{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.398 visninger | Oprettet:

Hvorfor sele? {{forumTopicSubject}}

Der er meget ofte spørgsmål om selevalg her på stedet og jeg undrer mig altid - hvorfor bruge sele?

Det virker som om det er en selvfølge for mange og det forstår jeg ikke.
Jeg synes ulemperne er så mange - især for hunden.

Så jeg er nysgerrig - hvorfor vælge sele, hvis der ikke er et konkret problem, selen skal løse?
Hvorfor bruger du sele i hverdagen?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor sele?
  • #1   4. mar 2019 Nones bruger sele fordi han har nogle spændinger i halsen som gør, han ikke kan holde ud at have halsbånd på. Ville egentlig helst bare bruge et godt bredt halsbånd, men det fungere ikke.

  • #3   4. mar 2019 Jeg brugte det i starten fordi jeg havde fået at vide han angreb andre og fordi jeg ikke kendte hunden. Han gik med en sele med et håndtag i ryggen indtil han kunne skifte til halsbånd.

    jeg synes få seler sidder godt


  • #4   4. mar 2019 Fordi halsen er et meget ømt område, med få/små muskler, som beskytter organer, såsom luftrøret og hovedpulsåren.
    Der bliver lagt et voldsomt pres på disse strukturer, som de ikke kan holde til.
    Knoglerne i halsen er heller ikke lige så "holdbare" som de eksempelvis er i brystpartiet. Så et træk i halsbåndet kan give en skæv nakkehvirvl.

    Når det så er sagt, så er der utrolig mange seler, som også kan lave ballede i kroppen, hvis de ikke er ergonomisk rigtige.
    Eksempelvis k9 seler begrænser bevægeligheden over skuldrene og skaber mange dårlige spændinger og dårligt bevægemønster.

    Der findes dog mange gode seler også. Og grunden til jeg hellere vælger dem, er at knoglerne er mere stabile i dette område, end de er i halsen, så der kan ikke ske lige så meget ballade i kroppen her.
    Så uanset hvad, så skal udstyret vælges med omtanke og hunden skal lære ikke at trække i snoren smiley


  • #7   4. mar 2019 Jeg bruger sele på længere ture - simpelthen fordi det er nemmere når snoren sidder på ryggen af hunden.
    Ellers bruger jeg sele hvis vi går et sted hvor der er en stor chance for at hunden trækker, så presset er lidt bedre fordelt.
    Men vi bruger oftest blot halsbånd.


  • #8   4. mar 2019 Jeg troede sele var det bedste for hundens nakke og ryg? Har altid med halv dårlig samvittighed brugt halsbånd til mine, fordi selerne sad ret dårligt.
    Kun efter Lillys diskusprolaps, bruger jeg sele til hende, for at skåne hendes nakke, men hvalpen bruger halsbånd. Hvad er dårligt ved selerne?


  • #11   4. mar 2019 Jeg bruger aldrig seler

  • #12   4. mar 2019 Synes sele versus halsbånd-debatten nærmer sig at være et religionsspørgsmål, hvor folk fra hver sin lejer forsøger at råbe højest op om, hvorfor deres valg er meget bedre end de andres.

    Der er fordele og ulemper ved begge dele, og der er hunde, hvor det ene er bedre end det andet, og der er situationer, hvor der kan være behov for det ene frem for det andet.

    Jeg bruger begge dele til forskellige ting. Ja, en dårlig sele kan sidde dårligt og være et problem. Omvendt kan et halsbånd være et mindst ligeså stort problem i nogle situationer.

    Som med alt andet handler det vel mest af alt om, at den enkelte må kigge på egen hund og vurdere ud fra det. Det andet er sgu lidt for langhåret efterhånden.


  • #15   4. mar 2019 Jeg bruger halsbånd til mine 3 drenge. Jeg kan ikke forestille mig, at Alfreds pels vil se godt ud, ved brug af sele.. smiley

    profilbillede
  • #19   4. mar 2019 Jeg føler, at jeg har bedre styr på hunden når snoren sidder i en sele, og jeg kan bedre lide at snoren sidder på ryggen. Så det er vist bare et spørgsmål om min personlige smag smiley

    Der er mange ulemper ved sele, der er mange ulemper ved halsbånd.
    Forudsat at jeg vælger dét, der er mest muligt ergonomisk korrekt for den individuelle hund, kunne jeg vist ikke være mere ligeglad med, om jeg valgte sele eller halsbånd. Så vælger jeg bare det, jeg har den bedste fornemmelse med.


  • #20   4. mar 2019 Det er et sjovt paradoks at nogle vælger sele fordi hunden trækker - hvis der er noget, der giver momentum i et træk, så er det netop at trække når hele forparten bruges til det.
    Man bruger jo netop seler til træk fordi der er langt mere effektiv kraftoverførsel.

