{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.342 visninger | Oprettet:

Blød mave {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen, jeg har lige et spørgsmål til hvis der sidder nogle kloge hoveder derude der kan hjælpe lidt smiley
Jeg har en ung vizsla på 11 mdr., han har altid haft tendens til lidt blød mave, altså aldrig hårde pøller. Han har været så uheldig at få både hjerteorm og giardia da han var yngre, men blev erklæret helt rask for nogle uger siden.
Han er på gastro intestinal foder fast fordi hans mave skal have ro, og så han kan tage på. Han får husk i sin morgenmad og den sidste måneds tid har hans afføring været sådan rimelig fin, men nu synes jeg det er begyndt at gå den forkerte vej igen. Det ligner og lugter ikke af giardia og han får forebyggende medicin for hjerteorm, så tror ikke det nødvendigvis er en sygdom han har opsamlet...
Kan det være hans afføring bare ER blød? Er der nogen der har haft hunde med lignende oplevelser?
Vi har forsøgt med sød kartoffel, han har fået probiotika, zoolac, Diapro og diapaste (ikke samtidig).

Tak for svar!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blød mave
  • #1   14. maj 2019 Pernille F, hvis hund har været igennem flere omgange giardia og kronisk dårlig mave, og Kennel Hearthitter med en hund med ditto problemer, har begge haft stor succes med Anallergenic fra Royal Canin. Det er et forsøg værd.



  • #2   15. maj 2019 Er desværre ikke unormalt at de har tendens til blød afføring efter at ha haft giardia.. For nogle bliver det bedre efter noget tid (op til et år kan det ta at komme sig efter giardia) og andre har permanent fået skader på tarmen og døjer derfor forsat.. Min Mille er en af dem der desværre er permanent skadet tyder alt på.. Jeg gir husk to gange dagligt (eller, det gjorde jeg før jeg prøvede Anallergenic fra royal canin med STOR succes), giver b vitamin kombi da de desværre nemt får b vitamin mangel af giardia og dårlig mave/blød afføring.. For Mille virkede intet.. Hverken kosttilskud incl zoolac, probiotika osv osv.. Vi prøvede seriøst ALT!! Husk to gange dagligt samlede afføringen noget men var stadig slet ikk godt.. Men så prøvede jeg royal Canin Anallergenic og nu er hendes afføring PERFEKT og hun får ikke længere husk! Det er simpelthen et mirakel!! Kan kun anbefale at prøve det - jeg prøvede også diverse foder lavet til sart/dårlig mave og det virkede overhovedet ikk.. Samt jeg prøvede alt muligt andet foder uden effekt..

    Af kosttilskud kan jeg anbefale elmebark (hjælper slimhinden i tarmen som er den giardia cysterne sætter sig fast på og ødelægger) også fik Mille gastro 112 som gjorde hun ikk fik mave tarm betændelse (som hun ellers før døjede med jævnligt) også selvfølgelig b vitamin!! Især b12 da det optages gennem tarmen og når de har dårlig mave i længere tid så optager de det ikke som de skal og b12 vitamin mangel kan gi dårlig mave i sig selv, så det er lidt en selvforstærkende effekt.. Men de kan også nemt mangle andre b vitaminer.. Og det skader ikke at gi selv hvis de ikke skulle mangle - fordi b vitamin er vandopløselige, hvilket betyder at hvis de får for meget tisses det ud igen.. Men ellers så overvej kraftigt at få taget en blodprøve for at tjekke for mangel tilstande!! Jeg gir desuden også et urte tilskud for at oprette eventuelle mangler

    https://vitapetz.dk/shop/31-vita-mix-40-urteblanding.html

    Sart mave skal man tage meget seriøst..

    Husk desuden at jævnligt teste for gensmitte af giardia!! Det er super smitsomt og der ses ofte gensmitte, især hos dyr der er sarte (især gamle, unge og syge dyr og dyr som har været meget medtaget)..


  • #3   15. maj 2019 Hvis du vil læse utallige tråde om emnet kan du kigge under mine tråde.. Har haft MANGE tråde om emnet hvor der i mange af dem kom gode råd fra andre i samme situation..

