaturligt og påtvunget for dem. Fred være med dem, hvor det fungerer. Det vigtigste må vel være at se på din egen hund.


  • #7   20. feb 2019 Faktisk er det at hilse i snor, en af de øvelser jeg altid starter med på mine hvalpehold, det er i mine øjne ret uundværligt at kunne smiley mit indtryk er at problemet med snor altid er at ejerene får deres anspænthed ført videre til hunden;)
    Jeg kunne aldrig drømme om bare at slippe to hunde løs sammen, vi hilser først og vurderer så om det vil kunne gå;)


  • #10   20. feb 2019 Danielle, hvordan har dine hunde lært deres legekammerater at kende? Jeg mener, de har jo mødtes første gang på et tidspunkt - var det til træning, i hundeskov, løse på tur eller?

    Og nej, selvfølgelig skal ejer ikke stå og hale krampagtigt i linene imens hundene hilser, men to hunde der går imod hinanden med hver deres ejer i snor bagefter, har jeg aldrig oplevet problematisk for mine. Snoren er i øvrigt min sikkerhed for at jeg kan trække hundene væk, hvis én bliver vranten. Jeg oplever tit at andre tæver bliver sure på Bella, og hun vil gerne svare igen. Hvis de hilste uden snor, ville det helt sikkert ende i ballade, men snoren gør jo at vi bare kan trække væk fra hinanden, og så er alt godt.

    Bella er i øvrigt allerbedst til at møde nye hunde hjemme i hendes egen have. Her skal ingen så være en snor, men ny hund skal bare lukkes i haven, og så laver hun gerne en rundvisning smiley Det sker selvfølgelig kun med hunde hvor jeg stoler på ejerens ord for at den nye hund er aldeles fredelig.


  • #11   20. feb 2019 De to små, jeg er fuldstændig enig - skal hundene lege, skal snoren selvfølgelig af. Men snoren er ejers sikkerhed for at kunne fjerne hunden, hvis den gør noget der er for irriterende eller vildt smiley

  • #12   20. feb 2019 Alle mine hunde har kunnet hilse med snor uden problemer.
    Gaddafis 3 forgængere havde lært at ignorere andre hunde, hvis de var i snor.
    Det der desværre ikke lykkedes mig at lære Gaddafi det og jeg har opgivet den kamp, så han hilser på mange hunde mens han er i snor..


  • #13   20. feb 2019 A det har været en blanding. Fælles for alle har det været med hunde med ejere, som jeg kender og stoler på.

    Som regel har vi, at praktiske årsager, haft snor på, når vi har hilst, men fælles for alle tilfælde, så kører det først godt, så snart snoren er væk. Min ene bliver begejstret og tromler i snor, hvilket er en ekstremt dårlig cocktail med snor og fremmed hund, som ikke nødvendigvis tager de store armbevægelser positivt. Den anden er utryg ved fremmede hunde og har brug for selv at styre tempoet og især søge afstand, hvis den anden hund bliver for intens, og det kan hun ikke i snor. Hun hader situationen, det er så tydeligt, men så snart snoren er væk, og hun selv kan styre tempoet, så er hun en helt anden hund.


  • #15   20. feb 2019 Jeg er jo super glad for at mine kan hilse på andre i snor, særligt når der kommer løse hunde bragende, for jeg kan i 9 ud af 10 tilfælde forberede min hund, og fortælle at det er en hun skal hilse pænt på (noget med at tale i glad stemme og lade hende få snor til at gå lidt frem mod den løse hund). Hvis min hund ikke kunne hilse i snor, ville alle de møder ende i slagsmål eller andre dårlige oplevelser.

    Dorit er en anden type, og vil gerne hilse i snor. Men typisk gider hun så heller ikke mere end det. Og der er jeg også glad for snoren, for så kan jeg fjerne hende fra situationen, inden hun får nok og hakker den anden hund. Er begge parter i snor, får hun lov at snuse hej, og så trækker jeg hende væk og lader Bella om resten.