    Hvis hunde trækker i en sele, skal linen i øvrigt ikke fæstnes ved skulderen, men helt nede ved krydset.
    Gåseler er bestemt ikke gode for hunde at trække i.


  • #21   4. mar 2019 Fuldstændig subjektivt - der er ikke noget, der kan spolere synet af en smuk hund, som når den er plasket helt ind i en sele smiley smiley

  • #22   4. mar 2019 jeg foretrækker sele, især hvis hunden trækker, da en hund der trækker i halsbåndet kan gøre skade på bugspytskirtlen..

  • #24   4. mar 2019 Jeg har en hund med skader på halsen efter halsbånd. Uvidende jeg var ikke i stand til at træne ham til ikke at trække dengang, plus han er usikker og til tider reaktiv.

    Det vil jeg ikke opleve igen, til trods for at det er temmelig usandsynligt givet min nuværende viden, så jeg bruger seler. Jeg er opmærksom på, at de ikke skal være begrænsende for skuldre og lignende.


  • #25   4. mar 2019 Bugspytkirtlen sidder i bughulen.
    Mon ikke du mener Skjoldbruskkirtlen, frk. Jensen?

    Har nogen her mon nogensinde personligt har kendt en hund, der har fået skader af halsbånd?


  • #26   4. mar 2019 Alexandoria, hvordan opstod den skade?

  • #28   4. mar 2019 Jeg er enig med Danielle - det er en religion, og der kommer de samme argumenter fra hver side, og ingen er til at rokke med.

    Jeg er fuldstændig græsk katolsk, og bruger sele til den ene hund, og halsbånd til den anden. Den der går med sele, har altid gjort det. Det er ret smart at jeg kan gribe fat i hende på ryggen, når hun af og til mener at nogen skal dø. Og så er det praktisk. Ingen snor der bliver viklet ind i ben eller andet og hendes lamper sidder på selen. Den anden hader selen, så hun går bare i halsbånd. Ikke et bredt, blødt, foret halsbånd, bare et helt almindeligt fladt læderhalvkvæl. Og ja, af og til trækker hun. Og nej, hendes hoved er ikke faldet af endnu smiley


  • #29   4. mar 2019 DET har du fuldstændig og aldeles ret i, CH smiley smiley

    Halsbånd er bare suverænt det pæneste - jeg vil kunne se hele hundens krop ordentligt!


  • #30   4. mar 2019 ch jo det gjorde jeg smiley

  • #31   4. mar 2019 Denhvidehund, gåseler er ikke det samme som trækseler. De er ligeså lidt skabt til træk som halsbånd er.
    Det er ikke sundt for en hund at trække i sådan en.


  • #33   4. mar 2019 Jeg vil understrege at jeg er ligeglad med, hvad folk gør - min mistanke er blot at man nogle gange vælger på et spøjst og lidt mytebefængt grundlag smiley

  • #35   4. mar 2019 Vaks trak i snor og halsbånd i knap 8-9 år. Så opstår der skade før eller siden.

    Den er ikke kollapset, men skadet.

    Det er 300% min skyld, og jeg er klar over det, men jeg vil ikke bruge halsbånd mere. Det er ikke en risiko, jeg har lyst til at løbe.


  • #36   4. mar 2019 Luftrørskollaps?
    Det lyder mere end usandsynligt.
    Det ville jo kræve en hund, det hænger i halsbåndet.

    Til gengæld er mops jo desværre kendt med luftvejsproblemer.


  • #38   4. mar 2019 dog foretrækker jeg at have hunde tegnet i et halsbånd når hunden er udenfor smiley

    så både halsbånd og sele udenfor og indenfor helt nøgen smiley


  • #40   4. mar 2019 Jeg bruger det der fungere bedst for mine hunde. Så 2 ud af 3 går med sele, og den sidste går med halsbånd.

  • #41   4. mar 2019 Alexandoria, det er ikke en konsekvens, der er hugget i sten.
    Men så klart - bedre at lære vapsen at trække lidt mindre smiley

    8-9 års træk i en sele vil nok heller ikke gå upåagtet hen smiley


  • #43   4. mar 2019 Det er selvfølgelig også målet, og det gør han også nu.

    Som sagt er jeg helt klar over, at jeg bare har været en kegle.
    Men none the less, here we are.

    Kan også lære hundene at gå pænt i en god sele, så det vælger jeg.


  • #44   4. mar 2019 Tror lige med mopsen at halsbåndet er ret frikendt - det er nærmere møgavl, det handler om smiley



  • #46   4. mar 2019 Vi brugte faktisk sele - en dejlig en fra Kenjan - til vores første hund.
    Totalt tanketorsk - for helvede, han kunne trække i den.

    Den bruger vi til træning i forsvarsarbejde nu..
    Det er den noget bedre til smiley


  • #48   4. mar 2019 Tusind tak smiley smiley



  • #49   4. mar 2019 Fordi halsbånd presser ind på vigtige strukturer i hals og nakke, samt trykker på diverse kirtler, der kan give hunden store problemer.

