{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.583 visninger | Oprettet:

Pludselig adfærdsændring - Bange {{forumTopicSubject}}

De sidste par dage har vi bidt mærke i en lidt spøjs adfærdsændring ved Maika.

Hun har altid været meget tøvende når hun skal have sele på, og har aldrig været et jubeldyr når jeg har hintet til gåtur, men når vi kommer ud er hun altid glad og elsker at komme ud. Det er da så lige indtil de sidste par dage. Nu har hun været lettere tøvende med at skulle med ud, og går istedet over til havelågen fremfor den anden vej på gåtur.
Her til aften var det så helt galt. Hun ville ikke engang med ud ad døren og panikkede fuldstændig da jeg prøvede på at trække hende ud, og satte neglende i. Jeg stod lidt med hende, roste hende for hvert skridt, og fik hende modvilligt med ud. Halen var mellem benene og da jeg slækkede på snoren, hoppede hun op og åbnede døren for at komme ind - En ting hun aldrig har gjort før.
Jeg fik hende så med, men det var spændt snor og så slæk og ros når hun tog et skidt i den rigtige retning, og sådan var det 50-100 meter. Så pludselig gik hun villigt med som hun plejede. Halen stadig nede. Men da vi så kom ud på den store sti var hun som hun var - tissede og snuste rundt og havde på ingen måde travlt med at komme hjem (gik lige forbi stien der fører hjem), og da jeg så vendte om efter 10-15 minutter kom halen op og hun virkede som hun plejer.

Der har ingen adfærdsændringer været herhjemme. Mavelydende er fine og hun spiser, drikker, tisser og skider regelmæssigt. Er glad, leger, snakker og laver villigt tricks med os. Det er først når vi skal skridtet ud af døren at hun ændrer adfærd.
Det er stort set altid mig der går med hende, og der har ingen dårlige oplevelser været. Det er kommet meget ud af det blå, og hun virker vitterlig panisk. Har aldrig set hende med halen mellem benene før, og selvom hun er en meget sensitiv hund (racen taget i betragtning) så har hun aldrig vist nervøs eller decideret bange adfærd før.
Hun vil rigtig gerne i haven.

Er der nogen der har oplevet lignende, eller som kunne have et bud på hvad det kan skyldes? Og evt. råd til hvordan vi bedst muligt håndterer det for ikke at gøre skidt værre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pludselig adfærdsændring - Bange
  • #1   18. apr 2019 Er du sikker på, at det ikke er selen som generer hende ?
    Du skriver, at hun altid har været tøvende når hun skal have sele på, det er jo et tegn på, at hun ikke er glad/tryg ved selen, så hvorfor skal hun have den på.
    Hvis det er den sele hun har på som man kan se på billedet, så sidder den altså hellere ikke særlig godt.
    Giv hende et halsbånd på i stedet, måske løser det problemet.


  • #2   18. apr 2019 hvis det er samme sele som på billederne, så ser det ikke ud til skulderne kan bevæge sig ordenligt i den smiley

  • #3   18. apr 2019 Prøv at vende situationen på hovedet, for at finde problemets trigger.
    Brug et halsbånd, en anden snor og en anden dør. Men kun én ting ad gangen.
    Se om det ændrer noget.


  • #4   18. apr 2019 Om jeg forstår, at man insisterer på sele, når hunden ikke kan lide det...

    Mine forældre gjorde det samme igennem mange år, hunden blev mere og mere modvillig for gåtur.. Af andre årsager (fordi hun trækker som ind i helvede, og min mor ikke længere kunne holde det ud) begyndte de at bruge halsbånd, og lur mig om ikke den lille hund nu kommer hen til døren og afventer snorpåsætning hver gang, der er udsigter til tur smiley

    Af med selen og brug et ordentligt halsbånd.


  • #5   18. apr 2019 enig prøv halsbånd

  • #6   18. apr 2019 Enig med de andre - de der K9-seler burde simpelthen forbydes!!

    Den er stor, stiv i stoffet og den maser pelsen ned i huden, og det må simpelthen genere frygtelig meget. Hvis du vil bruge sele, så find en der ligger ordentligt, og uden at presse pelsen tilbage i huden.

