Fordomme.............. {{forumTopicSubject}}
Men ikke om muskel/kamp/dræberhunde denne gang. Næ, denne gang kaster vi os frådende over min race Schæferen ;o)
Schæferen var jo for nogle år siden en af mediernes hadehunde. Den ene bloddryppende historie efter den anden vandrede rundt i befolkningen, der nærmest gik i paniktilstand når de så en tegning af en schæfer.
Nu er der ro over denne race. Men fordommene lever i bedste behold.
Jeg oplever den hver dag : Folk går over på den anden side af vejen. Folk skynder sig at hive deres hund op på armen. Folk råber på lang afstand " Om min hund er farlig". Folk vil ikke hilse på hende. Folk tør ikke lade deres hunde lege med hende osv. For slet ikke at snakke om hvordan folk beskriver en schæfer når man spørger dem.............
Så er det jeg spekulerer på, om det virkelig er så slemt eller om det er de gamle "sager" der stadig sidder i folks baghoved.
Så gør mig lidt klogere (mere forstående) : Fortæl hvorfor du ser på schæferen som du gør.
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.372
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 267 Svar: 3.430
kender ikke så meget til schæferen.
men vil da gerne komme med mit syn på dem, og jeg må jo så nok indrømme at 20 % af er noget jeg forestiller mig :0)
men jeg ser den som en hund der er nem at træne og meget samarbejdsvillig, men kræver en fast hånd. den er lidt af en enspændertype og har det bedst med sin egen flok.
om det er rigtigt ved jeg ikke, for jeg har ikke sat mig ind i schæferen.
apr 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 6 Emner: 274 Svar: 1.224
feb 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 385
Jeg synes en schæfer er en fin hund og har aldrig haft noget imod dem. Men kender godt til det med fordomme, da Bobby er halvt rottweiler.
For et stykke tid siden fik vi nogen til at give et tilbud på grus til vores gårdsplads, og da de selv har labrador, kunnede godt se at Bobby er en blanding. Efter 10 min kom så kommentaren: Han virker da meget sød, underligt, for det er ikke det man forbinder med en rottweiler.
Tror bare at man skal prøve at vise så godt man kan, at det er en sød hund man har.
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 192
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 192
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 1.802
Folk glemmer at det er noget, de er trænet ti og tror at de bare flyver i flæsket på hvem som helst...l
Der er et par schæfere, her hvor vi bor.
Den ene er total mærkelig og skummel......den undgår vi lige.....
Men den anden er en SKØN hund.
Ejeren er lidt af en dranker, men jeg skal dæleneme love for at han har et godt samarbejde med sin hund!!!
Han træner lydighed med den, og den adlyder hans mindste vink.
Da jeg var yngre, var jeg ikke så begejstret for racen, men er overbevist om at det er det der stop-det-er-politiet!-stop-eller-jeg-pudser-hunden-på-dig-tam-tam, der har været med til det.
apr 2005
Følger: 127 Følgere: 127 Hunde: 4 Emner: 408 Svar: 3.946
Men jeg syntes det er en facinerende træningshund. Den er førefikseret til ug :o) Det eneste der er træls ved træning med dem, det er den hylen og skrigen de kan præstere...
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Mine fordomme: Jeg TROR: De er mere lumske (ja det er nok kun af udseende), de har et stærkere vagt instinkt og bliver nemt hidsige. De har deres egen mening om alt.
MEN: jeg TROR også at de er lærenemme og intelligente med den rette ejer...
Er der nogen der har mod på det så vil jeg gerne omvendes!
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.418
Det jeg har noget imod er ejere, der anskaffer sig en schæfer uden at ville passe den ordentligt.
Der er nok en 7-8 huse på "min" gade/vej, der har schæfere. Og hvad tror I så de schæfere bliver aktiveret med?
Ikke en skid andet end når der kommer mennesker forbi på vejen. Og så undrer det folk, at de hunde gør når der kommer nogen forbi??
Synes simpelthen det er så synd
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 439
/ Lykke
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.630
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 36
Batman er en berner sennen - ja sådan en rigtig bamse-hund -- af udsendene --Folk (børn, forældre med børn, ældre, cykelister, mv) tror at man bare lige kan gå hen og klappe ham!
