Alene hjemme... bedste metode. Alene hjemme... bedste metode.
Hvilken alene hjemme træning har i bedst erfaring med, hvor hunden ikke ødelægger sofa, skabe og andet når den er alene.
Der er jo både lade den være i feks stuen, i hundegård i stuen , i bur hvor den er tryg og sover.... og?
Hvad hælder i mest til og har bedst erfaring med?
Spørg af ren nysgerrighed
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.299
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.097
Sidste år, havde jeg ingen anden mulighed, en at lade ham være alene. Jeg kunne ikke få ham passet og kunne ikke have ham med..
Baby var 5 år før han lærte at være alene hjemme. Og han lærte det på den hårde måde. Men det har gjort vores hverdag så meget nemmere. Han sover helt fint, han er ikke ked af det når jeg går, og går frivilligt ud i vaskerummet, når de skal være alene.
Men han er så heller aldrig helt alene, han har jo de 2 andre hunde, som begge vil skide det er stykke om jeg er der eller ej
- jeg vil ikke anbefale det.. Men det var det der skulle til for os..
Jeg ville, med en hvalp, starte stille ud med få minutters adskillelse og øge alt efter hvalpen
aug 2008
Følgere: 1085 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.717
Et bur ville jeg ikke byde hunden i x antal timer.
mar 2008
Mine har det bedst med at være i vaskerummet, med en baby låge. Så har de kun vaskerummet at holde øje, men er ikke "rigtig" lukket fra.
mar 2007
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.765
men det er individuelt og handler meget om gefuhl hvorfor man bør filme
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.808
Sam har lært at være alene hjemme i hele huset, undtaget badeværelset og ovenpå, hvor der er lukket af med gitter, dette har han været vant til fra han var hvalp.
Nu her i april måned hvor han er fyldt 2 år, har jeg åbnet op for gitteret, så han også kan rende ovenpå og sove oppe i sengen, hvis han lyster, det fungerer uden problemer.
Jeg har et alene hjemme ritual som vi kører til punkt og prikke, det fungerer bare
Jeg kan f.eks. ikke bare skynde mig i tøjet og ud af døren i en fart, så ved han ikke hvad der skal ske, det skal der i mod foregå rutine mæssigt, så han er helt med på setuppet "nu skal du være alene hjemme".
Han er dog sådan en hund der kun kan efterlades 1 gang om dagen, det vil sige jeg kan ikke komme hjem fra arbejde og gåtur og træne hund og så smutte fra ham igen, det fungerer han ikke med, så der skal jeg have hundepasser på, hvis jeg f.eks. skal noget senere om aftenen.
Jeg kan dog godt gå fra ham om morgenen, være væk et par timer og så gå fra ham igen senere på dagen, men hvis jeg har været væk en hel arbejds dag, forventer han ikke at blive efterladt igen, helt fair
Jeg filmede ham i en lang periode under indlæring af alene hjemme, så jeg hele tiden vidste hvordan det gik
jun 2014
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 67
Grunden til jeg var nysgerrig er bla. at jeg hørte en træner nævne at hun anbefalede hvalpe i bur når de er alene hjemme, da hun oplever folk sige " min hund er allerede super dygtig til at være alene hjemme og den er ikke ret gammel" hvorefter de kommer og siger når hunden er 7-8 mdr. " hjælp ! den er nu begyndt at splitte tingene ad i hjemmet " hun understreget at hunden selvfølgelig skal føle buret er dens lille hule og føle sig godt til pas med et godt kødben osv.
Jeg må dog indrømme at jeg aldrig har brudt mig om bur til hund i hjemmet.
Jeg ville bla. Høre om nogen bruger den metode.
mar 2008
Det var absolut ikke med min gode vilje, men det viste sig at være det der skulle til.
maj 2007
En hund der begynder at splitte ad ved 7-8 måneders eller 1 års alderen er altså ret normalt
Hunden er igang med at blive kønsmoden, der sker ret meget i kroppen.
Her hjalp det at skrue op for aktivitet både mentalt og fysisk, dog fik han ingen friløb om morgen og eventuelt starte alene hjemme træningen forfra..
Her demonstrer Sam kedsomhed som teenager, det bliver man altså ikke buret inde for
maj 2007
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.849
Glemt alt om bur, straf og quickfixes.
Hvis man vælger en afbalanceret hvalp, får brugt hvalpens energi fornuftigt, sørger for rolig introduktion til det at skulle efterlades og går frem i det tempo, der passer til hunden, så undgår man de fleste problemer.
Et afgrænset område kan være fint, for min race gerne med adgang til haven.
Det rette racevalg og ejers erfaring og kropssprog har en hel del at gøre med hvor succesfuldt det hele bliver, både mht generel træning, alene-hjemme-problematikker, opdragelse mv. Jeg ser meget tydeligt en forskel på hvem der får problemerne i min race
Teenageløjer kan ikke undgåes. Det er helt normalt med tilbageskridt i den periode. Det gælder inden for alt. Bur er aldrig nogensinde rette løsning.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Vi er jo så startet med, at han bare lige var alene, mens jeg gik på toilet, gik ud med skraldespanden, gik over og sagde hej til naboen, ud at handle osv, så vi gradvist har øget den tid han er alene. Han har dog fra start været ganske god til det, synes jeg, og er nu alene mens jeg er på arbejde med en luftetur i haven midt på dagen.
De første dage havde han lidt aviser til HVIS nu han skulle tisse mens han var alene. Dem tyggede han bare i, så jeg fjernede dem, men så begyndte han attage fodbad i vandskålen og hive i den måtte skålen står på, så han fik sine aviser igen, og nu splitter han så dem til atomer og hygger sig med det, men lader alt andet være.
