{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.001 visninger | Oprettet:

Fordomme {{forumTopicSubject}}

Har bare nogle gange den sidste uge flere gange oplevet at man egentlig forsøger ikke at være fordomsfuld, men hvor de fordomme man så meget prøver ikke at have, bare er blevet bekræftede nogle gange i træk ... det er faktisk lidt træls på godt jysk.....

Hvad gør man for ikke at blive for firkantet i ens opfattelse af fx nogle menneskers udseende ... elsker når fordomme bliver gjort til skamme, men synes godt nok af og til det er svært ikke at tænke ... nåe ja selvfølgelig hvis en bestemt historie/oplevelse følges op af fx en forventeligt fremtoning ( igen fordom) smiley smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordomme
  • #1   29. sep 2015 Hvem skulle tro, at jeg har fordomme, men det havde jeg en gang. En aften i Aalborgs gågade ramlede en tatoo/læderjakke klovn ind i mig, og samtidigt mumlede han et eller andet. Min tænding stod lidt højere den gang, og jeg frontede ham med ordene 'sagde du noget?', sådan lidt aggressivt. Han fremstammede 'ja, jeg sagde undskyld, at jeg gik ind i dig'. Flovmanden med røde ører svarede 'det gør ikke noget'. Anstrengt smil.
    Det var fanme pinligt, at jeg bedømte ham som et møgsvin pga udseende og attitude.


  • #4   29. sep 2015 Jamen Mike ordet fordom dækker over noget negativt http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=fordom&query=fordomsfuld
    Man kunne med samme undren spørge 'hvorfor må jeg ikke være voldelig?'

    Ja det var mit bud. smiley


  • #7   29. sep 2015 At være bevidst om sine fordomme er vejen væk fra dem. Det er folks uerkendte fordomme, der kan være de vanskeligste at komme til livs.

  • #8   29. sep 2015 Isabelle: De kunne jo sådan set godt være rockere alligevel , og samtidig være søde smiley

    Da mine svigerforældre i tidernes morgen flyttede i deres hus, havde min mand tilbudt at hans bekendte fra en motorcykel klub kunne hjælpe. Nej hans mor skulle fandeme ikke have sådan nogle rockere til at flytte for sig, så hun bookede et flyttefirma. Da dagen for flytningen kom skreg min mand af grin, for det var netop rockere der arbejdede i det firma, ja det kunne hans mor altså ikke forstå for de var jo så søde og rare smiley


  • #9   29. sep 2015 At jeg har f.eks dårlige oplevelser med bestemte typer, gør ikke at jeg bliver fordomsfuld, for det er jo kun få eksempler man oplever gøre det ene eller andet.
    Hvis man tænker sådan har man jo fordomme overfor stort set alt og alle.

    Altså ikke at jeg skal gøre mig selv total hellig, for jeg har da helt sikkert også fordomme, men efter jeg har mødt min mand må jeg erkende at jeg har fået skåret gevaldigt ned for dem.


  • #10   29. sep 2015 Hmm synes egentlig ikke at jeg har fordomme mod bestemte typer.
    Har levet et liv med en vidt forskellig omgangskreds, lige fra hashvrag til bankdirektøren på 1. Klasse. Mit hjem er til tider varmestue for lidt af hvert, via mandens arbejde.
    Så, nej, det synes jeg ikke at jeg lider af - drt skulle lige være telefonsælgere fra Telia smiley


  • #11   29. sep 2015 @ Isabelle, jeg elsker også at få mine fordomme (som jeg jo mener jeg slet ikke skal have), gjort til skamme ...dog helst inden jeg har nået at træde i suppedasen smiley

    @ Mike ... tja du har også ret, hvorfor må man egentlig ikke det, det er måske mange gange bare resultatet af nogle livserfaringer ... så ja både og.. jeg vil jo egentlig helst påberåbde mig ikke at skue hunden på hårene så at sige,men når man X antal mange gange har set de samme typer i ensartede situationer så er det altså ikke så nemt..

    Men jeg sidder virkelig nogen gange når jeg følger en historie fx en der kørte på TV2Lorry for en tid siden, hvor jeg så kiggede ind på nogle profilbilleder og ja jeg sad bare sådan a la " ja selvfølgelig så nogle af personerne lige netop sådan ud som jeg forventede" ... ligeledes personer bag en anden historie hvor man ikke kan finde hoved og hale i hvem der snyder hvem, men hvor nogen begynder at hænge andre ud på på fx Fb ... måske jeg bare lige er faldet i et par stereotype huller ... men ja....



  • #13   29. sep 2015 Jeg er generelt ikke glad for fremmede.. Sådan generelt..

    Og ja, hvis de ikke snakker dansk (ordenligt dansk) eller hvis de bevæger sig underligt, så slår min angst (/fordom) til, men tit og ofte er de fine nok når jeg får bevæget mig tættere ind på dem smiley



  • #14   29. sep 2015 Isabelle: Haha , det var jo også det min svigermor måtte indrømme smiley Ville så gerne have set min svigermors fjæs dengang, men det var før jeg blev en del af familien.



  • #15   30. sep 2015 Jeg indrømmer blankt at jeg har fordomme omkring ejendsomsmæglere og telefonsælgere. Har endnu tilgode at møde en sympatisk én af slagsen smiley

    Ellers prøver jeg generelt på at bedømme folk udfra deres personlighed, og opførsel. Og jeg er så, så "heldig" at jeg synes at mænd med store tatoveringer og motorcykler er vildt sexede, så ingen rockerfobier hos mig smiley


  • #16   30. sep 2015 Dem fra red barnet plejer at være ret forstående når man siger man ingen penge har og derfor ikke kan støtte.

  • #17   30. sep 2015 Jeg har lige tilmeldt mig Robinsonlisten, for så slipper jeg helt for tlf.sælgere smiley Jeg er sådan set ligeglad med om de ringer for at sælge et produkt, eller for at få støtte til en værdig sag. Jeg gider ikke at blive ringet op overhovedet ! Jeg skal nok selv kontakte dem, som jeg vil i kontakt med smiley

  • #19   30. sep 2015 Ann-Marie : Ahahahahaha. Nu du siger det sådan, så kommer jeg i tanke om en bestemt sætning i min fars tale til vores bryllup : " Første gang du havde Nichlas med hjem tænkte jeg , fuck en rocker!! , men han viste sig jo at være den bedste svigersøn man kan ønske sig" smiley

    Min mand er altså ikke rocker, men han kan altså godt se lidt hård ud. At han så er blid som et lam er en helt anden sag smiley


  • #20   30. sep 2015 Det er vel ingen skam at have fordomme. Problemet opstår vel først hvis man ikke kan/vil få dem afkræftet, hvis de viser sig at blive gjort til skamme.
    Fordomme komme formegentligt ikke af ingenting ? Jeg har da rimeligt ofte fået bekræftet at når man klæder sig 'billigt' så er man 'billig'......


  • #21   30. sep 2015 Jeg må så indrømme at jeg lige har fået bekræftet en fordom. Var til fest for nyligt, hvor størstedelen af kvinderne var småborgerlige, intetsigende, pyntesyge husfruer. Normalt har jeg ingen problemer med at snakke med hvem som helst. Men den her aften var det godt nok op ad bakke det meste af tiden. Guccitasker, guccibriller, stilletter, make-up, årets skiferie osv. er ikke normalt emner som siger mig voldsomt meget smiley Hold kæft det blev en laaaaang aften. Heldigvis var deres mænd da noget mere nede på jorden smiley

Kommentér på:
Fordomme

Annonce