De glemmer at spørge eller tror ikke at det er nødvendig. Jeg kan slet ikke tælle de mange gange, hvor forældre lader deres små børn går hen til ham, uden vel af mærke sig at gå med..
Jeg kan godt lide børn. Det er ikke det. Men vi har ikke nogle selv og det vil sige, at Batman ikke er vant til den (noglegange) lidt hårdføre måde børnene krammer eller hiver i halen..
Vi ønsker os respekt for alle hunde - rene race eller ej. Muskelhunde, schæfer, lab, berner, mops mv. DET ER IKKE ET LEGETØJ!!
jan 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.271
Så jeg er ikke så glad for at hilse på de hvis jeg ikke kender de og ejeren, eller at jeg kan se at hunden er snill/normal, og det er desverre skjeldent jeg har mødet de...
Men de er nok i forkerte hender de jeg har mødt...
de er nok meget gode hunde med rette ejer...
jun 2006
Følger: 49 Følgere: 48 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 751
Jeg er opvokset med shæferhund. Min mor har stadig shæferhund. Jeg eeelsker shæferhunde. Har kun haft en dårlig oplevelse med en shæfer, der "gik amok" på Kahlúa da hun var hvalp. Hvilket desværre har resulteret i at hun er bange for store gule hunde..
Shæferhunden er en fantastisk race.. Smukke og kloge :o)
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Så fortsæt bare alle sammen, jeg læser alt :o)
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.372
det er sjovt ikke, for mig er det lige omvendt
og søster HELT ENIG
nov 2004
Følger: 54 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 41 Svar: 334
Jeg er bange for schæfer hunde, men det styldes nok jeg er blevet bid 2 gange af denne slags hund..
dårlig oplevelse..
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.630
nov 2004
sep 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 2.064
den første schæfer jeg rigtig har hilst på er Vito herinde fra og så har vi en schæferblandning på holdet som jeg heller ikke har noget imod,
jun 2005
Jeg har det sådan, jeg nægter at fordømme en hel race eller gruppe. Jeg vil dømme den enkelte hund/ejer.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.758
feb 2006
Følger: 31 Følgere: 31 Hunde: 2 Emner: 258 Svar: 11.265
Meeen vi har fået nye naboer og de har den sødest, dejlige langhårede Schæfer som er SÅ dejlig. + de lige har fået en hvalp.
men syntes dem jeg møder rundt omkring er nogle sure gøende nogen.
nov 2004
Blanding , nul problem..
jan 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.271
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.515
Jeg synes at det er en vanvittigt smuk race, men jeg nøjes med at beundre på afstand.
Vi har en del schæfere her i området, og hvad der kendetegner dem er at de alle mere eller mindre er skøre i bøtten. Enten bare skøre eller det som resultat af manglende stimulation..
Karla har desværre også fået en del uheldige oplevelser på schæfer-kontoen, kun en enkelt er endnu ikke sprunget i hovedet på hende, men har så forsøgt at vodtage hende istedet for.....
jun 2005
Jeg mener så heller ikke en schæfer er for alle og enhver. At købe en schæfer der skal "passe på mor", gå 3 ture med den om dagen og så kaste lidt bold, er for mig totalt hul i hovedet.
Jeg har heller ikke problemer med de oplevelser jeg har. Det følger med racen,og flere ting er jeg mere glad for end trist over.
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
han opsøgte ballade, men han var alligevel skøn..
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 83
apr 2006
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 28 Svar: 399
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 893 Svar: 11.797
Tror faktisk ik jeg har nogle fordomme om den race
apr 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 3 Emner: 12 Svar: 112
jun 2005
Generalt mener jeg, det er totalt hul i hovedet overhovedet at sælge til folk der ikke har sat sig ind i den race de nu ønsker at købe. På godt og ondt.
Sælger har et kanont ansvar i min verden, som jeg så desværre ikke oplever så meget af som jeg kunne ønske.
Jeg er selv langt fra blevet udspurgt hvor jeg gennem tiderne har henvendt mig. Næ, bare jeg havde kontanterne i lommen var de såmænd tilfredse nok.