  • #4   15. maj 2019 PS min erfaring er at jo færre tyggeting de får jo fastere afføring..

  • #5   15. maj 2019 Hvordan giver du b vitamin til hunden Pernille? smiley

  • #6   15. maj 2019 Jeg giver det som piller.. Dog skal man hvis hunden er testet at den mangler b12 give en høj dosis for at det har effekt i pilleform.. Man kan også vælge at få sprøjter hos dyrlægen...

    Jeg gir både b vitamin kombi også b12 ved siden af da der ikk er en stor nok dosis b12 i kombi pillerne (Mille er testet at hun mangler 4 b vitaminer incl b12)..


  • #7   15. maj 2019 Er iøvrigt apovit b komplex fra apoteket jeg gir da det er en lidt stærkere pille end feks solaray (1 pille dagligt) og visse andre også bare 1000ug b12 dagligt..

  • #8   15. maj 2019 Her er et link til elmebark/slippery elm som jeg gir

    https://vitapetz.dk/shop/41-slippery-elm-r%C3%B8d-elmebark-.html?search_query=Elmebark+&results=2


  • #10   15. maj 2019 Det er ikke sandt i forhold til nye undersøgelser.. Det skal blot være en meget høj dosis smiley

  • #11   15. maj 2019 https://www.helse.dk/helsedebatten/b12-tabletter-laegevidenskabens-bedst-bevarede-hemmelighed/#comments

    Og ja, jeg har læst kommentarerne også - men hvis du læser den undersøgelse artiklen bygger på, så viser den at artiklen holder vand smiley


  • #12   15. maj 2019 Tusind tak for svar smiley
    Jeg afleverer en giardia prøve igen enten i morgen eller mandag, for at være på den sikre side. Og så snakker jeg med dem om anallergenic - fik at vide at han skulle være på skånekost til han blev 14 mdr., for at give ham ro til at tage på og beholde vægten, men måske vi kan skifte.
    Han har desværre den tendens at spise lort, og hvor vi bor er der mange sygdomme i omløb da vi bor 20 meter fra hundeskoven.. træner dagligt leave it / nej / release, men når han først får fat i en lort er der intet han lytter til smiley han havde en måned hvor han intet hapsede, og fik så meget ros men han har været i 1-2 de sidste par uger.
    Det er så frustrerende, for han ved jo ikke hvad han har gang i.
    Han får kun tyggepind fra mærket Rauh, som skulle være allergivenligt - dem har han fået længe og der har aldrig været problemer (7,9,13)
    Hvis han bliver ved med at have dårlig mave får jeg dyrlægen til at tage blodprøver, men sidst han fik taget, mens han havde hjerteorm, var alt helt fint.


  • #13   15. maj 2019 Mille spiste/spiser også lort da hun havde/når hun har dårlig mave.. Det er desværre et klassisk tegn (min mors gjorde det også efter den havde haft giardia) og både Mille og min mors Molly er stoppet efter de er begyndt på b vitamin og der er kommet ro på maven og giardiaen er kommet på afstand! Så det kan sagtens være pga det han æder lort.. Men ja, det er super frustrerende og man er jo skide bange for at de bliver smittet igen eller med noget andet lignende!!

    De skal teste specifikt for vitamin mangel, ellers er det ikke med i deres blodprøver smiley


  • #14   15. maj 2019 Husk iøvrigt at samle afføring 1 x dagligt i 3 dage i træk for at være sikker på resultatet!! Ellers kan prøven vise falsk negativ da der kan gå 3 dage imellem de udskiller de cyster man tester afføringen for!

  • #15   15. maj 2019 De guardia tests vi har fået taget har været prøver fra selve dagen, altså kun 1 prøve. Hvorimod hjerteorm er 3 prøver - vi har lige hentet et testkit, og der er kun til 1 portions afføring smiley Til gengæld er det den sikreste test, hvor det sendes til Tyskland smiley
    Hvis det bliver ved må vi teste for vitamin-mangel, havde de andre symptomer?


