{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.555 visninger | Oprettet:

Bedste råd til alene hjemme træning. {{forumTopicSubject}}

Har efterhånden læst nettet tyndt for “alene hjemme træning”.
Og der er mange metoder ??

Så jeg vil faktisk hellere hører, hvad i gjorde for at det lykkes ??
Jeg har Ivy på 11 uger, og vi er bare hende og jeg i dagligdagen.

Og hvordan tilrettelagde i dagen med træningen?

For efter 3 uger med afbrudt nattesøvn, renlighed/oprydning af uheld, tilpasning i hjemmet, lidt træning - er jeg sgu træt ?? Og ser mig lidt blank på hvordan det skal tilpasses ind.
Jeg har indtil påsken slutter, at ha vænnet hende til at være alene i 2,5 time dagligt. Da jeg satser på min praktik åbner op der igen.

Håber på de bedste råd, så hun har det dejligt med sin alene-tid ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedste råd til alene hjemme træning.
  • #1   22. mar 2021 Mine hvalpekøbere får følgende smøre med:)


    Alene hjemme skal trænes, det er rigtig vigtigt ikke at gå for hurtig frem, faktisk er alenehjemme problemer en af de hyppigste årsager til at hunde i Danmark må skifte hjem, derfor, gør jer selv den tjeneste at lære hvalpen at være alene på en god måde;)
    Det kan fx gøres på følgende måde, anskaf et børnegitter, giv hvalpen et tyggeben, gå roligt ind i rummet ved siden af og luk gitteret. Obs husk at det skal være et rum hvor hvalpen er vandt til at være, fx soveværelse, køkken eller lign. lad være med at bruge bryggers, baggang m.m, det er nemlig rigtig vigtigt at hvalpen føler sig tryg i det rum den skal være alene i.
    Når hvalpen falder helt til ro og er afslappet bag gitteret, begynder du roligt at gå ud af hoveddøren og lukke den i få minutter af gangen i starten, tiden øges stille og roligt, lad være med at rose, eller lave lange afskedssener, bare gå stille og roligt og når du kommer igen hilser du naturligvis på hvalpen, men overdriv ikke, hvalpen skal få en fornemmelse af at det er en ganske naturlig ting, at mennesker kommer og går, det er ikke noget hvalpen behøves at reagere på;)
    træningen kan med fordel foregå flere gange dagligt, husk at hvalpen naturligvis skal være ny luftet før træning;) obs, det vil være realistisk at lære en hvalp at være alene op til 3-4 timer på ca 3 -4 uger, længere bør hvalpen ikke være alene før den er over 6-8 mdr og max tid for voksne Hunde bør være 6-7 timer.
    Vær opmærksom på at sover hunden i et rum for sig selv om natten, skal denne tid regnes med som alene tid;)
    Nogle hunde har det godt med at en radio kører når de er alene.
    Nogle hunde vil elske at få en hule, fx under et bord, eller et bur med et tæppe over, hvor den kan søge ind når den er alene, men luk aldrig buret når hunden er alene, hunden kan få diarre, kaste op eller lignende og være nødt til at ligge i det.


  • #2   22. mar 2021 Jeg gjorde det, at jeg gik ud med skraldespanden, tjekkede postkasse osv. et par gange dagligt, bare de helt almindelige ting så hunden vænner sig til de der småting.

    Det bedste råd jeg fik, var: så længe hunden ikke er ulykkelig, så er der ikke nogen rigtig måde at gøre det på. Gør det, der virker for dig og din hvalp.

    Jeg startede med at efterlade hende et par minutter, så lidt længere tid, og så lidt længere tid igen. Jeg startede med at gøre det når vi havde været på tur/oplevelse (og hun havde overstået hvalpeflip), og lagde sig til at sove. Tror jeg gav hende en Kong da jeg var oppe på 2 timer, for så beskæftiger hun sig lidt med den og sover resten af tiden.
    Det vigtigste er bare, at du filmer og kan se hvordan hunden egentlig reagerer, for det aner du ikke, selvom du måske kommer hjem til en hund der ser træt ud.