Amstaff'en mener jeg nu ikke behøver mere motion end så mange andre hunde. De har også brug for at arbejde. At blive stimuleret og "brugt" Synes alt for mange glemmer det, og mener, gåturene er nok. Samme ting som jeg oplever med schæfer-ejere. Om det så kun er hvad jeg oplever, eller om det er sådan over en stor del af linjen ved jeg ikke. Men det er netop de hunde jeg oplever som problemhunde................
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
Desværre bor der nogen stykker herude som er bindegale den ene er en han der alsdrig er i snor og den kan ikke lide andre hunde og jeg var så uheldig at møde den med mine hunde en dag og det ente med jeg havde en hund under hver arm imens jeg løb hjem med en schæfer i røven og ½ time efter stod den stadig foran min hoveddør.... Så jeg må sige jeg stoler altså ikke på alle scæfere men man kan jo læse deres kropssprog og det er så derfor jeg ikke er bange for at lade mine hunde hilse på dem.
jun 2005
Det jeg mener er, at lige med en schæfer, kan/skal man ikke tage for givet, man bare får en god familiehund. De kræver mere end at flyde i sofaen og blive nusset på maven.
Jeg har haft en enkelt der absolut ikke kræve mere. Hun var så atypisk som en schæfer kan blive.
De andre har krævet noget for at fungere ordentligt. Nogle mere end andre. De ville være endt med fis i kasketten hvis jeg ikke havde vist hvad jeg stod med samt var indforstået. Og så går det nemt galt !
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.364
men har altså en del dårlige oplevelser med dem.
Der er nogle stk. her hvor jeg bor - og ikke en af dem kan med andre hunde - og virker aggressive også selv om man kommer gående uden hund.
Kendetegnende for ejerne, er, at de er mænd i 50 og 60 erne - og man kan både høre og se at det er de hårde træningsmetoder der bruges.
Min fordom kører ikke på racen - mere på, at hvis man opdrager en hund ved at råbe og skrige af den - så får man også en hund der råber og skriger af andre hunde ( og mennesker ).
Så tror faktisk fordums træningsmetoder har ødelagt rigtigt meget for en ellers dejlige race. eller - d.v.s. - jeg håber det er fordums træningsmetoder.
Det virker jo helt forrykt, at når man har en race, som er SÅ førerfikseret - og SÅ gerne vil arbejde, at man er nødt til at skælde ud hele tiden og være SÅ hård, som jeg har set i en del tilfælde.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Jeg har set rigtig mange galsindede eksemplarere af racen ... også på træningspladsen og til konkurrencer i Dch.
Ventende hundeførere bliver bedt om at holde deres hunde på afstand ( flere 100 meter ) når nogle bestemte schæfere skal i konkurrence. De bliver kørt helt op ( agressive)ved synet af andre hunde, og så kan de ikke koncentrere sig om arbejdet.
Jeg bryder mig heller ikke meget om deres bygning.. Specielt bagparten synes jeg er for dinglet /slinger i det og bagbenene er for bløde i leddene.
Sorry... Du spurgte selv
jun 2005
mar 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 328
nov 2005
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 36 Svar: 1.246
De kan slikke en ihjel hvis man ikke passer på *GG*
Jeg kan selt ikke se de er farlige, men jeg har jo også en selv....
Hvis de var så farlige ville politiet jo nok ikke bruge dem, jeg kan godt forstå at en så stor hund kan se frygtindgydende ud og være farlig i de forkerte hænder men det kan alle hunde jo..
nov 2005
Nu har du mødet et par uheldige individer men der er jo rigtig rigtig mange du ikke har mødt så pas på med at skære alle over en kam...
Men hvis du møder mig sammen med min utilregnelige schæferhund, det er ikke sikkert det ender godt da jeg ikke bryder mig om små arringe kræ der gør og skaber sig som en i h.....
jun 2005
Jeg havde forventet langt større respons på det negative område end der til nu er kommet, men det kan jo nåes endnu :o))
jun 2005
Og jeg giver dig fuldstændig ret : Døm den enkelte hund / ejer !
Gjorde vi alle det, ville der slet ikke være de fordomme alle oplever mere eller mindre.
okt 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 15
nov 2005
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.206
Fordomme..............