  • #50   4. mar 2019 Hvilke store problemer, Malene?

  • #51   4. mar 2019 Jeg synes, jeg har bedre styr på Spot i hans sele med håndtag.

    Men han trækker heller ikke. Hverken i sele eller halsbånd.
    Og vi har også fået det at vide som du siger, CH, at trækket skal sidde helt nede ved krydset. Vi har ændret der hvor vi sætter snoren, sådan at trækket sidder det rigtige sted. smiley

    Vi skal dog have en ny, som tilpasses Spot præcist.


  • #52   4. mar 2019 For det første syntes jeg halsbåndet fik hans fine pels til at se grim ud under det, og med selen slipper vi for at snoren bliver viklet rundt og hen og over og under ham, når han tuller og snuser.

  • #53   4. mar 2019 Den hvide hund: "Det kan også nogle gange være til gavn for mennesket. Hvis små/ikke så stærke mennesker har en stor hund der trækker meget kan det også være bedre for ejerenes arme og ryg."

    Har jeg ret i, at du henviser til sele her ? Og det giver da i hvert fald slet ikke mening for mig. Hvordan kan det være bedre for ejerens arme og ryg at udstyre hunden med noget, der gør det nemmere for den at trække ? Og det er måske heller ikke så trygt for omgivelserne, hvis man er lille og svag, og så udstyrer sin store hund med sele, så den rigtig kan trække.


  • #54   4. mar 2019 Nicole: "5 hunde - det er et helvede at have dem i halsbånd. Hver gang de stopper op og snuser, så har de trådt over linen og er filtret ind. Det problem er der slet ikke når de er i seler. "

    Du kommer her med nogenlunde den eneste begrundelse, der giver mening for mig.


  • #55   4. mar 2019 Balder bakker ud af sit halsbånd. Ellers bruger vi normalt kun halsbånd, og vi har også brugt halsbånd til de langhårede, men vi tør simpelthen ikke længere, fordi de gange vi har prøvet på Balder, da er han smuttet.

  • #61   4. mar 2019 Einstein går udelukkende med sele, fordi hun kan komme ud af ethvert halsbånd - Også dem med halvkvæl smiley Tror hun har overnaturlige evner på det punkt.

    Jesse går enten med halvkvæl eller sele. Går an på hvad vi laver smiley

    Til træk bruger vi selvfølgelig trækseler, men det burde give sig selv smiley Det er dog længe siden jeg har trukket med vufferne.


  • #67   4. mar 2019 Batdog, så må du da meget undskylde mit spørgsmål - men der er altså ingen tvang hvad hverken læsning af startindlægget eller deltagelse angår...

    Det havde da været hyggeligere uden end den bredside der..


  • #70   4. mar 2019 Vi bruger sele til vores hunde, Ozzy kan ikke lide at have halsbånd på, og jo vi har trænet det da han var lille, men han kom aldrig til det punkt hvor han kunne lide det, derfor gik vi over til sele.

    Mailo trækker som ind i helvede når han har halsbånd på, det gør han ikke når han har sele på, derfor bruger han sele.

    Og så er det også bae 500 gange nemmere mht at hundene bliver viklet ind i hinanden og selerne, som flere andre også er inde på i tråden.

    Hvad andre bruger er deres valg, og det har jeg ikke nogen holdning til overhovedet, hvorfor de bruger det de gør, jamen det er jo deres sag smiley


  • #71   4. mar 2019 Ja, der blev jeg så også virkelig træt...

    All over, hvis mit spørgsmål er provokerende, religiøst, disrespektfuldt, kedeligt, tåbeligt eller slet og ret uinteressant, så spring det over.

    Jeg stiller et spørgsmål af nysgerrighed. Deler man ikke min nysgerrighed, så er det da fint for mig.

    Jeg fik da heldigvis en masse gode svar - nu tror jeg MIN interesse er forduftet.

    Slut fra mig.





  • #73   4. mar 2019 Ganske simpelt fordi kræet fandt ud af at bakke ud af sit halsbånd. Nu har hun en lædersnor til hundetegnet. Det skal dog nævnes at hun ikke trækker.

  • #75   4. mar 2019 Jeg har ofte tænkt at seler må da være bedst for hunde der trækker så meget at de næsten kvæler sig selv... og troede faktisk Dakota ville have brug for sele... Men han er lidt ligeglad om det er halsbånd eller sele... Men han har næsten lært at han ikke må trække... Det er kun hvis han er utryg eller der er andre hunde/dyr at han faktisk trækker...
    Så tja jeg har en sele men bruger den aldrig... Har den bare til f.eks. at skulle cykle tur, kælke i sne & ellers til at sætte mobil/tracker på og måle fart en dag smiley

    En bekendt vil ikke gå tur med min venindes hund (labrador) uden sele, da hun føler hun mister kontrollen uden... men labradoren Tulle hader selen og går faktisk utroligt pænt i halsbånd smiley


  • #76   4. mar 2019 Hvor jeg bor, oplever folk med små hunde, der trækker så meget i deres sele, der ikke sidder korrekt, som galt det livet.