  • #16   15. maj 2019 Det er fordi man skal blande afføringen sammen også ta en lille prøve derfra.. Men det skal være fra 3dage af ovennævnte årsager da det ellers kan gi falsk negativ smiley


    Den ene havde ingen symptomer på b vitamin mangel udover den dårlige mave.. Den anden (min mors) døjede med poterne.. Både at huden var tynd men også at de konstant skulle smøres og var meget sarte.. Men der behøver ikk være symptomer overhovedet, men det er desværre meget normalt at giardia kan gi b vitamin mangel.. Min gamle hund som åbenbart havde gået med giardia i årevis (Ca 3-4år så vidt vi bagefter har fundet ud af) havde så meget b vitamin mangel at hun når hun sov kunne vågne med et sæt (kan ikk rigtigt beskrive det bedre selvom det ikk helt forklarer det) pga det var så grelt at det havde påvirket nervesystemet.. (skal lige siges det var dyrlæge svigt der gjorde vi troede hun var uden giardia men at hun alligevel havde haft giardia så længe)..

    Ja, den fra Tyskland er mere sikker men skal igen også være fra 3 dage.. Det skal alle prøver for at være retvisende.. Der er bare utrolig mange dyrlæger der ikk ved nok om giardia hvilket vi virkelig fik at føle under vores forløb!!


  • #17   15. maj 2019 Ville du så tage tre små tests ned i test-tuben, eller aflevere 3 forskellige tests?
    Jeg tror nemlig ikke han har giardia, men er udelukkende ude efter at udelukke det.


  • #18   15. maj 2019 Han har nemlig haft en rimelig lang periode (ca 3 uger) hvor han har haft fin afføring, så jeg ved ikke om han er syg eller om han bare har spist noget som laver ballade.. når man først har haft en syg hund, så får man ar på sjælen, føler jeg smiley så det kan være jeg er lidt for hurtig på aftrækkeren.

  • #19   15. maj 2019 Jeg ville tage og blande de 3 lorte sammen også aflevere den blanding som en prøve.. Det virker og er billigere smiley

    Ja man får total paranoia!!! Kender det ALT for godt!! Vi kæmpede et helt år for at komme af med det og gik til ekstremer med at smide vildt mange ting ud og gøre rent som du tror det er løgn og prøvede selv medicin mod resistens mv.. Jeg er stadig totalt paranoid her 1,5år efter vi blev fri for lortet!! De cyster kan nemlig mørke og kølige steder smitte i op til 2år!! Godt nok bor jeg ikk mørkt og koldt, men tager jeg ting op fra en skuffe hvor alt ikk er desinficeret 110% eller ja bare ting der ikk er brugt siden dengang så frygter jeg det værste og går lidt i panik indvendig... Er simpelthen så ubehageligt!!

    Pas iøvrigt på at lade din hund drikke af søer, vandpytter og generelt vand udenfor da hunde ofte bliver smittet af forurenet drikkevand.. Og pas på med at han spiser feks harelort og ja generelt lort - min mors gamle hund blev smittet med cryptosporidium som er i familie med giardia men der findes ingen behandling og det kan ligesom giardia smitte katte, hunde og mennesker bla.. Det er et helvede! Og lige til at gå i panik over når man har en hund der æder lort!!!

    Mille er som sagt heldigvis stoppet, men i denne uge er hun på penicillin og fik dårlig mave pga det og vupti så åd hun lort to gange på samme gåtur igår for første gang i 0,5års tid..


  • #20   15. maj 2019 Men når han har haft bedre afføring og nu igen har dårlig mave så ville jeg altså også helt sikkert teste just in case! Især fordi det er ret normalt med gensmitte plus han er under 1år gammel og derfor endnu ikk har et færdigtudviklet immunforsvar..