    Jeg er nok stadig bare forundret over “at hilse i snor giver ballade” smiley


  • #18   20. feb 2019 Mine hilser engang imellem kort på andre i snor. Men de leger selvfølgelig ikke i snor.
    Jeg har trænet dem i at hilse og i at ignorere helt fra hvalp. Jeg observere hundenes signaler for nogle gange gider de ikke hilse. Selvom jeg har sagt ja til at de måtte hilse. Hvis de ikke vil skal de jo ikke.
    De bliver ikke sure men de viser bare ikke interesse. Især ikke hvis den anden puster sig op. Så kan mine overhovedet ikke se den.
    Enkelte gange får de lov at lege frit hvis det er hunde de klinger rigtig godt med eller som de kender.


  • #19   20. feb 2019 Easy kan sagtens hilse i snor, så længe personen i den anden ende er opmærksom på at blive hevet lidt rundt og sådan, fordi Easy mener også at man sagtens kan både hilse, lege og løbe i snor, intet problem, man hiver bare ejer med smiley

    Nicki hilser kun i snor, hvis det er en hund vi f.eks. skal gå tur sammen med, eller som hun i fremtiden skal ses mere med, og hun derfor skal lære den at kende. Vi hilser kort i snor og så går vi en tur sammen, det fungerer godt for hende.

    Der er ingen grund til at hun hilser på hunde vi ikke "skal" noget med, for hun gider ikke f.eks. lege med fremmede hunde, faktisk signalerer hun meget "gå væk!", men det kan godt lade sig gøre at introducere nye hunde til hende på fornuftig vis alligevel smiley

    I øvrigt - Nickis signaler er de samme uanset om hun er i snor eller ej, men oftest vil en løs hund gøre hende mere usikker/afstandssøgende, end en i snor. Ligeledes er det meget nemmere at sammenføre hende med en hund, der er ret chill, end en hund som er totalt lalleglad og vil hilse helt vildt smiley


  • #20   20. feb 2019 Atlas er usikker på andre hunde, både med og uden snor, men det bliver meget værre, så snart at snoren er på. Det stammer nok fra et overfald, hvor jeg holdte ham fast i selen. Så længe snoren er løs, kan han faktisk hilse på alle rolige og venlige hunde, men bliver den så stram fordi vi skal videre eller bliver han bremset i sin bevægelsesfrihed, så tænder han af. Det har været så slemt, at vi ikke at kunne passere andre hunde, uden at han lavede udfald, men efter fuldstændig at have droppet at hilse på andre hunde (og andet træning), er det blevet meget bedre.

    Der er få hunde, som han fungerer godt med, som han hilser på i snor. Vi har mødt de fleste af hans venner, da han var hvalp, inden problemerne opstod. Men jeg tror faktisk ikke, at han har det helt store behov for leg og kontakt med andre hunde. Han har været holdt i ro i 3 uger, hvor han ingen kontakt har haft med andre hunde, og vores træning med usikkerheden har rykket sig mere end nogensinde før, imens det har stået på.


  • #21   20. feb 2019 Jeg kan ikke se meningen med at hilse i snor.
    Hundene kan ikke udtrykke sig korrekt med en snor i nakken, så mange sprogsikre hunde får problemer.
    Hvad får hunde også ud af sådan et hilsemøde? Hvis de skal lege, så slipper man dem vel fri sammen et sted.
    På alle de hvalpehold, jeg har gået på, træner man kun 1-sekunds hilsen i snor, da alt andet meget ofte udvikler sig til enten leg eller diskussion, og det er der ingen grund til at udsætte nogen for.


  • #22   20. feb 2019 Aqui kan hilse på alle, uanset om han er i snor eller ej.

    Zeven kan hilse på alle, han kender, uanset om han er i snor eller ej. Han kan til gengæld ikke hilse på "fremmede" hunde - igen, uanset om han er i snor eller fri...

    Han lærer som regel nye hunde at kende, ved at vi træner sammen med dem. Efter han på den måde har set dem et par gange, og har konstateret, at de ikke æder ham, så bliver han afslappet overfor dem, og kan både hilse og charme efterfølgende.


  • #23   20. feb 2019 Her er der ingen problemer med at hilse på hunde selvom både vores og den anden er i snor. Mailo gider dog ikke rigtig andre hunde, altså han går bare videre eller ignorere, han bliver ikke sur eller noget.

