{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.186 visninger | Oprettet:

Fordomme.............. {{forumTopicSubject}}

Men ikke om muskel/kamp/dræberhunde denne gang. Næ, denne gang kaster vi os frådende over min race Schæferen ;o)

Schæferen var jo for nogle år siden en af mediernes hadehunde. Den ene bloddryppende historie efter den anden vandrede rundt i befolkningen, der nærmest gik i paniktilstand når de så en tegning af en schæfer.

Nu er der ro over denne race. Men fordommene lever i bedste behold.

Jeg oplever den hver dag : Folk går over på den anden side af vejen. Folk skynder sig at hive deres hund op på armen. Folk råber på lang afstand " Om min hund er farlig". Folk vil ikke hilse på hende. Folk tør ikke lade deres hunde lege med hende osv. For slet ikke at snakke om hvordan folk beskriver en schæfer når man spørger dem.............

Så er det jeg spekulerer på, om det virkelig er så slemt eller om det er de gamle "sager" der stadig sidder i folks baghoved.

Så gør mig lidt klogere (mere forstående) : Fortæl hvorfor du ser på schæferen som du gør.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fordomme..............
  • #1   2. maj 2007 de er jo farlige, har nemlig læst alle dine historier om Effie *GGG*

• #2   2. maj 2007 hmmm
    kender ikke så meget til schæferen.
    men vil da gerne komme med mit syn på dem, og jeg må jo så nok indrømme at 20 % af er noget jeg forestiller mig :0)

men jeg ser den som en hund der er nem at træne og meget samarbejdsvillig, men kræver en fast hånd. den er lidt af en enspændertype og har det bedst med sin egen flok.
    om det er rigtigt ved jeg ikke, for jeg har ikke sat mig ind i schæferen.

• #3   2. maj 2007 Fordi det er jordens dejligste race! har sel 2 VILDT dejlige udstilling schæfere smiley og det er vel som det er med alle hunde racer! de er hvad man gør dem til? problemet med muskel hunde og alle andre større racer ... De gør mere skader når ejeren har opdraget dem til at være biske, end en lille puddel ...

• #4   2. maj 2007 Hej
    Jeg synes en schæfer er en fin hund og har aldrig haft noget imod dem. Men kender godt til det med fordomme, da Bobby er halvt rottweiler.
    For et stykke tid siden fik vi nogen til at give et tilbud på grus til vores gårdsplads, og da de selv har labrador, kunnede godt se at Bobby er en blanding. Efter 10 min kom så kommentaren: Han virker da meget sød, underligt, for det er ikke det man forbinder med en rottweiler.
    Tror bare at man skal prøve at vise så godt man kan, at det er en sød hund man har.

• #5   2. maj 2007 Jeg syntes at det er en dejlig hund, har kun haft gode oplevelser med schæteren, da jeg var ganske lille havde min mormor sådan en hund, og jeg gik tur med den, og jo folk gloede helt vildt, og de tænkte sikkert, den lille pige med en "farlig" hund...

• #6   2. maj 2007 Godmorgen en hest jeg har fået taget med mig, stavefejlene er gratis idag...

• #7   2. maj 2007 Jeg tror bestemt, at det er fordi folk forbinder dem med politihunde, der er trænet til at være frådende "dræbermaskiner"...
    Folk glemmer at det er noget, de er trænet ti og tror at de bare flyver i flæsket på hvem som helst...l

Der er et par schæfere, her hvor vi bor.
    Den ene er total mærkelig og skummel......den undgår vi lige.....
    Men den anden er en SKØN hund.
    Ejeren er lidt af en dranker, men jeg skal dæleneme love for at han har et godt samarbejde med sin hund!!!
    Han træner lydighed med den, og den adlyder hans mindste vink.

Da jeg var yngre, var jeg ikke så begejstret for racen, men er overbevist om at det er det der stop-det-er-politiet!-stop-eller-jeg-pudser-hunden-på-dig-tam-tam, der har været med til det.

• #8   2. maj 2007 Jeg har aldrig været vild med schæferen, men fik en selv. Det varede 3 mdr, så bed den mig 2 gange.
    Men jeg syntes det er en facinerende træningshund. Den er førefikseret til ug :o) Det eneste der er træls ved træning med dem, det er den hylen og skrigen de kan præstere...

