{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
873 visninger | Oprettet:

Hvorfor sele? :D {{forumTopicSubject}}

Hej alle (:
Jeg har en 15mdr gammel goldenhvalp, og hun er godt igang med at lære at være en hund d;

Når vi går tur med hende går hun i halsbånd.. Hun trækker ikke specielt meget, men går heller ikk' perfekt. Hvordan håndterer man trækkeproblemer, og så har jeg desuden hørt at det ville være godt at bruge sele? Hvorfor og hvad gør den ??

på forhånd tak for svaret! (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor sele? :D
  • #2   16. maj 2009 ^^Okay, men det får jeg jo ikke så meget udaf, medmindre du vil uddybe hvorfor? smiley

  • #3   16. maj 2009 *Og lige en giga rettelse*: Hun er 15 UGER ikke mdr smiley

  • #5   16. maj 2009 Malou: En sele gør at trykket ved at den trækker fordeles bedre på hunden. Trækker hunden bliver den trykket på halsen hvilket ikke er særlig behageligt for hunden - en sele fordeler trykket mere jævnt og gør det desuden nemmere at holde hunden. Jeg ville ikke bruge en grime på en hvalp, istedet ville jeg træne lineføring med hende og vænne hende til at være tæt omkring jer. Går I til noget træning med hende?

  • #7   16. maj 2009 Skab kontakt til hunden, ha evt. en bold eller godbider, så når hunden går lidt for langt frem, så sig plads til hunden, og når den kommer ind på plads, så gi den en guffer..
    Du kan skiftem mellem bold og guffer..
    Bolden holder du under din hage, og når hunden ser op på dig, så slipper du bolden.. bytter bolden for en guf.
    Nu får du hunden på plads igen, og du kan forsætte med at gå, stå stillle, lave venstre om eller højre om, eller baglæns.
    Der skal ikke så meget til.


  • #8   16. maj 2009 Tak for svarene alle (: -og nej vi går desværre ikke til træning med hende, vi kan ikke rigtig finde noget hold smiley

  • #9   16. maj 2009 15 uger, så skal hun ABSOLUT ikke have nogen grime på. Selvom mange er glade for at bruge grimer hvis de har et problem med at deres hund trækker synes jeg det er en sidste løsning. Når hun kun er 15 uger skal du "bare" træne lineføring med hende - hvis ikke I selv går til træning med hende vil det sige at I har godbider med når I går tur. Så snart hun trækker kalder I på hende og lokker hende hen til jer, derefter DYGTIG og godbid. Det kræver tålmodighed og er ikke noget der løses fra dag til dag, men på sigt er det den bedste måde smiley

  • #13   16. maj 2009 TopDog .
    Der er ingen der har trukket hoved af en hund endnu.
    Og et nyk i ny og næ skader ikke..
    Det er kun ved vedvarennde ryk, og meget kraftige ryk.



  • #15   16. maj 2009 TopDog .
    Med hvilken erfaring udtaler du dig om, om halsbånd eller sele..
    Min erfaring siger, at halsbånd er det bedste, for her har du styr på hunden, det har du ikke med en sele, og det er uden at bruge vold eller magt.
    Med sele kan hunden vride og sno sig, og kan trække af med føreren,


  • #16   16. maj 2009 En grime skal man bruge med forsigtighed, da den kan medføre skader på ryghvirlerne og i nakken. Det er et træningsredskab som kun skal bruges i en periode. Iøvrigt er det vigtigt at den bruges rigtigt, dvs. med en snor i grimen og en i halsbånd/sele. Desværre bliver den som oftest ikke brugt rigtigt.

    Men det var et sidespring. Jeg vil klart anbefale sele til en hvalp netop fordi den minimere risikoen for skader. En H-sele er det bedste til hvalpe. Hvis hvalpen trækker er det ikke pga. selen, men fordi den ikke har lært at gå ordenligt.


  • #17   16. maj 2009 Hvor bor du henne? Har din hund DKK stambog? Så kan det da være at man kunne hjælpe dig med at finde et træningshold. Det er SÅ vigtigt med træning og hjælp til træning med så ung en hund. Jeg har selv været træner i Dansk Retriever Klub i 15 år, så jeg VED hvor vigtigt det er:-)

  • #18   16. maj 2009 Malou: Mon ikke konklusionen er at en sele er en rigtig fornuftig løsning til en hvalp OG at for at hun ikke skal trække skal du simpelthen træne det med hende smiley

  • #19   16. maj 2009 Vil bestemt også anbefale at give hunden sele på ..
    FIk på et tidspunkt af vide , af én som virkelig har forstand på seler , at når hunden bare har halsbånd på og den så trækker , vil det føles ligesom hvis selerne (til mennesker) i en bil blev skiftet ud, og man kun havde et bånd om halsen, som rykkede i en når bilen bræmsede.. Det ville vi jo heller ikke syntes var rart ..


  • #20   16. maj 2009 Mette: Ja, hun har DKK stambog og kommer fra kennel Golden Nordic i Hobro (;

    Ja, vil også rigtig gerne få til træning, men mine forældre synes ikke jeg har tid pt ... s;


  • #21   16. maj 2009 ^Jeg træner rigtig meget med hende hjemme i haven, og hun har også mødt flere hunde og skal være sammen med en igen på lørdag...

    Så det er jo ikke fordi hun bare får lov til at passe sig selv...


  • #22   16. maj 2009 Malou:

    En retriever skal da trænes. Den har det aller bedst, når den får lov at arbejde:-)


  • #23   16. maj 2009 Som jeg lige har skrevet, får hun masser af motion, udfordring og leg (: Går en masse ture, har kontakt til os og bliver leget med 24/7 (næsten) (; hehe .. desuden træner jeg øvelser osv med hende.. altså sit, dæk, kom, bliv, plads osv..

    siger ikke at hun ALDRIG skal til rigtig hundetræning, siger bare at jeg ikke må for mine forældre lie nu..


Kommentér på:
Hvorfor sele? :D

Annonce