  • #21   15. maj 2019 Præcis, tænkte også at 1200 for tests var lige i overkanten.. ikke at vi overhovedet har sparet på noget mht Atlas’ behandling - det kan mine nerver ikke holde til. Det skal gøres 120% ordentligt, før jeg rigtig kan slappe af. Han har højst sandsynligt haft giardia fra november til februar, men hjerteorm fra sommer til vi endelig testede negativ i starten af maj. Vi slap af med giardia i første omgang, hvilket jeg kan fornemme hos andre hundeejere er heldigt! Vi vaskede ALT med Rodalon og dampede ALT, og resten smed vi ud.
    Hans immunforsvar er helt sikkert smadret, det er så synd. Og han er min første hund smiley
    Alt hvad han kunne få har han raget til sig, nok fordi hjerteormen har nedsat hans immunforsvar så meget.. suk. Var endelig begyndt at slappe lidt af igen, men håber det viser sig at være ingenting smiley
    Og så tænker jeg helt klart at snakke med dyrlæge om at ændre foder til anallergenic, hvis det kan hjælpe.
    Problemet her og ind mod København er at folk tror giardia er noget hunde bare har... og ikke samler op.
    En ond cirkel!


  • #22   16. maj 2019 Ja det er netop en ond cirkel.. Jeg har en bekendt hvis hund har haft dårlig mave over 1,5år (og hendes hund snakkede med Mille før vi vidste hun var smittet med giardia ret meget) og jeg går totalt i panik hver gang jeg møder dem og sørger for at holde Mille væk og ikk røre ved hunden.. Har sagt SÅ mange gange at hun bør teste sin hund, men alligevel gik der 1,5år ca før hun tog det seriøst!! Alt for mange tager det slet ikk seriøst og de tror man overdriver med hvor lorte en sygdom det er, hvor svær den er at komme af med og hvor smitsomt det er samt hvor stor permanent skade det kan gøre! Dengang Mille testede positiv fortalte jeg det til alle vi havde været i kontakt med så deres hunde kunne blive testet.. Ikke EN eneste gjorde det selvom en test kun koster 400kr! Og flere havde haft dårlig mave on off.. En der ville ha testet sin hund, der sagde vedkommendes dyrlæge at det var fuldstændig unødvendigt.. Det gjorde mig seriøst pissed - hunden havde haft on/off dårlig mave, været meget sammen med Mille og hvis hunden var smittet kunne den jo bare gå og smitte andre incl Mille.. Dyrlægerne tager det overhovedet heller ikk seriøst nok (den ene vi var hos gav os bare medicin og nævnte intet om rengøring osv. Så det hjalp jo ikke en skid.. Jeg måtte selv undersøge alt).. Det er skræmmende især fordi det er så ødelæggende og skide svært at slippe af med og smitsomt! Det burde virkelig tages mere seriøst generelt..

    Men der er dælme mange hundeejere der lader deres dyr gå med dårlig mave LÆNGE inden de gør noget som helst - hvis de da overhovedet gør noget!

    Ved du godt der findes nogle "loppepiller" der både beskytter mod flåter, lopper og hjerte orm? De hedder nexgard spectra så vidt jeg husker smiley Dog mener jeg nok at hunden skal være testet negativ inden man må starte på dem, men måske det var en ide som forebyggende behandling? smiley

    Når din hund er SÅ påvirket på immunforsvaret så ville jeg gi probiotika dagligt i en lang periode også gi en kur med immuocare (kan købes online og hos nogle dyrlæger).. Det gjorde jeg med min gamle hund der havde været meget medtaget efter giardia forløbet.. Det kan gi et tiltrængt boost smiley

    Det er en god ide at finde probiotika med flere baktiestammer.. Her er dem jeg selv bruger

    https://www.amazon.de/dp/B005IW1GOY/ref=mp_s_a_1_fkmrnull_1?keywords=dr.+mercola+probiotika+hunde&qid=1557958836&s=gateway&sr=8-1-fkmrnull

    Men altså kender kun det hele alt for godt - desværre.. Mille får heller ikk længere lov til at snuse til lorte og hun bliver holdt væk fra hunde jeg ved har/har haft perioder med dårlig mave.. Jeg har simpelthen ikk nerver og overskud til endnu et forløb med giardia eller andre nasty parasitter!!