• #9   2. maj 2007 Janie F: Jeg er en af dem der ikke er særlig vild med racen da jeg har haft lidt dårlige oplevelser med dem.
    Mine fordomme: Jeg TROR: De er mere lumske (ja det er nok kun af udseende), de har et stærkere vagt instinkt og bliver nemt hidsige. De har deres egen mening om alt.

MEN: jeg TROR også at de er lærenemme og intelligente med den rette ejer...

Er der nogen der har mod på det så vil jeg gerne omvendes!

• #10   2. maj 2007 Jeg har ikke noget imod schæferen.

Det jeg har noget imod er ejere, der anskaffer sig en schæfer uden at ville passe den ordentligt.
    Der er nok en 7-8 huse på "min" gade/vej, der har schæfere. Og hvad tror I så de schæfere bliver aktiveret med?
    Ikke en skid andet end når der kommer mennesker forbi på vejen. Og så undrer det folk, at de hunde gør når der kommer nogen forbi??

Synes simpelthen det er så synd smiley

• #11   2. maj 2007 Jeg har altid haft et godt forhold til schæfer, synes det er en rigtig flot hund og kan godt lide dens temperament, men efter at jeg er startet til hundetræning, og har mødt en schæfer som bestemt ikke er sådan, Den snapper efter alt og alle, og er meget udfarende, så den kommer jeg helst ikke i nærheden af, men ellers er jeg vild med schæferen, men jeg hilser ikke på fremmede med mindre ejeren er der, men der gælder nu alle hunde.

/ Lykke

• #12   2. maj 2007 Ja jeg har altså enormt respekt for schæferen...Ja er nok bange for dem...

• #13   2. maj 2007 Man kan også vende det lidt om..
    Batman er en berner sennen - ja sådan en rigtig bamse-hund -- af udsendene --Folk (børn, forældre med børn, ældre, cykelister, mv) tror at man bare lige kan gå hen og klappe ham!
    De glemmer at spørge eller tror ikke at det er nødvendig. Jeg kan slet ikke tælle de mange gange, hvor forældre lader deres små børn går hen til ham, uden vel af mærke sig at gå med..
    Jeg kan godt lide børn. Det er ikke det. Men vi har ikke nogle selv og det vil sige, at Batman ikke er vant til den (noglegange) lidt hårdføre måde børnene krammer eller hiver i halen..

Vi ønsker os respekt for alle hunde - rene race eller ej. Muskelhunde, schæfer, lab, berner, mops mv. DET ER IKKE ET LEGETØJ!!

• #14   2. maj 2007 Jeg har kun mødt 1 sjæfer som "normal" så jeg er lidt bange/usikker når jeg møder de... har selv blevet bidt af en "udstillings" sjæfer når jeg var lille, den kom pludselig bagfra og bed mig rundt maven... og de andre jeg har mødt de tar hunden i snor og går den andre vej og prøver og få opmerksomheden fra hunden en anden plads, ellers har de knurred osv....
    Så jeg er ikke så glad for at hilse på de hvis jeg ikke kender de og ejeren, eller at jeg kan se at hunden er snill/normal, og det er desverre skjeldent jeg har mødet de...

Men de er nok i forkerte hender de jeg har mødt...
    de er nok meget gode hunde med rette ejer...

• #15   2. maj 2007
    Jeg er opvokset med shæferhund. Min mor har stadig shæferhund. Jeg eeelsker shæferhunde. Har kun haft en dårlig oplevelse med en shæfer, der "gik amok" på Kahlúa da hun var hvalp. Hvilket desværre har resulteret i at hun er bange for store gule hunde..

Shæferhunden er en fantastisk race.. Smukke og kloge :o)

• #16   2. maj 2007 Jeg sidder jo her og bliver helt glad over folk er så positive. Og undrer mig endnu mere når jeg oplever det modsatte i hverdagen............

Så fortsæt bare alle sammen, jeg læser alt :o)

• #17   2. maj 2007 Jeg har stor respekt for schæferen som race. Derfor ejer jeg ikke én. Synd at flere mennesker (læs: ikke ALLE) ikke har det på samme måde, da det ikke er en hvem-som-helst hund i mine øjne.

• #18   2. maj 2007 ja Janie

det er sjovt ikke, for mig er det lige omvendt

og søster HELT ENIG

• #19   2. maj 2007 Utroligt.. Jeg har ikke noget imod schæfter hunde, på afstand..