    Jeg overtænkte det MEGA meget, og du har helt ret i, at man bare er træt efter sådan et stykke tid med oprydning og hvalpeballade og dårlig søvn - men det hele går jo i sidste ende smiley


  • #4   22. mar 2021 Jeg er glad for at rådet om at stille sig udenfor døren ikke er kommet her. Jeg smiler altid når det kommer. Folk må tro at deres hund er dum, hvis den ikke kan høre/lugte at man står lige på den anden side af døren. Hunde kan finde et hårstrå på en mark, de kan finde anskudt vildt i en kæmpe skov, de kan finde lig-dele på mange hundrede meter dybt vand. Og så mener man ikke at hunden er klar over at ejer står lige på den anden side af døren?

    Jeg ar altid bare gået ud af døren og kommet ind igen. Jeg har ikke sagt eller gjort noget. Dette har jeg gjort mange mange gange om dagen. Helt naturlig. Ud med skraldeposen, ud og sætte containere til skrald, ud og vande blomster udendørs, ud og rive blade sammen, ud og tømme postkassen osv osv.

    Men det ER skide hårdt at have en hvalp. Men det bliver endnu værre hvis man "skærer hjørner" og springer over.


  • #5   22. mar 2021 Jeg lavede den med udenfor døren og øge minutter i starten med Coco og det fik jeg bare en enormt frustreret hund ud af.
    Først da jeg rent faktisk begyndte at gå helt ud af opgangen så jeg fremgang.

    Men jeg vil råde til struktur. Gør som I plejer og inkorporer så det at du forlader hende som en fast del af dagen, uanset om du skal noget eller ej. Lav det til et ritual, fx herhjemme får Coco at vide at hun skal være "hjemme" og en kommando på at gå på "tæppe" (som er i kurven) og så tager jeg tøj og sko på og lige inden jeg går, får hun en lille snack, når jeg går ud af døren siger jeg "hejhej".
    Sådan har vi gjort i næsten 8 år, tænker hun finder meget tryghed i at hun kender rutinen og hvad der skal ske:)


  • #6   22. mar 2021 Jeg har nu aldrig brugt at lave ritualer for at gå og komme igen.
    Jeg går bare som om det er det mest naturlige der findes, hvilket det jo også er.
    Begynder man med en masse dikkedarer, kan man nemt bestyrke en usikker hund i at det at gå er noget forfærdeligt noget.


  • #7   22. mar 2021 Det er jo alment kendt at hunde er vanedyr og trives med vaner, så at den kender rutinen for at skulle være alene hjemme, er da kun en fordel. Så den ikke bliver overrasket over at man pludseligt bare går fra den.

    Det tænker jeg da en usikker hund kun ville blive mere usikker over også...


  • #8   22. mar 2021 Hvis det på nogen måde kan lade sig gøre vil det altid være smartest at hunden opfatter det at blive efterladt som ganske naturligt og ikke får bestemte vaner;) det er alt andet lige noget nemmere hvis hunden er ligeglad med om du går nu eller senere og om du har nøglen med eller ikke smiley

  • #9   22. mar 2021 Men det at hunden kan genkende en rutine betyder jo ikke at hunden ikke kan være alene hjemme uden den rutine eller ikke kan være alene på et eller andet tidspunkt.
    Rutinen betyder jo netop at hun altid kan se, når jeg gør, som jeg gør, at nu går jeg - uanset tidspunkt. Det har intet med om jeg har en nøgle med eller ej at gøre?
    Det giver hende en heads-up, netop så hun ikke bliver overrasket og kunne komme til at forbinde det at blive efterladt som noget skidt.

    Hvis jeg bryder med vores rutine af den ene eller anden årsag går min hund naturligvis ikke i spåner, hun kan jo netop godt være alene hjemme, men når hun kan genkende vores rutine i at jeg går, så går hun selv hen og sætter sig roligt og afventer at jeg går. Det synes jeg da er en positiv adfærd.