    Jeg ville skrotte selen som det første, og så bruge Malenes metode hvis det ikke løser problemet.


  • #8   18. apr 2019 en god idé at gå ud af en anden dør. men som Malene skriver så prøv en ting af gangen

  • #9   18. apr 2019 Ang. selen, så har hun haft 3 forskellige seler, og der har ingen forskel været i hendes adfærd omkring den. Den K9 sele hun har på på billederne, fik vi med hjem fra internatet. Den har hun ikke haft på i omkring et år.
    Hun har haft denne her sele siden sidste år, hvor der er mere bevægelsesfrihed til skuldrene. Det her er noget der er kommet i denne her uge, meget ud af det blå. Hun har aldrig været modvillig over at komme ud før nu.
    Men kunne selvfølgelig godt prøve halsbånd og se om det hjælper. Det er klart et forsøg værd.


  • #10   18. apr 2019 Reiki hadede at få sele pp og gemte dig under sofaen, hvis man fandt den frem. Han gik med sele ved tidligere ejer, men det droppede vi ret hurtigt, og så var det ikke længere en kamp at komme ud af døren (selvom han nu heller ikke stillede sig i kø for at få halsbånd på - men han gemte sig trods alt ikke).

  • #11   18. apr 2019 Jeg ville også forsøge med halsbånd.

    Har haft lignende problem, det viste sig at Bassen fik ondt i ryggen med sele og en dag syntes han bare ikke det var sjovt længere så han havde bare ikke lyst til at gå tur mere. Efter skift til halsbånd har vi ikke haft de problemer mere (trods man tænker han burde få ondt i nakken når han pludselig trækker efter noget spændende, men fyssen siger der er intet af finde)


  • #12   18. apr 2019 Maika hun kommer godt nok og får den på, og det gør hun også stadig, men i forhold til at man i 10 år har haft en energibombe der sprang op så snart høretelefonerne blev fisket frem, så virker det meget tøvende når hun bare kommer luntende ligeså stille.

    Kom dog lige til at tænke på, at hun havde også 2 dage i vinter hvor hun fra dag til anden havde samme reaktion på at komme ud i haven. Det gik over af sig selv efter de 2 dage. Og der har hun ikke sele på ud.
    Og nu hun endelig er ude både løber og leger hun i selen. Ofte får hun lige et bananflip for jeg nærmest longerer hende, mens hun bare turbospurter rundt omkring mig smiley

    Men vi vil i hvert fald prøve halsbåndet og se om det hjælper. Men nu har vi selvfølgelig en internat hund, så andet ikke om hun kan have en dårlig oplevelse med sig fra tidligere ejer.


  • #13   18. apr 2019 Albert er heller ikke glad for sele, da jeg engang brugte det. Det samme med dækken som kan være et must når der er meget koldt.
    Hvis jeg har brugt dækken et par gange i træk, så kommer han slet ikke til sidst. Dog kan han godt gå når vi er kommet ud, men han elsker at få det af igen
    Jeg ville absolut prøve halsbånd smiley


  • #14   18. apr 2019 , men i forhold til at man i 10 år har haft en energibombe der sprang op så snart høretelefonerne blev fisket frem, så virker det meget tøvende når hun bare kommer luntende ligeså stille.

    Øhhhhh, burde man ikke koncentrere sig om sin hund mens man går tur ?


  • #17   18. apr 2019 Man kan sgu da sagtens høre musik i det ene øre bare fordi man lufter hund. Også uden at glo ned i telefonen. Og samtidig koncentrere sig om hunden smiley

  • #18   18. apr 2019 Jeg tænker hvordan er det relevant for emnet

  • #19   18. apr 2019 Vi har lige været ude at gå en tur med halsbånd, og nu går jeg hen og banker i hovedet i væggen for ikke at have tænkt over det før. Hun gik velvilligt ud og var en helt anden hund på turen. Selvom hun aldrig har virket hæmmet før, var hun alligevel bare anderledes med halsbånd. Så slut med sele fremover.
    Jeg takker mange gange for svarene, og priser mig lykkelig for at jeg lavede tråden smiley

    Ang. høretelefoner...At man har musik i ørene betyder ikke nødvendigvis at man går med snotten i sin telefon. Jeg bruger ca. aldrig min telefon andet end til at ringe fra, så på mine ture ligger den pænt i lommen (når jeg husker at tage den med) smiley
    Jeg bruger min efterhånden meget gamle MP3, og den kører på tilpas lav musik til at jeg stadig kan følge med i hvad der sker rundt omkring mig. Nu har jeg en hund der ikke kan med andre, så er altid meget opmærksom på hvad der foregår både forfra og bagfra, samt rundt om hjørner osv.