Jeg er bange for schæfer hunde, men det styldes nok jeg er blevet bid 2 gange af denne slags hund..

dårlig oplevelse..

• #20   2. maj 2007 ..Dem jeg har mødt til dato, har altid været " anderledes". På ingen måde imødekommende, nærmest aggresive.

• #21   2. maj 2007 Hmm.. jeg har mødt mange schæferhunde, som er rigtig dejlige, men jeg har stadig den tanke i hvoede om, a jeg ikke føler hvorjeg har hunden henne..

• #23   2. maj 2007 jeg er bange for schæfer, det har jeg altid været, min eks morbror havde en stor tæve, som de lukkede væk når jeg kom,

den første schæfer jeg rigtig har hilst på er Vito herinde fra og så har vi en schæferblandning på holdet som jeg heller ikke har noget imod,

• #24   2. maj 2007 At man ikke føler man ved hvor man har racen, den kender jeg fra mig selv (nu ikke schæfere ;o)). Noget jeg virkelig har arbejdet med,og blevet meget bedre til efter at have fået hjælp af ejere med netop denne race.

Jeg har det sådan, jeg nægter at fordømme en hel race eller gruppe. Jeg vil dømme den enkelte hund/ejer.

• #25   2. maj 2007 For mig er schæferen ingen farlig hund - måske lidt skør ligesom rottweiler - altså nogle af dem.

• #26   2. maj 2007 Jeg ser den som et frådene bæst fordi jeg blev bidt af en som barn.

Meeen vi har fået nye naboer og de har den sødest, dejlige langhårede Schæfer som er SÅ dejlig. + de lige har fået en hvalp.

men syntes dem jeg møder rundt omkring er nogle sure gøende nogen.

• #27   2. maj 2007 Ja det er det.. men jeg kan nu godt kæle for en schæfer hund.. men er ikke tryg ved dem..

Blanding , nul problem..

• #29   2. maj 2007 hvis jeg har mødet nogen snille sæfere så tror jeg at jeg har været mere sikker på dem. men når jeg kun har mødet 1 som ikke er aggresiv , så må jeg indrømme at jeg ikke stoler på dem, og jeg har mødet mange sjæfer hunde...

• #31   2. maj 2007 Jeg er ikke vild med racen, har mere eller mindre kun dårlige oplevelser i bekendskabet med diverse schæfere..

Jeg synes at det er en vanvittigt smuk race, men jeg nøjes med at beundre på afstand.

Vi har en del schæfere her i området, og hvad der kendetegner dem er at de alle mere eller mindre er skøre i bøtten. Enten bare skøre eller det som resultat af manglende stimulation..
    Karla har desværre også fået en del uheldige oplevelser på schæfer-kontoen, kun en enkelt er endnu ikke sprunget i hovedet på hende, men har så forsøgt at vodtage hende istedet for.....

• #32   2. maj 2007 Jeg er helt på det rene med, der er uheldige eksemplarer derude........Kender da selv et par stykker.

Jeg mener så heller ikke en schæfer er for alle og enhver. At købe en schæfer der skal "passe på mor", gå 3 ture med den om dagen og så kaste lidt bold, er for mig totalt hul i hovedet.

Jeg har heller ikke problemer med de oplevelser jeg har. Det følger med racen,og flere ting er jeg mere glad for end trist over.

• #33   2. maj 2007 elsker schæferen... den er kanon at arbejde med.. smiler... elskede min gamle dreng... han var en lækker dreng... desværre blev vi nødt til at aflive ham lige før sidste sommeferie... :o(
    han opsøgte ballade, men han var alligevel skøn..

• #34   2. maj 2007 jeg blev overfaldet af en som lille men efterhånden som jeg har mødt rigtig mange søde schæfere synes jeg nu at de er dejlige, men jeg kan dog stadig blive lidt bange, hvis den farer frem, men det er vel pga. minderne... alt i alt en dejlig hund som kan have en brist ligesom alle andre hunde...