    Tak din heldige stjerne og gud for at I kom "så nemt" igennem det!!


  • #23   16. maj 2019 Og for slet ikk at nævne hvor dyrt det er! Suk

  • #24   16. maj 2019 Atlas er på forebyggende medicin mod hjerteorm nu, ja! Netop fordi de sagde at han trænger til en pause fra sygdom. smiley
    Vi bruger også Dr. Mercolas probiotika, men ser faktisk langt bedre resultater med helt almindelig HUSK.

    Jeg ringede også til dyrlæge 3-4 gange om ugen da Atlas var lille, simpelthen fordi han ikke tog på. Så skiftede vi foder en masse gange og jeg fik hele tiden at vide at sådan skal en vizsla se ud... men det skal de altså ikke. Så jeg foreslog om vi ikke skulle tage ormetest, men det mente de ikke... Til sidst havde han vejet det samme i 3 mdr., og så ringede jeg og sagde at på mandag kommer vi med 3 lorte prøver, og så tjekker i det for ALT. Simpelthen. Og så var den positiv på de to værste. Jamen altså.
    Har kigget dine tråde igennem - hvordan lærte du Mille at lade lortene ligge? Vi træner og træner og han forbliver lige idiot agtig i hovedet...


  • #25   16. maj 2019 Åhhh ja, herhjemme diskuterer vi slet ikke prisen - det er et regnestykke jeg ikke har lyst til at vide resultatet på!

  • #26   16. maj 2019 Husk hjælper ikk som sådan på selve problemet, det samler blot afføringen smiley Derfor er det vigtigt at gi ting som afhjælper problemet fremfor at symptombehandle - men sammen er det jo helt idelt! smiley


    Ja hvordan lærte jeg hende det - det er ikke ligefrem et opmuntrende svar: det gjorde jeg ikke/kunne jeg ikke.. Det der gjorde forskellen var alene at komme på afstand af giardiaen, gi kosttilskud og B vitamin så hun ikke manglede noget også finde et foder hvor maven var nok i ro til at hun selv stoppede med at ha lyst til at æde lort.. Også fik hun selvfølgelig skæld ud når hun gjorde det plus jeg når hun ikk slap lorten stak hånden i munden på hende og gravede den ud! Hun skulle død og pine bare ikk komme afsted med at æde lort!! Så det bedste råd er virkelig at få stabiliseret ham og få ro på! Også finde et foder der virker! Det har virkelig gjort hele forskellen.. Min mors der havde giardia samtidigt (hun var/er dog ikk så slemt ramt som Mille) havde også lidt tendensen og det er også stoppet efter de samme tiltag.. Tror simpelthen det er en blanding af at de har mangel tilstand og ubalance i mave/tarm.. Fordi som sagt har hun for første gang ædt lort i 0,5år her i sidste uge pga hun fik dårlig mave af penicillin.. Og hun har ellers slet ikk vist interesse i Lang tid..

    Går ikk ud fra det er hans egen afføring han spiser, eller?


  • #27   16. maj 2019 Hvis ikke RC Anallergenic skulle virke (bliver bla brugt til hunde med mave/tarm diagnosen ibd der kan minde lidt om giardia symptomer) så kan RC fibre respons være en oplagt mulighed.. Det er et foder med en del fibre i som samler afføringen.. Ved at flere jeg kender har ret god effekt til deres mavesyge hunde...

    https://www.dyrenesbutik.dk/royal-canin-fibre-respons

    Det vigtigste er at finde et foder hvor maven fungere på/afføringen er bedst mulig.. Og hvis ikk det er den mave tarm diæt dyrlægen har anbefalet, så prøv noget andet! Det er ikk altid at det virker og så er det bedre at lede efter det der gør.. Fordi før du finder det der virker bedst muligt kommer der ikk ordentlig ro på mave/tarm.. Det har jeg selv måttet lære den hårde måde! Men krydser da virkelig fingre for at Anallergenic kommer til at virke ligeså godt for jer smiley


Kommentér på:
Blød mave

Annonce