    Jeg tænker i det stille,ville du også acceptere den adfærd, med en hund større end op til max 10 kg

    Næppe! Bare fordi hunden er lille, så giver det stadig skader og ubehag.

    Fastetejl rettet


  • #85   4. mar 2019 Havde Balder ikke været bange for høje lyde, havde han sikkert brugt halsbåndet i stedet for sele, men en skræmt hund på egen pote er ikke lige det sjoveste, jeg kunne forestille mig - helt uden at være religiøs. smiley

  • #88   4. mar 2019 Hvis folk havde mødt mig på aftenturen med Ozzy , ville de helt sikkert tænke jeg ikke har lært ham at gå pænt, at han er uopdragen osv smiley Hold nu kæft han trak, men det gør han altså ikke normalt. Et stykke foran os gik en gravhund, og jeg har på fornemmelsen at det var en tæve i løbetid, har aldrig oplevet ham SÅ ivrig , havde han haft halsbånd på tror jeg han havde kvalt sig selv smiley

    Normalt plejer jeg at kunne sige " Ozzy stop", hvis han bare begynder på antydningen af at trække, og så stopper han op og går pænt resten af turen, i dag var der bare INGEN kontakt, hverken med stemme, et par ryk i snoren ( ja fy skamme mig, jeg er gået i skammekrogen), åndsvag lys og latterlige stemme, eller viften med godbider.


  • #89   4. mar 2019 Har ikke læst hele tråden, så jeg svarer bare på udgangsspørgsmålet smiley

    Jeg bruger mest sele, og af og til halsbånd (halvkvæler).

    Grunden til at jeg bruger sele er, at det fungerer bedst, når jeg går med 3 små og 1 mellemstor hund. Jeg har seler, hvor snoren sidder i ryggen på hunden, og kan glide fra side til side. Jeg bruger som regel mine 4 snore på 4 meter, til hver hund, og hvis ikke de har seler på, bliver de lynhurtigt filtret ind i snorene smiley
    Ingen af mine hunde trækker, medmindre at de får fært af noget spændende. 3 af mine hunde elsker at få sele/halsbånd på. Den ene bryder sig hverken om at få sele eller halsbånd på.
    Synes ikke at det er mere besværligt at give sele på, end halsbånd. Tænker at det er en vanesag ?

    Skal vi i byen, til dyrlægen eller lignende. Har de kort snor og halsbånd på.


  • #90   5. mar 2019 Almindelig gåtur er i snor og halsbånd for så går vi bare fra indkørsel og så er vi en del i by hvor kort snor er smart. Børn og passere får hende kun i halsbåndet hvor hun er meget bedre.

    Eftermiddag og langs markerne er hun i sporline så hun kan rende frit. Den er irriterende mellem benene på hende hvor hun selv træder på den hvis den sidder i et halsbånd og derfor sidder den i en sele.
    Sporline er på fordi Ziva har en teenage tendens og kan finde på at glemme sit navn ved syn af vildt - men hvis man lige træder på snoren kan vildtet få lov at løbe i fred og min hund blev påmindet om at man ikke kan få succes med at selvbelønning af en løbetur.
    Jeg er mere tryg ved at træde på en snor i sele end i halsbåndet.
    Når hun på et tidspunkt bliver rigtig voksen og jeg stoler mere på hende får hun lov til bare at rende løs, men der er lige lidt endnu.

    Canicross er i træksele. Hun er i gang med at blive målt og vejet nu hvor hun fylder to så hun får en der er helt tilpasset. Jeg ville aldrig løbe med halsbånd for omend hun kan gå meget flot på plads, er hun noget mere entusiastisk til løb og desuden er det da en fin motivation for mig hvis jeg skal indhente hende oppe foran.

    Hvis vi er et sted hvor det ville være enormt kritisk hvis hun kom fri er hun i sele. Hun kan på en måde jeg ikke forstår vride hovedet ud af halsbånd men jeg nævner simpelthen ikke at stramme det mere.


  • #92   5. mar 2019 Anton bruger kun sele, fordi han hader halsbånd - han har en Wolfsong, der sidder rigtig godt på ham.

    Hans kiropraktor har igennem længere tid (altid?) fundet låsninger og spændinger på hans ene side af halsen, svarende til som hvis han havde halsbånd på, og enten trak eller fik små nyk af mig - men han går aldrig med halsbånd. Det viser sig så, at han har to sammenvoksede nakkehvirvler, og det er dem, der laver balladen.