• #37   2. maj 2007 Jeg er vokset op med schæfer hund og elsker dem Men dårligt ry kan alle hunde få fordi der er nogle slatne ejere imellem lige nu er det kamphundenes tur til at stå for skud der vil nok altid være racer som folk har fordomme om men det handler jo i bund og grund om at det er ejerene der er for dårlige til at træne/opdrage deres hunde

• #38   2. maj 2007 Alle de schæfere jeg har mødt har været ekstremt velopdragne:o)
    Tror faktisk ik jeg har nogle fordomme om den race

• #39   2. maj 2007 jeg har kendt mange schæfere, og alle havde (de er gået bort) et forskelligt sind. Lidt reserveret kan jeg sige generelt om de hunde jeg kendte. Ellers har jeg oplevet glade og livlige hunde, aggressive og vagtsomme hunde, hunde der ikke selv vidste at de var en schæfer.... Men generelt kan jeg knytte karaktertrækkene på hunden til den ejer som havde dem. Det gamle ordsprog "hund er som ejer" beskriver nok bedst hvad disse hunde afspejlede. Man skal jo huske på, at politi-schæferen er trænet til det de er (har også kendt sådan én), de ved ikke bedre, hvorfor det også er vigtigt at de kun har én ejer, fordi de ved ikke hvordan de skal opføre sig (rent naturligt) overfor andre mennesker. Deres træning er så intensiv, at det bliver til deres naturlige måde at reagere på. Min holdning er at enhver race afspejler de værdier, som ejeren præger den med. Så er der de hunde det slår "klik" for, og det tror jeg ikke at man kan gøre noget ved.

• #40   2. maj 2007 Pernille......

Generalt mener jeg, det er totalt hul i hovedet overhovedet at sælge til folk der ikke har sat sig ind i den race de nu ønsker at købe. På godt og ondt.

Sælger har et kanont ansvar i min verden, som jeg så desværre ikke oplever så meget af som jeg kunne ønske.
    Jeg er selv langt fra blevet udspurgt hvor jeg gennem tiderne har henvendt mig. Næ, bare jeg havde kontanterne i lommen var de såmænd tilfredse nok.

Amstaff'en mener jeg nu ikke behøver mere motion end så mange andre hunde. De har også brug for at arbejde. At blive stimuleret og "brugt" Synes alt for mange glemmer det, og mener, gåturene er nok. Samme ting som jeg oplever med schæfer-ejere. Om det så kun er hvad jeg oplever, eller om det er sådan over en stor del af linjen ved jeg ikke. Men det er netop de hunde jeg oplever som problemhunde................

• #41   2. maj 2007 Personligt er jeg ikke vild med racen, jeg er ikke bange for dem og går da heller ikke væk når jeg ser en, men jeg har haft dårlige oplevelser med den race lidt for mange gange, er blevet overfaldet af en scæfer 2 gange, 1 gang som barn hvor jeg fik flænset min ryg og så 1 gang da jeg var omkring 18 år, det var en jeg havde taget til mig for at give den en chance inden den skulle aflives men den gik sgu til angreb på mig og bed igennem min arm. Jeg synes stadig det er en skøn hund, men jeg skal aldrig have en igen.

Desværre bor der nogen stykker herude som er bindegale den ene er en han der alsdrig er i snor og den kan ikke lide andre hunde og jeg var så uheldig at møde den med mine hunde en dag og det ente med jeg havde en hund under hver arm imens jeg løb hjem med en schæfer i røven og ½ time efter stod den stadig foran min hoveddør.... Så jeg må sige jeg stoler altså ikke på alle scæfere men man kan jo læse deres kropssprog og det er så derfor jeg ikke er bange for at lade mine hunde hilse på dem.

• #43   2. maj 2007 Pernille........Jooooo da :o) har selv en STOR familie, som mine da skal fungere godt i.

Det jeg mener er, at lige med en schæfer, kan/skal man ikke tage for givet, man bare får en god familiehund. De kræver mere end at flyde i sofaen og blive nusset på maven.

Jeg har haft en enkelt der absolut ikke kræve mere. Hun var så atypisk som en schæfer kan blive.

De andre har krævet noget for at fungere ordentligt. Nogle mere end andre. De ville være endt med fis i kasketten hvis jeg ikke havde vist hvad jeg stod med samt var indforstået. Og så går det nemt galt !

• #44   2. maj 2007 Jeg synes schæfere er utroligt smukke hunde......( især de langhårede smiley ).

men har altså en del dårlige oplevelser med dem.