Jeg har en psykisk syg nabo til den ene side, som et par dage har råbt meget inde ved siden af (væggen op mod køkkenet), så jeg valgte at flytte ham til badeværelse og gang, men der hyggede han sig med alt fra bruseforhæng til toiletpapir - papir er bare det fedeste legetøj ever
Så han røg tilbage til køkkenet og er glad og tryg der.
Planen er, at han bliver i køkkenet til han ikke længere er så let at friste med ting at gnave i - han vil så vældig gerne lege med lamelgardinerne, trække kurve ud fra reolen og kigge i dem mm (altså når jeg er hjemme og han er i hele huset). Den slags bliver jo i reglen mindre interessant med tiden, så ser ingen grund til at friste ham unødigt og at gøre et problem ud af noget, der ikke behøver være det.
Så det korte af det lange - fjern alt der ikke må tygges i, giv noget der gerne må tygges i (sten for nakkesener og andet med god tyggetid i) og fornuftigt legetøj, hvis hunden er til den slags, og vent med at lade hunden være alene med ting, du ikke vil have ødelagt, til den er ovre den alder, hvor ALT skal undersøges og helst med tænderne.
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 180
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Reiki og Gaia var i hele huset. Gaia sov fra hele alene-hjemmetiden og kunne også uden problemer efterlades flere gange på en dag. Reiki var ikke ret god til at være alene hjemme. Da jeg fik ham fulgte der overlevering fra tidl ejer med og han har åbenbart helt fra hvalp hylet og gøet når man gik og en tid derefter (hvorefter han så tiede stille og gik ind og sov - men det kunne altså stå på i op til en time).
Han lærte at være stille, når jeg gik, men det krævede meget faste rutiner og han kunne absolut ikke efterlades flere gange - var jeg gået, så var jeg gået og havde jeg glemt noget, kunne jeg ikke gå ind og hente det og så gå igen, så måtte jeg bare undvære det, for forlod jeg ham igen, blev han voldsomt ked af det og så startede hylekoncerten.
Men han har aldrig ødelagt ting, hverken legetøj eller mine ting, når han var alene.
Til Sten har jeg en af naboerne til at lufte midt på dagen, og det er en helt ny fornemmelse, det der med ikke at behøve styrte hjem efter arbejde, fordi vovse skal ud at tisse - det var aldrig gået med Reiki. Skulle man blive forsinket, så kunne man bedre efterlade ham i lidt for lang tid, end få en til at lufte og så gå igen.
maj 2007
Foder i forskellige aktiverings dimser (jeg har 3 stk at vælge imellem)
En tom mælkekarton, morgenmad's æske eller æggebakke med foder i som lukkes (som han må splitte ad)
En cola eller anden hård plastflaske med foder i
En papkasse med tomme toiletruller eller krøllet avispapir i , hvor i der ligges foder (Det får han kun nogengange)
En kong med dåsemad i
En blød tyggesnack
Kylling eller skinketern gemt rundt omkring på gulvet
Så han har noget at bruge lidt tid på når han er alene
mar 2007
mar 2007
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
Senere vil hun få hele underetagen, men det bliver ikke før nummer 2 hund er vokset fra narrestregerne og den får vi først i starten af det nye år
Hun har et bur med tæppe over, som hule, og det sover hun i, det meste af dagen, mens vi er på job. Jeg arbejder hjemme i dag og selv nu, ligger hun ude i hulen
jun 2014
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
Alle mine hunde har været efterladt en hel arbejdsdag kort efter de er kommet hjem til mig. De har dog haft anden hund at "holde i hånden"
Selv efter Malthe er blevet alene (dog med kat) tager han alt i stiv pote. Han kunne ikke være mere ligeglad med at jeg går.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.488
Det kan være lidt anderledes med hvalpe, der er kommer fra andre opdrættere, de er jo ikke knyttet til hverken stedet eller de andre hunde på samme måde.
Jeg ser på, hvornår de frivilligt opholder sig et eller andet sted alene. Når de f.eks. lægger sig til at sove i haven mens alle andre er inde i huset med lukket dør, eller lægger sig alene i stalden mens jeg og de andre hunde er andre stedet.
Nu med Ouna, som jo ikke er vokset op her, skete første gang helt alene forholdsvis kort efter, jeg havde fået hende, på en måde jeg ikke havde planlagt eller forventet. Jeg havde gået en lille tur med hende og Manilla, og efterladt dem i stalden, mens jeg gik med de 2 andre. Bagdøren i stalden er to delt med en 2/3 del forneden. Der havde jeg ladet den øverste låge stå åben, og regnet med at det var ikke noget problem, eftersom den nederste del er ret høj, men da jeg kom hjem fra tur, gik Manilla uden for, så hun var sprunget ud og havde efterladt Ouna alene i stalden. Der var ikke en lyd fra stalden, og Ouna sov trygt, da jeg kom ind til hende. Så vidste jeg, at hun ikke var nervøs for at være alene. Det kan så godt være, at det ikke passer hende at se, at jeg går med alle de andre, og som regel bliver de jo også delt 2 og 2, men hun er ikke bange for det. Og det er sket, at jeg har efterladt hende alene.
Men det er jo luksus at ikke behøve alene træne sine hvalpe, fordi der normalt er andre hunde, de kan være sammen med, så min fremgangsmåde kan kun bruges, hvis man har tid nok og der ikke er noget job, der venter efter et par uger.
jan 2005
jun 2014
Uhh det bliver spændende
jan 2005
Alene hjemme... bedste metode.