    Hans kiropraktor fraråder halsbånd til hunde, der trækker eller hvis ejeren har en tendens til at give nyk/ryk i snoren, og hans sele er godkendt af hele to kiropraktorer,

    Som andre skriver, er det efterhånden en religion omkring seler vs. halsbånd, og jeg ser mange hunde, der er ved at blive kvalt i halsbånd, fordi de trækker eller ejeren rykker rundt med dem, og jeg ser mange af de famøse K9 seler, som ser SÅ ubehagelige ud for hunden, og andre seler, der bare enten er tilpasset dårligt eller sidder dårligt.

    Jeg synes, at alt for mange hundeejere ikke gider sætte sig ind i dét med at tilpasse en sele, de køber den første den bedste, og så er alt godt - men det er det bare ikke altid, nok nærmere sjældent. smiley


  • #94   5. mar 2019 For Nones vedkommende så bliver han skæv, han tager bagbenene op under sig og forsøger at klø mens han går, og til sidst vælter han i frustration og går i gang med at klø. Han ligner en som ingen steder kan være pga lopper. Det har han gjort lige siden han var hvalp. Bare han har det på, genere det ham.

  • #95   5. mar 2019 Anton nægter at gå, han hader også at have dækken m.v. på, og så længe hans sele sidder godt, ser jeg intet problem i at føje ham. Hvis jeg ikke kunne finde en sele, der sidder ordentligt, havde jeg nok gjort mere ud af at vænne ham til halsbånd.

  • #96   5. mar 2019 Ja, og så bruger han alt for meget krudt på at vise hvor meget han ikke bryder sig om halsbånd, så turene bliver lidt trælse, ligesom med dækken.

  • #106   5. mar 2019 smiley Ja, det er sørme en religion med seler vs halsbånd smiley
    @4: Det passer ganske enkelt ikke at hundens hals er spinkel og kun har få og små muskler. En hundehals er ganske stærk og organerne derinde godt solidt dækket af en muskelpanser smiley
    Selv foretrækker jeg at bruge halsbånd; nome eller kæde. Det er ganske enkelt det eneste mine Irske Terriers ikke har kunnet komme ud af (lang krafig hals og smalt hoved = halsbåndet SKAL ganske enkelt stramme sammen bag ørene og kæben når vovser fx trækker baglæns for at komme ud af halsbåndet og afsted på jagt). Ingen sele jeg har mødt har til dato kunnet klare den opgaven (prøv at montere en sele på en cylinger og se hvad der sker når du trækker i den smiley ). Ham jeg har nu hader at få sele på så det slipper han naturligvis for. Og jo, han trækker i snoren og hopper lidt rundt, men lader endnu til at være uskadt.
    Min Dober er ret ligeglad hvad man putter på hende af udstyr. Men det er til dato ikke lykkedes at finde nogensomhelst sele der sidder bare nogenlunde på hende - bortset fra rigtige trækseler (se indlæg 62). Alt andet rutscher rundt på hende og en eller anden rem havner som regel i hendes armhule hvor den så laver et gnavsår lynhurtigt. Så hun går i halsbånd. Når hun går med dækken om vinteren har hun en helt almindelige bringesele (den sidder sådan rimeligvis OK og bliver rimeligvis siddende hvor den skal fordi den sidder uden på et tykt dækken) uden på dækkenet; det er ikke rigtigt til at sætte snoren fast i halsbåndet når man bruger dækkener med krave smiley


  • #113   5. mar 2019 Jeg kan ikke fordrage kæder, helkvæl og lignende, men det er mine personlige præferencer. smiley

    Nå ja og så en hund, der er for klog. Han kommer også ud af helkvæl. smiley


  • #115   5. mar 2019 Jeg brugte sele til gravhundene, når vi gik schweiss, ellers halsbånd.

    Til whipperne bruger jeg altid brede halvkvæl. Dels synes jeg 90% af selerne sidder elendigt på dem og dels føler jeg, at jeg har bedre kontrol over dem, når de har halsbånd på.

    Det er sjældent de får snoren mellem benene, og skulle det ske, løfter de dem selv og kommer fri.

    Ghini har så også afprøvet, at hun ikke kan komme fri og at hun har en stærk halsmuskulatur.
    Vi var i Givskud zoo sidste forår og Ghini syntes åbenbart ikke det var nok at kigge på ulvene gennem glasruden, så på en gangbro over ulveanlægget tog hun lige et spring over hegnet.

    Min søn havde heldigvis et godt tag i linen og fik hende løftet tilbage mens hun dinglede i halsbåndet, ellers var hun endt som ulvefrokost, de stod lige under broen og kiggede op. Hun har aldrig , som i aldrig nogensinde før, sprunget over et hegn på den måde, men selv "ældre damer" kan åbenbart få sjove ideer smiley

    Hun har efterfølgende både været til fys. og fået taget røntgen af hals og ryg, der er ingen skader på hverken ryg- eller halshvirvler.


    profilbillede
  • #118   5. mar 2019 Maj-Britt, man bakker så kæden løsner sig og ryster den af på et øjeblik. smiley

  • #120   5. mar 2019 Jeg syer jo selv mine, men jeg skal lige se om jeg kan finde et par link.