  • #21   18. apr 2019 (Ps. jeg er også den type der stadig sidder og hamrer lystigt i mit tastetur ved min stationære computer fremfor at sidde med snotten i min fon - og bander min kæreste langt væk for at gøre netop dét) smiley

  • #24   18. apr 2019 Sådan, godt at det ikke var et "mere alvorligt" problem.
    Og lad nu være med at banke hovedet i væggen.
    Os alle sammen kan sommetider ikke se det mest nærliggende.
    God påske til jer.


  • #26   18. apr 2019 UPDATE:
    Jeg har lige været ude på min anden tur med hende (hun har været i haven ellers), og denne gang var den gal igen. Vi brugte halsbåndet, og den eneste forskel der var på første gang vi var ude var, at jeg gik alene med hende nu, hvor kæresten var med første gang.
    Hun nåede ikke engang ud af døren før halen var mellem benene, og hun vendte på en 25 øre og forsøgte at åbne døren indtil køkkenet.
    Jeg bad så kæresten om at gå med, for at se om det gjorde en forskel, og det hjalp nok til at hun gik villigt nok ud, men hun gav udtryk for at være utryg og ville ind. Det var præcis samme dans som igår aftes. Forsøgte at vende om helt indtil vi nåede til første sti, så begyndte hun så småt at gå med og da vi kom til den store sti var der intet. Snuste, tissede, pøllede og snuste noget mere. Da jeg vendte rundt og sagde hjem havde hun på ingen måder travlt, og heller ikke da vi drejede ind ad den lille stå eller gik ind af vores indkørsel. Ingen særlige tegn på ekstra glæde over at vi var på vej hjem.

    Jeg har ingen idé om hvad det kan være, men selen var det åbenbart ikke? Det pudsige er bare, at i morges var der intet, og hun virkede i ekstra godt humør.


  • #27   18. apr 2019 Er hun nogle gange i haven selv? Måske hun har haft en dum oplevelse?

  • #28   18. apr 2019 *Frk. Jensen*
    Det har hun ikke været i et par mdr. nu. Hun fandt ud af at komme gennem hegnet, så vi er altid med hende i haven. Haven er dog heller ikke et problem. Vi har terrassedør, så det er ikke gennem samme dør hun kommer igennem. Der er ingen problemer med at få hende i haven.


  • #30   18. apr 2019 Isabelle
    Ja det er virkelig underligt. Kunne prøve at filme så det kan ses. Det er en vildt underlig adfærd jeg aldrig har oplevet før.
    Hun kommer godt nok som regel på indkald, men ville ikke stole på at hun kom hvis der kommer en anden hund, så det ville jeg ikke turde. Har hende altid i snor når vi er ude.


  • #31   18. apr 2019 har hun haft en flåt indenfor de sidste måneder ?

  • #33   23. apr 2019 Kan hun evt. være ved at komme i løbetid ? Det kan godt give nogle lidt spøjse adfærdsændringer.

  • #34   23. apr 2019 Jeg ville få lavet en helhedsvurdering med henblik på at undersøge om hundens grænser overskrides ubevidst. Jeg kender jer ikke men har set lignende adfærd ved andre hunde hvor det sker, naturligvis uden at ville det.

    andre øjne ser ens hund bedre end egne.

    samtidig ville jeg kraftigt overveje om smerter kan spille ind og følge op fysisk som det første


  • #35   23. apr 2019 Hun er steriliseret, så løbetid skulle det ikke gerne være.

    Jeg bed mærke i, at så snart jeg lukkede døren fra køkkenet til gangen (så katten ikke render med ud) ville hun ikke med. Jeg prøvede så at lade døren stå åben, og siden har der ingen problemer været.


Kommentér på:
Pludselig adfærdsændring - Bange

Annonce