    Hvis jeg bare tager tøj på og går, uden kontakt til hende eller bare med et kort ord, så ved jeg, at hun står tilbage i huset og "undrer sig". Det betyder jo ikke at hun nedkommer med et angstanfald, det betyder bare at oplevelsen for hende bliver mindre positiv.

    Jeg tror ikke helt I forstår hvad jeg mener med en rutine, Anni og Bodil. Men har forsøgt at forklare et par gange nu, så sådan må det åbenbart være.


  • #10   22. mar 2021 A-S; jeg kan godt følge dig. Og det er nok også den metode der gir bedst mening i mit hovede ?? jeg er selv bedst med vaner og struktur.

  • #11   22. mar 2021 A-S, jeg forstår udmærket hvad du mener, men hvad er der galt med at man Ikke laver stor ståhej inden man går, men bare gør det som en ganske naturlig ting?
    Gør man ikke et stort nummer ud af det når man går, så reagerer hunden jo lige netop ikke på at man går, hunden er ligeglad, netop fordi det er blevet en naturlig ting for den.





  • #12   22. mar 2021 A-S, jeg gør præcis som dig, det virker suverænt godt for Sam, så kan rutinen være på nok så forskellige tidspunkter, bare så længe han kender setuppet, ved han at det betyder at nu skal han være alene, han ligger også altid klar i sofaen eller hundesengen og venter, når jeg starter vores rutine, her er der også specifikke alene hjemme snacks som venter. smiley
    Hvis jeg bare tager tøj på og går ud uden at sige et ord eller lave snacks klar, vil han også stå tilbage med en undren..


  • #13   22. mar 2021 Men Anni, du forstår det helt tydeligt ikke, når du kan finde på at skrive at det er "stort ståhej" og modstiller det med "en ganske naturlig ting".
    Så nej, du forstår det ikke.


  • #14   22. mar 2021 Jo A-S, jeg forstår det udmærket.
    I mine øjne er det stort stahøj at gøre så meget ud af det hver gang jeg skal ud af døre

    Men det er åbenbart dig der ikke forstår at man lige så godt gøre det til noget ganske normalt at man går uden at skulle udføre ritualer som du kalder det - jeg kalder det stahøj.


  • #15   22. mar 2021 Jeg gør ikke et stort nummer ud af at gå, men jeg har alligevel oftest en rutine, fordi - well, det har vi vist næsten allesammen smiley
    Jeg pakker en taske, jeg fjerner et par ting, jeg tager overtøj på, jeg åbner køleskabet og giver hende en frossen vådfoder-dims. Og så går jeg bare direkte uden at sige noget.

    Men jeg kan også finde på at forlade hende om aftenen for at hente en pizza, så kaster jeg bare et par guffer så hun ikke står i vejen når jeg lukker/låser døren. Hvis jeg kort skal handle ind kan jeg også finde på bare at gå. Så lægger hun sig på dørtrinnet eller går tilbage i stuen og småsover.

    Men altså - de fleste af os med job o.l. har vel en eller anden rutine i en almindelig, ikke corona-påvirket hverdag. Om det så er med vilje eller ej. Min hund kan være alene uden, men jeg kan også godt lide at hun 1) med en Kong ikke er optaget af at jeg går, og 2) at hun (måske?) kender rutinen i at hun bare skal æde lidt vådfoder og så sove en masse timer. Der er ingen tvivl om, at jeg ikke bare går ud med skraldespanden.


  • #17   22. mar 2021 Anni, prøv nu at forstå, at det faktum at du tror at det er et "stort ståhej" er i sig selv forkert. Derfor forstår du det jo tydeligvis ikke.

    Du hænger dig i at jeg en enkelt gang kom til at bruge ordet ritual, og nu tror du, at det er en eller anden uforanderlig omstændelig ting.
    Faktum er, at det netop er en helt normal situation. Med en hel normal hund, som fint tåler at jeg bare går, men som drager fordel af at hun kan aflæse sin ejers adfærd (ligesom alle andre hunde).