    Du skal måle halsen lige bag ørerne, det er mindstemålet, når det er strammet til og så skal du måle løst rund om hovedet, det mål + 1 cm skal største længde være, der er typisk min/max mål på halvkvæl.

    Ja, der fik Thor og jeg lige dagens adrenalinkick smiley


  • #121   5. mar 2019 Maj.Britt, han ryster jo også på hovedet. Så han gør det, og han er hurtig og dygtig. smiley

  • #123   5. mar 2019 Dorthe laver lækre halsbånd efter mål:
    https://www.facebook.com/DH-Whippetwear-319455038490489/


  • #125   5. mar 2019 Sofia, det lyder rigtig meget som Balder. Spørg mig ikke i detaljer hvordan han gør, men han gør det. Og det går hurtigt. smiley

  • #126   5. mar 2019 @111: Som træner ser jeg en hel del seler der sidder af h****** til på hundene. Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige at hovedparten af dem sidder virkelig dårligt. Det som man ikke ser når man prøver selen i butikken er hvad der sker når hunden trækker i snoren eller i det hele taget bevæger sig lidt aktivt. Langt de fleste seler havner i en armhule. Det ser man ikke når man ser vovse bagfra, men det ser jeg der står og ser på ekvipagen. På hvalpehold oplever jeg det som et forholdsvist stort problem at folk glemmer at selen skal spændes ud jævnt hele tiden og at den rent faktisk bliver for lille på et tidspunkt. Især synes jeg at de der 'veste' er slemme - de kan jo ikke engang justeres og de er megabøvlede at sætte snoren på. Og hvordan man kan finde på at monteret et stift K-9 bræt på en blød lille hvalp forstår jeg ganske enkelt ikke.
    Men JO der er seler der sidder godt på en hele del hunde og så kan jeg ikke se noget galt i at bruge dem.


  • #128   5. mar 2019 Oh jamen det er jo ikke alle hunde, der har et lige så stort hoved som andre, men fint nok kom endelig og vis mig hvordan, så kan Balder lære jer, hvordan han gør. smiley

  • #131   5. mar 2019 Jeg bruger sele i bilen og når de har flexline på.. På almindelige gåture har Ainu halvkvæl på, mens Zahir endnu har helkvæl på..
    Efter jeg fandt ud af at mine hunde alle går pænere i halsbånd, og at Ainu ligefrem ville udnytte selen til at hive mig rundt, så bruger jeg aldrig sele når de skal "gå pænt".. Jeg kan slet ikke forstå dem der siger at deres hunde går pænt i sele og at de har langt mere kontrol - jeg ser altid det modsatte; hunde der netop kan bruge hele deres kropsvægt til at trække af med ejeren og man har ingen styr på hvor hunden er..

    Når mine er i sele, så er der fordi vi er i skoven med flexliner.. - argumentet herfor er at selen ikke knækker nakken på dem når linen ikke er længere; og i skoven hvor der hverken er andre mennesker eller hunde, så er tæt kontrol ikke i højsædet..


  • #132   5. mar 2019 Man kan altså ikke bruge argumentet " det har jeg aldrig oplevet/set, jeg kender ikke nogen" osv. Det svarer til at jeg siger jeg ikke tror på hustruvold, orkaner, røde hunde, brækkede knogler osv, for det har jeg aldrig oplevet/set smiley

    At man ikke selv har oplevet noget/set noget/kender nogen der har oplevet/prøvet noget, betyder altså ikke at de ting så ikke findes/sker smiley


  • #133   5. mar 2019 glemte lige. fremmede dvs andre end mig går med ham i sele hvis nu... Det overlever han fint og ellers må han ringe til dyreværnet smiley

  • #134   5. mar 2019 Rikke
    Så du var ikke i dk, 3. Dec 1999 smiley

    Ej, jeg forstår din pointe smiley


  • #135   5. mar 2019 4 hunde. I halsbånd, hvis vi skal gå tur i snor, i retrieverliner hvis vi bare skal "fragte fra a til b" eller skal til træning. i seler hvis vi skal ud at løbe / de skal trække.



  • #137   6. mar 2019 Nå ok, og hvad skal jeg kunne bruge det til?

    Ingen af mine andre har nogensinde bakket ud af et halsbånd, men det hjælper mig ligesom ikke med Balder, der gør alt, hvad han kan for at komme ud. Og han er god til det.


  • #139   6. mar 2019 Aslan kunne også komme ud af alt da vi fik ham

  • #142   6. mar 2019 Det er faktisk rigtig træls med sådan en hund, men sele har løst vores problem, selvom det er noget mere besværligt. smiley

  • #144   6. mar 2019 Bruger sele fordi Fiibi er ved, at kvæle sig selv hver gang snoren sidder i halsbåndet, hun fungere meget bedre i en sele.