Der er nogle stk. her hvor jeg bor - og ikke en af dem kan med andre hunde - og virker aggressive også selv om man kommer gående uden hund.

Kendetegnende for ejerne, er, at de er mænd i 50 og 60 erne - og man kan både høre og se at det er de hårde træningsmetoder der bruges.

Min fordom kører ikke på racen - mere på, at hvis man opdrager en hund ved at råbe og skrige af den - så får man også en hund der råber og skriger af andre hunde ( og mennesker ).

Så tror faktisk fordums træningsmetoder har ødelagt rigtigt meget for en ellers dejlige race. eller - d.v.s. - jeg håber det er fordums træningsmetoder.

Det virker jo helt forrykt, at når man har en race, som er SÅ førerfikseret - og SÅ gerne vil arbejde, at man er nødt til at skælde ud hele tiden og være SÅ hård, som jeg har set i en del tilfælde.

• #45   2. maj 2007 Jeg er ikke særlig vil med schæfere..
    Jeg har set rigtig mange galsindede eksemplarere af racen ... også på træningspladsen og til konkurrencer i Dch.

Ventende hundeførere bliver bedt om at holde deres hunde på afstand ( flere 100 meter ) når nogle bestemte schæfere skal i konkurrence. De bliver kørt helt op ( agressive)ved synet af andre hunde, og så kan de ikke koncentrere sig om arbejdet.

Jeg bryder mig heller ikke meget om deres bygning.. Specielt bagparten synes jeg er for dinglet /slinger i det og bagbenene er for bløde i leddene.

Sorry... Du spurgte selv

• #46   2. maj 2007 Alex...........jeg har brede skuldre så fyr du bare løs ;o)

• #47   2. maj 2007 Jeg har mødt en enkelt som ikke var direkte aggresiv over for mine hunde... men vil ikke skære alle over en kam. Nogen er sikkert rigtig søde.

• #48   2. maj 2007 Schæferhunde er da de farligste hunde der findes..
    De kan slikke en ihjel hvis man ikke passer på *GG*
    Jeg kan selt ikke se de er farlige, men jeg har jo også en selv....
    Hvis de var så farlige ville politiet jo nok ikke bruge dem, jeg kan godt forstå at en så stor hund kan se frygtindgydende ud og være farlig i de forkerte hænder men det kan alle hunde jo..

• #50   2. maj 2007 Det er ellers noget af en kedelig opfattelse du har af schæferhunden...
    Nu har du mødet et par uheldige individer men der er jo rigtig rigtig mange du ikke har mødt så pas på med at skære alle over en kam...
    Men hvis du møder mig sammen med min utilregnelige schæferhund, det er ikke sikkert det ender godt da jeg ikke bryder mig om små arringe kræ der gør og skaber sig som en i h.....

• #51   2. maj 2007 Ingen Sorry her..........Kan man ikke tåle svarene, kan man lade være med at spørge ;o)

Jeg havde forventet langt større respons på det negative område end der til nu er kommet, men det kan jo nåes endnu :o))

• #53   2. maj 2007 Seniorita............Smukt skrevet :o)

Og jeg giver dig fuldstændig ret : Døm den enkelte hund / ejer !

Gjorde vi alle det, ville der slet ikke være de fordomme alle oplever mere eller mindre.

• #54   2. maj 2007 Jeg kan generelt godt lide schæfere, men har desværre lige haft et par dårlige oplevelser for et par uger siden, hvor King blev overfaldet af schæfere to dage i træk og den ene gang skulle han til dyrlægen, så går udeom dem hvis de ikke har snor på.

• #55   2. maj 2007 Jeg går uden om alle hunde hvis de ikke har snor på også de helt små, de bider af ht til, godt nok er det ikke så hårdt men de bider mange gange inden man får viftet dem af de er jo lidt svære at fange... De fleste store bider en gang og så holder de fast det bliver noget pænere end alle de små flænger fra de små når det heler igen...

• #56   2. maj 2007 jeg er vokset op med schæfer og elsker dem - MEN har også stor respekt for dem - det er ikke alle jeg har lyst til at hilse på og når jeg så ikke kender hunden, så holder jeg mig bare for mig selv - hilser jo heller ikke på alle de mennesker jeg passere på gande - vel

Kommentér på:
Fordomme..............

Annonce