1.629 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Knækkede tænder Knækkede tænder

Jer med hunde der har knækket en tand, hvordan var handlings forløbet der ? Og hvordan fremadrettet?

Nones knækkede et godt stykke af sin rovtand lige efter jul. Han fik den lak behandlet og plastik på. Efter et par dage var plastikken væk, hvilket var forventeligt da han ikke kan holde plastik på tænderne ret længe. Tand dyrlægen var ikke bekymret nu når den var forseglet.

Nu tænker jeg så bare, han vil slide på den og jeg vil gerne han stadig har en tand som 5 årig. Påfører man nyt lak på et tidspunkt? Har i fornemmelse af at jeres er meget meget svagere af skaden, altså har hunden mistet meget af tanden efterfølgende pga slid ?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.
  • Tage ned en lampe i taget 335 kr.
  • Havemand til ukrudsrydning i indkørsel 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Knækkede tænder
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 667 Svar: 5.765
    #1   27. feb 2019 Min flækkede nogle. De kom helt ud med det samme

• #2   27. feb 2019 Nones har bare slået et stykke af, og da jeg har brugt over 15.000 på at få rettet netop den tand, så kommer den ikke ud, om så jeg skal have en hel porcelæns krone på.
    Det er også en vigtig tand for ham, idet han skal apportere. Jeg vil så gerne undgå at den bliver så slidt ned at den skal og må ud

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#3   27. feb 2019 Det kan jeg godt se... mins var også total flækket.

Har du overvejet at spørge Ruhnau? han bør kunne svare. er vildt dygtig

• #4   27. feb 2019 Jeg har været ved Torben som skulle være en af de bedste. Og han mente det var fint. Jeg fik bare ikke spurgt sådan på langt sigt. Men jeg kan evt få en tid ved ham, lige for at få tænderne gået igennem igen. Det kunne godt være der var nogen der vidste om det var normalt at få lakforsegling på igen

• #5   27. feb 2019 En god ven fik kroner på nogle af hendes hunds tænder, de faldt af efter nogle år, og det var en cavalier og hun begyndte at passe ret godt på, ingen knogler og pinde og den slags. Alligevel faldt de af.
    Jeg tror ikke den slags holder særlig godt på hunde, der er netop et vældig slid på deres tænder, som du selv er inde på..

Hvis du er nervøs ift om hunden får ondt, så nok ikke, da nerven trækker sig tilbage efterhånden som tanden bliver slidt ned, ligesom den ville ved naturlig slid. Jeg tror ikke tanden bliver slidt specielt hurtigere, nu hvor den er knækket, emaljen mangler godt nok, meeen så stor forskel er der nok ikke, hvis du er bevidst om hvad hunden må have i munden.. men selvfølgelig hvis hunden gnaver meget og ofte på en slidende overflade bliver den slidt. Det ville en hel tand jo også blive slidt ned af.

• #6   27. feb 2019 Han kan få lavet en sølvkrone: https://vcahospitals.com/know-your-pet/crowning-teeth-in-dogs

Der var - før min tid - en hund i klubben med sådan nogle. Netop fordi den skulle kunne apportere. Jeg ved dog ikke om det laves i Dk.

• #7   27. feb 2019 Ja han har haft 4 sæt kroner på, og de holder maks et par dage, det bliver ret dyrt i længden. Så hvis han skulle noget, så ville det være en porcelæns krone.

Altså han bider ikke i pinde ovs, men han er da hård ved sine tænder, det er lidt svært at forhindre når han så gerne vil gnave i ting. Han får dog ikke bærende ben eller kalk/ gevir mere. Jeg tror nemlig det var et bøffel horn han knækkede den på.

• #8   27. feb 2019 A, det laves skam. Torben tanddyrlægen laver det rimelig ofte, man kan selv vælge om det skal være porcelæn eller sølv krone smiley jeg har truet ham med at han skal have 2 på, da hans hjørne tænder ikke er lange nok til at nå op på plads, så de sidder i tandkødet som er skåret til efter tænderne. Kronerne er en meget dyr fornøjelse, og da hans tænder jo som sådan ikke fejlede noget, andet end forkert tandstilling, så var det lige overkill nok. Men nu hvor han har knækket et stykke af, ja så kunne jeg overveje det.

• #9   28. feb 2019 Lytter lige med, da Tesla har knækket den alleryderste spids af hendes hjørnetand samt har fået nogle skrammer på ydersiden af tanden.

Umiddelbart tror jeg, at hun også er sådan en hund, som ikke kan finde ud af at passe på en krone.

De kan vel stadig apportere/bære, selvom de mangler en enkelt hjørnetand. (Tesla skal ikke bruges til jagt, men DCH-programmet)

• #10   28. feb 2019 Hvis hun har beskadiget emaljen og der åben til dentinen så skal hun have den behandlet og helst lige når det sker. Der er hul ned til tanden nu, og man risikere betændelse.

Ja det kan de sikkert godt, men det gør der lidt svære for dem at samle vildtet op. I det her tilfælde var det også fordi begge nones hjørnetænder sad forkert, og der var snak om at reducere dem så de ikke gik op i hans tandkød.

• #11   28. feb 2019 Vi valgte at hive tænderne ud. Netop fordi at div behandlinger ikke nødvendigvis holder og så bliver det rigtig, rigtig dyrt i længden.
    Så har en der mangler begge hjørnetænder i den ene side og en der mangler en fortand.
    Har ikke fortrudt et sekund at få hevet dem ud. I hvert fald ikke de tænder hunden ikke har behov for og sagtens kan undvære.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#12   28. feb 2019 samme som menellis

men vores apporterer heller ikke....

• #13   28. feb 2019 menellis var det meget af tanden som var beskadiget ? Her er det heldigvis kun lige toppen. Så en operation for at få den ud, syntes jeg er lidt voldsomt. Men jeg fik det selv med min gamle hund, og det skulle jeg have gjort langt tidligere end jeg gjorde. Det kunne nerven så også ses.

• #14   28. feb 2019 Hvis det kun er toppen, er der så behov for at gøre noget overhovedet?

• #15   28. feb 2019 LP ja, lige en flig af begge tænder på den ene - den med forstanden var den dog flækket.
    Men ham der mangler begge hjørnetænder var det bare lige en flig af dem begge.
    Men nok til der har blottet lidt for langt ned så ud kom de.

• #16   28. feb 2019 Jeg læner mig også mest op af, at den skal ud.
    Selvfølgelig vil der blive noget tilvænning i, hvordan hun så skal samle op og bære, men tænker, at når hun er så ung (8 måneder), så vænner hun sig hurtigt til det.

Hun knækkede sin mælketand samme sted, da hun var 12 uger. Den blev fjernet og hun klarede sig da fint uden indtil de nye kom frem.

• #17   28. feb 2019 Okay. Jeg må lige bestille tid ved Torben her inden så længe. Så må han lige vurdere om der skal nyt lak på et tidspunkt eller hvad. Jeg tænker han ville have sagt hvis det var bedst at tage den ud. Det var slet ikke på tale, så jeg regner med det er som det skal være.

Kommentér på:
Knækkede tænder

Annonce