  • #150   6. mar 2019 3 faktisk (med mindre man spørger Faxe-manden) - man kan sådan set også sætte det som en perlekæde, altså låst fast. Ikke at det nytter noget, når problemet er at hunden trækker sig ud af det.

    Men.... Hvis nu man har en hund, der ikke har været opdraget af Cesar Milan, så vil det vel næsten være sådan at en hund af og til bevæger sig over på ejerens højre side, bagom, foran eller bare lidt over det hele? Og så sidder halsbåndet “forkert”. Den kan vel også få lov at snuse af og til, altså stå med hovedet ned? Når det sker, er det såmænd ikke så underligt at halsbåndet smutter af. Det skal jo sådan set også løsne sig, når den er på ejers venstre side, og et hurtigt ryst med hovedet nedad, så er kæden hoppet af, so to speak.


  • #151   6. mar 2019 “Sit Buller, blik, dæk!” smiley

    https://youtu.be/xr5q-Qeyk4w


  • #152   6. mar 2019 Hahaha ! Nå bliv !

  • #154   6. mar 2019 Jeg lærte den tommelfinger regel der hedder "p for perfekt" hvis den er som q så låser den ikke ordenligt og løsner heller ikke ordenligt

  • #155   6. mar 2019 Frk Jensen, den fatter jeg ikke.... Ser man hhv p og q som om man står foran hunden, eller ved siden af hunden?

  • #157   6. mar 2019 A - Du ser det ens uanset om du så står bag ved den..

  • #158   6. mar 2019 Denne her er p

    profilbillede
  • #159   6. mar 2019 denne her er q

    profilbillede
  • #160   6. mar 2019 Altså måske er det anderledes ved de der læder/stof kvælere, for med en kæde ville jeg da sige at P var forkert, og Q var korrekt?

    eller måske fatter jeg bare ikke en skid?


  • #162   6. mar 2019 dorte - jeg lærte det med kæde, men fandt kun lige billeder med læder

  • #163   6. mar 2019 Jamen enten fatter jeg det så ikke, eller også gør jeg det forkert?

    Men jeg lærte det jo så også i ´81.
    Måske det er lavet om siden?
    Stakkels alle de hunde jeg har brugt kvæler på siden dengang...
    Men jeg har da aldrig haft nogen der er blevet kvalt, har fået hovedet rykket af, eller er smuttet ud af halsbåndet.

    Og det skal jeg åbenbart prise mig lykkelig for


  • #164   6. mar 2019 Man skal forestille sig, at hunden sidder foran dig, så tager du halsbåndet, altså kæden, former et P, som du kommer ned over hundens hoved. Så når du går med hunden, på din venstre side, så fungerer halsbånd korrekt, og løsner sig igen.
    Hvis du gør som ovenstående, men har hunden på din højre side, så vil det ikke løsne sig igen.


  • #165   6. mar 2019 Dorte, det skal du ikke være ked af, jeg fatter heller ikke en meter af de billeder der. Jeg har da brug for at se halsbåndene på hunden for at konstatere, om de sidder korrekt.

    Jeg har lært det som Pia beskriver det, at ringen skal komme op nedefra. Det har jeg også lært tilbage i begyndelsen af 80'erne, så det kan jo have ændret sig, men jeg synes nu det fungere, som det skal i de få situationer, jeg bruger kvæler. Det er mest udstillingslinerne, der er kvæler.


  • #166   6. mar 2019 "Så når du går med hunden, på din venstre side, så fungerer halsbånd korrekt, og løsner sig igen.
    Hvis du gør som ovenstående, men har hunden på din højre side, så vil det ikke løsne sig igen. "

    Præcis Salla, og det er for mig en god begrundelse for ikke at bruge helkvæler, når jeg går tur med hundene. Der skal de jo ikke gå på plads, men skal kunne bevæge sig rundt, så derfor er der brug for et halsbånd, der fungere lige godt uanset om hunden er til venstre, til højre, foran eller bag mig.


  • #168   6. mar 2019 Værsgo og grin, Canmax.

    Men billedet i #158 viser et halsbånd, der ligger på et stykke hvidt stof, jeg kan da ikke se, hvordan vedkommende har tænkt sig, at sætte det på sin hund.

    Men det er nok bare mig, der ikke har de korrekte visuelle evner. smiley



  • #169   6. mar 2019 Jeg bruger generelt altid halsbånd.

    Skulle jeg lave en øvelse, hvor der er risiko for at hunden farer frem, ville jeg give sele på.

    Har en gang haft en hund til træning, som misforstod en kommando og sprang frem for fuld kraft for at hapse sådan en pølle. Han pev da hans 55 kg blev stoppet i luften. Jeg tør ikke tænke på, hvor ondt det må have gjort når alt vægt i fremdrift på den måde blev stoppet med halsen.