    Det at du tror, det ikke er det, bare fordi jeg brugte ordet ritual en enkelt gang, kan jeg desværre ikke gøre noget ved. Vi går i ring her, ingen grund til at diskutere det yderligere.


  • #18   23. mar 2021 A-S, JEG HAR FOESTÅET DEt, jeg forstod det allerede første gang du skrev det.
    Men fordi du gør det på den måde er det jo ikke ensbetydende med, at kun din metode er den rigtige.

    Måske du også skulle prøve på at forstå, at man sagtens kan lære sin hund alene hjemme uden at gøre et stort nummer ud af det, at man kan lære den det ved bare at gå som noget af det meste naturlige der findes, uden alt det du gør inden du går.
    Om det du gør kaldes ritualer, vaner, stahøj eller andet er da bedøvende ligemeget og ændrer ikke på at jeg så sandelig har forstået det allerede første gang.


  • #20   23. mar 2021 Hvis hunden oftest bliver ladt alene når man fx pakker taske, finder nøgle m.m, så bliver det til hundens signal om at nu skal jeg være alene, så langt så godt, det jeg gerne vil lære mine hunde er, at jeg går ud af døren masser af gange på en dag, nogen gange tager jeg en nøgle, nogen gange pakker jeg en taske og nogen gange går jeg bare, der er intet bestemt signal, jeg går og kommer, hunden kan lige så godt blive liggende eller fortsætte hvad den nu har gang i, for det betyder intet for den at jeg åbner en dør, tager jakke på, finder nøgle frem m.m smiley det er rent faktisk en rigtig stor forskel om hunden sættes i, jeg skal være alene, humør eller bare fortsætter hvad den nu har gang i, for mennesker går og kommer konstant, det har ingen betydning smiley det betyder også at jeg kan gå når som helst, jeg behøves ikke at finde godbidder frem, eller hvad ritualet nu ellers er;)

  • #21   23. mar 2021 Omg, jeg giver op!
    Du må leve i din egen lille verden smiley


  • #22   23. mar 2021 Jeg gider ikke gøre en masse ekstra ud af at "nu skal jeg træne uden jeg pakker tasken" eller "nu skal jeg ikke tage jakke på" osv - jeg gør det, der er naturligt smiley nogle gange skal jeg have noget med, nogle gange skal jeg låse døren, andre gange skal jeg ikke.

    Det, der beroligede mig allermest var, at der ikke er en korrekt måde det skal se ud på, så længe hunden er tryg. Det, der stressede mig allermest var tanken om at: åh nej, hunden "må" ikke reagere på at jeg går, den skal bare fortsætte det den har gang i.

    Så det droppede jeg - det der med at hunden skulle være fuldstændig reaktionsløs - og gjorde bare det, jeg nu engang skulle, om det så var med "rutine" eller ej.
    I dag har jeg nemlig stadig en hund, der ofte reagerer på at jeg går: når jeg hopper i regnbukserne, i vinterfrakken, rasler med mad og ting der skal i tasken, rasler med nøgler og tager mit batteri til elcyklen, så kommer hun lige ud til køkkenet og ser hvad jeg laver.
    Andre gange, når jeg fx vasker tøj, så bliver hun bare liggende i lænestolen.

    Det var måske et langt indlæg jeg fik skrevet, men pointen er, at uanset om vi har de rutiner eller ej, så afhænger det vel af den enkelte hund. Nogle har godt af faste rutiner, nogle har bestemt ikke godt af det, og for andre er det ligemeget. Det er vel individbestemt, hvad der virker for den enkelte og hvad der ikke virker.
    Jeg tænker at så længe hunden er tryg, så skal TS da bare gøre det, der passer bedst ind i hendes og hundens hverdag smiley


Kommentér på:
Bedste råd til alene hjemme træning.

Annonce