    Det er dog ikke særlig tit jeg lader hundene hilse på andre, det er kun de få hunde og ejere jeg har mødt mange gange, og hvor jeg ved de er søde og rare. Det er både fordi jeg ikke gider hilse på alt og alle, men også fordi jeg syntes det er besværligt at stå med begge hunde i snor, og Ozzy der bliver total begejstret fordi han elsker alt og alle smiley

    Jeg møder dog ofte andre hunde i snor på gåturen, hvor hunden begynder at knurre, gø , vise tænder osv, med det samme den får øje på os. Går de ikke til siden eller over på den anden side, ja så gør jeg en af delene. Vores hunde reagere overhovedet ikke på den type hunde, de kan gø og skabe sig voldsomt og oftest ignorerer vores hunde det total, Ozzy står ind imellem lige og kigger undrende på den anden hund et kort øjeblik, og så går han også videre smiley



  • #24   20. feb 2019 Hvad meningen er ved jeg ikke rigtig. Almindelig gensynsglæde måske.
    Men når mine hunde kommer til træning eller stævner ( lufter og skridter varm/af inden/efter arbejde) og møder hunde de kender så vil de da gerne hilse. Det bliver faktisk aldrig til vrede men nogle gange til legebuk og snurren rundt.
    De koncentrere sig helt fint bagefter eller hvis der ikke hilses.
    Det er faktisk altid kun kort hurtig hilsen når de er i snor.
    Om mine så ikke er sprogsikre ved jeg nu ikke?!
    Men de er nok lidt over i den lalleglade Happy go Lucky kategori. Men slapper af efter kort tid.
    Archie kan have problemer med nogle kortnæsede racer der grynter så der hilser han ikke.


  • #25   20. feb 2019 efter 3 overfald i snor kan min Boston på 5 år ikke hilse i snor, men får han snoren af er der ikke noget. og skal mine to andre hilse i snor, så skal jeg kunne læse hunden 100%

    men vi hilser ikke i snor på fremmede mere efter de overfald, for har kæmpet i to år på at lære han at ignorere fremmede hunde. for desværre angriber han.


  • #26   20. feb 2019 Min kan ikke hilse på andre, hvis jeg har hende i snor. Det går fint, hvis det er min mand. Løsning: vi hilser ikke på andre hunde. Er der nogen hun skal kunne omgås går vi en tur sammen med snor på så de lige. Kan se hinanden an uden at hilse og så slippes de løs når hun udstråler det er ok.

  • #27   20. feb 2019 @21: Altså Perle har nogle venner som hun gerne lige hilser på og hun er af gode grunde i snor når vi går tur. Hun giver sig ikke til at lege med dem eller sådan noget; det er bare sådan snuse, snuse, logre, logre. Får hun noget tjaeeee det aner jeg jo rent faktisk ikke. Hun ser glad ud og er sådan lidt 'iiiihhhh det var rart lige at hilse' og glad i kroppen bagefter smiley Hunde kan jo godt være sammen med andre hunde uden at rende rundt og lege - også uden snor. Stormy lod til at nyde fx at at trisse rundt sammen med andre hunde og snuse. Lege gad han kun med hvalpe og unge hunde.

  • #28   20. feb 2019 Vi plejer ikke at hilse men nogle gange kan man på afstand se at hundene gerne vil. så spørger jeg og får vi ja så prøver vi med en løs snor. er det en hund der vil humpe eller pludselig vender på en femøren så går vi væk. uden snor ville han lave ballade i de tilfælde så det får han ikke mulighed for. ni en halv ud af ti gange går det dog helt problemfrit og så går vi videre.

    enkelte gange slipper jeg med andre men han har ikke rigtig et behov.

    Jeg har to gange oplevet en løs hund komme farende hvor jeg slap min så han kunne løbe og vi bevægede os væk. det gik fint. I snor havde situationen ikke været god.

    Vi fik jo tæsk af en Chi hehehe der var han i snor og stod helt rolig men den var så sur og bed ham tre gange i snuden før jeg tog den væk. ejeren var meget ked af det og kom ilende. Det var ok. Min ryster sig og så går vi videre.