    Jeg havde aldrig før hørt ham pive rigtigt. Det sker ikke igen!

    Så sele hvis der er risiko for den slags, ellers halsbånd.


  • #171   6. mar 2019 Balder går skiftevis i højre og venstre side - afhængig af hvilken side de går i. Han går altid væk fra kørebanen, så han har ikke nogen bestemt side at gå i. Og i skoven går han lidt over det hele, når han ikke lige spurter rundt som en skør kugle. smiley

  • #173   6. mar 2019 Nu går jeg stort set altid tur med Sam i 10 eller 15 meter line, det duer bare ad helvedes til i halsbånd forbi snoren kommer ind mellem benene på ham og han hader det smiley

    Så her bruger jeg y sele, og Sam har selvfølgelig lært ikke at trække, og når han når ud i det sidste stykke af linen skal han sænke farten.
    Det er kun når han får fært af vildt eller får øje på det at han tænder af og glemmer reglerne...

    Det eneste tidspunkt han skal trække er under løb/cykling med rette canicross udstyr på.

    Jeg skal have fat i et bredt blødt halvkvæl til træning, hvor vi bruger 2-3 meter line.


  • #174   6. mar 2019 Selvfølgelig kan man føre hunden på begge sider, men det løsner bare ikke lige godt fra begge sider. Der er muligvis forskel på hvilke type helkvæler man bruger, nogen glider måske lettere end andre.

    Jeg bruger helkvæler udstillingsliner, og de fungerer da klart bedst med hunden på den ene side, alt efter hvordan halsbåndet er anbragt. Og så mange forskellige måder er der nu heller ikke at anbringe et helkvæler på, hvis kvælerfunktionen skal virke. Og hvis man bruger kæde og låser det, så virker det jo bare som et alm. fast halsbånd.

    I tidernes morgen har jeg gået på et par lydighedshold, hvor man insisterede på kvælerkæde, så jeg har haft fornøjelsen af at arbejde med det, men jeg foretrækker andre typer halsbånd.


  • #175   6. mar 2019 her er gammelpot med en retriverline i kvæl, hvis det hjælper på forståelsen - den sidder korrekt hvis hun går på venstre side af mig

    profilbillede
  • #177   6. mar 2019 tjek - det tilføjede vi lige smiley

  • #178   6. mar 2019 Ja, det er jo også sådan, jeg sætter det.



  • #179   6. mar 2019 Og jeg ville almindeligvis tage udgangspunkt i at vovse skal gå på venstreside af hf.

  • #181   7. mar 2019 Ida,
    Også min foretrukne model (dog ikke rundsyet) smiley


  • #182   7. mar 2019 Jeg tænker måske at man bare skal holde sig helt fra kvæl, hvis man skal bruge huskeregler for at sætte det rigtigt på smiley Hvis man ikke kan se det, når det sidder på hunden, skal man nok bare købe et helt almindeligt halsbånd i stedet.

  • #183   7. mar 2019 A - man skal jo lære det smiley jeg har ikke brugt det siden jeg var teenager

  • #186   7. mar 2019 Ja, jeg er sikker på, at hundene i hvert fald vil bakke op om den ide. smiley

  • #187   7. mar 2019 smiley

    profilbillede
  • #189   8. mar 2019 Den ene trives bedst med halsbånd og den anden fungerer nogenlunde lige godt(korrigerer lige mig selv unghunde-skidt) i både halsbånd og (eqdog http://eqdog.com/webshop/14-seler/18-pro-harness-reflective-stripe/) sele , så der er lidt forskelligt om jeg bruger det ene eller det andet.
    Som andre skriver, så er en af fordelene ved selen at snoren ikke så nemt blive viklet ind i hundens ben når den lige tager en runde om hundeføreren, og så er selen super praktisk til at montere lys på. Når lygten hænger i halsbåndet er den kun synlig forfra.
    På selen kan man montere lygter på ryggen eller siderne af hunden og det gør bare synligheden meget bedre.


  • #190   8. mar 2019 Min trækker som en sindsyg i halsbånd på trods af massiv træning. Det lyder faktisk som om han er ved dø smiley Hoster og pruster smiley Det gør han ikke med selen ( med mindre han kortvarig bliver for overstadig) Derfor bruger vi sele. Har to stk som sidder super godt på ham ( har nok købt 8-10 stk før jeg var tilfreds)

  • #191   8. mar 2019 Jeg er slet ikke så dygtig som folk herinde, så min render bare løs ...

  • #192   8. mar 2019 Det gør min egentlig også for det meste hahaha

  • #193   8. mar 2019 Min har halsbånd på imens den går løs..

    profilbillede
  • #194   8. mar 2019 Balder har halsbånd på 24/7. smiley

Kommentér på:
Hvorfor sele?

Annonce