{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
613 visninger | Oprettet:

Maja D
Maja D
Tilmeldt:
22. mar 2019
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9

Allergi hos forældre, skal jeg have hund? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Siden jeg var 3 år har mit største ønske været en hund. Jeg er flyttet hjemmefra og har fået egen lejlighed med tagtaresse. Jeg har to heste og er selv meget aktiv og HELT KLART et ude menneske.

Jeg ville anskaffe mig en papillon, da den er lille og har lang pels (hvilken er godt til allergikere).
Mine forældre (mest min mor) er allergiske overfor hund, og i forvejen går jeg i bad inden jeg skal hjem til dem for at fjerne 'hesthårene'...

Et par spørgsmål:
Hvad gør i hvis i skal hjem til en der har allergi? hvor gør i af lille vuf? Tager i bare et bad?
Hvor kan jeg gøre af hunden når jeg rider? Jeg tænkte at ride den første hest (ca. 1 time) og lade hunden være i bilen (Self. ikke når det er hedende udenfor) og så gå en ordentlig tur med ham og bagefter gøre det samme når jeg rider hest nr. 2 smiley

Hvad syntes i om min idé medet få en hund?
Tusind tak for svar! smiley


Kommentarer på:  Allergi hos forældre, skal jeg have hund?
  • #1   22. mar 2019 Tja, jeg har altid haft hundene med, når jeg var ved hesten. Rides der på bane, kan se rende omkring selv (mine blev altid i nærheden), rides tur har jeg haft dem i rytterstuen, i en boks eller i haven (hest står hos de gamle, men boks er jo også en mulighed andre steder).

    Vær obs. på at lang pels ikke i sig selv er mere allergivenlig. Nogen typer af pels tåles oftere af allergikere end andre. Det er typisk pelstype uden underuld som f.eks. ruhårede, pudler, før om o.l. (er ret sikker på papillon har underuld). Men om den enkelte allergiker reagerer på hunden afhænger jo meget af, hvad det er han/Hun ikke tåler, det kan nemlig også være savl, skæl mm fra hund, ikke kun pelsen.


  • #4   22. mar 2019 @1: "Det er typisk pelstype uden underuld som f.eks. ruhårede, ..... " Ruhårede hunde har skam underuld smiley Det der kan være allergivenligt ved en ruhåret hund er at man kun har en meget lille mængde pels, der fældes og ligger rundt omkring i hjemmet smiley
    Det med allergivenlige hunderacer er lidt en skrøne smiley Det afhænger så meget af den enkelte allergiker hvad han/hun kan tolerere. En af mine venner har hund. Hendes mand er sådan set allergisk over hund, men de tager nogle forholdsregler og så har han ikke nogen symptomer.


  • #5   22. mar 2019 Mette - ja ok, begrænset mængde underuld så smiley De (få) ruhårede vi har haft i familien havde ingen underuld. Heller ikke den JRT min mor har nu (men han har så generelt ikke ret meget pels).

    Ang allergivenlig, så skriver jeg jo netop også, at bestemt pelstype ikke er = at moren så kan tåle den smiley


  • Maja D
    Maja D Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #6   22. mar 2019 Min mor kan ikke tåle nogen hunde overhoved... Så uanset hvilken hund jeg køber kommer hun ikke til at møde den... (det samme med hestene)

    Mente egentlig bare om i også har en hyperallergisk forældre og hvordan man så sørger for at have 0% hund/hest på sig når man kommer forbi smiley


  • #7   22. mar 2019 De mange ruhårede jeg selv har haft og min familie har haft har - med to undtagelser - haft tyk underuld. Den er ikke lang men den skal være fin og tæt på langt de fleste ruhårsracer. De to undtagelser var fejlpelsede og manglede netop underulden smiley
    Måske lige præcis JRT godt kan have meget sparsom underuld i fx den version der er broken ? Der står ikke ret meget om pels i JRT standarden smiley
    @6: Det kan være svært at komme ned på 0% hund, men man kan gøre meget ved at tage bad, skifte tøj og undgå kontakt med hunden efter at man har taget rent tøj på. Måske kombineret med at din mor tager noget allergimedicin inden du kommer. Jeg kender folk hvor den slags fungere.


  • #8   22. mar 2019 Uha Mette, jeg har ikke forstand på forskellig slags ruhår. De er bare ru, det er alt jeg ved smiley

    Tænker også 0% er optimistisk. Når man lever med hund, siddet det jo i alt fra bolig til tøj og sågar på huden.
    Måske have lidt tøj liggende hos moren (eller i hvert fald et sted hunden aldrig kommer) og så sørge for at gå i bad osv inden man kommer.

    Men tænker, at medmindre allergien er meget slem, så er en lille smule hund for de fleste allergikere til at overleve, når det jo ikke er 24/7 men kun af varighed af et besøg.

    Jeg har haft en kæreste der var ret allergisk. Han tog i ny og næ med til hesten eller mine forældre, som havde hund. Han tog et par piller inden og levede med snot og rindende øjne mens besøget stod på og lidt tid efter (Og var for glad for dyr til at holde fingrene fra dem).
    Men det er jo dels et spørgsmål om hvor voldsomt man reagerer og dels hvor stor en reaktion man Vil acceptere.


  • #9   22. mar 2019 Hvad jeg gør?
    Jeg tager ikke hunden med hjem til min bror.

    Når han besøger mig sørger jeg for at der er gjort grundigt rent i hele huset og at hunden er vasket for nylig og ren.

    Hvorfor skulle langhårshunde være gode mod allergi? Har jeg godt nok aldrig hørt, og tænker egentlig det nok er lige modsat i virkeligheden.


  • #10   22. mar 2019 Jeg har en veninde der elsker hunde, men kun kan tåle bomuldshunde. Hun sørger bare for at tage antihistamin inden hun/vi kommer på besøg, så hun kan ligge på gulvet og lege med Walter, og så vasker hun oftere hænder.
    Hvis din mor ikke kan tåle nogle racer overhovedet, så skal du da vælge frit mellem alle racer, og ikke begrænse dig til papillon pga du tænker den er bedre for hende, med mindre racen generelt tiltaler dig mere end andre.


Kommentér på:
Allergi hos forældre, skal jeg have hund?

Annonce