    Jeg slipper ham aldrig med andre intakte hanner. Jeg stoler ikke på hans reaktion selvom den er sjælden er den hård og det gider vi ikke andre skal opleve

    jeg går næsten altid med min løs her hvor vi bor. når vi møder nogle kalder jeg ham ind og giver snor på. kan jeg fra afstand i en by se at en hund ophidser sig og ham så går jeg en anden vej eller krydser fortov. der er han naturligvis i snor.

    han er en bedre hund til andre i dag end da jeg fik ham men jeg ved hvad han kan og jeg nåede jo at se ham gå på en anden han inden jeg fik ham med hjem og overtog og derfor bevæger jeg mig rundt med en vis forsigtighed selvom han er blevet rar på sine gamle dage smiley

    hos mig har han aldrig haft mulighed for at udvide adfærden og jeg tror han lidt har glemt den. lidt smiley han synes også adrenalin er fedt jo det skarn


  • #29   20. feb 2019 Mine er altid i snor, og de kan godt hilse, hvis de vil. Men jeg har prøvet 2 gange hvor hunde med snor på, har faret hen og bidt Lucky, han kunne ikke komme væk, for han havde jo kort snor. Heldigvis fik den ene fat i hans sele, så der skete ikke Lucky noget, og anden gang fik den ikke ordentligt fat inden jeg fik Lucky hevet væk. (og op og tjekket)

    Jeg har mødt flere hunde, specielt store hunde, hvor ejer har sagt på afstand at deres ikke hilser i snor. Jeg ved ikke om de har givet en forklaring på hvorfor, for jeg trækker bare pænt ud, mine hilser generelt ikke på store hunde og sjældent små, så jeg holder generelt afstand.

    Da Lucky var omkring 6 mdr gammel gik vi tit tæt på schæfer hundeklubbens træningsplads, så vi mødte en del bjæffere der blev luftet både med og uden snor. De fleste lagde sig, så Lucky kunne hilse, når vi blev enige om at de måtte. Men der var altså også et par stykker i snor som IKKE ville hilse i snor. Dengang hilste Lucky gerne, men han fik selvfølgelig ikke lov.

    Jeg tror sagtens det kan hænge sammen med som Malene siger at hunden får problemer med sproget, og samtidig kan de ikke trække sig på samme måde i kort snor.


  • #31   20. feb 2019 Pepsi hilser fint i snor smiley Ingen problemer der smiley

  • #32   20. feb 2019 Mine kan snildt, men de får normalt ikke lov selvom de elsker det.

    Er der noget ballade en dag, så kan de jo ikke komme væk.

    En anden ting er, er nu står hunde ikke stille og slås, og snorene er en ekstra udfordring hvis der bliver ballade.

    Mange af de store tunge går nemlig efter at sætte deres tænder i halsen/nakken på en anden hund samtidigt med de forsøger at udnytte deres vægt til at presse den anden hund ned.

    Da hunde reager hurtigere end mennesket er min erfaring, så kan det skabe den uheldige situation hvor linerne krydser hinanden.

    En ting er to sure hunde, noget andet er at lege kludermutter samtidigt. smiley

    Desuden er mine hunde i 95 procent af alle situation de største, og jeg tør ikke tage chancen at blive anmeldt, fordi at en mindre hund pludselig laver udfald, og min ikke kan komme væk, og haps.

    Det er ingen hemmelighed, at mange af os med store gigantracer er lidt ekstra nervøse og grundet det reglerne ekstra påpasselige. For når en Mollosser bider for alvor, ja så ryster de normalt voldsomt med hovedet og vupti. Et styk garanteret aflivning.

    Så tak, men nej tak herfra.


  • #36   22. feb 2019 Aqui synes, det er tophyggeligt i øjeblikket, hvor vi kommer regelmæssigt til dyrlægen, fordi der ALTID er en masse hunde, der gerne vil snakke med ham i venteværelset. Alle i snor.
    Det er han jo ikke vant til at "få lov til" på fx. gåturene, hvor Lufkaz også er med smiley


  • #37   22. feb 2019 At hilse i snor handler, for mig at se, ikke så meget om hundesprog, det handler om hvad vi som hundeførere lærer vores hunde;) mine hunde skal kunnehilse uden at det bliver til mere end det, når jeg har mine hunde under kommando, så er det altså mig som styrer smiley


  • #38   22. feb 2019 Bodil - Mine hunde er ikke under kommando, når de hilser, må jeg indrømme.
    De hilser kun, hvis de har "fri".
    Ikke hvis de arbejder.


Kommentér på:
At hilse i snor

Annonce